ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 липня 2021 року
м. Київ
справа № 826/14344/17
адміністративне провадження № К/9901/54525/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Січ Енерго» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2018 року (суддя Маруліна Л.О.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2018 року (головуючий суддя Мельничук В.П., судді: Лічевецький І.О., Земляна Г.В.) у справі №826/14344/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Січ Енерго» до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування наказу,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Січ Енерго» (надалі позивач, підприємство, товариство, платник податків) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва із позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (надалі - відповідач, податковий орган, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві від 18 жовтня 2017 року №11084 про проведення документальної планової виїзної перевірки товариства (надалі - Наказ № 11084).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у податкового органу були відсутні підстави для призначення та проведення планової перевірки, оскільки всупереч положень пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України, план-графік перевірок на 2017 рік не оприлюднено на офіційному веб-сайті ДФС України.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2018 року, в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суди виходили з необґрунтованості доводів позивача про порушення податковим органом вимог абзацу 2 пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України. План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків у 2017 році складався відповідно до Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 2 червня 2015 року №524 (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24 червня 2015 року за №751/27196. Затверджений план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків відповідно до наказу ДФС від 28 серпня 2014 року № 88 (зі змінами) належить до переліку відомостей, що містить службову інформацію та має обмежений доступ. Формування річного плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків повинен здійснюватися у 2017 році на 2018 рік та оприлюднюватись на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2018 року і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
В обґрунтування вимог касаційної скарги позивач посилається на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, на недослідження обставин справи, що мають значення для вирішення справи. Скаржник зазначає про неврахування судами, що підставою для внесення підприємства до плану-графіку перевірок є наявність ризиків несплати податків, яка не доведена податковим органом. Зазначає, що витяг з плану-графіку перевірок не відповідає затвердженій формі та відсутні докази отримання плану-графіку перевірки позивачем в належний час та спосіб.
Відповідачем 21 серпня 2018 року до Верховного Суду надані заперечення на касаційну скаргу, в яких податковий орган просить залишити без задоволення касаційну скаргу та рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2018 року і постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2018 року залишити без змін з підстав їх законності та обґрунтованості.
Верховний Суд, переглянувши рішення попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з таких мотивів.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 2 жовтня 2017 року в. о. Голови Державної фіскальної служби України згідно вимог наказу Міністерства фінансів України від 2 червня 2015 року №524 «Про затвердження Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків» (у редакції наказу МФУ від 27 лютого 2017 року № 294) затверджено план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на IV квартал 2017 року. Позивача включено до плану-графіку проведення документальних перевірок суб`єктів господарювання на IV квартал 2017 року.
Відповідно до витягу з вищевказаного плану-графіку 18 жовтня 2017 року начальником Головного управління ДФС у м. Києві видано наказ №11084 про проведення документальної планової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Січ Енерго» (код 35536019), з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період діяльності з 1 липня 2014 року по 30 червня 2016 року тривалістю 10 робочих днів з 30 червня 2017 року по дату завершення перевірки.
19 жовтня 2017 року на адресу позивача надіслано повідомлення від 19 жовтня 2017 року №387/26-15-14-01-01, яким повідомлено підприємство про проведення вказаної перевірки, дати її проведення, підстави та посилання на норми Податкового кодексу України. Разом із цим повідомленням надісланий і спірний наказ.
План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків у 2017 році складався відповідно до Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 2 червня 2015 року №524 (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві Юстиції України 24 червня 2015 року за № 751/27196. Затверджений план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків відповідно до наказу ДФС від 28 серпня 2014 року № 88 (зі змінами) належить до переліку відомостей, що містить службову інформацію та має обмежений доступ.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів зазначає наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами статті 21 Податкового кодексу України посадові особи контролюючих органів зобов`язані, зокрема, дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Згідно з пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові, виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Пунктом 75.1.2. статті 75 Податкового кодексу України визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок. Не може бути предметом планової документальної перевірки питання дотримання платником податків принципу "витягнутої руки".
За змістом пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Відповідно до підпункту 14.1.164 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України план - графік документальних виїзних перевірок - перелік платників податків, що підлягають плановій перевірці контролюючими органами у відповідний період календарного року.
Положеннями пункту 77.2 статті 72 Податкового кодексу України визначено, що до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Платники податків - юридичні особи, що відповідають критеріям, визначеним пунктом 43 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу, та у яких сума сплаченого до бюджету податку на додану вартість становить не менше п`яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, а також самозайняті особи, сума сплачених податків яких становить не менше п`яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки. Зазначена норма не поширюється на таких платників податків у разі порушення ними статей 45, 49, 50, 51, 57 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 77.3 статті 77 Податкового кодексу України забороняється проведення документальної планової перевірки за окремими видами зобов`язань перед бюджетами, крім правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати митних платежів, податків, зборів та єдиного внеску при виплаті (нарахуванні) доходів фізичним особам податку з доходів фізичних осіб та зобов`язань за бюджетними позиками і кредитами, що гарантовані бюджетними коштами.
За правилами пункту 77.4 статті 77 Податкового кодексу України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Аналізуючи зміст вищенаведених норм законодавства у взаємозв`язку із обставинами справи, Суд дійшов висновку, що план-графік проведення планових документальних перевірок складається контролюючим органом з метою попередження платників податків про проведення такої перевірки та визначення орієнтовного предмету перевірки. Визначення конкретної мети та періоду, за який буде проведено перевірку та інші обов`язкові умови визначаються в наказах про проведення планових документальних перевірок.
Щодо посилань скаржника на порушення контролюючим органом вимог абзацу 2 пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України, відповідно до якого план-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки, колегія суддів зазначає, що судами попередніх інстанцій надано належну правову оцінку наведеним доводам позивача.
Законом України від 21 грудня 2016 року №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» (далі - Закон № 1797-VIII) внесено зміни до пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України, які набрали чинності з 1 січня 2017 року.
Відповідно до пункту 77.1 статті 77 Кодексу (зі змінами, внесеними Законом № 1797-VIII) план-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
За таких обставин, Верховний Суд дійшов висновку, що плани-графіки документальних планових перевірок за умовами цієї норми повинні бути оприлюднені на офіційному сайті органу виконавчої влади починаючи з грудня 2017 року.
Наведена правова позиція узгоджується з висновками, викладеними у постанові Верховного Суду від 20 червня 2018 року у справі №822/1138/17.
Враховуючи, що судами встановлено, що податковим органом своєчасно та у спосіб, визначений законом затверджено план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на IV квартал 2017 року, до якого включено позивача, видано наказ, який разом із повідомленням про проведення перевірки та направленням на перевірку вручено позивачу, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність порушень з боку податкового органу щодо порядку видання спірного наказу. Оскаржуваний наказ та дії щодо його прийняття вчинено податковим органом в межах його компетенції та у відповідності до норм податкового законодавства.
З огляду на викладене, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для скасування спірного наказу.
За правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Відповідно до частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України Суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право, зокрема, залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
Згідно з частиною першою статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, Верховний Суд дійшов висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності до норм матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображено обставини, що мають значення для справи. Порушень норм матеріального права, які могли призвести до зміни чи скасування рішення судів не встановлено.
Керуючись статтями 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Січ Енерго» залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2018 року у справі №826/14344/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
СуддіВ.П. Юрченко І.А. Васильєва С.С. Пасічник