ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2024 року
м. Київ
справа № 809/891/18
касаційне провадження № К/9901/9137/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Гончарової І.А., Хохуляка В.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.08.2018 (суддя Лучко О.О.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2019 (головуючий суддя - Коваль Р.Й., судді - Гуляк В.В., Ільчишин Н.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженої відповідальності "Ґудвеллі Україна" до Державної фіскальної служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій,
УСТАНОВИВ:
У травні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ґудвеллі Україна" (далі - Товариство, позивач, платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправною бездіяльності ДФС України, що виразилася у не включенні Товариства з обмеженою відповідальністю «Даноша» до Реєстру отримувачів бюджетної дотації за жовтень 2017 року та зобов`язання ДФС України включити Товариство до Реєстру отримувачів бюджетної дотації за жовтень 2017 року.
Свої вимоги Товариство обґрунтувало тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Даноша» (в подальшому перейменовано у ТОВ "Ґудвеллі Україна" відповідно до рішення загальних зборів учасників від 15.03.2018) є сільськогосподарським підприємством, яке займається вирощуванням свиней, та відповідно до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» позивачем подано заяву про включення до Реєстру отримувачів бюджетної дотації. 24.03.2017 позивача включено до Реєстру отримувачів бюджетної дотації, а датою набуття відповідного статусу є 01.02.2017. Проте, вказана бюджетна дотація за жовтень 2017 року Товариством не була отримана з підстав того, що станом на 01.12.2017 Товариство мало податковий борг з податку на додану вартість в розмірі 132500,00 грн за рахунок несвоєчасно сплаченого податкового зобов`язання з податку на додану вартість згідно з уточнюючим розрахунком №9253465494 від 30.11.2017. Не включивши Товариство до Реєстру отримувачів бюджетної дотації за жовтень 2017 року, відповідач порушив право позивача на отримання бюджетної дотації за жовтень 2017, яке гарантоване положеннями статті 16-1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України».
Івано-Франківський окружний адміністративний суд рішенням від 06.08.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2019, позов задовольнив повністю, визнав протиправною бездіяльність ДФС України щодо не включення Товариства до Реєстру отримувачів бюджетної дотації за жовтень 2017 року, зобов`язано ДФС України включити Товариство до Реєстру отримувачів бюджетної дотації за жовтень 2017 року.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що залишок коштів на ПДВ-рахунку Товариства станом на 01.12.2017 складав 9370083,08 грн, ДФС України мала у своєму розпорядженні інформацію про сплату позивачем на спеціальний рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість податкових зобов`язань у повному обсязі та відсутність у платника заборгованості зі сплати податку на додану вартість, відтак контролюючим органом безпідставно відмовлено платнику у включенні його до Реєстру отримувачів бюджетної дотації за жовтень 2017 року.
Відповідач, не погодившись з прийнятими судовими рішеннями, звернулося до суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального і процесуального права. Зазначає про наявність у платника заборгованості зі сплати податку на додану вартість, що виключає можливість його включення до Реєстру отримувачів бюджетної дотації за жовтень 2017 року.
Верховний Суд ухвалою від 13.05.2019 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ДФС України.
Позивач у відзиві на касаційну скаргу просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення попередніх інстанцій залишити без змін.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 08.10.2024 призначив справу до касаційного розгляду у попередньому судовому засіданні на 09.10.2024.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій установлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Даноша» (в подальшому перейменовано у Товариство з обмеженою відповідальністю «Ґудвеллі Україна») 19.05.2003 взяте на облік Львівським управлінням офісу великих платників податків ДФС, що підтверджується копією виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Відповідно до протоколу загальних зборів учасників Товариства від 15.03.2018 №129 назву товариства змінено на ТОВ «Ґудвеллі Україна».
Товариство 24.03.2017 було включене до Реєстру отримувачів бюджетної дотації, датою набуття статусу отримувача бюджетної дотації є 01.02.2017 відповідно до заяви від 21.03.2017.
17.11.2017 Товариство подало податкову декларацію з податку на додану вартість за жовтень 2017 року, відповідно до які задекларувало податок на додану вартість у розмірі 7478230,00 грн, питома вага сільськогосподарської продукції за операціями, визначеними частини 3 статті 16-1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», складає 79,76%.
28.11.2017 Товариство перерахувало на казначейський рахунок платника податку на додану вартість кошти в розмірі 9000000,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №25164 від 28.11.2017.
30.11.2017 Товариство подало уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за вересень 2017 року, згідно з яким донарахувало податок на додану вартість в розмірі 132500,00 грн та штраф в розмірі 3% - 3975,00 грн.
29.11.2017 до подання уточнюючого розрахунку було сплачено штраф у розмірі 3975,00 грн, про що свідчить платіжне доручення №25427 від 29.11.2017.
За даними системи електронного адміністрування податку на додану вартість залишок коштів на ПДВ-рахунку Товариства станом на 01.12.2017 складав 9370083,08 грн.
За період з 01.02.2017 по 01.09.2017 Товариство отримало бюджетну дотацію у розмірі 65997226,18 грн.
08.12.2017 Товариство направило на адресу ДФС України листа № 2106 про повідомлення причин не включення товариства до Реєстру отримувачів бюджетної дотації та включення у відповідний реєстр за жовтень 2017 року.
Оскільки відповідач не надав відповідь на це звернення, 06.02.2018 Товариство звернулося до ДФС України із заявою про надання відповіді на лист від 08.12.2017.
У відповідь ДФС України листом від 07.03.2018 повідомила про те, що звернення №2106 від 08.12.2017 було розглянуто та надано відповідь листом ДФС №4188/6/99-99-12-03-01-15 від 06.02.2018. Копія листа від 06.02.2018 отримана позивачем разом з листом від 07.03.2018. У листі-відповіді відповідач зазначив, що Товариство станом на 01.12.2017 мало податковий борг з податку на додану вартість у сумі 132500,00 грн, за рахунок несвоєчасно сплаченого податкового зобов`язання з податку на додану вартість згідно з уточнюючим розрахунком від 30.11.2017. Для отримання бюджетної дотації надалі позивачу запропоновано дотримуватися строків сплати самостійно задекларованих податкових зобов`язань згідно чинного законодавства.
Надаючи оцінку правомірності діям відповідача, Верховний Суд виходить із такого.
Основи державної політики у бюджетній, кредитній, ціновій, регуляторній та інших сферах державного управління щодо стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції та розвитку аграрного ринку, а також забезпечення продовольчої безпеки населення визначені Законом України «Про державну підтримку сільського господарства України» від 24.06.2004 №1877-IV (далі - Закон №1877-IV, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 16-1.1 статті 16-1 Закону №1877-ІV встановлено, що сільськогосподарський товаровиробник, основною діяльністю якого є постачання сільськогосподарських товарів, вироблених ним на власних або орендованих основних засобах, причому питома вага вартості сільськогосподарських товарів становить не менше 75 відсотків вартості всіх товарів, поставлених ним протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно (далі - сільськогосподарський товаровиробник), який здійснює види діяльності, визначені пунктом 16-1.3 цієї статті, має право на бюджетну дотацію для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції (далі - бюджетна дотація) після його внесення контролюючим органом до Реєстру отримувачів бюджетної дотації.
Перелік видів діяльності, які дають право на отримання бюджетної дотації наведено у пункті 16-1.3 статті 16-1 цього Закону.
Відповідно до пунктів 16-1.4, 16-1.6 статті 16-1 наведеного Закону порядок ведення та форма Реєстру отримувачів бюджетної дотації, а також порядок надання відповідної інформації центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бюджетною програмою центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, на підставі даних Реєстру отримувачів бюджетної дотації та інформації центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, в автоматичному режимі здійснюють розподіл такої дотації між отримувачами.
Аналогічні норми містяться у пункті 2 Порядку розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 №83 (далі - Порядок №83), відповідно до якого право на отримання бюджетної дотації мають юридичні особи та фізичні особи-підприємці, основною діяльністю яких є постачання сільськогосподарських товарів (у визначенні пункту 2.15 статті 2 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України»), вироблених ними на власних або орендованих основних засобах, за умови, що питома вага вартості таких сільськогосподарських товарів становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів, поставлених ними протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно, та які на кінець звітного періоду (місяця), за який проводиться бюджетна дотація, в установленому порядку включені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації, сформованого ДФС (далі - товаровиробники).
Не мають права на отримання бюджетної дотації за звітний (податковий) період, за який проводиться бюджетна дотація, особи, які, зокрема, мають податковий борг з податку на додану вартість на наступний день після граничного строку сплати цього податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація.
За правилами пункту 5 Порядку №83 бюджетна дотація виплачується товаровиробникам щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції та вимог пункту 4 цього Порядку пропорційно частці сплаченої до бюджету суми податку на додану вартість за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати податку на додану вартість за умови, що такі товаровиробники не мають податкового боргу з податку на додану вартість на наступний день після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація.
Для проведення розрахунків з товаровиробниками Мінагрополітики відкриває в Казначействі небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи рахунків 375 «Інші спеціальні рахунки» в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - небюджетний рахунок) та доводить до відома ДФС інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції» (пункт 6 Порядку №83).
Статтею 203 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова декларація з податку на додану вартість подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
Згідно з пунктом 200-1.2 статті 200-1 ПК України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу. Платникам - сільськогосподарським підприємствам, що обрали спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, додатково відкриваються: а) рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на їх спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання сільськогосподарських товарів/послуг (крім зернових і технічних культур та продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу); б) рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на їх спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання зернових та технічних культур, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу; в) рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на їх спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу.
Кошти, що надійшли на рахунки, визначені у підпунктах "а" - "в" пункту 200-1.2 цієї статті, автоматично перераховуються органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на рахунок такого платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та на спеціальний рахунок такого платника протягом наступного операційного дня. Реквізити такого спеціального рахунка платник - сільськогосподарське підприємство, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зобов`язаний зазначати у податковій звітності з податку на додану вартість.
Механізм розподілу коштів, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за програмою 2801580 "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників", які спрямовуються за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції" визначено Порядком №83.
Відповідно до пункту 6 Порядку №83 для проведення розрахунків з товаровиробниками Мінагрополітики відкриває в Казначействі небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи рахунків 375 "Інші спеціальні рахунки" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - небюджетний рахунок) та доводить до відома ДФС інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції".
Пунктом 8 Порядку №83 передбачено, що на другий день після відкриття планових асигнувань Казначейство перераховує з бюджетних рахунків Мінагрополітики суму, на яку відкрито асигнування за бюджетною програмою 2801580 "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників" за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції", на відкритий небюджетний рахунок Мінагрополітики та повідомляє ДФС про суму перерахованих коштів та залишку коштів на небюджетному рахунку попереднього періоду.
Згідно з пунктом 9 Порядку №83 на підставі повідомлення Казначейства про суму перерахованих коштів ДФС визначає щомісяця протягом трьох робочих днів після граничного строку сплати податку на додану вартість відповідно до Реєстру та поданої податкової звітності з податку на додану вартість суму коштів для кожного отримувача із застосуванням коефіцієнтів пропорційності та таблиці відповідності кодів видів економічної діяльності згідно з КВЕД, визначених у статті 16-1 Закону №1877-ІV, кодам товарів згідно з УКТЗЕД, наведеної у додатку.
Відповідно до пункту 12 Порядку №83 Державна фіскальна служба надсилає до Казначейства та Мінагрополітики Реєстр, в якому зазначається інформація про отримувача бюджетної дотації, його податковий номер або номер та серія паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку, сума бюджетної дотації, яка підлягає перерахуванню отримувачу, реквізити рахунка такого отримувача, з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронний цифровий підпис».
На підставі отриманого від ДФС Реєстру Казначейство в автоматичному режимі перераховує відповідним отримувачам суми бюджетної дотації з небюджетного рахунка Мінагрополітики (пункт 13 Порядку №83).
Пунктом 15 зазначеного Порядку встановлено, що казначейство протягом трьох робочих днів з дня перерахування бюджетної дотації передає до ДФС та Мінагрополітики інформацію про здійснення відповідних операцій для внесення до реєстру.
Бюджетна дотація виплачується товаровиробникам щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції та вимог пункту 4 Порядку №83 пропорційно частці сплаченої до бюджету суми податку на додану вартість за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати податку на додану вартість за умови, що такі товаровиробники не мають податкового боргу з податку на додану вартість на наступний день після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація (пункту 2.5 Порядку №83).
З системного аналізу вищенаведених правових норм вбачається, що чинним законодавством визначений чіткий алгоритм дій щодо виплати бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам, однією з умов якого є відкриття Мінагрополітики в Казначействі небюджетного рахунку за балансовим рахунком групи рахунків 375 "Інші спеціальні рахунки" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та доведення цієї інформації до відома ДФС.
Як установлено судами, 24.03.2017 Товариство було включене до Реєстру отримувачів бюджетної дотації, оскільки питома вага сільськогосподарської продукції за операціями, визначеними частиною 3 статті 16-1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» складає 79,76%, статус отримувача бюджетної дотації позивач набув 01.02.2017.
За період з 01.02.2017 по 01.09.2017 Товариство отримало 65997226,18 грн бюджетної дотації.
Граничним строком сплати позивачем податкових зобов`язань з податку на додану вартість за жовтень 2017 року є 30.11.2017.
17.11.2017 Товариство подало податкову декларацію з податку на додану вартість за жовтень 2017 року, відповідно до якої задекларувало податок на додану вартість у розмірі 7478230,00 грн, питома вага сільськогосподарські продукції за операціями, визначеними частиною 3 статті 16-1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» складає 79,76%, а 28.11.2017 Товариство перерахувало на казначейський рахунок платника податку на додану вартість кошти в сумі 9000000,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №25164 від 28.11.2017.
Відтак, самостійно визначене податкове зобов`язання позивач сплатив у встановлений законом строк.
30.11.2017 Товариство подало уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за вересень 2017 року, згідно з яким донарахувало податок на додану вартість в розмірі 132500,00 грн та штраф в розмірі 3% - 3975,00 грн.
На казначейському рахунку платника податку на додану вартість у позивача були в наявності кошти, необхідні для виконання цього податкового обов`язку.
29.11.2017 до подання уточнюючого розрахунку позивачем було сплачено штраф у розмірі 3975,00 грн, про що свідчить платіжне доручення №25427 від 29.11.2017, а податкове зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 132500,00 грн позивач окремо не сплачував, оскільки в нього була переплата на ПДВ-рахунку.
Ураховуючи встановлені судами обставини, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність у контролюючого органу підстав для відмови платнику у включенні його до Реєстру отримувачів бюджетної дотації за жовтень 2017 року. Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правильного висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідач у доводах касаційної скарги не спростовує висновків судів попередніх інстанцій. Контролюючий орган касаційною скаргою не обґрунтував і не зазначив, у чому полягає неправильне застосування судами норм матеріального права.
Верховний Суд визнає, що суди попередніх інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень, внаслідок чого, касаційна скарга залишається без задоволення, а судові рішення попередніх інстанцій без змін.
Згідно з частиною першою статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 341 349 350 355 356 359 375 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення.
Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.08.2018 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2019 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
СуддіЛ.І. Бившева І.А. Гончарова В.В. Хохуляк