ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 березня 2021 року

м. Київ

справа № 376/1528/17

адміністративне провадження № К/9901/15845/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №376/1528/17

за позовом ОСОБА_1 до Сквирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, третя особа - Комунальний заклад «Сквирська центральна районна лікарня», про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Сквирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області на постанову Сквирського районного суду Київської області від 31 липня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Віговського С.І., та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Пилипенко О.Є., суддів: Кобаля М.І., Шелест С.Б.,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Сквирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, третя особа - Комунальний заклад «Сквирська центральна районна лікарня», про визнання дій протиправними та зобов`язання призначити пільгову пенсію за списком № 2.

Свої вимоги обґрунтувала тим, що їй ІНФОРМАЦІЯ_1 виповнилося 51 рік і вона 1 січня 2017 року звернулася до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Проте останній фактично відмовив їй у призначенні пенсії з тих підстав, що у лікарні не було проведено атестацію робочих місць у період з 01.12.1993 по 04.10.2007.

Постановою Сквирського районного суду Київської області від 31 липня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Управління Пенсійного фонду у Сквирському районі Київської області від 06 січня 2017 року. № 1/Ж-01 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

Зобов`язано Сквирське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області з 01 січня 2017 року призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах як працівникам, зайнятим повний робочий день на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України відповідно до п. "б" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зарахувавши до безспірного пільгового стажу 5 (п`ять) років роботи на посаді молодшої сестри медичної (санітарки) в рентгенологічному кабінеті Сквирської центральної районної лікарні з 05.10.2007 по 04.10.2012, періоди роботи на посаді молодшої сестри медичної (санітарки) в рентгенологічному кабінеті Сквирської центральної районної лікарні з 05.03.1997 по 04.10.2007 згідно висновку № 32 від 04.04.2006 якості проведення атестації робочих місць за умовами праці і відповідності нормативним актам про охорону праці та правильності віднесення до категорії із небезпечними і важкими умовами праці у Сквирській ЦРЛ, виданого Державною експертизою умов праці Головного управління праці та соціального захисту населення Київської облдержадміністрації та з 05.11.2012 по 31.07.2017 згідно наказу по Сквирській ЦРЛ № 192ад від 05.11.2012 "Про підсумки роботи комісії по атестації робочих місць та затвердження списку робіт, професій для надання пільгового пенсійного забезпечення".

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Суди встановили, що ОСОБА_1 17 грудня 2016 року виповнилося повних 51 рік.

01 січня 2017 року позивачка звернулася до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Проте, листом від 06 січня 2017 року за вих. № 1/Ж-01 відповідач відмовив у призначені пенсії на пільгових умовах.

Вважаючи таке рішення відповідача протиправним, позивачка звернулася до суду з даним позовом.

Задовольняючи частково позов, суди дійшли висновку про наявність у позивачки стажу роботи, який дає право на призначення пільгової пенсії за Списком №2, що підтверджується наявними у справі доказами, відтак, спірне рішення Управління підлягає скасуванню як таке, що прийнято з порушенням норм чинного законодавства України.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права. Вказує. що під час розгляду справи судами не було враховано, що атестація робочих місць в лікарні не проводилась кожні п`ять років.

Заперечення на касаційну скаргу не надходили.

Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги з огляду на таке.

Спірними питанням у даній справі є наявність підстав для зарахування до пільгового стажу роботи періоди роботи позивачки, що давали б право для призначення пенсії на пільгових умовах за Списком № 2 відповідно до п. «б» ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з 01.12.1993 по 04.10.2007 та з 05.10.2012 по 30.11.2016.

Встановлено, що у відповідності до записів у трудовій книжці позивачки її загальний страховий (трудовий) стаж роботи складає більше 33 років.

Як вбачається із довідки уточнюючої особливість характеру роботи або умов праці, необхідних для призначення пільгової пенсії, виданої Сквирською ЦРЛ 20 грудня 2016 року №271, позивачка працювала повний робочий день з 01.12.1993 (наказ № 109 від 01.12.1993) по 20.12.2016 на посаді молодшої сестри медичної (санітарки) рентгенкабінету, що передбачено списком № 2, розділом 24, позицією 24к постанови Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 № 36, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Підстава: книги наказів за 1993-2016 р.р., форма Т-2, штатний розпис за 1993-2016 р.р.

Станом на час роботи позивачки при визначенні спірного пільгового стажу з 01.12.1993 по 04.10.2007, та з 05.10.2012 по 30.11.2016, на посаді молодшої сестри медичної (санітарки) рентгенологічного кабінету Сквирської ЦРЛ, діяли:

- Список № 2, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення";

- Список № 2, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах";

- Список № 2, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах";

- Список № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461.

Відповідно до розділу XXIV "Установи охорони здоров`я і соціального забезпечення" (код 22600000) Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком (по старості) на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10, чинного на час роботи позивача на посаді санітарки рентгенологічного кабінету Сквирської ЦРЛ (до перейменування посади санітарки на посаду молодшої сестри медичної наказом по Сквирській ЦРЛ № 88 від 29.12.1998 на підставі наказу МОЗ України № 1172 від 26.06.1998), молодші медичні сестри по догляду за хворими, зайняті в рентгенівських відділеннях (кабінетах) (підкатегорія 22600000-14467) а саме, молодша медична сестра (санітарка) рентгенологічного кабінету, віднесена до професії із шкідливими і важкими умовами праці.

Відповідно до розділу XXIV "Установи охорони здоров`я і соціального забезпечення" (код 22600000) Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників з шкідливими та важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 (втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року №36), чинного на час роботи позивачки на посаді молодшої сестри медичної (санітарки) рентгенологічного кабінету Сквирської ЦРЛ, молодші медичні сестри по догляду за хворими, зайняті в рентгенівських відділеннях (кабінетах) (підкатегорія 22600000-14467) а саме, молодша медична сестра (санітарка) рентгенологічного кабінету, віднесена до професії із шкідливими і важкими умовами праці.

Відповідно до розділу XXIV "Охорона здоров`я та соціальна допомога" (код 24) Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників з шкідливими та важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року №36, чинного на роботи позивачки на посаді молодшої сестри медичної рентгенологічного кабінету Сквирської ЦРЛ, працівники, які безпосередньо обслуговують хворих: к) у рентгенівських відділеннях (кабінетах) (підкатегорія 24к): молодші медичні сестри з догляду за хворими (а саме, молодша сестра медична рентгенологічного кабінету) віднесена до професії із шкідливими і важкими умовами праці.

Відповідно до розділу XXIV "Охорона здоров`я та соціальна допомога" Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461, чинного на роботи позивача ОСОБА_1 на посаді молодшої сестри медичної рентгенологічного кабінету Сквирської ЦРЛ, працівники, які безпосередньо обслуговують хворих у рентгенівських відділеннях (кабінетах) - молодші медичні сестри з догляду за хворими (а саме, молодша сестра медична рентгенологічного кабінету) віднесена до професії із шкідливими і важкими умовами праці.

Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» закріплено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Згідно абз. 1, 2, 8 п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (із змінами і доповненнями) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка (далі - Порядок № 637), у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

При цьому, трудова книжка позивачки містить відповідні записи про роботу на посаді молодшої сестри медичної (санітарки) рентгенологічного кабінету Сквирської ЦРЛ у спірні періоди з 01.12.1993 по 04.10.2007 та з 05.10.2012 по 30.11.2016 з повним робочим днем (записи у трудовій книжці, зокрема, з 01.12.1993 по наказу № 109 від 01.12.1993 переведена санітаркою рентгенкабінет Сквирської ЦРЛ; з 26.06.1998 по наказу № 88 від 29.12.1998 згідно наказу МОЗ України № 1172 від 26.06.1998 посада санітарки перейменована на молодшу медичну сестру; до 26.01.2017 (і до часу продовження роботи на цій посаді станом на день ухвалення рішення суду)), що відповідає назвам робіт Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників з шкідливими та важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджених постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10, постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 та постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461.

Відповідно до пунктів 4, 4.1 Порядку застосування Списків, згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 року за № 442, атестація робочих місць за умовами праці проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації. Порядок проведення атестації робочих місць набув чинності з 21.08.1992 року. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.1992 року, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації.

Згідно пунктів 1, 2, 4-6, 8-11 Порядку проведення атестації робочих місць, атестація робочих місць за умовами праці (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.

Основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між роботодавцем і працівниками у галузі реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначаються наказом по підприємству, організації, в строки, передбачені колективним договором, але не рідше ніж один раз на п`ять років.

Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.

До проведення атестації можуть залучатися, зокрема, територіальні органи Держпраці (у тексті Порядку слова "Державної експертизи умов праці" і "Мінпраці" замінено відповідно словами "Держпраці" і "Мінсоцполітики" згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 5 жовтня 2016 року № 741).

Атестація робочих місць передбачає: установлення факторів і причин виникнення несприятливих умов праці; санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості й напруженості трудового процесу на робочому місці; комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідальність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам; установлення ступеня шкідливості й небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією; обґрунтування віднесення робочого місця до категорії із шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) умовами праці; визначення (підтвердження) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення за роботу у несприятливих умовах; складання переліку робочих місць, виробництв, професій та посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; аналіз реалізації технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни, характеру і безпеки праці.

Відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з МОЗ. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років.

Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку. Результати атестації використовуються для розроблення заходів, зокрема, під час визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах. Контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці, правильністю застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, покладається на Держпраці (Державної експертизи умов праці).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 29 Кодексу законів про працю України до початку роботи за укладеним трудовим договором власник або уповноважений ним орган зобов`язаний роз`яснити працівникові його права і обов`язки та проінформувати під розписку про умови праці, наявність на робочому місці, де він буде працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, та можливі наслідки їх впливу на здоров`я, його права на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства і колективного договору.

Частинами першою та другою статті 153 КЗпП України установлено, що на всіх підприємствах, в установах, організаціях створюються безпечні і нешкідливі умови праці. Забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці покладається на власника або уповноважений ним орган.

Відповідно до частини першої статті 7 Закону України від 14 жовтня 1992 року №2694-XII «Про охорону праці» працівники, зайняті на роботах з важкими та шкідливими умовами праці, безоплатно забезпечуються лікувально-профілактичним харчуванням, молоком або рівноцінними харчовими продуктами, газованою солоною водою, мають право на оплачувані перерви санітарно-оздоровчого призначення, скорочення тривалості робочого часу, додаткову оплачувану відпустку, пільгову пенсію, оплату праці у підвищеному розмірі та інші пільги і компенсації, що надаються в порядку, визначеному законодавством.

Отже, роботодавець, який використовує найману оплачувану працю, зобов`язаний створювати безпечні та здорові умови праці, а за неможливості цього - поінформувати працівника під розписку про такі умови праці, а саме про наявність на робочому місці, де він буде працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, та можливі наслідки їх впливу на здоров`я. Окрім того, роботодавець зобов`язаний поінформувати працівника про пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства і колективного договору, в тому числі право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років.

Таким чином, атестація робочого місця є важливим запобіжником порушень у забезпеченні належних умов праці на підприємствах, в організаціях та установах.

Проте, розуміючи положення пункту «б» статті 13 Закону № 1788-XII - «за результатами атестації робочих місць» як обмежувальний захід при призначенні пільгової пенсії, держава покладає відповідальність за непроведення атестації, та відповідно, надмірний тягар, на пенсіонера (позивача у цій справі).

Отже, особи, які зайняті на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2, але з вини власника на таких підприємствах не було проведено атестацію робочого місця, мають право на зарахування стажу роботи на таких посадах до спеціального стажу, необхідного для призначення пенсії за віком на пільгових умовах Списком № 2.

На працівника, зайнятого на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, не можна покладати відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці. Непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємств або уповноваженим ним органом не може позбавляти громадян їх конституційного права на соціальний захист, у тому числі щодо надання пенсій за віком на пільгових умовах. Контроль за додержанням підприємствами правил проведення атестації робочих місць за умовами праці покладається на відповідні повноважні державні контролюючі органи, зокрема Держпраці.

Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною в постанові від 19 лютого 2020 року у справі №520/15025/16-а.

За встановлених обставин, позивачка досягла пенсійного віку, має загальний стаж роботи понад 33 роки, з них більше 10 років на роботах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах за Списком №2.

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновками судів, що відповідачем безпідставно відмовлено позивачці в призначенні пільгової пенсії.

Оцінюючи наведені відповідачем доводи, Касаційний адміністративний суд виходить з того, що всі аргументи скаржника, викладені в касаційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судами, їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не зазначено.

Відповідно до частини третьої статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Керуючись статтями 343 349 350 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Сквирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області залишити без задоволення.

Постанову Сквирського районного суду Київської області від 31 липня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року у справі №376/1528/17 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

Л.Л. Мороз

А.Ю. Бучик

А.І. Рибачук,

Судді Верховного Суду