Постанова
Іменем України
27 березня 2020 року
м. Київ
справа № 234/7199/18
провадження № 61-6335св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
Синельникова Є. В. (суддя-доповідач), Хопти С. Ф., Шиповича В. В.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 ,
відповідач - публічне акціонерне товариство «Державний ощадний банк України»,
представник відповідача - Марченко Софія Дмитрівна,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Краматорського міського суду Донецької області, у складі судді Переверзевої Л. І., від 19 листопада 2018 року та постанову Донецького апеляційного суду, у складі колегії суддів: Корчистої О. І., Дундар І. О., Тимченко О. О., від 20 лютого 2019 року.
Короткий зміст позовної заяви та її обґрунтування
У травні 2018 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» (далі - ПАТ «Ощадбанк», банк) про визнання дій противоправними, зобов`язання вчинити певні дії та відшкодування моральної шкоди.
Позовна заява мотивована тим, що вона є пенсінером за віком.
10 травня 2018 року вона звернулась до ПАТ «Ощадбанк» для відкриття пенсійного рахунку, але їй усно було відмовлено у зв`язку з тим, що вона повинна звернутись до філії банку за місцем її реєстрації відповідно до довідки внутрішньо переміщеної особи з окупованої території. Посилаючись на те, що такі дії відповідача є дискримінаційними відносно неї, просила визнати відмову у відкритті їй пенсійного рахунку протиправною та зобов`язати відповідача відкрити на її ім`я пенсійний рахунок незалежно від наявності або відсутності у неї довідки внутрішньо переміщеної особи та вказаної в цій довідці адреси.
У червні 2018 року ОСОБА_1 подала заяву про збільшення позовних вимог, в якій, посилаючись на те, що діями відповідача їй також було спричинено моральну шкоду, просила також стягнути на її користь в рахунок відшкодування моральної шкоди у розмірі 10 тис. грн.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Краматорського міського суду Донецької області
від 19 листопада 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивач має статус внутрішньопереміщеної особи, законом передбачено обов`язок банку ідентифікувати клієнта, а у позивача є обов`язок подати до установи банку довідку про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції. Довідку № 1411010482 про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, на ім`я ОСОБА_1 була видана 26 листопада 2014 року, доказів про продовження строку її дії позивачем не надано, отже строк її дії закінчився станом на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України
від 01 жовтня 2014 року № 509» від 08 червня 2016 року № 352, а тому відмова відповідача у відкритті рахунку з підстав не проходження ідентифікації позивача відповідає вимогам чинного законодавства, зокрема постанові Кабінету Міністрів України № 637 від 05 листопада 2014 року.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Донецького апеляційного суду від 20 лютого
2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.Рішення Краматорського міського суду Донецької області від 19 листопада 2018 року залишено без змін.
Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції, зазначивши при цьому, що ОСОБА_1 було надано уповноваженому працівнику банку для відкриття пенсійного рахунку документи, в тому числі, і довідку про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України. Зазначена довідка була видана до набрання чинності змін до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», які вступили в дію 13 січня 2016 року, тобто строк її дії складав 6 місяців і даних про продовження її дії позивачем надано не було.На думку суду апеляційної інстанції, місцевий суд дійшов обґрунтованого висновку про те, що прийнятими нормативно-правовими актами встановлено для внутрішньо переміщених осіб ряд додаткових вимог під час проведення процедури призначення (відновлення) пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування та запроваджено контроль за здійсненням таких соціальних виплат. Також суд апеляційної інстанції відхилив доводи апеляційної скарги про те, що дії банку є дискримінаційними, як такі, що не ґрунтуються на законі.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та доводи особи, яка її подала
У касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати оскаржені судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Доводи касаційної скарги зводяться до того, що суди попередніх інстанцій, правильно встановивши, що позивачем було надано уповноваженому працівнику банку для відкриття пенсійного рахунку всі необхідні документи, у тому числі і довідку про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України, не звернули увагу на те, що довідка видана до 20 червня 2016 року, вона не скасована, строк її дії не закінчився, отже ця довідка є дійсною та діє безстроково. Суди попередніх інстанцій, застосувавши до спірних правовідносин Порядок відкриття рахунків та виплати пенсій переміщеним особам, затверджений постановою правління АТ «Ощадбанк» від 25 вересня 2015 року № 862, не врахували, що відмова у відкритті рахунку не може ґрунтуватись на внутрішньому документі відповідача. Також заявник наголошує на тому, що суди порушили право позивача на соціальний захист, гарантований Конституцією України, оскільки відмова у несвоєчасному відкритті рахунку призвело до неможливості отримувати пенсію. Судами не застосовано правові висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 03 вересня 2018 року у справі № 127/19067/16-ц (провадження № 61-13097св18).
Короткий зміст відзиву на касаційну скаргу
У відзиві на касаційну скаргу ПАТ «Ощадбанк» просить суд залишити касаційну скаргу ОСОБА_1 без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін, посилаючись на їх законність та обґрунтованість.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 08 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за поданою касаційною скаргою.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянкою України, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 .
ОСОБА_1 перебувала на обліку в управлінні Пенсійного фонду України у Ленінському районі м. Донецька та отримувала пенсію за віком, що підтверджується довідкою від 21 жовтня 2014 року № 510, яка видана замість пенсійного посвідчення, пенсійна справа № 168282.
Відповідно до довідки від 26 листопада 2014 року № 1411010482 про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, ОСОБА_1 постійно проживала по АДРЕСА_1 та перемістилася з тимчасово окупованої території до АДРЕСА_2 .
10 травня 2018 року ОСОБА_1 подала до АТ «Ощадбанк» заяву з проханням надати відповідь на якій підставі їй було відмовлено у відкриті рахунку для зарахування пенсії. Дана заява була отримана 10 травня
2018 року вх. № 554, що підтверджується відповідним штампом та підписом працівника АТ «Ощадбанк».
Відповідно до письмової відповіді АТ «Ощадбанк» від 18 травня 2018 року № 104-312/1-425 у своїй діяльності банк керується Конституцією і Законами України «Про банки і банківську діяльність», «Про Національний банк України», «Про акціонерні товариства», іншими законами, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Національного банку України і статутом Ощадбанку. Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб встановлені Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VІІ. 24 грудня 2015 року до Закону про гарантії були внесені зміни Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» № 921-VІІІ, які вступили в дію 13 січня 2016 року. Довідка внутрішньо переміщеної особи на ім`я ОСОБА_1 була видана їй до набрання чинності змін до закону, які вступили в дію 13 січня 2016 року, та не містить відмітки про те, що вона безстрокова. Для відкриття карткового рахунку одержувач пенсії пред`являє до установи банку: паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, реєстраційний номер облікової картки платника податків, пенсійне посвідчення або довідку про отримання пенсії, та довідку про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України, району проведення антитерористичної операції чи населеного пункту, розташованого на лінії зіткнення.
Позиція Верховного Суду
Перевіривши доводи касаційної скарги та матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Згідно з положеннями частини другої статті 389 Цивільного процесуального кодексу України (тут і далі у редакції, чинній на момент подання касаційної скарги) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Згідно з частиною першою статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Відповідно до частин першої, другої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно зі статтею 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Частиною першою статті 15 Цивільного кодексу України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України, частини першої
статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Частинами першою, другою статті 1067 ЦК України визначено, що договір банківського рахунка укладається для відкриття клієнтові або визначеній ним особі рахунка у банку на умовах, погоджених сторонами.
Банк зобов`язаний укласти договір банківського рахунка з клієнтом, який звернувся з пропозицією відкрити рахунок на оголошених банком умовах, що відповідають закону та банківським правилам.
Згідно із частиною першою статті 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність» відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом та банком.
Статтею 64 Закону України «Про банки та банківську діяльність» визначено обов`язок банку ідентифікувати відповідно до законодавства України клієнтів, що відкривають рахунки.
Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (у редакції Закону від 24 грудня 2015року № 921-VIII) факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», на момент їх виникнення.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону (залишення місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру).
Відповідно до статті 14 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщені особи користуються тими ж правами і свободами відповідно до Конституції, законів та міжнародних договорів України, як і інші громадяни України, що постійно проживають в Україні. Забороняється їх дискримінація при здійсненні ними будь-яких прав і свобод на підставі, що вони є внутрішньо переміщеними особами.
Згідно з частиною першою статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» для взятої на облік внутрішньо переміщеної особи реалізація прав на зайнятість, пенсійне забезпечення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, на отримання соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства України.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року №1058-IV цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України 05 листопада 2014 року № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2015 року № 636,призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного, довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюється за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету міністрів України від 01 жовтня 2014 року №509.
Виплата (продовження виплати) довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (соціальні виплати) та пенсій, що призначені зазначеним особам, здійснюється через рахунки та мережу установ і пристроїв акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» з можливістю отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу установ і пристроїв будь-яких банків тільки на території населених пунктів, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі
Відповідно до частини восьмої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (у редакції, що діяла на дату видачі ОСОБА_1 довідки внутрішньо переміщеної особи), довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи видається структурним підрозділом місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту населення в день подання заяви, підписується та засвідчується уповноваженою посадовою особою цього структурного підрозділу без сплати будь-яких платежів та зборів, включаючи як першу видачу такої довідки, так і в разі повторної її видачі у випадку втрати, пошкодження або з метою продовження її дії.
Термін дії такої довідки становить шість місяців з моменту її видачі.
У випадку продовження дії обставин, що визначені у статті 1 цього Закону, термін дії такої довідки може бути продовжено на наступні шість місяців, для чого внутрішньо переміщена особа має право повторно звернутися за фактичним місцем свого проживання до відповідного структурного підрозділу відповідної місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту населення.
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 24 грудня 2015 року № 921-VIII були внесені зміни до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», відповідно до яких визначено, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особидіє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Зазначений закон набрав чинності 13 січня 2016 року.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509» від 08 червня
2016 року № 352, яка набрала чинності 11 червня 2016 року, пункт 6 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 509, було викладено в новій редакції, якою передбачено, що довідка, видана до 20 червня 2016 року, яка не скасована і строк дії якої не закінчився, є дійсною та діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 Закону.
Встановивши, що при зверненні до ПАТ «Ощадбанк» для відкриття рахунку для отримання пенсії позивачем, яка є внутрішньо переміщеною особою, надана довідка, видана 26 листопада 2014 року, строк дії якої закінчився
26 травня 2015 року (до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 24 грудня 2015 року № 921-VІІІ), суди попередніх інстанції дійшли обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки уповноважені працівники
ПАТ «Ощадбанк» діяли у відповідності до положень законодавства України.
Для відкриття рахунку у ПАТ «Ощадбанк» з метою отримання пенсії ОСОБА_1 мала підтвердити свій статус внутрішньо переміщеної особи, надавши банку чинну довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Виходячи зі змісту вказаних вище норм ПАТ «Ощадбанк» мав право ставити вимогу про надання ОСОБА_1 чинної довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
При вирішені спору судами враховано що частинами другою, третьою статті 6 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» визначено, що форми дискримінації з боку державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, юридичних осіб публічного та приватного права, а також фізичних осіб, визначені статтею 5 цього Закону, забороняються. Не вважаються дискримінацією дії, які не обмежують права та свободи інших осіб і не створюють перешкод для їх реалізації, а також не надають необґрунтованих переваг особам та/або групам осіб за їх певними ознаками, стосовно яких застосовуються позитивні дії, а саме: спеціальний захист з боку держави окремих категорій осіб, які потребують такого захисту; здійснення заходів, спрямованих на збереження ідентичності окремих груп осіб, якщо такі заходи є необхідними; надання пільг та компенсацій окремим категоріям осіб у випадках, передбачених законом; встановлення державних соціальних гарантій окремим категоріям громадян; особливі вимоги, передбачені законом, щодо реалізації окремих прав осіб.
Доводи позивача про те, що дії банку є дискримінаційними є безпідставними, оскільки особа, яка вимушена переселилась з тимчасово окупованої території, для відкриття банківського рахунку у ПАТ «Ощадбанк» з метою отримання пенсії має підтвердити своє право на отримання вказаних виплат, які здійснюються державою, надавши чинну довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Необхідність отримання чинної довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи з метою відкриття рахунку у ПАТ «Ощадбанк» для виплати пенсії не покладає на ОСОБА_1 надмірний тягар.
Колегія суддів відхиляє посилання касаційної скарги на постанову Верховного Суду від 03 вересня 2018 року у справі № 127/19067/16-ц (провадження № 61-13097св18), оскільки фактичні обставини у вказаній справі не є подібними з обставинами у справі, яка переглядається.
Доводи касаційної скарги, які є подібними доводам апеляційної скарги, мотивована відповідь на які була надана судом апеляційної інстанції, не дають підстав для висновку, що оскаржені судові рішення ухвалено без додержання норм матеріального і процесуального права, не спростовують правильних по суті спору висновків судів попередніх інстанцій, а значною мірою зводяться до необхідності переоцінки доказів у справі, що згідно частини першої статті 400 ЦПК України знаходиться поза межами суду касаційної інстанції. Підстави для скасування оскаржених судових рішень відсутні.
Відповідно до частини третьої статті 401 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Враховуючи наведене, встановивши відсутність підстав для скасування оскаржених судових рішень, колегія суддів вважає за необхідне касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін.
Керуючись статтями 400 401 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Краматорського міського суду Донецької області від 19 листопада 2018 року та постанову Донецького апеляційного суду від 20 лютого
2019 року залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді: Є. В. Синельников
С. Ф. Хопта
В. В. Шипович