ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2023 року

м. Київ

справа № 1540/3417/18

адміністративне провадження № К/9901/11192/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Юрченко В.П.,

суддів: Васильєвої І.А., Чумаченко Т.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛМІ-ТРЕЙД" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2019 року (головуючий суддя Яковлєв О.В., судді: Градовський Ю.М., Крусян А.В.) у справі №1540/3417/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛМІ-ТРЕЙД" до Одеської митниці Державної фіскальної служби України про визнання протиправною та скасування картки відмови,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю АЛМІ-ТРЕЙД звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Одеської митниці ДФС, в якому просило визнати протиправною та скасувати Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА500060/2018/08401 від 27 червня 2018 року.

Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржувана картка відмови в прийнятті митної декларації є протиправною та підлягає скасуванню.

Обґрунтовуючи позов, Товариство посилалося на те, що Митниця безпідставно застосувала до імпортованого ним товару ( UNIKO Fragolino, к/с 7%, UNIKO «Реасh», к/с 7%, UNIKO «Mango», к/с 7%, UNIKO «Fragolino», к/с 7%, виробництво CANTINE SGARZI LUIGI srl , країна походження: Італія) ставку акцизного податку 126,96 грн за 1 літр, замість 1,06 грн за 1 літр.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 7 листопада 2018 року позов задоволено. Визнано протиправною та скасовано Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА500060/2018/08401 від 27 червня 2018 року.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивачем вірно визначено ставку акцизного податку щодо ввезених ним алкогольних напоїв.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2019 року рішення Одеського окружного адміністративного суду від від 7 листопада 2018 року скасовано. Ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

Суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог виходив з того, що станом на момент здійснення митного оформлення спірного товару позивачем не надано доказів того, що відповідні алкогольні напої є збродженими напоями, одержаними виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків (без додання спирту).

ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» звернулось до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2019 року та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 7 листопада 2018 року.

Обґрунтовуючи доводи касаційної скарги зазначає, що при заповненні митної декларації у графі 47 TOB «АЛМІ-ТРЕЙД» було вірно визначено ставку акцизного податку в розмірі 1,06 грн на підставі підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України, оскільки ввезені товари відносяться до зброджених напоїв, одержаних виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додання спирту).

Доводячи правильність обраної ставки податку Товариство зазначило, що серед основних засад податкового законодавства, визначених у ст.4 ПК України, передбачено принцип презумпції правомірності рішень платника податків, у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, а, відтак, оскільки імпортований товар згадується в двох різних колонках таблиці ставок акцизного податку, ним правомірно було визначено ставку акцизного податку саме в розмірі 1,06 грн за 1 літр.

Відповідач правом подання відзиву не скористався, що не перешкоджає розгляду справи у порядку касаційного провадження.

Верховний Суд, переглянувши оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.

Суди попередніх інстанцій установили, що 6 листопада 2017 року ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» укладено контракт № 002/ІМР/2017 з юридичною компанією Італії CANTINE SGARZI LUIGI на поставку товару: алкогольні напої.

Відповідно до п. 4.2. Договору Продавцем було передано Покупцеві ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» оригінали наступних документів: інвойс (рахунок-фактура); міжнародна автомобільна накладна (СМК); сертифікат походження товару; пакувальний лист; сертифікат безпеки; доручення на експорт; декларація на оформлення сертифікату ЕВРО1.

На підставі зазначеного договору на митну територію України згідно з митною декларацію МД-2 № UА 500060/2018/019677 від 27 червня 2018 року було ввезено:

- зброджений ігристий напій на основі вина : - білий ігристий ароматизований напій на основі вина UNIKO Fragolino, к/с 7%, у скляних пляшках по 0,75 л., виробник CANTINE SGARZI LUIGI srl , країна походження: Італія;

- зброджений ігристий напій на основі вина: - білий ігристий ароматизований напій на основі вина UNIKO «Реасh», к/с 7%, у скляних пляшках по 0,75 л.. виробник CANTINE SGARZI LUIGI srl , країна походження: Італія;

- зброджений ігристий напій на основі вина: - білий ігристий ароматизований напій на основі вина UNIKO «Mango», к/с 7%, у скляних пляшках по 0,75 л.. виробник CANTINE SGARZI LUIGI srl , країна походження: Італія;

- зброджений ігристий напій на основі вина: - червоний ігристий ароматизований напій на основі вина UNIKO «Fragolino», к/с 7%, у скляних пляшках по 0,75 л.. виробник CANTINE SGARZI LUIGI srl , країна походження: Італія.

Митне оформлення вказаного товару здійснено за кодом згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі УКТЗЕД ) 2206003900 (графа 33 митної декларації) про що відповідач не заперечує.

27 червня 2018 року відповідач, за результатами перевірки митної декларації (МД-2) ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» № UА А500060.2018.019677 від 27 червня 2018 року пакувального листу від 21 червня 2018 року, рахунку-фактури №1050 від 21 червня 2018 року, автотранспортної накладної від 21 червня 2018 року, сертифікату з перевезення (походження) товару форми ЕUR. 1 VЕ N.R 202749 від 22 червня 2018 року, банківських платіжних документів №1 від 25 травня 2018 року, №180612/000395773 від 25 червня 2018 року, зовнішньоекономічного контракту №002/ІМР/2017 від 6 листопада 2017 року, договору про надання послуг митного брокера №04/2018 від 30 травня 2018 року, інформації про позитивні результати державних видів контролю при застосуванні Порядку інформаційного обміну між органами доходів і зборів №2719465 від 27 червня 2018 року, копії митної декларації країни відправлення № 18ІТQ3J10033022Е8 від 22 червня 2018 року, інших документів, було прийняте рішення про відмову у митному оформленні (випуску) товарів ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД», склав Картку відмову в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА 500060/2018/08401 від 27 червня 2018 року.

Відповідно до Картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА 500060/2018/08401 від 27 червня 2018 року Відповідач відмовив у митному оформленні (випуску) товарів ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» на підставі ст.256 258 Митного кодексу України, за результатами проведення лабораторних досліджень Одеським управлінням з питань експертиз та досліджень Департаменту податкових та митних експертиз ДФС (висновок від 15 січня 2018 року №142008700-0044) та відповідно до підпункту 215.3.1. пункту 215.3. ст.215 Податкового кодексу України щодо ставок акцизного податку на зброджені напої.

Крім цього, у Картці відмови відповідач зазначено, що необхідно внести вірні відомості в графу 47 митної декларації щодо ставки акцизного податку (126,96 за 1л. 100% сп.) та подати нову митну декларацію з вірно заповненою графою 47.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно зі статтею 248 Митного кодексу України, митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення.

Приписами статті 257 Митного кодексу України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення, зокрема: код товару згідно з УКТ ЗЕД; фактурна вартість товарів; митна вартість товарів та метод її визначення; суми митних платежів; спосіб забезпечення сплати митних платежів (у разі застосування заходів гарантування їх сплати).

Згідно зі статтею 256 Митного кодексу України відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення органу доходів і зборів про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом. У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.

Рішення про відмову у митному оформленні приймається в межах строку, відведеного статтею 255 цього Кодексу для завершення митного оформлення. Неприйняття такого рішення протягом зазначеного строку є бездіяльністю, яка може бути оскаржена в порядку, встановленому главою 4 цього Кодексу (частина третя статті 256 МК України).

Нормами статті 258 Митного кодексу України передбачено, що під митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, розуміється митна декларація, що містить обсяг відомостей (даних), достатній для завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у заявлений митний режим.

Відповідно до частини першої статті 67 Митного кодексу України УКТ ЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується Законом України «Про митний тариф України».

Підпунктом 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України визначено, що у товарній позиції 2206 за кодом 2206 00 39 00 згідно з УКТ ЗЕД класифікуються алкогольні напої як "тільки зброджені напої, одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додання спирту)", які оподатковуються за ставкою акцизного податку 1,06 грн за 1 літр як такі, що не підлягають маркуванню марками акцизного податку.

Ставка акцизного податку в розмірі 126,96 грн за 1 літр 100% спирту застосовується до товарів згідно з кодом УКТ ЗЕД 2206 00 (крім 2206 00 31 00,2206 00 51 00,2206 00 81 00 - сидр і перрі (без додання спирту); 2206 00 39 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00 - тільки зброджені напої, одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додання спирту), суміші таких зброджених напоїв та суміші таких зброджених напоїв з безалкогольними напоями з вмістом спирту не більше 8,5% об`ємних одиниць (без додання спирту).

У підпункті 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України наведено опис товару, що класифікується за кодом УКТ ЗЕД 2206 00 та оподатковується за ставкою 126,96 грн/л 100 відсоткового спирту, а саме: інші зброджені напої (наприклад, сидр, перрі (грушевий напій), напій медовий); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, в іншому місці не зазначені (з доданням спирту).

В даному випадку, позивачем у поданих митних деклараціях визначено код ввезеного товару за УКТ ЗЕД як 2206 00 39 00, а також визначено ставку акцизного податку у розмірі 1,06 грн за 1 л товару, вважаючи, що ввезені алкогольні напої є збродженими напоями, одержаними виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків (без додання спирту).

В свою чергу, митним органом встановлено, що ввезені позивачем алкогольні напої підлягають оподаткуванню акцизним податком за ставкою 126,96 грн за 1 л 100-відсоткового спирту, як суміш із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями (з доданням спирту).

Колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що при заповненні митної декларації у графі 47 ТОВ "АЛМІ-ТРЕЙД" було правильно визначено ставку акцизного податку в розмірі 1.06 грн на підставі підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України, згідно з яким тільки зброджені напої, одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додання спирту) мають оподатковуватись за ставкою в розмірі 1,06 грн за 1 л 100% спирту (код товару згідно з УКТ ЗЕД 2206 00 39 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00).

Суд також погоджується з правильністю тлумачення положень підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України Комітетом з питань податкової та митної політики Верховної Ради України №04-27/10-742 (268003), про що зазначено у листі від 23 листопада 2017 року «Щодо оподаткування акцизним податком зброджених напоїв».

Посилання в картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500060/2018/08401 від 27 червня 2018 року на результати проведення лабораторних досліджень Одеським управлінням з питань експертиз та досліджень Департаменту податкових та митних експертиз ДФС, є безпідставним, оскільки цей висновок жодним чином не відноситься до ТОВ "АЛМІ-ТРЕЙД" та товарів, що ввозилися позивачем.

Додатково слід зауважити, що питання правомірності декларування сумішей на основі зброджених напоїв вже було предметом розгляду Верховним Судом у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у справі №1.380.2019.005537 від 19 квітня 2022 року.

Колегія суддів дійшла висновку, що ввезені позивачем алкогольні напої необхідно оподатковувати за ставкою акцизного податку 1,06 грн за 1 л, а спірна картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

За цих обставин колегія суддів касаційного суду вважає законним і обґрунтованим висновок суду першої інстанції, яке помилково скасоване судом апеляційної інстанції.

Згідно зі статтею 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

Керуючись статтями 341 345 349 352 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ТРЕЙД» задовольнити.

Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2019 року у справі №1540/3417/18 скасувати, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 7 листопада 2018 року залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

СуддіВ.П. Юрченко І.А. Васильєва Т.А. Чумаченко