ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 2240/2866/18

адміністративне провадження № К/9901/19304/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Уханенка С.А.,

суддів: Кашпур О.В., Шевцової Н.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 березня 2019 року (суддя Михайлов О.О.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2019 року (головуючий суддя Совгира Д.І., судді Курко О.П., Матохнюк Д.Б.),

У С Т А Н О В И В:

I. Суть спору

1.У серпні 2018 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України (далі Комісія), в якому з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 14.01.2019 просив:

-визнати протиправним і скасувати рішення Комісії від 11.07.2018 №5/ІІ/ХХІІІ/10;

-визначити наказ Головного управління Національної поліції в Донецькій області (далі ГУНП в Донецькій області) від 19.01.2018 №12 о/с дск "Про службове відрядження працівників Краматорського ВП ГУНП в Донецькій області до смт Очеретине Ясинуватського району Донецької області" документом органу державної влади, що свідчить про виконання завдань із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України шляхом безпосередньої участі особи в антитерористичній операції (далі АТО), забезпеченні її проведення;

-зобов`язати Комісію повторно розглянути подані ним матеріали про надання статусу учасника бойових дій з урахуванням встановлених судом обставин справи і висновків суду та прийняти рішення про надання йому статусу учасника бойових дій.

2.Позов обґрунтував тим, що відповідно до наказу ГУНП в Хмельницькій області від 23.11.2017 №1985 та наказів ГУНП в Донецькій області від 29.11.2017 №2267 і від 19.01.2018 №12 о/с дск з 29.11.2017 по 01.03.2018 (93 доби) він знаходився у зоні проведення АТО, де безпосередньо приймав участь у забезпеченні проведення АТО у період її проведення, під час стажування на посаді інспектора сектору превенції Краматорського відділу поліції ГУНП в Донецькій області. Стверджував, що незважаючи на визначену в наказах мету направлення в Донецьку область (для проходження стажування), він фактично виконував завдання по боротьбі з тероризмом у районі проведення АТО, використовуючи права суб`єкта боротьби з тероризмом, передбачені частиною другою статті 5, пунктами 3, 4 частини першої статті 15 Закону України від 20.03.2003 №638-IV Про боротьбу з тероризмом. У зв?язку з цим уважав протиправною відмову Комісії у наданні йому статусу учасника бойових дій.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3.Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2019 року, відмовлено у задоволенні позову.

4.Судові рішення мотивовані тим, що позивач у встановленому чинним законодавством порядку не був залучений до проведення АТО, а накази щодо проходження ним стажування на посаді інспектора сектору превенції Краматорського відділу поліції ГУНП в Донецькій області не свідчать про безпосередню участь у проведенні антитерористичної операції.

III. Провадження в суді касаційної інстанції

5.У касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і прийняти нове про задоволення позову.

6.Скаргу аргументує необґрунтованістю судових рішень, оскільки подані ним документи, зокрема наказ ГУНП в Донецькій області від 19.01.2018 №12 о/с дск, Типовий індивідуальний план стажування інспектора сектору превенції Краматорського відділу поліції ГУНП в Донецькій області, Книга розстановки нарядів Краматорського ВП, підтверджують факт його перебування у районі проведення АТО та безпосередню участь у цій операції.

7.У відзиві на касаційну скаргу Комісія просить залишити рішення судів попередніх інстанцій без змін, вказуючи на їх законність і обґрунтованість.

8.Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів виходить з такого.

IV. Встановлені судами фактичні обставини справи

9. Наказом ГУНП в Хмельницькій області від 23.11.2017 №1985 рядового поліції Ілюся Ю.Ю., інспектора сектору реагування патрульної поліції №4 Дунаєвецького відділу поліції, направлено для проходження стажування з 29.11.2017 по 01.03.2018 до ГУНП в Донецькій області.

10.Наказом ГУНП в Донецькій області від 29.11.2017 №2267 "Про організацію та проведення стажування працівників ГУНП в Хмельницькій області" вирішено організувати і провести стажування позивача у період з 29.11.2017 по 01.03.2018 на посаді інспектора сектору превенції Краматорського відділу поліції.

11.На підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 19.01.2018 №12 о/с дск "Про службове відрядження працівників Краматорського ВП ГУНП в Донецькій області до смт Очеретине Ясинуватського району Донецької області" ОСОБА_1 був відряджений з 21.01.2018 по 30.01.2018 (десять діб) до смт Очеретине Ясинуватського району Донецької області.

12. 16.03.2018 ОСОБА_1 звернувся до начальника ГУНП в Донецькій області з рапортом, у якому просив надати оперативному штабу з управління АТО інформацію про його залучення до проведення АТО на території Донецької області.

13.У письмовій відповіді від 27.03.2018 №894/12/02-2018 УКЗ ГУНП в Донецькій області повідомило позивачу про відсутність підстав для порушення перед керівництвом АТО клопотання щодо включення його до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в АТО, оскільки він направлявся до ГУНП в Донецькій області для проходження стажування, а не для безпосередньої участі в АТО, та виконував основні повноваження поліцейського.

14.У рапорті від 15.05.2015, адресованому Центральній комісії МВС з розгляду питань, пов?язаних з установленням статусу учасника бойових дій, ОСОБА_1 просив розглянути подані ним документи, що підтверджують безпосереднє перебування в районі АТО в період її проведення і безпосереднє залучення до виконання завдань АТО, та надати йому статус учасника бойових дій. До рапорту додав, зокрема, витяги з наказів ГУНП в Донецькій області від 29.11.2017 №2267 і від 19.01.2018 №12 о/с дск, фотоматеріали, копії Книги рішень начальника Краматорського ВП по використанню сил і засобів при охороні публічного порядку.

15.Рішенням Комісії від 11.07.2018 №5/ІІ/ХХІІІ/10 позивачу відмовлено в наданні статусу учасника бойових дій на підставі абзацу другого пункту 4 розділу ІІ Положення про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 23.05.2016 №405 (далі Положення про Комісію), у зв?язку з відсутністю правових підстав для надання відповідного статусу.

V. Позиція Верховного Суду

16.Статтею 5 Закону України від 22.10.1993 №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" визначено, що учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

17.Згідно з пунктом 19 статті 6 цього Закону учасниками бойових дій, зокрема, визнаються поліцейські, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

18.Вказана норма відтворена у пункті 2 Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі Порядок №413).

19.За змістом пункту 21 Порядку №413 статус учасника бойових дій надається особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, в разі залучення їх до проведення антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях на строк не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах її проведення, а також незалежно від кількості днів в разі участі у виконанні бойових (службових) завдань в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, у проведенні розвідувальних заходів, що підтверджено оперативним штабом з управління антитерористичною операцією чи Об`єднаним оперативним штабом Збройних Сил України (об`єднаним командним пунктом об`єднаних сил), або отримання поранення, контузії, каліцтва, що унеможливило подальше виконання ними відповідних завдань (крім випадків необережного поводження із зброєю та ухилення від військової служби шляхом самокалічення або шляхом симуляції хвороби).

20.Відповідно до пункту 4 Порядку №413 підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є, зокрема, такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях в районах її проведення:

-для осіб, які брали участь в антитерористичній операції, - витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення (абзац другий);

-для осіб, які залучалися до проведення антитерористичної операції на строк менше ніж 30 календарних днів, - документи, зазначені в абзаці другому цього пункту, витяги з бойових наказів, бойових розпоряджень, бойових донесень (журналів бойових дій, оперативних завдань), які підтверджують факт безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, проведення розвідувальних заходів (абзац третій).

21.В абзаці другому пункту 6 Порядку №413 передбачено, що особам, зазначеним в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку, які брали участь в антитерористичній операції, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій у місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (після видання відповідного наказу керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу чи працювали особи, довідки за формою згідно з додатком 1 та документи, передбачені пунктом 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій.

22. У разі неподання командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу) або іншим керівником підприємства, установи та організації до комісії документів, необхідних для надання статусу учасника бойових дій, особи, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку, можуть самостійно звернутися до відповідної комісії (абзац перший пункту 8 Порядку №413).

23.Особливості надання поліцейським, державним службовцям, іншим працівникам Національної поліції України статусу учасника бойових дій, учасника війни за участь в антитерористичній операції регламентовано розділом III Положення про Комісію.

24.Так, згідно з пунктом 1 розділу III Положення про Комісію рішення щодо надання статусу учасника бойових дій Комісія приймає на підставі документів про: 1) безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення; 2) направлення (прибуття) у відрядження до районів проведення антитерористичної операції; 3) перебування у районах проведення антитерористичної операції з метою виконання завдань із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України шляхом безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення.

25.При цьому наведений у пункті 2 цього розділу Положення перелік документів, на підставі яких Комісія приймає рішення про надання статусу учасника бойових дій, повністю кореспондується з пунктом 4 Порядку №413.

26.З огляду на викладене суди попередніх інстанцій мотивовано виходили з того, що статус учасника бойових дій надається поліцейському, який брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, що має підтверджуватися відповідними наказами про залучення його до проведення антитерористичної операції, про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або іншими офіційними документами, виданими державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.

27.Як правильно зазначили суди першої та апеляційної інстанцій, у матеріалах справи відсутні документи про безпосереднє залучення позивача до виконання завдань антитерористичної операції.

28.Натомість відповідно до наказу ГУНП в Хмельницькій області від 23.11.2017 №1985 ОСОБА_1 був направлений до ГУНП в Донецькій області для проходження стажування, яке відповідно до статті 75 Закону України Про Національну поліцію і пункту 1 розділу IX Положення про організацію післядипломної освіти працівників Національної поліції, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 24.12.2015 №1625, здійснюється з метою формування і закріплення на практиці професійних знань, умінь, навичок і компетенцій, здобутих у результаті теоретичної підготовки.

29.Згідно з наказом ГУНП в Донецькій області від 19.01.2018 №12 о/с дск відрядження позивача на 10 діб до смт Очеретине Ясинуватського району Донецької області здійснене для виконання завдань, визначених Законом України Про боротьбу з тероризмом, з метою стабілізації криміногенної ситуації, реалізації державної політики у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку та у зв?язку із службовою необхідністю.

30.Зазначений наказ, так само як і затверджені начальником Краматорського ВП розстановки нарядів, не містять жодних посилань на їх прийняття з метою виконання наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією щодо виконання завдань антитерористичної операції, в тому числі бойових, та підтверджують лише участь позивача в охороні публічного порядку на окремих маршрутах і постах, розташованих в районі проведення АТО, що відповідає повноваженням поліції, які визначені статтею 23 Закону України Про Національну поліцію.

31.За наведених обставин суди дійшли обґрунтованого висновку, що ці документи не підтверджують безпосередню участь позивача у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.

32.У зв?язку з цим колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для задоволення цього позову.

33. Таким чином, доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій і не дають підстав вважати, що судові рішення ухвалено з порушенням норм матеріального чи процесуального права.

Керуючись статтями 343 350 355 356 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

2. Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 березня 2019 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2019 року залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню.

Суддя-доповідач С.А. Уханенко

Судді:О.В. Кашпур

Н.В. Шевцова