ПОСТАНОВА
Іменем України
29 квітня 2020 року
Київ
справа №820/6308/17
провадження №К/9901/56382/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М.І.,
суддів: Данилевич Н.А., Шевцової Н. В.
розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу
за позовом Громадської організації «Харківський антикорупційний центр» до Комунального підприємства «Харківський метрополітен», за участю третьої особи - Харківська міська рада Харківської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Харківської міської ради Харківської області на рішення Харківського окружного адміністративного суду ухвалене 19 березня 2018 року у складі головуючого судді - Біленського О.О., та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду прийняту 14 червня 2018 року у складі колегії суддів: головуючого судді - Курило Л.В., суддів: Присяжнюка О.В., Русанової В.Б.,
І. Суть спору
1. У грудні 2017 року Громадська організація «Харківський антикорупційний центр» (надалі також позивач) звернулася до суду з позовом до Комунального підприємства «Харківський метрополітен» (далі - КП «Харківський метрополітен» також відповідач), за участю третьої особи - Харківська міська рада Харківської області (далі також - третя особа), в якому просила:
1.1. визнати протиправною бездіяльність КП «Харківський метрополітен» щодо обов`язкового оприлюднення на власній веб-сторінці (веб-сайті) або на офіційному веб-сайті суб`єкта управління об`єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління Комунальним підприємством «Харківський метрополітен», інформації, визначеної частиною восьмою 8 статті 78 Господарського кодексу України, а саме:
- квартальної, річної фінансової звітності комунального унітарного підприємства за останні три роки, включаючи (за наявності) видатки на виконання некомерційних цілей державної політики та джерела їх фінансування;
- аудиторських висновків щодо річної фінансової звітності комунального унітарного підприємства за останні три роки, якщо аудит проводився відповідно до вимоги закону або за рішенням наглядової ради комунального унітарного підприємства (у разі її утворення) або суб`єкта управління об`єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління підприємством;
- статуту комунального унітарного підприємства у чинній редакції, а також у редакціях, що діяли раніше;
- біографічної довідки (включаючи професійну характеристику) керівника комунального унітарного підприємства (з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних);
- біографічних довідок (включаючи професійні характеристики) членів наглядової ради (у разі її утворення) комунального унітарного підприємства (з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних), принципи їх добору, їхнє членство у наглядових радах інших суб`єктів господарювання, а також зазначається, хто із членів наглядової ради комунального унітарного підприємства є незалежним;
- річних звітів керівника та наглядової ради (у разі її утворення) комунального унітарного підприємства;
- структури, принципів формування і розміру винагороди керівника та членів наглядової ради комунального унітарного підприємства, включаючи компенсаційні пакети і додаткові блага, які вони отримують (або на отримання яких мають право) під час виконання посадових обов`язків, а також у зв`язку із звільненням;
- рішень суб`єкта управління об`єктами комунальної власності щодо комунального унітарного підприємства;
- опису істотних передбачуваних факторів ризику, що можуть вплинути на операції та результати діяльності комунального унітарного підприємства, та заходи щодо управління такими ризиками;
- відомостей про договори, учасником яких є комунальне унітарне підприємство, інформація про які підлягає оприлюдненню відповідно до Закону України «Про відкритість використання публічних коштів»;
- інформації про операції та зобов`язання комунального унітарного підприємства з державним та/або місцевим бюджетом, державними та/або місцевими установами, підприємствами та організаціями, включаючи договірні зобов`язання комунального унітарного підприємства (фінансові та нефінансові), що виникають у результаті державно-приватного партнерства.
1.2. Зобов`язати КП «Харківський метрополітен» оприлюднити на власній веб-сторінці (веб-сайті) або на офіційному веб-сайті суб`єкта управління об`єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління Комунальним підприємства «Харківський метрополітен», інформації, визначеної частиною восьмою статті 78 Господарського кодексу України, а саме:
- квартальну, річну фінансову звітність комунального унітарного підприємства за останні три роки, включаючи (за наявності) видатки на виконання некомерційних цілей державної політики та джерела їх фінансування; аудиторські висновків щодо річної фінансової звітності комунального унітарного підприємства за останні три роки, якщо аудит проводився відповідно до вимоги закону або за рішенням наглядової ради комунального унітарного підприємства (у разі її утворення) або суб`єкта управління об`єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління підприємством;
- статут комунального унітарного підприємства у чинній редакції, а також у редакціях, що діяли раніше;
- біографічну довідку (включаючи професійну характеристику) керівника комунального унітарного підприємства (з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних);
- біографічні довідки (включаючи професійні характеристики) членів наглядової ради (у разі її утворення) комунального унітарного підприємства (з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних), принципи їх добору, їхнє членство у наглядових радах інших суб`єктів господарювання, а також зазначається, хто із членів наглядової ради комунального унітарного підприємства є незалежним;
- річні звіти керівника та наглядової ради (у разі її утворення) комунального унітарного підприємства;
- структури, принципи формування і розміри винагороди керівника та членів наглядової ради комунального унітарного підприємства, включаючи компенсаційні пакети і додаткові блага, які вони отримують (або на отримання яких мають право) під час виконання посадових обов`язків, а також у зв`язку із звільненням;
- рішення суб`єкта управління об`єктами комунальної власності щодо комунального унітарного підприємства;
- опис істотних передбачуваних факторів ризику, що можуть вплинути на операції та результати діяльності комунального унітарного підприємства, та заходи щодо управління такими ризиками;
- відомості про договори, учасником яких є комунальне унітарне підприємство, інформація про які підлягає оприлюдненню відповідно до Закону України «Про відкритість використання публічних коштів»;
- інформацію про операції та зобов`язання комунального унітарного підприємства з державним та/або місцевим бюджетом, державними та/або місцевими установами, підприємствами та організаціями, включаючи договірні зобов`язання комунального унітарного підприємства (фінансові та нефінансові), що виникають у результаті державно-приватного партнерства.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що відповідно до пункту 1 частини першої статті 14 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов?язані, зокрема, оприлюднювати інформацію передбачену цим та іншими законами.
2.1. Відповідно до частини восьмої статті 78 Господарського кодексу України, комунальне унітарне підприємство оприлюднює Інформацію про свою діяльність, крім випадків, установлених законом, шляхом розміщення її на власній веб-сторінці (веб-сайті) або на офіційному веб-сайті суб?єкта управління об?єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління підприємством, у строки та в порядку, визначені рішенням відповідної місцевої ради.
2.2. Під час здійснення своєї статутної діяльності позивачем було виявлено, що на офіційному веб-сайті відповідача відсутня інформація, що підлягає обов?язковому оприлюдненню в силу приписів частини восьмої статті 78 Господарського кодексу України (далі - ГК України).
2.3. Таким чином відповідачем, як розпорядником публічної інформації, на якого у відповідності до закону покладені обов`язки з її оприлюднення, прямо порушуються приписи частини восьмої статті 78 ГК України та частини першої статті 14, статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації». З огляду на викладене просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
3. Представник відповідача позов не визнав, наголошуючи на тому, що КП «Харківський метрополітен» відповідно до свого Статуту, Господарського та Цивільного кодексів України не є суб?єктом владних повноважень, не наділено спеціальними правами, а підпадає під визначення юридичної особи, яка є суб?єктом публічного права та здійснює комерційну діяльність з метою отримання прибутку.
3.1. До того ж, Харківською міською радою не приймалося відповідного рішення про оприлюднення КП «Харківський метрополітен» інформації наведеної в частині восьмій статті 78 ГК України, тобто на даний час не визначено місце публікації, не визначені строки та порядок її опублікування.
3.2. Також представник відповідача зазначив, що позовні вимоги є невизначеними та неконкретизованими. Де саме, повинна бути оприлюднена інформація не визначає і законодавець, а суд не наділений повноваженнями приймати рішення замість органу, визначеному діючим законодавством. Таким чином, на думку відповідача, вимоги позивача є необґрунтованими, так як нормами права не передбачено обрання самостійно відповідачем місця публікації.
4. Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Харківської міської ради, проти задоволення адміністративного позову також заперечував.
4.1. У своїх запереченнях посилався на те, що відповідно до рішення 4 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 12 січня 2011 року № 134/11 «Про закріплення комунальних унітарних підприємств» за Департаментом інфраструктури Харківської міської ради закріплено функції з управління КП «Харківський метрополітен».
4.2. Згідно інформації Департаменту інфраструктури від 10 січня 2018 року №199/0/78-18 на офіційному веб-сайті Харківської міської ради, міського голови та виконавчого комітету є розділ Департаменту інфраструктури, окремого веб-сайту Департамент не має. Квартальна, річна фінансова звітність КП «Харківський метрополітен» оприлюднюється Департаментом на веб-порталі відкритих даних Харкова та на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних. Оскільки Департаментом інфраструктури Харківської міської ради опубліковано фінансову звітність КП «Харківський метрополітен» на Веб-порталі відкритих даних Харкова та на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних, в зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення позову.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
5. Комунальне підприємство «Харківський метрополітен» зареєстроване як юридична особа з 17 грудня 2009 року, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
6. Відповідно до п. 1.2, 1.3 Статуту відповідача, КП «Харківський метрополітен» є комунальним унітарним підприємством і діє як комунальне комерційне підприємство, засноване на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 06 травня 2009 року № 997- р «Про передачу цілісного майнового комплексу державного підприємства «Харківський метрополітен», рішень 36 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 30 вересня 2009 року № 222/09 «Про комунальну власність м. Харкова» та № 233/09 «Про реорганізацію шляхом перетворення державного підприємства «Харківський метрополітен», діє відповідно до Господарського кодексу України та інших законодавчих актів України.
6.1. Власником майна є територіальна громада м. Харкова в особі Харківської міської ради.
6.2. Підприємство здійснює свою діяльність на основі і відповідно до чинного законодавства України та Статуту підприємства. Підприємство у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України, постановами Верховної Ради України, указами та розпорядженнями Президента України, постановами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України, рішеннями Харківської міської ради, рішеннями виконавчого комітету Харківської міської ради, розпорядженнями Харківського міського голови, наказами Департаменту транспорту Харківської міської ради, іншими нормативними актами і цим Статутом.
7. Судами встановлено, що на офіційному веб-сайті відповідача (http://www.metro.kharkov.uа) відсутня інформація, яка підлягає обов?язковому оприлюдненню в силу приписів частини восьмої статті 78 Господарського кодексу України. Доказів, які б спростовували вищевказані обставини, відповідачем судам не надано.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
8. Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 19 березня 2018 року, яке залишено без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2018 року, позов задовольнив частково.
8.1. Визнав протиправною бездіяльність Комунального підприємства «Харківський метрополітен» щодо обов`язкового оприлюднення на власній веб-сторінці (веб-сайті) інформації, визначеної частиною восьмою статті 78 Господарського кодексу України.
8.2. Зобов`язав Комунальне підприємство «Харківський метрополітен» оприлюднити на власній веб-сторінці (веб-сайті) інформацію, визначену частиною восьмою статті 78 Господарського кодексу України.
8.3. В іншій частині позовних вимог відмовив.
8.4. Стягнув з Комунального підприємства «Харківський метрополітен» на користь Громадської організації «Харківський антикорупційний центр» судовий збір у сумі 3 200,00 (три тисячі двісті) гривень 00 копійок.
9. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції виходив з обов?язку відповідача оприлюднювати на власній веб-сторінці (веб-сайті) інформацію, визначену частиною восьмою статті 78 Господарського кодексу України..
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
10. Представник третьої особи Харківської міської ради Харківської області подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами першої й апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень у частині задоволення позовних вимог.
11. Як і під час судового розгляду в судах першої й апеляційної інстанцій, у касаційній скарзі скаржник наполягає на тому, що відповідно до рішення 4 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 12 січня 2011 року № 134/11 «Про закріплення комунальних унітарних підприємств» за Департаментом інфраструктури Харківської міської ради закріплено функції з управління КП «Харківський метрополітен». Згідно інформації Департаменту інфраструктури від 10 січня 2018 року №199/0/78-18 на офіційному веб-сайті Харківської міської ради, міського голови та виконавчого комітету є розділ Департаменту інфраструктури, окремого веб-сайту Департамент не має. Квартальна, річна фінансова звітність КП «Харківський метрополітен» оприлюднюється Департаментом на веб-порталі відкритих даних Харкова та на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних, а тому підстави для задоволення позову відсутні.
12. У касаційній скарзі представник третьої особи просить скасувати оскаржувані судові рішення в частині задоволення позовних вимог й ухвалити в цій частині рішення про відмову в позові.
13. Позивач надав відзив на касаційну скаргу в якому посилається на необгрунтованість та безпідставність останньої, просить скаргу залишити без задоволення, а рішення судів без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
14. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ, за правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» якого касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
15. Згідно зі статтею 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
16. Частиною першою статті 341 вказаного Кодексу обумовлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
17. За приписами частини першої статті 63 ГК України залежно від форм власності, передбачених законом, в Україні можуть діяти підприємства, зокрема, комунальне підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади.
18. Залежно від способу утворення (заснування) та формування статутного капіталу в Україні діють підприємства унітарні та корпоративні (частина третя статті 63 ГК України).
19. Відповідно до частини четвертої статті 63 ГК України унітарне підприємство створюється одним засновником, який виділяє необхідне для того майно, формує відповідно до закону статутний капітал, не поділений на частки (паї), затверджує статут, розподіляє доходи, безпосередньо або через керівника, який призначається (обирається) засновником (наглядовою радою такого підприємства у разі її утворення), керує підприємством і формує його трудовий колектив на засадах трудового найму, вирішує питання реорганізації та ліквідації підприємства. Унітарними є підприємства державні, комунальні, підприємства, засновані на власності об`єднання громадян, релігійної організації або на приватній власності засновника.
20. Згідно з частиною першою статті 78 ГК України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.
21. Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами (частина друга статті 78 ГК України).
22. Відповідно до частини третьої статті 78 ГК України майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).
23. За приписами частини першої статті 140 ГК України джерелами формування майна суб??єктів господарювання є: грошові та матеріальні внески засновників; доходи від реалізації продукції (робіт, послуг); доходи від цінних паперів; капітальні вкладення і дотації з бюджетів; надходження від продажу (здачі в оренду) майнових об?єктів (комплексів), що належать їм, придбання майна інших суб?єктів; кредити банків та інших кредиторів; безоплатні та благодійні внески, пожертвування організацій і громадян; інші джерела, не заборонені законом.
24. Згідно з частиною восьмою статті 78 ГК України, річна фінансова звітність комунального унітарного підприємства може підлягати обов?язковій перевірці незалежним аудитором в порядку, передбаченому рішенням відповідної місцевої ради. Критерії відбору незалежного аудитора та критерії віднесення комунальних унітарних підприємств до таких, фінансова звітність яких підлягає обов?язковій перевірці незалежним аудитором, встановлюються рішенням відповідної місцевої ради.
24. Комунальне унітарне підприємство оприлюднює інформацію про свою діяльність, крім випадків, установлених законом, шляхом розміщення її на власній веб-сторінці (веб-сайті) або на офіційному веб-сайті суб?єкта управління об?єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління підприємством, у строки та в порядку, визначені рішенням відповідної місцевої ради. Доступ до таких веб-сторінок та веб-сайтів є цілодобовим і безоплатним.
25. Обов?язковому оприлюдненню підлягає така інформація: цілі діяльності комунального унітарного підприємства; квартальна, річна фінансова звітність комунального унітарного підприємства за останні три роки, включаючи (за наявності) видатки на виконання некомерційних цілей державної політики та джерела їх фінансування; аудиторські висновки щодо річної фінансової звітності комунального унітарного підприємства за останні три роки, якщо аудит проводився відповідно до вимоги закону або за рішенням наглядової ради комунального унітарного підприємства (у разі її утворення) або суб?єкта управління об?єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління підприємством; статут комунального унітарного підприємства у чинній редакції, а також у редакціях, що діяли раніше; біографічна довідка (включаючи професійну характеристику) керівника комунального унітарного підприємства (з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних); біографічні довідки (включаючи професійні характеристики) членів наглядової ради (у разі її утворення) комунального унітарного підприємства (з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних), принципи їх добору, їхнє членство у наглядових радах інших суб?єктів господарювання, а також зазначається, хто із членів наглядової ради комунального унітарного підприємства є незалежним; річні звіти керівника та наглядової ради (у разі її утворення) комунального унітарного підприємства; структура, принципи формування і розмір винагороди керівника та членів наглядової ради комунального унітарного підприємства, включаючи компенсаційні пакети і додаткові блага, які вони отримують (або на отримання яких мають право) під час виконання посадових обов?язків, а також у зв?язку із звільненням; рішення суб?єкта управління об?єктами комунальної власності щодо комунального унітарного підприємства; опис істотних передбачуваних факторів ризику, що можуть вплинути на операції та результати діяльності комунального унітарного підприємства, та заходи щодо управління такими ризиками; відомості про підприємства.
26. Комунальне унітарне підприємство оприлюднює річну фінансову звітність разом з аудиторським висновком щодо неї, якщо аудит проводився відповідно до вимоги закону або за рішенням наглядової ради комунального унітарного підприємства (у разі її утворення) або суб?єкта управління об?єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління підприємством до 30 квітня року, що настає за звітним періодом.
27. Відповідальність за оприлюднення та достовірність інформації, визначеної цією статтею, несе керівник комунального унітарного підприємства відповідно до законів України та умов укладеного з ним контракту.
28. Частиною першою статті 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року №2939-VI (далі - Закон № 2939-VI) визначено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб?єктами владних повноважень своїх обов?язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб?єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
29. Згідно із пунктом 1 статті 5 Закону № 2939-VI, доступ до інформації забезпечується шляхом: систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.
30. За приписами частини п?ятої статті 6 Закону № 2939-VI, не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.
31. Статтею 10№ Закону № 2939-VI передбачено, що розпорядники інформації зобов?язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
32. Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення.
33. Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних.
34. За приписами пункту 1 частини першої статті 14 Закону № 2939-VI, розпорядники інформації зобов?язані, зокрема, оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами.
35. Частиною першою статті 13 Закону № 2939-VI визначено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:
1) суб?єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб?єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов?язковими для виконання;
2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб?єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов?язаної з виконанням їхніх обов?язків;
4) суб?єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.
36. Відповідно до частини першої статті 15 Закону № 2939-VI, розпорядники інформації зобов?язані оприлюднювати:
1) інформацію про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання тощо);
2) нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності;
3) перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення;
4) порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності;
5) інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник;
5-1) перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних;
6) інформацію про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації;
7) плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань;
8) розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи;
9) загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку;
10) звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
11) інформацію про діяльність суб?єктів владних повноважень, а саме про: їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв?язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти; прізвище, ім?я та по батькові, службові номери засобів зв?язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів, крім випадків, коли ці відомості належать до інформації з обмеженим доступом; розклад роботи та графік прийому громадян; вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад; перелік та умови надання послуг, форми та зобов?язання комунального унітарного підприємства з державним та/або місцевим бюджетом, державними та/або місцевими установами, підприємствами та організаціями, включаючи договірні зобов?язання комунального унітарного підприємства (фінансові та нефінансові), що виникають у результаті державно-приватного партнерства.
37. Частиною другою статті 15 Закону № 2939-VI встановлено, що інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов?язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п?яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
38. Рішення відповідної місцевої ради щодо здійснення оприлюднення інформації комунальним підприємством надає дозвіл комунальному підприємству на розміщення інформації виключно на офіційному веб-сайті суб?єкта управління об?єктами комунальної власності, тобто на офіційному веб-сайті Харківської міської ради.
39. Відповідно до положень статті 23 Закону № 2939-VI, рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.
40. При цьому, відповідно до положень пункту 7 частини першої статті 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації.
VІ. Висновки Верховного Суду
41. Надаючи оцінку доводам касаційної скарги, Верховний Суд на підставі встановлених у цій справі обставин справи та наведеного нормативного регулювання спірних правовідносин виходить з наступного.
42. Що стосується доводів скаржника про те, що Закон №1405-VІІ, яким внесено зміни до статті 78 ГК України, вступив в силу 25 червня 2016 року і зворотної сили не має, а тому вимоги щодо публікації фінансової звітності за останні три роки є неправомірними, Верховний Суд зазначає, що частина восьма статті 78 ГК України (в редакції Закону №1405-VІІ) встановлює обов?язок публікації фінансової звітності, термін зберігання якої, відповідно до приписів п. 44.3 статті 44 Податкового кодексу України, становить три роки.
43. Щодо доводів третьої особи про те, що квартальна, річна фінансова звітність КП «Харківський метрополітен» оприлюднюється Департаментом інфраструктури Харківської міської ради на веб-порталі відкритих даних Харкова та на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних, Верховний Суд зазначає, що Департамент окремого веб-сайту не має, що не заперечувалось відповідачем та третьою особою під час розгляду справи судами попередніх інстанцій.
43.1. Разом з тим, офіційним сайтом Харківської міської ради є http://www.city.kharkov.uа, а власна веб-сторінка відповідача розташована за адресою - http://www.metro.kharkov.uа.
43.2. Отже, публікація квартальної, річної фінансової звітності КП «Харківський метрополітен» за 2016-2017 рік на веб-порталі відкритих даних Харкова http://data.city.kharkov.uа не є належним виконанням вимог частини восьмої статті 78 Господарського кодексу України.
44. Щодо інших доводів касаційної скарги, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
45. Відповідно до п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 пункту 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов?язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
46. З огляду на вище викладене Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанції про визнання протиправною бездіяльності Комунального підприємства «Харківський метрополітен» щодо обов?язкового оприлюднення на власній веб-сторінці (веб-сайті) інформації, визначеної частиною восьмою статті 78 Господарського кодексу України та зобов?язання відповідача оприлюднити на власній веб-сторінці (веб-сайті) інформацію, визначену частиною восьмою статті 78 Господарського кодексу України.
47. Доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, покладених в основу оскаржуваних судових рішень, і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи.
48. За наведеного правового врегулювання та обставин справи Верховний Суд констатує, що оскаржувані судові рішення ґрунтуються на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а суди під час розгляду справи не допустили порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.
49. За такого правового регулювання та обставин справи правильними є висновки судів першої й апеляційної інстанцій про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
50. Таким чином, зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
VІI. Судові витрати
51. З огляду на результат касаційного розгляду, суд не вирішує питання щодо розподілу судових витрат.
Керуючись пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX, статтями 3 341 343 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Харківської міської ради Харківської області залишити без задоволення.
2. Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19 березня 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2018 року у справі № 820/6308/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.
Головуючий М. І. Смокович
Судді Н. А. Данилевич
Н. В. Шевцова