ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2024 року
м. Київ
справа № 300/3657/22
адміністративне провадження № К/990/10843/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Коваленко Н.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Івано-Франківської міської ради
на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року (суддя Кафарська В.В.) та
постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2023 року (колегія у складі суддів Бруновської Н.В., Хобор Р.Б., Шавеля Р.М.)
у справі № 300/3657/22
за позовом керівника Окружної прокуратури міста Івано-Франківська
до Івано-Франківської міської ради
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
І. СУТЬ СПРАВИ
1. Спір у цій справі виник щодо державної реєстрації права власності на дамбу. Ключовим є питання належності такої гідротехнічної споруди до об`єктів, на які поширюється режим нерухомої речі, у розумінні ст. 181 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), речові права на які підлягають державній реєстрації відповідно до Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952-IV).
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Суди попередніх інстанцій встановили, що гідротехнічна споруда (дамба), висотою 3- 5 м, протяжністю 2,2 км на річці Бистриця Надвірнянська розташовується нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, що є територією Івано-Франківської міської ради. Зазначена гідротехнічна споруда (дамба) введена в експлуатацію 1993 року.
3. У 2020 році Управління капітального будівництва в Івано-Франківській області розмістило на веб порталі «Prozorro» інформацію про тендер на проведення робіт щодо «Відновлення дамби та берегоукріплення р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, пошкодженої стихією 12-25 червня 2020 року. Капітальний ремонт.» (Перша черга) (ДСТУ Б.Д. 1.1-1:2013) (ДК 021:2015 - 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація) (ID: UА-2020-09-16-000371-с).
4. 04.09.2020 Управління капітального будівництва в Івано-Франківській області наказом № 257-пр «Про затвердження проектної документації» затвердило проєктну документацію, розроблену ТОВ «Укртехінжиніринг», на об`єкт «Відновлення дамби та берегоукріплення р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, пошкодженої стихією 12-25 червня 2020 року. Капітальний ремонт» у розмірі 19682,311 тис. грн.
5. 22.09.2020 це ж Управління уклало з ТОВ «Будівельна фірма Грандтавербуд» договір на закупівлю підрядних робіт за державні кошти № 53т, вартістю 7807,278 тис. грн. Фінансування робіт (будівництва об`єкта) за вказаним договором здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.
6. 28.12.2020 Івано-Франківська обласна прокуратура звернулася до Івано-Франківської об`єднаної територіальної громади з листом про отримання інформації щодо реєстрації права власності на гідротехнічну споруду - дамбу на річці Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3- 5 м, довжиною 2,2 км.
7. 16.01.2021 Івано-Франківська міська рада листом № 09/01-09/4850 повідомила, що дамба перебуває на балансі Комунального підприємства «Благоустрій» Івано-Франківської міської ради (далі - КП «Благоустрій»), реєстрація права власності територіальної громади на такий об`єкт не здійснювалася.
8. У вересні 2022 року керівник Окружної прокуратури міста Івано-Франківська звернувся до суду з позовом, вбачаючи в таких діях Івано-Франківської міської ради протиправну бездіяльність.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
9. У позовній заяві керівник Окружної прокуратури міста Івано-Франківська просив:
- визнати протиправною бездіяльність Івано-Франківська міської ради щодо невчинення дій, спрямованих на проведення державної реєстрації права власності на дамбу р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3- 5 м, довжиною 2,2 км;
- зобов`язати Івано-Франківську міську раду звернутися до державного реєстратора із заявою про державну реєстрацію права власності на зазначену гідротехнічну споруду.
10. Керівник Окружної прокуратури міста Івано-Франківська обґрунтував позовні вимоги тим, що КП «Благоустрій» обліковує гідротехнічну спору на рахунку (субрахунку) 103 «Будинки та споруди» за інвентарним номером 103000042; Управління капітального будівництва в Івано-Франківській області замовляло розробку та затверджувало проєктно-кошторисну документацію, для відновлення дамби використовувалися будівельні матеріали, устаткування та обладнання.
Гідротехнічна спора відповідає ознакам нерухомого майна, визначеним ч. 1 ст. 181 ЦК України, підлягає державній реєстрації речових прав відповідно ст. 4 Закону № 1952-IV.
На підтвердження підстав для представництва інтересів держави у суді зазначав про відсутність компетентного органу та звернення до суду з цим позовом самостійно відповідно до ст. 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII «Про прокуратуру».
11. Івано-Франківська міська рада заперечувала проти задоволення позову. Вказувала на те, що ст. 25, 26 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування» не передбачено обов`язку органу місцевого самоврядування реєструвати право власності на комунальне майно.
Міністерство юстиції України у листі від 09.02.2021 на запит Департаменту інфраструктури, житлової та комунальної політики Івано-Франківської міської ради роз`яснило, що такі об`єкти як гідротехнічні споруди не наділені технічними характеристиками, інформація про які підлягає обов`язковому внесенню до Державного реєстру прав.
Такі дії, на переконання відповідача, є свідченням того, що міська рада вживала заходи щодо здійснення реєстрації права власності на гідротехнічну споруду, не допустила бездіяльності.
Право власності на гідротехнічну споруду (дамбу) ніким не оспорюється, наразі у Івано-Франківської міської ради відсутні документи та відомості, необхідні для здійснення реєстрації права власності на дамбу.
Для внесення відомостей до Державного реєстру необхідна адреса нерухомого майна, кадастровий номер земельної ділянки, на якій розташований об`єкт, технічний паспорт на споруду. Гідроспоруда (дамба) розміщена на несформованій земельній ділянці. Порядком присвоєння адрес об`єктам нерухомого майна, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2021 № 690, гідроспоруди та дамби належать до переліку об`єктів нерухомого майна, яким не присвоюється адреса.
Дія Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 № 127, не поширюється на проведення інвентаризації гідротехнічних споруд. Методика обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складання промислових відходів та хвостів, затверджена наказом Держкоммістобудування і архітектури від 19.12.1995 № 252 (далі - Методика № 252), не передбачає можливості та необхідності проведення реєстрації права власності на гідротехнічні споруди.
У позовній заяві прокурор не обґрунтував, як відсутність зареєстрованого права власності на дамбу порушує інтереси держави.
12. Окружна прокуратура міста Івано-Франківська у відповіді на відзив покликалася на Методичні рекомендації стосовно об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації, затверджені Колегією Державної реєстраційної служби України від 11.12.2012, протокол № 3 (далі - Методичні рекомендації), в яких роз`яснено про необхідність державної реєстрації права власності на гідротехнічні споруди. Міська рада вживала заходи виключно щодо отримання роз`яснень, проте не зверталася до відповідного органу реєстрації щодо проведення державної реєстрації права власності на дамбу.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Івано-Франківський окружний адміністративний суд рішенням від 14.11.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.02.2023, позов задовольнив.
14. Суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що Івано-Франківська міська рада є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном територіальної громади, на території якої розташована гідротехнічна споруда. Незалежно від того чи є дамба гідротехнічною чи інженерною спорудою, вона є спорудою, призначеною для використання водних ресурсів, для боротьби з шкідливим впливом вод, захистом земель від водної та вітрової ерозії, інших негативних процесів, нерозривно пов`язаною із землею та її переміщення в інше місце може призвести до надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру.
15. Відповідач у касаційній скарзі просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову. Покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах.
Зазначає, що право господарського відання наділяє КП «Благоустрій» правом здійснювати заходи щодо реєстрації права власності на це майно. Зобов`язання Івано-Франківської міської ради вжити такі заходи неможливо виконати у зв`язку з тим, що гідротехнічна споруда (дамба) не наділена технічними характеристиками, інформація про які підлягає обов`язковому внесенню до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Обраний прокуратурою спосіб захисту не спрямований на поновлення права; у позові не зазначено, яким чином бездіяльність органу місцевого самоврядування впливає на права та інтереси держави.
16. Окружна прокуратура міста Івано-Франківська у відзиві зазначає, що інвентаризація дамби можлива шляхом залучення спеціалізованих організацій. Позиція відповідача ґрунтується на листі Мін`юсту, який не створює норм права, має інформаційний характер, а позиція прокуратури відображає Методичні рекомендації. Дамба має усі ознаки нерухомого майна, визначені ч. 1 ст. 181 ЦК України. Передання гідротехнічної споруди на баланс комунального підприємства не припиняє права власності на таку споруду територіальної громади міста Івана-Франківська; питання визначення, ведення обліку комунального майна та право на розпорядження ним належить виключно до повноважень органу місцевого самоврядування.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та відзиву.
18. За частиною 1 ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
19. До таких речей належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення - житлові будинки, будівлі, споруди тощо. (ч. 1 ст. 181 ЦК України).
20. Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону № 1952-IV).
21. Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
22. Питання необхідності державної реєстрації гідротехнічної споруди потребує дослідження правової природи вжитого у Законі терміну -«споруди», та можливості його поширення на дамбу.
23. Нормативно-правове регулювання містить різні семантично схожі визначення терміну «споруда».
24. За Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженим наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 № 507 (чинний на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - ДК 018-2000) споруди - це будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельномонтажних робіт.
25. У чинному з 01.01.2024 Класифікаторі будівель і споруд НК 018:2023, затвердженому наказом Міністерства економіки України від 16.05.2023 № 3573 (далі - НК 018:2023), використовуються терміни, визначені Європейським класифікатором типів споруд, а саме: споруди - структури, пов`язані із землею, які створені з будівельних матеріалів і комплектуючих та/або для яких виконуються будівельні роботи.
26. Також Національний стандарт № 2 «Оцінка нерухомого майна», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 № 1442, містить положення про те, що споруди - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій (дамби, тонелі, естакади, мости тощо).
27. Термін «гідротехнічні споруди» вживається у Додатку А до ДБН В.2.4-3:2010 Гідротехнічні, енергетичні та меліоративні системи і споруди, підземні гірничі виробки. Гідротехнічні споруди. Основні положення (далі - ДБН В.2.4-3:2010). Це споруди, що підпадають під вплив водного середовища, призначені для використання і охорони водних ресурсів, а також для захисту від шкідливого впливу вод.
28. Схожий термін використано у п. 1.3 Правил безпеки при експлуатації каналів, трубопроводів, інших гідротехнічних споруд у водогосподарських системах, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 03.04.2012 № 661 (далі - Правила № 661): гідротехнічна споруда - інженерна споруда, призначена для керування водним режимом, використовування водних ресурсів або для запобігання шкідливій дії вод.
29. У ДК 018-2000 серед видів споруд також виділяються інженерні споруди - це об`ємні, площинні або лінійні наземні, надземні або підземні будівельні системи, що складаються з несучих та в окремих випадках огороджувальних конструкцій і призначені для виконання виробничих процесів різних видів, розміщення устаткування, матеріалів та виробів, для тимчасового перебування і пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів та т. ін.
30. Як зазначено у Класифікаторі, інженерні споруди класифікуються в основному за інженерним задумом, що визначається цільовим призначенням об`єкта. До інженерних споруд відносяться: транспортні споруди (залізниці, шосейні дороги, злітно-посадкові смуги, мости, естакади тощо), трубопроводи та комунікації, дамби, комплексні промислові споруди, спортивні та розважальні споруди та т. ін.
31. За класом 215 НК 018:2023 дамба також належить до інженерних споруд.
32. Таким чином, термін «гідротехнічна споруда» пов`язаний з конкретним функціональним об`єктом (конструкцією), є узагальнюючою назвою споруд, що використовуються на водних ресурсах, основним же є термін «споруда».
33. У свою чергу, дамба є видом гідротехнічних та інженерних споруд, не належить до будівель та приміщень, проте за інженерним задумом розміщується на земельній ділянці, призначена для спеціальних технічних функцій, пов`язаних з використовуванням водних ресурсів, зокрема для запобігання шкідливій дії вод. Переміщення такої споруди призводить до втрати її призначення.
34. Частиною 1 ст. 5 Закону № 1952-IV визначається необхідність державної реєстрації споруд, а також їх окремих частин.
35. Виключенням є споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, перелічені у ч. 4 ст. 5 Закону № 1952-IV, зокрема магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії, крім меліоративних мереж, складових частин меліоративної мережі.
36. Як інженерна (гідротехнічна) споруда, дамба не є частиною чи приналежністю головної речі, не включена до переліку споруд, передбачених ч. 4 ст. 5 Закону № 1952-IV. Тому суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що дамба належить до нерухомого майна, щодо якого має проводитися державна реєстрація прав.
37. Щодо суб`єкта, який має речові права на дамбу та уповноважений вчиняти певні дії стосовно оформлення права власності, Суд зазначає таке.
38. Відповідно до п. 7 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» (далі - Закон № 5245-VI), з дня набрання чинності цим законом (чинний з 01.01.2013) землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
39. Згідно з п. 3, 4 розділу ІІ Закону № 5245-VI з дня набрання ним чинності землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:
а) земельні ділянки:
- на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади;
- які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;
б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах «а» і «б» пункту 4 цього розділу.
40. Органи місцевого самоврядування з огляду на ч. 1, 5 ст. 15 Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону; від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
41. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 5 ст. 60 Закону № 280/97-ВР).
42. Таким чином, відповідний орган місцевого самоврядування уповноважений визначати юридичну долю об`єктів, що розташовані на земельних ділянках комунальної власності.
43. Суди попередніх інстанцій встановили, що спірна дамба розташована на території міста Івано-Франківська, за рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30.05.2019 № 631 передана на баланс КП «Благоустрій».
44. За ч. 1, 3 ст. 78 Господарського кодексу України (далі - ГК України) комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.
Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).
45. З огляду на ч. 1, 2 ст. 137 ГК України правом оперативного управління є речове право суб`єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).
Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб`єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб`єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.
Тоді як право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.
Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб`єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства (ч. 2, 3 ст. 136 ГК України).
46. Тобто, власником комунального майна є відповідна територіальна громада (ст. 60 Закону № 280/97-ВР), суб`єктом управління таким майном - орган місцевого самоврядування (ст. 29 Закону № 280/97-ВР), а комунальне (унітарне) підприємство має право володіння, а також обмежені права користування і розпорядження комунальним майном в цілях і межах, встановлених власником.
47. Між тим, у ч. 1 ст. 317 ЦК України визначено, що саме власникові належать повний перелік правомочностей - право володіння, користування та розпорядження своїм майном, які він може реалізовувати на власний розсуд.
48. Орган місцевого самоврядування реалізує такі повноваження від імені та в інтересах територіальних громад. До відання місцевих рад також належить також вжиття заходів щодо реєстрації та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади, шляхом звернення до органу державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку (ч. 2 ст. 335 ЦК України).
49. Зважаючи на це, Суд відхиляє доводи касаційної скарги про те, що Івано-Франківська міська рада не має права вчиняти дії щодо оформлення права власності на дамбу на р. Бистриці Надвірнянської.
50. Крім того, відповідно до Методологічних положень щодо складання балансів активів і пасивів, затверджених наказом Держкомстату від 10.12.2010 № 504, баланс активів і пасивів - це звіт, який складають на певну дату і який відображає вартість активів, що є у власника цих активів, та зобов`язань визначення складу і вартості майна та не визначає підстав знаходження майна у власності підприємства. Тобто, баланс КП «Благоустрій» - це лише відомості бухгалтерського обліку.
51. Комунальне підприємство, на відміну від органу місцевого самоврядування, не може звертатися від імені та в інтересах територіальних громад до органу державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації порядку для оформлення права комунальної власності.
52. Суд також звертає увагу на те, що Івано-Франківська міська рада стверджує про передачу гідротехнічної споруди в господарське відання КП «Благоустрій», тобто, реалізацію речового права, характерного для здійснення комерційної господарської діяльності.
53. Суд ураховує, що інженерні споруди призначені для виконання спеціальних технічних функцій, що властиво для здійснення некомерційної господарської діяльності, проте, не вбачає потреби перевіряти юридичний факт перебування дамби саме у господарському віданні КП «Благоустрій», що не досліджувалося судами попередніх інстанцій у ході розгляду справи, оскільки це не впливає на формулювання висновків щодо визначення органу, уповноваженого ініціювати державну реєстрацію права власності на гідротехнічну споруду (дамбу).
54. Листом Мін`юсту від 17.02.2021 № 7027/3262-26-21/8.4.1, котрий надано Виконавчому комітету Івано-Франківської міської ради на запит, роз`яснено, що гідротехнічні споруди не наділені технічними характеристиками, передбаченими пп. 2 п. 29 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1141, інформація про яку підлягає внесенню до Державного реєстру речових прав.
55. Суд дійшли висновку, що це роз`яснення Мін`юсту має інформаційний характер, про що зазначено у самому листі, не містить обґрунтування того, що технічно реєстрація гідротехнічної споруди у Державному реєстрі речових прав є неможливою.
56. Крім того, лист Мін`юсту не узгоджується з п. 2.7 Методичних рекомендацій, які визначають, що до об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації, належать споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій.
57. Оцінюючи правомірність дій відповідача, суди попередніх інстанцій встановили, що після звернення органу прокуратури з листом до Івано-Франківської міської ради щодо отримання інформації стосовно реєстрації права власності на гідротехнічну споруду міська рада повідомила, що такі заходи не вживалися.
58. Велика Палата Верховного Суду у своїх постановах від 31.03.2021 у справах № 9901/347/20, від 01.07.2021 у справі № 9901/116/20, від 01.09.2022 у справі № 990/46/22, та від 08.09.2022 у справі № 9901/276/19 неодноразово зазначала, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень необхідно розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
59. Відповідач не здійснив юридично значимих дій щодо оформлення права власності на гідротехнічну споруду на річці Бистриця Надвірнянської, яка, за відсутності реєстрації у Державному реєстрі речових прав, у розумінні закону фактично залишається безхазяйним майном.
60. Тому суди першої та апеляційної інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про те, що бездіяльність Івано-Франківської міської ради є доведеною, а аргументи щодо звернення до Мін`юсту стосовно отримання інформації, не спростовують тієї обставини, що суб`єкт владних повноважень не звертався до органу державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку навіть після запиту органу прокуратури, не надав докази неможливості проведення технічної інвентаризації об`єкта нерухомості, виготовлення технічного паспорту гідротехнічної споруди, що експлуатується як закінчений будівництвом об`єкт понад 29 років.
61. Також Суд відхиляє доводи скаржника щодо непоновлення права у результаті задоволення позову, відсутність порушення інтересів держави.
62. Відповідно до ст. 13 Конституції України, ч. 4 ст. 319 ЦК України власність зобов`язує. Гідротехнічні споруди не можуть мати юридичний статус безхазяйної речі, перебуваючи на балансі комунального підприємства, заснованого міською радою.
63. У цьому виражаються інтереси держави у сфері контролю за охороною майна територіальної громади, реалізації нагляду за безпечною та надійною експлуатацією інженерної водозахисної споруди, призначеної для захисту територій від затоплення, фінансування та контролю видатків державного бюджету на обслуговування.
64. Відповідно до ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
65. За таких обставин касаційну скаргу Івано-Франківської міської ради слід залишити без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції - без змін.
Керуючись ст. 341 345 349 350 356 359 КАС України, Суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Івано-Франківської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2023 року у справі № 300/3657/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.
Суддя В.М. Кравчук
Суддя А.А. Єзеров
Суддя Н.В. Коваленко