ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 340/2248/19
провадження № К/9901/8830/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року (суддя Черниш О.А.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року (головуючий суддя Круговий О.О., Прокопчук Т.С., Шлай А.В.)
у справі № 340/2248/19
за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12
до Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області
про визнання протиправними та скасування рішень.
І. РУХ СПРАВИ
1. У вересні 2019 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 звернулися до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області, в якому просили:
- визнати протиправним та скасувати рішення Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 05 лютого 2019 року № 353 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах" в частині включення до вказаного переліку земельних ділянок площею 2.00 га, зазначених позивачами на графічних матеріалах, поданих разом із заявами від 01 вересня 2017 року до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про надання дозволів на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, які знаходяться у межах земельної ділянки загальною площею 28.3587 га, кадастровий номер 3521786000:02:001:9106, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області;
- визнати протиправним та скасувати рішення Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 25 квітня 2019 року № 397 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106» в частині земельних ділянок площею 2.00 га, зазначених позивачами на графічних матеріалах, поданих разом із заявами від 01 вересня 2017 року на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, які знаходяться у межах земельної ділянки загальною площею 28.3587 га, кадастровий номер 3521786000:02:001:9106, для ведення торгового сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області.
2. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року, яке було залишене без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року, у позові відмовлено.
3. Не погодившись з такими судовими рішеннями, позивачі подали касаційну скаргу до Верховного Суду, в якій просять скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції й ухвалити нове судове рішення про задоволення їхнього позову повністю.
4. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін судові рішення.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що у вересні 2017 року позивачі, а також ОСОБА_13 і ОСОБА_14 звернулися до Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області із заявами, в яких просили відповідно до частини 6 статті 118, пункту "б" частини 1 статті 121 Земельного кодексу України надати їм дозволи на розробку проекту землеустрою щодо відведення їм безоплатно у приватну власність для ведення особистого селянського господарства земельних ділянок площею по 2 га із земель запасу Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки загальною площею 28,3587 га за кадастровим номером 3521786000:02:000:9106.
6. 19 жовтня 2017 року ці громадяни направили до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області заяви, у яких зазначили, що вони, керуючись абзацом 3 частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, замовили розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність без надання дозволу, оскільки у місячний строк їм не було надано дозволу на розроблення проекту землеустрою або мотивованої відмови у його наданні.
7. За замовленням цих 14 громадян інженер - землевпорядник на виконання договору від 24 жовтня 2017 року №270 виготовив проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ А. 01.03.) за адресою: Кіровоградська область, Добровеличківський район, Тишківська сільська рада, за межами населеного пункту, запроектувавши 14 земельних ділянок площею по 2 га, сформованих шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що перебуває у запасі, площею 28,3587 га, кадастровий номер 3521786000:02:001:9106.
8. У березні 2018 року розроблений проект поданий на погодження та був погоджений висновком від 05 квітня 2018 року №2591, складеним експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, за принципом екстериторіальності.
9. У липні 2018 року цей проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель був поданий до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області для проведення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації, але був повернутий на доопрацювання.
10. Між тим, на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" та рішення Тишківської сільської ради від 12 лютого 2018 року №118 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за актом-приймання передачі від 06 червня 2018 року передало Тишківській сільській раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, у тому числі земельну ділянку за кадастровим номером 3521786000:02:001:9106 площею 28,3587 га.
11. У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 20 червня 2018 року проведена державна реєстрація права комунальної власності на цю земельну ділянку. Її власником є територіальна громада в особі Тишківської сільської ради.
12. Тишківською сільською радою прийнято рішення від 05 лютого 2019 року №353 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах", яким включено до переліку земельних ділянок комунальної власності для продажу права оренди на них на земельних торгах земельну ділянку за кадастровим номером 3521786000:02:001:9106.
13. Також Тишківською сільською радою прийнято рішення від 25 квітня 2019 року №397 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відведення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та про проведення земельних електронних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106". Цим рішенням затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для продажу права оренди терміном на 7 років на земельних торгах у формі аукціону для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 28,3587 га за кадастровим номером 3521786000:02:001:9106 на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області, вирішено продати на електронних земельних торгах право оренди на вказану земельну ділянку, встановлено стартову ціну лота (стартовий розмір річної плати за користування) та крок аукціону, затверджено умови продажу - продаж права оренди строком на 7 років.
14. Вважаючи рішення Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 05 лютого 2019 року №353 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах" та від 25 квітня 2019 року №397 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відведення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та про проведення земельних електронних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106" протиправними позивачі звернулися до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що оскаржувані рішення відповідача, як розпорядника земельної ділянки комунальної власності, прийнято із дотриманням встановленої Законом процедури, в порядку та в межах повноважень визначених законодавством. При цьому, суд зауважив, що, подавши до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області заяви про виготовлення проектів землеустрою для відведення у власність земельних ділянок, виготовлення проектів землеустрою не призвело до виникнення у позивачів суб`єктивних прав стосовно земельних ділянок, відтак Тишківська сільська рада не обмежена у праві розпоряджатись земельною ділянкою кадастровий номер 3521786000:02:001:9106, зокрема, шляхом її продажу з земельних торгів.
16. Суд апеляційної інстанції зазначив, що той факт, що позивачі в 2017 році звертались до Головного управління Держгеокадастру за отриманням дозволу на розроблення проекту землеустрою, у зв`язку з неотриманням відповіді, за мовчазною згодою замовили розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, у межах земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106 та те, що вказані проекти пройшли процедуру експертизи, не свідчать про наявність у позивачів будь-яких суб`єктивних прав стосовно земельних ділянок, не є це і окремою обставиною, що унеможливлює проведення земельних торгів в силу приписів частин 2, 3 статті 134 ЗК України.
17. Крім того, суди врахували, що на момент звернення позивачів у вересні 2017 року до Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області за отриманням дозволів на розроблення проектів землеустрою земельна ділянка за кадастровим номером 3521786000:02:001:9106, в межах якої позивачі бажали отримати земельні ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, була включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу права на неї на земельних торгах за наказом Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області від 12 червня 2017 року №266.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
18. На обґрунтування вимог касаційної скарги заявники покликаються на те, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій не узгоджуються з правовими висновками, які викладені у постановах Верховного Суду від 27 листопада 2019 року у справі № 671/464/17 (оскільки судовому захисту підлягає не лише порушене право, а й порушений інтерес) та від 11 квітня 2018 року у справі № 806/2208/17, адже наявність зазначеного позитивного висновку проекту землеустрою, який не оскаржувався Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, щодо відповідності його вимогам законів та прийнятим відповідно до них нормативно-правових актів спростовує висновки судів про те, що позивачі у жовтні 2017 року без відповідного дозволу та попри заборону, встановлену частиною 3 статті 136 Земельного кодексу України, замовили розроблення проекту землеустрою щодо відведення їм у приватну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення за рахунок. При цьому, судом як першої так і апеляційної інстанції не зазначено мотивів відхилення зазначеного доречного аргументу.
19. Позивачі вважають, що перехід владних повноважень щодо конкретної земельної ділянки від одного органу до іншого не свідчить про необхідність звернення особи повторно для отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, оскільки правовідносини вже виникли і такий перехід владних повноважень їх не відміняє.
20. У відзиві на касаційну скаргу відповідач звертає увагу Суду на те, що у відповіді від 28 лютого 2020 року № 27-11-0.15-2151/2-20 «Про надання інформації та копії документів» на клопотання Тишківської сільської ради Головне управління Держгеокадастру в Кіровоградській області надало інформацію про те, що клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області громадян зареєстровані у системі діловодства від 04 вересня 2017 року. Також Головне управління Держгеокадастру в Кіровоградській області надало копії відповідей на заяви громадян від 02 жовтня 2017 року, в якій відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області так, як запропонована для передачі у власність земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області від 12 червня 2017 року № 266 «Про визначення переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах».
Враховуючи вищевикладене, позивачі не мали законних сподівань та правомірних очікувань на підставі «мовчазної згоди», а саме абзацу 3 частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, так як отримали вмотивовану відповідь від 02 жовтня 2017 року на подану заяву від 04 вересня 2017 року.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
22. Згідно зі статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
23. У контексті завдань адміністративного судочинства звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів позивача. Тому особа повинна довести (а суд - встановити), що їй належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких вона звернулася до суду. Права, свободи та законні інтереси, які належать конкретній особі (особам) є предметом судового захисту.
24. У касаційній скарзі наголошено на тому, що позивачі мають саме законний інтерес для оскарження у судовому порядку рішень Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 05 лютого 2019 року № 353 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах" та від 25 квітня 2019 року №397 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відведення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та про проведення земельних електронних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106".
25. У постанові Верховного Суду від 20 лютого 2019 року у справі №522/3665/17 визначено, що законний інтерес має такі ознаки: (а) має правовий характер, тобто перебуває у сфері правового регулювання; (б) пов`язанний з конкретним матеріальним або нематеріальним благом; (в) є визначеним. Благо, на яке спрямоване прагнення, не може бути абстрактним або загальним. У позовній заяві особа повинна зазначити, який саме її інтерес порушено та в чому він полягає; (г) є персоналізованим (суб`єктивним). Тобто належить конкретній особі - позивачу (на це вказує слово "її"); (д) суб`єктом порушення позивач вважає суб`єкта владних повноважень.
26. Враховуючи те, що проекти землеустрою позивачів проходять державну експертизу, колегія суддів погоджується з доводами касаційної скарги про те, що у позивачів є законний інтерес щодо оскарження рішень Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 05 лютого 2019 року № 353 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах" і Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 25 квітня 2019 року № 397 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106».
27. Щодо законності оскаржуваних рішень, слід врахувати таке.
28. Судом першої інстанції встановлено, що право комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 3521786000:02:001:9106 зареєстровано за Тишківською сільською радою 20 червня 2018 року. Відповідач, виконуючи функції розпорядника земельної ділянки, у 2019 році розпочав процес продажу прав на неї на конкурентних засадах, про що прийняв спірні рішення.
29. У статті 127 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) передбачено, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
30. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
31. Статтями 134 - 138 ЗК України глави 21 ЗК України визначено процедуру продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах, яка складається з таких етапів: 1) визначення (добір) організатором земельних ділянок державної чи комунальної власності які або права на які виставляються на земельні торги; 2) підготовка організатором лотів до проведення земельних торгів; 3) підготовка виконавцем проведення земельних торгів; 4) проведення земельних торгів; 5) встановлення результатів торгів; 6) оприлюднення результатів земельних торгів.
32. Відповідно до частини 1 статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
33. Частиною 3 статті 134 ЗК України встановлено, що земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу.
34. У цій справі позивачам не було передано у власність спірні земельні ділянки, тому порушень частини 3 статті 134 ЗК України відповідачем не допущено.
35. Як вірно зазначив суд апеляційної інстанції, той факт, що позивачі в 2017 році звертались до Головного управління Держгеокадастру за отриманням дозволу на розроблення проекту землеустрою, замовили розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, у межах земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106 та те, що вказані проекти пройшли процедуру експертизи, не свідчать про наявність у позивачів будь-яких суб`єктивних прав стосовно земельних ділянок, і це не може бути окремою обставиною, що унеможливлює проведення земельних торгів в силу приписів частин 2, 3 статті 134 ЗК України.
36. Згідно з частинами 1, 2 статті 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
37. Положеннями частини 3 статті 135 ЗК України передбачено, що організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
38. Відповідно до частини 4 статті 135 ЗК України проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.
39. Згідно з частиною 1 статті 136 ЗК України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
40. Відповідно до частини 2 статті 136 ЗК України добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
41. Згідно з частиною 4 статті 136 ЗК України підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
42. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.
43. Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
44. Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
45. Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
46. Суди попередніх інстанцій установили, що у спірних правовідносинах відповідач виступав організатором земельних торгів щодо земельної ділянки комунальної власності та вживав організаційних заходів щодо проведення земельних торгів, зокрема здійснив відбір земельних ділянок з метою продажу прав на них на конкурентних засадах, про що було прийнято рішення від 05 лютого 2019 року №353 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах". На етапі підготовки лотів до проведення земельних торгів було прийнято рішення від 25 квітня 2019 року №397 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106".
47. Колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що оскаржувані рішення прийняті Тишківською сільською радою на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством.
48. Незважаючи на те, що суди попередніх інстанцій не врахували наявність у позивачів законного інтересу на оскарження рішень міської ради, суди зробили законні і обґрунтовані висновки про те, що рішення Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 05 лютого 2019 року №353 і від 25 квітня 2019 року №397 є законними і не підлягають скасуванню.
49. З огляду на викладене, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а судових рішень - без змін.
50. Оскільки Верховний Суд залишає без змін судові рішення, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.
На підставі викладеного, керуючись статтями 139 242 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 залишити без задоволення, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року у справі №340/2248/19 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб