ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2025 року

м. Київ

справа №380/29410/23

адміністративне провадження № К/990/51211/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Коваленко Н.В. та Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2024 року (ухвалене суддею-доповідачем Костецьким Н.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року (прийняту у складі колегії: головуючої судді Гінди О.М., суддів Матковської З.М., Ніколіна В.В.),

У С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - Управління, скаржник), в якій просив:

визнати протиправною бездіяльність Управління щодо не проведення ОСОБА_1 перерахунку основного розміру пенсії із 01 грудня 2019 року, виходячи із розміру його грошового забезпечення, зазначеного у новій (оновленій) довідці від 26 жовтня 2023 року №7290 про грошове забезпечення станом на листопад 2019 року;

зобов`язати Управління перерахувати ОСОБА_1 із 01 грудня 2019 року пенсію, виходячи із 90% розміру грошового забезпечення, зазначеного у новій (оновленій) довідці від 26 жовтня 2023 року №7290 про грошове забезпечення станом на листопад 2019 року, без обмеження її будь-яким максимальним розміром та будь-яким строком із виплатами з 01 липня 2021 щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000 грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" від 14 липня 2021 року №713 (далі - постанова КМУ № 713), і із 01 березня 2022 року та із 01 березня 2023 року індексацій пенсії, передбачених постановою Кабінету Міністрів України "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" від 16 лютого 2022 року №118 (далі - постанова КМУ № 118) та постановою Кабінету Міністрів України "Про індексацію пенсійних та страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" від 24 лютого 2023 року №168 (далі - постанова КМУ № 168) із застосуванням коефіцієнтів збільшення пенсії у 2022 році -1,14, у 2023 році - 1,197, та провести виплату пенсії із врахуванням раніше проведених пенсійних виплат.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що він перебуває на обліку в Управлінні та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-XII (далі - Закон №2262-XII). Позивач вважає, що відповідач протиправно відмовив у проведенні перерахунку його пенсії відповідно до оновленої довідки про розмір грошового забезпечення. Вказує, що під час проведення перерахунку оновленої довідки відповідачеві необхідно врахувати також доплату, передбачену постановою КМУ № 713 та нарахувати індексацію його пенсії у відповідності до положень постанов КМУ № 118 та № 168. Вважаючи дії відповідача щодо проведенні перерахунку його пенсії відповідно до оновленої довідки про розмір грошового забезпечення протиправними, та такими, що порушують право на отримання пенсії в належному розмірі позивач звернувся з цим позовом до суду.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2024 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року, позов задоволено повністю.

4. Задовольняючи позовні вимоги позивача, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, вказав, що відповідач протиправно відмовив позивачу у проведенні перерахунку та виплати його пенсії на підставі оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення, оскільки зміна розміру грошового забезпечення, що підтверджується довідкою, є обґрунтованою підставою для здійснення органами пенсійного фонду відповідного перерахунку.

5. Також, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що право позивача на перерахунок та виплату пенсії, виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 90% грошового забезпечення, без обмеження пенсії будь-яким максимальним розміром, із врахуванням щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000,00 грн. та індексації пенсії на підставі постанови КМУ № 118 та постанови КМУ № 168, підтверджене рішеннями суду у справах № 813/329/18, № 1.380.2019.004403, № 380/7321/22, № 380/25987/21, № 380/15589/22, № 380/5881/23, які набрали законної сили, відтак не є предметом доказування при розгляді цієї справи.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

6. Не погодившись з рішеннями судів першої і апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

7. На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували положення абзацу 2 пункту 10 постанови КМУ №168 у правовідносинах стосовно правомірності обмеження розміру індексації граничною (максимальною) сумою 1500,00 грн, при перерахунку, передбаченому пунктами 1-7 Постанови КМУ №168, пенсії, призначеної відповідно до Закону №2262-ХІІ.

8. У касаційній скарзі пенсійний орган зазначає, що вимоги Уряду щодо застосування положень абзацу другого пункту 10 постанови КМУ №168 про обмеження розміру індексації спрямовані на досягнення балансу між вимогами загальних інтересів суспільства та вимогами захисту основних прав особистості. Такі вимоги не суперечать висновку щодо неприпустимості обмеження загального розміру пенсії, так як стосуються лише суми підвищення, що проводиться на підставі спеціальної постанови КМУ №168.

9. Управління також звертає увагу колегії суддів на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 20 червня 2024 року у справі №420/23990/23, який не був застосований судом апеляційної інстанції у даних правовідносинах, та у якому сформульовано правову позицію щодо обмеження розміру збільшення при перерахунку пенсії відповідно до постанови КМУ №168 розміром 1500,00 грн, яка полягає у наступному:

положеннями постанови КМУ №168 визначено верхню межу розміру індексації пенсії у граничному розмірі 1500,00 грн, яку не може перевищувати сума індексації (підвищення) у разі здійснення на виконання пункту 2 цієї постанови.

це означає, що якщо сума індексації пенсії в результаті проведеного перерахунку перевищує 1500,00 грн, доплата до пенсії встановлюється у межах граничної суми - в розмірі 1500,00 грн.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

10. Касаційна скарга надійшла до Суду 30 грудня 2024 року.

11. Ухвалою Верховного Суду від 09 січня 2025 року відкрито касаційне провадження у справі № 380/29410/23, витребувано адміністративну справу та запропоновано учасникам справи надати відзив на касаційну скаргу.

12. Ухвалою Верховного Суду від 13 лютого 2025 року клопотання Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області про зупинення виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2024 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року в адміністративній справі № 380/29410/23 задоволено до закінчення її перегляду в касаційному порядку.

13. Ухвалою Верховного Суду від 17 червня 2025 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 18 червня 2025 року.

14. При розгляді цієї справи в касаційному порядку іншими учасниками справи клопотань заявлено не було.

Позиція інших учасників справи

15. 03 березня 2025 року від ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу Управління, в якому зазначається, що касаційна скарга Управління є необґрунтованою та безпідставною, просить відхилити її та залишити в силі оскаржувані рішення. Вказує, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте КМУ, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45), повідомляють органи Пенсійного фонду України. Крім того, наголошує, що у зв`язку із набранням чинності судовим рішенням у справі № 826/12704/18 у нього виникло право на отримання оновленої довідки та, відповідно, здійснення перерахунку пенсії з 01 грудня 2019 року, однак Управління протиправно відмовило у задоволенні його заяви і такий перерахунок не здійснило. Також позивач наголошує, що перерахунок його пенсії, що буде здійснений управлінням на підставі оновленої довідки, має бути проведений з урахуванням 90% грошового забезпечення, без обмеження максимальним розміром, з урахуванням положень постанови КМУ № 713 та постанов КМУ № 118 і № 168.

Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

16. Суди попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановили, що позивач перебуває на обліку в Управлінні та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону №2262-ХІІ.

17. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 10 березня 2022 року у справі № 380/13759/21 визнано протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України та державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області» щодо відмови включити у довідку № 22/6-2279 від 02 червня 2021 року про грошове забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії із 01 грудня 2019 року надбавки за службу в умовах режимних обмежень в розмірі 15% посадового окладу. Зобов`язано Державну установу «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області» виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області для проведення перерахунку пенсії довідку про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», в якій включити до складу грошового забезпечення суму надбавки за службу в умовах режимних обмежень у розмірі 15% посадового окладу.

18. Листом від 30 жовтня 2023 року за № 33/34-4224 ДУ «ТМО МВС України по Львівській області» повідомлено позивача про те, що на виконання вказаного судового рішення листом за № 33/34-4224 від 30 жовтня 2023 року направлено в адресу ГУ ПФУ у Львівській області нову довідку № 7290 від 26 жовтня 2023 року про розмір грошового забезпечення позивача станом на листопад 2019 року для перерахунку розміру його пенсії із 01 грудня 2019 року.

19. Позивач 01 листопада 2023 року звернувся до відповідача із заявою, у якій просив здійснити із 01 грудня 2019 року перерахунок пенсії на підставі довідки про розмір грошового забезпечення станом на листопад 2019 року ОСОБА_1 , яка виготовлена Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області» 26 жовтня 2023 року за № 7290 на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 10 березня 2022 року у справі № 380/13759/21, та направлена на адресу Управління від 30 жовтня 2023 року № 33/34-4224. При цьому перерахунок пенсії провести, виходячи із 90 відсотків суми грошового забезпечення, зазначеного у даній довідці, та без обмеження пенсії максимальним розміром із врахуванням щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000,00 гривень, передбаченої постановою КМУ № 713 та індексації, передбаченої постановами КМУ № 118, № 168 із застосуванням коефіцієнтів збільшення пенсії у 2022 році - 1,14, у 2023 році - 1,197, та провести виплату пенсії із врахуванням раніше проведених пенсійних виплат.

20. Відповідач листом від 27 листопада 2023 року відмовив позивачу в перерахунку пенсії, мотивуючи тим, що після визнання протиправним та скасування пункту 3 Постанови КМУ № 103 інших рішень Уряду про умови та порядок проведення перерахунку пенсій осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції). Крім цього, зобов`язання щодо проведення перерахунку пенсії позивача рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 10 березня 2022 року у справі № 380/13759/21 на органи Пенсійного фонду України не покладено.

21. Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку та виплати пенсії на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, без обмеження її будь-яким максимальним розміром, із врахуванням 90% грошового забезпечення, щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000 грн. та індексації пенсії, звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

22. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначені статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

23. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права

24. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

25. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме - бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

26. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2024 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року відповідають не повністю, а викладені у касаційній скарзі доводи є частково обґрунтованими з огляду на таке.

27. Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

28. Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

29. Зазначені норми означають, що з метою гарантування правового порядку в Україні кожен суб`єкт приватного права зобов`язаний добросовісно виконувати свої обов`язки, передбачені законодавством, а у випадку невиконання відповідних приписів - зазнавати встановлених законодавством негативних наслідків.

Водночас, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

30. У статті 1, частині першій статті 2 Конституції України встановлено, що Україна проголошена суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою, суверенітет якої поширюється на всю її територію.

31. Відповідно до частини другої статті 3 Основного Закону України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

32. В Україні визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; зокрема, закони приймаються на основі Конституції України та повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (стаття 8, частина друга статті 19 Основного Закону України).

33. Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

34. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

35. За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

36. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, визначає Закон № 2262-ХІІ.

Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

37. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону №2262-XII у взаємозв`язку зі статтею 51 цього Закону.

38. Стаття 43 Закону № 2262-ХІІ міститься в розділі V «Обчислення пенсії», тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

39. Згідно із приписами статті 43 Закону № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

40. Відповідно до частини вісімнадцятої статті 43 Закону № 2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

41. Водночас порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII «Порядок перерахунку пенсій» Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 вказаного Закону якого, перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

42. Частиною четвертою статті 63 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

43. Строки перерахунку пенсій регламентуються положеннями статті 51 Закону №2262-ХІІ, частинами другою, третьою якої визначено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

44. Постановою від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393» Уряд затвердив Порядок, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.

45. Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

46. Згідно із пунктами 2, 3 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45.

47. Колегія суддів також зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Порядок №3-1).

48. Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

49. Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

50. Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано двома шляхами:

- через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45;

за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд, зокрема, у постановах від 26 липня 2023 року у справі № 380/16010/21, від 17 жовтня 2023 року у справі №380/657/22, від 14 листопада 2023 року у справі №380/2246/22, від 28 листопада 2023 року у справі №160/12994/22.

51. Колегія суддів також зауважує, що Верховний Суд у постанові від 13 липня 2023 року у справі № 560/5483/21 наголосив, що заява пенсіонера та додані до неї документи, які дають право на подальше підвищення пенсії (довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій), є підставою для перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, за умови, якщо її видача державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45, обумовлена зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

52. У свою чергу, колегія суддів зазначає, що Кабінет Міністрів України 11 листопада 2015 року прийняв постанову «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» № 988 (далі - Постанова КМУ № 988), яка набрала чинності 02 грудня 2015 року, та якою затверджено схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10.

53. Пунктом 7 цієї Постанови доручено Міністерству внутрішніх справ України за погодженням з Міністерством соціальної політики та Міністерством фінансів затвердити у двотижневий строк порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання.

54. Такий порядок було затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року № 260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" (далі - Порядок № 260) відповідно до статті 94 Закону України «Про національну поліцію», постанови КМУ №988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, який набрав чинності 27 травня 2016 року.

55. Згодом відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ Уряд ухвалив постанову Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21 лютого 2018 року № 103 (далі - постанова КМУ № 103), яка набрала чинності 24 лютого 2018 року.

56. Пунктом 1 постанови КМУ № 103 було визначено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова КМУ № 704).

57. Також, абзацом першим пункту 3 постанови КМУ № 103 було визначено перерахувати з 01 січня 2016 року пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови КМУ № 988. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

58. Отже, зміст наведеної норми пункту 3 постанови Уряду № 103 свідчить про те, що Уряд пов`язав перерахунок пенсій з 01 січня 2016 року особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), які отримують пенсію за Законом № 2262-ХІІ із складовими грошового забезпечення діючого поліцейського, у тому числі із щомісячними додатковими видами грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), які фактично виплачувались діючому поліцейським у січні 2016 року, оскільки пов`язав їх із сплатою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування саме за січень 2016 року.

59. Пунктом 3 розділу І Порядку № 260 передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

60. Зокрема, розділом ІІ Порядку № 260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7); надбавка за почесне звання "заслужений" (пункт 8); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9); доплата за учене звання (пункт 10); доплата за службу в нічний час (пункт 11).

61. У свою чергу, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 травня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року, в адміністративній справі № 826/12704/18, визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови КМУ № 103.

62. Аналізуючи подібні правовідносини Верховний Суд у постанові від 10 січня 2023 року у справі № 340/507/22 зазначив, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними.

63. Враховуючи зазначене, колегія суддів вважає за необхідне вказати, що скасований пункт 3 постанови КМУ № 103 вказував на перерахунок пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 відповідно до Постанови № 988 та регулював перерахунок пенсії, призначених особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), а не поліцейським.

64. Таким чином, з 19 листопада 2019 року - з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі № 826/12704/18, у позивача виникли підстави для перерахунку його пенсії, призначеної згідно із Законом № 2262-ХІІ, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановами КМУ № 988 та Порядку № 260, у відповідності до вимог статей 43, 63 Закону №2262-ХІІ.

65. На підставі вищенаведеного Суд вважає обґрунтованими висновки судів попередніх інстанцій про безпідставність покликання відповідача на те, що довідка про розмір грошового забезпечення від 26 жовтня 2023 року № 7290, видана державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області» про розмір грошового забезпечення, не породжує права на перерахунок пенсії позивача.

66. Колегія суддів також вказує, що право позивача на перерахунок пенсії виникло ще у листопаді 2019 року, оскільки саме з цього часу зафіксовано зміну розміру грошового забезпечення, що підлягає врахуванню при визначенні розміру пенсійних виплат.

67. Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.

68. Згідно із частинами другою, третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

69. Наявність такого права підтверджується також рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 10 березня 2022 року у справі № 380/13759/21, яким визнано протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України та державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області» щодо відмови включити зазначену надбавку, що підлягає врахуванню для перерахунку пенсії з 01 грудня 2019 року, до довідки № 22/6-2279 від 02 червня 2021 року про грошове забезпечення позивача, яка виготовлена на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 березня 2021 року у справі №380/12423/20. У вказаному рішенні суд зобов`язав відповідну установу надати нову довідку, складену відповідно до вимог постанови КМУ № 988, із включенням надбавки за службу в умовах режимних обмежень.

На виконання цього судового рішення державна установа листом від 30 жовтня 2023 року за № 33/34-4224 повідомила позивача про направлення до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області нової довідки № 7290 від 26 жовтня 2023 року, складеної відповідно до постанови КМУ № 988, для здійснення перерахунку пенсії з 01 грудня 2019 року.

70. Таким чином, факт затримки з оформленням та направленням належної довідки про грошове забезпечення є наслідком протиправної бездіяльності саме з боку органу, уповноваженого на її видачу, що встановлено судовим рішенням. Водночас, після надходження цієї довідки Пенсійним фондом України не було забезпечено належного реагування, зокрема не здійснено перерахунок пенсії позивачу.

71. За таких обставин, відповідно до положень частини третьої статті 51 Закону № 2262-ХІІ, пенсія підлягає перерахунку з дати виникнення права на неї - тобто з 01 грудня 2019 року - без обмеження будь-яким строком.

72. Наведене узгоджується з правовими позиціями Верховного Суду, зокрема: у зразковій справі № 160/8324/19, де суд дійшов висновку, що при наявності вини органів державної влади обмеження строку у 12 місяців не застосовується; у постанові від 31 січня 2019 року у справі № 338/977/17, де вказано, що право особи на отримання перерахованої пенсії за минулий час є абсолютним і не може бути обмежене строком, якщо порушення допущене саме з вини державного органу.

73. Ураховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про протиправність бездіяльності Управління щодо не здійснення перерахунку основного розміру пенсії позивача з 01 грудня 2019 року, виходячи з розміру грошового забезпечення, зазначеного у довідці № 7290 від 26 жовтня 2023 року. Суд також вважає законними і обґрунтованими висновки судів попередніх інстанцій в частині зобов`язання відповідача здійснити відповідний перерахунок пенсії з урахуванням вже виплачених сум.

74. Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача провести перерахунок пенсії виходячи із 90% розміру грошового забезпечення, зазначеного у довідці Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області» № 7290 від 26 жовтня 2023 року без обмеження її максимальним розміром, а також здійснити щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн з 01 липня 2021 року відповідно до постанови КМУ № 713; індексацію пенсії з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року із застосуванням коефіцієнтів 1,14 та 1,197 відповідно до постанов КМУ № 118 та № 168, суд зазначає таке.

75. Зі встановлених судами попередніх інстанцій вбачається, що відповідач листом від 27 листопада 2023 року повідомив позивача про відмову в перерахунку пенсії з мотивів відсутності правових підстав для цього. При цьому будь-які дії з боку відповідача щодо здійснення перерахунку пенсії фактично не вчинялися.

76. Таким чином, встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи не підтверджують факту вчинення відповідачем дій з перерахунку пенсії, які були б здійснені з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема з неправильно визначеним відсотковим розміром грошового забезпечення та ігноруванням положень постанов КМУ № 713, № 118 та № 168. Відповідно, відсутні докази існування порушеного права позивача саме у частині обраного ним способу захисту, а тому Суд вважає, що позовні вимоги в цій частині є передчасними.

77. Суд звертає увагу, що задоволення таких вимог означало б фактичне вирішення спору, який наразі не виник, тобто спору про право, яке може виникнути у майбутньому внаслідок гіпотетичних дій відповідача. Такий підхід суперечить засадам адміністративного судочинства, а також положенням частини другої статті 2 КАС України, яка встановлює, що завданням адміністративного судочинства є захист вже порушених прав, свобод чи інтересів особи, а не ймовірних або гіпотетичних.

78. Ураховуючи викладене, колегія суддів вважає, що висновки судів попередніх інстанцій в частині зобов`язання відповідача провести перерахунок пенсії виходячи із 90% розміру грошового забезпечення, зазначеного у довідці Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області» № 7290 від 26 жовтня 2023 року без обмеження її максимальним розміром, а також здійснити щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн з 01 липня 2021 року відповідно до постанови КМУ № 713; індексацію пенсії з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року із застосуванням коефіцієнтів 1,14 та 1,197 відповідно до постанов КМУ № 118 та № 168 є помилковими, такими, що ґрунтуються на неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим вони підлягають скасуванню, а в задоволенні позовних вимог у цій частині слід відмовити.

79. Щодо доводів касаційної скарги щодо неправильного застосування положення абзацу 2 пункту 10 постанови КМУ №168 колегія суддів вказує, що останні не знайшли свого підтвердження під час касаційного перегляду справи.

80. Суд звертає увагу, що в межах розгляду цієї справи норма зазначеної постанови КМУ № 168 предметом судового аналізу не була, а правовідносини, пов`язані з індексацією пенсії та можливим обмеженням її розміру граничною сумою 1500 грн, не є предметом спору. Натомість, спір у справі стосується протиправної бездіяльності відповідача щодо невиконання обов`язку провести перерахунок основного розміру пенсії позивача на підставі оновленої довідки про грошове забезпечення за листопад 2019 року.

Жодних інших аргументів, які б ставили під сумнів законність і обґрунтованість рішень судів першої та апеляційної інстанцій скаржником у касаційній скарзі не наведено.

81. Згідно з імперативними вимогами статті 341 КАС України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

82. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України, підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

83. Відповідно до частини третьої цієї статті неправильним застосуванням норм матеріального права вважається неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

84. За таких обставин, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанції у цій справі підлягають скасуванню у частині зобов`язання відповідача провести перерахунок пенсії, виходячи із 90% розміру грошового забезпечення, зазначеного у довідці Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області» № 7290 від 26 жовтня 2023 року без обмеження її максимальним розміром, а також здійснити щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн з 01 липня 2021 року відповідно до постанови КМУ № 713; індексацію пенсії з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року із застосуванням коефіцієнтів 1,14 та 1,197 відповідно до постанов КМУ № 118 та № 168 з ухваленням в цій частині нового рішення про відмову в задоволенні зазначених позовних вимог, а касаційна скарга - частковому задоволенню.

Керуючись статтями 341 345 349 350 355 356 359 КАС України, Cуд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області задовольнити частково.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2024 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року скасувати в частині задоволення позовних вимог про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області провести позивачу перерахунок пенсії, виходячи із 90% розміру грошового забезпечення, зазначеного у довідці Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області» № 7290 від 26 жовтня 2023 року без обмеження її будь-яким максимальним розміром із виплатами з 01 липня 2021 року щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000,00 гривень, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб», і із 01 березня 2022 та із 01 березня 2023 індексацій пенсії, передбачених постановами Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році», від 24 лютого 2023 року № 168 «Про індексацію пенсійних та страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» із застосуванням коефіцієнтів збільшення пенсії у 2022 році -1,14, у 2023 році -1,197.

Ухвалити в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В іншій частині рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2024 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року залишити без змін

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

Суддя-доповідач Я.О. Берназюк

Судді Н.В. Коваленко

С.М. Чиркін