ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 березня 2021 року
м. Київ
справа №0440/7137/18
адміністративне провадження №К/9901/10798/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Желєзного І.В.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.11.2018 (суддя Кучма К.С.) та
на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13.03.2019 (колегія суддів у складі головуючого судді Малиш Н.І., суддів Білак С.В., Шальєвої В.А.)
у справі № 0440/7137/18
за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2
до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області
про зобов`язання вчинити певні дії,
I. РУХ СПРАВИ
1. У вересні 2018 року представник позивачів - Акерман О.М. звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області, у якому просив суд зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області взяти на облік ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , як пенсіонерів та здійснити запити електронних пенсійних справ або відновити їх.
2. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.11.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 13.03.2019, у задоволенні позову відмовлено.
3. 17.04.2019 надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на вказані судові рішення. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржувані рішення, та справу направити на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
4. Ухвалою Верховного Суду від 25.04.2019 відкрито касаційне провадження у справі.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що до грудня 1997 року позивачі проживали в АДРЕСА_1 , отримували пенсії за віком.
6. Згодом позивачі виїхали на постійне місце проживання до Ізраїлю, в зв`язку з чим їх було знято з обліку та припинено виплату пенсій.
7. Позивачі, через свого представника за довіреністю ОСОБА_3 , 03.10.2017 звернулись до Кам`янського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області із заявами про поновлення виплати пенсії за віком з 07.10.2009 із застосуванням всіх підвищень, індексацій, надбавок та доплат, передбаченим пенсійним законодавством України, як непрацюючим пенсіонерам, дитині війни, взяття на облік, здійснення запиту електронної пенсійної справи, інших недостатніх для поновлення виплати пенсії документів.
8. Рішеннями Кам`янського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області № 49 та № 50 від 05.10.2017 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 відмовлено у поновленні виплати пенсій. В обґрунтування відмови зазначено, що відповідно до п.1.5 Порядку № 22-1 заява про поновлення виплати пенсії подається пенсіонером особисто за місцем перебування на обліку, а не за місцем реєстрації довіреної особи. Наданими документами не підтверджено місце проживання (реєстрації) на території України в м. Кам`янське.
9. Зазначені рішення були оскаржені у судовому порядку.
10. Постановою Заводського районного суду м. Дніпродзержинська від 14.12.2017 по справі № 208/6667/17, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018, у задоволенні позову відмовлено.
11. 02.04.2018 позивачі звернулись до Департаменту пенсійного забезпечення Пенсійного фонду України та просили визначити повноважний територіальний орган Пенсійного фонду України для вирішення питання взяття його на облік та поновлення виплати йому пенсії.
12. Листом від 25.04.2018 за вих. № 8668/10-11 та № 8669/10-11 Департамент пенсійного забезпечення ПФУ посилаючись на норми Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління ПФУ від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846 зазначив, що заява про призначення пенсії подається заявником особисто або через представника безпосередньо до відповідного управління Пенсійного фонду України за місцем проживання (реєстрації) заявника, а заява про поновлення виплати пенсії - за місцем перебування на обліку одержувача пенсії. Заява про поновлення виплати пенсії подається пенсіонером особисто або законним представником до органу, що призначає пенсію за місцем перебування на обліку, як одержувача пенсії.
13. Не погоджуючись із зазначеним, позивачі звернулись до суду.
IIІ. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що підстави для задоволення позову відсутні.
15. Крім того, суд апеляційної інстанції зазначив, що відповідачем у справі визначено Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, однак позивачі або їх представник до вказаного відповідача із заявою про призначення пенсії не звертались, відмова щодо взяття на облік позивачів в матеріалах справи відсутня, а тому позовні вимоги щодо зобов`язання вказаного відповідача взяти на облік позивачів та здійснити запит електронної пенсійної справи або відновити її є протиправними та такими, що не підлягають задоволенню.
16. Позивач у касаційній скарзі зазначає, що неврегульованість питання щодо відновлення виплати пенсій громадянам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, та відсутність вирішення даного питання громадян України, які постійно проживають за кордоном та яким пенсія повинна виплачуватись за місцем останнього проживання в Україні на тимчасово окупованій території України або району проведення антитерористичної операції, за практикою Європейського Суду з прав людини породжує дискримінацію громадян.
17. 20.05.2019 від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
18. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.
19. Предметом спору у даній справі є поновлення виплати пенсії пенсіонеру, який виїхав на постійне місце за кордон, але проживав в Україні у населеному пункті, що знаходиться на тимчасово окупованій території України або району проведення АТО.
20. Верховний Суд розглядав справу № 208/6108/16(2а/208/202/16), обставини якої є подібними, та у постанові від 13.05.2020 зазначив:
<…> Відповідно до пункту 1.5. Порядку № 22-1 заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії, про виплату пенсії у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, поновлення виплати пенсії, про припинення перерахування пенсії на банківський рахунок та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, про виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, про виплату пенсії за довіреністю, термін дії якої більше одного року, через кожний рік дії такої довіреності, подається пенсіонером особисто або його законним представником до органу, що призначає пенсію, за місцем перебування на обліку як одержувача пенсії, а пенсіонерами, які зареєстровані на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя і не отримують пенсії від уповноважених органів Російської Федерації, - до органу, що призначає пенсію, визначеного Пенсійним фондом України.
Тобто, пунктом 1.5 Порядку №22-1 передбачено можливість подачі заяви як особисто пенсіонером, так і його уповноваженим представником. При цьому, така заява подається за місцем перебування на обліку як одержувача пенсії, в даному випадку, до виїзду за кордон.
Відповідно до п. 2.8 Порядку № 22-1 поновлення виплати пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший здійснюються за документами, що є в пенсійній справі та відповідають вимогам законодавства, що діяло на дату призначення пенсії.
При поновленні виплати пенсії та переведенні з одного виду пенсії на інший до наявних документів особа може додати:
1) документи про страховий стаж за період роботи до 01 січня 2004 року, який не врахований у пенсійній справі, у тому числі після призначення пенсії. За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, відділ персоніфікованого обліку подає довідку із бази даних реєстру застрахованих осіб за формою згідно з додатком 1 до Положення, а у разі необхідності за формою згідно з додатком 3 до Положення;
2) довідку про заробітну плату відповідно до абзаців другого і третього підпункту 3 пункту 2.1 цього розділу;
3) документи про обставини, що впливають на розмір пенсії (наприклад, зміна кількості членів сім`ї, які перебували на утриманні пенсіонера чи померлого годувальника, виникнення (втрата) права на надбавку на непрацездатних членів сім`ї і надбавку на догляд за ними, визнання заявника одиноким і таким, що потребує сторонньої допомоги, визнання заявника інвалідом або учасником війни тощо).
<…> постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей» зобов`язано міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації забезпечити до 01.12.2014 переміщення бюджетних установ, підприємств та організацій, що належать до сфери їх управління, з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, в населенні пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.
Відповідно до пункту 1 постанови №9-1 здійснення повноважень щодо обслуговування страхувальників, які перебувають на обліку в управліннях ПФУ, що тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, на період проведення антитерористичної операції, зокрема здійснення обліку платежів, що надходять на рахунки органів ПФУ, відкриті в установах АТ «Ощадбанк», прийняття звітності, передбаченої законодавством, зняття з обліку страхувальників в органах ПФУ, надання довідок, встановлених законодавством, формування звітності та виконання завдань, передбачених підпунктами 2-4, 6, 9-12, 16, 19 пункту 4 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 № 28-2, покладено на управлінням ПФУ в районах, містах, районах у містах, а також на об`єднані управління Донецької та Луганської областей згідно з додатком до цієї постанови, у якому наведено Перелік управлінь Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об`єднаних управлінь Донецької та Луганської областей, які здійснюють повноваження з обслуговування страхувальників на період проведення АТО».
21. Суд не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку у справі, що розглядається.
22. Колегія суддів зазначає, що позивачі до виїзду на постійне місце проживання до Ізраїлю перебували на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України у Ворошиловському районі м. Донецька, яке на теперішній час знаходиться на тимчасово окупованій території України.
23. Згідно із Переліком № 9-1 органом, який тимчасово здійснює повноваження Управління Пенсійного фонду України у Ворошиловському районі м. Донецька є Красноармійське об`єднане управління Пенсійного фонду України у м. Покровськ, вул. Центральна, 154.
24. При цьому, відповідно до статті 21 Закону України від 17.03.2011 № 3166-VI «Про центральні органи виконавчої влади» постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2017 №821 «Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України» Красноармійське об`єднане управління Пенсійного фонду України реорганізовано шляхом злиття в Покровське об`єднане управління Пенсійного фонду України, яке є правонаступником Красноармійського об`єднаного управління Пенсійного фонду України, а отже йому також передано обсяг повноважень Управління Пенсійного фонду України у Ворошиловському районі м. Донецька.
25. Відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 09.10.2020 року № 925 «Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України», Покровське об`єднане управління Пенсійного фонду України реорганізоване шляхом приєднання до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, яке є правонаступником Покровського об`єднаного управління Пенсійного фонду України.
26. Відтак, за поновленням виплати пенсії позивачі повинні звернутися саме до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, однак, станом на час виникнення спірних правовідносин, позивачі/представник позивачів повинні були звернутися до Красноармійського об`єднаного управління Пенсійного фонду України, яке на той час ще не було припинено.
27. Відтак суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов правильного висновку про відмову в задоволенні позову.
28. Відповідно до ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
29. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.
30. За таких обставин, суд дійшов висновку про необхідність зміни мотивувальних частин оскаржуваних судових рішень.
31. З огляду на результат касаційного розгляду справи, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341 345 349 351 356 359 КАС України, Суд -
П О С Т А Н О В И В:
1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
2. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2018 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2019 року у справі № 0440/7137/18 змінити в частині мотивування рішення про відмову у задоволенні позовних вимог і викласти відповідне мотивування в редакції цієї постанови.
3. В іншій частині рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2018 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2019 року у справі № 0440/7137/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач В.М. Кравчук
Суддя А.А. Єзеров
Суддя І.В. Желєзний