ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 серпня 2023 року
м. Київ
справа № 300/3986/22
адміністративне провадження № К/990/24720/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Шарапи В.М.
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.12.2022 (суддя Тимощук О.Л.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.06.2023 (колегія у складі суддів Гінди О.М., Ніколіна В.В., Пліша М.А.)
у справі № 300/3986/22
за позовом ОСОБА_1
до Департаменту соціальної політики виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій.
І. РУХ СПРАВИ
1. У жовтні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Департаменту соціальної політики виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (далі - відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі - відповідач-2), в якому просив:
- визнати протиправними дії відповідачів щодо нарахування і виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік та за 2022 рік, як учаснику бойових дій у розмірі меншому, ніж передбачено частиною 5 статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
- зобов`язати відповідача-1 здійснити перерахунок та виплату недоплаченої суми щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум;
- зобов`язати відповідача-2 здійснити перерахунок та виплату недоплаченої суми щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, як учаснику бойових дій відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.
IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
3. Представник позивача 28.06.2022 звертався до Управління соціального захисту населення Івано-Франківської районної адміністрації із адвокатським запитом № 23-06/22 для з`ясування чи виплачувалась ОСОБА_1 , згідно з порядком в редакції Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», щорічна грошова допомога до 5 травня.
4. Управління соціального захисту населення Івано-Франківської районної державної адміністрації листом від 08.07.2022 №931/02-25 повідомило, що жодних виплат не проводило та рекомендували звернутися в департамент соціальної політики за місцем проживання.
5. Згодом представник позивача звернувся з адвокатським запитом від 25.07.2022 за № 25-06/22 до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської міської ради для з`ясування чи виплачувалась ОСОБА_1 , згідно з порядком в редакції Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щорічна грошова допомога до 5 травня у 2020, 2021 та 2022 роках. Однак відповіді не одержав.
6. Вважаючи, що його право на виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році та у 2022 році порушено, позивач звернувся до суду.
ІIІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
7. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що після прийняття Конституційним Судом України Рішення від 27.02.2020 № 3-р/2020 він набув право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, як це встановлено статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
8. Відповідач-2 заперечував проти задоволення позовних вимог. Покликався на те, що Кабінет Міністрів України видає обов`язкові до виконання акти - постанови і розпорядження, серед яких Постанова №540, яка набрала чинності 11.05.2022, відповідно до якої у 2022 році виплачувалась одноразова грошова допомога. Отже, щорічну разову грошову допомогу позивачу було виплачено у розмірі, що встановлено в додатку до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 №540.
Також відповідно до підпункту 2 пункту 22 Розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України установлено, що Кабінет Міністрів України може приймати рішення, зокрема щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування. Частиною 2 статті 20 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VІІІ передбачено, що в у мовах воєнного стану можуть бути обмежені права і свободи людини і громадянина, передбачені частиною 2 статті 64 Конституції України.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.12.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.06.2023, у задоволенні позову відмовлено.
10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, покликаючись на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 01.12.2022 у справі №580/2869/22 та враховуючи положення частини другої статті 20 Закону №389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, дійшов висновку, що виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня за 2021 рік повинна здійснюватися у розмірах відповідно до Постанови №325, а за 2022 рік, відповідно до Постанови №540, тобто визначених на час спірних правовідносин.
Окрім того, позивач не був позбавлений права на щорічну разову грошову допомогу до 5-го травня у 2022 році та отримав її у розмірі 1 491,00 грн, що встановлено в додатку до Порядку, затвердженого Постановою №540, а щодо отриманих/недоотриманих коштів у 2021 році у суду відомості відсутні.
Також за висновком суду апеляційної інстанції, позивач обґрунтовуючи позовні вимоги до Департаменту соціальної політики виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, не навів доказів того, що у 2021 році йому нараховано та виплачено щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік як учаснику бойових дій, у розмірі меншому, ніж передбачено ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», яка мала застосовуватися у зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 у справі 1-247/2018(3393/18), а тому позовні вимоги у цій частині задоволенню не підлягають.
11. Позивач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове - про задоволення позовних вимог.
12. Як на підставу касаційного оскарження покликається на необхідність відступу від висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22, оскільки Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 не введено обмеження розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань» не підлягає застосуванню, оскільки визнана протиправною та нечинною рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.11.2022 у справі №640/8186/22. Крім того, зазначена постанова Кабінету Міністрів України не поширюється на вимоги про стягнення одноразової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік.
13. У відзиві відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та зазначає наступне.
15. Ключовим питанням у цій справі є виплата позивачу, як учаснику бойових дій, щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 - 2022 роках.
16. Щодо виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, то подібні правовідносини були предметом розгляду у Верховному Суді.
17. Верховний Суд у складі Судової палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 13.06.2023 у справі № 560/8064/22 відступив від висновку щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22, відповідно до якого правомірним є нарахування та виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, та сформулював наступний висновок:
« 1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;
(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;
(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій;
(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 гривня, II групи -3906 гривень, III групи - 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;
(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, у таких розмірах:
I групи - десять мінімальних пенсій за віком;
II групи - вісім мінімальних пенсій за віком;
III групи - сім мінімальних пенсій за віком.
Застосовуючи наведені вище правові висновки Верховного Суду до спірних відносин, які виникли у справі, яка переглядається, Судова палата виходить із того, що оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 13 Закону № 3551-XII і Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни у 2022 році слід застосовувати не Порядок № 540, а Закон №3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.»
18. Суд не вбачає підстав для відступу від цього висновку у справі, що розглядається.
19. Застосовуючи ці висновки до обставин справи, колегія суддів звертає увагу, що Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, здійснюється у розмірі - 1491 гривня.
20. Відповідно до ст. 12 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
21. З матеріалів справи вбачається (а.с. 51), що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області було виплачено позивачу одноразову грошову допомогу до 5 травня у 2022 році у розмірі суми 1491,00 гривень.
22. Однак, оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 12 Закону № 3551-XII та Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, для визначення розміру разової грошової допомоги учасникам бойових дій у 2022 році слід застосовувати Закон № 3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.
23. Враховуючи зазначене вище, наявні правові підстави для задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача суму недоплаченої разової грошової допомоги, як учаснику бойових дій, до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, тобто, у розмірі, встановленому ч.5 ст.12 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
24. Щодо виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році, то колегія суддів звертає увагу на те, що суди попередніх інстанцій відповідних обставин не встановили.
25. Представник позивача у червні 2022 року звертався до Управління соціального захисту населення Івано-Франківської районної державної адміністрації із запитом про надання інформації щодо виплати ОСОБА_1 відповідно до ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» разової грошової допомоги до 5 травня у 2020, 2021 та 2022 роках.
26. Управління соціального захисту населення Івано-Франківської районної державної адміністрації листом від 08.07.2022 повідомило, що у 2022 році не проводило виплату до 5 травня та рекомендувало звернутися до Департаменту соціальної політики за місцем реєстрації або місцем роботи. Однак щодо 2020 і 2021 років відповіді не надано.
27. У липні 2022 року представник позивача звернувся до Департаменту соціальної політики виконкому Івано-Франківської міської ради із запитом про надання інформації щодо виплати ОСОБА_1 відповідно до ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» разової грошової допомоги до 5 травня у 2020, 2021 та 2022 роках. Відповідь в матеріалах справи відсутня. Будь-які докази стосовно виплати грошової допомоги до 5 травня у 2021 у розмірі меншому, ніж передбачено ст.12 Закону № 3551-ХІІ, у справі відсутні.
28. Верховний Суд наголошує, що принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі полягає насамперед у активній ролі суду при розгляді справи. В адміністративному процесі, на відміну від суто змагального процесу, де суд оперує виключно тим, на що посилаються сторони, мають бути повністю встановлені обставини справи з метою ухвалення справедливого та обґрунтованого рішення.
29. Принцип офіційності, зокрема, виявляється у тому, що суд визначає обставини, які необхідно встановити для вирішення спору; з`ясовує якими доказами сторони можуть обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо цих обставин; у разі необхідності суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, доповнити чи пояснити певні обставини, а також надати суду додаткові докази.
30. Відповідно до частини четвертої статті 9 КАС України суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
31. Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
32. Одночасно колегія суддів звертає увагу, що, встановлюючи наявність або відсутність фактів, якими обґрунтовувалися вимоги чи заперечення, визнаючи одні та відхиляючи інші докази, суд має свої дії мотивувати та враховувати, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
33. До повноважень Верховного Суду не входить дослідження доказів, встановлення фактичних обставин справи або їх переоцінка, тобто об`єктом перегляду касаційним судом є виключно питання застосування права.
34. Колегія суддів наголошує, що для повного, об`єктивного та всебічного з`ясування обставин справи суду необхідно надати належну правову оцінку кожному окремому доказу в їх сукупності, які містяться в матеріалах справи або витребовуються, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, з посиланням на це в мотивувальній частині свого рішення, враховуючи при цьому відповідні норми матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
35. З огляду на викладене, відповідно до положень статей 351 353 КАС України, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій в частині нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, а в частині, що стосується нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік - направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
36. Судові витрати у справі відсутні, оскільки позивач є учасником бойових дій.
Керуючись статтями 341 345 351 353 356 КАС України, Верховний Суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2023 року у справі № 300/3986/22 скасувати.
Справу № 300/3986/22 в частині позовних вимог ОСОБА_1 про нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік направити на новий розгляд до Івано-Франківського окружного адміністративного суду.
В частині нарахування та виплати разової грошової допомоги ОСОБА_1 до 5 травня за 2022 рік прийняти нову постанову.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, як учаснику бойових дій у розмірі меншому, ніж передбачено частиною 5 статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, як учаснику бойових дій, відповідно до частини 5 статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і не оскаржується.
Суддя В.М. Кравчук
Суддя Я.О. Берназюк
Суддя В.М. Шарапа