03.02.2023

№ 420/435/21

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 серпня 2022 року

м. Київ

справа №420/435/21

адміністративне провадження № К/9901/44752/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Стрелець Т.Г., Берназюка Я.О., розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом Приватного малого підприємства «Інавтострах» до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерства аграрної політики та продовольства України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Міністерства аграрної політики та продовольства України на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Кравченка К.В., Вербицької Н.В., Ступакової І.Г. від 13.09.2021,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2021 року Приватне мале підприємство «Інавтострах» (далі також ПМП «Інавтострах», Підприємство, позивач) звернулося з позовом до Міністерства економіки України (далі також Мінекономіки), комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства (далі також комісія Мінекономіки), у якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства щодо ненадання бюджетних коштів ПМП «Інавтострах» в частині відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу у розмірі 99,1 тис. грн., за проведені роботи зі спорудження шпалери у розмірі 86,97 тис. грн., за проведені роботи зі встановлення систем краплинного зрошення у розмірі 9273,36 тис. грн.;

- зобов`язати Мінекономіки спрямувати бюджетні кошти, які використовуються на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства на користь ПМП «Інавтострах» для відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу у розмірі 99,1 тис. грн., за проведені роботи зі спорудження шпалери у розмірі 86,97 тис. грн., за проведені роботи зі встановлення систем краплинного зрошення у розмірі 9273,36 тис. грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 позов задоволено повністю.

3. Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.07.2021 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Міністерство аграрної політики та продовольства України (далі також Мінагрополітики).

4. Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2021 задоволено клопотання представника позивача ПМП «ІНАВТОСТРАХ» адвоката Саєвської Олени Пилипівни про заміну неналежного відповідача. Замінено первісного співвідповідача - комісію Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства на належного відповідача - Міністерство аграрної політики та продовольства України (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24, код ЄДРПОУ 37471967).

5. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.09.2021 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 змінено. Викладено абзаци 1-4 резолютивної частини цього рішення у новій редакції:

«Позов приватного малого підприємства «ІНАВТОСТРАХ» задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України у відшкодуванні приватному малому підприємству «ІНАВТОСТРАХ» понесених у 2020 році витрат на придбання 240 саджанців грецького горіху на суму 78,72 тис. грн., витрат на спорудження шпалери на суму 68,182 тис. грн. та витрат на встановлення систем краплинного зрошення на суму 9273,36 тис. грн..

Зобов`язати Міністерство аграрної політики та продовольства України (код ЄДРПОУ 37471967, адреса: 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24) спрямувати бюджетні кошти на користь приватного малого підприємства «ІНАВТОСТРАХ» (код ЄДРПОУ 21017341 адреса:67660, Одеська обл., Біляївський район, с. Холодна Балка, вул. Прилиманська, 28-А) для компенсації понесених у 2020 році витрат на придбання саджанців грецького горіху в сумі 78,72 тис. грн., на спорудження шпалери в сумі 68,182 тис. грн. та на встановлення систем краплинного зрошення в сумі 9273,36 тис. грн..»

6. В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 залишено без змін.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись із вищевказаною постановою апеляційного суду, Мінагрополітики подало касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне порушення судом норм процесуального права, просить її скасувати та направити справу на новий розгляд.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Як встановлено судами попередніх інстанцій позивач займається змішаним сільським господарством (КВЕД 01.50).

9. Наказом Мінекономіки від 04.05.2020 року №225 «Про розподіл коштів, які використовуються у 2020 році на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства» затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою КПКВК 1201150 «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства» (зі змінами внесеними Наказом Мінекономіки №1491 від 07.08.2020), згідно якого обсяг коштів на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства складає 400000000 грн.

10. Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації №388/од-2020 від 17.06.2020 утворено обласну комісію з надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства у складі згідно з додатком та затверджено положення про обласну комісію з надання фінансової підтримки розвитку і галузей садівництва, виноградарства та хмелярства.

11. 29.10.2020 позивачем до Обласної комісії з надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства Одеської обласної державної адміністрації надано заявку та документи на компенсацію витрат посівного матеріалу та по проведенню робіт із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення з попереднім обсягом компенсації у розмірі 10 339,13 тис. грн.

12. Відповідно до поданого акту про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат станом на 29.10.2020 позивачем було заявлено до компенсації витрати у сумі 33302,2 тис. грн. (попередній обсяг компенсації 10 339,13 тис. грн.), з яких:

- садіння насаджень волоського горіху на площі 1,051 га (з них 0,421 га за схемою 2 x 2; 0,4 га за схемою 3 x 2,5; 0,04 га за схемою 6 x 6; 0,19 га за схемою 6 x 3) загальною вартістю 697,0 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 557,6 тис. грн.);

- спорудження шпалери на площі 7,19 га вартістю 1693,9 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 508,17 тис. грн.);

- встановлення системи краплинного зрошення на площі 365,51 га вартістю 30911,2 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 9273,36 тис. грн.).

13. Протоколом №1 від 09.11.2020 Обласної комісії затверджено акт про фактичний обсяг робіт та витрат у садівництві по ПМП «ІНАВТОСТРАХ» Біляївського району та включено дане підприємство до зведеної відомості про фактичні витрати за попередні обсяги компенсації в садівництві з попереднім обсягом компенсації - 918,867 тис. грн., з яких попередній обсяг компенсації за садіння насаджень - 478,88 тис. грн., за спорудження шпалери - 439,988 тис. грн., за встановлення системи крапельного зрощення - 0 грн.

14. Наказом Мінекономіки №2513 від 02.12.2020 затверджено розподіл бюджетних коштів, які використовуються на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства для часткового відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу плодово-ягідних культур, винограду та хмелю (після закладення насаджень) та проведених робіт із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, у розрізі кожного суб`єкта господарювання, згідно позиції 113 якого, ПМП «Інавтострах» отримало суму часткового відшкодування у розмірі 879,7 тис. грн. у т.ч. за садивний матеріал 458,5 тис. грн., спорудження шпалери 421,2 тис. грн.

15. Вважаючи безпідставною відмову у відшкодуванні йому витрат за 2020 рік на придбання садивного матеріалу на суму 99,1 тис. грн., витрат за проведені роботи зі спорудження шпалери на суму 86,97 тис. грн. та витрат за проведені роботи зі встановлення систем краплинного зрошення на суму 9273,36 тис. грн., Підприємство звернулось до суду з цим позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

16. У касаційній скарзі Підприємство вказує на те, що постановлені судом апеляційної інстанції ухвали від 22.07.2021 та від 28.07.2021, якими Мінагрополітики залучено до участі у цій справі як третю особа і замінено співвідповідача - комісію Мінекономіки на Мінагрополітики, а також матеріали справи, які б мали бути надіслані згідно з цими ухвалами, за даними системи електронного документообігу «Megapolis.DokNet», що функціонує в Мінагрополітики - не були отримані (надіслані до) Мінагрополітики у спосіб визначений Кодексом адміністративного судочинства України.

17. Ураховуючи такі доводи, Мінагрополітики наполягає на тому, що йому не було відомо про його участь у розгляді цієї справи в апеляційному порядку, оскільки вищезазначені рішення судів та матеріали цієї судової справи не надходили до Мінагрополітики, зокрема, шляхом надсилання на офіційну електронну адресу, а саме: info@minagro.com.ua. При цьому, як стверджує скаржник, доступ в підсистемі «Електронний суд» до вищевказаної судової справи в Мінагрополітики відсутній.

18. У зв`язку з вищенаведеним відповідач переконаний, що розгляд цієї судової справи відбувався без належного повідомлення учасника справи - Мінагрополітики, а прийняті судові рішення щодо учасника судової справи - Мінагрополітики є прийнятими про його права, свободи, інтереси та (або) обов`язки.

19. На думку Мінагрополітики, судові рішення апеляційного суду, ухвалені з порушенням норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, оскільки розгляд цієї справи адміністративними судами здійснено за відсутності учасника справи - Мінагрополітики, не повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання.

20. Окрім цього, скаржник вважає, що Мінагрополітики не є правонаступником Мінекономіки, а отже здійснення заміни належного відповідача допущено з порушенням частини сьомої статті 48 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки, на його думку, така заміна проведена в адміністративному суді апеляційної інстанції та з порушенням статті 52 цього Кодексу, за відсутності факту правонаступництва, яке перейшло від Мінекономіки до Мінагрополітики.

21. У касаційній скарзі також звертається увага й на те, що правова позиція Верховного Суду щодо неможливості заміни належного відповідача на стадії апеляційного розгляду викладена у постановах Верховного Суду від 13.06.2018 у справі №303/3416/17, від 10.07.2018 у справі №336/4525/17, та від 10.04.2019 у справі №815/5133/16.

22. Посилаючись на вищевикладені аргументи, Мінагрополітики вважає, що у цьому випадку наявні підстави касаційного оскарження судових рішень, передбачені пунктом 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

23. Ухвалою Верховного Суду від 16.02.2022 з вищевказаних підстав відкрито касаційне провадження у цій справі, надіслано учасникам справи копії цієї ухвали разом із копіями касаційної скарги та доданих до неї матеріалів, а також встановлено строк для подачі відзиву на касаційну скаргу - десять днів з дня отримання її копії.

24. У встановлений судом строк, а також після його закінчення, відзиву на касаційну скаргу від інших учасників справи не надходило, що, однак, за приписами частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

25. Враховуючи підстави, вказані скаржником, та з огляду на які відкрито касаційне провадження у цій справі, під час розгляду цієї справи у касаційному порядку підлягають врахуванню такі норми права.

26. Відповідно до частини першої статті 44 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи мають рівні процесуальні права та обов`язки.

27. Частиною першою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи.

28. Судові виклики і повідомлення здійснюються повістками про виклик і повістками-повідомленнями (частина перша статті 124 Кодексу адміністративного судочинства України).

29. Відповідно до частини другої цієї ж статті Кодексу адміністративного судочинства України повістки про виклик у суд надсилаються учасникам справи, свідкам, експертам, спеціалістам, перекладачам, а повістки-повідомлення - учасникам справи з приводу вчинення процесуальних дій, у яких участь цих осіб не є обов`язковою.

30. Згідно з частиною третьою статті 124 Кодексу адміністративного судочинства України судовий виклик або судове повідомлення учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів здійснюється: 1) за наявності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки на офіційну електронну адресу; 2) за відсутності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою), кур`єром із зворотною розпискою за адресами, вказаними цими особами, або шляхом надсилання тексту повістки в порядку, визначеному статтею 129 цього Кодексу.

31. Частиною третьою статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що повістка повинна бути вручена не пізніше ніж за п`ять днів до судового засідання, крім випадку, коли повістка вручається безпосередньо в суді.

32. Учасник судового процесу, згідно з частиною другою статті 129 Кодексу адміністративного судочинства України, повинен за допомогою електронної пошти (факсу, телефону) негайно підтвердити суду про отримання тексту повістки. Текст такого підтвердження роздруковується, а телефонне підтвердження записується відповідним працівником апарату суду, приєднується секретарем судового засідання до справи і вважається належним повідомленням учасника судового процесу про дату, час і місце судового розгляду. В такому випадку повістка вважається врученою учаснику судового процесу з моменту надходження до суду підтвердження про отримання тексту повістки.

33. За правилами частини третьої статті 129 Кодексу адміністративного судочинства України якщо протягом дня, наступного за днем надсилання тексту повістки, підтвердження від учасника судового процесу не надійшло, секретар судового засідання складає про це довідку, що приєднується до справи і підтверджує належне повідомлення учасника судового процесу про дату, час і місце судового розгляду. В такому випадку повістка вважається врученою з моменту складання секретарем судового засідання відповідної довідки.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

34. Відповідно до частин першої - третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

35. Перевіряючи у межах повноважень, встановлених процесуальним законом, дотримання судом апеляційної інстанції вимог норм процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам, висловленим у касаційній скарзі, Верховний Суд виходить з такого.

36. З матеріалів справи вбачається, що під час апеляційного перегляду справи направлення процесуальних та інших документів, виклик сторін у судове засідання П`ятий апеляційний адміністративний суд здійснював шляхом направлення цих документів та повісток про виклик до суду на електронні адреси учасників справи у зв`язку із недостатнім фінансуванням суду на послуги поштового зв`язку.

37. Зокрема, копію ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.06.2021 про відкриття апеляційного провадження у цій справі, копію ухвали цього ж суду від 22.07.2021 про залучення Мінагрополітики у якості третьої особи, копію позовної заяви, копію рішення суду першої інстанції, копію апеляційної скарги, повістку про виклик до суду, інформацію про права та обов`язки було надіслано судом 23.07.2021 об 11:37 годині на електронну адресу doc@minagro.gov.ua. У цьому ж електронному листі апеляційний суд виклав прохання до адресата підтвердити його отримання.

38. На аркуші справи 201 (том IV) міститься підтвердження доставлення 23.07.2021 об 11:37 вищевказаного електронного листа разом із вкладеннями на електронну адресу doc@minagro.gov.ua.

39. 26.07.2021 секретарем судового засіданні було складено довідку про те, що станом на вказану дату підтвердження від Мінагрополітики про отримання документів на електронну адресу до суду не надійшло.

40. Копію ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2021 про заміну належного відповідача та повістку про виклик до суду було також надіслано Мінагрополітики 28.07.2021 о 15:08 годині на електронну адресу doc@minagro.gov.ua та на електронну адресу law@minagro.gov.ua.

41. На аркушах справи 215, 216 (том IV) міститься підтвердження доставлення вищевказаних електронних листів разом із вкладеннями на зазначені електронні адреси 28.07.2021 о 15:08 годині.

42. 30.07.2021 секретарем судового засідання складено довідку про те, що станом на вказану дату підтвердження від Мінагрополітики про отримання документів на електронну адресу до суду не надійшло.

43. У довідках, складених секретарем судового засідання 26.07.2021 та 30.07.2021 роз`яснено, що відповідно до частини третьої статті 129 Кодексу адміністративного судочинства України якщо протягом дня, наступного за днем надсилання тексту повістки, підтвердження від учасника судового процесу не надійшло, секретар судового засідання складає про це довідку, що приєднується до справи, і підтверджує належне повідомлення учасника судового процесу про дату, час і місце судового розгляду. В такому випадку повістка вважається врученою з моменту складання секретарем судового засідання відповідної довідки.

44. Водночас, на аркуші справи 219 (том IV) наявне підтвердження того, що електронний лист, направлений П`ятим апеляційним адміністративним судом 28.07.2021 о 15:08 годині на електронну адресу law@minagro.gov.ua було прочитано 18.08.2021 о 15.06.19 годині.

45. Мінагрополітики у своїй касаційній скарзі наполягає на тому, що вищевказані судові рішення апеляційного суду та повістки про виклик до суду не були надіслані у спосіб, визначений Кодексом адміністративного судочинства України.

46. Такі аргументи відповідача колегія суддів оцінює критично й з цього приводу вважає за необхідне навести такі мотиви.

47. У постановах від 20.08.2020 у справі №1940/1715/18 та від 08.07.2021 у справі №0940/1584/18 Верховний Суд посилався на правову позицію Конституційного Суду України, викладену у рішенні від 13.12.2011 у справі №17-рп/2011 (справа за конституційним поданням 54 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Закону України «Про судоустрій і статус суддів» Кримінально-процесуального кодексу України Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України), де Суд, вирішуючи питання щодо конституційності положень статті 38 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній до 15.12.2017), яка кореспондується зі статтею 129 Кодексу адміністративного судочинства України в чинній редакції, стосовно виклику до суду шляхом надсилання тексту повістки електронною поштою, факсимільним повідомленням (факсом, телефаксом), телефонограмою вказав, що такий порядок є обов`язковим лише для суб`єктів владних повноважень, а стосовно інших осіб - виключно за їх вибором. За висновком Конституційного Суду законодавець у такий спосіб розширив зміст процесуального права особи на отримання повідомлення про виклик до суду, встановивши додаткові можливості особи отримувати таке повідомлення.

48. Спосіб здійснення судом судових викликів або судових повідомлень учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів визначено частиною третьою статті 124 Кодексу адміністративного судочинства України, яка у пункті 1 цієї частини імперативно встановлює, що за наявності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки на офіційну електронну адресу.

49. За правилами ж пункту 2 частини третьої статті 124 Кодексу адміністративного судочинства України у відсутності в особи офіційної електронної адреси судовий виклик або судове повідомлення учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів здійснюється шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою), кур`єром із зворотною розпискою за адресами, вказаними цими особами, або шляхом надсилання тексту повістки в порядку, визначеному статтею 129 цього Кодексу.

50. Частиною п`ятою статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України визначено спосіб надсилання учасникам справи копії повного судового рішення, а саме - учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено в порядку письмового провадження, копія судового рішення надсилається протягом двох днів із дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності у особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення - якщо така адреса відсутня.

51. Отже, за загальним правилом у разі наявності в особи, у тому числі у суб`єкта владних повноважень, офіційної електронної адреси надсилання судових рішень, судових викликів або судових повідомлень учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів здійснюється шляхом надсилання їх на офіційну електронну адресу.

52. Надсилання ж вищевказаних процесуальних документів рекомендованим листом з повідомленням про вручення або у інший, визначений процесуальним законом спосіб, здійснюється за відсутності в особи офіційної електронної адреси.

53. Висновок про те, що судовий виклик або судове повідомлення здійснюється шляхом надсилання повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою) або кур`єром наведено й у постановах Верховного Суду від 16.04.2020 у справі №808/1214/17 та від 12.11.2020 у справі №712/12174/19.

54. За таких обставин, ключове значення при розгляді цієї справи у касаційному порядку має визначення того, чи наявна у Мінагрополітики офіційна електронна адреса і чи були судом апеляційної інстанції направлені на неї судові рішення та повітки про виклик у судове засідання у строк, достатній для ознайомлення з цими документами і прибуття до суду.

55. З цього приводу колегія суддів зазначає, що визначення поняття «офіційна електронна адреса» чинне законодавство України не наводить.

56. Разом з тим, у Положенні про Єдину базу даних електронних адрес, номерів факсів (телефаксів) суб`єктів владних повноважень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.01.2011 №5, яке є чинним, наводиться визначення поняттю «електронна адреса суб`єкта владних повноважень», відповідно до якого це адреса електронної пошти, що складається з ідентифікатора, позначки «@» та доменного імені. При цьому ідентифікатором є адреса електронної пошти, визначена як офіційна суб`єктом владних повноважень, а доменним іменем - ім`я у домені gov.ua, зареєстроване суб`єктом владних повноважень.

57. Згідно з абзацами першим, другим пункту 11 частини першої, частиною другою статті 15 Закону України від 13.01.2011 №2939-VI «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, а саме про: їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв`язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти.

Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації

58. Мінагрополітики є суб`єктом владних повноважень у розумінні приписів пункту 7 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, органом державної влади і належить до розпорядників інформації відповідно до статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації», а отже в силу вимог закону зобов`язане оприлюднювати інформацію про свою діяльність, зокрема, про його офіційний веб-сайт та електронну пошту, в тому числі, на своєму веб-сайті, якщо такий є.

59. Відповідно до картки Міністерства аграрної політики та продовольства України, розміщеній на Урядовому порталі (Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади України) за посиланням у мережі Інтернет https://www.kmu.gov.ua/catalog/ministerstvo-agrarnoyi-politiki-ta-prodovolstva, веб-сайтом цього Міністерства є https://minagro.gov.ua/ua.

60. За інформацією, розміщеною на веб-сайті Мінагрополітики у розділі «контакти», електронною поштою для вхідної кореспонденції є: doc@minagro.gov.ua (посилання у мережі Інтернет - https://minagro.gov.ua/kontakt).

61. Беручи до уваги вищевикладені приписи законодавства та обставини, колегія суддів констатує, що електронна адреса doc@minagro.gov.ua, інформація про яку опублікована на офіційному - веб сайті Мінагрополітики як така, що передбачена для отримання вхідної кореспонденції, є офіційною електронною адресою цього органу державної влади.

62. Саме на адресу doc@minagro.gov.ua П`ятим апеляційним адміністративним судом і було направлено копію ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.06.2021 про відкриття апеляційного провадження у цій справі, копію ухвали цього ж суду від 22.07.2021 про залучення Мінагрополітики у якості третьої особи, копію позовної заяви, копію рішення суду першої інстанції, копію апеляційної скарги, повістку про виклик до суду, інформацію про права та обов`язки.

63. Такий спосіб направлення П`ятим апеляційним адміністративним судом процесуальних документів у цій справі, зокрема, судових рішень та повісток про виклик до суду, а також інших документів, які стосуються цього судового провадження, узгоджується з нормами статей 124 251 Кодексу адміністративного судочинства України і за даних конкретних умов свідчить про дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права, при здійсненні ним апеляційного перегляду справи.

64. До того ж, як вбачається з тексту електронних листів, направлених П`ятим апеляційним адміністративним судом на офіційну електронну адресу Мінагрополітики (doc@minagro.gov.ua) останнє повідомлено, що у зв`язку з відсутністю фінансування на відправку поштової кореспонденції, документи у паперовому вигляді можна отримати у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду, а з текстами судових рішень ознайомитись й у Єдиному державному реєстрі судових рішень.

65. Колегія суддів звертає увагу на те, що у останні роки дійсно спостерігається критичний стан фінансування судової гілки влади в Україні, на чому наголошується й у рішенні Ради суддів України від 05.08.2022 №26, де, окрім іншого зазначено, що відсутність надходжень ставить під загрозу спроможність держави забезпечити відправлення правосуддя, оскільки, суди не можуть придбавати папір, марки, інші предмети, оплачувати послуги із доступу до мережі Інтернет, поштові послуги та інше, оплачувати комунальні послуги та сплачувати нарахування на заробітну плату.

66. У вищевказаному рішенні Рада суддів України, розуміючи потребу пріоритетності направлення коштів державного бюджету на потреби національної безпеки і оборони та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану для забезпечення належної відсічі широкомасштабній збройній агресії російської держави, зважаючи на критичний стан фінансування судової влади, вважає за необхідне вжити організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію окремих статей витрат судів при здійсненні судочинства, а також та на підвищення рівня використання інструментів електронного судочинства.

67. У рішенні Ради суддів України акцентовано увагу на тому, що згідно з вимогами процесуального закону, зокрема, частини шостої статті 18 державні органи та органи місцевого самоврядування реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку, однак не усі перелічені суб`єкти добросовісно виконують наведені норми чинного законодавства, що викликає необхідність листування із ними за допомогою традиційних засобів комунікації (поштові відправлення), а це у свою чергу призводить надмірного використання коштів державного бюджету.

68. Заслухавши та обговоривши інформацію Голови Ради суддів України щодо організаційних заходів, направлених на оптимізацію окремих статей витрат судів при здійсненні судочинства, а також на підвищення рівня використання інструментів електронного судочинства, відповідно до частини восьмої статті 133 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та Положення про Раду суддів України, затвердженого X позачерговим з`їздом суддів України 16.09.2010 (з подальшими змінами), Рада суддів України вирішила з метою підвищення рівня використання інструментів електронного судочинства під час відправлення правосуддя в умовах скрутного фінансового забезпечення судів рекомендувати судам, зокрема: виклики та повідомлення, обмін процесуальними документами з учасниками судових проваджень у першу чергу здійснювати за допомогою електронної пошти та/або з використанням вказаних учасниками судових проваджень мобільних телефонів (в тому числі й з використанням месенджерів, які дозволяють отримати інформацію про доставку відповідного повідомлення, процесуального документа, та отримати інформацію про їх прочитання); виклики та повідомлення, обмін процесуальними документами з учасниками судових проваджень за допомогою засобів традиційного поштового зв`язку здійснювати виключно у разі неможливості комунікації за допомогою електронної пошти та/або з використанням вказаних учасниками судових проваджень мобільних телефонів (в тому числі й з використанням месенджерів, які дозволяють отримати інформацію про доставку відповідного повідомлення, процесуального документа, та отримати інформацію про їх прочитання).

69. Цим же рішенням Рада суддів України закликала усіх учасників судових проваджень, у тому числі: з розумінням поставитися до існуючих проблем фінансування судової гілки влади в умовах воєнного стану; зареєструвати електронну адресу в Єдиній судовій інформаційно- телекомунікаційній системі; зареєструватися в підсистемі «Електронний кабінет» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи; використовувати функціонал «Електронного кабінету» для ознайомлення з поданими документами в електронній формі.

70. Критичний стан фінансування судової системи України спостерігався й у попередні, 2020, 2021 роки, про що наголошувалось, зокрема, у рішенні Вищої ради правосуддя від 20.01.2022 №62/0/15-22, де відзначено, що У 2020 - 2021 роках судова влада та її органи функціонували в умовах суттєвого недофінансування, а упродовж 2021 року до Вищої ради правосуддя надійшло близько 340 звернень щодо неналежного фінансування діяльності місцевих та апеляційних судів.

71. Окрім цього, у серпні 2021 року на офіційному веб-сайті Ради суддів України за посиланням (http://rsu.gov.ua/ua/news/zatverdzeno-soricnu-dopovid-pro-stan-zabezpecenna-nezaleznosti-suddiv-v-ukraini-za-2020-rik) було розміщено повідомлення про те, що Вища рада правосуддя на своєму засіданні 05.08.2021 затвердила Щорічну доповідь «Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні» за 2020 рік. Коментуючи Щорічну доповідь, Голова Комітету з питань забезпечення незалежності суддів Ради суддів України зауважив: «Якщо ми проаналізуємо доповідь про стан незалежності за 2019 рік, то найактуальнішими у ній були питання кадрового голоду у судах першої та апеляційної інстанцій і дефіцит бюджетних призначень. Сьогодні ми розуміємо, що дані питання не тільки не вирішилися, а навіть й загострилися. Аналізуючи 2020-й рік, ми змушені констатувати, що фінансування судової влади перейшло у категорію критичного стану - не вистачає коштів не тільки на матеріально-технічне забезпечення діяльності судів, а вже і на виплату заробітної плати працівникам апарату судів…».

72. У таких умовах за критично низького рівня фінансування судових установ, у тому числі й судів апеляційних інстанцій усіх юрисдикцій, П`ятий апеляційний адміністративний суд, не маючи коштів, передбачених на відправку поштової кореспонденції, здійснив судове повідомлення Мінагрополітики про розгляд цієї справи виходячи з наявних у нього можливостей, однак, у спосіб, передбачений статтею 125 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме - шляхом направлення повістки про виклик до суду на офіційну електронну адресу цього міністерства, яка була вказана останнім на його офіційному веб-сайті як така, що передбачена для вхідної кореспонденції.

73. У такий саме спосіб (електронною поштою), як це підтверджується наявними у справі матеріалами, здійснювалось судове повідомлення й інших учасників справи, зокрема, позивача та співвідповідача - Мінекономіки, які отримання процесуальних документів на електронну пошту підтвердили, що засвідчено телефонограмою на а.с. 205, том IV, а також роздрукованим і долученим до матеріалів справи електронним листом представника позивача на а.с. 218 том IV.

74. Отже під час апеляційного перегляду цієї справи усі її учасники перебували у однакових, рівних умовах й у один і той самий спосіб, який був можливий у суду апеляційної інстанції, повідомлялись про розгляд справи і про прийняті у ній процесуальні рішення.

75. У матеріалах справи містяться докази доставлення електронних листів судом апеляційної інстанції (разом із вкладеннями, у тому числі, повістками про виклик) на офіційну електронну адресу Мінагрополітики, а саме: електронний лист, надісланий до П`ятого апеляційного адміністративного суду з електронної адреси postmaster@minagro.com.ua про те, що електронного листа за темою 5ААС справа №420/435/21 (з вкладеннями) було доставлено отримувачу за адресою doc@minagro.gov.ua 23.07.2021 об 11:37 (а.с. 201 том IV); електронний лист, надісланий до П`ятого апеляційного адміністративного суду з електронної адреси postmaster@minagro.gov.ua про те, що електронного листа за темою 5ААС справа №420/435/21 (з вкладеннями) було доставлено отримувачу за адресою doc@minagro.gov.ua 28.07.2021 о 15:08 (а.с. 216 том IV).

76. Окрім цього, на а.с. 219 (том IV) наявне роздруковане і приєднане до матеріалів справи електронне повідомлення, отримане П`ятим апеляційним адміністративним судом 08.08.2021 о 15.07 від Департаменту правового забезпечення Мінагрополітики (law@minagro.gov.ua) про те, що електронний лист, направлений апеляційним судом на адресу вищевказаного Департаменту міністерства 28.07.2021 о 15:08 годині, було прочитано 18.08.2021 о 15:06 годині.

77. У справі наявні й довідки, складені секретарем судового засідання 26.07.2021 та 30.07.2021 відповідно про те, що підтвердження суду від Мінагрополітики про отримання тексту повісток не надходило.

78. За таких обставин, враховуючи положення частини третьої статті 129 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів констатує, що Мінагрополітики вважається належним чином повідомленим про дату, час і місце судового розгляду, а повістка є врученою з моменту складання секретарем судового засідання відповідної довідки, тобто, за вищенаведених обставин, - 30.07.2021.

79. Згідно ж з висловленою у постанові Верховного Суду від 03.04.2019 у справі №813/2003/18 позицію обов`язок суду «повідомити» полягає в тому, щоб інформувати учасника про судове засідання, а не забезпечити його прибуття.

80. Що ж до тверджень Мінагрополітики про те, що офіційною електронною адресою цього органу є info@minagro.com.ua, то колегія суддів відзначає, що такої адреси не міститься на жодному офіційному ресурсі цього Міністерства або Уряду України у мережі Інтернет, а додана до касаційної скарги роздруківка скріншоту веб - сторінки за посиланням https://old.kmu.gov.ua/kmu/control/publish/article?art_id=245427186 такі доводи скаржника не підтверджує, оскільки це посилання є недоступним і перегляд цієї сторінки у мережі Інтернет неможливий.

81. Беручи до уваги те, що повітка про виклик до суду була надіслана П`ятим адміністративним судом на адресу електронної пошти, вказану на офіційному веб-сайті Мінагрополітики як для вхідної кореспонденції (doc@minagro.com.ua), і такий електронний лист суду апеляційної інстанції було доставлено за цією електронною адресою, однак цей орган у порядку, встановленому процесуальним законом, не підтвердив суду отримання тексту повістки, про що секретарем судового засідання складено довідку, колегія суддів відхиляє доводи касаційної скарги про те, що Мінагрополітики не було належним чином повідомлене розгляд цієї справи, який відбувся 13.09.2021, і не вбачає підстав для скасування оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанції з огляду на вищенаведені аргументи скаржника.

82. Колегія суддів, ураховуючи обставини щодо дати та часу надіслання скаржникові повістки про виклик апеляційного суду і дати прийняття апеляційним судом оскаржуваної постанови, відзначає, що у Мінагрополітики було достатньо часу для ознайомлення з отриманими від апеляційного суду документами, висловлення у передбаченому процесуальним законом порядку своєї позиції по суті спору, своєчасного прибуття до суду і забезпечення представництва своїх інтересів у суді апеляційної інстанції, що не дає підстав стверджувати про порушення процесуальних прав цього органу, який реалізує їх суб`єктивно і на власний розсуд.

83. Що ж стосується посилань скаржника на порушення апеляційним судом норм процесуального права при здійсненні заміни співвідповідача - комісії Мінекономіки на Мінагрополітики, то колегія суддів зазначає, що такі порушення норм процесуального права, якщо й мали місце, то могли бути допущені судом під час постановлення ухвали про заміну сторони у справі від 28.07.2021, яка згідно з частиною третьою статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена у касаційному порядку.

84. Про можливість оскарження ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2021 про заміну сторони у цій справі у касаційному порядку було роз`яснено апеляційним судом у абзаці третьому резолютивної частини цього рішення, а вищезгадане судове рішення було направлено апеляційним судом 28.07.2021 о 15:08 годині на офіційну електронну адресу Мінагрополітики, інформація про яку була розміщена на офіційному веб-сайті цього органу як адреса для вхідної кореспонденції, а саме - doc@minagro.com.ua.

85. За правилами частини п`ятої статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено в порядку письмового провадження, копія судового рішення надсилається протягом двох днів із дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності у особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення - якщо така адреса відсутня.

86. Згідно з пунктом 2 частини шостої цієї ж статті днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи.

87. У матеріалах справи на а.с. 216 (том IV) міститься роздруковане повідомлення, надіслане до П`ятого апеляційного адміністративного суду з електронної адреси postmaster@minagro.com.ua про те, що електронного листа за темою 5ААС справа №420/435/21 (до якого було вкладено, зокрема, копію ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2021 про заміну сторони) було доставлено 28.07.2021 о 15:08 отримувачу за адресою doc@minagro.com.ua.

88. За наведеного, вважається, що копія вищевказаного судового рішення є врученою Мінагрополітики у день отримання П`ятим апеляційним адміністративним судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи, тобто 28.07.2021.

89. Верховний Суд підкреслює, що ухвала П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2021 про заміну сторони в порядку процесуального правонаступництва у касаційному порядку не оскаржувалась і набула законної сили, а тому є обов`язковою для Мінагрополітики.

90. Постановляючи вищевказану ухвалу, суд апеляційної інстанції керувався саме статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України (процесуальне правонаступництво), а оскільки згідно з процесуальним законом така ухвала підлягає касаційному оскарженню окремо, то й доводи про порушення судом апеляційної інстанції норм вказаної статті 52, можуть бути оцінені під час розгляду касаційної скарги на таке судове рішення.

91. Однак, касаційна скарга, яка розглядається, не містить вимог про оскарження ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2021 про заміну сторони в порядку процесуального правонаступництва, що унеможливлює оцінку аргументів Мінагрополітики про порушення апеляційним судом норм статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України.

92. Не підлягають оцінці й доводи скаржника стосовно порушення апеляційним судом норм статті 48 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки ці норми як у оскаржуваній постанові апеляційного суду так і у постановленій цим судом ухвалі від 28.07.2021 про заміну сторони не застосовувались.

93. Безпідставними колегія суддів вважає наведене у касаційній скарзі посилання на правові позиції Верховного Суду щодо неможливості заміни належного відповідача на стадії апеляційного розгляду, викладені у постановах Верховного Суду від 13.06.2018 у справі №303/3416/17, від 10.07.2018 у справі №336/4525/17, та від 10.04.2019 у справі №815/5133/16.

94. Так, у вищезазначених судових рішеннях висловлюються висновки щодо застосування норм статті 48 Кодексу адміністративного судочинства України, якою регламентовано питання заміни неналежної сторони, тоді як ця норма судом апеляційної інстанції не застосовувалась і це питання судом не вирішувалось.

95. Водночас, стаття 52 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає можливість заміни сторони чи третьої особи її правонаступником у відносинах, щодо яких виник спір, на будь-якій стадії судового процесу.

96. Доводів щодо незгоди з оскаржуваною постановою суду апеляційної інстанції в частині висновків, викладених по суті спору, касаційна скарга Мінагрополітики не містить, а тому колегія суддів не входить в обговорення питання правильності застосування апеляційним судом норм матеріального права, оскільки таких підстав касаційного оскарження не заявлялось і вони не слугували підставою для відкриття касаційного провадження у цій справі.

97. Ураховуючи усе вищевикладене, колегія суддів не знаходить підстав для задоволення касаційної скарги і скасування оскаржуваної постанови апеляційного суду.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

98. За правилами частин першої, другої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Не може бути скасовано правильне по суті і законне судове рішення з мотивів порушення судом норм процесуального права, якщо це не призвело і не могло призвести до неправильного вирішення справи.

99. Верховний Суд, провівши касаційний розгляд справи у межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, повноважень касаційного суду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, не виявив порушення судом апеляційної інстанцій норм процесуального права, а тому не вбачає підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.

100. Керуючись статтями 340 341 343 349 350 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Міністерства аграрної політики та продовольства України залишити без задоволення, а постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.09.2021 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Судді: Т.Г. Стрелець

Я.О. Берназюк