29.10.2024

№ 420/9014/23

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 жовтня 2024 року

м. Київ

справа №420/9014/23

адміністративне провадження № К/990/15080/24

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КБ «Теплоенергоавтоматика» до Головного управління ДПС в Одеській області, третя особа Головне управління Державної казначейської служби України у місті Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «КБ «Теплоенергоавтоматика» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.11.2023 (суддя - Андрухів В.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.03.2024 (головуючий суддя - Крусян А.В., судді: Єщенко О.В., Яковлєв О.В.) у справі №420/9014/23.

установив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «КБ «Теплоенергоавтоматика» (далі - ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика») звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області (далі - ГУ ДПС в Одеській області) від 07.04.2023 №5707/15-32-04-06.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.11.2023, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.03.2024, позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області від 07.04.2023 №5707/15-32-04-06 в частині застосування штрафу у розмірі 60000грн за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 6 від 01.02.2022. У решті позову відмовлено.

Приймаючи рішення в частині відмови в позові суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що підстави для звільнення позивача від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 3 відсутні, оскільки позивач не вжив достатніх заходів щодо завчасного поповнення ліміту з ПДВ для реєстрації вказаної податкової накладної з часу її виписки 30.12.2022, маючи можливість це зробити протягом чотирнадцяти днів або завчасно до отримання передплати від контрагента (подія, з якою пов`язана виписка податково накладної). Тобто позивач мав реальну можливість дотримання правил та норм, що регламентують реєстрацію податкових накладних, але діяв без належної обачності.

ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» звернулось з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції, постанову суду апеляційної інстанції в частині відмови в позові та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити та визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 07.04.2023 №5707/15-32-04-06 в частині застосування штрафу в розмірі 7569175грн.

В обґрунтування підстав оскарження позивач посилається на те, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій прийнято без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 16.02.2022 у справі № 380/527/20, від 07.03.2023 у справі №822/1718/17.

У доводах касаційної скарги зазначає, що ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» було вчинено усі необхідні дії щодо зарахування коштів на спеціальний рахунок позивача з податку на додану вартість, несвоєчасна реєстрація податкової накладної в один день сталася за відсутності вини, у зв`язку з чим підстави для застосування до позивача штрафних санкцій, передбачених пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України відсутні.

У відзиві на касаційну скаргу ГУ ДПС в Одеській області зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, відповідач просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ГУ ДПС в Одеській області проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» податкових накладних, дата виписки яких припадає на лютий, жовтень, грудень 2022 року.

За результатами проведеної перевірки відповідачем складено акт № 4005/15-32-04-06 від 07.03.2023 «Про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до такої податкової накладної ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика», код 30390020».

Згідно висновків акту від 07.03.2023 відображено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених пунктом 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, а саме:

1) податкової накладної №6 на суму ПДВ 600000грн. (дата виписки - 01.02.2022, дата реєстрації - 18.07.2022 о 8:06 год., кількість днів затримки - 3);

2) податкової накладної №5 на суму ПДВ 41666,67грн. (дата виписки - 25.10.2022, дата реєстрації - 17.11.2022 о 12:18 год., кількість днів затримки - 2);

3) податкової накладної №3 на суму ПДВ 75691750грн. (дата виписки - 30.12.2022, дата реєстрації - 16.01.2023 року о 8:49 год., кількість днів затримки - 1).

За результатами розгляду заперечень ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» листом ГУ ДПС в Одеській області від 10.04.2023 №96/15-32-04-06 висновки акту перевірки №4005/15-32-04-06 від 07.03.2023 залишено без змін, а заперечення ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» - без задоволення.

На підставі висновків акту перевірки ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 07.04.2023 №5707/15-32-04-06, згідно з яким за затримку реєстрації податкових накладних до позивача застосовано штраф у сумі 7633341,67грн.

ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» частково погодилось з висновками й даними, викладеними в акті перевірки, та повністю визнало порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної №5 від 31.10.2022, у зв`язку з чим 07.04.2023 сплатило штраф у сумі 4166,67грн. за порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної №5.

Не погоджуючись із застосуванням штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних № 6 від 01.02.2022 та № 3 від 30.12.2022, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових, накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених ст. 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів.

Поряд з цим, пунктом 200-1.4 статті 200-1 Податкового кодексу України визначено, що на рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника зараховуються кошти, в тому числі, з поточного рахунку платника в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Згідно з абзацом 13 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Так, механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - податок), особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків регулює Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» (далі - Порядок № 569).

Пунктом 12 Порядку №569 визначено, що якщо сума, обчислена відповідно до пункту 9 цього Порядку, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній, яку платник податку повинен зареєструвати в Реєстрі, такий платник перераховує необхідну суму коштів з поточного рахунка на електронний рахунок (в тому числі на додаткові електронні рахунки).

ДФС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі. Платник податку має право отримувати у ДФС інформацію про стан свого електронного рахунка (в тому числі додаткових, електронних рахунків), а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі (пункт 13 цього Порядку).

Казначейство подає ДФС в розрізі платників податку інформацію про суми поповнення електронних рахунків (в тому числі додаткових електронних рахунків) та залишків на таких рахунках (пункт 14 Порядку № 569).

Отже, платник податку може зареєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних за умови наявності достатньої суми коштів на його електронному рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, яка б відповідала загальній сумі податку за податковими накладними.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі за текстом - Порядок №1246).

У пункті 1 Порядку №1246 зазначено, що цей Порядок визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).

Згідно з пунктом 3 Порядку №1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (п.14 Порядку №1246).

Водночас згідно з підпунктом 69.18 пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 08 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв.

При цьому, статтею 109 Податкового кодексу України також передбачено, що податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Верховний Суд у постановах від 16.02.2022 у справі №380/527/20, від 07.03.2023 у справі №822/1718/17, від 23.07.2019 у справі №620/3609/18, від 03.05.2023 у справі №280/1728/20 надаючи правову оцінку підставам застосування штрафних санкцій відповідно до пунктів 120-1.1, 120-1.2 статті 120-1 Податкового кодексу України, вказав, що законодавець передбачив можливість застосування до платника податків наслідків за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних лише за наявності його винної поведінки.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, 23.12.2022 між ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» (підрядник) та КП «Київський метрополітен» (замовник) укладено договір №26/02-15ДСК щодо виконання будівельних робіт на об`єкті: «Капітальний ремонт тунелів Святошинсько-Броварської лінії Київського метрополітену з урахуванням потреб цивільного захисту 1 черга».

Пунктом 14.3 вищезазначеного договору передбачено, що замовник здійснює попередню оплату шляхом перерахування коштів на небюджетний рахунок підрядника, відкритий в органах казначейства на підставі наданого підрядником рахунку-фактури, за умови наявності на реєстраційному рахунку замовника бюджетних коштів відповідного цільового призначення.

27.12.2022 між ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» (клієнт) та Головним управлінням Державної казначейської служби України у м. Києві (казначейство) укладено договір №1027/33, згідно умов якого орган казначейства відкриває клієнту рахунок (рахунки) та здійснює його розрахунково-касове обслуговування відповідно до вимог законодавства України та цього договору.

30.12.2022 замовником за договором від 23.12.2022 №26/02-15ДСК здійснено на перерахування попередньої оплати у розмірі 454150500грн. на небюджетний рахунок ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика», відкритий в органі казначейства.

10.01.2023 ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» подано до Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві платіжне доручення №11 на суму 75691750грн. щодо сплати до бюджету ПДВ за грудень 2022 року на виконання договору від 23.12.2022 №26/02-15ДСК.

13.01.2023 Головним управлінням Державної казначейської служби України у м. Києві виконано вищезазначене платіжне доручення та поповнено рахунок ПДВ позивача на суму 75691750грн. о 18:12 год.

В той же день, о 18:16 год. ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика», за правилом першої події, здійснено направлення податкової накладної №3 від 30.12.2022 до Єдиного державного реєстру податкових накладних.

Однак, податковим органом проведено реєстрацію податкової накладної від 30.12.2022 №3 в Єдиному державному реєстрі податкових накладних 16.01.2023.

Як установлено судами попередніх інстанцій, позивачем не заперечувався факт реєстрації податкової накладної №3 від 30.12.2022 з порушенням граничного терміну.

В обґрунтування відсутності вини позивача в порушенні граничних термінів реєстрації податкової накладної від 30.12.2022 №3 позивач зазначає, що станом на звітній період у товариства не вистачало ліміту з ПДВ для реєстрації податкової накладної, та ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика» завчасно направило казначейству платіжне доручення для поповнення ПДВ-рахунку грошовими коштами у розмірі еквівалентною сумі ПДВ за податковою накладною від 30.12.2022. №3. Однак, поповнення рахунку ПДВ відбулося лише 13.01.2023 о 18 год. 12 хв., тобто після закінчення операційного дня, що унеможливило реєстрацію податкової накладної від 30.12.2022 №3 в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Наведені обставини свідчать, що порушення позивачем строків реєстрації податкової накладної (1 день) відбулося не з його вини, оскільки ним були вчинені усі необхідні дії щодо зарахування коштів на спеціальний рахунок позивача з податку на додану вартість, у зв`язку з чим підстави для застосування до позивача штрафних санкцій, передбачених пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, відсутні, як наслідок оскаржуване податкове повідомлення-рішення в частині застосування штрафу в розмірі 7569175грн. протиправним та підлягає скасуванню.

З урахуванням наведеного, Суд дійшов висновку, що рішення судів попередніх інстанцій в частині відмови в позові про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 07.04.2023 №5707/15-32-04-06 в частині застосування штрафу в розмірі 7569175 грн. підлягають скасуванню, та ухвалення в цій частині нового рішення про задоволення позову.

В частині задоволення позову рішення судів попередніх інстанцій особами, які беруть участь у справі, не оскаржуються, а тому відсутні підстави для надання правового аналізу відповідним висновкам судів у рамках даного касаційного провадження.

Згідно з частинами першою, шостою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

Відповідно до статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись статтями 341 345 349 350 351 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

постановив:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «КБ «Теплоенергоавтоматика» задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.11.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.03.2024 у справі №420/9014/23 в частині відмови в позові про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 07.04.2023 №5707/15-32-04-06 в частині застосування штрафу в розмірі 7569175грн. скасувати та ухвалити в цій частині нове рішення, яким позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 07.04.2023 №5707/15-32-04-06 в частині застосування штрафу в розмірі 7569175грн.

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.11.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.03.2024 у справі №420/9014/23 залишити без змін.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КБ «Теплоенергоавтоматика» судовий збір у сумі 115772,55 (сто п`ятнадцять тисяч сімсот сімдесят дві гривні) 55 коп.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття , є остаточною та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

В.В. Хохуляк

Л.І. Бившева

Р.Ф. Ханова ,

Судді Верховного Суду