ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2024 року

м. Київ

справа №320/14610/24

провадження № К/990/30611/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Кашпур О. В., Уханенка С. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом Акціонерного товариства «Укргазвидобування» до Антимонопольного комітету України, за участю третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН», про визнання протиправним та скасування рішення, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Акціонерного товариства «Укргазвидобування» на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 липня 2024 року, прийнятої у складі колегії суддів: головуючого - Епель О. В., суддів: Мєзєнцева Є. І., Файдюка В. В.,

І. Суть спору

1. У квітні 2024 року Акціонерне товариство «Укргазвидобування» (далі - АТ «Укргазвидобування») звернулось до суду з адміністративним позовом до Антимонопольного комітету України, за участю третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» (далі - ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН»), про визнання протиправним та скасування рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 05 березня 2024 року № 4095-р/пк-пз.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами проведення відкритих торгів на закупівлю № UA-2023-12-05-004815-а визнано переможцем процедури закупівлі ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН».

Стверджує, що в процесі укладення договору позивачем з`ясовано, що на імперативну вимогу пункту 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, (далі - Особливості № 1178), згідно з яким переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту.

Наголошує, що переможець не підтвердив у визначені законодавством строки відсутність підстав, зазначених підпунктами 3, 6 пункту 47 Особливостей № 1178, а саме не завантажив відомості щодо притягнення до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення, а також до кримінальної відповідальності керівника, інформація про якого міститься в Єдиному державному реєстрі.

Позивач зазначає, що 16 лютого 2024 року ухвалив рішення № 046 про відхилення тендерної пропозиції переможця, яке останній оскаржив до Антимонопольного комітету України.

Вказує, що за результатами розгляду зазначеної скарги відповідачем ухвалено рішення від 05 березня 2024 року № 4095-р/пк-пз про її задоволення та зобов`язано АТ «Укргазвидобування» скасувати рішення про відхилення тендерну пропозицію ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» за процедурою закупівлі про проведення якої оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2023-12-05-004815-а за лотом № 2.

Вважаючи, що тендерна пропозиція ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» не відповідає умовам тендерної документації замовника, АТ «Укргазвидобування» звернулась до суду з вимогою про скасування рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 05 березня 2024 року № 4095-р/пк-пз.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. АТ «Укргазвидобування» (код ЄДРПОУ 30019775) зареєстровано 28 серпня 1998 року. Основним видом діяльності за КВЕД є: 06.20 Добування природного газу.

4. 05 грудня 2023 року Акціонерним товариством «Укргазвидобування» оголошено про проведення процедури закупівлі 23П-268 76110000-7 - Послуги пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах AT "Укргазвидобування" ідентифікатор закупівлі № UA-2023-12-05-004815-a.

5. ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» брало участь в лоті № 2 процедури закупівлі № UA-2023-12-05-004815-a, подавши тендерну пропозицію.

6. 17 січня 2024 року замовником розглянуто та кваліфіковано без зауважень тендерну пропозицію учасника ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» відповідно до прийнятого і опублікованого протоколу Уповноваженої особи від 17 січня 2024 року № 012, згідно з яким визначено учасника ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» з ціною тендерної пропозиції 90 009 000,00 грн з ПДВ переможцем по лоту № 2 та ухвалено рішення у строк з 23 січня 2024 року по 01 лютого 2024 року укласти договір про закупівлю з вказаним учасником.

7. Повідомлення про намір укласти договір опубліковано 17 січня 2024 року на сайті Уповноваженого органу за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-12-004027-a/print/active-awards/pdf/0515cf43a6434996ab49bf5dd60da505.

8. Додатком 2.2. до тендерної документації передбачено перелік документів, що вимагаються замовником для завантаження учасником-переможцем відповідно до вимог пункту 47 Особливостей № 1178 та інших документів 19 січня 2024 року ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН" подано (завантажено) як учасником-переможцем необхідні документи.

9. 17 січня 2024 року на підставі рішення засновника та учасника ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» - Компанії Хайлун Ойл Сервіс Енд Інжиніринг Ко., ЛТД (HILONG OIL SERVICE & ENGINEERING CO., LTD) № 1/012024 видано наказ ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» від 17 січня 2024 року № 04-к, предметом якого покладення обов`язків директора товариства, починаючи з 19 січня 2024 року на ОСОБА_1.

Згідно з рішенням засновника та учасника ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН" - Компанії Хайлун Ойл Сервіс Енд Інжиніринг Ко., ЛТД (HILONG OIL SERVICE & ENGINEERING CO., LTD) від 17 січня 2024 року № 1/01-2024 вирішено звільнити ОСОБА_2 з посади директора товариства, починаючи з 18 січня 2024 року, та призначити з 19 січня 2024 року директором ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН" ОСОБА_1.

19 січня 2024 року ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» на виконання вимог та у строки, встановлені Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» подало до приватного нотаріуса Гончар Г. В., документи для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Відповідні зміни про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зокрема про призначення нового директора ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» ОСОБА_1 25 січня 2024 року зареєстровано в Єдиному державному реєстрі з наданням виписки з цього реєстру.

10. 19 січня 2024 року в електронній системі закупівлі переможцем ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» після ухвалення рішення про визначення його переможцем закупівлі № 23П-268 (Лот № 2), цим учасником як переможцем надано такі документи:

1. Файл « 6.1.Рішення учасника № 3 про зміну юридичної адреси та директора.PDF», в якому міститься рішення учасника від 16 січня 2019 року № 3 про призначення ОСОБА_2 на посаду директора товариства (міститься в електронній системі закупівель);

2. Файл « 6.2. Наказ про призначення директора.PDF», де міститься наказ, згідно з яким ОСОБА_2 приступає до виконання обов?язків директора Товариства (міститься електронній системі закупівель);

3. Файл « 7.Наказ про прийняття ОСОБА_1 на посаду заступника директора з виробництва.PDF», в якому міститься наказ від 23 червня 2021 року про прийняття на роботу ОСОБА_1 на посаду заступника директора з виробництва (міститься в електронній системі закупівель);

4. Інформаційна довідка з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, відносно особи «ОСОБА_1» (міститься в електронній системі закупівель);

5. Витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», відносно особи «ОСОБА_1» (міститься в електронній системі закупівель).

11. 02 лютого 2024 року ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» направив лист позивачу, в якому зазначив, що після прийняття позивачем протоколу від 17 січня 2024 року № 012 про визнання товариства переможцем, відбулись зміни керівника товариства та ту обставину, що станом на 19 січня 2024 року (дату завантаження документів як переможцем) директором ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН" призначений та виконує функції керівника ОСОБА_1.

12. 16 лютого 2024 року замовником процедури закупівлі розглянуто подані ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» документи та за результатами опубліковано протокольне рішення від 16 лютого 2024 року № 046, уповноваженої особи AT «Укргазвидобування» про відхилення тендерної пропозиції переможця ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН».

13. Підставою відхилення замовником тендерної пропозиції ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» слугувала та обставина, вказаним товариством як учасником, на думку замовника, не надано у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей № 1178, а саме: на імперативну вимогу пункту 47 Особливостей № 1178, де зазначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених підпунктами 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей № 1178 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту, переможець не підтвердив відсутність підстав, визначених підпунктами 3, 6 пункту 47 Особливостей № 1178, оскільки згідно з установчими документами переможця та даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України, керівником ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» є ОСОБА_2. Відповідно до оприлюдненої інформації в системі закупівель, повідомлення про намір підписати договір сформовано 17 січня 2024 року але, станом на дату проведення перевірки (24.01.2024) переможець не завантажив до системи:

інформаційну довідку або витяг з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, про те, що керівника учасника процедури закупівлі (ОСОБА_2), фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією;

довідку про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України у формі витягу з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» відносно фізичної особи, яка є учасником процедури закупівлі, керівника учасника процедури закупівлі (ОСОБА_2).

14. 21 лютого 2024 року ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» подано скаргу до комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.

15. 05 березня 2024 року комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель ухвалила рішення № 4095- р/пк-пз, яким зобов`язала АТ «Укргазвидрбування» скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» за процедурою закупівлі - "23П-268 76110000- 7 - Послуги пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах АТ "Укргазвидобування" (Лот №1 - ДК 021:2015 76110000-7 - Послуги, пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах АТ "Укргазвидобування"); Лот №2 - ДК 021:2015 76110000-7 - Послуги, пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах АТ "Укргазвидобування"); Лот №3 - ДК 021:2015 76110000-7 - Послуги, пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах АТ "Укргазвидобування"); Лот №4 - ДК 021:2015 76110000-7 - Послуги, пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах АТ "Укргазвидобування"); Лот №5 - ДК 021:2015 76110000-7 - Послуги, пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах АТ "Укргазвидобування"); Лот №6 17 - ДК 021:2015 76110000-7 - Послуги, пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах АТ "Укргазвидобування"); Лот №7 - ДК 021:2015 76110000-7 - Послуги, пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах АТ "Укргазвидобування"); Лот №8 - ДК 021:2015 76110000-7 - Послуги, пов`язані з видобуванням газу (Послуги з капітального ремонту нафтових та газових свердловин на родовищах АТ "Укргазвидобування"))", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2023- 12-05-004815-a, за лотом № 2.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

16. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року позовні вимоги задоволено.

17. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що переможець процедури закупівлі повинен подати документи на підтвердження відсутності підстав для відхилення пропозиції саме щодо керівника учасника процедури закупівлі, а не щодо особи, яка уповноважена вчиняти дії на підставі довіреності. При цьому суд першої інстанції зазначив, що пан ОСОБА_1 до 19 січня 2024 року не мав повноважень керівника ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН».

18. Постановою Шостою апеляційного адміністративного суду від 30 липня 2024 року рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року скасовано та прийнято нову постанову, якою в позові відмовлено.

19. Шостий апеляційний адміністративний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в позові, виходив з дотримання ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» вимог підпунктів 3, 6 пункту 47 Особливостей № 1178. Суд апеляційної інстанції зазначив, що замовник достеменно знав про зміну керівництва учасника, проте не врахував ці відомості при прийнятті рішення про відхилення тендерної пропозиції. Натомість, АТ «Укргазвидобування» дійшов до помилкового висновку про необхідність подання документів відповідно до пункту 47 Особливостей № 1178 щодо колишнього керівника ОСОБА_2, який станом на 19 січня 2024 року вже не був директором ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН».

Разом з цим апеляційний суд зазначив, що заступник директора з виробництва ОСОБА_1, починаючи з 14 липня 2023 року по 18 січня 2024 року (включно), відповідно до виданої довіреності від 14 липня 2023 року та, враховуючи відсутність з цього часу директора ОСОБА_2 в Україні, виконував обов`язки директора ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН", що згідно з пунктом 6.11.9 Статуту Товариства (особа, що замінює директора) надавало йому всіх необхідних прав як керівника, відповідно до Статуту.

Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про правомірність спірного рішення Антимонопольного комітету України від 05 березня 2024 року № 4095-р/пк-пз, адже ОСОБА_1 як фактичний керівник товариства та особа, яка була наділена такими повноваженнями для участі в публічних закупівлях, підписав тендерну пропозицію товариства, а також всі інші необхідні документи, які завантажувались товариством, відповідно до умов тендерної документації.

IV. Касаційне оскарження

20. Представник AT «Укргазвидобування» подав касаційну скаргу на вказане судове рішення з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої, підпункту «в» пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його постанову, а рішення суду першої інстанції - залишити в силі.

Так, автор скарги вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування пунктів 44, 47 Особливостей № 1178 та приписів частини третьої статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», з урахуванням обставин цієї справи.

Автор скарги, серед іншого, стверджує, що ОСОБА_2 звільнений з посади директора товариства 24 січня 2024 року, а не з 18 січня 2024 року як було зазначено в протоколі 1/01-2024 від 17 січня 2024 року, який за своєю формою та змістом не відповідає статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань». Крім того, з рішення учасника від 24 січня 2024 року № 1/01-2024 вбачається, що ОСОБА_1 був призначений директором товариства з 25 січня 2024 року, тобто після спливу строку для подання документів, визначеному в пунктах 44, 47 Особливостей № 1178.

21. Верховний Суд ухвалою від 21 серпня 2024 року відкрив касаційне провадження за скаргою AT «Укргазвидобування» на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 липня 2024 року з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

22. Водночас представник Антимонопольного комітету України та представник ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН" у своїх відзивах вказують на безпідставність касаційної скарги і просять залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

23. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

24. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

25. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади врегульовані Законом України "Про публічні закупівлі" від 25 грудня 2015 року № 922-VIII, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 922-VIII). Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

26. При цьому відповідно до пункту 3 Особливостей № 1178, замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.

27. Статтею 5 Закону № 922-VIII визначено принципи здійснення закупівель: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.

28. Приписами частини першої статті 18 Закону № 922-VIII передбачено, що Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює Комісію (комісії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та здійснює інші повноваження, визначені цим Законом та Законом України "Про Антимонопольний комітет України". Рішення Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель ухвалюються від імені Антимонопольного комітету України.

Повноваження, порядок утворення та функціонування Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель встановлюються відповідно до цього Закону та Закону України "Про Антимонопольний комітет України".

29. Статтею 18 Закону № 922-VIII також встановлено порядок оскарження процедур закупівлі, за змістом якої скарга до органу оскарження подається суб`єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Суб`єкт оскарження подає скаргу в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису, що вважається таким відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, в яких зазначається у повному обсязі інформація, передбачена частиною п`ятою цієї статті.

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом 10 днів з дня, коли суб`єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.

Рішення за результатами розгляду скарг приймаються на засіданні Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.

Орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на підставі інформації, розміщеної в електронній системі закупівель станом на момент подання скарги, та інформації, одержаної за скаргою.

За результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов`язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз`яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.

Орган оскарження за результатами розгляду скарги приймає обґрунтоване рішення, в якому зазначаються: 1) висновок органу оскарження про наявність або відсутність порушення процедури закупівлі; 2) висновок органу оскарження про задоволення скарги повністю чи частково або про відмову в її задоволенні; 3) підстави та обґрунтування прийняття рішення; 4) у разі якщо скаргу задоволено повністю або частково - зобов`язання усунення замовником порушення процедури закупівлі та/або відновлення процедури закупівлі з моменту попереднього законного рішення чи правомірної дії замовника.

Право на оскарження не обмежує права суб`єкта оскарження на звернення до суду без попереднього звернення до органу оскарження.

30. Згідно з пунктом 40 Особливостей № 1178 якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.

31. В силу пункту 44 Особливостей № 1178 переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей.

32. Згідно з підпунктами 3, 6 пункту 47 Особливостей № 1178 замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли: керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією; керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку.

33. Частиною третьою статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» визначено, що якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості.

VI. Позиція Верховного Суду

34. Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що Антимонопольному комітету України як органу оскарження надано можливість здійснювати контроль за дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема, шляхом розгляду скарг осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, з метою захисту їх прав та законних інтересів.

35. При виявленні порушень законодавства у сфері публічних закупівель за результатами розгляду скарги орган оскарження приймає рішення про встановлення порушення процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про закупівлі, передбаченої цим Законом) та про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов`язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз`яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства, або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.

36. У справі, що розглядається, відповідачем ухвалено рішення від 05 березня 2024 року № 4095-р/пк-пз, яким за результатами розгляду скарги ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» зобов`язано АТ «Укргазвидобування» скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» за процедурою закупівлі, оголошення про проведення якої оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2023-12-05-004815-а, за лотом № 2.

37. Мотивуючи вказане рішення, відповідач встановив порушення, що полягає у неправомірному відхиленні замовником тендерної пропозиції ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» з підстав необхідності подання щодо колишнього керівника ОСОБА_2 документів, які підтверджують, що керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, а також керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку.

38. До таких висновків відповідач дійшов з огляду на вимоги пункту 44 та підпунктів 3, 6 пункту 47 Особливостей № 1178, вказавши, що ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» надало замовнику всі необхідні документи щодо ОСОБА_1 , який є фактичним керівником товариства та особою, яка була наділена такими повноваженнями для участі в публічних закупівлях.

39. Отже, спірним питанням є наявність/відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» з огляду на приписи пункту 44 Особливостей № 1178 та підпунктів 3, 6 пункту 47 Особливостей № 1178.

40. Як встановлено судами, рішенням замовника від 17 січня 2024 року № 012 визначено ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» з ціною тендерної пропозиції 90 009 000,00 грн з ПДВ переможцем по Лоту № 2 закупівлі № 23П-268 та ухвалено рішення у строк з 23 січня 2024 року по 01 лютого 2024 року укласти договір про закупівлю з учасником.

41. Як висновується з тендерної пропозиції вказаного учасника, цю пропозицію, а також всі інші необхідні документи, які завантажувались товариством згідно з умовами тендерної документації, підписано ОСОБА_1.

42. Судом апеляційної інстанції встановлено, що заступник директора з виробництва ОСОБА_1 , починаючи з 14 липня 2023 року по 18 січня 2024 року (включно), відповідно до виданої довіреності від 14 липня 2023 року та, враховуючи відсутність з цього часу директора ОСОБА_2 в Україні, виконував обов`язки директора ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН", що згідно з пунктом 6.11.9 Статуту Товариства (особа, що замінює директора) надавало йому всіх необхідних прав як керівника.

43. Так, вищевказаною довіреністю, що видана ОСОБА_2 на заступника директора з виробництва ОСОБА_1 , яка завантажена у складі тендерної пропозиції, надано право ОСОБА_1 укладати, змінювати і розривати шляхом підписання угоди в рамках проведення процедури тендерних публічних закупівель, виконання зобов`язань по договору в тому числі, але не виключно заяви про гарантію, договори поруки, договори банківської гарантії, доручення, кредитні договори та договори застави, договорів тендерних публічних закупівель та надання тендерної пропозиції та ін.

Також довірена особа уповноважена представляти інтереси товариства у всіх установах банків у відносинах, пов`язаних із виконанням цієї довіреності.

Для виконання повноважень за цією довіреністю довірена особа має право підписувати необхідні договори від імені товариства, отримувати примірник договорів, отримувати інші документи, пов`язані з укладенням договору, розписуватися про отримання документів, подавати заяви, виконувати від імені товариства інші дії, необхідні для виконання цієї довіреності.

Довірена особа вправі здійснювати також всі інші юридично значимі дії, які не перелічені у цій довіреності, але є обов`язковими, доцільними чи передбаченими чинним законодавством для такого роду повноважень.

Довіреність видана без права передоручення повноважень третім особам, строком на один рік і дійсна до 14 липня 2024 року.

44. Отже, ОСОБА_1 як фактичний керівник товариства та особа, яка була наділена такими повноваженнями для участі в публічних закупівлях, підписав тендерну пропозицію товариства, а також всі інші необхідні документи, які завантажувались товариством, згідно з умовами тендерної документації замовника.

45. Додатком 2.2. до тендерної документації передбачено перелік документів, що вимагаються замовником для завантаження учасником-переможцем відповідно до вимог пункту 47 Особливостей № 1178 та інших документів 19 січня 2024 року ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН" в чіткій відповідності до вимог та у строк, встановлений додатком 2.2. до тендерної документації, подано (завантажено) як учасником-переможцем всі необхідні документи.

46. Разом з цим 19 січня 2024 року в електронній системі закупівлі переможцем ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» після ухвалення рішення про визначення його переможцем закупівлі № 23П-268 (Лот № 2), цим учасником як переможцем надано такі документи:

1. Файл « 6.1.Рішення учасника № 3 про зміну юридичної адреси та директора.PDF», в якому міститься рішення учасника від 16 січня 2019 року № 3 про призначення ОСОБА_2 на посаду директора товариства (міститься в електронній системі закупівель);

2. Файл « 6.2. Наказ про призначення директора.PDF», де міститься наказ, згідно з яким ОСОБА_2 приступає до виконання обов?язків директора Товариства (міститься електронній системі закупівель);

3. Файл « 7.Наказ про прийняття ОСОБА_1 на посаду заступника директора з виробництва.PDF», в якому міститься наказ від 23 червня 2021 року про прийняття на роботу ОСОБА_1 на посаду заступника директора з виробництва (міститься в електронній системі закупівель);

4. Інформаційна довідка з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, відносно особи «ОСОБА_1» (міститься в електронній системі закупівель);

5. Витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», відносно особи «ОСОБА_1» (міститься в електронній системі закупівель).

47. Отже, 17 січня 2024 року на підставі рішення засновника та учасника ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» - Компанії Хайлун Ойл Сервіс Енд Інжиніринг Ко., ЛТД (HILONG OIL SERVICE & ENGINEERING CO., LTD) № 1/012024 видано наказ ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» від 17 січня 2024 року № 04-к, предметом якого покладення обов`язків директора товариства, починаючи з 19 січня 2024 року на ОСОБА_1 . Згідно з рішенням засновника та учасника ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН" - Компанії Хайлун Ойл Сервіс Енд Інжиніринг Ко., ЛТД (HILONG OIL SERVICE & ENGINEERING CO., LTD) від 17 січня 2024 року № 1/01-2024 вирішено звільнити ОСОБА_2 з посади директора товариства, починаючи з 18 січня 2024 року, та призначити з 19 січня 2024 року директором ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН" ОСОБА_1.

48. При цьому документи для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» подано у той же день та на виконання вимог пункту 47 Особливостей № 1178, оприлюднило відповідні документи в електронній системі закупівель.

49. Про вказані вище обставини листом від 02 лютого 2024 року вих.№15 повідомлено позивача та надано документи, які підтверджують зміну керівництва товариства.

50. Наведене свідчить, що ОСОБА_1 як на момент подання тендерної пропозиції, так і після визначення ТОВ "ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН" переможцем по Лоту № 2 закупівлі № 23П-268, а також у період, в який мав бути укладений договір, є керівником учасника процедури закупівлі в розумінні підпунктів 3, 6 пункту 47 Особливостей № 1178, а відтак документи, які завантажені на виконання вимог законодавства мають стосуватись саме ОСОБА_1.

51. Варто також зазначити, що статус документів та відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру, закріплений статтею 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", яка, зокрема, визначає, що якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості.

52. Щодо доводів автора касаційної скарги про звільнення ОСОБА_2 з посади директора товариства 24 січня 2024 року, а не з 18 січня 2024 року, як було зазначено в протоколі 1/01-2024 від 17 січня 2024 року, варто зазначити, що довіреність, яка видана 14 липня 2023 року ОСОБА_2 на заступника директора з виробництва ОСОБА_1 , яка завантажена у складі тендерної пропозиції, та якою надано право представництва інтересів товариства в усіх без винятку підприємствах, установах, організаціях, з наданим правом підписання усіх документів, договорів, а також здійснення організаційно-розпорядчих функцій, дійсна до 14 липня 2024 року.

53. При цьому зміни про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зокрема про призначення нового директора ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» ОСОБА_1 зареєстровано 25 січня 2024 року, тобто до ухвалення рішення про відхилення тендерної пропозиції переможця (16.02.2024).

54. Крім того наведене свідчить, що фактичним керівником товариства, починаючи з 14 липня 2023 року, є ОСОБА_1, яким підписано тендерну пропозицію товариства, а також всі інші необхідні документи, які завантажувались товариством, згідно з умовами тендерної документації.

55. З огляду на те, що позивачем як замовником ухвалено рішення про визначення переможця 17 січня 2024 року та встановлено період підписання договору з учасником 23.01.2024-01.02.2024, враховуючи зміну директора, ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» правильно подало необхідні довідки саме на ОСОБА_1, а відтак оскаржуване рішення відповідача № 4095-р/пк-пз від 05 березня 2024 року, яким зобов`язано замовника скасувати рішення, оформленого протоколом № 046 від 16 лютого 2024 року, про відхилення тендерної пропозиції переможця ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН», є правомірним.

56. За таких обставин на правового врегулювання, Верховний Суд вважає правильними висновки суди суду апеляційної інстанції про дотримання ТОВ «ХАЙЛОН ОЙЛ СЕРВІС І ІНЖИНІРИНГ ЮКРЕЙН» вимог підпунктів 3, 6 пункту 47 Особливостей № 1178 та, як наслідок, правомірність рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 05 березня 2024 року № 4095-р/пк-пз.

57. З огляду на викладене, висновки суду апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення відсутні.

58. Доводи ж касаційної скарги не спростовують висновки суду апеляційної інстанції і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи.

59. Зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

VII. Судові витрати

60. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 3 341 343 349 350 355 356 359 КАС України, суд

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу Акціонерного товариства «Укргазвидобування» залишити без задоволення.

2. Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 липня 2024 року у справі № 320/14610/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий М. І. Смокович

Судді О. В. Кашпур

С. А. Уханенко