ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 1.380.2019.006644
провадження № К/9901/16918/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Державного підприємства «Сколівський військовий лісгосп» до Головного управління Держпраці у Львівській області про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу, за касаційною скаргою Державного підприємства «Сколівський військовий лісгосп» на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Хобор Р.Б., Сеника Р.П., Судової-Хомюк Н.М. від 30 березня 2021 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Відповідачем проведено перевірку, у ході якого було виявлено, що позивачем допущено працівників до роботи без оформлення трудових договорів. За результатами розгляду справи на позивача накладено штраф за порушення вимог статті 24 КЗпП України. Уважаючи постанову про накладення штрафу протиправною, позивач звернувся до суду з позовом.
Зважаючи на встановлені обставини справи, доводи учасників справи, Суду слід дати відповідь на такі питання: 1) чим відрізняються цивільно-правові відносини від трудових?; 2) чи підпадають під ознаки цивільно-правових відносини, які виникли між позивачем та працівниками, з якими було укладено цивільно-правові договори?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1 ДП «Сколівський військовий лісгосп» звернулось до суду з позовом до Головного управління Держпраці у Львівській області про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу, у якому просило:
- скасувати постанову Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 21 листопада 2019 року № ЛВ3287/462/АВ/ФС, якою накладено штраф на ДП «Сколівський військовий лісгосп» у розмірі 1001520,00 грн.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2020 року позовні вимоги ДП «Сколівський військовий лісгосп» було задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 21 листопада 2019 року № ЛВ3287/462/АВ/ФС, якою накладено штраф на ДП «Сколівський військовий лісгосп» у розмірі 1001520,00 грн.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не доведено, що укладені між позивачем та вищезазначеними особами цивільно-правові договори мали усі ознаки трудового договору.
4. За умовами цивільно-правових договорів, укладених позивачем з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , фізичні особи - виконавці зобов`язувались виконати на користь замовника певні роботи, обумовлені договором за визначену винагороду. Конкретні роботи визначено у відповідному пункті кожного договору та зазначено, що виконавець не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, а сам організовує процес надання послуг.
5. Укладені цивільно-правові договори не визнані недійсними в судовому порядку, не мають ознак нікчемного правочину, а інспектори праці не наділені повноваженнями тлумачити на власний розсуд характер правовідносин між сторонами цивільно-правового договору.
6. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2021 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2020 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ДП «Сколівський військовий лісгосп» відмовлено.
7. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що цивільно-правові договори, укладені позивачем з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , не були спрямовані на кінцевий результат, що характеризує цивільно-правові (договірні) відносини, а були пов`язані із самим процесом праці, що є характерним для трудових функцій.
8. За своїм характером відносини, які склались між позивачем та ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , є трудовими, оскільки, цивільно-правові договори, укладені позивачем з зазначеними працівниками, не містять конкретних фізичних величин або ж об`ємів робіт; в свою чергу, працівник виконує певні функції за конкретною посадою, а не індивідуально-визначену роботу; завдання визначає замовник, оплата наданих послуг здійснювалася кожного місяця, а не за фактом надання послуги, яка передбачена договором, зважаючи на те, що пунктом 1.5 договору передбачено, що акт прийому наданих послуг складається за фактом надання послуги.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
9. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ДП «Сколівський військовий лісгосп» звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2021 року та залишити в силі рішення Львівського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2020 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Судами попередніх інстанцій установлено, що у період з 16 вересня по 27 вересня 2019 року Головним управлінням Держпраці у Львівській області проведено захід державного контролю у формі інспекційного відвідування ДП «Сколівський військовий лісгосп».
11. За результатами інспекційного відвідування складено акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю від 27 вересня 2019 року № ЛВ3287/462/АВ. У ході інспекційного відвідування відповідач зафіксував порушення позивачем частин першої, другої статті 21, частин першої, другої статті 22, частин першої, третьої статті 24 КЗпП України, а саме допуск до роботи осіб: ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 ОСОБА_8 без укладення трудового договору.
12. На підставі акта інспекційного відвідування, Головним управлінням Держпраці у Львівській області винесено постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 21 листопада 2019 року № ЛВ3287/462/АВ/ФС, якою на позивача накладено штраф у розмірі 1001520,00 грн.
13. Уважаючи постанову Головного управління Держпраці у Львівській області від 21 листопада 2019 року № ЛВ3287/462/АВ/ФС протиправною, ДП «Сколівський військовий лісгосп» звернулось до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
14. Касаційна скарга обґрунтована тим, що укладені позивачем з фізичними особами цивільно-правові договори не визнані недійсними в судовому порядку, не мають ознак нікчемного правочину, а інспектори праці не наділені повноваженнями тлумачити на власний розсуд характер правовідносин між сторонами цивільно-правового договору. За наслідками виконання перелічених договорів складено акти виконаних робіт, що надані до інспекційного відвідування та до суду. За умовами договорів фізичні особи - виконавці зобов`язувались виконати на користь замовника певні роботи, обумовлені договором за визначену винагороду. Конкретні роботи визначено у відповідному пункті кожного договору та зазначено, що виконавець не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, а сам організовує процес надання послуг.
15. Головним управлінням Держпраці у Львівській області подало відзив на касаційну скаргу ДП «Сколівський військовий лісгосп» на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2021 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
16. Відзив обґрунтовано тим, що предметом цивільно-правових договорів, укладених між позивачем та ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 є власне робота (трудова функція) в діяльності підприємства, а тому такі відносини регулюються законодавством про працю, та повинні бути належним чином оформлені відповідно до вимог законодавства України.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права
17. Згідно приписів статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
18. Правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчої праці визначено Кодексом законів про працю України.
19. Відповідно до частини першої статті 3 Кодексу законів про працю України законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.
20. Статтею 4 Кодексу законів про працю України визначено, що законодавство про працю складається з Кодексу законів про працю України та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.
21. Відповідно до частини першої статті 21 Кодексу законів про працю України трудовий договір є угодою між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачене законодавством, колективним договором або угодою сторін.
22. Згідно зі статтею 24 Кодексу законів про працю України трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим:
1) при організованому наборі працівників;
2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я;
3) при укладенні контракту;
4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі;
5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу);
6) при укладенні трудового договору з фізичною особою;
7) в інших випадках, передбачених законодавством України.
При укладенні трудового договору громадянин зобов`язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров`я та інші документи.
Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
23. Відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 50 Закону України «Про зайнятість населення» роботодавцям забороняється застосовувати працю громадян без належного оформлення трудових відносин, вчиняти дії, спрямовані на приховування трудових відносин.
24. Частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України визначено, що юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
25. Трудовий договір - це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов`язаний виконувати роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється. Предметом трудового договору є власне праця працівника в процесі виробництва.
26. Характерними ознаками трудових відносин є:
- систематична виплата заробітної плати за процес праці (а не її результат);
- підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку;
- виконання роботи за професією (посадою), визначеною Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28 липня 2010 року № 327;
- обов`язок роботодавця надати робоче місце;
- дотримання правил охорони праці на підприємстві, в установі, організації тощо.
27. Взаємовідносини фізичної особи і суб`єкта господарювання можуть виникати як на підставі трудового, так і на підставі цивільно-правового договору. При цьому сторони цивільно-правової угоди укладають договір в письмовій формі згідно з вимогами ст. 208 Цивільного кодексу України.
28. Загальне визначення цивільно-правового договору наведено у статті 626 Цивільного кодексу України. Так, вказаною нормою встановлено, що договір - це домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
29. Згідно з частиною першою статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
30. Основними ознаками трудового договору, є: праця юридично несамостійна, протікає в рамках певного підприємства, установи, організації (юридичної особи) або в окремого громадянина (фізичної особи); шляхом виконання в роботі вказівок і розпоряджень власника або уповноваженого ним органу; праця має гарантовану оплату; виконання роботи певного виду (трудової функції); трудовий договір, як правило, укладається на невизначений час; здійснення трудової діяльності відбувається, як правило, в складі трудового колективу; виконання протягом встановленого робочого часу певних норм праці; встановлення спеціальних умов матеріальної відповідальності; застосування заходів дисциплінарної відповідальності; забезпечення роботодавцем соціальних гарантій.
31. Зокрема, відповідальність працівника за трудовим договором регулюється лише імперативними нормами (КЗпП України та інших актів трудового законодавства), що не можуть змінюватися сторонами у договорі, а відповідальність виконавця послуг у цивільно-правових відносинах визначається в договорі, а те, що ним не врегулюване - чинним законодавством України.
32. Зі співставлення трудового договору з цивільно-правовим договором, відмінним є те, що трудовим договором регулюється процес організації трудової діяльності. За цивільно-правовим договором процес організації діяльності залишається поза його межами, метою договору є отримання певного результату. Виконавець за цивільно-правовим договором, на відміну від працівника, який виконує роботу відповідно до трудового договору, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, хоча і може бути з ним ознайомлений, він сам організовує свою роботу і виконує її на власний ризик, не зараховується до штату установи (організації), не вноситься запис до трудової книжки та не видається розпорядчий документ про прийом його на роботу на певну посаду.
33. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 13 червня 2019 року у справі № 815/954/18, від 02 лютого 2021 року у справі №0540/5987/18-а, від 15 вересня 2021 року у справі № 580/1381/19 та від 04 травня 2022 року у справі № 440/4300/18.
34. З цивільно-правових договорів від 03 липня 2019 року, укладених між ДП «Сколівський військовий лісгосп» (замовник) та ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 (виконавець) та від 09 серпня 219 року, укладеної між ДП «Сколівський військовий лісгосп» (замовник) та ОСОБА_9 (виконавець), вбачається, що виконавець бере на себе зобов`язання забезпечувати збереження товарно-матеріальних цінностей від розкрадання на території затверджені замовником; перевіряти цілісність замків, освітлення, наявності і справності протипожежного устаткування; пропускати працівників, відвідувачів, автотранспорт на територію; при виявленні проникнення на територію сторонніх осіб і крадіжки товарно-матеріальних цінностей. Прийняти міри по збереженню слідів та охорони місця злочину, повідомити керівника підприємства і поліцію; забезпечувати порядок автотранспорту на території; не допускати проходження на територію сторонніх осіб.
35. Відповідно до Національного класифікатора України «Класифікатор професій ДК 003:2010», затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 28 липня 2010 року № 327, роботи (послуги), що становлять предмет цього договору, відповідає професії «сторож» - код професії за КП - 9152.
36. З цивільно-правових договорів від 03 липня 2019 року, укладених між ДП «Сколівський військовий лісгосп» (замовник) та ОСОБА_3 , ОСОБА_4 (виконавець), вбачається, що виконавець зобов`язується робити прибирання приміщень підприємства та прилеглої території; мити з застосуванням миючих засобів стіни, підлоги, віконні рами, скло і дверні блоки, чистити і дезінфікувати санітарно-технічне устаткування; видаляти пил зі стін, стелі, меблів і килимових виробів уручну віниками, щітками і порохотягами, очищати урни від паперу, промивати їх дезінфікуючими розчинами; збирати сміття на закріпленій території і відносити його в сміттєзбиральник; підтримувати правила санітарії і гігієни в приміщеннях, що прибираються, здійснювати провітрювання приміщень.
37. Відповідно до Національного класифікатора України «Класифікатор професій ДК 003:2010», затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 28 липня 2010 року № 327, роботи (послуги), що становлять предмет цих договорі, відповідає професії «прибиральник службових приміщень» - код професії за КП - 9132 та «прибиральник територій» - код професії за КП.
38. З цивільно-правового договору від 20 серпня 2019 року, укладеного між ДП «Сколівський військовий лісгосп» (замовник) та ОСОБА_5 (виконавець), вбачається, що виконавець зобов`язується надавати послуги ведення документів по обліку земель та нерухомого майна; проведення звірок, які знаходяться на картковому обліку в КЕЧ та КЕВ; підготовка документів для прийняття участі в тендерному комітеті по реалізації та збуту лісопродукції через аукціонні та електронні біржові торги; подавати заявки на продаж лісопродукції на аукціонні та біржові тоги та приймати участь у торгах; проведення виготовлення відповідних документів, дозволів на зберігання відходів та забруднюючих речовин; виготовлення нових дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами термін яких закінчився 18 листопада 2018 року.
39. З цивільно-правового договору від 03 липня 2019 року, укладеного між ДП «Сколівський військовий лісгосп» (замовник) та ОСОБА_2 (виконавець), вбачається, що виконавець зобов`язується забезпечувати господарське обслуговування і належний стан відповідно до правил і норм виробничої санітарії і протипожежного захисту будинків і приміщень у яких розташовані приміщення підприємства, а також контролювати справність матеріально-технічної бази; розробляти плани поточних і капітальних ремонтів (будинків, систем водопостачання й інших споруджень); керувати роботами з упорядкування та прибирання території установи; організовувати проведення технічних оглядів автотранспорту.
40. Відповідно до Національного класифікатора України «Класифікатор професій ДК 003:2010», затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 28 липня 2010 року № 327, роботи (послуги), що становлять предмет цих договорі, відповідає професії «інженер» - код професії за КП - 2149.2.
41. З цивільно-правових договорів, укладених позивачем з фізичними особами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 вбачається, що предметом укладених договорів позивача з фізичними особами є процес праці, а не її кінцевий результат. В укладених договорах не визначається обсяг виконуваної роботи, а обумовлюється у вигляді зобов`язання виконувати роботи. В самих договорах не зазначається, який саме конкретно результат роботи повинен передати виконавець замовнику, не визначено переліку завдань роботи, її обсягу, видів тощо.
42. Верховний Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції що цивільно-правові договори, укладені позивачем з фізичними особами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , не були спрямовані на кінцевий результат, що характеризує цивільно-правові (договірні) відносини, а були пов`язані із самим процесом праці, що є характерним для трудових відносин.
43. Предметом цивільно-правових договорів, укладених позивачем з фізичними особами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , є процес праці, що є ознакою трудових відносин, та суперечить природі договору цивільно-правового характеру, предметом якого є виконання його стороною певного визначеного обсягу робіт.
44. Натомість, уклавши зазначені цивільно-правові договори з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , позивач фактично здійснив спробу підміни трудових відносин цивільно-правовими.
45. Колегія суддів зазначає, що попри підписання сторонами цивільно-правових договорів, оскільки особи виконували конкретні трудові функції, робота мала не індивідуально-визначений характер, а надавалася в процесі виконання трудових обов`язків (тобто не мала кінцевого результату, а носила системний, постійний характер, відтак не була юридично самостійною).
46. Таким чином, у межах спірних правовідносин позивачем не дотримано вимоги статті 24 Кодексу законів про працю України в частині обов`язкового укладання трудових договорів у письмовій формі шляхом укладення договору (контракту), видання наказу, або розпорядження та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, а отже, спірні постанова про накладення штрафу є правомірною.
47. Суд також наголошує, що дії позивача щодо надання трудовим договорам форми цивільно-правового договору перешкоджає реалізації правам фізичних осіб на працю, гарантованого Конституцією України та КЗпП України, шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації, а також права на соціальний захист у випадку безробіття, при тимчасовій втраті працездатності у разі нещасного випадку на виробництві або внаслідок професійного захворювання, права на відпочинок, щорічно оплачувану відпустку, право на здорові і безпечні умови праці, на об`єднання в професійні спілки тощо.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
48. За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду апеляційної інстанції є законним і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до цих правовідносин при дотриманні норм процесуального права; у ньому повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки суду щодо встановлених обставин є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
Керуючись статтями 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державного підприємства «Сколівський військовий лісгосп» залишити без задоволення, а постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2021 року - без змін.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та не оскаржується.
Суддя-доповідач Н.В. Коваленко
Судді Я.О. Берназюк
Т.Г. Стрелець