18.02.2023

№ 620/8132/21

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 620/8132/21

провадження № К/990/20482/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Парінова А.Б., Беспалова О.О., Кузьмишиної О.В. від 21 червня 2022 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, у якому просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області по відмові у здійсненні перерахунку та виплати з 01 квітня 2019 року ОСОБА_1 основного розміру пенсії за вислугу років на підставі нової довідки, наданої Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України, від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про грошове забезпечення станом на 05 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» за посадою, яку він займав перед звільнення з військової служби, із врахуванням розміру посадового окладу 9590,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням генерал-майор - 1550,00 грн, надбавки за вислугу років (50%) - 5570,00 грн, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (100 %) - 16710, 00 грн, надбавки за роботу з таємними документами (15%) - 1438,50 грн, премії (185%) - 17741,50 грн, а всього із суми грошового забезпечення 52600,00 грн, в розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, з врахуванням раніше виплачених сум, які передбачені згідно постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 740 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити з 01 квітня 2019 року перерахунок та виплату основного розміру пенсії ОСОБА_1 в розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05 березня 2019 року, що підлягає врахуванню для перерахунку, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», положення постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із врахуванням розміру посадового окладу 9590,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням генерал-майор - 1550,00 грн, надбавки за вислугу років (50 %) - 5570,00 грн, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (100%) - 16710,00 грн, надбавки за роботу з таємними документами (15%) - 1438, 50 грн, премії (185%) - 17741,50 грн, а всього із суми грошового забезпечення 52600,00 грн, доплатити пенсію за період, починаючи з 01 квітня 2019 року, з урахуванням її щомісячного основного перерахованого розміру у сумі 100 % та раніше сплачених коштів, однією сумою.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області по відмові у здійсненні перерахунку та виплати з 01 квітня 2019 року ОСОБА_1 основного розміру пенсії за вислугу років на підставі нової довідки, наданої Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України, від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про грошове забезпечення станом на 05 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» за посадою, яку позивач займав перед звільнення з військової служби, із врахуванням розміру посадового окладу 9590,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням генерал-майор - 1550,00 грн, надбавки за вислугу років (50%) - 5570,00 грн, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (100 %) - 16710, 00 грн, надбавки за роботу з таємними документами (15%) - 1438,50 грн, премії (185%) - 17741,50 грн, а всього із суми грошового забезпечення 52600,00 грн, в розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, з врахуванням раніше виплачених сум, які передбачені згідно постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 740 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити з 01 квітня 2019 року перерахунок та виплату основного розміру пенсії ОСОБА_1 у розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05 березня 2019 року, що підлягає врахуванню для перерахунку, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», положення постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із врахуванням розміру посадового окладу 9590,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням генерал-майор - 1550,00 грн, надбавки за вислугу років (50%) - 5570,00 грн, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (100%) - 16710,00 грн, надбавки за роботу з таємними документами (15%) - 1438,50 грн, премії (185%) - 17741,50 грн, а всього із суми грошового забезпечення 52600,00 грн, доплатити пенсію за період, починаючи з 01 квітня 2019 року, з урахуванням її щомісячного основного перерахованого розміру у сумі 100 % та раніше сплачених коштів.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з 05 березня 2019 року - дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», тобто з урахуванням не лише розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а й додаткових видів грошового забезпечення.

4. У зв`язку із скасуванням пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, обмеження щодо часткової виплати суми підвищення до пенсії скасовано. Отже, з 05 березня 2019 року пенсія позивачу має виплачуватись у розмірі 100 відсотків суми підвищення пенсії.

5. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2019 року у справі № 620/828/19, яке набрало законної сили, установлено право позивача на отримання пенсії із врахуванням відсоткового розміру грошового забезпечення, що діяло на момент призначення позивачу пенсії (90%).

6. Рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року № 7-рп/2016 у справі № 1-38/2016 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року зі змінами, а саме: частини сьомої статті 43, згідно з якими максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність; тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740,00 грн.

7. Отже, з дня ухвалення Конституційним Судом України вказаного рішення зазначені положення втратили чинність, тобто виплата пенсії особам, які отримують її відповідно до положень Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», має здійснюватися без обмеження пенсії максимальним розміром.

8. Починаючи із 2017 року стаття 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не передбачала положення про обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами. Відтак, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII до частини сьомої зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії - «у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року» замінено словами і цифрами «по 31 грудня 2017 року»), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.

9. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2022 року рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 20221року скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем на виконання рішень Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2019 року у справі № 620/828/19, позивачу було здійснено перерахунок пенсії, внаслідок якого позивачу виплачується пенсія в розмірі 90%. Крім того, з 01 січня 2020 року і по час ухвалення рішення судом апеляційної інстанції, виплата пенсії позивачу здійснюється в розмірі 100% суми підвищення пенсії. Тобто судом першої інстанції не враховано того, що позивачу здійснено перерахунок пенсії та з 01 січня 2020 року в розмірі 100% суми підвищеної пенсії.

11. На осіб, яким пенсія перерахована відповідно до нормативно-правових актів, вказаних у статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VI, та розмір якої перевищує максимальний розмір, встановлений цим Законом, поширюються приписи законодавства, чинні на час здійснення такого перерахунку.

12. Внаслідок перерахунку пенсії позивача його розмір перевищив максимальний. Отже, оскільки таке перевищення стало результатом перерахунку у період дії загальної норми частини першої статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VI, то до регулювання спірних правовідносин слід застосовувати положення вказаної статті, яка встановлює обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність.

13. Зазначені положення Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VI неконституційними не визнавалися, є чинними, а тому обов`язкові для застосування.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

14. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2022 року та залишити в силі рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Чернігівській області та отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

16. На виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року у справі № 620/6402/20 Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області довідку від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, станом на 05 березня 2019 року для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії.

17. Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з заявою щодо перерахунку пенсії на підставі оновленої довідки.

18. Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області листом від 13 липня 2021 року № 9140-9550/К-02/8-2500/21 повідомило позивача про те, що після визнання протиправними та скасування пунктів 1, 2 Постанови № 103, інших рішень щодо визначення складових грошового забезпечення, умов та порядку проведення перерахунку пенсій Урядом не приймалося. Також у листі було зазначено, що після 01 березня 2018 року та 05 березня 2019 року рішення про збільшення розмірів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців Урядом не приймалось. Відповідно, підстави для проведення перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям, відсутні.

19. Не погодившись із рішенням відповідача щодо відмови у перерахунку пенсії на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

20. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскільки Департамент персоналу Міністерства внутрішніх справ України надало Головному управлінню Пенсійного фонду України в Чернігівській області підтверджуючу довідку від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення позивача, визначеним за відповідною посадою, що враховується для перерахунку пенсії встановленої форми, то відповідач не мав правових підстав для відмови позивачу в такому перерахунку з 01 квітня 2019 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, які тягнуть за собою зміну розміру пенсії).

21. Також позивач вказує на неврахування судом апеляційної інстанції, при прийнятті оскаржуваного судового рішення, правового висновку, викладеного у постановах від 16 жовтня 2018 року у справі № 522/16882/17, від 31 січня 2019 року у справі № 638/6363/17, від 12 березня 2019 року у справі № 522/3049/17 та від 09 листопада 2020 року у справі № 813/678/18 щодо незастосування обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність для пенсіонерів, які отримують пенсію призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

22. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2022 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

23. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в податковій міліції, визначає Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

24. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

25. Частиною третьою статтею 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

26. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V «Обчислення пенсії», тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

27. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»).

28. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII «Порядок перерахунку пенсій» Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», згідно із частинами першою та другою статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» якого, перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

29. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»).

30. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

31. Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393» затвердив Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Порядок № 45), який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.

32. Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

33. Згідно із пунктом 2 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

34. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45 (пункт 3 Порядку № 45).

35. При цьому колегія суддів зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Порядок № 3-1).

36. Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

37. Згідно з пунктом 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

38. Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що може бути реалізовано двома шляхами:

(1) через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45;

(2) за відповідною заявою пенсіонера та доданиими до неї документами.

39. Отже, Верховний Суд наголошує на тому, що заява пенсіонера та додані до неї документи, які дають право на подальше підвищення пенсії (довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій), є підставою для перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», проте за умови, якщо її видача державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45, обумовлена зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

40. Строки перерахунку призначених пенсій регламентуються положеннями статті 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», частинами другою та третьою якої визначено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

41. Згідно зі статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим визнається рішення, яке ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставин, які мають значення для вирішення справи.

42. Тобто обґрунтованим рішення слід вважати тоді, коли: 1) суд повністю вияснив обставини, що мають значення для справи; 2) коли ці обставини доказані; 3) коли висновок суду відповідає викладеним у рішенні обставинам справи.

43. Обґрунтованість судового рішення - це його внутрішня якість. Обґрунтованим є таке рішення, в якому відбите повне, всебічне і об`єктивне з`ясування дійсних обставин справи, їх доведеність та досягнення істинності висновків суду - відповідність їх фактичній стороні справи і вимогам закону.

44. Виходячи з цього, в поняття обґрунтованості зазвичай включають два моменти: повнота дослідження судом всіх матеріалів справи і достовірність висновків суду про обставини, що покладені в основу рішення.

45. Звертаючись до суду з позовом ОСОБА_1 обґрунтовував його тим, що з 05 березня 2019 року - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою №704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

46. У позові позивач вказував на те, що на виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року у справі № 640/6402/20 Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України виготовлено та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області довідку від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, станом на 05 березня 2019 року для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії.

47. На звернення позивача до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про перерахунок пенсії на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України виготовлено від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в, Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області листом від 13 липня 2021 року № 9140-9550/К-02/8-2500/21 повідомило позивача про відмову у перерахунку пенсії, оскільки після 01 березня 2018 року та 05 березня 2019 року рішення про збільшення розмірів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців Урядом не приймалось, а тому підстави для проведення перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям відсутні.

48. Не погоджуючись із відмовою Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області в перерахунку пенсії з 01 квітня 2019 року на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України виготовлено від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в позивач звернувся до суду з позовом.

49. На переконання позивача, він має право на перерахунок пенсії з 01 квітня 2019 року у розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в.

50. Тобто вирішуючи справу по суті заявлених позовних вимог, суд мав дати відповідь на такі питання:

- чи виникло у позивача, з дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 - з 05 березня 2019 року, право на перерахунок пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення;

- у разі визнання за позивачем права на перерахунок пенсії на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в, то в якому відсотковому співвідношенні від грошового забезпечення має виплачуватись пенсія;

- чи підлягає обмеженню максимальним розміром (10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність виплата пенсії особам), пенсія яким призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

51. Розглядаючи справу по суті заявлених позовних вимог, суд першої інстанції визнав за позивачем право на перерахунок пенсії з 01 квітня 2019 року у розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в, оскільки з дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 (05 березня 2019 року) виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», тобто з урахуванням не лише розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а й додаткових видів грошового забезпечення, тобто чотирьох складових.

52. Ухвалене рішення суд першої інстанції мотивував тим, що у зв`язку із скасуванням пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, обмеження щодо часткової виплати суми підвищення до пенсії скасовано.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2019 року у справі № 620/828/19, яке набрало законної сили, установлено право позивача на отримання пенсії із врахуванням відсоткового розміру грошового забезпечення, що діяло на момент призначення позивачу пенсії (90%).

Починаючи із 2017 року стаття 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не передбачала положення про обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами. Відтак, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII до частини сьомої зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії - «у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року» замінено словами і цифрами «по 31 грудня 2017 року»), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.

53. Відповідно до пункту 3 статті 322 Кодексу адміністративного судочинства України постанова суду апеляційної інстанції складається з мотивувальної частини із зазначенням:

а) встановлених судом першої інстанції та неоспорених обставин, а також обставин, встановлених судом апеляційної інстанції, і визначених відповідно до них правовідносин;

б) доводів, за якими суд апеляційної інстанції погодився або не погодився з висновками суду першої інстанції;

в) мотивів прийняття або відхилення кожного аргументу, викладеного учасниками справи в апеляційній скарзі та відзиві на апеляційну скаргу;

г) чи були і ким порушені, невизнані або оспорені права, свободи та (або) інтереси, за захистом яких особа звернулася до суду;

ґ) висновків за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції.

54. Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідачем на виконання рішень Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2019 року у справі № 620/828/19, позивачу було здійснено перерахунок пенсії, внаслідок якого позивачу виплачується пенсія в розмірі 90%. Крім того, з 01 січня 2020 року і по час ухвалення рішення судом апеляційної інстанції, виплата пенсії позивачу здійснюється в розмірі 100% суми підвищення пенсії. Тобто судом першої інстанції не враховано того, що позивачу здійснено перерахунок пенсії та з 01 січня 2020 року в розмірі 100% суми підвищеної пенсії.

55. Норми Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VI, якими встановлено обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, зокрема призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» неконституційними не визнавалися, є чинними, а тому обов`язкові для застосування.

56. Зі змісту оскаржуваного рішення суду апеляційної інстанції, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог у повному обсязі убачається, що рішення не містить обґрунтування відсутності підстав для перерахунку пенсії позивача з 01 квітня 2019 року на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення, у зв`язку із набранням 05 березня 2019 року чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18.

57. У рішенні суд апеляційної інстанції зазначено, що на виконання рішень Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2019 року у справі № 620/828/19, позивачу було здійснено перерахунок пенсії, внаслідок якого позивачу виплачується пенсія в розмірі 90%.

58. Предметом спору у справі № 620/828/19 було визнання за позивачем права на отримання пенсії у розмірі 90% відповідних сум грошового забезпечення, а не 70%, які було запроваджено Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27. Березня 2014 року № 1166-VІІ шляхом внесення змін до статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та змінено до 70% максимальний розмір пенсії від сум грошового забезпечення.

59. Тобто у справі № 620/828/19 не досліджувалось питання наявності у позивача права на отримання пенсії у розмірі 90% відповідних сум грошового забезпечення зазначених у довідці Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в.

60. Отже, рішення суду апеляційної інстанції не містить правової оцінки вимозі про виплату основного розміру пенсії ОСОБА_1 у розмірі 90% грошового забезпечення на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення.

61. Зазначення судом апеляційної інстанції у судовому рішенні про те, що судом першої інстанції не враховано під час прийняття рішення, що позивачу здійснено перерахунок пенсії та з 01 січня 2020 року пенсія виплачується в розмірі 100% суми підвищеної пенсії свідчить про те, що суд апеляційної інстанції не правильно встановив характер спірних правовідносин, оскільки предметом розгляду у цій справі є наявність у позивача права на перерахунок пенсії у зв`язку із набранням рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва у справі № 826/3858/18 (05 березня 2019 року) законної сили, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45, а не розмір виплати перерахованих відповідно до пункту 1 постанови 103 підвищених пенсій.

62. З огляду на зазначене, переглядаючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції не зазначив доводів, з якими суд апеляційної інстанції не погодився з висновками суду першої інстанції в частині наявності у позивача, з дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 - з 05 березня 2019 року, права на перерахунок пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення.

63. Тобто при ухваленні рішення у справі, судом апеляційної інстанції не правильно встановлено характер спірних правовідносин та не досліджено питання, чи має позивач з дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 право на перерахунок пенсії, що є порушенням норм процесуального права, яке унеможливлює встановлення фактичних обставин справи, що мають значення для правильного вирішення справи.

64. В силу приписів частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

65. Згідно приписів частин другої, частини четвертої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

66. Зважаючи на те, що судом апеляційної інстанції допущено порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

67. Під час нового розгляду справи суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові, встановити наведені у ній обставини, що входять до предмета доказування у даній справі, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та постановити рішення відповідно до вимог статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 341 345 349 353 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2022 року скасувати.

Справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та не оскаржується.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Судді Я.О. Берназюк

В.М. Шарапа