ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2024 року

м. Київ

справа № 360/1293/21

адміністративне провадження № К/990/44559/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,

суддів - Мацедонської В.Е., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянув у порядку письмового провадження за матеріалами справи в електронній формі у касаційній інстанції адміністративну справу №360/1293/21

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції в Луганській області, ІНФОРМАЦІЯ_2

про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2023 року (головуюча суддя: Чернявська Т.І.)

і постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2023 (головуючий суддя: Компанієць І.Д., судді: Гайдар А.В., Казначеєв Е.Г.).

УСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2021 року ОСОБА_1 пред`явила позов до Головного управління Національної поліції в Луганській області, ІНФОРМАЦІЯ_2, у якому (з урахуванням уточненої позовної заяви від 6 листопада 2021 року та ухвали суду від 29 червня 2023 року про закриття провадження у справі в частині позовних вимог) просила суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Луганській області щодо невключення ОСОБА_1 у період часу з червня 2018 року по січень 2020 року до клопотань про проведення ротації особового складу, що надавались ІНФОРМАЦІЯ_1 для залучення поліцейських Головного управління Національної поліції в Луганській області до участі в Операції Об`єднаних Сил;

- зобов`язати Головне управління Національної поліції України в Луганській області внести зміни до клопотань про проведення ротації особового складу, що надавались ІНФОРМАЦІЯ_1 для залучення поліцейських Головного управління Національної поліції в Луганській області до участі в Операції Об`єднаних Сил, включивши до них ОСОБА_1 як поліцейського, яка перебувала у складі сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в період часу з червня 2018 року по січень 2020 року;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 на підставі оновлених клопотань Головного управління Національної поліції в Луганській області, у яких ОСОБА_1 буде зазначена як така, що в період часу з червня 2018 року по січень 2020 року перебувала у складі сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, внести зміни до відповідних наказів ІНФОРМАЦІЯ_2 та наказів Командувача об`єднаних сил (по стройовій частині), включивши до них інформацію про ОСОБА_1 як поліцейського, яка виконувала службові завдання у складі сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в період часу з червня 2018 року по січень 2020 року;

- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Луганській області здійснити розрахунок вислуги років ОСОБА_1 у період часу з червня 2018 року по січень 2020 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» та зарахувати вказану вислугу до стажу служби шляхом внесення змін до наказу Головного управління Національної поліції в Луганській області від 22 лютого 2021 року №101 о/с;

- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Луганській області здійснити розрахунок та виплату середнього заробітку на користь ОСОБА_1 за час затримки розрахунку із виплати заробітної плати (грошового забезпечення) за період часу з 27 лютого 2021 року до моменту здійснення повного розрахунку на підставі статті 116, частини першої статті 117 Кодексу законів про працю України;

- стягнути з Головного управління Національної поліції України в Луганській області на користь ОСОБА_1 відшкодування моральної шкоди у сумі: 1200000 грн.

2. На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 покликалася на те, що з 2000 року проходила службу в органах внутрішніх справ, а з 2015 року перебувала на службі в поліції у Лисичанському відділі поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області, звідки звільнилася 26 лютого 2021 року через хворобу.

2.1. ОСОБА_1 зазначала, що з червня 2018 року до січня 2020 року вона залучалася до несення служби на блокпосту БП2П007, що був на західній околиця міста Лисичанська у напрямку міста Бахмута. Водночас позивачка стверджувала, що у зазначений вона час брала участь в Операції Об`єднаних Сил.

2.2. У цьому контексті ОСОБА_1 доводила, що через протиправну бездіяльність Головне управління Національної поліції в Луганській області не включало її до клопотань про ротацію особового складу, що подавалися до ІНФОРМАЦІЯ_1, і, своєю чергою, ІНФОРМАЦІЯ_2 та ІНФОРМАЦІЯ_1 не включали до наказів інформацію про неї як поліцейську, яка виконувала службові завдання у складі сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях у період з червня 2018 року до січня 2020 року.

2.3. ОСОБА_1 стверджувала, що внаслідок такої бездіяльності вона не отримала належної винагороди за службу і вислуга років за відповідний період не була обрахована на пільгових умовах.

2.4. Водночас ОСОБА_1 доводила, що Головне управління Національної поліції в Луганській області повинне виплатити їй середній заробіток за час затримку розрахунку із виплати грошового забезпечення та відшкодувати моральну шкоду за протиправну поведінку.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року, відмовлено у задоволенні позову.

4. Суди першої й апеляційної інстанцій виходили з того, що Головне управління Національної поліції в Луганській області не допустило протиправної бездіяльності, яка би порушувала права й інтереси позивачки.

5. У цьому контексті суд першої інстанції дійшов висновку, що місце несення служби й виконувані завдання не є обов`язковою підставою для залучення ОСОБА_1 до складу сил і засобів об`єднаних сил здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

6. Суд апеляційної інстанції також указав на те, що наказом працівники Лисичанського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області залучалися не до складу сил і засобів Об`єднаних Сил, а тільки до виконання завдань на блокпостах та постах поліції у межах забезпечення охорони публічної безпеки і порядку на території Луганської області.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. ОСОБА_1 просить Верховний Суд скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове про задоволення позову.

8. В обґрунтування підстав касаційного оскарження ОСОБА_1 покликається на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - «КАС України»).

9. Скаржниця стверджує, що суди першої й апеляційної інстанції неправильно застосували норми матеріального права, оскільки помилково не застосували до спірних правовідносин:

- Інструкцію про порядок підготовки, подання на підпис, реєстрації, доведення та зберігання наказів ІНФОРМАЦІЯ_2 «Про залучення особового складу до сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях», яка затверджена наказом ІНФОРМАЦІЯ_2 від 23 квітня 2018 року №165;

- Інструкцію про порядок підготовки, подання на підпис, реєстрації, доведення та зберігання наказів ІНФОРМАЦІЯ_2 «Про залучення особового складу до сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій і Луганській областях», затверджену наказом ІНФОРМАЦІЯ_2 від 21 квітня 2020 року №17.

9.1. У цьому контексті скаржниця покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо покладення та виконання обов`язків із виконання завдань, пов`язаних з проведенням заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій і Луганській областях, поліцейськими без включення їх до складу сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

10. ОСОБА_1 зазначає, що вона без включення до складу сил і засобів Операції Об`єднаних сил фактично виконувала завдання Операції Об`єднаних сил. Вказує, що правила Інструкцій №165, №17 передбачають порядок залучення особового складу до сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях. Залучення до виконання завдань Операції Об`єднаних сил здійснюється лише після включення поліцейського до складу сил і засобів Операції Об`єднаних сил. Виконання такого порядку забезпечувало реалізацію соціальних гарантій поліцейських, у разі залучення їх до виконання завдань Операції Об`єднаних сил. На переконання скаржниці, ці інструкції повинні були бути застосовані до неї перед залученням до несення служби на блокпосту.

10.1. Також скаржниця зазначає про те, що суди попередніх інстанцій допустили порушення принципів рівності й змагальності сторін та неповно з`ясували істотні для справи обставини щодо підстав її дискримінації та правового акту, яким передбачено можливість покладання на поліцейських завдань, пов`язаних із проведенням заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій і Луганській областях, без включення таких осіб безпосередньо до складу Операції Об`єднаних сил.

Короткий зміст відзивів на касаційну скаргу

11. Головне управління Національної поліції в Луганській області (далі також - «ГУ НП в Луганській області») просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення лишити без змін. Покликається на необґрунтованість доводів і вимог скаржниці.

12. ІНФОРМАЦІЯ_2 просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення лишити без змін. Зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій прийняті із додержанням норм матеріального та процесуального права.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. ОСОБА_1 проходила публічну службу у період з 7 серпня 2000 року до 6 листопада 2015 року в органах МВС України, а у період з 7 листопада 2015 року до 26 лютого 2021 року - у ГУ НП в Луганській області.

14. У період з 26 грудня 2016 року до 29 листопада 2018 року ОСОБА_1 проходила службу на посаді інспектора сектору превенції Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області.

15. У період з 30 листопада 2018 року до 1 лютого 2021 року ОСОБА_1 проходила службу на посаді старшого інспектора сектору превенції Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області.

16. Відповідно до пункту 1.4 посадової інструкції №106/111/35-2019 старшого інспектора сектору превенції Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області ОСОБА_1 , затвердженої начальником Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області 15 червня 2019 року, інспектор сектору превенції, на якого покладено обов`язки із забезпечення публічної безпеки та порядку, контролює несення служби нарядів, задіяних на охорону публічного порядку та безпеки на території обслуговування Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області, та забезпечує розрахунок, координацію всіх сил та засобів, задіяних на охорону публічного порядку.

17. Згідно з листом Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області від 19 січня 2021 року №2049/111/35-2021 та довідкою відділу поліції №3 Сєвєродонецького районного управління поліції ГУ НП в Луганській області від 2 грудня 2021 року №52415/111/35-2021, у книгах нарядів Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області за період з червня 2018 року до січня 2020 року, що використовувались для обліку зброї, боєприпасів та спеціальних засобів (видачі зброї, боєприпасів, спеціальних засобів і контролю своєчасності їх повернення) у графі №2 «Вид наряду», графі №3 «Посада, звання, прізвище ініціали», графі №4 «Дата і час отримання», графі №8 «Дата і час прийняття» наявні записи із зазначенням прізвища «Залюшна».

18. 31 травня 2018 року ГУ НП в Луганській області видало наказ №2076 «Про здійснення певних заходів із забезпечення охорони публічної безпеки і порядку на території Луганської області» (далі також - «Наказ №2076») для ефективного виконання завдань, визначених Законами України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», «Про боротьбу з тероризмом», «Про Національну поліцію».

18.1. Підпунктом 1.1 цього акту наказано начальнику Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області з 1 червня 2018 року до особливого розпорядження залучити підпорядкованих працівників поліції до виконання завдань на блокпостах та постах поліції у такому розрахунку, зокрема, блокпост БП 2П007 «західна околиця н.п. Лисичанськ в напрямку н.п. Бахмут» - цілодобово двох працівників Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області (старший за організацію несення служби на блокпосту та працівник, відповідальний за перевірку громадян за базами даних НПУ та ГУ НП).

18.2. Пунктом 2 Наказу №2076 визначено, що на блокпосту БП 2П007 «західна околиця н.п. Лисичанськ в напрямку н.п. Бахмут» несуть службу 20 працівників роти патрульної служби поліції особливого призначення «Херсон» ГУ НП в Херсонській області.

18.3. Пунктом 5 Наказу №2076 кінологічному центру ГУ НП в Луганській області з 1 червня 2018 року наказано до особливого розпорядження залучити до виконання визначених завдань, зокрема на блокпосту БП 2П007, працівників кінологічної служби зі службовими собаками.

18.4. Підпункт 6.3 пункту 6 наказу Наказу №2076 визначив, що основними завданнями особового складу, який залучається до несення служби на блокпостах, є:

- недопущення проникнення на підконтрольну територію диверсійно-розвідувальних груп незаконних збройних формувань, а також їх посібників, виявлення та припинення розвідувальних заходів незаконних збройних формувань (підпункт 6.3.1);

- перевірка документів осіб, які перетинають блокпости на пости поліції, що їх посвідчують, з метою встановлення тих, хто перебувають в розшуку за електронними базами даних (підпункт 6.3.2);

- контроль за рухом транспортних засобів, товарів (вантажів), що перевозяться транспортними засобами, на наявність відповідного дозволу на перевезення вантажу (товару), його відповідність даним, зазначеним у такому дозволі, а також на наявність заборонених предметів та речовин (зброя, боєприпаси, вибухівка, наркотичні засоби, тощо) (підпункт 6.3.3);

- недопущення витоку заборонених товарів (вантажів) з тимчасово неконтрольованої території та відповідно перевезення таких товарів (вантажів) на контрольовану територію (підпункт 6.3.4);

- запобігання вчиненню терористичних актів та інших протиправних діянь (підпункт 6.3.5).

18.5. Підпункт 6.4 пункту 6 Наказу №2076 визначив, що основними завданнями старшого за організацію несення служби на блокпостах є:

- налагодження взаємодії, здійснення контролю та організація несення служби працівниками поліції на визначених блокпостах (підпункт 6.4.1);

- негайне інформування чергової частини територіального відділу поліції та оперативного штабу Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Луганській області за всіма фактами затримання на блокпостах громадян, транспортних засобів, надзвичайних подій, виявлення адміністративних правопорушень тощо (підпункт 6.4.2);

18.6. Підпункт 6.5 пункту 6 Наказу №2076 визначив, що основними завданнями працівника поліції, відповідального за перевірку громадян за базами даних НПУ та ГУ НП, є проведення якісної перевірки громадян та транспортних засобів за максимальною кількістю баз.

19. 3 грудня 2018 року ГУ НП в Луганській області видало наказ №4227 «Про організацію залучення поліцейських до складу сил і засобів Об`єднаних Сил».

19.1. Цим наказом, враховуючи затверджену граничну чисельність поліцейських з числа ГУ НП в Луганській області, яких може бути залучено до складу сил і засобів Об`єднаних Сил для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Луганській області, визначено, що до складу сил і засобів Об`єднаних Сил для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Луганській області можуть бути залучені сили поліції (поліцейські) в розрізі таких підрозділів Головного управління Національної поліції в Луганській області (апарат та територіальні підрозділи): керівництво, слідче управління, управління карного розшуку, управління зв`язку та телекомунікацій, управління протидії наркозлочинності, управління оперативно-технічних заходів, управління оперативної служби, управління превентивної діяльності, управління кадрового забезпечення, вибухотехнічний відділ, кінологічний центр, батальйон поліції особливого призначення, батальйон патрульної служби поліції особливого призначення «Луганськ-1», Станично-Луганський відділ поліції, Новоайдарський відділ поліції, Попаснянський відділ поліції.

20. На запит від 19 лютого 2021 року про надання довідки про безпосередню участь в Операції Об`єднаних Сил, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, ОСОБА_1 отримала від ГУ НП в Луганській області лист від 4 березня 2021 року за №1164/111/19/05-2021.

20.1. У цьому листі зазначено, що відповідно до наказів ІНФОРМАЦІЯ_2 та наказів Командувача об`єднаних сил (по стройовій частині) ОСОБА_1 не є такою, що перебувала у складі сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях. У зв`язку з цим, підстави для надання запитуваної довідки відсутні.

21. Листом від 5 квітня 2021 року №313/окпос/29/1521 Військова частина НОМЕР_1 ІІ повідомила ОСОБА_1 (на її запит від 6 березня 2021 року до ІНФОРМАЦІЯ_2), що її не було включено до списку осіб, тобто поліцейських, які перебували у складі Операції Об`єднаних Сил, як сили та засоби, у зв`язку з відсутністю відповідного клопотання керівництва за місцем проходження служби, а саме ГУ НП в Луганській області.

22. ГУ НП в Луганській області листом від 18 березня 2021 року №906/111/21-2021 та Департамент превентивної діяльності Національної поліції України листом від 5 квітня 2023 року №20/7/01-3-146 повідомили ОСОБА_1 у відповідь на її запити про те, що з початком проведення Операції Об`єднаних Сил на блокпостах виконували завдання із зупинки, перевірки відповідних документів, проведення поверхневої перевірки, огляду транспортних засобів та осіб, які перетинають блокпости на території Луганської області, працівники полків (батальйонів, рот) патрульної служби поліції особливого призначення та працівники зведених загонів Головних управлінь Національної поліції інших областей, які включені до складу сил та засобів Операції Об`єднаних Сил.

22.1. Співробітники ГУ НП в Луганській області з моменту початку проведення Операції Об`єднаних Сил залучалися до чергування на блокпостах виключно для здійснення інформаційно-пошукової та інформаційно-аналітичної роботи в межах реалізації своїх повноважень, визначених Законом України «Про Національну поліцію», а саме: для перевірки громадян та транспортних засобів за обліками Інформаційного порталу Національної поліції України.

22.2. Такі працівники безпосередньо не заступають старшими за організацію несення служби на блокпостах, не виконують завдання, пов`язані із зупинкою транспортних засобів і осіб, що перетинають блокпости, проведенням їх поверхневої перевірки та огляду, а лише здійснюють їх перевірку за інформаційними обліками ГУ НП в Луганській області та Національної поліції України.

23. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 1 жовтня 2021 року у справі №360/3638/21, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року, повністю відмовлено у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про зобов`язання ГУ НП в Луганській області про здійснення розрахунку й виплату їй у період часу з червня 2018 року по січень 2020 року заборгованості із заробітної плати, а саме: винагороди за безпосередню участь у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях (ООС).

IІІ. ОЦІНКА СУДУ

24. З метою визначення меж розгляду справи належить застосовувати правила статті 341 КАС України, відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

25. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

26. Згідно з ухвалою Верховного Суду від 24 січня 2024 року касаційне провадження відкрите з метою перевірки доводів скарги, яка подана на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

27. Предметом спору є правомірність поведінки ГУ НП в Луганській області щодо невключення ОСОБА_1 , поліцейської сектору превенції Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області, до числа поліцейських, залучених до складу сил і засобів Об`єднаних Сил для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Луганській області, у період з червня 2018 року по січень 2020 року, що вплинуло на розмір її грошового забезпечення та обчислення вислуги років.

28. Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про відсутність протиправності у оскаржуваній бездіяльності ГУ НП в Луганській області, мотивувавши тим, що ОСОБА_2 не була залучена до складу сил і засобів Об`єднаних Сил та не виконувала на блокпості завдань, які є обов`язковою підставою для залучення її до такого складу.

29. Верховний Суд погоджується з цим висновком з огляду на таке.

30. Пункт 1 частини першої статті 8 Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» від 18 січня 2018 року №2268-VIII (далі також - «Закон №2268-VIII», у первинній редакції, що була чинною з 24 лютого 2018 року та на момент виникнення спірних правовідносин) передбачав, що для забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях Генеральним штабом Збройних Сил України за погодженням з відповідними керівниками залучаються та використовуються сили і засоби (особовий склад та спеціалісти окремих підрозділів, військових частин, зброя, бойова техніка, спеціальні і транспортні засоби, засоби зв`язку та телекомунікацій, інші матеріально-технічні засоби) Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань (Служби безпеки України, ІНФОРМАЦІЯ_3, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, Державної спеціальної служби транспорту), правоохоронних органів спеціального призначення, Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції України, розвідувальних органів України, військової прокуратури, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, а також працівники закладів охорони здоров`я.

31. На виконання пункту 1 частини першої статті 8 Закону №2268-VIII ІНФОРМАЦІЯ_2 наказом від 23 квітня 2018 року №165 затвердив Інструкцію про порядок підготовки, подання на підпис, реєстрації, доведення та зберігання наказів ІНФОРМАЦІЯ_2 Про залучення особового складу до сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, яка затверджена наказом ІНФОРМАЦІЯ_2 від 23 квітня 2018 року № 165 (далі також - «Інструкція №165»).

32. Надалі ІНФОРМАЦІЯ_2 наказом від 21 квітня 2020 року №17 затвердив нову Інструкцію про порядок підготовки, подання на підпис, реєстрації, доведення та зберігання наказів ІНФОРМАЦІЯ_2 Про залучення особового складу до сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (далі також - «Інструкція №17») та визнав Інструкцію №165 такою, що не застосовується.

33. Положеннями Інструкцій №165 та №17 передбачалось, що підставою для включення особового складу до проекту наказу Про залучення особового складу до сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях є клопотання відповідних керівників щодо залучення визначеного особового складу, подані до ІНФОРМАЦІЯ_1 та Командувачу об`єднаних сил Апарату Головнокомандувача Збройних Сил України.

34. Стаття 1, 2 Закону України «Про Національну поліцію» від 2 липня 2015 року №580-VIII визначали, що Національна поліція України (далі - поліція) - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.

35. Завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах: 1) забезпечення публічної безпеки і порядку; 2) охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави; 3) протидії злочинності; 4) надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.

36. Наказом ГУ НП в Луганській області 31 травня 2018 року №2076 «Про здійснення певних заходів із забезпечення охорони публічної безпеки і порядку на території Луганської області» наказано начальнику Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області з 1 червня 2018 року до особливого розпорядження залучити підпорядкованих працівників поліції до виконання завдань на блокпостах та постах поліції у такому розрахунку, зокрема блокпост БП 2П007 «західна околиця н.п. Лисичанськ в напрямку н.п. Бахмут» - цілодобово двох працівників Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області (старший за організацію несення служби на блокпосту та працівник, відповідальний за перевірку громадян за базами даних НПУ та ГУНП).

37. Пункт 2 Наказу №2076 передбачав, що на блокпосту БП 2П007 «західна околиця н.п. Лисичанськ в напрямку н.п. Бахмут» несуть службу 20 працівників роти патрульної служби поліції особливого призначення «Херсон» ГУ НП в Херсонській області.

38. Наказом ГУ НП в Луганській області від 3 грудня 2018 року №4227 «Про організацію залучення поліцейських до складу сил і засобів Об`єднаних Сил» визначено, що до складу сил і засобів Об`єднаних Сил для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Луганській області можуть бути залучені сили поліції (поліцейські) в розрізі таких підрозділів Головного управління Національної поліції в Луганській області (апарат та територіальні підрозділи): керівництво, слідче управління, управління карного розшуку, управління зв`язку та телекомунікацій, управління протидії наркозлочинності, управління оперативно-технічних заходів, управління оперативної служби, управління превентивної діяльності, управління кадрового забезпечення, вибухотехнічний відділ, кінологічний центр, батальйон поліції особливого призначення, батальйон патрульної служби поліції особливого призначення Луганськ-1, Станично-Луганський відділ поліції, Новоайдарський відділ поліції, Попаснянський відділ поліції.

39. Суди попередніх інстанцій не встановили фактів покладання ГУ НП в Луганській області на ОСОБА_1 та виконання нею завдань Операції Об`єднаних Сил.

40. Зважаючи на фактичні обставини справи та правове регулювання спірних правовідносин, Суд вважає, що суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про те, що за назвами, змістом і предметами регулювання накази ГУ НП в Луганській області 31 травня 2018 року №2076, від 3 грудня 2018 року №4227 не передбачали можливості залучення поліцейських Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області до складу сил і засобів Об`єднаних Сил для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Луганській області. Водночас двоє поліцейських цього відділу поліції залучалися тільки до виконання завдань на блокпостах та постах поліції в межах забезпечення охорони публічної безпеки і порядку на території Луганської області.

41. Правове регулювання спірних правовідносин є чітким і передбачуваним в питанні незалучення поліцейських Лисичанського відділу поліції ГУ НП в Луганській області до складу сил і засобів Об`єднаних Сил.

42. Тож ГУ НП в Луганській області правомірно не включало ОСОБА_1 до складу сил і засобів Об`єднаних Сил і, у зв`язку з цим, обґрунтовано не включало її до клопотань, які передбачалися Інструкціями №165, №17 та подавалися до ІНФОРМАЦІЯ_1 та Командувачу об`єднаних сил Апарату Головнокомандувача Збройних Сил України.

43. Доводи скаржниці про те, що ГУ НП в Луганській області в обхід законної процедури фактично включало її до складу сил і засобів Об`єднаних сил та дискримінаційно не виплачувало належну винагороду за таку службу, не знайшли свого підтвердження під час касаційного перегляду оскаржених судових рішень та спростовуються установленими обставинами справи.

44. За таких обставин і міркувань Суд погоджується з висновком суду першої й апеляційної інстанції про відсутність підстав вважати протиправною бездіяльність ГУ НП в Луганській області, яка полягає у невключенні ОСОБА_1 до клопотань про проведення ротації особового складу, що надавались ІНФОРМАЦІЯ_1 для залучення поліцейських ГУ НП в Луганській області до участі в Операції Об`єднаних Сил у період з червня 2018 року по січень 2020 року.

45. У цьому випадку суди попередніх інстанцій дійшли законного й обґрунтованого висновку про те, що основні й похідні позовні вимоги не можуть бути задоволені.

46. Решта доводів касаційної скарги не спростовує висновки судів попередніх інстанцій, не впливає на законність й обґрунтованість ухвалених судових рішень, а направлені на переоцінку доказів, що знаходиться поза межами повноважень суду касаційної інстанції.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

47. Переглянувши оскаржені судові рішення у межах доводів і вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, Верховний Суд дійшов висновку, що ці рішення ухвалені з додержанням норм матеріального й процесуального права та підстави для їхнього скасування чи зміни відсутні.

48. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

49. Згідно зі статтею 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

50. Касаційну скаргу належить залишити без задоволення, а оскаржені судові рішення слід залишити без змін.

51. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати не розподіляються.

Керуючись статтями 341 345 349 350 355 356 359 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.

…………………………………

…………………………………

…………………………………

Н.М. Мартинюк

В.Е. Мацедонська

Ж.М. Мельник-Томенко,

Судді Верховного Суду