27.01.2023

№ 806/2386/18

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2022 року

м. Київ

справа №806/2386/18

адміністративне провадження № К/9901/4559/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Житомиржитлобуд»

на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.01.2019 (головуючий суддя Боровицький О.А., судді Курко О.П., Совгира Д.І.)

у справі №806/2386/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Житомиржитлобуд»

до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців департаменту реєстрації Житомирської міської ради

про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання провести реєстраційну дію,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. У травні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Житомиржитлобуд" (далі - ТОВ "Житомиржитлобуд") звернулось до суду із позовом до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців департаменту реєстрації Житомирської міської ради, в якому просив визнати протиправним рішення Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців департаменту реєстрації Житомирської міської ради про відмову в державній реєстрації припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомиржитлобуд", скасувати його та зобов`язати Відділ державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців департаменту реєстрації Житомирської міської ради провести реєстраційну дію "Державна реєстрація припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомиржитлобуд"".

2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24.07.2018 адміністративний позов задоволено:

2.1. Визнано протиправним та скасовано рішення Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців департаменту реєстрації Житомирської міської ради (10014, м.Житомир, майдан Корольова,4/2, код ЄДРПОУ 13576954) від 22.05.2018 № 220 про відмову в державній реєстрації припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомиржитлобуд" (10029, м.Житомир, вул.Небесної соті. 72, код ЄДРПОУ 32467587).

2.2. Зобов`язано Відділ державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців департаменту реєстрації Житомирської міської ради (10014, м.Житомир, майдан Корольова,4/2, код ЄДРПОУ 13576954) провести реєстраційну дію "Державна реєстрація припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомиржитлобуд" (10029, м.Житомир, вул.Небесної соті. 72, код ЄДРПОУ 32467587).

3. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.01.2019 скасовано рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24.07.2018.

3.1. Прийнято нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:

4.1. 22.05.2018 до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців департаменту реєстрації Житомирської міської ради звернулася уповноважена особа ТОВ "Житомиржитлобуд" з метою проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації".

4.2. За результатами розгляду звернення позивача та доданих документів, 22.05.2018 державним реєстратором було прийнято рішення у формі повідомлення про відмову в державній реєстрації № 220 на підставі пункту 11 частини 1 статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 № 775-ІV (далі - Закон № 775-ІV) - документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду. Зокрема, встановлено, що ТОВ "Житомиржитлобуд" є засновником ТОВ "Ековіт", зміни складу учасників якого не проведені, а тому відповідач прийшов до висновку про наявність підстав для відмови у вчиненні реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації".

4.3. Вважаючи зазначені дії відповідача незаконними позивач звернувся до суду з позовом.

5. Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив із того, що у державного реєстратора не було підстав для відмови позивачу у здійсненні державної реєстрації припинення юридичної особи.

6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції вказав на помилковість висновків суду першої інстанції щодо того, що ТОВ "Житомиржитлобуд" у встановленому порядку повідомило про свій вихід зі складу учасників ТОВ "Ековіт". Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що державному реєстратору не подавалися документи для вчинення реєстраційної дії щодо виходу зі складу учасників ТОВ "Ековіт" на підставі рішення загальних зборів, а тому відповідач не міг і не повинен був перевіряти та додатково збирати будь-які документи, в тому числі на підтвердження правомірності припинення юридичної особи ТОВ "Житомиржитлобуд" відповідно до поданих документів. Відтак, суд вважав оскаржене рішення відповідача таким, що прийняте із дотриманням вимог Закону № 755-IV.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. Позивачем подано касаційну скаргу постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду 15.01.2019, в якій просить її скасувати і залишити в силі рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24.07.2018.

7.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судом апеляційної інстанцій норм матеріального права. На переконання скаржника відповідач протиправно відмовив у державній реєстрації припинення юридичної особи ТОВ "Житомиржитлобуд", оскільки моментом виходу зі складу учасників ТОВ «Ековіта» є дата спливу тримісячного строку після повідомлення про вихід із його складу, що передбачено частиною 1 статті 148 Цивільного кодексу України. Вважає, що суд апеляційної інстанції безпідставно дійшов висновку, що відповідач не повинен додаткового збирати будь-які документи, оскільки такі документи були йому подані позивачем.

8. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

9. Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

10. Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

11. Порядок проведення реєстраційних дій державним реєстратором визначено Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15 травня 2003 року №755-IV (Закон №755-IV).

12. Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 1 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

13. За частиною 2 статті 6 Закону №775-ІV державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

14. Частиною 4 статті 17 Закону №755-IV визначено, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою; 3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського формування, на якому відповідно до установчого документа було скликано засідання вищого органу управління, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування; 4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування; 5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів; 6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи; 7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону; 8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; 9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа; 10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.

15. Відповідно до частини 12 статті 17 Закону №755-IV для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

16. У той же час статтею 28 Закону №755-IV передбачені підстави для відмови у державній реєстрації:

1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;

2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;

3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;

4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;

5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;

6) документи суперечать статуту громадського формування;

7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;

8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;

9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані:

раніше строку, встановленого цим Законом;

щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;

в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;

щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій;

щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів;

щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи;

щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;

щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження;

щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство.

17. При цьому, відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об`єднання не допускається (частина 4 статті 28 Закону №755-IV).

18. Таким чином, законодавцем визначено процедуру вчинення реєстраційних дій необхідних для внесення до ЄДР змін про юридичну особу. Внесення відомостей до ЄДР здійснюється державним реєстратором на підставі поданих заявником документів або на підставі визначеного переліку судових рішень, які набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в ЄДР.

19. Одночасно, державного реєстратора наділено повноваженнями щодо перевірки документів, поданих для реєстрації, вивірення зазначених у них відомостей, перевірки повноважень заявника, зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, та щодо відмови у її здійсненні. Законодавством визначено виключний перелік підстави для відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи.

20. Зі встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи вбачається, що підставою для відмови в державні реєстрації стало те, що документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду.

21. Зокрема відповідачем було зазначено, що ТОВ "Житомиржитлобуд" є засновником ТОВ "Ековіт", зміни складу учасників якого не проведені, а тому прийшов до висновку про наявність підстав для відмови у вчиненні реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації".

22. Положенням частини 5 статті 24 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» від 06.02.2018 № 2275-VIII передбачено, що учасник вважається таким, що вийшов з товариства, з дня державної реєстрації його виходу. Вихід учасника з товариства, внаслідок якого у товаристві не залишиться жодного учасника, забороняється.

23. Системний аналіз вказаних положень законодавства дає підстави для висновку, що законодавець пов`язує факт виходу з товариства з її державною реєстрацією.

24. Відтак, оскільки судом апеляційної інстанції встановлено, що державний реєстратор не вчиняв реєстраційні дії, пов`язані із зміною установчих документів ТОВ "Житомиржитлобуд" та не вносив відповідні записи до реєстру, а також державному реєстратору не подавалися документи для вчинення реєстраційної дії, щодо виходу зі складу учасників ТОВ "Ековіт" на підставі рішення загальних зборів, відповідачем обґрунтовано відмовлено у проведенні реєстраційної дії.

25. Крім того, суд касаційної інстанції погоджується із судам апеляційної інстанції, що спеціальним Законом не покладено обов`язку на Державного реєстратора перевіряти та додатково збирати будь-які документи, в тому числі на підтвердження правомірності припинення юридичної особи ТОВ "Житомиржитлобуд" відповідно до поданих документів.

26. На підставі викладеного, суд касаційної інстанції погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що рішення Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців департаменту реєстрації Житомирської міської ради від 22.05.2018 № 220 про відмову в державній реєстрації припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомиржитлобуд" прийняте із дотриманням вимог Закону № 755-IV.

22. Згідно з частиною 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 341 345 349 352 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Житомиржитлобуд» залишити без задоволення.

Постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.01.2019 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Головуючий суддя: В.М. Шарапа

Судді: А.А. Єзеров

С.М. Чиркін