ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2024 року
м. Київ
справа № 200/2548/20-а
адміністративне провадження № К/9901/288/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Обласного комунального підприємство «Донецьктеплокомуненерго» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2020 року у складі судді Шинкарьової І.В. та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 1 грудня 2020 року у складі колегії суддів: Гаврищук Т.Г. (головуючий), суддів: Блохіна А.А., Геращенка І.В. у справі за позовом Обласного комунального підприємство «Донецьктеплокомуненерго» в особі виробничої одиниці «Дружківкатепломережа» до Виконавчого комітету Дружківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог ОСОБА_1 , про скасування рішення,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» звернулося до суду з позовом, у якому просило:
- скасувати рішення Виконавчого комітету Дружківської міської ради від 7 жовтня 2015 року № 473 «Про надання дозволу ОСОБА_1 на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання з улаштуванням індивідуальної системи теплопостачання в квартирі».
2. Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 27 серпня 2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 1 грудня 2020 року, у задоволенні позову відмовив.
2.1 Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що не виявлено порушення прав чи законних інтересів, чи покладення обов`язків на позивача у публічно-правових відносинах, що мали б місце у зв`язку із прийняттям відповідачем оскаржуваного рішення.
Натомість судом установлено, що третьою особою на час звернення до суду із даним позовом затверджено акти про відключення від мереж ЦО та ГВП, тобто у такій частині оскаржуване рішення вичерпало свою дію та є реалізованим.
3. Судами попередніх інстанцій встановлені такі обставини, що мають значення для вирішення справи:
3.1 Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" зареєстроване у якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за кодом 03337119, місцезнаходження юридичної особи: 84307, Донецька обл., м. Краматорськ, пров. Земляний, буд. 2; Код КВЕД 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (основний).
3.2 Згідно підпункту 3.1.1 Статуту Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" до складу підприємства у вигляді відокремленого підрозділу входить, зокрема, Виробнича одиниця обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" "Дружківськтепломережа".
3.3 Пунктом 4.1 Статуту визначено, що метою діяльності підприємства є виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії у вигляді пари та гарячої води … .
3.4 16 жовтня 2014 року третя особа, звернулась до позивача з заявою, у якій просила надати дозвіл на відключення квартири за адресою АДРЕСА_1 (першого поверху) від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання з устроєм індивідуального опалення. Заява містить резолюцію «не возражаю при установлении инд. Отопления», яка датована 27 квітня 2015 року.
3.5 Рішенням Виконавчого комітету Дружківської міської ради від 7 жовтня 2015 року №473 «Про надання дозволу ОСОБА_1 на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання з улаштуванням індивідуальної системи теплопостачання в квартирі» вирішено надати дозвіл ОСОБА_1 на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання з улаштуванням індивідуальної системи теплопостачання в квартирі.
3.6 Відповідно до акта від 12 серпня 2019 року про відключення квартири (нежитлового приміщення, секції, під`їзду, будинку від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП, квартиру ОСОБА_1 відключено.
3.7 25 вересня 2019 року ОСОБА_1 звернулась до позивача із заявою про припинення нарахування у зв`язку з встановленням індивідуального опалення та надала на розгляд акт про відключення квартири від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП №7.
3.8 Позивач уважає, що рішення відповідача від 7 жовтня 2015 року № 473 прийнято з порушенням законодавства, тому підлягає скасуванню.
Короткий зміст вимог і узагальнені доводи касаційної скарги, узагальнені позиції інших учасників справи:
4. Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" подало касаційну скаргу на зазначені судові рішення та просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
4.1 Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що судом апеляційної інстанції при винесенні оскаржуваного судового рішення застосовані положення Закону України від 24 червня 2004 року №1875-ІV «Про житлово-комунальні послуги» без урахування висновку щодо застосування норм цього Закону у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 16 квітня 2020 року у справі №340/458/19.
5. ОСОБА_1 подала відзив на касаційну скаргу. Уважає, що доводи відповідача викладені у касаційній скарзі є необґрунтованими, а касаційна скарга не підлягає задоволенню.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
6. Згідно статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
7. Надаючи правову оцінку спірним відносинам, колегія суддів зазначає таке.
8. Правовідносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються Житловим кодексом Української РСР, Законом України від 24 червня 2004 року №1875-ІV «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон №1875-ІV, який був чинним на час виникнення спірних відносин), Законом України від 2 червня 2005 року № 2633-IV "Про теплопостачання" (далі - Закон № 2633-IV) та іншими нормативними актами.
9. Закон №1875-ІV визначає основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки.
10. Статтею 1 Закону №2633-IV визначено, що система централізованого теплопостачання - сукупність джерел теплової енергії, магістральних та місцевих (розподільчих) теплових мереж, що об`єднані між собою та використовуються для тепло-забезпечення споживача, населеного пункту, яка включає системи децентралізованого та помірно-централізованого теплопостачання; споживач теплової енергії - фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору; суб`єкти відносин у сфері теплопостачання - фізичні та юридичні особи незалежно від організаційно-правових форм та форми власності, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії, теплосервісні організації, споживачі, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
11. Згідно пункту 6 статті 26 Закону №1875-ІV у разі зникнення потреби в отриманні послуги або відмови споживача від користування послугою виконавця/виробника споживач має право розірвати договір у порядку, встановленому законом.
12. Згідно статті 24 Закону № 2633-ІV споживач теплової енергії має право на вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.
13. Постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 затверджено Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - Правила № 630; які були чинні на час виникнення спірних відносин).
Загальні положення
1. Ці Правила регулюють відносини між суб`єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - послуги).
8. Послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - договір).
Відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води багатоквартирних будинків з ініціативи споживачів
24. Споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.
25. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.
26. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про теплопостачання" схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.
14. Наказом Міністерства будівництва архітектури, житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 року № 4 затверджено Порядок відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання (далі - Порядок № 4, який діяв на час виникнення спірних відносин).
1 Загальні положення
1.1 Цей Порядок визначає процедуру відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води (далі - ЦО і ГВП) житлового будинку при відмові споживачів від послуг ЦО і ГВП.
1.2 Для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг ЦО і ГВП орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж ЦО і ГВП (далі - Комісія), призначає голову та затверджує її склад, затверджує положення про роботу комісії (склад комісії наведено в додатку 1).
1.3 Дія цього Порядку не поширюється на власників, наймачів (орендарів) окремих приміщень, які були відокремлені від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання та користуються автономним теплопостачанням до набрання чинності цим Порядком.
2 Порядок розгляду та прийняття рішення про відключення окремого житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання
2.1 Для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП.
У заяві про відключення від мереж ЦО і ГВП власник (власники) будинку зазначає причини відключення.
До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.
2.2 Комісія розглядає надані документи лише за наявності затвердженої органом місцевого самоврядування в установленому порядку оптимізованої схеми перспективного розвитку систем теплопостачання населеного пункту та у відповідності до неї.
Комісія, після вивчення наданих власником (власниками) документів, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж ЦО і ГВП, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації.
При цьому обов`язково враховуються технічні можливості існуючих мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання даного населеного пункту або окремого мікрорайону щодо забезпечення живлення запропонованої власником (власниками) системи теплопостачання. Комісією, у разі необхідності, можуть розглядатися питання збільшення потужностей та можуть розроблятися пропозиції щодо їх фінансування, а також заміни систем внутрішньоквартальних, а в деяких випадках і магістральних мереж газо-, водо-, теплопостачання.
Засідання Комісії відбувається за участю заявника або його уповноваженого представника.
Рішення Комісії оформляється протоколом, витяг з якого у десятиденний строк надається заявникові.
2.2.2 Підставою для відмови у наданні дозволу на відключення від мереж ЦО і ГВП є невиконання умов, визначених у пунктах 2.1 та 2.2 цього Порядку.
У разі незгоди заявника з відмовою спір вирішується в судовому порядку.
2.5 Відключення приміщень від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП виконується монтажною організацією, яка реалізує проект, за участю представника власника житлового будинку або уповноваженої ним особи, представника виконавця послуг з ЦО і ГВП та власника, наймача (орендаря) квартири (нежитлового приміщення) або уповноваженої ними особи.
2.6 По закінченні робіт складається акт про відключення будинку від мереж ЦО і ГВП (додаток 4) і в десятиденний термін подається заявником до Комісії на затвердження.
2.7 Після затвердження акта на черговому засіданні Комісії сторони переглядають умови договору про надання послуг з централізованого теплопостачання.
15. Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що саме протокол Міжвідомчої Комісії є тим рішенням яке може вплинути на права позивача.
16. Рішення Виконавчого комітету Дружківської міської ради від 7 жовтня 2015 року № 473 «Про надання дозволу ОСОБА_1 на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання з улаштуванням індивідуальної системи теплопостачання в квартирі» не є тим рішенням, яке впливає чи порушує права позивача, є лише проміжним у процедурі прийняття рішень про відключення від мереж центрального опалення.
17. За таких обставин колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність порушених прав та охоронюваних законом інтересів позивача. Тому суди попередніх інстанцій обґрунтовано відмовили у задоволенні позову.
18. Відповідно до статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.
19. Ураховуючи зазначене, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про відмову у задоволенні позову, проте частково з інших мотивів, що за правилами частини першої статті 351 КАС України є підставою для зміни мотивів судових рішень про відмову у задоволенні позовних вимог.
Керуючись статтями 139 345 349 351 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Обласного комунального підприємство «Донецьктеплокомуненерго» задовольнити частково.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2020 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 1 грудня 2020 року змінити, виклавши їх мотивувальну частину в редакції цієї постанови. У іншій частині - залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
Головуючий суддя: В.М. Шарапа
Судді: А.А. Єзеров
С.М. Чиркін