ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 липня 2022 року
м. Київ
справа № 1540/4806/18
касаційне провадження № К/9901/15998/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Пасічник С.С., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ТРЕЙД»
на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 (головуючий суддя - Лук`янчук О.В., судді: Бітов А. І., Ступакова І. Г.)
у справі № 1540/4806/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ТРЕЙД»
до Одеської митниці ДФС
про визнання протиправною та скасування картки відмови,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ТРЕЙД» (далі - ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД») звернулось до суду з позовом до Одеської митниці ДФС, в якому просило визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500060/2018/08497 від 18.08.2018.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 18.08.2018 №UA500060/2018/08497, відповідно до якої відповідачем прийнято рішення про відмову у митному оформленні товарів TOB «АЛМІ-ТРЕЙД» за митною декларацією (форма МД-2) від 18.08.2018 №UA500060.2018/08497, ґрунтується на безпідставних та незаконних висновках, а отже, оформлена відповідачем без достатніх правових підстав, є протиправною та підлягає скасуванню.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2018 позовну заяву ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» до Одеської митниці ДФС задоволено. Визнано протиправною та скасовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500060/2018/08497, видану 18.08.2018. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці ДФС на користь ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» судові витрати в сумі 1762 грн.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивачем вірно визначено ставку акцизного податку щодо ввезених ним алкогольних напоїв.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2018 скасовано. Ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» до Одеської митниці ДФС про визнання протиправною та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення відмовлено.
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що станом на момент здійснення митного оформлення спірного товару позивачем не надано доказів того, що відповідні алкогольні напої є збродженими напоями, одержаними виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків (без додання спирту).
ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» звернулось до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2018.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на порушення судом норм матеріального та процесуального права. При цьому зазначає, що при заповненні митної декларації у графі 47 TOB «АЛМІ-ТРЕЙД» було вірно визначено ставку акцизного податку в розмірі 1,06 грн на підставі підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України, оскільки ввезені товари відносяться до зброджених напоїв, одержаних виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додання спирту).
Верховний Суд ухвалою від 11.07.2019 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою позивача.
Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого Одеська митниця ДФС просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - в силі, посилаючись на правильність висновків суду апеляційної інстанції щодо неможливості митного органу самостійно встановити, чи є ввезені алкогольні напої збродженими напоями, одержаними виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків (без додання спирту).
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 01.03.2011 за №1551020000041228.
06.11.2017 ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» (Покупець) уклало контракт №002/ІМР/2017 з юридичною особою за законодавством Італії CANTINE SGARZI LUIGI (Продавець) на поставку товару - алкогольних напоїв.
Відповідно до пункту 4.2 Договору Продавцем було передано Покупцеві ТОВ "АЛМІ-ТРЕЙД" оригінали наступних документів: інвойс (рахунок-фактура); міжнародна автомобільна накладна (СМR); сертифікат походження товару; пакувальний лист; сертифікат безпеки; доручення на експорт; декларація на оформлення сертифікату ЕВРО1.
На підставі зазначеного договору на митну територію України згідно з митною декларацію МД-2 від 18.08.2018 № UА 500060/2018/025525 ТОВ «АЛМІ-ТРЕЙД» було ввезено:
- білий ігристий ароматизований напій на основі вина UNICO "Fragolino", к/с 7%, у скляних пляшках по 0,75 л, виробник CANTINE SGARZI LUIGI srl, країна походження: Італія, 7410 шт.;
- білий ігристий ароматизований напій на основі вина UNICO "Peach", к/с 7%, у скляних пляшках по 0,75 л, виробник CANTINE SGARZI LUIGI srl, країна походження: Італія, 1140 шт.;
- червоний ігристий ароматизований напій на основі вина UNICO "Fragolino", к/с 7%, у скляних пляшках по 0,75 л, виробник CANTINE SGARZILUIGI srl, країна походження: Італія, 6840 шт.
Митне оформлення вказаного товару здійснено за кодом згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТЗЕД ) 2206003900 (графа 33 митної декларації).
18.08.2018 Одеською митницею ДФС за результатами перевірки митної декларації (МД-2) TOB «АЛМІ-ТРЕЙД» від 18.08.2018 №UA500060.2018.08497, пакувального листа від 10.08.2018, рахунку-фактури від 10.08.2018 №1360, автотранспортної накладної від 10.08.2018, сертифікату з перевезення (походження) товару форми 1 VE N. R 169822 від 11.08.2018, банківських платіжних документів від 24.07.2018 №180724/000408320, від 08.08.2018 №180808/000413006, зовнішньоекономічного контракту від 06.11.2017 №002/ІМР/2017, договору про надання послуг митного брокера від 30.05.2018 №04/2018, інформації про позитивні результати державних видів контролю при застосуванні Порядку інформаційного обміну між органами доходів і зборів від 14.08.2018 №2996380, інформації про позитивні результати державних видів контролю при застосуванні Порядку інформаційного обміну між органами доходів і зборів №3019759 від 17.08.2018, копії митної декларації країни відправлення №321100 UFF.DOG.DI FERNETTI від 10.08.2018, інших документів було прийнято рішення про відмову у митному оформленні (випуску) товарів TOB «АЛМІ-ТРЕЙД», про що уповноваженою посадовою особою митного органу була складена картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 18.08.2018 № UA500060/2018/08497.
Відповідно до картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 18.08.2018 №UA500060/2018/08497 відповідачем відмовлено у митному оформленні (випуску) товарів TOB «АЛМІ-ТРЕЙД» на підставі статей 256 258 Митного кодексу України, за результатами проведення лабораторних досліджень Одеським управлінням з питань експертиз та досліджень Департаменту податкових та митних експертиз ДФС (висновок від 15.01.2018 №142008700-0044) та відповідно до підпункту 215.3.1. пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України щодо ставок акцизного податку на зброджені напої. Крім цього, у картці відмови відповідачем зазначено, що необхідно внести вірні відомості в графу 47 митної декларації щодо ставки акцизного податку (126,96 грн за 1 л 100% сп.) та подати нову митну декларацію з вірно заповненою графою 47.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно зі статтею 248 Митного кодексу України (далі - МК України) митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення.
Відповідно до статті 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення, зокрема: код товару згідно з УКТ ЗЕД; фактурна вартість товарів; митна вартість товарів та метод її визначення; суми митних платежів; спосіб забезпечення сплати митних платежів (у разі застосування заходів гарантування їх сплати).
Згідно зі статтею 256 МК України відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення органу доходів і зборів про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом. У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.
Рішення про відмову у митному оформленні приймається в межах строку, відведеного статтею 255 цього Кодексу для завершення митного оформлення. Неприйняття такого рішення протягом зазначеного строку є бездіяльністю, яка може бути оскаржена в порядку, встановленому главою 4 цього Кодексу (частина третя статті 256 МК України).
Згідно зі статтею 258 МК України під митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, розуміється митна декларація, що містить обсяг відомостей (даних), достатній для завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у заявлений митний режим.
Відповідно до частини першої статті 67 МК України УКТ ЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується Законом України «Про митний тариф України».
Підпунктом 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України визначено, що у товарній позиції 2206 за кодом 2206 00 39 00 згідно з УКТ ЗЕД класифікуються алкогольні напої як "тільки зброджені напої, одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додання спирту)", які оподатковуються за ставкою акцизного податку 1,06 грн за 1 літр як такі, що не підлягають маркуванню марками акцизного податку.
Ставка акцизного податку в розмірі 126,96 грн за 1 літр 100% спирту застосовується до товарів згідно з кодом УКТ ЗЕД 2206 00 (крім 2206 00 31 00,2206 00 51 00,2206 00 81 00 - сидр і перрі (без додання спирту); 2206 00 39 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00 - тільки зброджені напої, одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додання спирту), суміші таких зброджених напоїв та суміші таких зброджених напоїв з безалкогольними напоями з вмістом спирту не більше 8,5% об`ємних одиниць (без додання спирту).
Крім того, у підпункті 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України наведено опис товару, що класифікується за кодом УКТ ЗЕД 2206 00 та оподатковується за ставкою 126,96 грн/л 100 відсоткового спирту, а саме: інші зброджені напої (наприклад, сидр, перрі (грушевий напій), напій медовий); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, в іншому місці не зазначені (з доданням спирту).
В даному випадку, позивачем у поданих митних деклараціях визначено код ввезеного товару за УКТ ЗЕД як 2206 00 39 00, а також визначено ставку акцизного податку у розмірі 1,06 грн за 1 л товару, вважаючи, що ввезені алкогольні напої є збродженими напоями, одержаними виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків (без додання спирту).
В свою чергу, митним органом встановлено, що ввезені позивачем алкогольні напої підлягають оподаткуванню акцизним податком за ставкою 126,96 грн за 1 л 100-відсоткового спирту, як суміш із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями (з доданням спирту).
Колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що при заповненні митної декларації у графі 47 ТОВ "АЛМІ-ТРЕЙД" було вірно визначено ставку акцизного податку в розмірі 1.06 грн. на підставі підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України, згідно з яким тільки зброджені напої, одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додання спирту) мають оподатковуватись за ставкою в розмірі 1,06 грн за 1 л 100% спирту (код товару згідно з УКТ ЗЕД 2206 00 39 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00).
Правильність визначення позивачем коду ввезеного товару за УКТ ЗЕД, як 2206 00 39 00, підтверджується наявним в матеріалах справи листом юридичної особи за законодавством Італії CANTINE SGARZI LUIGI srl «Що стосується вин «Фраголіно» та схемою процесу виробництва вин «Фраголіно», в яких зазначено, що «спирт, що міститься у вині Fragolino («Фраголіно»), був отриманий внаслідок природного бродіння ягід. Технологічні процеси виробництва продукції не передбачають використання або додавання алкоголю та інших дистилятів». Зазначений лист було надано позивачем до суду першої інстанції.
Правильність тлумачення положень підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України також підтверджується наявним в матеріалах справи листом Комітету з питань податкової та митної політики Верховної Ради України № 04-27/10-7429268003 від 23.11.2017 «Щодо оподаткування акцизним податком зброджених напоїв».
Суд також погоджується з доводами суду першої інстанції про те, що відповідачем за результатами перевірки митної декларації (форма МД-2) ТОВ "АЛМІ-ТРЕЙД" від 18.08.2018 №UА500060/2018/025525 та інших документів відносно характеристики товару позивача, не приймалося жодних рішень щодо проведення митних експертиз та взяття проб (зразків) товарів для їх проведення.
Крім того, у відповідності до положень частини третьої статті 69 МК України на вимогу посадової особи органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.
В матеріалах справи відсутні докази щодо запиту у позивача митним органом додаткової інформації стосовно процесу виробництва напоїв для належної класифікації за кодом УКТ ЗЕД.
Посилання в картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 18.08.2018 №UA500060/2018/08497 на результати проведення лабораторних досліджень Одеським управлінням з питань експертиз та досліджень Департаменту податкових та митних експертиз ДФС (висновок від 15.01.2018 №142008700-0044), є безпідставним, оскільки цей висновок жодним чином не відноситься до ТОВ "АЛМІ-ТРЕЙД" та товарів, що ввозилися позивачем 18.08.2018, та свідчить тільки про неможливість здійснити дослідження.
Колегія суддів дійшла висновку, що ввезені позивачем алкогольні напої необхідно оподатковувати за ставкою акцизного податку 1,06 грн за 1 л, а картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 18.08.2018 № UA500060/2018/08497 є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
З огляду на викладене, Верховний Суд дійшов висновку, що П`ятий апеляційний адміністративний суд скасував рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2018, яке відповідає закону.
Згідно зі статтею 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись частиною другою розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 15.01.2020 № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 341 345 349 352 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ТРЕЙД» задовольнити.
Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 скасувати, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2018 залишити в силі.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ТРЕЙД» витрати зі сплати судового збору в розмірі 3524,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці ДФС.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач І. А. Гончарова
Судді C. C. Пасічник
Р. Ф. Ханова