ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 серпня 2024 року

м. Київ

справа №420/22020/23

провадження № К/990/8335/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2023 (суддя Радчук А.А.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2024 (головуючий суддя Семенюк Г.В., судді Домусчі С.Д., Шляхтицький О.І.)

у справі №420/22020/23

за позовом ОСОБА_1

до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення ВПО, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Виконавчому комітеті Одеської міської ради,

третя особа - Комісія щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь),

про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У серпні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення ВПО, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Виконавчому комітеті Одеської міської ради, третя особа - Комісія щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) (далі - Комісія м. Маріуполя), в якому просив:

- скасувати рішення Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради від 10.08.2023 №411 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023;

- зобов`язати Міську комісію з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023 з урахуванням висновків суду і прийняти рішення про перерахунок призначеної ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України з урахуванням: 1) опосередкованої вартості спорудження житла згідно з наказом Мінрегіону на день винесення рішення суду; 2) витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, у розмірі 3 відсотки від розміру грошової компенсації;

- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради здійснити дії щодо виплати призначеної (перерахованої) ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;

- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідачів подати у встановлений судом термін, з моменту набрання рішенням законної сили, звіт про виконання судового рішення.

2. В обґрунтування позову зазначено про те, що виплачена 28.12.2021 позивачу компенсація обрахована в заниженому розмірі, оскільки:

1) не було нараховано показник «ПЗ» (витрати (гривень), пов`язані з купівлею, оформленням права власності на житло) у розмірі до 3% від компенсації;

2) виплачена компенсація обрахована на підставі показника граничної вартості у розмірі 15261,00 грн, який перестав бути актуальним станом на 16.12.2021, коли Мінрегіон наказом №337 збільшив його до 15887,00 грн.

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2023, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2023, у задоволенні позову відмовлено.

4. Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та прийняти нове судове рішення, яким позов задовольнити, а також стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати за надання правової допомоги в сумі 5000 грн.

5. Від Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради і Виконавчого комітету Одеської міської ради надійшли відзиви на касаційну скаргу, в яких вони просять суд залишити без задоволення касаційну скаргу, а судові рішення - без змін.

6. Від інших відповідачів та третьої особи відзивів на касаційну скаргу не надійшло, копія ухвали Верховного Суду від 13.03.2024 про відкриття касаційного провадження направлялася всім учасникам судового процесу через підсистему «Електронний Суд».

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 , виданим 22.06.2016 Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області.

8. Згідно з довідкою від 21.06.2023 № 5105-5002825154 ОСОБА_1 узятий на облік внутрішньо переміщеної особи (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) та перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення в Приморському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради.

9. Рішенням Комісії м. Маріуполя від 07.11.2018 №24, призначено ОСОБА_1 , внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнаної учасником бойових дій відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення площею 89,82 м2 з урахуванням членів його родини: дружини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , неповнолітньої доньки ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , малолітньої доньки ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , що проживають сумісно із заявником.

10. Комісія, керуючись пунктами 17-18 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 №280 «Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України» (далі - Порядок №280), призначила та затвердила ОСОБА_1 суму грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 1 579 574,52 грн.

11. Рішенням Комісії м. Маріуполя від 06.02.2019 № 21, визнано таким, що втратило чинність, рішення комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації від 07.11.2018 № 24. Перераховано ОСОБА_1 суму призначеної грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.

12. Комісія призначила та затвердила ОСОБА_1 суму грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 1 676 849,58 грн.

13. Рішенням Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь) від 27.09.2021 № 85, внесені зміни до рішення від 06.02.2019 № 21 та перераховано ОСОБА_1 суму грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, яку визначено у розмірі 2 056 114,53 грн.

14. У додатку до рішення Комісії від 27.09.2021 № 85 є розрахунок компенсації, який проведений за наступними показниками: 15261,00 * 1,50 * 89,82 = 2056114,53 грн, де:

15261,00 грн. - гранична вартість 1 кв. м житла за регіоном станом на 03.06.2021;

1,50 - коефіцієнт збільшення граничної вартості;

89,82 - кількість квадратних метрів за нормою забезпечення Житлового кодексу.

15. Листом Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради від 29.12.2021 № 56.4-89631-56.1 ОСОБА_1 поінформовано, що 28.12.2021 на його спеціальний поточний рахунок в ПАТ «Державний ощадний банк України» зараховано грошову компенсацію за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 2 056 114,53 грн. А також надано детальні роз`яснення щодо його подальших дій.

16. Позивач зазначав, що після отримання цих коштів він встановив, що виплачена йому 28.12.2021 сума не була перерахована (актуалізована) з урахуванням чергових змін опосередкованої вартості житла. Так, наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 16.12.2021 № 337 «Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України» опосередкована вартість була вчергове збільшена, але позивачу відповідна компенсація не була перерахована з урахуванням нового показника.

17. Проте, після цього через бойові дії, які велися на території міста Маріуполя з початку повномасштабного вторгнення росії, разом з будівлею департаменту соціального захисту населення міської ради було знищено усю наявну документацію.

18. 21.05.2023 позивач звернувся до Міністра у справах ветеранів України.

19. 06.07.2023 листом Міністерства у справах ветеранів України позивачу роз`яснено, що прийняття рішення про виплату внутрішньо переміщеній особі, яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, грошової компенсації, за місцем перебування на обліку в базі даних та визначення розміру грошової компенсації належить виключно до повноважень комісії щодо розгляду заяв про призначення грошової компенсації.

20. 21.05.2023 позивач звернувся до Маріупольської міської ради із заявою, якою просив провести перерахунок грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, яка виплачена не в повному обсязі на підставі наказу Міністерства розвитку громад на території України від 09.03.2023 № 139 «Про показники опосередкованої вартості спорудженні житла за регіонами України» та Порядку №280 зі змінами.

21. 26.05.2023 листом Виконавчого комітету Маріупольської міської ради №128-459-14 позивачу надано відповідь, у якій рекомендовано звернутись для вирішення зазначеного питання до органу соціального захисту населення за місцем фактичного місцезнаходження.

22. 29.06.2023 листом Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради позивачу повідомлено, що постановою Кабінету міністрів України від 24.03.2023 № 263 "Деякі питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" (набула чинності 28.03.2023) визначено механізм здійснення виплати грошової компенсації внутрішньо переміщеним особам, яку було призначено і не виплачено на території, на якій ведуться бойові дії, або тимчасово окупованої Російською Федерацією. Відповідно до пункту 6 Порядку від 28.03.2023 заява про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, подається внутрішньо переміщеною особою до уповноваженого органу або через центр надання адміністративних послуг за фактичним місцем перебування.

23. 26.06.2023 позивач звернувся до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо проведення перерахунку розміру призначеної йому раніше компенсації.

24. 17.07.2023 листом Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради позивачу повідомлено, що для вирішення зазначеного питання йому слід звернутись до Управління соціального захисту населення Приморського району м. Одеси.

25. 26.07.2023 позивач подав заяву до управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, якою просив провести перерахунок грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, яка виплачена не в повному обсязі на підставі наказу Міністерства розвитку громад на території України від 09.03.2023 № 139 «Про показники опосередкованої вартості спорудженні житла за регіонами України» та Порядку №280 зі змінами.

26. Вказана заява розглянута на засіданні Комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - Комісія м. Одеса) 10.08.2023.

27. 10.08.2023 Рішенням Комісії м. Одеса №411 відмовлено гр. ОСОБА_1 в задоволенні вимог, викладених в заяві від 26.07.2023.

Комісією встановлено, що позивач - учасник бойових дій; компенсація, нарахована Комісією (м.Маріуполь) у розмірі 2 056 114,53 грн, перебуває на рахунку заявника. Проте, з документів наданих заявником (окрім його звернення до Міністерства у справах ветеранів України від 21.05.2023) відсутні запити або листи заявника до комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації м. Маріуполь, стосовно проведення перерахунку виплаченої грошової компенсації, яка виплачена не в повному обсязі, тобто, як вбачається з матеріалів справи, заявник до 21.05.2023 не вважав отриману на спеціальний поточний рахунок грошову компенсацію такою, що виплачена не в повному обсязі.

28. 10.08.2023 Рішенням Комісії м. Одеса №410 надано дозвіл внутрішньо переміщеній особі гр. ОСОБА_1 , яка перемістилася з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії або яка перебуває в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), на відкриття поточного рахунка (за стандартом IBAN) із спеціальним режимом використання у відділенні AT "Ощадбанк" за місцем перебування на обліку в базі даних, перерахування коштів з відкритого спеціального рахунка на новий спеціальний рахунок та про закриття спеціального рахунку, що відкритий на території, на якій ведуться бойові дії та з якої вона перемістилася.

29. Не погоджуючись із рішенням Комісії м. Одеса від 10.08.2023 №411 про відмову у перерахунку коштів, позивач звернувся до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

30. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що підстави для скасування рішення Комісії м. Одеса № 411 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023, відсутні. Оскільки за наявності чинного рішення Комісії м. Маріуполя від 27.09.2021 № 85, яким розраховано суму компенсації у розмірі 2056114,53 грн., яку у свою чергу повністю перераховано та рахунок позивача, відсутній факт «виплати позивачу компенсації не у повному обсязі».

31. Суди, з посиланням на пункт 5, підпункт 12 пункту 7 Порядку №280 вважали, що Комісія м.Одеси уповноважена лише на прийняття рішення щодо виплати грошової компенсації, яку було призначено, але не виплачено або виплачено не у повному обсязі внутрішньо переміщеній особі.

32. Суд першої інстанції відзначив, що він не надає оцінку тому, чи було Комісією м.Маріуполя при розрахунку суми компенсації у розмірі 2 056 114, 53 грн. враховано показник «ПЗ» (витрати (гривень), пов`язані з купівлею, оформленням права власності на житло) у розмірі до 3% від компенсації», оскільки рішення від 27.09.2021 № 85 не є предметом цього судового розгляду. Крім того, суди зазначили, що позивач не надав суду доказів понесення витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів у розмірі 3 відсотків від розміру грошової компенсації, а тому здійснення розрахунку таких витрат, виходячи з 3 відсотків розміру грошової компенсації, є необґрунтованим.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВІВ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

33. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає про відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо застосування другого речення абзацу п`ятого пункту 16 і абзацу десятого пункту 17 Порядку №280 у контексті питання про те, чи вважається встановлена цим Порядком компенсація "виплаченою у повному обсязі", якщо на момент виплати внутрішньо переміщеній особі нарахованого їй розміру він не був актуалізований (перерахований) у зв`язку із затвердженням Мінрегіону нового (підвищеного) показника опосередкованої вартості житла.

34. На думку скаржника, апеляційний суд помилково вважав, що позивач повинен був би оскаржувати правомірність і законність рішення Комісії м. Маріуполя від 27.09.2021 № 85, адже це рішення на момент його прийняття було законним і залишалось таким також й після прийняття наказу Мінрегіону від 16.12.2021 №337 - натомість факт прийняття цього наказу мав бути підставою для перерахунку розміру компенсації уповноваженою комісією, а не визнання незаконним встановленого її розміру попереднім рішенням відповідної комісії. Також апеляційний адміністративний суд помилково зазначив, що Комісія в м.Одеса за Порядком №280 мала повноваження лише виплачувати раніше призначену компенсацію, але не мала повноважень на перерахунок (перегляд) її розміру.

35. У відзивах на касаційну скаргу Виконавчий комітет Одеської міської ради і Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради погоджуються з висновками судів попередніх інстанцій.

36. Виконавчий комітет Одеської міської ради також зазначає, що рішенням Комісії м.Маріуполя від 27.09.2021 № 85 ОСОБА_1 перераховано призначену виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення та затверджено її у розмірі 2056114,53грн. Цю суму у повному обсязі 28.12.2021 зараховано на спеціальний поточний рахунок в ПАТ «Державний ощадний банк України». Розмір перерахованої суми грошової компенсації позивачем до Комісії м.Маріуполя не оскаржувався, з урахуванням чого цим органом рішення про перерахунок грошової компенсації не приймалося. Позивач вважає, що Комісія м. Одеси має перерахувати сплачений йому розмір грошової компенсації у зв`язку зі зміною показників опосередкованої вартості спорудження житла та зміни місця проживання. При цьому, ОСОБА_1 не враховує, що для внутрішньо переміщеної особи, яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, діють спеціальні норми Порядку №280, які не передбачають повноважень Комісії м. Одеси перераховувати розмір грошової компенсації, яка була призначена, нарахована та виплачена іншим уповноваженим органом місцевого самоврядування. Тобто, Комісія м. Одеси може лише виплатити грошову компенсацію, яку було призначено уповноваженою комісією на території, на якій ведуться бойові дії, але цю компенсацію з якоїсь причини не було виплачено.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

37. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, керується таким.

38. За приписами пункту 2 Порядку №280 право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають внутрішньо переміщені особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - внутрішньо переміщені особи) і які перебувають на квартирному обліку і не менш як один рік на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб за місцем фактичного проживання в межах м. Києва або в межах однієї області згідно з відомостями Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб (далі - база даних) за умови, що зміна місця проживання протягом року в межах однієї області не призводить до збільшення розміру компенсації.

39. Згідно з положеннями пункту 3 Порядку №280 (у редакції, чинній у 2021 році) грошова компенсація внутрішньо переміщеним особам виплачується у повному обсязі, за винятком випадків, передбачених абзацами шостим і сьомим пункту 16 цього Порядку, в порядку черговості відповідно до дати взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для вищевказаних осіб.

40. Пунктом 4 Порядку №280 визначено, що за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, міських, районних у містах рад (далі - органи соціального захисту населення), за рішенням виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації утворюється комісія щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про призначення грошової компенсації (далі - комісія).

До складу комісії входять представники виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, структурних підрозділів районних, районних у м. Києві держадміністрацій з питань соціального захисту населення, економіки, фінансів, квартирного обліку, капітального будівництва, всеукраїнських громадських об`єднань ветеранів (за їх згодою).

41. Згідно з пунктом 5 Порядку №280 (у редакції, що діяла у 2021 році) до повноважень комісії належить проведення перевірки з визначених питань;

прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації;

перегляд рішення про призначення грошової компенсації за нововиявленими обставинами (у разі змін у майновому стані, у складі сім`ї, зміни показників опосередкованої вартості спорудження житла, зміни місця проживання, у зв`язку з втратою статусу учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, зняття з квартирного обліку тощо);

скасування попереднього рішення за нововиявленими обставинами;

прийняття рішення про відмову у виплаті грошової компенсації;

визначення розміру грошової компенсації;

визначення суми коштів, яка підлягає поверненню, якщо внутрішньо переміщена особа або її законний представник не повідомили органу соціального захисту населення про зміни у майновому стані, у складі сім`ї, зміну місця проживання, втрату статусу учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, зняття з квартирного обліку;

прийняття рішення про виплату грошової компенсації члену сім`ї внутрішньо переміщеної особи, на якого розраховано грошову компенсацію (далі - уповноважений член сім`ї), у зв`язку із смертю внутрішньо переміщеної особи, якій призначено грошову компенсацію та не виплачено.

42. Відповідно до пункту 16 Порядку №280 (у редакції, що діяла у 2021 році) у разі прийняття рішення про призначення внутрішньо переміщеній особі грошової компенсації комісія визначає її розмір виходячи з таких нормативів:

1) за нормою - 13,65 кв. м жилої площі для внутрішньо переміщеної особи та кожного члена сім`ї, зазначеного в абзаці шостому пункту 18 цього Порядку;

2) за нормою - 35,22 кв. м загальної площі на сім`ю внутрішньо переміщеної особи;

3) додатково - 10 кв. м жилої площі на кожного члена сім`ї внутрішньо переміщеної особи, який є особою з інвалідністю або дитиною з інвалідністю (з урахуванням внутрішньо переміщеної особи).

При цьому враховується опосередкована вартість спорудження 1кв.м загальної площі житла в населеному пункті, в якому внутрішньо переміщена особа перебуває на квартирному обліку, на день звернення за грошовою компенсацією, визначена Мінрегіоном відповідно до Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затвердженого наказом Держбуду від 27.09.2005 №174. У разі зміни опосередкованої вартості спорудження 1 кв. м загальної площі житла, визначеної Мінрегіоном після розрахунку комісією розміру грошової компенсації, її розмір підлягає перерахунку комісією без звернення внутрішньо переміщеної особи за умови, що на день такої зміни грошову компенсацію не виплачено чи виплачено не в повному обсязі (абзац 5).

У разі незабезпечення протягом поточного бюджетного року виплати грошової компенсації в повному обсязі у зв`язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1 кв.м загальної площі житла за бажанням внутрішньо переміщеної особи, якій виплата грошової компенсації здійснюється у поточному році, грошова компенсація може бути виплачена без проведення такого перерахунку, що підтверджується її заявою (абзац 6).

Сума доплати до перерахованого комісією розміру грошової компенсації у зв`язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1 кв.м загальної площі житла може бути виплачена внутрішньо переміщеній особі у наступному бюджетному році, якщо внутрішньо переміщеною особою не придбане житло (абзац 7).

Для мм. Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова опосередкована вартість збільшується на коефіцієнт 1,75, для міст - обласних центрів, а також міст обласного значення з населенням понад 300 тис. - коефіцієнт 1,5, для міст обласного значення з населенням від 100 до 300 тис. - коефіцієнт 1,25 (абзац 8).

Під час перерахунку грошової компенсації у зв`язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1кв.м загальної площі житла за внутрішньо переміщеною особою зберігається черговість виплати грошової компенсації (абзац 9).

43. Відповідно до пункту 17 Порядку виплати грошової компенсації № 280 розмір грошової компенсації розраховується за такою формулою:

ГК = ((13,65 х Nс) - Вп + 35,22 + (10 x Nп)) x Bг x Км + ПЗ,

де ГК - грошова компенсація;

Nс - кількість осіб, на яких розраховується грошова компенсація;

Вп - жила площа у житловому приміщенні, яке розташоване в населених пунктах на підконтрольній Україні території (крім житлового приміщення, яке зруйноване (знищене) або стало непридатним для проживання внаслідок збройної агресії Російської Федерації, зокрема з моменту введення воєнного стану, на умовах, визначених абзацами дванадцятим - чотирнадцятим пункту 13 цього Порядку), яка перебуває у власності внутрішньо переміщеної особи (членів її сім`ї, які включені в розрахунок грошової компенсації);

Nп - кількість членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, які є особами з інвалідністю або дітьми з інвалідністю і на яких розраховується грошова компенсація з урахуванням додаткових 10 кв. метрів жилої площі на кожного члена сім`ї (з урахуванням внутрішньо переміщеної особи);

Вг - опосередкована вартість (гривень) 1 кв. метра загальної площі житла для населеного пункту, в якому внутрішньо переміщена особа перебуває на обліку як особа, що потребує поліпшення житлових умов, на день звернення за грошовою компенсацією;

Км - коефіцієнт збільшення опосередкованої вартості 1 кв. метра загальної площі житла, визначений в абзаці п`ятому пункту 16 цього Порядку;

ПЗ - витрати (гривень), пов`язані з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, розмір яких не перевищує 3 відсотки розміру грошової компенсації.

Розмір грошової компенсації підлягає перерахунку у зв`язку із зміною складових формули, за якою розраховується грошова компенсація, якщо грошова компенсація не виплачена чи виплачена не у повному обсязі.

44. Згідно з пунктом 18 Порядку №280 у разі прийняття рішення щодо призначення грошової компенсації внутрішньо переміщеній особі комісія розраховує розмір такої компенсації на підставі:

1) копії рішення про взяття внутрішньо переміщеної особи на квартирний облік із зазначенням членів сім`ї, які разом із внутрішньо переміщеною особою перебувають на такому обліку;

2) копії рішення про взяття на квартирний облік членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, на яких нараховується грошова компенсація;

3) письмової згоди (викладеної у довільній формі) кожного із повнолітніх членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, на яких нараховується грошова компенсація, щодо включення їх у розрахунок грошової компенсації.

45. Проаналізувавши вищезазначене, Суд доходить висновку, що при прийнятті комісією рішення про призначення внутрішньо переміщеній особі грошової компенсації, розмір останньої розраховується за встановленою Порядком №280 формулою, до якої в обов`язковому порядку включаються всі складові, зазначені у пункті 17 Порядку №280. Разом з тим, при зміні будь-якої складової формули розрахунку грошової компенсації, зокрема, зміни розміру опосередкованої вартості спорудження 1 кв.метра загальної площі житла, яка змінюється залежно від прийняття чергового наказу Мінрегіону, грошова компенсація в цілому підлягає перерахунку без звернення внутрішньо переміщеної особи, за умови якщо відповідна компенсація не була виплачена чи виплачена не у повному обсязі.

46. При цьому колегія суддів зазначає, що за загальним правилом, визначеним у пункті 16 Порядку виплати грошової компенсації № 280 у разі якщо на момент виплати грошової компенсації внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у її складі не було враховано останню зміну опосередкованої вартості спорудження 1 кв. метра загальної площі житла, визначеної Мінрегіоном, яка відбулась після розрахунку комісією розміру грошової компенсації, така виплата не може вважатись такою, яка виплачена у повному обсязі та підлягає безумовному перегляду (актуалізації) уповноваженим органом (місцевими органами соціального захисту населення) за місцем перебування такої особи на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.

47. Натомість, у разі, якщо така грошова компенсація за належні для отримання жилі приміщення раніше була призначена та не виплачена або виплачена не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, з якої внутрішньо переміщена особа перемістилась в інше місце проживання, до повноважень відповідної комісії за новим місцем перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб належить повноваження прийняти рішення про виплату грошової компенсації у належному розмірі, розрахованому за формулою, наведеною у пункті 17 Порядку виплати грошової компенсації № 280 із обов`язковим включенням у її розрахунок всіх складових цієї формули.

48. Зі встановлених судами попередніх інстанцій обставин вбачається, що рішенням Комісії м. Маріуполя від 07.11.2018 №24, вперше призначено відповідну виплату ОСОБА_1 . Розмір цієї виплати неодноразово змінювався через підвищення показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України.

49. Останнє рішення Комісії м. Маріуполь №85 було прийнято 27.09.2021, в якому грошова компенсація позивачу була розрахована у розмірі 2 056 114,53 грн. Фактичний перерахунок та зарахування цієї суми на спеціальний банківський рахунок позивача відбувся 28.12.2021.

50. Відповідно до наказу Мінрегіону від 16.12.2021 №337 з 01.10.2021 показник граничної вартості збільшився та складав для Донецької області 15887,00 грн замість попереднього 15261,00 грн.

51. З врахуванням того, що до моменту виплати позивачу компенсації, встановленої рішенням Комісії м. Маріуполь від 27.09.2021 №85, з`явилася підстава для перегляду цього рішення за нововиявленими обставинами Комісією м. Маріуполь (наказ Мінрегіону від 16.12.2021 №337), варті уваги доводи позивача про те, що сума компенсації мала бути переглянута з урахуванням нового показника опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України. Тому нарахування і виплата 28.12.2021 позивачу коштів у розмірі 2056114,53 грн не може вважатися виплатою позивачу відповідної компенсації у повному обсязі, тому доводи касаційної скарги в цій частині знайшли своє підтвердження.

52. Посилання судів попередніх інстанцій на необхідність відмови позивачу у задоволенні позовних вимог через те, що він із заявлених ним у позові підстав повинен був оскаржувати рішення Комісії м. Маріуполь від 27.09.2021 №85 є помилковим, оскільки виплата грошової компенсації позивачу не у повному обсязі через встановлені судами обставини була підставою відповідно до положень Порядку №280 для перегляду рішення про призначення грошової компенсації за місцем перебування внутрішньо-переміщеної особи на обліку в базі даних. Крім того, рішення Комісії м. Маріуполь від 27.09.2021 №85 враховувало актуальний на момент його прийняття показник опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України.

53. Колегія суддів також не погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що позивачем не надано доказів звернення до Комісії м. Маріуполь до початку повномасштабного вторгнення щодо незгоди з розміром виплаченої грошової компенсації, розрахованої уповноваженим органом м. Маріуполя ще у 2021 році, оскільки аналіз вищенаведених положень Порядку №280 свідчить про те, що у позивача не було обов`язку звертатися до Комісії м.Маріуполь з відповідним зверненням. Більш того, положення пунктів 5 і 16 Порядку №280 (у редакції, що діяла у 2021 році) не ставили перегляд рішення про призначення грошової компенсації за нововиявленими обставинами у залежність від звернення особи, яка має право на таку компенсацію.

54. Щодо обов`язку Комісії м. Одеса розглянути заяву позивача, колегія суддів враховує таке.

24.03.2023 Кабінет Міністрів України вніс зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 № 280. Варто звернути увагу, що постанова про внесення змін прийнята з метою забезпечення житлом в умовах воєнного стану внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

55. Згідно з пунктом 5 Порядку №280, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.2023 № 263, до повноважень Комісії належить прийняття рішення про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, внутрішньо переміщеній особі, яка перемістилася з такої території, за місцем перебування на обліку в базі даних.

56. Суд наголошує, що у Порядку №280 в оновленій редакції від 24.03.2023 до повноважень комісій щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про призначення грошової компенсації було додано повноваження щодо прийняття рішення про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено або виплачено не в повному обсязі на території, на якій ведуться бойові дії, внутрішньо переміщеній особі, яка перемістилася з такої території, за місцем перебування на обліку в базі даних.

57. Крім того, у Порядку №280 у редакції від 24.03.2023 пункт 7 було доповнено підпунктом 12, де зазначено, що до заяви про призначення грошової компенсації додаються копії, зокрема, рішення комісії про призначення внутрішньо переміщеній особі, яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, грошової компенсації (витягу з протоколу засідання комісії) за попереднім місцем проживання, а також про перегляд рішення про призначення грошової компенсації у зв`язку із зміною показників опосередкованої вартості спорудження житла згідно з наказом Мінрегіону від 16.12.2021 №337 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України" - для внутрішньо переміщеної особи, яка перемістилася з території, на якій ведуться бойові дії, і якій грошову компенсацію виплачено не в повному обсязі за попереднім місцем проживання.

58. При цьому, на час прийняття останнього рішення про виплату позивачу грошової компенсації, а також на момент перерахування коштів на спеціальний рахунок, відкритий йому у банківській установі, законодавець не пов`язував момент, з якого право на отримання грошової компенсації вважається використаним із моментом такого перерахування в повному обсязі коштів на спеціальний рахунок в уповноваженому банку, а пов`язував його із датою державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за внутрішньо переміщеною особою і членами її сім`ї, на яких було розраховано грошову компенсацію.

59. З листа Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 21.03.2023 № К-0123-50-1.8-351-22-604 вбачається, що у зв`язку із збройною агресією російської федерації проти України та тимчасовою окупацією міста Маріуполь Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради припинив виконання делегованої державою функції щодо підготовки виплатних документів та забезпечення фінансування виплат, установу відключено від усіх державних сервісів та програм нарахування та виплати державних допомог; доступу до носіїв інформації не має, оскільки будівлю департаменту знищено разом із серверними приміщеннями та архівними даними.

60. Отже, зважаючи на те, що Комісія м. Маріуполь мала імперативний обов`язок з перегляду суми компенсації за нововиявленою обставиною, але при цьому позивачу не було донараховано суму компенсації, з врахуванням всіх показників, наведених у пункті 17 Порядку №280 і станом на дату звернення позивача до Комісії м. Одеси у останньої були відповідні повноваження щодо донарахування, колегія суддів доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині необхідності скасування рішення Комісії м. Одеси від 10.08.2023 №411 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023.

61. Верховний Суд не погоджується з судами попередніх інстанцій стосовно того, що Комісія м.Одеса не уповноважена на здійснення обумовленого позивачем перерахунку з огляду факт перерахування коштів у повному обсязі у розмірі, визначеному цим суб`єктом, оскільки на момент перерахування коштів на спеціальний рахунок, відкритий позивачу в уповноваженому банку, у її складі, не було враховано зміну складової з урахуванням якої розраховується грошова компенсація (опосередкованої вартості спорудження 1 кв. метра загальної площі житла), а також у зв`язку із невключенням у формулу обрахунку грошової компенсації всіх складових формули, що свідчить про виплату позивачу грошової компенсації не в повному обсязі, визначеному пунктом 17 Порядку виплати грошової компенсації № 280.

62. З урахуванням фактичних обставин та положень законодавства, колегія суддів вважає, що належним способом захисту порушеного права у цій справі буде зобов`язання Комісії м.Одеси повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.07.2023, з урахуванням висновків Суду, зроблених у цій постанові.

63. Щодо позовної вимоги про зобов`язання Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради здійснити дії щодо виплати призначеної (перерахованої) ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, колегія суддів звертає увагу на приписи пункту 16 Порядку №280, зокрема, стосовно того, що під час перерахунку грошової компенсації у зв`язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1 кв. метра загальної площі житла за внутрішньо переміщеною особою зберігається черговість виплати грошової компенсації, тому така вимога є передчасною.

64. З огляду на викладене, судові рішення підлягають скасуванню, з прийняттям нового рішення про часткове задоволення позовних вимог, а саме слід скасувати рішення Комісії м.Одеса від 10.08.2023 №411 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023 та зобов`язати вказану Комісію повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.07.2023 з урахуванням висновків Суду та відмовити у задоволенні інших позовних вимог.

65. Вимогу про застосування судового контролю Верховний Суд вважає передчасною. При цьому позивач не позбавлений звернутися до суду у порядку статей 382-383 КАС України у випадку не виконання суб`єктом владних повноважень рішення суду у цій справі.

66. У касаційній скарзі представник позивача просив про відшкодування витрат на правничу допомогу у розмірі 5 000 грн.

67. Відповідно до статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.

Питання, що стосуються витрат на професійну правничу допомогу, регулюються статтею 134 КАС України. Відповідно до частини 2 цієї статті за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

68. За приписами частин 3, 4 статті 134 КАС України розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

69. Принцип співмірності витрат на оплату послуг адвоката запроваджено у частині 5 статті 134 КАС України, відповідно до якої розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

70. Згідно з частиною 6 статті 134 КАС України у разі недотримання вимог частини 5 цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

71. Частиною 7 статті 139 КАС України встановлено, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

72. Аналіз наведених норм процесуального законодавства свідчить про те, що для вирішення питання про відшкодування витрат на правничу допомогу від учасника справи вимагається надання доказів щодо обсягу наданих послуг та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною.

73. До касаційної скарги додано ордер про надання правничої (правової) допомоги, копія свідоцтва адвоката і квитанція про фактичну оплату послуг на правничу допомогу у розмірі 5000грн.

74. Колегія суддів звертає увагу, що ні позивачем, ні його представником не надано документів, які б підтверджували фактичний обсяг наданих послуг з правничої (правової) допомоги, час, витрачений адвокатом для надання відповідних послуг, тому клопотання позивача про відшкодування витрат на правничу допомогу не узгоджується з положеннями статей 134 і 139 КАС України.

У зв`язку з цим, у задоволення клопотання про відшкодування витрат на правничу допомогу слід відмовити за необґрунтованістю.

Керуючись статтями 2 3 341 345 349 351 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2024 у справі 420/22020/23 скасувати і ухвалити нове рішення.

Позов ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення ВПО, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Виконавчому комітеті Одеської міської ради, третя особа - Комісія щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (м. Маріуполь), про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Скасувати рішення Міської комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради від 10.08.2023 №411 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023.

Зобов`язати Міську комісію з розгляду заяв про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при виконавчому комітеті Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо перерахунку грошової компенсації відповідно до його заяви від 26.07.2023 з урахуванням висновків Суду, зроблених у цій постанові.

В іншій частині позову відмовити.

Відмовити у клопотанні ОСОБА_1 про відшкодування з відповідача на користь позивача судових витрат за надання правової допомоги в сумі 5000 грн.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб