ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 лютого 2021 року

м. Київ

справа №279/5104/16-а

адміністративне провадження №К/9901/38444/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А.., Стародуба О.П.

розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області

на постанову Коростенського міськрайонного суду Житомирської області від 28.11.2016 (суддя Волкова Н.Я.) та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 15.02.2017 (колегія у складі суддів Мацького Є.М., Капустинського М.М., Шидловського М.М.)

у справі №279/5104/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, Міністерства внутрішніх справ України

про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язати вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 02.11.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо не надіслання інформації до Головного Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про зміни у грошовому забезпеченні для здійснення перерахунку пенсії;

- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України надіслати до Головного Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області інформацію про наявність підстав для перерахунку пенсії;

- визнати протиправною бездіяльність Головного Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо не проведення перерахунку пенсії з 01.01.2016 року;

- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» від 23.12.2015 року, ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанов Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року « Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» і № 947 від 18 листопада 2015 року «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268», починаючи з 01.01.2016 без обмеження граничного розміру.

2. Постановою Коростенського міськрайонного суду Житомирської області від 28.11.2016 позов задоволено частково:

- бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо не надсилання інформації про зміни у грошовому забезпеченні до Пенсійного фонду України для здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 визнано протиправною;

- зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України надіслати до Пенсійного фонду України інформацію про зміни у грошовому забезпеченні для перерахунку пенсії ОСОБА_1 ;

- в задоволенні позовних вимог до Головного управління Пенсійного фонду України відмовлено.

3. Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 15.02.2017, постанову Коростенського міськрайонного суду Житомирської області від 28.11.2016 скасовано та прийнято нову постанову, якою позовні вимоги задоволено частково:

- визнано протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо не надіслання інформації до Пенсійного фонду України про зміни у грошовому забезпеченні для здійснення перерахунку пенсії відносно ОСОБА_1 ;

- зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України надіслати до Пенсійного фонду України інформацію про зміни у грошовому забезпеченні для перерахунку пенсії ОСОБА_1 ;

- в решті позовних вимог відмовлено.

4. 02.03.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 15.02.2017. У касаційній скарзі відповідач із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права просив скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 03.03.2017 відкрито провадження у справі.

6. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано для розгляду до Верховного Суду.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є пенсіонером органів внутрішніх справ, пенсія якому призначена відповідно до положень Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-XII від 09.04.1992 (далі - Закон №2262-XII).

8. У вересні 2016 року позивач звернувся до Міністерства внутрішніх справ України із заявою про направлення до органів Пенсійного фонду України інформацію про зміну грошового забезпечення, зумовлену постановою КМУ №988 від 11.11.2015.

9. Листом Департамент фінансово-облікової політики Міністерства внутрішніх справ України відмовив позивачу в направленні такої інформації, обґрунтувавши таку відмову тим, що факт прийняття постанови КМУ №988 від 11.11.2015 не породжує підстав для перерахунку пенсії особам з числа колишніх працівників міліції.

10. 12.09.2016 позивач також звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області з заявою про прийняття рішення про перерахунок пенсії згідно правових норм, які вступили в законну силу.

11. Листом Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повідомило позивачу про те, що підстав для здійснення йому перерахунку пенсії немає, оскільки до нього не надходило інформації про підстави проведення перерахунку пенсії.

12. Вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною, позивач звернувся до суду із позовом.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

13. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що він, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988.

14. Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області заперечувало проти задоволення позовних вимог, зазначаючи про те, що вимоги позивача є передчасними, оскільки не отримувало документів про зміни у грошовому утриманні позивача і розпорядчих рішень щодо відмови у здійсненні такого перерахунку не виносило.

15. Міністерство внутрішніх справ України заперечувало проти задоволення позовних вимог, зазначаючи про те, що довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком. Позивач не проходив службу безпосередньо в Міністерстві внутрішніх справ України у зв`язку з чим у МВС України не має обов`язку інформувати територіальний орган Пенсійного фонду України про наявність підстав для перерахунку пенсії позивачу.

ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що саме постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» встановлено грошове забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, тому таке збільшення є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

Задоволенню підлягають позовні вимоги лише щодо Міністерства внутрішніх справ України, оскільки, через неотримання відповідної інформації від Міністерства внутрішніх справ України. Пенсійний фонд України не мав підстав для вчинення певних дій на користь позивача.

17. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи частково позов, суд апеляційної інстанції виходив з того, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованих висновків про те, що відповідач допустив протиправну бездіяльність, яка полягає у не направленні Пенсійному фонду України інформації про підстави перерахунку пенсії позивачеві, однак помилково зазначив, що протиправність Міністерства внутрішніх справ України полягає у тому, що ним не надсилалася інформація про зміни у грошовому забезпеченні до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області. З огляду на що, судове рішення у вказаній частині підлягає скасуванню з ухваленням нового - про визнання протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України, яка полягає в не направленні Пенсійному фонду України інформації про підстави перерахунку пенсії позивачеві.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

18. Касаційна скарга обґрунтована відсутністю підстав для перерахунку пенсії колишнім працівникам органів внутрішніх справ, оскільки винесена Кабінетом Міністрів України постанова «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11.11.2015 № 988 не змінює грошове забезпечення колишніх працівників міліції та не створює підстав для перерахунку їм пенсії.

Підстави для перерахунку пенсії колишнім працівникам міліції виникнуть у разі винесення Кабінетом Міністрів України рішення про зміну грошового забезпечення працівникам Національної поліції, лише після 29.12.2015.

19. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надав.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

21. Предметом спору є бездіяльність відповідачів щодо не направлення Пенсійному фонду України інформації про підстави перерахунку пенсії позивачеві та не проведення з 01.01.2016 перерахунку пенсії позивачу.

22. Верховний Суд вже розглядав справи з таким предметом спору. Зокрема, у постановах від 23.04.2019 у справі № 806/2121/16 та у справі 822/1479/16, обставини яких є подібними, Верховний Суд зазначив:

<…> Згідно з частиною 4 статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Відповідно до абзацу другого розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про національну поліцію» за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Кабінет Міністрів України постановою від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (далі - Постанова № 988) та постановою від 18.11.2015 № 947 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268» встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.

Відтак, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

Абзацом 1 пункту 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління ПФУ від 30 січня 2007 року № 3-1, передбачено, що про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Згідно пункту 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Отже, Порядком №45 передбачено, що Міністерство внутрішніх справ України повідомляє Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій. В свою чергу, Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління складають відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з яких особи були звільнені із служби.

Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про наявність у відповідача обов`язку надіслати до Пенсійного фонду України повідомлення про зміни в грошовому забезпеченні співробітників Міністерства внутрішніх справи України для перерахунку пенсій.

<…> Крім цього, як встановлено судами, як на час звернення позивача із заявою про перерахунок пенсії, так і на час розгляду справи судами попередніх інстанцій, Головне управління Пенсійного фонду України у Житомирській області не отримувало довідку із зазначенням розмірів відповідних виплат, на основі яких і може бути здійснений перерахунок пенсії позивачу.

Колегія суддів зазначає, що згідно вищевказаних норм Порядку №45 без отримання належної довідки, виданої відповідним органом МВС у Головного управління Пенсійного фонду України відсутні підстави та повноваження для проведення перерахунку пенсії позивачу.

<…> Колегія суддів відмічає, що оскільки законодавством чітко визначено процедуру, за якою провадиться перерахунок розміру пенсії, відповідно до ст. 63 Закону № 2262-ХІІ, тому покладення обов`язку на Головне управління Пенсійного фонду України діяти не у відповідності до Порядку, зокрема, після звернення позивача із заявою про перерахунок пенсії, самостійно звернутися до МВС або підрозділів, якими керує це Міністерство, з вимогами надати дані для розрахунку нового розміру пенсії, означало б спонукання до виходу за межі своїх повноважень».

23. Суд не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку у справі, що розглядається.

24. У справі, що розглядається, суди встановили, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988. В свою чергу порядок проведення перерахунку пенсії відповідачем дотримано не було, а бездіяльність відповідача щодо не надіслання інформації про зміни у грошовому утриманні до Пенсійного фонду України є протиправною.

25. Згідно частини першої статті 341 КАС України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

26. Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень.

27. Відповідно до ст. 343 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

28. Судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 328 341 342 343 349 350 355 356 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області залишити без задоволення.

Постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2017 року у справі № 279/5104/16-а залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб