02.02.2023

№ 120/3807/18-а

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 120/3807/18-а

адміністративне провадження № К/9901/19249/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року у складі колегії суддів: Граб Л.С. (головуючий), суддів: Білої Л.М., Гонтарука В.М. у справі за його позовом до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області (далі - УМВС України у Вінницькій області) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У жовтні 2018 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - визнати дії Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області щодо відмови виготовити нову довідку про грошове забезпечення для проведення перерахунку пенсії, протиправними;

1.2 - зобов`язати Ліквідаційну комісію УМВС України у Вінницькій області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - ГУ ПФУ у Вінницькій області) довідку про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова КМУ №988) із зазначенням додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50%, премії в розмірі 70% та надбавки за роботу в зоні радіоактивного забруднення в розмірі 150% прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

2. Вінницький окружний адміністративний суд ухвалою від 22 лютого 2019 провадження у адміністративній справі в частині позовних вимог щодо визнання дій Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області щодо відмови виготовити нову довідку про грошове забезпечення для проведення перерахунку пенсії протиправними та зобов`язати Ліквідаційну комісію УМВС України у Вінницькій області виготовити та направити до ГУ ПФУ у Вінницькій області довідку про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 988 із зазначенням додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50% та премії в розмірі 70%, закрив.

3. Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 22 лютого 2019 року позов задовольнив:

- визнав протиправними дії Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області щодо відмови виготовити нову довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії;

- зобов`язав Ліквідаційну комісію УМВС України у Вінницькій області виготовити та направити до ГУ ПФУ у Вінницькій області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії із зазначенням додаткових видів грошового забезпечення, зокрема, надбавки за роботу в зоні радіоактивного забруднення в розмірі 150% прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

4. Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 18 червня 2019 року скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким відмовив у задоволенні позову.

4.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове про відмову у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що зважаючи на те, що надбавка за роботу в зоні радіоактивного забруднення в розмірі 150% прожиткового мінімуму для працездатних осіб не входить до складових грошового забезпечення поліцейських, визначених Постановою КМУ №988 та Порядком №45, а також на останню не нараховується єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, що передбачено статтею 43 Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ) ліквідаційна комісія правомірно не включила вказану виплату у довідку про складові грошового забезпечення, з якої здійснювався перерахунок пенсії позивача.

5. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

5.1 З 2010 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Вінницькій області та отримує пенсію на підставі Закону №2262-ХІІ.

5.2 З 1 січня 2016 року позивачу здійснено перерахунок пенсії у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення поліцейських на підставі постанови КМУ №988.

5.3 У червні 2018 року ОСОБА_1 отримав листа від ГУ ПФУ у Вінницькій області, яким повідомлено про перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року на підставі довідки Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області. Однак, як з`ясовано позивачем, до вказаної довідки відповідачем не внесено надбавку за роботу в зоні радіоактивного забруднення в розмірі 150% прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

5.4 27 липня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до голови Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області із заявою, у якій просив виготовити нову довідку де вказати доплату за роботу в зоні радіоактивного забруднення в розмірі 1360,50 грн та направити її до ГУ ПФУ у Вінницькій області для перерахунку пенсії.

5.5 Листом №403/22-2018 від 7 серпня 2018 року відповідач повідомив, що правові підстави для внесення змін до довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії станом на 1 січня 2016 року немає.

5.6 14 серпня 2018 року ОСОБА_1 повторно звернувся до голови Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області із заявою у якій просив виготовити нову довідку де вказати доплату за роботу в зоні радіоактивного забруднення, у відповідь на яку отримав відмову (лист № 429/22-2018 від 20 серпня 2018 року).

5.7 Уважаючи відмову протиправною, позивач звернувся до суду з позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

6. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

6.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначив, що надбавка за роботу в зоні радіоактивного забруднення у розмірі 150% прожиткового мінімуму для працездатних осіб є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення, яку отримував під час проходження служби та вона має постійний характер, тому повинна бути включена у довідку для перерахунку пенсії.

7. УМВС України у Вінницькій області подало відзив на касаційну скаргу. На обґрунтування зазначило, що надбавка за роботу в зоні радіоактивного забруднення у розмірі 150% прожиткового мінімуму для працездатних осіб постановою КМУ №988 не передбачена, тому правомірно не включена до грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Уважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, тому просить його залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

8. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

9. Положеннями частини другої статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон №2011-XII) що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

13. Згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону №2011-XII до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

14. Частиною першою статті 15 Закону №2011-XII визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

15. Згідно із частиною третьою статті 43 Закону №2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

16. Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

17. Згідно з частиною першою статті 39 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 №796-XIІ (далі - Закон №796-XIІ, у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата в порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України.

18. Відповідно до частини третьої статті 39 Закону №796-XIІ громадянам, які працюють у зоні відчуження, а також у зоні безумовного (обов`язкового) відселення після повного відселення жителів, за рішенням Адміністрації зони відчуження, встановлюється доплата згідно з положенням, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

19. Частиною першою статті 40 Закону №796-XIІ передбачено, що військовослужбовцям, які несуть службу на територіях радіоактивного забруднення, підвищення оплати праці провадиться шляхом нарахування на оклади грошового утримання надбавок, встановлених статтею 39 цього Закону.

20. Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року №831 «Про доплати особам, які працюють у зоні відчуження» установлена особам, які постійно працюють, а також особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ, органів і підрозділів служби цивільного захисту Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, військовослужбовцям внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ, Служби безпеки, Державної прикордонної служби, які постійно виконують службові обов`язки у зоні відчуження доплата у розмірі 150 відсотків мінімальної заробітної плати.

21. Аналіз статті 9 Закону №2011-XII дає підстави для висновку про те, що до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: посадовий оклад; оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

22. Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.

23. Отже, Закон №2262-ХІІ, який визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, зокрема осіб, звільнених з військової служби, та має на меті реалізацію цими особами, конституційного права на державне пенсійне забезпечення і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України, передбачає включення до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, лише щомісячні основні види грошового забезпечення, до яких належать: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

24. Тобто при обчисленні пенсії не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.

25. Факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного статтею 43 Закону №2262-ХІІ, який є вичерпним.

26. Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до грошового атестату №37 батальйону міліції з охорони зони РЗ, ОСОБА_1 отримував, зокрема, доплату за роботу в зоні радіоактивного забруднення згідно Постанови КМУ №831 .

27. Доплата за несення служби в зоні відчуження ЧАЕС є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення, яку отримував позивач під час проходження служби. Ця доплата має постійний характер для осіб, які несуть службу в зоні радіоактивного забруднення ЧАЕС.

28. Таким чином, позивач отримував за останньою штатною посадою перед звільненням доплату, передбачену статтями 39, 40 Закону №796-XIІ .

29. Крім цього, суд звертає увагу, що Закон №2262-ХІІ не виключає з обчислення пенсії спірну доплату, передбачену Законом №796-XIІ.

30. Тобто, доплата за виконання службових обов`язків у зоні відчуження ЧАЕС є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення, який позивач отримував під час проходження служби, дана доплата входить до грошового забезпечення та має постійний характер

31. Отже, щомісячна доплата за роботу у зоні відчуження ЧАЕС, яку позивач отримував під час проходження служби має бути включена до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення та перерахунок пенсії.

32. Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 6 лютого 2019 року (справа №522/2738/17) та Верховного Суду у постанові від 26 листопада 2020 року (справа №372/224/16-а).

33. Ураховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що дії відповідача щодо не включення позивачу як пенсіонеру МВС України без урахування щомісячної доплати за виконання службових обов`язків в зоні відчуження ЧАЕС, передбаченої статтею 39 Закону №796-XIІ та постанови КМУ № 831 є протиправними.

34. Рішення суду першої інстанції відповідає вимогам норм матеріального права, тому суд апеляційної інстанції безпідставно скасував законне рішення суду першої інстанції.

35. Відповідно до частини першої статті 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

36. Відповідно до частини другої статті 142 КАС України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови від позову, визнання позову відповідачем на стадії перегляду рішення в апеляційному чи касаційному порядку суд у відповідній ухвалі у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення скаржнику (заявнику) п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого ним при поданні відповідної апеляційної чи касаційної скарги.

37. ОСОБА_1 за подачу касаційної скарги до суду касаційної інстанції, сплатив судовий збір у розмірі 1921 грн, що підтверджується квитанцією від 4 липня 2019 року №21.

38. З огляду на наведене, судовий збір у розмірі 960 грн слід повернути ОСОБА_1 ..

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 341 345 349 352 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року скасувати, рішення Вінницького окружний адміністративний суд від 22 лютого 2019 року - залишити в силі.

Повернути ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 960 грн.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та не оскаржується.

Суддя-доповідач В.М. Шарапа

Судді: А.А. Єзеров

О.П. Стародуб