ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 160/6946/21

адміністративне провадження № К/990/16838/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Губської О.А.,

суддів: Білак М.В., Мартинюк Н.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 160/6946/21

за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кодацьке-Агро" про застосування заходів реагування, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2022 року, прийняте у складі судді Коренева А.О., та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2023 року, ухвалену у складі колегії суддів: Дурасової Ю.В. (головуючий суддя), Божко Л.А., Лукманової О.М.

ВСТАНОВИВ:

І.Суть спору

1. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернулося до суду першої інстанції з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кодацьке-Агро", у якому просило:

2. застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Горького, вул. Академіка Іванова, 18; будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Горького, вул. Академіка Іванова, 15; будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Горького, вул. Академіка Іванова, 25; будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Горького, вул. Дружби, 11; будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Новотаромське, вул. Господарча, 3; будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Горького, вул. Наукова, 8 Товариства з обмеженою відповідальністю "Кодацьке-Агро" (код ЄДРПОУ - 41643151), до повного усунення порушень.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2022 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2023 року, позов залишено без задоволення.

4. Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що з урахуванням наданих відповідачем доказів усунення більшості виявлених порушень, захід реагування як зупинення експлуатації об`єктів, а саме: будівель та споруд підприємства не є співмірним з характером допущених порушень та ступенем небезпеки, не пропорційним меті застосування та впливає на права третіх осіб. Разом з цим, зауважив, що частина порушень, яка перебуває в процесі усунення товариством не є такими, що загрожують життю та здоров`ю людей, а позивач не довів факту існування явної чи очевидної в тому небезпеки. Також суд апеляційної інстанції указав на те, що відповідач, є орендарем, а не власником нерухомого майна, де здійснено перевірки органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

ІІІ. Касаційне оскарження

5. Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області подало касаційну скаргу.

6. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 червня 2023 року відкрито касаційне провадження у цій справі на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

7. У касаційній скарзі зазначено про застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 21 серпня 2021 року у справі №640/368/19, від 24 червня 2021 року у справі №826/26644/15, від 28 серпня 2021 року у справі №580/3267/19, від 19 вересня 2019 року у справі №826/19328/16, від 19 листопада 2019 року у справі №580/31/19, від 23 червня 2021 року у справі №640/16673/19, від 20 листопада 2018 року у справі №826/1024/18, від 27 червня 2019 року у справі №814/2356/17, від 26 лютого 2020 року у справі №826/7073/18, від 04 червня 2019 року у справі №809/443/16 та інші.

8. До Верховного Суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Кодацьке-Агро" надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому відповідач, зокрема, просить відмовити у задоволенні касаційної скарги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, а оскаржувані судові рішення залишити - без змін.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

9. На підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 17.03.2021 № 3 та посвідчення від 01.04.2021 № 62 у період з 09.04.2021 по 14.04.2021 проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Кодацьке-Агро" за адресами: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Горького, вул. Академіка Іванова, 18; с. Горького, вул. Академіка Іванова, 15; с. Горького, вул. Академіка Іванова, 25; с. Горького, вул. Дружби, 11; с. Новотаромське, вул. Господарча, 3; с. Горького, вул. Наукова, 8.

10. За результатами перевірки об`єктів ТОВ "Кодацьке-Агро" щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, складено акт від 14.04.2021 № 23, яким встановлено такі порушення:

11. за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Горького, вул. Академіка Іванова, 18.

12. не забезпечено об`єкт необхідною кількістю води для здійснення пожежегасіння (зовнішнім протипожежним водопостачанням), не улаштовані мережі протипожежного водогону, які повинні забезпечувати потрібні за нормами витрату та напір води. (Об`єкт складається з будівель: адміністративно-побутова диспетчерська - літ.А; гаражі з виробничими та складськими приміщеннями - літ.Б, літ.Л; виробнича майстерня - літ.В; адміністративно побутова споруда - вагончик для охорони; мощення - розміщено стоянку для автотранспорту);

13. об`єкт не забезпечено адресною вказівкою (назва вулиці, номер будинку), яка встановлюється на фасаді будівлі або на інших видних місцях і освітлюватись у темний час доби;

14. виробничі, складські та адміністративно-побутові приміщення будівель об`єкту не обладнано системою протипожежного захисту (далі - СПЗ) у відповідності до вимог діючих норм, а саме: системою пожежної сигналізації. (Адміністративно-побутова будівля диспетчерська - літ.А; гаражі з виробничими та складськими приміщеннями - будівлі літ.Б, літ.Л; виробнича майстерня - будівля літ.В; адміністративно-побутова споруда-вагончик для охорони);

15. не улаштовано в виробничій будівлі майстерні - літ. В внутрішній протипожежний водопровід;

16. протипожежна відстань, проїзд до будівлі майстерні літ.В захаращено сторонніми предметами, використовуються для зберігання різних матеріалів та обладнання, встановлено адміністративно-побутову споруду-вагончик для охорони;

17. улаштовано та застосовується пічне опалення у виробничому приміщенні будівлі майстерні літ.В, за характеристикою виробниче приміщення за пожежною небезпекою відноситься до категорії - В;

18. розміри евакуаційних виходів з будівлі майстерні літ. В влаштовані через хвіртки встановлені в воротах не відповідають вимогам, (розмір однієї хвіртки - 1,8м X 0,68м, друга має висоту - 1,9м);

19. не піддано вогнезахисному оброблянню дерев`яні конструкції покриття будівлі майстерні літ.В. Роботи, пов`язані з проектуванням вогнезахисту та вогнезахисним оброблянням, виконуються суб`єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт;

20. відсутній план розміщення колісних транспортних засобів на території об`єкта з визначеним порядком евакуації в разі виникнення пожежі, з визначенням місця зберігання ключів. Місця зберігання колісних транспортних засобів не забезпечено буксирними тросами і штангами з розрахунку не менш як 1 трос (штанга) на 10 одиниць колісних транспортних засобів;

21. територія об`єкта, а також будівлі, приміщення та споруди не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT);

22. для всіх будівель і приміщень виробничого та складського призначення не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1.-36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок», які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;

23. не виконано захист будівель та споруд об`єкту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, не проведено та не надано розрахунки у відповідності до ІЕС 62305-2:2006;

24. не проведено замір опору ізоляції і перевірка на спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в будівлях та приміщеннях об`єкту;

25. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в будівлях та приміщеннях об`єкту не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (з`єднання жил електропроводів виконано шляхом скручування);

26. допущено улаштування та експлуатацію тимчасових електромереж в приміщеннях, будівлях та спорудах об`єкту;

27. лінії живлення до побутових кондиціонерів, розташованих в приміщеннях будівлі диспетчерської літ. А не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту;

28. допущено застосування для опалення приміщення вагончика охорони нестандартного (саморобного) електронагрівального обладнання;

29. допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в будівлях і приміщеннях об`єкту;

30. електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати в приміщеннях та будівлях об`єкту встановлено на горючі основи;

31. в будівлях та приміщеннях об`єкту використовуються пошкоджені розетки, відгалуджувальні та з`єднувальні коробки, вимикачі.

32. за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, Горького, вул. Академіка Іванова, 15:

33. не забезпечено об`єкт необхідною кількістю води для здійснення пожежегасіння (зовнішнім протипожежним водопостачанням), не улаштовані мережі протипожежного водогону, які повинні забезпечувати потрібні за нормами витрату та напір води. (Об`єкт складається з будівель: склад з цегли №Ц-1061 площею 500 м.кв.; склад-ангар літ.В №Ц-965 площею 524,9 м.кв; склад-ангар №Ц-964 площею 524,9 м.кв; склад №б/н площею 2640 м.кв; склад літ. Д №Ц-1037 площею 1838,4м.кв; споруда металевого зернотоку з бункерами; адміністративно-побутова споруда -модульний будинок для охорони, комірника; споруда - модульний будинок для робітників; споруда -модульний будинок оператора вагової; металевий навіс - площадка для зберігання зерна площею 3000м.кв.);

34. об`єкт не забезпечено адресною вказівкою (назва вулиці, номер будинку), яка встановлюється на фасаді будівлі або на інших видних місцях і освітлюватись у темний час доби;

35. складські та адміністративно-побутові приміщення будівель об`єкту не обладнано системою протипожежного захисту (далі - СПЗ) у відповідності до вимог діючих норм, а саме: системою пожежної сигналізації. (Склад з цегли №Ц-1061 площею 500 м.кв.; склад-ангар літ.В №Ц-965 площею 524,9 м.кв; склад-ангар №Ц-964 площею 524,9 м.кв; адміністративно-побутова споруда -модульний будинок для охорони, комірника; споруда - модульний будинок для робітників; споруда-модульний будинок оператора вагової.);

36. складські будівлі, приміщення складських будівель об`єкту не обладнано СПЗ у відповідності до вимог діючих норм, а саме: автоматичною системою пожежогасіння. (Склад №б/н площею 2640 м.кв; склад літ. Д №Ц-1037 площею 1838,4м.кв);

37. відсутня, не надано проектну документацію, яка затверджена у встановленому порядку, на будівлі побудовані та розташовані на території об`єкта, а саме: склад-ангар №Ц-964 площею 524,9 м.кв; склад №б/н площею 2640 м.кв);

38. не улаштовано в складських будівлях об`єкту внутрішній протипожежний водопровід, а саме в наступних будівлях: склад з цегли №Ц-1061 площею 500 м.кв.; склад-ангар літ.В №Ц-965 площею 524,9 м.кв; склад-ангар №Ц-964 площею 524,9 м.кв; склад №б/н площею 2640 м.кв; склад літ. Д №Ц-1037 площею 1838,4м.кв.;

39. не виконано два розосереджені евакуаційні виходи з складської будівлі об`єкту (склад з цегли №Ц-1061 площею 500 м.кв.), не встановлено хвіртку в воротах будівлі відповідного розміру;

40. розміри евакуаційних виходів з складської будівлі (склад-ангар літ.В №Ц-965 площею 524,9 м.кв) влаштовані через хвіртки встановлені в воротах не відповідають вимогам, (висота однієї хвіртки - 1,82м, друга має висоту -1,83м);

41. розміри евакуаційних виходів з складської будівлі (склад-ангар №Ц-964 площею 524,9 м.кв) влаштовані через хвіртки встановлені в воротах не відповідають вимогам, (висота однієї хвіртки - 1,83м, друга має висоту -1,83м);

42. не виконано два розосереджені евакуаційні виходи з складу літ. Д №Ц-1037 площею 183 8,4м. кв., не встановлено хвіртки в воротах будівлі відповідного розміру;

43. не виконано встановлену вимогами відстань для забезпечення вільного під`їзду, з твердим покриттям для пожежних автомобілів, по всій довжині, з двох повздовжніх сторін складської будівлі (Склад №б/н площею 2640 м.кв, ширина складу становить 22м). А саме відстань від краю проїзної частини до зовнішніх стін будівлі повинна становити не менше 5 метрів, ширина проїзду повинна становити не менше 3,5 метрів, в сумі мінімальні відстані з двох повздовжніх сторін будівлі повинні становити мінімально по 8,5 метра з кожної сторони. (3 одного боку складської будівлі знаходиться складська будівля літ. Д №Ц-1037, а з другого боку впритул бетонна огорожа і металевий навіс - площадка для зберігання зерна площею 3000м.кв.);

44. не виконано встановлену вимогами відстань для забезпечення вільного під`їзду, з твердим покриттям для пожежних автомобілів, по всій довжині, з двох повздовжніх сторін складської будівлі (Склад літ. Д №Ц-1037 площею 1838,4м.кв, ширина складу становить 24м). А саме відстань від краю проїзної частини до зовнішніх стін будівлі повинна становити не менше 5 метрів, ширина проїзду повинна становити не менше 3,5 метрів, в сумі мінімальні відстані з двох повздовжніх сторін будівлі повинні становити мінімально по 8,5 метра з кожної сторони. (3 одного боку складської будівлі знаходиться складська будівля №б/н площею 2640 м.кв, а з іншого зона дерев і рослинності);

45. не виконано встановлену вимогами протипожежну відстань між будівлями, від будівлі складу-ангару літ.В №Ц-965 площею 524,9 м.кв (ІІІа ступіненя вогнестійкості категорії В) до будівлі складу-ангару №Ц-964 площею 524,9 м.кв (ІІІа ступеня вогнестійкості категорії В) - відстань повинна становити 9 метрів, фактично становить 2,8м.;

46. не виконано встановлену вимогами протипожежну відстань між будівлями, від будівлі складу літ. Д №Ц-1037 площею 1838,4м.кв (ІІІа ступіненя вогнестійкості категорії В) до будівлі складу №б/н площею 2640 м.кв (ІІІа ступеня вогнестійкості категорії В) -відстань повинна становити 9 метрів, фактично становить 2м;

47. територія об`єкта, а також будівлі, приміщення та споруди не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT);

48. для всіх будівель і приміщень складського призначення не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1.-36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок», які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;

49. не виконано захист будівель та споруд об`єкту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, не проведено та не надано розрахунки у відповідності до ІЕС 62305-2:2006;

50. не проведено замір опору ізоляції і перевірка на спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в будівлях та приміщеннях об`єкту;

51. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в будівлях та приміщеннях об`єкту не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (з`єднання жил електропроводів виконано шляхом скручування);

52. допущено улаштування та експлуатацію тимчасових електромереж в приміщеннях, будівлях та спорудах об`єкту;

53. допущено застосування для опалення приміщень нестандартного (саморобного) електронагрівального обладнання (адміністративно-побутова споруда - модульний будинок для охорони, комірника; споруда -модульний будинок для робітників);

54. допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в будівлях і приміщеннях об`єкту;

55. електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати в приміщеннях та будівлях об`єкту встановлено на горючі основи;

56. в будівлях та приміщеннях об`єкту використовуються пошкоджені розетки, відгалуджувальні та з`єднувальні коробки, вимикачі;

57. для загального відключення силових та освітлювальних мереж складських приміщень (складських будівель) не передбачено встановлення апаратів відключення (вимикачів) поза межами (ззовні) вказаних приміщень (будівель) на негорючих стінах (перегородках) або на окремих опорах. Спільні апарати відключення (вимикачі) слід розташовувати в ящиках з негорючих матеріалів або в нішах, які мають пристосування для опломбування та замикання на ключ. (Склад з цегли №Ц-1061 площею 500 м.кв.; склад-ангар літ.В №Ц-965 площею 524,9 м.кв; склад- ангар №Ц-964 площею 524,9 м.кв; склад №б/н площею 2640 м.кв; склад літ. Д №Ц-1037 площею 1838,4м.кв);

58. за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, Горького, вул. Академіка Іванова, 25:

59. не забезпечено об`єкт необхідною кількістю води для здійснення пожежегасіння (зовнішнім протипожежним водопостачанням), не улаштовані мережі протипожежного водогону, які повинні забезпечувати потрібні за нормами витрату та напір води. (Об`єкт складається з наступного: будівля заправки літ.А (будівля оператора); резервуарний парк - наземні резервуари у кількості 5штук загальною місткістю 125тонн дизпалива; дві заправні колонки; територія АЗС);

60. об`єкт не забезпечено адресною вказівкою (назва вулиці, номер будинку), яка встановлюється на фасаді будівлі або на інших видних місцях і освітлюватись у темний час доби;

61. будівля заправки літ. А (будівля оператора) не обладнана СПЗ у відповідності до вимог діючих норм, а саме: системою пожежної сигналізації;

62. не дотримано нормативну відстань від АЗС (резервуарного парку АЗС), до повітряних ліній електропередач;

63. до роботи на АЗС допускаються особи (оператор АЗС), які не пройшли навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму і не мають про це відповідне посвідчення. Програму навчання з питань пожежної безпеки не погоджено із ДСНС, не дотримано порядок організації та проведення навчання з пожежно-технічного мінімуму;

64. територія об`єкта, а також будівлю, приміщення та споруди не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT);

65. не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1.-36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок», які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;

66. не виконано захист будівлі та споруд об`єкту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, не проведено та не надано розрахунки у відповідності до ІЕС 62305-2:2006;

67. не проведено замір опору ізоляції і перевірка на спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в на об`єкті;

68. лінію живлення до побутового кондиціонеру, розташованого в приміщенні будівлі заправки літ.А (будівля оператора) не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту;

69. не улаштовано по периметру території, де розташовані наземні резервуари для зберігання палива, замкнуте обвалування або огороджуюча стіна з негорючих матеріалів, розраховані на гідростатичний тиск рідини, що розлилась;

70. на об`єкті відсутній запас вогнегасних речовин, а також засобів їх подавання в кількості, необхідних для гасіння пожежі в найбільшому резервуарі.

71. за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, Горького, вул. Дружби, 11:

72. не забезпечено об`єкт необхідною кількістю води для здійснення пожежегасіння (зовнішнім протипожежним водопостачанням), не улаштовані мережі протипожежного водогону, які повинні забезпечувати потрібні за нормами витрату та напір води. (Об`єкт складається з наступного: - бетонна складська будівля - критий тік на 500тонн будівля літ. А площею 1112,7м.кв.; складська будівля №Д523 критий тік на 500тонн будівля літ.Г площею 1195,8м.кв.; складська будівля №Д536 зерносховище на ЗООтонн літ.Д площею 1234,1м.кв.; складська будівля №Д522 складу насіння - зерносховище на 200тонн літ.Е площею 1178,1м.кв.; - матеріальний склад будівля літ. Б площею 305,3м.кв.; відкрита територія об`єкту площею 14045,6м.кв.);

73. об`єкт не забезпечено адресною вказівкою (назва вулиці, номер будинку), яка встановлюється на фасаді будівлі або на інших видних місцях і освітлюватись у темний час доби;

74. приміщення складської будівлі об`єкту не обладнано СПЗ у відповідності до вимог діючих норм, а саме: системою пожежної сигналізації (матеріальний склад будівля літ. Б площею 305,3м.кв.);

75. складські будівлі, приміщення складських будівель об`єкту не обладнано СПЗ у відповідності до вимог діючих норм, а саме: автоматичною системою пожежогасіння (- бетонна складська будівля - критий тік на 500тонн будівля літ.А площею 1112,7м.кв.; складська будівля №Д523 - критий тік на 500 тонн будівля літ.Г площею 1195,8м.кв.; складська будівля №Д536 зерносховище на 300 тонн літ.Д площею 1234,1м.кв.; складська будівля №Д522 складу насіння - зерносховище на 200 тонн літ.Е площею 1178,1м.кв.);

76. не улаштовано в складських будівлях об`єкту внутрішній протипожежний водопровід, а саме в наступних будівлях: бетонна складська будівля - критий тік на 500тонн будівля літ.А площею 1112,7м.кв.; складська будівля №Д523 - критий тік на 500тонн будівля літ.Г площею 1195,8м.кв.; складська будівля №Д536 - зерносховище на 300 тонн літ.Д площею 1234,1м.кв.; складська будівля №Д522 складу насіння - зерносховище на 200 тонн літ.Е площею 1178,1м.кв.; матеріальний склад будівля літ. Б площею 305,3м.кв.;

77. не піддано вогнезахисному оброблянню дерев`яні конструкції покриття складської будівлі №Д522 складу насіння - зерносховища на 200тонн літ.Е площею 1178,1м.кв. Роботи, пов`язані з проектуванням вогнезахисту та вогнезахисним оброблянням, виконуються суб`єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт;

78. не виконано два розосереджені евакуаційні виходи з складської будівлі №Д522 складу насіння - зерносховища на 200тонн літ.Е площею 1178,1м.кв., не встановлено хвіртки в воротах будівлі відповідного розміру;

79. розміри евакуаційних виходів з складської будівлі (бетонна складська будівля - критий тік на 500тонн будівля літ.А площею 1112,7м.кв.) влаштовані через хвіртки встановлені в воротах не відповідають вимогам, (висота однієї хвіртки - 1,86м, друга має висоту -1,86м);

80. не виконано два розосереджені евакуаційні виходи з складської будівлі №Д536 - зерносховища на 300 тонн літ.Д площею 1234,їм.кв., не встановлено хвіртки в воротах будівлі відповідного розміру;

81. не виконано два розосереджені евакуаційні виходи з складської будівлі (№Д523 - критий тік на 500тонн будівля літ.Г площею 1195,8м.кв.), не встановлено хвіртки в воротах будівлі відповідного розміру;

82. територія об`єкта, а також будівлі, приміщення та споруди не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT);

83. для всіх будівель і приміщень складського призначення не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1.-36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок», які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;

84. не виконано захист будівель та споруд об`єкту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, не проведено та не надано розрахунки у відповідності до ІЕС 62305-2:2006; Не проведено замір опору ізоляції і перевірка на спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в будівлях та приміщеннях об`єкту;

85. не проведено замір опору ізоляції і перевірка на спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в будівлях та приміщеннях об`єкту;

86. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в будівлях та приміщеннях об`єкту не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (з`єднання жил електропроводів виконано шляхом скручування);

87. Допущено улаштування та експлуатацію тимчасових електромереж в приміщеннях, будівлях та спорудах об`єкту;

88. допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в будівлях і приміщеннях об`єкту;

89. електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати в приміщеннях та будівлях об`єкту встановлено на горючі основи;

90. за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Новотаромське, вул. Господарча, 3:

91. не забезпечено об`єкт необхідною кількістю води для здійснення пожежегасіння (зовнішнім протипожежним водопостачанням), не улаштовані мережі протипожежного водогону, які повинні забезпечувати потрібні за нормами витрату та напір води. (Об`єкт складається з наступного: гараж з прибудовами - літ. А, А1, а, площею 443,1 м.кв.; будівля механічної майстерні з навісами - літ.Б, б, площею 1198,2 м.кв.; територія об`єкту);

92. об`єкт не забезпечено адресною вказівкою (назва вулиці, номер будинку), яка встановлюється на фасаді будівлі або на інших видних місцях і освітлюватись у темний час доби;

93. виробничі, складські та адміністративно-побутові приміщення будівель об`єкту не обладнано СПЗ у відповідності до вимог діючих норм, а саме: системою пожежної сигналізації. (Гараж з прибудовами - літ. А, А1, а, площею 443,1 м.кв.; будівля механічної майстерні з навісами - літ.Б, б, площею 1198,2 м.кв.);

94. не улаштовано в виробничій будівлі механічної майстерні - літ.Б внутрішній протипожежний водопровід;

95. улаштовано та застосовується пічне опалення у виробничому приміщенні будівлі гаража літ. А, А1, за характеристикою виробниче приміщення за пожежною небезпекою відноситься до категорії -В;

96. територія об`єкта, а також будівлі, приміщення та споруди не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT);

97. для всіх будівель і приміщень виробничого та складського призначення не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1.-36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок», які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;

98. не виконано захист будівель та споруд об`єкту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, не проведено та не надано розрахунки у відповідності до ІЕС 62305-2:2006;

99. не проведено замір опору ізоляції і перевірка на спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в будівлях та приміщеннях об`єкту;

100. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в будівлях та приміщеннях об`єкту не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (з`єднання жил електропроводів виконано шляхом скручування);

101. лінії живлення до побутових кондиціонерів, розташованих в адміністративно-побутових приміщеної будівлі гаражу літ.А, А1, не забезпечено автономними пристроями електричного захисту;

102. допущено улаштування та експлуатацію тимчасових електромереж в приміщеннях, будівля та спорудах об`єкту;

103. допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в будівлях і приміщеннях об`єкту;

104. електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати в приміщеннях та будівлях об`єкту встановлено на горючі основи;

105. на другому поверсі механічної майстерні літ.Б будуються (реконструюються) побутові приміщення для проживання робітників Не заповнено прорізи в протипожежній перегородці (стіні) на другому поверсі в будівлі сертифікованими протипожежними дверима і вікнами (також не заповнено проріз в протипожежному перекритті протипожежним люком), протипожежна перегородка (стіна) між побутовими приміщеннями (приміщення розташовані на другому поверсі) та виробничим приміщенням майстерні будівлі літ. Б об`єкту;

106. відсутня, не надано проектну документацію, яка затверджена у встановленому порядку, на реконструкцію будівлі механічної майстерні літ. Б., в якій відбувається будівництво побутових приміщень на другому поверсі для проживання робітників;

107. не встановило сертифіковані протипожежні двері в прорізі протипожежної перегородки (стіни) на першому поверсі механічної майстерні літ.Б, перегородка (стіна) відокремлює виробниче приміщення майстерні від евакуаційної сходової клітки СК1, сходова клітка СК1 є шляхом евакуації (єдиним) з розташованих на другому поверсі побутових приміщень для проживання робітників;

108. шляхи евакуації з побутових приміщень розташованих на другому поверсі виробничої будівлі літ. Б по сходовій клітці СК1 не забезпечують безпечну евакуацію людей, не створюють умов для своєчасної і безперешкодної евакуації людей, на першому поверсі евакуаційна сходова клітка виходе в пожежонебезпечне виробниче приміщення майстерні категорії «В»;

109. не виконано два розосереджені евакуаційні виходи відповідно до вимог, з побутових приміщень для проживання робітників, приміщення розташовані на другому поверсі виробничої будівлі майстерні літ.Б.;

110. не встановлено на двері, які ведуть з коридору другого поверху (з побутових приміщень для проживання робітників) до сходових клітин СК1, пристрій для само зачинення;

111. сходова клітка, коридора, проходи та інші шляхи евакуації з побутових приміщень для проживання робітників не забезпечено евакуаційним освітленням;

112. в сходовій клітці СК1, що веде 3 побутових приміщень для проживання робітників розташованих на другому поверсі будівлі майстерні літ.Б, вікно у зовнішній стіні сходової клітки СК1 виконано не у відповідності до вимогам, не забезпечено можливість відчинення вікна з рівня сходової площадки;

113. клас вогнестійкості будівельних конструкцій (елементів, косоурів) внутрішньої евакуаційної сходової клітини типу СК1, яка веде з побутових приміщень для проживання робітників розташованих на другому поверсі будівлі майстерні літ.Б., не відповідає протипожежним вимогам будівельних норм.

114. за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с. Горького, вул. Наукова, 8 :

115. не забезпечено об`єкт необхідною кількістю води для здійснення пожежегасіння (зовнішнім протипожежним водопостачанням), не улаштовані мережі протипожежного водогону, які повинні забезпечувати потрібні за нормами витрату та напір води. (Об`єктом є двоповерхова адміністративно-побутова будівля літ.А (будинок побуту) з розміщеним в підвалі приміщенням гаража);

116. не виконано два розосереджені евакуаційні виходи відповідно до вимог, з адміністративно-побутових приміщень розташованих на другому поверсі будівлі літ.Л.;

117. сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації з адміністративно-побутової будівлі літ.А не забезпечено евакуаційним освітленням;

118. не виконано в приміщенні газової котельні (газова котельна розташована на першому поверсі адміністративно-побутової будівлі літ.А об`єкту) зовнішні легкоскидні огороджувальні конструкції, площа яких повинна становити не менше ніж 0,05 м. кв. на 1 м. куб. об`єму приміщення, не обладнано віконні прорізи пристроями для попередження можливого розкидання скла;

119. не встановлено сертифіковані протипожежні двері, в прорізах протипожежних перегородок, між приміщенням газової котельні, розташованої на першому поверсі будівлі об`єкту літ.А та іншими приміщеннями будівлі літ.А.;

120. не встановлено протипожежні перегородки з встановленою межею вогнестійкості, та сертифіковані протипожежні двері в прорізі протипожежної перегородки, між приміщенням електрощитової, розташованої на першому поверсі будівлі об`єкту літ.А та іншими приміщеннями будівлі ЛІТ.А;

121. не проводиться технічне обслуговування системи протипожежного захисту у відповідності до діючих вимог, системи пожежної сигналізації, установленої в приміщеннях будівлі літ.А об`єкту;

122. тривожні сповіщення від приладу приймально-контрольної пожежної системи протипожежного захисту не виведено на пульт пожежного спостерігання (системи пожежної сигналізації);

123. будівлю, приміщення об`єкту не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT);

124. не виконано захист будівлі об`єкту літ.А від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, не проведено та не надано розрахунки у відповідності до ІЕС 62305-2:2006;

125. не проведено замір опору ізоляції і перевірка на спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в будівлі літ.А та приміщеннях об`єкту;

126. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів в будівлі літ.А та приміщеннях об`єкту не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (з`єднання жил електропроводів виконано шляхом скручування);

127. лінії живлення до побутових кондиціонерів, розташованих в адміністративно-побутових приміщеної будівлі літ.А, не забезпечено автономними пристроями електричного захисту;

128. допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в приміщеннях будівлі літ.А об`єкту;

129. допускається замикання на замок дверей другого евакуаційного виходу з першого поверху адміністративно-побутової будівлі літ.А.;

130. на першому поверсі будівлі літ.А на шляху евакуації до центрального евакуаційного виходу встановлено турнікет;

131. двері розташовані на центральному евакуаційному виході з адміністративно-побутової будівлі літ.А відчиняються в напрямку протилежному виходу людей з будівлі;

132. не встановлено між центральною сходовою кліткою і коридорами (також між приміщеннями другого поверху, що мають вихід безпосередньо на сходову клітку і сходовою кліткою), на першому і другому поверсі будівлі літ.А, двері 3 ущільненням в притворах та з пристроями для само зачинення.

133. Загальні заходи.

134. не подано та не зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

135. для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі;

136. не проводяться об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту;

137. не організовано та не здійснюються відпрацювання, тренування евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання на час виникнення надзвичайних ситуацій;

138. не обладнано інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту на об`єкті, в частині приміщення загального користування, у якій тематично оформляються стенди, розміщуються схеми, навчальні посібники і зразки, передбачені програмами підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях;

139. працівники об`єкту не забезпечені засобами індивідуального захисту.

140. Копію акту від 14.04.2021 №23 вручено посадовій особі суб`єкта господарювання - 14.04.2021.

141. Актом перевірки щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту від 10.05.2022 № 139 встановлено усунення відповідачем 76 порушень.

142. Виявлення таких порушень стало підставою для звернення позивачем до суду з цим позовом.

V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

143. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

144. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) регулюються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V).

145. Згідно визначення статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

146. Відповідно частин першої та п`ятої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

147. Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

148. Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

149. За приписами пункту 21 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.

150. За правилами частин першої та другої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.

151. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.

152. Згідно частини першої статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

153. Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

154. Частинами першої та другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

155. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

156. Відповідно до частин першої та другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами (пункт 1), нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій (пункт 4); неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання (пункт 10).

157. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

158. Відповідно до пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року № 252/26697 (далі - Правила № 1417) пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

159. Пунктом 5 розд. І Правил № 1417, встановлено, що особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об`єктах, їх права та обов`язки визначаються відповідно до законодавства.

160. У разі передачі в оренду цілісного майнового комплексу або окремих його частин, приміщень, інших об`єктів за домовленістю сторін цивільно-правового договору визначаються права та обов`язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення пожежної безпеки та відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки на об`єкті оренди (п. 6 розд. І Правил № 1417).

VI. Позиція Верховного Суду

161. Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

162. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).

163. Підставою звернення з касаційною скаргою автор скарги зазначив пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

164. Проаналізувавши доводи касаційної скарги, Верховний Суд дійшов наступних висновків.

165. Критерії оцінки правомірності оскаржуваних рішень визначаються статтею 242 КАС України, відповідно до якої рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

166. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

167. Спірні правовідносини між сторонами склались з приводу обґрунтованості/необґрунтованості вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень відповідача шляхом зобов`язання його повністю зупинити експлуатацію об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки.

168. Переглядаючи судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій, вирішуючи питання щодо правильності застосування цими судами норм чинного законодавства, Верховний Суд виходить з такого.

169. Як було установлено судами попередніх інстанцій, підставою для звернення до суду з вимогами про застосування заходів реагування був проведений захід державного нагляду (контролю), яким зафіксовано 122 порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

170. За наслідками позапланової перевірки об`єктів відповідача з метою встановлення стану усунення виявлених і зафіксованих у попередньому акті порушень посадовими особами позивача встановлено, що відповідач усунув 46 з 122 порушень, а 76 порушення залишилися неусунутими.

171. За висновками судів попередніх інстанцій порушення, що залишилися неусунутими, не є тими обставинами, які можуть призвести до настання реальної загрози життю та здоров`ю людей, а такий захід реагування як зупинення експлуатації об`єктів, а саме будівель та споруд підприємства не є співмірним з характером допущених порушень та ступенем небезпеки, не пропорційним меті застосування та впливає на права третіх осіб.

172. В контексті таких обставин Верховний Суд звертає увагу на те, що відповідно до приписів Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» належним доказом усунення порушення є акт перевірки, який би зафіксував відсутність порушень правил та норм пожежної і техногенної безпеки.

173. Правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.

174. При обранні заходу реагування у виді повного або часткового зупинення роботи підприємств, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

175. До того ж, колегія суддів Верховного Суду враховує, що застосування заходу реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення Товариством виявлених порушень.

176. Відновлення діяльності після її зупинення рішенням суду в силу частини п`ятої статті 4 Закону можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

177. Верховний Суд зауважує, що застосований захід реагування має спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в приміщеннях Товариства.

178. Аналогічні правові висновки викладені в постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 червня 2021 року у справі №826/26644/15, від 21 серпня 2020 року у справі №640/368/19, від 28 січня 2021 року у справі №580/3267/19, від 08 лютого 2023 року у справі №560/12693/21.

179. Також колегія суддів враховує правову позицію, викладену у постановах Верховного Суду від 15 квітня 2021 року у справі №320/5418/19, від 11 грудня 2019 року у справі №320/7019/18, від 29 жовтня 2020 року у справі №819/1853/17, від 26 лютого 2020 року у справі №826/7073/18, від 17 жовтня 2019 року у справі №826/7292/18, де Верховний Суд виснував, що навіть одне з порушень, яке створює загрозу життя та здоров`ю людей є достатнім для застосування до підконтрольного суб`єкта заходів реагування у виді зупинення його роботи.

180. Отже, підставами для застосування заходів реагування в першу чергу є наявність встановлення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

181. Водночас іншою підставою для відмови у задоволенні позову, став висновок суду апеляційної інстанції про те, що відповідач, є орендарем, а не власником нерухомого майна за адресами, де здійснено перевірку органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій. За висновками суду апеляційної інстанції у цій справі власник, а не орендар має відповідати щодо своїх прав та обов`язків на майно.

182. Так, суд апеляційної інстанції установив, що відповідно до договорів оренди від 13.03.2018 №№ 13/03/18-2-ор, 13/03/18-10-ор власником нерухомого майна, перевірку якого здійснено за адресами Дніпропетровська обл., Дніпровський район: с.Горького, вул. Академіка Іванова, 15 (щодо огорожі, опарної стінки, змощення); с.Новотаромське, вул. Господарча, 3, є Державне підприємство «Науково-виробнича дослідна агрофірма «Наукова» Національної академії аграрних наук України»; договору оренди від 25.06.2021 №25/06/2021 власником нерухомого майна за адресами с. Горького, вул. Академіка Іванова, 18, с.Горького, вул. Академіка Іванова, 25; с.Горького, вул. Дружби, 11, с.Новотаромське, вул. Господарча, 3; с.Горького, вул. Наукова, 8 є Товариство з обмеженою відповідальністю «Люкс-Офіс».

183. Верховний Суд вважає за необхідне зазначити, що згідно із пунктом 4 розділу I Правил № 1417, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

184. Відповідно до пункту 6 розділу I Правил пожежної безпеки у разі передачі в оренду цілісного майнового комплексу або окремих його частин, приміщень, інших об`єктів за домовленістю сторін цивільно-правового договору визначаються права та обов`язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення пожежної безпеки та відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки на об`єкті оренди.

185. Таким чином, забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.

186. Як зазначив Верховний Суд вище, суд апеляційної інстанції дослідивши долучені до матеріалів справи договори оренди від 25.06.2021 №25/06/2021, від 13.03.2018 №№13/03/18-2-ор, 13/03/18-10-ор та аналізуючи норми Цивільного кодексу України, які регулюють відносини щодо володіння, користування та розпорядження майном його власником, дійшов висновку, що власник, а не орендатор має відповідати щодо своїх прав та обов`язків на майно.

187. Формулюючи такий висновок суд апеляційної інстанції зазначив про те, що договори не встановлюють вимог до орендаря здійснити будь-які поліпшення, зміни, встановлення сигналізації, здійснення протипожежних заходів та ін. щодо нерухомого майна, що передається в оренду.

188. За висновками Верховного Суду, враховуючи те, що нерухоме майно, перевірку якого було здійснено Головним управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, перебуває в користуванні відповідача згідно із договорами оренди, суди повинні були чітко дослідити умови наявних договорів оренди та встановити особу, на яку покладається відповідальність щодо забезпечення пожежної безпеки, у цьому випадку орендаря чи власника.

189. Проте суд апеляційної інстанції загально посилався на те, що договори оренди від 13.03.2018 №№13/03/18-2-ор, 13/03/18-10-ор не встановлюють вимог до орендаря здійснити будь-які поліпшення, зміни, встановлення сигналізації, здійснення протипожежних заходів та ін. щодо нерухомого майна, що передається в оренду. Водночас зміст оскаржуваної постанови дає підстави стверджувати, що договір оренди від 25.06.2021 №25/06/2021, суд взагалі не досліджував. Дніпропетровський окружний адміністративний суд не вдався до дослідження указаних договорів оренди, зважаючи на їх наявність в матеріалах справи на час розгляду справи в суді першої інстанції.

190. Так, умовами договорів, а саме пунктами 5.19, 5.22 договору оренди від 13.03.2018 № 13/03/18-10-ор (т. 1 а.с. 211), пунктами 5.14, 5.18, 5.19, 5.22 (т. 1 а.с. 209 - 210) договору оренди від 13.03.2018 № 13/03/18-2-ор та пунктами 6.2, 6.3. 8.3 договору оренди від 25.06.2021 №25/06/2021 (т. 3 а.с. 29) врегульовано питання утримання орендованих приміщень відповідно до правил техніки безпеки, санітарних норм, правил пожежної безпеки та відповідальності за порушення цих правил на об`єктах оренди.

191. Таким чином, дійсні умови договорів оренди суди обох інстанцій не проаналізували та не дали оцінки тому, чи можна вважати передбачений у них обов?язок орендаря утримувати орендовані приміщення в повному порядку, передбаченому санітарними та протипожежними правилами, домовленістю сторін угоди про покладення на орендаря всіх обов`язків щодо забезпечення пожежної безпеки (включаючи проведення організаційних заходів і технічних засобів) та відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки на об`єкті оренди.

192. Крім того, суди не перевірили чинність таких договорів оренди станом на час перевірки, зважаючи на те, що один з них був укладений строком дії до грудня 2021 року, тоді як інші укладалися у 2018 році зі строком дії до 12.04.2018.

193. Без встановлення вказаних обставин та їх належної правової оцінки неможливо погодитися з висновком суду апеляційної інстанції про те, що відповідальною особою за порушення норм пожежної і техногенної безпеки на об?єктах нерухомого майна, є власник зазначених об`єктів.

194. Відтак, суди попередніх інстанцій не вжили усіх, визначених законом, заходів та не встановили усі фактичні обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, у зв`язку з чим дійшли передчасних висновків по суті справи.

195. Водночас обсяг повноважень суду касаційної інстанції, визначений статтею 341 КАС України, не дозволяє Суду встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

196. Згідно з пунктом 2 частини першої статті 349 КАС України, суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд.

197. Під час нового розгляду справи необхідно врахувати викладене, всебічно і повно з`ясувати всі фактичні обставини справи, з урахуванням висновків, викладених у цій постанові, з перевіркою їх належними та допустимими доказами та прийняти обґрунтоване і законне судове рішення із наведенням відповідного правового обґрунтування в частині прийняття чи відхилення доводів учасників справи.

198. Ураховуючи приписи статті 353 КАС України, а також те, що неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права під час розгляду справи допущені як судом першої інстанції, так і судом апеляційної інстанції, ці порушення неможливо виправити в суді касаційної інстанції, то оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню, а справа направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.

VІІ. Судові витрати

199. З огляду на результат касаційного розгляду, суд не вирішує питання щодо розподілу судових витрат.

200. Керуючись статтями 341 345 349 351 356 359 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2023 року у справі №160/6946/21 скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.

СуддіО.А. Губська М.В. Білак Н.М. Мартинюк