ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2022 року
м. Київ
cправа № 905/38/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Селіваненка В.П. (головуючий), Булгакової І.В. і Львова Б.Ю.
розглянувши у порядку письмового провадження
касаційну скаргу комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу"
(далі - КП "Компанія "Вода Донбасу")
на ухвалу господарського суду Донецької області від 30.09.2021
(суддя Огороднік Д.М.) та
постанову Східного апеляційного господарського суду від 30.11.2021 (головуючий суддя Лакіза В.В., судді Здоровко Л.М. і Плахов О.В.)
за скаргою приватного акціонерного товариств "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ПАТ "НЕК "Укренерго") на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (далі - Відділ)
у справі №905/38/21
за позовом ПАТ "НЕК "Укренерго"
до КП "Компанія "Вода Донбасу"
про стягнення 1 303 653 448,91 грн.,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Донецької області від 24.06.2021: позов задоволено частково; стягнуто з КП "Компанія "Вода Донбасу" на користь ПАТ "НЕК "Укренерго" основний борг у розмірі 1 214 451 545,39 грн., 3% річних у розмірі 13 926 346,93 грн., "інфляційні втрати" у розмірі 31 004 987,44 грн., судовий збір в сумі 463 046,17 грн.
04.08.2021 господарським судом Донецької області видано судовий наказ на виконання рішення від 24.06.2021 у справі №905/38/21.
02.09.2021 старшим державним виконавцем Відділу Сніжинським Т.Є. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №66679069 з виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.08.2021 у справі №905/38/21.
02.09.2021 державним виконавцем Сніжинським Т.Є. на підставі пункту 10 частини першої статті 34, статті 35 Закону України "Про виконавче провадження" зупинено вчинення виконавчих дій з примусового виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.08.2021 у справі №905/38/21.
20.09.2021 до господарського суду надійшла скарга ПАТ "НЕК "Укренерго" на дії державного виконавця, в якій ПАТ "НЕК "Укренерго" просила:
- визнати неправомірними дії головного державного виконавця Відділу Сніжинського Т.Є. з винесення від 02.09.2021 №66679069 постанови про зупинення виконавчих дій;
- зобов`язати начальника Відділу скасувати постанову про зупинення виконавчих дій від 02.09.2021 №66679069, винесену головним державним виконавцем Сніжинським Т.Є.;
- продовжити виконання рішення суду по справі у встановленому законом порядку;
- про виконання ухвали, постановленої за результатами розгляду цієї скарги, Відділу повідомити суд та ПАТ "НЕК "Укренерго" у строк не пізніше ніж у десятиденний строк з дня її одержання, відповідно до вимог статті 345 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Ухвалою господарського суду Донецької області від 30.09.2021 (суддя Огороднік Д.М.), залишеною без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 30.11.2021 у справі №905/38/21, скаргу ПАТ "НЕК "Укренерго" на дії Відділу задоволено частково:
- визнано неправомірними дії старшого державного виконавця Відділу Сніжинського Т.Є. з винесення постанови про зупинення виконавчих дій від 02.09.2021 №66679069;
- зобов`язано начальника Відділу скасувати постанову про зупинення вчинення виконавчих дій від 02.09.2021 №66679069;
- про виконання ухвали, постановленої за результатами розгляду цієї скарги, Відділу повідомити суд та ПАТ "НЕК "Укренерго" у строк не пізніше ніж у десятиденний строк з дня її одержання, відповідно до вимог ГПК України.
Судами попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях з`ясовано й зазначено, зокрема, таке:
- стягувачем за наказом господарського суду Донецької області від 04.08.2021 у справі №905/38/21 є ПАТ "НЕК "Укренерго", основним видом діяльності якого є 35.12 передача електроенергії (згідно з ліцензією), що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
- підставою для виникнення заборгованості у розмірі 1 214 451 545,39 грн., яка присуджена до стягнення рішенням господарського суду Донецької області від 24.06.2021 у справі №905/38/21, є неналежне виконання КП "Компанія "Вода Донбасу" договору про врегулювання небалансів електричної енергії від 26.06.2019 №0350-01012 (далі - Договір про врегулювання небалансів електричної енергії), а не постачання енергоносіїв (газ, електроенергія), визначення яких надано в Законі України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (далі - Закон №1730-VIII; в редакції, яка діяла на момент винесення державним виконавцем постанови про зупинення вчинення виконавчих дій);
- за умовами Договору про врегулювання небалансів електричної енергії,
ПАТ "НЕК "Укренерго" виступає як оператор системи передачі, а КП "Компанія "Вода Донбасу", яке приєдналось до типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії, набуло статусу учасника ринку та здійснювало свою діяльність як сторона, відповідальна за баланс;
- ПАТ "НЕК "Укренерго" не є постачальником електричної енергії, оскільки здійснює господарську діяльність з передачі електричної енергії, внаслідок чого не входить до переліку підприємств-стягувачів, визначених пунктом 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження";
- заборгованість, яка була стягнута за рішенням господарського суду Донецької області від 24.06.2021 у справі №905/38/21, виникла в період з липня 2019 року по листопад 2020 року, отже, не могла бути включена в процедуру врегулювання заборгованості відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.06.2017 № 160.
За таких обставин суди попередніх інстанцій дійшли висновку про відсутність підстав для зупинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №66679069 на підставі пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження".
Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, КП "Компанія "Вода Донбасу" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу господарського суду Донецької області від 30.09.2021 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 30.11.2021 у справі №905/38/21 і ухвалити нове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні скарги ПАТ "НЕК "Укренерго" про визнання неправомірними дій старшого державного виконавця Відділу Сніжинського Т.Є. з винесення постанови про зупинення виконавчих дій від 02.09.2021 №66679069, а також зобов`язання начальника Відділу скасувати постанову про зупинення вчинення виконавчих дій від 02.09.2021 у справі №66679069.
Касаційну скаргу мотивовано тим, що:
- судами попередніх інстанцій неправильно застосовано пункт 84 частини першої статті 1, частини четвертої, п`ятої статті 70 Закону України "Про ринок електричної енергії", підпункту 4.1.4 пункту 4.1 розділу IV Правил ринку, статті 1 Закону №1730-VIII, пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження";
- сфера дії Закону №1730-VIII поширюється на відносини із врегулювання заборгованості підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію (стаття 2). Відповідно до статті 1 Закону №1730 спожиті енергоносії - це спожиті природний газ, електрична енергія;
- відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.06.2017 №160 КП "Компанія "Вода Донбасу" включено до переліку підприємств, що приймають участь у процедурі врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії відповідно до Закону №1730-VIII;
- КП "Компанія "Вода Донбасу" є споживачем електричної енергії - купує електричну енергію для власного споживання для надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення;
- КП "Компанія "Вода Донбасу" не здійснювало в липні 2019 - грудні 2020 року діяльності з постачання або перепродажу електричної енергії іншим споживачам;
- територіальною комісією з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах, утвореною відповідно до Закону №1730-VIII, узгоджена заборгованість з різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, установам і організаціям, що фінансуються з державного та/або місцевих бюджетів, та/або іншим підприємства теплопостачанням, централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, та залишилася непогашеною станом 01.06.2021
КП "Компанія "Вода Донбасу" в сумі 1 113 498 071 грн. на водопостачання, в сумі
56 909 354 грн. на водовідведення (Протокол від 22.09.2021 №1);
- КП "Компанія "Вода Донбасу" з липня 2019 року споживає електричну енергію для здійснення послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, виключно купуючи електроенергію за Договором про врегулювання небалансів;
- публічний договір про врегулювання небалансів електричної енергії є договором купівлі-продажу електричної енергії та укладений для споживання електричної енергії.
Таким чином, на думку скаржника, КП "Компанія "Вода Донбасу" за всіма параметрами відноситься до підприємств, на яких розповсюджується дія Закону №1760-VIII.
Скаржник вказує, що єдиним засобом для КП "Компанія "Вода Донбасу" споживати електроенергію відповідно до діючого законодавства було набути статусу члена балансуючого ринку, укласти з ПАТ "НЕК "Укренерго" публічний Договір на врегулювання небалансів електричної енергії та виступати на ринку стороною, відповідальною за небаланс. З огляду на наведене, враховуючи винятковість господарських відносин між КП "Компанія "Вода Донбасу" та ПАТ "НЕК "Укренерго", коли з боку боржника є факт споживання електричної енергії для виробництва послуг централізованого водопостачання та водовідведення, а стягувач при цьому не є постачальником електричної енергії, - наявна прогалина в чинному законодавстві. Оскільки правовідносини між сторонами по справі не врегульовані конкретною нормою закону, суд має згідно зі статтею 8 Цивільного кодексу України
(далі - ЦК України) застосувати при вирішенні спору норми Закону №1730-VIII та Закону України "Про виконавче провадження", які регламентують подібні відносини.
Також скаржник вказує, що судом апеляційної інстанції невірно застосовано пункт 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки вказана норма у редакції, чинній на момент винесення спірної постанови, не передбачала зупинення виконавчого провадження за умов включення до реєстру заборгованості, що стягується за виконавчим документом, а також не накладала на державного виконавця обов`язків щодо перевірки включення цієї заборгованості до реєстру за Законом №1730-VIII, а умовою зупинення виконавчого провадження визначала лише включення до реєстру саме боржника.
Від ПАТ "НЕК "Укренерго" надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому позивач, вказуючи на безпідставність викладених у ній доводів, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
Від Відділу надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він у повному обсязі погоджується з викладеними у касаційній скарзі доводами, вважає, що державний виконавець при винесенні постанови про зупинення вчинення виконавчих дій від 02.09.2021 у ВП №66679069 діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлений чинним законодавством, а рішення судів попередніх інстанцій є незаконними та непоґрунтованими, а тому підлягають скасуванню.
Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, Касаційний господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення здійснюється відповідно до Закону № 1730-VIII.
Згідно з абзацом сьомим частини першої статті 1 Закону № 1730-VII заборгованість, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону (далі - заборгованість) (до такої кредиторської заборгованості, зокрема, включається заборгованість, щодо якої ухвалено судове рішення про стягнення або затверджено мирову угоду), - це кредиторська заборгованість перед постачальником електричної енергії, електропостачальником, оператором системи розподілу (як правонаступником у частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією) підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за електричну енергію, спожиту для виробництва та надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Процедура врегулювання заборгованості - це заходи, спрямовані на зменшення, списання та/або реструктуризацію заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, послуги з його розподілу та транспортування, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію шляхом проведення взаєморозрахунків, реструктуризації та списання заборгованості; спожиті енергоносії - спожиті природний газ, електрична енергія (абзаци дев`ятий, одинадцятий частини першої статті 1 Закону № 1730-VIII).
Згідно з частинами першою, четвертою статті 3 Закону № 1730-VIII для участі у процедурі врегулювання заборгованості теплопостачальні та теплогенеруючі організації, підприємства централізованого водопостачання та водовідведення включаються до реєстру, який веде центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. Участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до статті 4 цього Закону не потребує обов`язкового включення до реєстру. Порядок ведення та користування реєстром затверджується Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 6 та 8 Порядку ведення реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії, та користування зазначеним реєстром, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017 №93 (далі - Порядок від 21.02.2017 №93) передбачено, що Мінрегіон забезпечує своєчасне формування реєстру, відповідність внесених до нього даних про підприємство документам, на підставі яких здійснюється реєстрація, та збереження інформації, пов`язаної з його формуванням і веденням. Для включення підприємств до реєстру та внесення змін до нього підприємства подають до Мінрегіону заяву, до якої додають документи, передбачені в абзацах другому - сьомому частини другої статті 3 Закону №1730-VIII.
Згідно з пунктом 14 Порядку від 21.02.2017 №93 у реєстрі зазначаються такі дані про підприємство:
- повне найменування юридичної особи; код згідно з ЄДРПОУ; номер і дата внесення до реєстру даних про підприємство; основний вид діяльності (згідно з ліцензією); фактичне місцезнаходження підприємства; прізвище, ім`я та по батькові особи, уповноваженої діяти від імені підприємства, із зазначенням посади і номерів телефонів; реквізити ліцензій підприємства, що були чинними в період виникнення заборгованості за спожиті енергоносії, яка підлягає врегулюванню згідно із Законом; підстава включення підприємства до реєстру (дата видання та номер наказу Мінрегіону); підстава і дата внесення змін до інформації про включене до реєстру підприємство (дата видання та номер наказу Мінрегіону); підстава і дата виключення підприємства з реєстру (дата видання та номер наказу Мінрегіону); обсяг кредиторської заборгованості, що підлягає врегулюванню згідно із Законом; обсяг не відшкодованої станом на 01.01.2016 заборгованості з різниці в тарифах, підтверджений протоколами територіальних комісій з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах; обсяг нарахувань із сплати неустойки (штрафу, пені), інших штрафних, фінансових санкцій, а також інфляційних нарахувань і процентів річних, що підлягають стягненню на підставі рішення суду, на заборгованість за спожитий природний газ, електричну енергію, теплову енергію, централізоване водопостачання і водовідведення, що утворилася в період до 01.07.2016.
Таким чином, з моменту включення підприємства уповноваженою особою до реєстру у ньому відображається обсяг кредиторської заборгованості цього підприємства, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону №1730-VIII.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.06.2017 №160 КП "Компанія "Вода Донбасу" (боржника) включено до переліку суб`єктів господарювання - теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії відповідно до Закону №1730-VIII.
Зі змісту цього наказу обсяг не відшкодованої станом на 01.06.2016 заборгованості з різниці в тарифах, підтверджений протоколами територіальних комісій з питань узгодження заборгованості КП "Компанія "Вода Донбасу" з різниці в тарифах, складає 1 054 154 613,26 грн.; обсяг нарахувань із сплати неустойки (штрафу, пені), інших штрафних, фінансових санкцій, а також інфляційних нарахувань і процентів річних, що підлягають стягненню на підставі рішення суду, на заборгованість за спожитий природний газ, електричну енергію, теплову енергію, централізоване водопостачання і водовідведення, що утворилася в період до 01.07.2016, складає 394 804 045,32 грн.
Втім, саме по собі включення КП "Компанія "Вода Донбасу" (боржника) до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості у відповідності до Закону №1730, не є безумовною підставою зупинення виконавчого провадження на підставі пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" з огляду на таке.
Згідно з абзацом сьомим частини першої статті 1 Закону №1730-VIII кредиторська заборгованість перед постачальником електричної енергії, електропостачальником, оператором системи розподілу (як правонаступником у частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією) підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за електричну енергію, спожиту для виробництва та надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Відповідно до частини першої статті 6 Закону №1730-VIII реструктуризації підлягає кредиторська заборгованість підприємств централізованого водопостачання, водовідведення за спожиту електричну енергію станом на 01.06.2021 для виробництва та надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без урахування суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожиту електричну енергію), не погашена станом на розрахункову дату, за умови відсутності поточної заборгованості за електричну енергію на дату укладення договору про реструктуризацію заборгованості.
На заборгованість підприємств централізованого водопостачання та водовідведення за спожиті для виробництва послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення електричну енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення станом на 01.06.2021 неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних не нараховуються, а нараховані підлягають врегулюванню, за умови здійснення розрахунків за поточне споживання електричної енергії протягом останніх трьох місяців поспіль в обсязі не менше 95 відсотків (частина друга статті 7 Закону №1730-VIII).
Зазначеним Законом №1730-VIII (розділ ІІ "Прикінцеві та перехідні положення") частина перша статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" доповнено пунктом 10 та статтю 35 вказаного Закону доповнено частиною шостою.
Пунктом 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій у разі включення (за кожним кредитором, який є стягувачем у відповідному виконавчому провадженні) підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення", з виконавчих проваджень, стягувачами за якими є Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", її дочірня компанія "Газ України", публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз", оператор газотранспортної системи, оператори газорозподільних систем, електропостачальники, оператори системи розподілу (як правонаступники в частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією), у тому числі їхні правонаступники у разі заміни стягувача у виконавчому провадженні, а також теплогенеруючі організації, а боржниками - підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Відповідно до частини шостої статті 35 Закону України "Про виконавче провадження" у випадку, передбаченому пунктом 10 частини першої статті 34 цього Закону, виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій до виключення боржника з реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону №1730-VIII (за кожним кредитором, який є стягувачем у відповідному виконавчому провадженні). У разі поновлення виконавчого провадження, зупиненого на підставі пункту 10 частини першої статті 34 цього Закону, виконавче провадження повторному зупиненню з цих підстав не підлягає.
Метою внесення змін до Закону України "Про виконавче провадження", зокрема шляхом його доповнення пунктом 10 частини першої статті 34, є створення механізму втілення та забезпечення належного виконання положень Закону №1730-VIII, оскільки ця норма була первісно передбачена Прикінцевими та перехідними положеннями Закону №1730-VIII та нерозривно пов`язана зі створенням правового механізму у виконавчому провадженні з виконання судових рішень на забезпечення проведення взаєморозрахунків, укладення та виконання угод про реструктуризацію, списання боргу, передбаченого цим Законом. Тому вона не може застосовуватися та тлумачитися ширше, ніж головна частина цього Закону, оскільки вона є допоміжним механізмом для реалізації самого Закону №1730-VIII.
Закон №1730-VIII визначає комплекс заходів, спрямованих на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення.
Таким чином, з огляду на вимоги пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" та частини першої статті 6, частини другої статті 7 Закону №1730-VIII, підставою для зупинення виконавчих дій в порядку пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" є:
- включення (за кожним кредитором, який є стягувачем у відповідному виконавчому провадженні) підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону №1730-VIII;
- стягувачами є Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", її дочірня компанія "Газ України", публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз"; оператор газотранспортної системи, оператори газорозподільних систем, електропостачальники, оператори системи розподілу (як правонаступники в частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією), у тому числі їхні правонаступники у разі заміни стягувача у виконавчому провадженні, а також теплогенеруючі організації;
- боржниками - підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
- заборгованість стосується підприємств централізованого водопостачання, водовідведення за спожиту електричну енергію станом на 01.06.2021 для виробництва та надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без урахування суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожиту електричну енергію), не погашену станом на розрахункову дату, за умови відсутності поточної заборгованості за електричну енергію на дату укладення договору про реструктуризацію заборгованості, тобто повинна підпадати під дію норм частини першої статті 6, частини другої статті 7 Закону №1730-VIII.
За наказом господарського суду Донецької області від 04.08.2021 у справі №905/38/21, що перебуває на виконанні у Відділі, божником є КП "Компанія "Вода Донбасу", а стягувачем - ПАТ "НЕК "Укренерго".
Суди встановили, що згідно з інформацією, розміщеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом економічної діяльності боржника - КП "Компанія "Вода Донбасу" є забір, очищення та постачання води (код КВЕД 36.00), тобто на відповідача може поширюватися положення зазначених вище норм у разі встановлення також наявності й інших зазначених умов.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що стягувач - ПАТ "НЕК "Укренерго" не є постачальником електричної енергії. Основним видом його діяльності є передача електроенергії (код КВЕД 35.12), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до умов Договору про врегулювання небалансів електричної енергії
ДП "НЕК "Укренерго", правонаступником якого є ПАТ "НЕК "Укренерго" (стягувач), виступає як оператора системи передачі, а КП "Компанія "Вода Донбасу" (боржник) приєдналось до типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії на підставі заяви про укладення договору про врегулювання небалансів електричної енергії та набуло статусу учасника ринку, який здійснює свою діяльність як сторона, відповідальна за баланс.
Згідно з повідомленням ПАТ "НЕК "Укренерго" про укладення договору про врегулювання небалансів електричної енергії датою акцептування Договору про врегулювання небалансів електричної енергії між ДП "НЕК "Укренерго" та
КП "Компанія "Вода Донбасу" зазначено 26.06.2019, ідентифікатор договору №0350-01012.
Оператор системи передачі врегульовує небаланси електричної енергії зі стороною, відповідальною за баланс у порядку, визначеному Законом України "Про ринок електричної енергії" та Правилами ринку, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №307.
У статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- балансуюча група - об`єднання учасників ринку, що створюється на підставі договору про створення балансуючої групи, у межах якого визначений договором учасник ринку, який входить до такого об`єднання, несе відповідальність за баланс електричної енергії всіх інших учасників ринку, що входять до такого об`єднання;
- відповідальність за баланс - зобов`язання учасників ринку повідомляти і виконувати погодинні графіки електричної енергії відповідно до обсягів купленої та проданої електричної енергії та нести фінансову відповідальність за врегулювання небалансів;
- двосторонній договір - договір купівлі-продажу електричної енергії, укладений між двома учасниками ринку поза організованими сегментами ринку, крім договору постачання електричної енергії споживачу;
- електропостачальник - суб`єкт господарювання, який здійснює продаж електричної енергії за договором постачання електричної енергії споживачу;
- небаланс електричної енергії - розрахована відповідно до правил ринку для кожного розрахункового періоду різниця між фактичними обсягами відпуску або споживання, імпорту, експорту електричної енергії сторони, відповідальної за баланс, та обсягами купленої і проданої електричної енергії, зареєстрованими відповідно до правил ринку;
- оператор системи передачі - юридична особа, відповідальна за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії;
- оператор системи розподілу - юридична особа, відповідальна за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обґрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності;
- передача електричної енергії - транспортування електричної енергії електричними мережами оператора системи передачі від електричних станцій до пунктів підключення систем розподілу та електроустановок споживання (не включаючи постачання електричної енергії), а також міждержавними лініями;
- постачання електричної енергії - продаж, включаючи перепродаж, електричної енергії;
- споживач - фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання;
- сторона, відповідальна за баланс, - учасник ринку, зобов`язаний повідомляти та виконувати свої погодинні графіки електричної енергії (та/або балансуючої групи) відповідно до обсягів купленої та/або проданої електричної енергії та фінансово відповідальний перед оператором системи передачі за свої небаланси (та/або небаланси балансуючої групи);
- учасник ринку електричної енергії - виробник, електропостачальник, трейдер, оператор системи передачі, оператор системи розподілу, оператор ринку, гарантований покупець та споживач, які провадять свою діяльність на ринку електричної енергії у порядку, передбаченому цим Законом.
Статтею 56 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електричної енергії споживачу.
За змістом статей 31, 32, 33, 66 Закону України "Про ринок електричної енергії" оператором системи передачі є суб`єкт господарювання, який отримав ліцензію на провадження діяльності з передачі електричної енергії. Оператор системи передачі не має права провадити діяльність з виробництва, розподілу, постачання електричної енергії та трейдерську діяльність. Оператор системи передачі надає послуги з передачі електричної енергії та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління учасникам ринку на підставі договорів, укладених на основі типових договорів про надання послуг з передачі електричної енергії та про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління. Учасники ринку мають право вільно обирати контрагентів за двосторонніми договорами, укладати ці договори у довільній формі та на умовах, що визначаються за домовленістю сторін з урахуванням таких обмежень, зокрема оператор системи передачі та оператори систем розподілу не мають права продавати електричну енергію за двосторонніми договорами.
Таким чином, наведені вище положення розрізняють поняття "електропостачальника" та "оператора системи передачі", при цьому останні, на відміну від перших, не є тими суб`єктами, участь у процедурі примусового виконання судового рішення яких як стягувачів була підставою для зупинення виконання виконавчих дій на підставі пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" (у редакції, чинній на момент винесення спірної постанови державним виконавцем).
Доводи скаржника про те, що, оскільки правовідносини між сторонами по справі у спірний період не були врегульовані конкретною нормою закону, суди повинні були згідно зі статтею 8 Цивільного кодексу України застосувати при вирішенні спору норми Закону №1730-VIII по аналогії до спірних правовідносин, Суд вважає безпідставними, оскільки застосування аналогії закону можливе за відсутності правового регулювання певних відносин, а не такого регулювання, з яким не згодний один з їх учасників.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23.12.2021 у справі №905/1353/20.
У спірних правовідносинах, що існували на момент винесення оскаржуваної постанови державним виконавцем, законодавець не поширював дію положень пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" на заборгованість, іншу, ніж та, що зазначена у нормі частини першої статті 6, частини другої статті 7 Закону №1730-VIII (у відповідних редакціях), а також не поширював дію зазначеного пункту на заборгованість, стягувачем за якою є не постачальник електричної енергії, а оператор системи передачі у розумінні Закону України "Про ринок електричної енергії".
Зважаючи на викладене, Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про наявність підстав для визнання неправомірними дій головного державного виконавця Відділу Сніжинського Т.Є. щодо винесення постанови про зупинення виконавчих дій від 02.09.2021 №66679069.
Таким чином, звертаючись з касаційною скаргою, КП "Компанія "Вода Донбасу" не спростувало наведених висновків судів попередніх інстанцій та не довело неправильного застосування ними норм матеріального і процесуального права як необхідної передумови скасування прийнятого ним судового рішення.
За таких обставин касаційна інстанція вважає за необхідне касаційну скаргу
КП "Компанія "Вода Донбасу" залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін за відсутності визначених процесуальним законом підстав для її скасування.
Понесені КП "Компанія "Вода Донбасу" у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції судові витрати покладаються на скаржника, оскільки касаційна скарга залишається без задоволення.
Керуючись статтями 129 300 308 309 315 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" залишити без задоволення, а ухвалу господарського суду Донецької області від 30.09.2021 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 30.11.2021 у справі №905/38/21 - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя В. Селіваненко
Суддя І. Булгакова
Суддя Б. Львов