02.06.2023

№ 927/172/19

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 січня 2022 року

м. Київ

cправа № 927/172/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Зуєва В.А.,

за участю секретаря судового засідання - Кравченко О.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу першого заступника керівника Київської міської прокуратури

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 22 вересня 2021 року (головуючий - Іоннікова І.А., судді: Разіна Т.І., Михальська Ю.Б.) і рішення Господарського суду Чернігівської області від 28 квітня 2021 року (суддя Сидоренко А.С.) у справі

за позовом заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Чернігівської обласної ради

до: (1) Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, (2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Ліки України",

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Комунального підприємства "Ліки України",

про визнання недійсними наказів і договорів.

(у судовому засіданні взяли участь: прокурор - Біньковська А.В., представники Відповідача 1 - Бондар Я.О., Відповідача 2 - Степаненко Р.О., Третьої особи - Клименко С.М.)

Вступ

1. Учасниками цього спору є заступник прокурора Чернігівської області (далі Прокурор), який діє в інтересах держави в особі Чернігівської обласної ради (далі "Позивач", Чернігівська облрада), Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (далі "Відповідач-1", Управління), Товариство з обмеженою відповідальністю "Ліки України" (далі "Відповідач-2", ТОВ "Ліки України") та Комунальне підприємство "Ліки України" (далі "Третя особа", КП "Ліки України").

2. Спір стосується правовідносин, що виникли в процесі передання Управлінням в оренду ТОВ "Ліки України", яке утворено представниками трудового колективу КП "Ліки України", цілісного майнового комплексу вказаного комунального підприємства.

3. В процесі вирішення цього спору перед судами постало декілька ключових питань, частина яких залишилася спірною і на етапі касаційного провадження у ньому, а саме:

- чи обов`язковим є проведення конкурсної процедури при передачі в оренду цілісного майнового комплексу комунального підприємства у разі, якщо орендарем такого комплексу бажає стати господарське товариство, яке утворено представниками трудового колективу цього підприємства?

- чи обов`язковим для передачі в оренду цілісного майнового комплексу комунального підприємства є рішення сесії Чернігівської облради чи Управління, як уповноважений орган ради, може прийняти таке рішення самостійно?

4. Відповідаючи на вказані питання суди попередніх інстанцій вказали, що проведення конкурсної процедури у даному випадку обов`язковим не є, оскільки господарське товариство, яке утворено представниками трудового колективу комунального підприємства має переважне (виключне) право на отримання цілісного майнового комплексу такого підприємства в оренду, а Управління, як уповноважений орган обласної ради має право самостійно приймати рішення про передачу такого майна в оренду, позаяк згідно з положеннями, що затвердженні органом місцевого самоврядування воно має право виступати орендодавцем цілісних майнових комплексів комунальних підприємств обласної ради.

5. У касаційній скарзі Прокурор стверджує, що відповіді на ключові питання спору мали бути абсолютно протилежними. Вказує про безпідставність здійсненого судами ототожнення понять "переважне" та "виключне" право трудового колективу на отримання майна комунального підприємства в оренду. Акцентує, що товариство, яке утворено представниками трудового колективу не віднесено Законом України "Про оренду державного та комунального майна" до переліку суб`єктів, які мають право на отримання комунального майна без конкурсу. Підкреслює також, що відповідно до приписів Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" розпорядження майном комунальної власності належить до виключної компетенції обласної ради, а тому передача такого майна в оренду на підставі наказу начальника Управління була незаконною.

6. За наслідками здійснення касаційного провадження, колегія суддів Верховного Суду із доводами Прокурора погоджується і констатує, що висновки судів попередніх інстанцій дійсно зроблені внаслідок неправильного застосовування положень згаданих Законів, що своїм наслідком має скасування прийнятих судових рішень з прийняттям нового рішення про визнання недійсними правочинів виданих (укладених) в межах спірної орендної процедури.

7. Далі детально.

Обставини спору, встановлені судами попередніх інстанцій

8. Згідно статуту КП "Ліки України" дане підприємство створене в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області (надалі - комунальне майно) і входить до сфери управління Управління. Засновником підприємства є Чернігівська облрада. Підприємство є унітарним комунальним комерційним підприємством і здійснює свою діяльність на підставі та відповідно до вимог законодавства, рішень засновника, органу управління та статуту.

9. 12.09.2018 КП "Ліки України" звернулося до Управління із заявою № 10/06-941 про передачу в оренду цілісного майнового комплексу (далі ЦМК) підприємства своєму трудовому колективу.

10. 18.09.2018 відбулась конференція трудового колективу КП "Ліки України".

(1) Із протоколу № 1 від 18.09.2018 вбачається, що на порядок денний були винесені, зокрема, питання про: розгляд листа Управління щодо оренди ЦМК; визначення форми та назви господарського товариства; затвердження проєкту статуту господарського товариства. В протоколі вказано також, що генеральний директор підприємства поінформував, що 14.09.2018 від Управління надійшов лист щодо оренди ЦМК.

(2) Після відповідного обговорення конференцією трудового колективу КП "Ліки України" одноголосно було прийнято рішення про взяття трудовим колективом в оренду ЦМК підприємства та направити до Управління заяву про оренду ЦМК підприємства; з метою оренди ЦМК трудовим колективом вирішено створити ТОВ "Ліки України" та затвердити проєкт його статуту.

11. 25.09.2018 відбулись установчі збори засновників ТОВ "Ліки України" (протокол № 1 від 25.09.2018) на яких були прийняті рішення, зокрема, про: створення з метою оренди ЦМК КП "Ліки України" товариства з обмеженою відповідальністю; затвердження повної назви створеного товариства українською мовою: Товариство з обмеженою відповідальністю "Ліки України"; звернення до Чернігівської облради щодо передачі створеному підприємству в оренду ЦМК КП "Ліки України" строком на 49 років; утворення статутного капіталу товариства; встановлення часток статутного капіталу товариства; затвердження статуту товариства.

(1) Як вбачається із статуту ТОВ "Ліки України" та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, 27.09.2018 була проведена державна реєстрація ТОВ "Ліки України".

(2) Метою діяльності товариства є взяття в оренду ЦМК КП "Ліки України" трудовим колективом для здійснення господарської комерційної діяльності з метою забезпечення лікарськими засобами та виробами медичного призначення закладів охорони здоров`я і населення та здійснення іншої не забороненої чинним законодавством виробничої, комерційної, фінансової та зовнішньоекономічної діяльності та за рахунок цього отримання прибутку для розвитку товариства і реалізації соціальних та економічних інтересів його учасників та трудового колективу.

(3) Засновниками (учасниками) товариства є фізичні та юридичні особи згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

(4) Статутний капітал товариства складає 1 000 000 грн, який формується за рахунок грошових внесків засновників. Розміри часток учасників товариства становлять: фізичні особи (трудовий колектив) - 58%, юридичні особи - 42% відсотки.

12. 28.09.2018 ТОВ "Ліки України" звернулося до Управління із заявою № 01-0918 про передачу в оренду товариству, створеному членами трудового колективу КП "Ліки України", ЦМК КП "Ліки України". До заяви були додані наступні документи: копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань ТОВ "Ліки України"; лист щодо фінансових результатів підприємства ТОВ "Ліки України"; витяг з протоколу загальних зборів (конференції) трудового колективу КП "Ліки України" про рішення щодо створення ТОВ "Ліки України" та затвердження його статуту; витяг з протоколу загальних зборів (конференції) трудового колективу КП "Ліки України" про рішення взяти в оренду ЦМК КП "Ліки України"; лист щодо платіжних реквізитів та наявності відкритих рахунків в банківських установах ТОВ "Ліки України"; лист з пропозиціями щодо способів забезпечення виконання зобов`язань за договором оренди у разі його укладення; копія довідки про включення до ЄДРПОУ з інформацією щодо взяття на облік платника податків ТОВ "Ліки України"; копія статуту ТОВ "Ліки України"; лист щодо здійснення ліцензійної діяльності.

13. 08.10.2018 начальником Управління Буніним А.Ю. було видано наказ № 159 "Про передачу в оренду цілісного майнового комплексу КП "Ліки України" Чернігівської обласної ради" згідно якого ним було прийнято рішення про укладення договору оренди з ТОВ "Ліки України" (заява від 28.09.2018 № 01-0918) на майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області - ЦМК КП "Ліки України".

14. 16.10.2018 начальником Управління Буніним А.Ю. було видано наказ № 168 "Про оцінку майна Комунального підприємства "Ліки України" Чернігівської обласної ради".

15. 02.11.2018 комісією Управління з конкурсного відбору суб`єктів оціночної діяльності (протокол № 15) переможцем конкурсу щодо виконання оцінки ЦМК КП "Ліки України" визнано Приватне підприємство "Ажіо.".

16. 03.12.2018 між Управлінням (замовником), КП "Ліки України" (платником) та Приватним підприємством "Ажіо." (виконавцем) був укладений договір на проведення незалежної оцінки майна № 108, згідно умов якого виконавець за завданням замовника зобов`язався провести оцінку об`єкта, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області - основні засоби, інші необоротні матеріальні активи, нематеріальні активи, оборотні матеріальні засоби (запаси) ЦМК КП "Ліки України", місце знаходження об`єкта оцінки: м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 55 та перебуває у господарському віданні КП "Ліки України", замовник і платник - прийняти виконану роботу, а платник - оплатити її.

17. 11.01.2019 начальником Управління був затверджений Акт оцінки ЦМК, що передається в оренду, в якому вказано, що вартість майна КП "Ліки України", що викуповується орендарем становить 26 585 тис. грн.

18. 11.02.2019 між Управлінням (орендодавцем) та ТОВ "Ліки України" (орендарем) був укладений договір оренди цілісного майнового комплексу підприємства № 224 згідно умов якого (п. 1.1 - 1.6, 2.2, 2.3, 2.6, 3.1 - 3.3, 10.1, 10.2) орендодавець зобов`язався передати, а орендар прийняти в строкове платне користування ЦМК КП "Ліки України" (підприємство), склад і вартість якого визначено відповідно до наведених акта оцінки, протоколу про результати інвентаризації та передавального балансу, складених станом на 31.10.2018, в тому числі будівлі і споруди, наведені у додатку 2 (Перелік об`єктів нерухомого майна) до цього договору.

(1) Вартість підприємства за результатами незалежної оцінки, здійсненої станом на 31.10.2018 становить 148 003 703, 87 грн, у тому числі: вартість майна підприємства, яке передається оренду, становить 82 726 130, 36 грн; вартість житлового фонду підприємства, який передається на утримання орендарю, становить 2 281 614,12 грн; вартість оборотних засобів становить 62 995 959, 29 грн.

(2) Оборотні матеріальні засоби (з урахуванням витрат майбутніх періодів в сумі 23 000, 00 грн та за мінусом кредиторської заборгованості згідно з актом оцінки в сумі 36 434 000, 00 грн) вартістю 26 585 000, 00 грн орендар викуповує на підставі договору купівлі - продажу, що укладається одночасно з підписанням цього договору.

(3) Після укладення цього договору орендар приєднує до свого майна підприємство в установленому порядку.

(4) Орендар виступає правонаступником усіх прав та обов`язків реорганізованого підприємства.

(5) Майно підприємства враховується окремо від іншого майна орендаря на окремому балансі з зазначенням того, що це майно є орендованим.

(6) Передача підприємства в оренду не тягне за собою виникнення в орендаря права власності на це майно. Майно залишається у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, а орендар користується ним протягом всього строку оренди.

(7) Передача підприємства в оренду здійснюється за вартістю, визначеною в акті оцінки, складеному за Методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

(8) Орендар зобов`язується зберегти структуру, трудові та соціальні гарантії членам трудового колективу, які діяли на день укладення договору оренди відповідно до статуту та колективного договору КП "Ліки України".

(9) Орендна плата є платежем, який орендар вносить незалежно від наслідків господарської діяльності і визначається на підставі Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, затвердженої рішенням обласної ради від 25.03.2011 (зі змінами), і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку (останній місяць за який є інформація про індекс інфляції) - грудень 2018 року 214 881,12 грн.

(10) Орендна плата за перший місяць оренди - лютий 2019 року визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції за січень та лютий 2019 року. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється в порядку, визначеному чинним законодавством. Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за поточний місяць, що друкується Мінстатом України. Орендну плату орендар зобов`язаний перераховувати щомісячно не пізніше останнього числа поточного місяця згідно з виставленими рахунками орендодавцем.

(11) Цей договір діє з моменту його вчинення і до 29.10.2021 включно. Строкове орендне користування підприємством орендар починає з 12.02.2019, але не раніше дати підписання акта приймання - передачі підприємства в оренду.

(12) Додатком до договору оренди є, зокрема, розрахунок розміру орендної плати за оренду ЦМК КП "Ліки України" із змісту якого вбачається, що орендна ставка, визначена згідно з Методикою розрахунку та порядком використання плати за оренду майна комунальної власності області, становить 3%. Розмір річної орендної плати без ПДВ - 2 481 783,91 грн.

19. 12.02.2019 між Управлінням та ТОВ "Ліки України" був підписаний акт приймання - передачі майна в оренду.

20. 11.02.2019 між Управлінням (продавцем) та ТОВ "Ліки України" (покупцем) був укладений договір купівлі - продажу оборотних матеріальних активів згідно умов якого (п. 1.1, 1.2, 1.3, 2.1) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 № 629 "Про затвердження Методики оцінки об`єктів оренди, Порядку викупу орендарем оборотних матеріальних засобів та Порядку надання в кредит орендареві коштів та цінних паперів", у зв`язку з укладенням договору оренди ЦМК КП "Ліки України", продавець продає, а покупець купує оборотні матеріальні активи (активи) загальною вартістю 26 585 000,00 грн.

(1) Перелік активів вартістю 26 585 000,00 грн відображений в даних інвентаризації по КП "Ліки України", проведеної станом на 31.10.2018.

(2) Вартість активів визначена незалежною (експертною) оцінкою суб`єктом оціночної діяльності - Приватним підприємством "Ажіо." станом на 31.10.2018.

(3) Покупець зобов`язаний сплатити за придбані оборотні матеріальні активи початковий внесок у розмірі 30% від загальної вартості майна, що становить 7 975 500, 00 грн протягом 30-ти календарних днів з моменту укладення даного договору. Решта суми виплачується покупцем протягом 12 місяців від моменту укладення даного договору, але не пізніше 11.02.2020.

21. 11.02.2019 начальником Управління Буніним А.Ю. видано наказ № 24 "Про реорганізацію Комунального підприємства "Ліки України" Чернігівської обласної ради шляхом приєднання до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ліки України". Згідно даного наказу було прийнято рішення припинити з 12.02.2019 діяльність КП "Ліки України" шляхом його реорганізації через приєднання до орендаря ЦМК - ТОВ "Ліки України" та створити комісію з реорганізації підприємства.

22. На виконання умов договору купівлі - продажу оборотних матеріальних активів від 11.02.2019 ТОВ "Ліки України", платіжними дорученнями від 18.02.2019 № 12 на суму 1 000 000, 00 грн, від 26.02.2019 № 96 на суму 1 000 000, 00 грн та від 11.03.2019 № 247 на суму 5 975 500,00 грн, сплатило початковий внесок у розмірі 30% від загальної вартості майна, що становить 7 975 500,00 грн.

Узагальнений зміст позовних вимог та підстав позову

23. В подальшому, стверджуючи про незаконність проведеної процедури передачі ЦМК КП "Ліки України" в оренду ТОВ "Ліки України" до Господарського суду Чернігівської області в інтересах держави в особі Чернігівської облради з позовом звернувся Прокурор. У позові просив:

(1) визнати недійсним наказ начальника Управління Буніна А.Ю. від 08.10.2018 № 159 "Про передачу в оренду ЦМК КП "Ліки України";

(2) визнати недійсним договір оренди № 224 цілісного майнового комплексу підприємства, укладений 11.02.2019 між Управлінням та ТОВ "Ліки України";

(3) визнати недійсним договір купівлі - продажу оборотних матеріальних активів, укладений 11.02.2019 між Управлінням та ТОВ "Ліки України";

(4) визнати недійсним наказ начальника Управління Буніна А.Ю. від 11.02.2019 № 24 "Про реорганізацію КП "Ліки України" шляхом приєднання до ТОВ "Ліки України".

24. В обґрунтування заявлених позовних вимог Прокурор вказав, що видання та укладення вищевказаних наказів та правочинів було здійснено всупереч вимогам чинного законодавства, із суттєвими порушеннями вимог Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про оренду державного та комунального майна", що у свою чергу, створило загрозу припинення діяльності одного з найприбутковіших підприємств обласної ради - КП "Ліки України".

25. Прокурор стверджував, що:

(1) у статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" законодавцем чітко визначено необхідність прийняття будь-яких рішень щодо управління комунальним майном - об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, виключно на сесії відповідної ради, однак, незважаючи на імперативність вказаної норми чинного законодавства, начальником Управління Буніним А.Ю. без відповідного рішення Чернігівської облради 08.10.2018 самостійно та неправомірно було видано наказ № 159 про укладення договору оренди ЦМК КП "Ліки України" з ТОВ "Ліки України", який став підставою для подальшого укладення спірних договорів;

(2) крім цього, при передачі майна в оренду, всупереч вимог частини 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", попит на об`єкт оренди взагалі не вивчався, оголошення про намір передати майно в оренду в офіційних друкованих ЗМІ та на сайті орендодавця не публікувалося, наказ за результатами вивчення попиту не приймався; наведене фактично призвело до порушення конкурсних засад передачі комунального майна в оренду, звуження кола потенційних орендарів, дозволило уникнути проведення конкурсу на оренду майна та обмежило право інших учасників на оренду ЦМК КП "Ліки України";

(3) випадки, за наявності яких конкурс не проводиться, чітко визначені у частині 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" і створення членами трудового колективу господарського товариства до таких випадків не відноситься; таке товариство дійсно має переважне перед іншими фізичними та юридичними особами право на укладення договору оренди ЦМК підприємства, однак за результатами конкурсу, а не в обхід нього;

(4) встановлений у спірному договорі оренди розмір орендної плати не ґрунтується на вимогах законодавства та є значно нижчим від визначеної межі;

(5) в свою чергу договір купівлі - продажу оборотних матеріальних активів від 11.02.2019, укладення якого передбачено договором оренди також не відповідає вимогам чинного законодавства та підлягає визнанню недійсним, оскільки питання продажу оборотних матеріальних активів КП "Ліки України" на сесії Чернігівської обласної ради взагалі не розглядалося, рішення щодо цього не приймалося; більш того, Положенням про Управління останнє взагалі не наділено жодними повноваженнями щодо продажу будь - якого комунального майна та укладення договорів купівлі - продажу;

(6) наказ начальника Управління "Про реорганізацію КП "Ліки України" шляхом приєднання до ТОВ "Ліки України" є похідним від наказу № 159, оскаржуваних договорів, які прийняті всупереч вищенаведених вимог законодавства, а тому він також підлягає визнанню недійсним у судовому порядку.

Узагальнений зміст та обґрунтування рішень судів попередніх інстанцій

26. Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 28.04.2021, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 22.09.2021, позов Прокурора залишено без задоволення.

27. Аргументуючи судові рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, що Управлінням було повністю дотримано порядок передачі в оренду ЦМК КП "Ліки України", а тому і підстав для визнання недійсними оспорюваних правочинів немає.

28. Суди вказали, зокрема, таке.

(1) Прийнятим Чернігівською облрадою Положенням про порядок передачі майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області в оренду від 25.03.2011 було визначено орендодавців майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, а саме Управління наділено правом виступати орендодавцем ЦМК комунальних підприємств обласної ради. Дане Положення про оренду розглядалося на засіданнях постійних комісій обласної ради, президії та прийняте на пленарному засіданні обласної ради. Отже, обласною радою відповідно до наданих повноважень, в порядку статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено об`єкти передачі, суб`єктів та процедуру передачі майна в оренду комунальної власності і за таких обставин слід вважати, що Позивач правомірно делегував в порядку передбаченому законом повноваження щодо передачі в оренду майна комунальної власності області Відповідачу-1.

(2) Враховуючи вищевикладене, твердження Прокурора щодо передачі майна комунальної власності області виключно на сесії обласної ради є помилковими, з огляду на те, що Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" не містить імперативних норм щодо розгляду кожного окремого випадку передачі майна в оренду виключно на пленарних засіданнях обласної ради.

(3) Чинним законодавством встановлено, що створене членами трудового колективу господарське товариство, у статутному (складеному) капіталі якого частка внесків членів трудового колективу становитиме відповідно до статуту товариства більш як 50 відсотків, має переважне перед іншими фізичними та юридичними особами право на укладення договору оренди цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, де створене це товариство. Вказана норма свідчить про виключне право трудового колективу на укладення договору оренди цілісного майнового комплексу підприємства. Участь такого господарського товариства в конкурсі на право оренди майна може призвести до порушення його переважного права на укладення договору оренди ЦМК підприємства, у випадку якщо господарське товариство, створене членами трудового колективу, не зможе запропонувати більш високу ціну ніж інші учасники конкурсу.

(4) За таких обставин, Управлінням правомірно було реалізовано право оренди на ЦМК КП "Ліки України" без вивчення попиту на оренду цього майна та оголошення конкурсу на право його оренди.

(5) Рішенням обласної ради від 25.03.2011 було затверджено Методику розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області і відповідно до її положень орендна ставка за використання ЦМК комунальних підприємств становить 3 %, а тому доводи Прокурора про те, що така ставка є заниженою відхиляються.

(6) Разом з цим, згідно Акта оцінки ЦМК підприємства, що передається в оренду, затвердженого Управлінням від 11.01.2019 вартість майна, що надається орендареві на умовах кредиту відсутня, а отже і потреби в укладенні договору кредиту у даному випадку не було.

(7) Рішенням обласної ради від 17.05.2017 № 36-9/VII було затверджено Типовий Статут комунального підприємства Чернігівської обласної ради і зі змісту Типового Статуту до повноважень засновника (Позивача) дійсно належить прийняття рішення про ліквідацію або реорганізацію підприємства, однак крім реорганізації у випадку передачі ЦМК підприємства в оренду, а тому прийнятий начальником Управління наказ № 24 "Про реорганізацію Комунального підприємства "Ліки України" також є цілком правомірним.

Касаційна скарга

29. Не погодившись із судовими рішеннями, перший заступник керівника Київської міської прокуратури звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою у якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

Узагальнені доводи касаційної скарги

30. Скаржник стверджує, що при прийнятті оскаржуваних рішень судами попередніх інстанцій (при відсутності висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах) було неправильно застосовано приписи частини 4 статті 8, частини 4 статті 7 та частини 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", позаяк всупереч дійсному змісту вказаних норм матеріального права суди дійшли помилкових висновків про те, що ТОВ "Ліки України" мало виключне право на оренду ЦМК комунального підприємства і проведення конкурсу щодо такого суб`єкта було не обов`язковим.

31. Крім цього, при наданні висновку про те, що Управління мало право самостійно передавати ЦМК комунального підприємства в оренду (без отримання згоди від Чернігівської облради) судами попередніх інстанцій було неправильно застосовано приписи пункту 19 частини 1 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", адже вказаним положенням імперативно визначено, що питання про продаж чи передачу в оренду об`єктів комунальної власності вирішується виключно на пленарних засіданнях обласної ради. У цій частині судами також не враховано висновків Верховного Суду щодо застосування вказаної норми, які було викладено у постанові від 11.04.2018 у справі № 911/1610/16.

Відзиви

32. У відзивах на касаційну скаргу Відповідачі та Третя особа заперечують проти усіх доводів, які наводить скаржник. Стверджують, що Управління було наділено усім необхідним обсягом повноважень для укладення оспорюваних договорів, а також про те, що законодавство не передбачає проведення конкурсних процедур при переді ЦМК комунальних підприємств в оренду товариству, яке створено представниками трудового колективу такого підприємства. Окремо відмічають неподібність правовідносин, що склалися між сторонами спору у цій справі та справі № 911/1610/16. У задоволенні касаційної скарги просять відмовити, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій в контексті встановлених обставин спору

33. Згідно із частинами першою - другою статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

34. Заслухавши суддю-доповідача та пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Верховного Суду вважає, що касаційна скарга є обґрунтованою та підлягає задоволенню з таких підстав.

35. Організаційні відносини, пов`язані з передачею в оренду майна, що перебуває у комунальній власності, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання майна, що перебуває у комунальній власності врегульовані Законом України "Про оренду державного та комунального майна" № 2269-XII (тут і далі в редакції Закону № 2269-XII, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

36. Державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо державного майна; органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим; органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності (частина 2 статті 2 Закону № 2269-XII).

37. Об`єктами оренди за цим Законом є, зокрема, цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць) (абзац 1 частини 1 статті 4 Закону № 2269-XII).

38. Згідно абзацу статті 5 Закону № 2269-XII орендодавцями є органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном, - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке відповідно належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності.

39. Орендарями згідно з цим Законом можуть бути господарські товариства, створені членами трудового колективу підприємства, його структурного підрозділу, інші юридичні особи та громадяни України, фізичні та юридичні особи іноземних держав, міжнародні організації та особи без громадянства (абзац 1 частини 1 статті 6 Закону № 2269-XII).

40. Відповідно до частин 1 - 3 статті 7 Закону № 2269-XII ініціатива щодо оренди майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до статті 6 цього Закону, пропозиція може надходити від орендодавців, зазначених у статті 5 цього Закону. Орендодавець може оголосити про передачу майна в оренду в порядку, встановленому цим Законом.

За наявності ініціативи щодо оренди цілісного майнового комплексу орендодавець у триденний термін повинен повідомити про це трудовий колектив підприємства, його структурного підрозділу, щодо майна якого подано заяву про оренду.

Трудовий колектив протягом п`ятнадцяти днів, враховуючи день отримання повідомлення про наявність заяви (ініціативи) щодо оренди цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, має право прийняти рішення про оренду цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, утворити господарське товариство та подати орендодавцю у встановленому порядку заяву щодо оренди відповідного майна.

41. Створене членами трудового колективу господарське товариство, у статутному (складеному) капіталі якого частка внесків членів трудового колективу становитиме відповідно до статуту товариства більш як 50 відсотків, має переважне перед іншими фізичними та юридичними особами право на укладення договору оренди цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, де створене це товариство. Заява господарського товариства про намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди подається орендодавцю до проведення конкурсу на право оренди цього майна (частина 4 статті 8 Закону № 2269-XII).

42. Фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України (далі - матеріали), відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону (частина 1 статті 9 Закону № 2269-XII).

Органи, уповноважені управляти майном, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, розглядають подані матеріали і протягом п`ятнадцяти днів після надходження матеріалів повідомляють підприємство про своє рішення (надання дозволу щодо укладення договору оренди або відмову). При розгляді матеріалів щодо передачі в оренду нерухомого майна можуть враховуватися пропозиції місцевої державної адміністрації, відповідного органу місцевого самоврядування щодо розміщення бюджетних установ і організацій (абзац 2 частини 3 статті 9 Закону № 2269-XII).

Абзацами 1 - 4 частини 4 статті 9 Закону № 2269-XII передбачено, що орендодавець протягом п`яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника.

Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна.

Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об`єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.

У разі надходження заяви про оренду майна на короткий строк (не більше п`яти днів та без права продовження строку дії договору оренди) або заяви від бюджетної установи, музею, підприємства чи громадської організації у сфері культури і мистецтв (у тому числі національної творчої спілки або її члена під творчі майстерні), релігійної організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній, громадської організації ветеранів або осіб з інвалідністю, реабілітаційних установ для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, державних та комунальних спеціалізованих підприємств, установ та закладів соціального обслуговування, що надають соціальні послуги відповідно до Закону України "Про соціальні послуги", Пенсійного фонду України та його органів, державних видавництв і підприємств книгорозповсюдження, вітчизняних видавництв та підприємств книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру), оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу. Законами України можуть бути визначені інші випадки передачі державного та комунального майна в оренду без проведення конкурсу.

Порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об`єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об`єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об`єктів, що перебувають у комунальній власності (абзац 1 частини 6 статті 9 Закону № 2269-XII).

43. З наведених положень Закону № 2269-XII вбачається, що ЦМК комунальних підприємств може бути об`єктом оренди і при цьому ініціатива щодо оренди ЦМК може виходити від господарських товариств, створених членами трудового колективу таких підприємств. Створені членами трудового колективу господарські товариства, у статутному (складеному) капіталі яких частка внесків членів трудового колективу становитиме відповідно до статуту товариства більш як 50 відсотків, мають переважне перед іншими фізичними та юридичними особами право на укладення договору оренди ЦМК підприємства, де створено ці товариства і при цьому, заяви господарських товариств про намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди мають бути подані відповідному орендодавцеві до проведення конкурсу на право оренди цього майна

44. Разом з тим, Закон № 2269-XII передбачає, що після виявлення відповідної ініціативи такими господарствами та надсилання ними орендодавцеві необхідних документів, розгляду цих документів уповноваженим органом та прийняття ним відповідного рішення про надання згоди щодо укладення договору оренди, орендодавець протягом п`яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду і повідомляє про це заявника.

45. В подальшому, протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна, а протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об`єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі ж надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.

46. Таким чином, положеннями Закону № 2269-XII чітко передбачено, що після опрацювання поданих зацікавленою особою документів, в тому числі і господарських товариств, створених представниками трудового колективу комунального підприємства, передача ЦМК комунальних підприємств в оренду здійснюється виключно за наслідками проведення конкурсної процедури, якій передує розміщення в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавця оголошення про намір передати майно в оренду, подання потенційними орендарями заяв про оренду відповідного майна та прийняття наказу за результатами вивчення попиту на об`єкт оренди.

47. Єдиним визначеним приписами Закону № 2269-XII випадком, коли конкурс на право оренди не проводиться є ситуація за якої намір щодо оренди висловлено лише одним заявником.

48. Абзацом 4 частини 4 статті 9 Закону № 2269-XII окремо визначено перелік суб`єктів у разі надходження заяв про оренду майна від яких оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з такими заявниками без проведення конкурсу. Проте, господарські товариства, які утворені представниками трудового колективу комунального підприємства ЦМК якого передається в оренду до переліку таких суб`єктів не входять, а тому такі товариства беруть участь у конкурсній процедурі на загальних підставах з урахуванням наявного у них переважного права на укладення договору оренди, при тому за умови, що до проведення конкурсу на право оренди майна ними орендодавцеві подано відповідні заяви.

49. Наведені вище висновки є правовою позицією Верховного Суду щодо правильного застосовування спірних положень Закону № 2269-XII і колегія суддів Касаційного господарського суду констатує, що доводи касаційної скарги з нею узгоджуються, тоді як висновки судів попередніх інстанцій їй повністю суперечать.

50. Колегія суддів погоджується також з доводами касаційної скарги про те, що ухилення орендодавця - Управління від покладених на нього Законом № 2269-XII обов`язків призвело до порушення конкурсних засад передачі комунального майна в оренду, звуження кола потенційних орендарів, дозволило уникнути проведення конкурсу на оренду майна та обмежило право інших учасників на оренду ЦМК комунального підприємства. В свою чергу ТОВ "Ліки України" дійсно має переважне перед іншими фізичними та юридичними особами право на укладення договору оренди цього ЦМК, однак за результатами конкурсу, а не в обхід нього.

51. Окремо колегія суддів відмічає, що відповідно до правового висновку Касаційного господарського суду, який викладено у постановах від 26.06.2019 у справі № 923/759/18 та від 17.01.2018 у справі № 923/406/17, вирішуючи питання щодо права орендодавця самостійно, без відповідного рішення ради, передавати в оренду майно, належне до комунальної власності, варто виходити з кола його повноважень, передбачених положеннями про таких орендодавців, затвердженими у встановленому порядку радою. При цьому слід також враховувати, що орендодавець здійснює свої повноваження тільки за наявності рішення ради і не наділений повноваженнями самостійно приймати рішення про передачу об`єктів комунальної власності в оренду, якщо інше не передбачено положенням про нього.

52. Так, судами у даній справі було установлено, що рішенням п`ятнадцятої сесії Чернігівської облради четвертого скликання від 25.03.2005 було створено Управління та затверджено Положення про нього. В подальшому, рішенням дванадцятої сесії Чернігівської облради сьомого скликання від 28.03.2018 № 70-12/VІІ Положення про Управління було затверджено в новій редакції.

53. Згідно приписів вказаного Положення, Управління є уповноваженим органом обласної ради, який відповідно до законодавства України забезпечує реалізацію повноважень обласної ради по управлінню та розпорядженню майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області. Основними завданнями Управління є: реалізація регіональної політики у сфері управління та розпорядження майном комунальної власності області; забезпечення ефективного управління та використання об`єктів комунальної власності області; забезпечення надходжень до обласного бюджету коштів за рахунок передачі в оренду та відчуження майна комунальної власності області.

Управління відповідно до покладених на нього завдань у встановленому порядку виступає орендодавцем цілісних майнових комплексів комунальних підприємств обласної ради, їх структурних підрозділів, нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного майна.

54. Оцінивши вказані приписи Положення, суди попередніх інстанцій вирішили, що Управління наділене повноваження щодо розпорядження майном комунальної власності, в тому числі, має право самостійно приймати рішення про надання в оренду ЦМК комунальних підприємств.

55. Але, Верховний Суд з вказаним твердженням не погоджується і констатує, що з наведених приписів Положення про Управління слідує лише те, що останнє має право виступати орендодавцем ЦМК комунальних підприємств, тобто підписувати відповідні договори, проводити конкурсні процедури і т.п., проте з таких приписів жодним чином не вбачається, що Чернігівська облрада наділила Управління повноваженнями самостійно приймати рішення про передачу комунального майна в оренду. Більш того, як підставно стверджував Прокурор, Управління взагалі не наділено жодними повноваженнями щодо продажу комунального майна та укладення договорів купівлі - продажу. Крім цього, варто окремо звернути увагу на пункт 5.5. згаданого Положення, де чітко зазначено, що Управління має право здійснювати заходи з реєстрації та припинення комунальних підприємств обласної ради за дорученням обласної ради.

56. За таких обставин, колегія суддів Касаційного господарського суду погоджується також з доводами касаційної скарги про те, що рішення про передачу ЦМК КП "Ліки України" не могло бути прийнято начальником Управління самостійно і потребувало згоди сесії Чернігівської облради, як не міг він самостійно укласти й оспорювані договори та прийняти наказ про припинення комунального підприємства.

57. Згідно з частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

58. В свою чергу статтею 203 Цивільного кодексу України визначено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

59. Відповідно до статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

60. Позаяк в ході касаційного розгляду з`ясувалося, що оспорювані у даній справі накази та договори прийнято з порушенням, передбаченої Законом № 2269-XII конкурсної процедури та без погодження з представником власника комунального майна - Чернігівською облрадою, в силу наведених вище статей Цивільного кодексу України вони мають бути визнані недійсними.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

61. Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

62. У разі, коли за результатами перевірки судом касаційної інстанції буде встановлено, що фактичні обставини, які входять до предмета доказування у справі, з`ясовані судом першої або апеляційної інстанції з достатньою повнотою, однак допущено помилки у застосуванні норм матеріального права, у зв`язку з чим, висновки суду першої та апеляційної інстанції не відповідають цим обставинам, суд касаційної інстанції приймає нове рішення.

63. Суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права (частина 1 статті 311 ГПК України).

64. Враховуючи наведене, Верховний Суд дійшов висновку, що внаслідок неправильного застосування приписів Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" суди дійшли помилкового висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, тому рішення судів попередніх інстанцій необхідно скасувати, та ухвалити нове рішення, яким позов Прокурора повністю задовольнити.

65. В порядку приписів статті 129 ГПК України судові витрати покладаються на Відповідачів.

Керуючись статтями 129 300 301 306 308 311 314 315 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу першого заступника керівника Київської міської прокуратури задовольнити.

2. Постанову Північного апеляційного господарського суду від 22 вересня 2021 року і рішення Господарського суду Чернігівської області від 28 квітня 2021 року у справі № 927/172/19 скасувати.

3. Прийняти нове рішення, яким позов заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Чернігівської обласної ради задовольнити.

3.1. Визнати недійсним наказ начальника Управління комунального майна Чернігівської обласної ради Буніна А.Ю. від 08.10.2018 № 159 "Про передачу в оренду цілісного майнового комплексу Комунального підприємства "Ліки України" Чернігівської обласної ради".

3.2. Визнати недійсним договір оренди № 224 цілісного майнового комплексу підприємства, укладений 11.02.2019 між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ліки України".

3.3. Визнати недійсним договір купівлі - продажу оборотних матеріальних активів, укладений 11.02.2019 між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ліки України".

3.4. Визнати недійсним наказ начальника Управління комунального майна Чернігівської обласної ради Буніна А.Ю. від 11.02.2019 № 24 "Про реорганізацію Комунального підприємства "Ліки України" Чернігівської обласної ради шляхом приєднання до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ліки України".

4. Стягнути з Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (14000, м. Чернігів, пр-т Миру, 43, код ЄДРПОУ 33469166) на користь Прокуратури Чернігівської області (14000, м. Чернігів, вул. Князя Чорного, 9, код ЄДРПОУ 02910114) 3 842 грн за подання позовної заяви та 5 763 грн за подання апеляційної скарги у даній справі.

4.1. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ліки України" (14017, м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 55, код ЄДРПОУ 42502360) на користь Прокуратури Чернігівської області (14000, м. Чернігів, вул. Князя Чорного, 9, код ЄДРПОУ 02910114) 3 842 грн за подання позовної заяви та 5 763 грн за подання апеляційної скарги у даній справі.

5. Стягнути з Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (14000, м. Чернігів, пр-т Миру, 43, код ЄДРПОУ 33469166) на користь Київської міської прокуратури (03150, м. Київ, вул. Предславинська, 45/9, код ЄДРПОУ 02910019) 7 684 грн за подання касаційної скарги у даній справі.

5.1. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ліки України" (14017, м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 55, код ЄДРПОУ 42502360) на користь Київської міської прокуратури (03150, м. Київ, вул. Предславинська, 45/9, код ЄДРПОУ 02910019) 7 684 грн за подання касаційної скарги у даній справі.

6. Доручити Господарському суду Чернігівської області видати відповідні накази.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Міщенко І.С.

Судді Берднік І.С.

Зуєв В.А.