ПОСТАНОВА
Іменем України
08 квітня 2020 року
м.Київ
справа №520/2093/19
провадження №К/9901/25843/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Харківській області
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 (суддя Зоркіна Ю.В.) і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019 (головуючий суддя Чалий І.С., судді Жигилій С.П., Перцова Т.С.)
у справі №520/2093/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "-Квадро-"
до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області
про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, установив:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, в якій просило суд:
1) визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, викладену в листі від 12.11.2018 № 32-20-14-8286/0/19-18, у виправленні помилки шляхом внесення змін щодо площі земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області з 15,9502 га на 29,7491 га.;
2) зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області безоплатно виправити помилку шляхом внесення змін щодо площі земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, а саме:
- змінити зазначену в Державному земельному кадастрі площу земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, з 15,9502 га на 29,7491 га;
- змінити зазначені в Державному земельному кадастрі контури земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, площею 29,7491 га;
- змінити зазначене в Державному земельному кадастрі цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, з 01 на А 01 01 (а саме для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель).
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 у справі №520/2093/19, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019, позов задоволено повністю.
3. Головне управління Держгеокадастру у Харківській області з судовими рішеннями не погодилося, тому звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019 у справі №520/2093/19 і прийняти постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
4. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги, а судові рішення залишити без змін.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що постановою Харківського окружного адміністративного суду від 27.09.2012, яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 08.01.2013, було зобов`язано Первомайську районну державну адміністрацію Харківської області вчинити дії щодо укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" договору оренди, терміном на 50 років, земельних ділянок державної власності, які розташовані за межами населеного пункту на території Михайлівської сільської ради, загальною площею 388,7512 га (16,7873 га, 29,7491 га, 65,8046 га, 9,6817 га, 15,1024 га, 48,0007 га, 49,2721 га, 30,4510 га, 41,9977 га, 15,0028 га, 34,9999 га, 14,4390 га, 8,3574 га, 9,1055 га) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які надано Товариству з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" в оренду розпорядженням Первомайської районної державної адміністрації Харківської області від 13.10.2010 № 406.
6. На виконання рішень суду та за результатами розгляду поданих документів, 21.02.2014 між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "-КВАДРО-" було укладено договір оренди земельної ділянки державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів) на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області) площею 29,7491 га з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 строком на 49 років, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.
7. 05.03.2014 Державним реєстратором Реєстраційної служби Первомайського міськрайонного управління юстиції Харківської області на підставі договору оренди землі від 21.02.2014, укладеного між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "-КВАДРО-" (орендар) здійснено державну реєстрацію прав та їх обтяжень проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025.
Товариством з обмеженою відповідальністю "-КВАДРО-" отримано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ - 6306252962018, згідно з яким площа земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 становить 15,9502 та цільове призначення відповідно зазначено 01.
8. Листом від 16.10.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" звернулося до Головного управління Держземагентства у Харківській області з вимогою про виправлення допущених помилок, а саме: просило внести зміни щодо площі, контурів та цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області площею 29,7491 га (землі сільськогосподарського призначення рілля) та надати інформацію про виправлення технічних помилок зазначених вище у формі витягу з Державного земельного кадастру, щодо підтвердження виправлення помилок.
9. Листом від 12.11.2018 № 32-20-14-8286/0/19-18 відповідач підтвердив наявність договору оренди земельної ділянки між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "-КВАДРО-" з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 площею 29,7491 га, проте у внесенні виправлень відмовив та зауважив, що вирішення питання щодо виправлення помилок відносно спірної земельної ділянки можливо виключно в судовому порядку.
10. Не погодившись із вказаною відмовою у внесенні виправлень, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
11. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанції керувалися тим, що позовні вимоги є обгрунтованими і дійшли висновку про необхідність обтяження відповідно до статті 39 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відповідача обов`язком вчинити дії щодо усунення виявлених помилок.
12. Апеляційний суд відзначив, що єдиною підставою для відмови у виправленні помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру, є невизнання державним реєстратором наявності такої помилки. В такому випадку у особи виникає право на звернення до суду із вимогою про внесення виправлень до Державного земельного кадастру.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
13. У касаційній скарзі відповідач посилається на те, що докази того, що державним кадастровим реєстратором було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки 6324585500:15:000:0025 із площею 15,9502 га у Державному земельному кадастрі із порушенням вимог законодавства у матеріалах справи відсутні, що було проігноровано судами першої та апеляційної інстанції. Також не надано оцінки доводам відповідача про те, що відомості про земельну ділянку із кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 (в тому числі стосовно площі, контурів та цільового призначення) були внесені до Державного земельного кадастру ще у 2013 році, тобто ще до моменту виникнення у позивача відповідного права оренди згідно із ст. 125 Земельного кодексу України, реєстрація якого відбулася лише у 2014 році.
14. Скаржник вважає, що висновки суду апеляційної інстанції про те, що у 2013 році відбулася первинна, а 05.03.2014 відбулася повторна реєстрація такої земельної ділянки на підставі договору оренди землі не відповідають дійсним обставинам справи та прийняті з порушенням ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
15. У касаційній скарзі зазначено, що судами в оскаржуваних рішеннях взагалі не зазначено, які саме відомості Державного земельного кадастру є хибними, а які є достовірними та згідно з якими документами встановлені достовірні відомості (наприклад у рішенні Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 зазначено лише про суперечності між документами).
Окрім цього, суди першої та апеляційної інстанції, зобов`язавши Відповідача виправити помилку стосовно цільового призначення земельної ділянки взагалі не надали правову оцінку, в чому полягає помилка у Державному земельному кадастрі стосовно цільового призначення такої земельної ділянки, оскільки цільове призначення цієї ділянки - землі сільськогосподарського призначення повністю відповідає вимогам ч.1 ст. 19 Земельного кодексу України та із 2013 року (дати реєстрації земельної ділянки) та до теперішнього часу не змінювалося.
16. За твердженням відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю «-Квадро-» не зверталося у встановленому Законом України «Про державний земельний кадастр», Порядком ведення державного земельного кадастру порядку до спеціального суб`єкта - державного кадастрового реєстратора з приводу виправлення помилок у Державному земельному кадастрі, внесення змін до Державного земельного кадастру стосовно площі, контурів земельної ділянки, та її цільового призначення.
17. Порушенням норм процесуального права скаржник вважає те, що суди не звернули увагу на пропущення позивачем строку звернення до суду з відповідним позовом, оскільки позивач був достовірно обізнаний щодо невідповідностей у площі цієї земельної ділянки та порушених, на його думку прав, ще із 2014 року, тоді як із позовною заявою звернувся лише у березні 2019 року, тобто з порушенням встановленого ч. 2 ст. 122 КАС України строку.
18. У відзиві на касаційну скаргу позивач посилається на законність та обгрунтованість судових рішень, а також зазначає про те, що за результатами розгляду звернення позивача відповідач відмовив у виправленні помилок та між сторонами виникли спірні правовідносини з приводу невизнання відповідачем допущених під час реєстрації земельної ділянки помилок. А починаючи саме з дати отримання вказаного вище листа, позивач дізнався про порушення свого права та саме з цієї дати необхідно обчислювати встановлений ст. 122 КАС України шестимісячний строк звернення до суду.
VІ. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
19. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
20. Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру визначенні Законом України "Про Державний земельний кадастр".
21. Так, відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
За приписами ст. 195 Земельного кодексу України основними завданнями ведення державного земельного кадастру є: а) забезпечення повноти відомостей про всі земельні ділянки; б) застосування єдиної системи просторових координат та системи ідентифікації земельних ділянок; в) запровадження єдиної системи земельно-кадастрової інформації та її достовірності.
22. Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (ч. 1 ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
23. За приписами ст. 37 вказаного Закону у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.
У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру, органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк - письмово повідомляє про це заінтересовану особу.
Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.
Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель здійснюється після внесення змін до такої документації.
Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.
Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.
24. Відповідно до ч. 3 ст. 5 Закону України "Про державний земельний кадастр" порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.
25. Згідно з ч. 4 ст. 9 Закону України "Про державний земельний кадастр" державний кадастровий реєстратор:
- здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства;
- формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг;
- здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні;
- присвоює кадастрові номери земельним ділянкам;
- надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні;
- здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі;
- передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
26. Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 затверджено "Порядок ведення Державного земельного кадастру" (далі - Порядок № 1051).
27. Згідно з п. 138 Порядку № 1051 помилками у Державному земельному кадастрі є:
1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру;
2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);
3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою);
4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії;
5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель;
6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки;
7) помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 1 січня 2013 та перенесені до Державного земельного кадастру.
28. При цьому, норми п. 153 Порядку № 1051 визначають, що виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.
29. Аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку, що визнанню наявності помилки та для набуття підстав для її виправлення шляхом внесення відповідних змін до Державного земельного кадастру передує процедура встановлення недостовірної інформації, у яку спочатку необхідно внести зміни.
30. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відомості про земельну ділянку з площею 15,9502 га із кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 зареєстровані в 2013 році у Державному земельному кадастрі шляхом перенесення даних з Поземельної книги, внесених на підставі технічної документації 2013 року із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, де вказано, зокрема площу 15,9502 га.
31. Поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку:
а) кадастровий номер;
б) площа;
в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця);
г) склад угідь;
ґ) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель);
д) нормативна грошова оцінка;
е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки;
є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки;
ж) кадастровий план земельної ділянки;
з) дата державної реєстрації земельної ділянки;
и) інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей;
і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
ї) дані про бонітування ґрунтів.
Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки.
Поземельна книга ведеться в паперовій та електронній (цифровій) формі.
Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
До Поземельної книги в паперовій формі долучаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до неї (ч.ч. 1-5 ст.25 Закону).
При відкритті Поземельної книги відомості до неї вносяться на підставі документації, яка подана для державної реєстрації земельної ділянки (крім відомостей про власників та користувачів земельної ділянки) (ч.1 ст.26 Закону).
32. Відповідно до ст. 21 Закону України "Про державний земельний кадастр" відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених Земельним кодексом України, при їх формуванні; на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до ст. 107 Земельного кодексу України; на підставі проектів землеустрою щодо впорядкування існуючих землеволодінь - у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками. Відомості вносяться одночасно до документів Державного земельного кадастру у текстовій та графічній формі. Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру здійснюється розробником такої документації, якщо інше не встановлено договором на виконання робіт із землеустрою. Внесені відомості зберігаються у Державному земельному кадастрі постійно.
33. З аналізу наведених норм вбачається, що відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування певної земельної ділянки.
У цьому випадку матеріали справи містять суперечливі документи щодо спірної земельної ділянки, зокрема технічну документацію та відомості Поземельної книги 2013 року на площу 15,9502 га та технічну документацію 2009 року, судові рішення, договір оренди на земельну ділянку площею 29,7491 га.
З огляду на викладене, Товариство з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" помилково вважає, що зазначення в Державному земельному кадастрі відомості щодо площі, конфігурації та цільового призначення є помилкою.
Позивач мав звертатися для внесення змін до відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, а також звертатися для внесення змін до Поземельної книги щодо інформації про земельну ділянку.
34. Разом з цим, Верховний Суд наголошує на такому.
Внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки урегульовано п. 116-134 Порядку № 1051.
Так, згідно з п.116 Порядку № 151 внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у п. 24 цього Порядку, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.
Відомості (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до Державного земельного кадастру в разі внесення:
1) змін до відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку відкрито Поземельну книгу;
2) нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку відкрито Поземельну книгу;
3) змін до відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга не відкривалася, та/або нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку (п.117 Порядку № 1051).
Внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у п. 119 цього Порядку) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них) (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання) (п.118 Порядку № 1051).
35. За приписами п.121 Порядку № 1051 для внесення до відомостей про земельну ділянку змін щодо цільового призначення земельної ділянки, складу угідь, нормативної грошової оцінки, а також до відомостей про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) Державному кадастровому реєстраторові подаються: 1) заява за формою згідно з додатком 12; 2) оригінал документації із землеустрою або оцінки земель, яка є підставою для внесення таких змін (крім випадків зміни виду використання земельної ділянки в межах земель певної категорії); 3) електронний документ (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Підставою для відмови у внесенні до Поземельної книги змін до відомостей про земельну ділянку є, зокрема, звернення із заявою неналежної особи; невідповідність поданих документів вимогам, зазначеним у пп. 1 і 2 п. 111 цього Порядку (п.122 Порядку № 1051).
Для внесення до Державного земельного кадастру змін до відомостей про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у п. 1 і 2 п. 119 цього Порядку, Державному кадастровому реєстраторові подаються:
1) документація, яка є підставою для внесення таких відомостей;
2) електронний документ (п.123 Порядку № 1051).
Державний кадастровий реєстратор за результатами розгляду документів, поданих для внесення до Поземельної книги змін до відомостей про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пп. 1 і 2 п. 119 цього Порядку, вносить зміни до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі, яка містить відомості про відповідну земельну ділянку (п.124 Порядку № 1051).
36. Для внесення до відомостей про земельну ділянку змін щодо цільового призначення земельної ділянки, складу угідь, нормативної грошової оцінки, а також до відомостей про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) Державному кадастровому реєстраторові подаються:
1) заява за формою згідно з додатком 12;
2) оригінал документації із землеустрою або оцінки земель, яка є підставою для внесення таких змін (крім випадків зміни виду використання земельної ділянки в межах земель певної категорії);
3) електронний документ (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
37. У цій справі позивач звернувся до в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Саранчі В.І. зі зверненням про виправлення допущених помилок, додавши до звернення копію договору оренди, копію викопіювання та схеми розташування земельної ділянки, копію витягу з державного земельного кадастру, копію витягу з проекту землеустрою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025.
38. Товариством з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" не було надано всіх необхідних документів для внесення змін до Поземельної книги і до відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025.
39. Колегія суддів Верховного Суду вважає, що у цій справі вимоги позивача до відділу Держгеокадастру про зміну площі, конфігурації і коду цільового призначення вищевказаної земельної ділянки є не виправленням помилок у відомостях Державного земельного кадастру, як вважали суди попередніх інстанцій, а є внесенням змін до відповідних відомостей зареєстрованої земельної ділянки.
40. Так у ст. 9 Закону України «Про державний земельний кадастр» зазначено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Надання відомостей з Державного земельного кадастру у визначених ч. 1 ст. 38 цього Закону випадках може здійснюватися також адміністраторами центрів надання адміністративних послуг у порядку, встановленому Законом України "Про адміністративні послуги", або уповноваженими посадовими особами виконавчих органів місцевого самоврядування, які успішно пройшли стажування у сфері земельних відносин та відповідають кваліфікаційним вимогам, зазначеним у частині третій цієї статті.
У ч. 1 ст. 38 Закону України «Про державний земельний кадастр», крім іншого, зазначено, що відомості з Державного земельного кадастру, внесені або перенесені до нього з Державного реєстру земель після 01.01.2013, надаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у формах, зазначених у абзацах другому - п`ятому частини першої цієї статті, також адміністраторами центрів надання адміністративних послуг та уповноваженими посадовими особами виконавчих органів місцевого самоврядування.
41. Згідно з ч. ч. 6-7 ст. 12 Закону України «Про адміністративні послуги» перелік адміністративних послуг, які надаються через центр надання адміністративних послуг, визначається органом, який прийняв рішення про утворення центру надання адміністративних послуг. Перелік адміністративних послуг, які надаються через центр надання адміністративних послуг, має включати адміністративні послуги органів виконавчої влади, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України.
42. Пунктом 56 Переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центр надання адміністративних послуг, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 № 523 «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг» визначено, що на виконання вимог ст. 12 Закону України «Про адміністративні послуги» внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про земельну ділянку є адміністративною послугою, яка надається через центр надання адміністративних послуг.
43. Відповідно до п. 1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України від 25.12.2014 № 435 «Про надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг» встановлено, що з 01.01.2015 виключно через центри надання адміністративних послуг, утворені при місцевих державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування, територіальними органами Держземагентства України надаються такі послуги, зокрема, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про земельну ділянку.
У п. 3 вказаного наказу визначено обов`язок територіальним органам Держземагентства України з 01 січня 2015 року забезпечити: недопущення прийому заяв суб`єктів звернень (у тому числі тих, що надійшли поштою) щодо адміністративних послуг, які надаються через центри їх надання, та недопущення видачі суб`єктам звернень оформлених результатів надання адміністративних послуг або рішення про відмову в їх наданні.
44. З аналізу вищенаведених норм слід зробити висновок про те, що для внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про земельну ділянку необхідно звертатися до центрів надання адміністративних послуг і виключно центри надання адміністративних послуг мають розглядати відповідні звернення.
45. Згідно з ч.1 ст. 13 Закону України «Про адміністративні послуги» суб`єкт звернення для отримання адміністративної послуги в центрі надання адміністративних послуг звертається до адміністратора - посадової особи органу, що утворив центр надання адміністративних послуг, яка організовує надання адміністративних послуг шляхом взаємодії з суб`єктами надання адміністративних послуг.
Пунктом 2 ч. 4 ст. 13 Закону України «Про адміністративні послуги» визначено одним із завдань адміністратора прийняття від суб`єктів звернень документів, необхідних для надання адміністративних послуг, їх реєстрація та подання документів (їх копій) відповідним суб`єктам надання адміністративних послуг не пізніше наступного робочого дня після їх отримання.
У п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про адміністративні послуги» визначено, що суб`єкт надання адміністративної послуги - орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, суб`єкт державної реєстрації, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.
46. Враховуючи викладене, позивач помилково звернувся до відділу Держгеокадастру у Харківській області із відповідною заявою, а не до центру надання адміністративних послуг, який би зареєстрував подані документи і передав би відповідному суб`єкту надання адміністративної послуги, тобто позивач звернувся до відповідача поза процедурою надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг.
47. Суди попередніх інстанцій не врахували вищезазначеного і зробили помилкові висновки про задоволення позовних вимог.
48. У відповідності до п.3 ч.1 ст.349 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.
49. Частинами 1 та 3 ст. 351 КАС України передбачено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
50. Зважаючи на те, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовані норми матеріального права, оскаржувані судові рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, а касаційна скарга підлягає задоволенню з мотивів, викладених Верховним Судом у цій постанові.
Керуючись ст.ст. 341 343 349 351 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області - задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019 у справі №520/2093/19- скасувати і ухвалити нове рішення, яким у задоволені позову Товариства з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб