27.12.2023

№ 804/6414/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 804/6414/17

адміністративне провадження № К/9901/60694/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В.М., суддів Тацій Л.В., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2018 року (головуючий суддя Конєва С.О.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року (головуючий суддя Круговий О.О., судді: Шлай А.В., Прокопчук Т.С.)

у справі №804/6414/17

за позовом Державної служби геології та надр України

до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Кольорові метали"

про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу від 27.06.2006 №3926

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Державна служба геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра України) звернулася з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" (далі - ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали") та просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006.

2. Рішенням від 12 лютого 2018 року Дніпропетровського окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій встановлені такі обставини справи, що мають значення для вирішення справи:

3.1. Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" зареєстровано за адресою: 49000, м. Дніпро, вул. Челюскіна, 5, кв. 28, має спеціальний дозвіл на користування надрами №3926 від 27.06.2006.

3.2. Наказом Державної служби геології та надр України №27 від 02.02.2016 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006.

3.3. Наказом Державної служби геології та надр України №161 від 25.05.2016 у зв`язку із надходженням ухвали Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська від 16.05.2016 щодо проведення позапланової перевірки ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали", надісланої листом СВ ГУНП у Дніпропетровській області від 23.05.2016 №04/209, відповідно до пункту 11 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294 призначено в період з 30.05.2016 по 03.06.2016 позапланову перевірку відповідача (спеціальні дозволи на користування надрами №39262 від 27.06.2006 та №3154 від 18.09.2003) з питань, зазначених в ухвалі слідчого судді Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська від 16.05.2016.

3.4. За результатами вказаної перевірки було складено акт №68/3926-Д від 03.06.2016 дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) та припис №68/3926-Д від 03.06.2016 і запропоновано відповідачу у строк до 03.07.2016 усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та надати в письмовій формі матеріали, що підтверджують стан усунення порушень.

3.5. 13.07.2016 начальником Південного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю, у зв`язку із тим, що відповідачем станом на 13.07.2016 не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення в повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, на адресу директора Департаменту державного геологічного контролю було направлено подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006.

3.6. Наказом Державної служби геології та надр України №256 від 16.08.2016 внесені зміни до пункту 2 наказу Держгеонадр від 02.02.2016 №27 шляхом доповнення переліку порушень та підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, наданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" та надано додатково 30 календарних днів для усунення виявлених порушень.

3.7. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.03.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10.10.2017, адміністративний позов ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" було задоволено. Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 02.02.2016 №27 в частині зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 3926 від 27.06.2006, виданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали", визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 16.08.2016 № 256.

3.8. Листом №6822/13/14-17 від 27.03.2017 відповідача було повідомлено про те, що у зв`язку із не усуненням причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, розглянуто питання щодо припинення права користування надрами у судовому порядку та запропоновано надати у 15 денний строк власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами.

3.9. Листом №19/04/2 від 19.04.2017 відповідач виявив незгоду на припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, а також зазначив що підстави зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами були оскаржені у судовому порядку та постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.03.2017 у справі №804/7159/16 позовні вимоги ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" задоволено та визнано протиправними та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 02.02.2016 №27 в частині зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, виданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" та визнано протиправними та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 16.08.2016 №256.

4. Суди попередніх інстанцій, відмовляючи у задоволенні позову, виходили з того, що позовні вимоги позивача про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, виданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали", не ґрунтуються на приписах чинного законодавства та є безпідставними, оскільки наказ Державної служби геології та надр України №27 від 02.02.2016 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, виданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали", та наказ №256 від 16.08.2016 про зупинення дії спеціального дозволу позивача з підстав невиконання припису були визнані протиправними та скасовані в судовому порядку.

Короткий зміст вимог і узагальнені доводи касаційної скарги, узагальнені позиції інших учасників справи:

5. Позивач подав касаційні скаргу на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2018 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року. Просить оскаржені судові рішення скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позову.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували статтю 26 Кодексу України про надра та Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615. Позивач зазначає, що матеріалами справи підтверджено порушення відповідачем вимог статті 24 Кодексу України про надра, що є підставою для анулювання дозволу на користування надрами у судовому порядку.

6. Відповідач відзив на касаційну скаргу не подав.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) у редакції до 08.02.2020, у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин.

9. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення №1174). Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

11. Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (зі змінами та доповненнями) (далі - Порядок №615).

12. Відповідно до пункту 25 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

13. Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

14. Частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

15. Статтями 60 61 Кодексу України про надра визначено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

16. Пунктом 22 Порядку № 615 встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 3) проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; 4) наявності заборгованості з плати за користування надрами; 5) порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; 6) проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; 7) відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; 8) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування; 9) непереоформлення дозволу у випадках, передбачених пунктом 16 цього Порядку.

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.

Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії, і сплати сум фінансових санкцій, застосованих у зв`язку із зупиненням дії дозволу.

17. Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра. При цьому право тимчасово зупиняти дію спеціального дозволу надано органу, який видав спеціальний дозвіл.

18. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачем 02.02.2016 та 16.08.2016 було зупинено дію дозволу на користування відповідачем надрами на підставі підпунктів 5-8 пункту 22 Порядку №615.

19. Підстави припинення права користування надрами визначенні статтею 26 Кодексу «Про надра», відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі:

1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;

4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

20. Верховним Судом України у постановах від 25.06.2011 у справі №21-36а11, від 19.09.2011 у справі №21-164а11 та від 10.12.2013 у справі №21-450а13 та постановах Верховного Суду від 10.10.2018 у справі №802/4846/13-а, від 26.06.2018 у справі №802/923/14-а та від 10.10.2018 у справі №812/1735/17 зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

21. Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом обмеження суб`єкта владних повноважень, у визначених законом випадках, приймати рішення про припинення права користування надрами в межах адміністративної процедури. Таким чином, законом встановлюється судовий порядок позбавлення права користування надрами, як додаткова гарантія захисту прав надрокористувачів, яка реалізується під час звернення суб`єкта владних повноважень із позовом до суду.

22. Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України "Про надра", лише за наявності згоди на це користувача надрами.

23. У цій справі судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачем надіслано відповідачу запит стосовно припинення права користування надрами, а відповідач висловив заперечення проти припинення такого права. Тому позивач мав правові підстави для звернення до суду з цим позовом.

24. У свою чергу, відповідно до пункту 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

25. Суд касаційної інстанції зауважує, що згідно з частиною 7 статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 № 2806-IV дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

26. За висновком щодо застосування вказаних норм права у подібних правовідносинах, викладеного колегією суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу (постанова від 18.10.2018 у справі №812/1735/17) і у цій справі судова колегія не вбачає підстав для відступу від такого висновку.

27. Як установлено судами попередніх інстанцій у цій справі, підставою позову позивач зазначив неусунення причин, що зумовили зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 27.06.2006 №3926, які у свою чергу викладені у наказах Державної служби геології та надр України від 02.02.2016 №27 та від 16.08.2016 №256.

28. Проте рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.03.2017 у справі №804/7159/16, яке набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано накази Державної служби геології та надр України від 02.02.2016 №27 «Про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами» та від 16.08.2016 №256 в частині зупинення спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, виданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали".

29. Тому у даній справі відсутня така передумова для анулювання спеціального дозволу на користування надрами як зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами з підстав порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

30. Відтак висновки судів попередніх інстанцій про безпідставність позовних вимог та рішення про відмову у задоволенні позову є обґрунтованими. Доводи ж касаційної скарги про неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм статті 26 Кодексу України про надра та Порядку №615 є помилковими з огляду на те, що наведені без урахування вимог частини 7 статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 № 2806-IV.

31. За таких обставин рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2018 року та постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року ухвалені з додержанням норм матеріального і процесуального права, що відповідно до частини 1 статті 350 КАС України є підставою для залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржених судових рішень - без змін.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15.01.2020 №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341 345 349 350 359 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2018 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя В.М. Шарапа

Судді Л.В. Тацій

С.М. Чиркін