14.03.2024

№ 500/2422/23

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2024 року

м. Київ

справа № 500/2422/23

провадження № К/990/40765/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Рибачука А.І., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Курильця А.Р, Гудима Л.Я., Ніколіна В.В. від 01 листопада 2023 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

Позивачка, відповідно до довідки міської ради, зареєстрована у місті віднесеному до зони посиленого радіологічного контролю. Позивачка звернулась до пенсійного органу з заявою про призначення пенсії за віком з урахуванням вимог статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Рішенням ГУ ПФУ відмовлено позивачці у призначенні пенсії, з підстав непідтвердження мінімально необхідного періоду роботи чи проживання на території зони посиленого радіологічного контролю не менше 4 років станом на 01 січня 1993 року, та відсутності необхідного страхового стажу. Не погоджуючись з рішенням пенсійного органу, позивачка оскаржила рішення про відмову у призначенні пенсії до суду.

Зважаючи на встановлені обставини справи, доводи учасників справи, підстави відкриття касаційного провадження, ключовим є питання наявності права на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку з урахуванням вимог статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» у особи, зареєстрованої у зоні посиленого радіологічного контролю, без доведення факту проживання (роботи) в цій зоні.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії із зменшенням пенсійного віку від 29 березня 2023 року № 192650008852;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період догляду за дитиною 1998 року народження до трьох років та періоди її роботи з 25 липня 1986 року по 13 серпня 1992 року і період отримання допомоги по безробіттю з 20 вересня 1993 року по 20 березня 1994 року, з 20 червня 1994 року по 24 серпня 1994 року, з 24 листопада 1994 року по 20 грудня 1994 року, з 12 грудня 1995 року по 12 березня 1996 року, що зазначені в трудовій книжці НОМЕР_1 .

- зобов`язати Головне управління пенсійного фонду України в Тернопільській області призначити та виплачувати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , пенсію із зменшенням пенсійного віку згідно статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», починаючи з 05 травня 2023 року.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано протиправним і скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області від 29 березня 2023 року № 192650008852 в частині відмови зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи з 25 липня 1986 року по 13 серпня 1992 року, період догляду за дитиною з 07 грудня 1998 року по 06 грудня 2001 року та періоди отримання допомоги по безробіттю з 20 вересня 1993 року по 20 березня 1994 року, з 20 червня 1994 року по 24 серпня 1994 року, з 24 листопада 1994 року по 20 грудня 1994 року, з 12 грудня 1995 року по 12 березня 1996 року.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи з 25 липня 1986 року по 13 серпня 1992 року, період догляду за дитиною з 07 грудня 1998 року по 06 грудня 2001 року та періоди отримання допомоги по безробіттю з 20 вересня 1993 року по 20 березня 1994 року, з 20 червня 1994 року по 24 серпня 1994 року, з 24 листопада 1994 року по 20 грудня 1994 року, з 12 грудня 1995 року по 12 березня 1996 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що обов`язок щодо внесення достовірних та правильних записів до трудової книжки працівника покладається саме на власника або уповноважений ним орган, тобто на роботодавця.

4. На особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у його трудовій книжці чи у довідці.

5. Різниця між датою звільнення та датою наказу більше одного місяця у трудовій книжці та відсутність відмітки про отримання паспорту в свідоцтві про народження не можуть бути підставою для виключення таких періодів з трудового стажу позивача, що дає йому право на призначення пенсії, оскільки працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві (організації), та у свою чергу неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства (організації) не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсії.

6. Підставою для призначення пенсії є відповідний стаж роботи, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні трудової книжки та видачі довідок.

7. Відповідачами ж не враховано, що не усі недоліки можуть бути підставою для неврахування відповідного стажу, оскільки визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці, у довідці.

8. Виплата допомоги по безробіттю та перебування на обліку безробітних є самостійними процедурами з окремими строками й підставами для їх початку та припинення. До страхового стажу особи, яка перебувала на обліку в центрі зайнятості як безробітна, зараховується період, протягом якого особа отримувала допомогу по безробіттю.

9. Відмовляючи у задоволенні вимоги про зобов`язання Головного управління пенсійного фонду України в Тернопільській області призначити та виплачувати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , пенсію із зменшенням пенсійного віку згідно статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», починаючи з 05 травня 2023 року, суд першої інстанції виходив з того, що право на зменшення пенсійного віку мають особи, які постійно проживали чи працювали у зоні радіологічного контролю з моменту аварії, станом на 01 січня 1993 року не менше 4 років. При цьому, початкова величина зниження пенсійного віку на 2 роки встановлюється лише особам, які постійно проживали або постійно працювали у зазначеній зоні з моменту аварії (26 квітня 1986 року) по 31 липня 1986 року незалежно від часу проживання або роботи в цей період.

10. У матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази факту постійного проживання та (або) роботи позивачки в зоні радіоактивного забруднення з моменту Чорнобильської катастрофи (26 квітня 1986 року) по 31 липня 1986 року, тому права на початкову величину зниження пенсійного віку вона не має.

11. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року скасовано, та ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії із зменшенням пенсійного віку від 29 березня 2023 року № 192650008852.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи з 25 липня 1986 року по 13 серпня 1992 року, період догляду за дитиною з 07 грудня 1998 року по 06 грудня 2001 року та періоди отримання допомоги по безробіттю з 20 вересня 1993 року по 20 березня 1994 року, з 20 червня 1994 року по 24 серпня 1994 року, з 24 листопада 1994 року по 20 грудня 1994 року, з 12 грудня 1995 року по 12 березня 1996 року.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 21 березня 2023 року про призначення пенсії за віком, зі зниженням пенсійного віку, відповідно до статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

12. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що на особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у її трудовій книжці чи у довідці.

13. Різниця між датою звільнення та датою наказу більше одного місяця у трудовій книжці та відсутність відмітки про отримання паспорту в свідоцтві про народження не можуть бути підставою для виключення таких періодів з трудового стажу позивача, що дає йому право на призначення пенсії, оскільки працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві (організації), та у свою чергу неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства (організації) не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсії.

14. Підставою для призначення пенсії є відповідний стаж роботи, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні трудової книжки та видачі довідок.

15. Визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці, у довідці.

16. Виплата допомоги по безробіттю та перебування на обліку безробітних є самостійними процедурами з окремими строками й підставами для їх початку та припинення. До страхового стажу особи, яка перебувала на обліку в центрі зайнятості як безробітна, зараховується період, протягом якого особа отримувала допомогу по безробіттю.

17. Щодо питанням наявності у позивачки права на призначення пенсії відповідно до вимог статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», тобто зі зниженням пенсійного віку, з огляду на тривалість проживання/роботи в зоні посиленого радіоекологічного контролю, суд апеляційної інстанції заначив наступне.

18. Право на пільгове зменшення пенсійного віку мають особи, які в установленому законом порядку набули статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи та працювали (працюють) або проживали (проживають) визначену кількість років у зоні посиленого радіологічного контролю.

19. Позивачка є потерпілою від Чорнобильської катастрофи (4 категорії), що підтверджується посвідченнями серії НОМЕР_2 .

20. Позивачка після 01 січня 1993 року проживає м. Чортків Чортківського району, яке відповідно до постанови Кабінету Міністрів Української РСР від 23 липня 1991 року № 106 «Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» віднесено до зони посиленого радіоекологічного контролю за соціально-економічним фактором. Цей факт засвідчений довідкою Чортківської міської ради від 21 березня 2023 року № 20-10/365, відповідно до якої ОСОБА_1 була зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 з 27 січня 1989 року по 01 квітня 1994 року, по АДРЕСА_2 з 01 квітня 1994 року по 05 квітня 2011 року, по АДРЕСА_3 з 05 квітня 2011 року по 24 січня 2012 року, по АДРЕСА_4 з 24 січня 2012 року по час звернення до суду.

21. Зважаючи на тривалість проживання позивачки у зоні посиленого радіоекологічного контролю, позивачка має право на додаткове зменшення пенсійного віку на 5 років.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

22. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року та відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

23. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Тернопільською обласною державною адміністрацією 11 листопада 1993 року видано посвідчення громадянина, який постійно проживає або постійно працює на території зони посиленого радіоекологічного контролю категорії 4 серія НОМЕР_2 .

24. 21 березня 2023 року позивачка звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області з заявою про призначення пенсії за віком.

25. Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області від 29 березня 2023 № 192650008852 відмовлено ОСОБА_1 у призначенні пенсії, з підстав непідтвердження мінімально необхідного періоду роботи чи проживання на території зони посиленого радіологічного контролю не менше 4 років станом на 01 січня 1993 року та відсутності необхідного страхового стажу. За результатами розгляду документів наданих позивачкою, загальний страховий стаж складає 23 роки 11 місяців 9 днів, до якого не зараховано:

- період роботи з 25 липня 1986 року по 13 серпня 1992 року, оскільки в трудовій книжці серії НОМЕР_1 наказ на звільнення від 12 серпня 1989 року, тобто різниця між датою звільнення та датою наказу більше одного місяця, що не відповідає вимогам Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників;

- періоди отримання допомоги по безробіттю 1993 - 1994, 1994 - 1996 потребують уточнення, оскільки в трудовій книжці записи не відповідають вимогам Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників;

- період догляду за дитиною 1998 року народження, оскільки в свідоцтві про народження серії НОМЕР_3 відсутня відмітка про отримання паспорту.

26. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови в призначенні пенсії, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

27. Касаційна скарга обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції в оскарженій постанові застосував статтю 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» без урахування висновку, викладеного в постанові Верховного Суду від 17 червня 2020 року у справі № 572/456/17, відповідно до якого підставою для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку є належність особи до потерпілих від Чорнобильської катастрофи та факт проживання (роботи), а не реєстрації у зоні посиленого радіологічного контролю. Також скаржник покликається на подібні висновки Верховного Суду в постанові від 19 вересня 2019 року у справі № 556/1172/17.

28. Скаржник вказує на те, що зі змісту правовідносин, які регулюються Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», обов`язковий для отримання особою статусу постраждалого від Чорнобильської катастрофи період проживання та роботи починає свій перебіг від дати аварії на Чорнобильській АЕС, тобто з 26 квітня 1986 року. Отже, щодо проживання та (або) праці потерпілої особи у зоні посиленого радіологічного контролю протягом 4 років станом на 01 січня 1993 року. Вказане пов`язане із поняттям виникнення зони посиленого радіологічного контролю, яке згідно з чинним законодавством нерозривно пов`язано із моментом аварії на Чорнобильській АЕС.

29. Згідно довідки від 21 березня 2023 року № 20-11/365, виданої Центром надання адміністративних послуг Чортківської міської ради, щодо реєстрації місця проживання позивачки, ОСОБА_2 була зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 з 27 січня 1989 року по 01 квітня 1994 роки, що є недостатнім для призначення пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку відповідно до вимог статті 55 Закону України «Про статус і соціальних захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

30. Відповідно до записів трудової книжки серія НОМЕР_1 від 25 липня 1986 року, заповненої вперше заводом «Гравітон» стверджується факт роботи позивачки на вказаному підприємстві з 25 липня 1986 року по 13 серпня 1992 року. До 25 липня 1986 року позивачка навчалась в СПТУ-13 в м. Чернівці (диплом № НОМЕР_4 ).

31. Постійне місце навчання та роботи позивачки нерозривно пов`язане з її постійним місцем проживанням, відтак факт навчання позивачки в СПТУ-13 в м. Чернівці заперечує факт проживання її у зоні посиленого радіологічного контролю ( АДРЕСА_1 ) з моменту аварії на Чорнобильській АЕС, що пов`язане із поняттям виникнення зони посиленого радіологічного контролю.

32. Відзиву на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року ОСОБА_1 та Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

33. В силу приписів частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України Суд переглядає рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, тобто в частині щодо наявності у позивачки права на призначення пенсії за віком з урахуванням вимог статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», тобто зі зниженням пенсійного віку, з огляду на тривалість проживання/роботи в зоні посиленого радіоекологічного контролю.

34. Відповідно до статті 55 Закону України «Про статус і соціальних захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Особи, які постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали або постійно працюють у зоні посиленого радіологічного контролю за умови, що вони за станом на 01 січня 1993 року прожили або відпрацювали у цій зоні не менше 4 років, мають право на зниження пенсійного віку на 2 роки* та додатково 1 рік за 3 роки проживання, роботи, але не більше 5 років.

*Початкова величина зниження пенсійного віку встановлюється лише особам, які постійно проживали або постійно працювали у зазначеній зоні з моменту аварії по 31 липня 1986 року незалежно від часу проживання або роботи в цей період.

35. Статтею 9 Закону України «Про статус і соціальних захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» встановлено, що особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є:

1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків;

2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

3) громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт;

4) громадяни, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.

36. Згідно статті 65 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» документами, які підтверджують статус громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користуватися пільгами, встановленими цим Законом, є посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи».

37. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів Української РСР від 23 липня 1991 року № 106 «Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи»» м. Чортків Тернопільської області віднесено до зони посиленого радіоекологічного контролю.

38. Позивачка є громадянкою, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи 4 категорії, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 , виданим 11 листопада 1993 року Тернопільською обласною державною адміністрацією.

39. Відповідно до статті 14 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 01 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років, - категорія 4.

40. Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі - Порядок № 22-1), передбачено, що при призначенні (перерахунку) пенсії за віком надаються, зокрема документи, які засвідчують особливий статус особи, та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення, видана органами місцевого самоврядування.

41. Підпунктом «ґ» пункту 7 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком подаються посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на відповідних територіях, видана органами місцевого самоврядування (при призначенні пенсії із застосуванням норм статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

42. Верховним Судом у постановах від 29 січня 2020 року у справі № 572/245/17 та від 17 червня 2020 року у справі № 572/456/17 сформовано висновок про те, що підставою для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку, є належність особи до потерпілих від Чорнобильської катастрофи та факт проживання (роботи), а не реєстрації у зоні посиленого радіологічного контролю.

43. У постанові від 19 вересня 2019 року у справі № 556/1172/17 Верховний Суд сформував висновок, згідно якого виникнення права на зниження пенсійного віку законодавець пов`язує із фактом фізичного перебування особи у забрудненій зоні у зв`язку із постійним проживанням, або у зв`язку із роботою в такій місцевості. Зниження пенсійного віку залежить від рівня радіологічного забруднення місцевості та тривалості проживання в ній особи.

44. Довідка Чортківської міської ради від 21 березня 2023 року № 20-10/365, відповідно до якої ОСОБА_1 була зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 з 27 січня 1989 року по 01 квітня 1994 року, по АДРЕСА_2 з 01 квітня 1994 року по 05 квітня 2011 року, по АДРЕСА_3 з 05 квітня 2011 року по 24 січня 2012 року, по АДРЕСА_4 з 24 січня 2012 року по час звернення до суду, не містить інформації, що позивачка у вказані періоди проживала у м. Чортків Тернопільської області.

45. Як убачається з записів трудової книжки серія НОМЕР_1 від 25 липня 1986 року, заповненої вперше заводом «Гравітон», позивачка до 25 липня 1986 року навчалась в СПТУ-13 в м. Чернівці; з 25 липня 1986 року по 13 серпня 1992 року - працювала на заводі «Гравітон», розташованому у м. Чернівці.

46. У матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази факту проживання позивачки в зоні посиленого радіологічного контролю з моменту Чорнобильської катастрофи (26 квітня 1986 року).

47. Зважаючи на відсутність доказів факту постійного проживання та (або) роботи позивачки в зоні радіоактивного забруднення з моменту Чорнобильської катастрофи (26 квітня 1986 року) по 31 липня 1986 року, права на початкову величину зниження пенсійного віку позивачка не має. Зниження пенсійного віку має відбуватись у загальному порядку - на 1 рік за 3 роки проживання (роботи).

48. З огляду на викладене, рішенням Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області від 29 березня 2023 року № 192650008852 про відмову у призначенні пенсії, яким ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком, з урахуванням вимог статті 55 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» є правомірним та не підлягає скасуванню.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

49. У ході перегляду рішення суду апеляційної інстанцій у справі № 500/2422/23 підтвердились обставини, які слугували підставою відкриття касаційного провадження, а саме застосування судом апеляційної інстанції в оскарженій постанові статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» без урахування висновків, викладених в постановах Верховного Суду від 19 вересня 2019 року у справі № 556/1172/17 та від 17 червня 2020 року у справі № 572/456/17.

50. Відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

51. Ураховуючи встановлені у справі обставини, колегія суддів доходить висновку про те, що у зв`язку із неправильним застосуванням судом апеляційної інстанції норм матеріального права постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року підлягає скасуванню, а рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року - залишенню в силі.

Керуючись статтями 341 345 349 352 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області задовольнити частково.

Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року скасувати.

Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року залишити в силі.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та не оскаржується.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Судді А.І. Рибачук

Т.Г. Стрелець