ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2024 року

м. Київ

справа № 440/18379/23

провадження № К/990/30363/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Стародуба О.П., Стеценка С.Г.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 22.03.2024 (суддя Кукоба О.О.) і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09.07.2024 (головуючий суддя Кононенко З.О., судді Калиновський В.А., Мінаєва О.М.)

у справі № 440/18379/23

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства освіти і науки України,

треті особи: ОСОБА_2 , Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У грудні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства освіти і науки України, третя особа ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ), Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, у якому просив суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у наданні місця державного замовлення для навчання в Кременчуцькому національному університеті ім. Михайла Остроградського за спеціальністю 072 - Фінанси, банківська справа та страхування - доньці особи з інвалідністю внаслідок війни 2-ї групи ОСОБА_1 - ОСОБА_2 ;

- зобов`язати Міністерство освіти і науки України надати місце державного замовлення для навчання в Кременчуцькому національному університеті ім. Михайла Остроградського за спеціальністю 072 - Фінанси, банківська справа та страхування - доньці особи з інвалідністю внаслідок війни 2-ї групи ОСОБА_1 - ОСОБА_2 з 01.09.2023.

2. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 22.03.2024, яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 09.07.2024, у позові відмовлено.

3. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції і постановою суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати вказані рішення і направити справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

4. Від Міністерства освіти і науки України і Кременчуцькому національному університеті імені Михайла Остроградського надійшли відзиви на касаційну скаргу, в яких вони просять суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю другої групи та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - осіб з інвалідністю внаслідок війни.

6. ОСОБА_1 має доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

7. У серпні 2023 року ОСОБА_2 виявила намір вступити до Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського на денну форму навчання за спеціальністю 072 "Фінанси, банківська справа та страхування".

8. За результатами відбору на конкурсній основі ОСОБА_2 було відмовлено у зарахуванні на навчання за рахунок коштів Державного бюджету України.

9. Натомість 15.08.2023 між Університетом, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 укладено договір про надання освітніх послуг за рахунок коштів фізичних осіб.

10. У вересні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Міносвіти із заявою, у якій просив вирішити питання про надання бюджетного місця для навчання його доньці ОСОБА_2 за спеціальністю 072 "Фінанси, банківська справа та страхування" у Кременчуцькому національному університеті імені Михайла Остроградського.

11. Листом від 07.11.2023 Міносвіти роз`яснило позивачу, що переведення студентів з контрактної на бюджетну форму навчання можливо лише у разі вивільнення місць державного замовлення й вирішення цих питань належить до компетенції керівників закладів вищої освіти.

12. Ректор Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського листом від 23.08.2023 №23-05/188 звертався до Міносвіти з проханням про виділення додаткових місць державного замовлення для навчання дітей зі статусом осіб, що мають право на пільги та державну соціальну підтримку. До зазначеного запиту були включені відомості про ОСОБА_2 .

13. Однак Конкурсна комісія Міносвіти на засіданні 04.12.2023 (протокол №8) відмовила у виділенні бюджетного місця у зв`язку із відсутністю вакантних місць та завершенням вступної кампанії (пункт 218). На цій підставі позивач звернувся до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що передбачена пунктом 28 частини першої статті 13 Закону України від 22.10.1993 №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-XII) пільга у вигляді навчання у ВНЗ за рахунок коштів Державного бюджету не є безумовною, а реалізується з урахуванням приписів Порядку та умов надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 № 975 (далі - Порядок №975) та Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2023 році, затвердженим наказом Міносвіти від 15.03.2023 №276, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.03.2023 за №519/39575 276 (далі - Порядок №276). При цьому урегульований чинним законодавством порядок зарахування осіб на навчання за державним замовленням не передбачає виділення конкретної кількості місць для цих цілей у визначених вищих навчальних закладах. Натомість таке право реалізується за широким конкурсом, внаслідок якого особа набуває право на навчання за державним замовленням у разі достатності конкурсного балу для зарахування та наявності місць державного замовлення. У такий спосіб реалізується принцип "безкоштовне місце слідує за абітурієнтом", що відповідає приписам статті 53 Конституції України.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВІВ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

15. Як на підставу касаційного оскарження, відповідач посилається на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України (наголошує на відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах) з підстав неправильного застосування судами норм матеріального права, зокрема, вважає, що судами попередніх інстанцій не взято до уваги приписи Порядку №975.

16. На думку скаржника, судами значно звужено право позивача на пільгу, передбачену у статті 12 та пункті 28 частини 1 статті 13 Закону №3551-XII.

17. Також позивач стверджує про порушення судом апеляційної інстанції положень частини 1 статті 317 КАС України.

18. Міністерство освіти і науки України у відзиві на касаційну скаргу погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, а також зазначає про те, що безоплатність вищої освіти (безоплатність навчання) в державних і комунальних навчальних закладах зобов`язує державу створити відповідні можливості, за яких громадянин України на рівних конкурсних умовах (частина четверта статті 53 Конституції України) може здобути без внесення плати у будь-якій формі вищу освіту в межах обсягу потрібних державі та суспільству фахівців.

19. Відповідач вказує на те, що модель адресного розміщення державного замовлення реалізовує принцип "місце йде за абітурієнтом", тобто місця державного замовлення надаються не закладам вищої освіти, а вступникам, які показали кращі результати під час проходження національного мультипредметного тесту (зовнішнього незалежного оцінювання, творчого конкурсу) з урахуванням закладу вищої освіти та спеціальності. Кількість бюджетних місць, що отримав відповідний заклад вищої освіти при адресному розміщенні державного замовлення за тією чи іншою спеціальністю дорівнює кількості осіб, які отримали рекомендації до зарахування на бюджет. Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського у 2023 році не отримав жодного місця державного замовлення за освітнім ступенем бакалавра за спеціальністю 072 "Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок", оскільки вступники, які за широким конкурсом отримали рекомендації до зарахування на бюджет, у тому числі і за квотою-1 та квотою-2, самостійно обрали інші заклади за вищими пріоритетами.

20. Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського у відзиві на касаційну скаргу також погоджується з висновками судів попередніх інстанцій та зазначає, що ним були вчинені всі передбачені законодавством дії щодо забезпечення права позивача на отримання пільги. Виділення додаткових місць державного замовлення понад затверджені Урядом обсяги неможливе. Вакантних місць зі спеціальності 072 фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок, куди подавалась заява ОСОБА_2 для перерозподілу не було.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, керується таким.

22. У статті 53 Конституції України визначено, що кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.

23. На виконання положень статті 23 Конституції України, якими гарантується право людини на вільний розвиток своєї особистості, та частини третьої статті 53 Конституції України у законах України про освіту закріплено право на вільний вибір форми здобуття вищої освіти, виду вищого навчального закладу, напряму підготовки і спеціальності. Реалізація права громадян на безоплатне здобуття вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах здійснюється на конкурсній основі (частина четверта статті 53 Конституції України.

24. За приписами частини першої статті 4 Закону України від 01.07.2014 №1556-VII "Про вищу освіту" (надалі - Закон №1556-VII) кожен має право на вищу освіту. Громадяни України мають право безоплатно здобувати вищу освіту в державних і комунальних закладах вищої освіти на конкурсній основі, якщо певний ступінь вищої освіти громадянин здобуває вперше за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, а також в інших випадках, передбачених законодавством. Громадяни України вільні у виборі закладу вищої освіти, форми здобуття вищої освіти і спеціальності.

25. У підпунктах 1, 2 частини першої статті 12 Закону №1556-VII визначено, що управління у сфері вищої освіти у межах своїх повноважень здійснюється: Кабінетом Міністрів України; центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

26. Відповідно до Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 630 (зі змінами) Міністерство є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, трансферу (передачі) технологій, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов`язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності.

27. Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 44 Закону №1556-VII держава забезпечує особам, визнаним постраждалими учасниками Революції Гідності, учасниками бойових дій, особами з інвалідністю внаслідок війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та їхнім дітям, особам, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, після їх звільнення відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей", та їхнім дітям, дітям загиблих (померлих) осіб, визначених у частині першій статті 10-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", дітям, один із батьків яких загинув під час масових акцій громадянського протесту або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час масових акцій громадянського протесту, дітям осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України та які загинули (померли), дітям, зареєстрованим як внутрішньо переміщені особи, дітям, які проживають у населених пунктах на лінії зіткнення, у тому числі дітям, які навчаються за денною формою здобуття освіти у закладах вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти за певним ступенем вищої освіти, але не більш як до досягнення ними 23 років, державну цільову підтримку для здобуття вищої освіти у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державна цільова підтримка для здобуття вищої освіти надається у вигляді: повної або часткової оплати навчання за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів; пільгових довгострокових кредитів для здобуття освіти; соціальної стипендії; безоплатного забезпечення підручниками; безоплатного доступу до мережі Інтернет, систем баз даних у державних та комунальних навчальних закладах; безоплатного проживання в гуртожитку; інших заходів, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Порядок та умови надання державної цільової підтримки для здобуття вищої освіти зазначеним категоріям громадян визначаються Кабінетом Міністрів України.

28. У пункті 28 частини першої статті 13 Закону №3551-XII визначено, що особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам надаються такі пільги: право на державну цільову підтримку для здобуття ними та їх дітьми професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних та комунальних закладах освіти, передбачену статтею 12 цього Закону для учасників бойових дій та їх дітей.

29. Згідно з частинами сьомою, восьмою, дев`ятою статті 12 Закону №3551-XII держава забезпечує учасникам бойових дій та їх дітям, у тому числі дітям, які навчаються за денною формою навчання у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років, державну цільову підтримку для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних та комунальних закладах освіти.

Державна цільова підтримка для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти надається у вигляді: повної або часткової оплати навчання за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів; пільгових довгострокових кредитів для здобуття освіти; соціальної стипендії; безоплатного забезпечення підручниками; безоплатного доступу до мережі Інтернет, систем баз даних в закладах освіти; безоплатного проживання в гуртожитку; інших заходів, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Порядок та умови надання державної цільової підтримки для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти зазначеним категоріям громадян визначаються Кабінетом Міністрів України.

30. На виконання приписів частини дев`ятої статті 12 Закону №3551-XII Кабінет Міністрів України 23.11.2016 прийняв постанову №975 "Про надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти", якою затвердив Порядок №975.

31. Відповідно до підпункту 2 пункту 1 Порядку №975 ці Порядок та умови визначають механізм надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються у державних або комунальних закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, а саме: дітям осіб, визнаних учасниками бойових дій, особами з інвалідністю внаслідок війни, постраждалими учасниками Революції Гідності відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

32. За змістом підпунктів 1, 3 пункту 3 Порядку №975 державна цільова підтримка надається у вигляді:

повної оплати навчання за рахунок коштів загального фонду державного або місцевих бюджетів у разі зарахування вступників на навчання за державним (регіональним) замовленням відповідно до цих Порядку та умов, а також умов та правил прийому на навчання до закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти на відповідний рік (далі - умови та правила прийому);

першочергового переведення здобувачів освіти, зарахованих відповідно до умов та правил прийому на навчання на підставі угод, укладених з фізичною або юридичною особою, на навчання на місцях державного (регіонального) замовлення у державних або комунальних закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, що одержані за рахунок перерозподілу закладом професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти або відповідним державним замовником наявних обсягів державного (регіонального) замовлення.

33. Положеннями пункту 8 Порядку №975 передбачено, що для отримання державної цільової підтримки особи, зазначені у пункті 1 цих Порядку та умов, подають особисто на ім`я керівника відповідного закладу професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти заяву, складену в довільній формі, із зазначенням конкретних видів державної цільової підтримки, на які особи претендують. До заяви додаються засвідчені в установленому порядку копії документів, зазначених у пункті 7 цих Порядку та умов. Державна цільова підтримка певного виду надається за рішенням керівника закладу освіти.

34. Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 №363 затверджений Порядок розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів (надалі - Порядок №363), яким визначений механізм розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних і робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів, що здійснюється державними замовниками на конкурсних засадах виходячи з принципів добросовісної конкуренції, відкритості та прозорості, об`єктивного і неупередженого оцінювання конкурсних пропозицій вищих та професійно-технічних навчальних закладів, закладів післядипломної освіти і наукових установ державної та комунальної форми власності - учасників конкурсу, що проводить державний замовник, у сфері управління якого вони перебувають (далі - конкурс).

35. Згідно з пунктами 13, 14 Порядку №363 державний замовник у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дати розгляду конкурсних пропозицій, повідомляє кожного учасника про результати конкурсу та визначає потенційних виконавців державного замовлення.

36. За результатами конкурсу державний замовник укладає з виконавцем державного замовлення державний контракт, у якому зазначаються економічні і правові зобов`язання сторін та регулюються взаємовідносини замовника і виконавця. У разі потреби до державного контракту можуть вноситися зміни.

37. Колегія суддів зазначає, що Законом №3551-XII для осіб з інвалідністю внаслідок війни передбачена пільга у вигляді права на державну цільову підтримку для здобуття їх дітьми вищої освіти у державних закладах освіти.

38. Водночас порядок реалізації цієї пільги унормований чинними нормативно-правовими актами, внаслідок чого суд визнає слушними доводи представника відповідача, що передбачене Законом №3551-XII право на безкоштовне навчання не є безумовним.

39. Конституційний Суд України у Рішенні від 04.03.2004 №5-рп/2004 (справа про доступність і безоплатність освіти) роз`яснив, що положення частини третьої статті 53 Конституції України "держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах" у контексті частин першої, другої, четвертої зазначеної статті необхідно розуміти так:

- доступність освіти, як конституційна гарантія реалізації права на освіту на принципах рівності, визначених статтею 24 Конституції України, означає, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості для реалізації цього права;

- безоплатність освіти як конституційна гарантія реалізації права на освіту означає можливість здобуття освіти в державних і комунальних навчальних закладах без внесення плати у будь-якій формі за освітні послуги визначених законодавством рівня, змісту, обсягу і в межах тих видів освіти, безоплатність яких передбачена частиною третьою статті 53 Конституції України.

Безоплатність вищої освіти означає, що громадянин має право здобути її відповідно до стандартів вищої освіти без внесення плати в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі (частина четверта статі 53 Конституції України) в межах обсягу підготовки фахівців для загальносуспільних потреб (державного замовлення).

40. Тож положеннями частини четвертої статті 53 Конституції України безпосередньо передбачено, що право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах реалізується на конкурсній основі і відповідно до кількості місць, що обумовлені державним замовленням.

41. Порядком №276 передбачено спеціальні умови участі у конкурсному відборі на здобуття вищої освіти для осіб пільгових категорій, у т.ч. дітей учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни.

42. У пункті 1 розділу VIII Порядку №276 передбачено, що спеціальними умовами участі у вступній кампанії є: спеціальні умови участі в конкурсному відборі на навчання для здобуття вищої освіти; спеціальні умови вступу на навчання за державним або регіональним замовленням.

43. Спеціальні умови вступу на навчання за державним або регіональним замовленням застосовуються для рівнів, спеціальностей та форм здобуття вищої освіти, за якими воно сформовано у встановленому законодавством порядку.

44. Відповідно до пункту 9 розділу VIII Порядку №276 особи, які користуються спеціальними умовами вступу на навчання за державним або регіональним замовленням у вигляді зарахування на підставі позитивної оцінки вступних випробувань, участі в конкурсі на місця державного або регіонального замовлення за квотою-1 або квотою-2, і не були рекомендовані на місця державного (регіонального) замовлення за відповідними спеціальними умовами, мають право брати участь у конкурсі на загальних умовах відповідно до конкурсного бала.

45. У пункті 3 розділу IV Порядку №276 визначено, що у межах сформованих у встановленому порядку обсягів державного (регіонального) замовлення розміщення місць у закладах вищої освіти здійснюється на конкурсній основі шляхом: розподілу бюджетних місць за рішенням конкурсної комісії державного (регіонального) замовника; критеріального розподілу бюджетних місць; широкого конкурсу.

46. Широкий конкурс використовується при адресному розміщенні місць державного замовлення для здобуття ступеня бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного та ветеринарного спрямувань) на основі ПЗСО та НРК5, крім зазначених в абзаці восьмому цього пункту спеціальностей та спеціалізацій.

47. Згідно з пунктом 4 Порядку №276 надання вступникам рекомендації до зарахування на навчання за державним або регіональним замовленням у закладах вищої освіти (крім вищих військових навчальних закладах, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти) проводиться за результатами адресного розміщення бюджетних місць, які формуються в ЄДЕБО та відображаються в електронному кабінеті вступника.

48. Відповідно до пункту 4 розділу ІХ Порядку №276 адресне розміщення бюджетних місць для прийому на навчання для здобуття вищої освіти формується в ЄДЕБО на основі конкурсних балів, пріоритетностей та впорядкування рейтингового списку вступників з урахуванням загальних, максимальних обсягів, кваліфікаційного мінімуму державного замовлення. Вступник може бути рекомендований до зарахування за найвищою пріоритетністю з числа зазначених ним у заявах, за якою вступник потрапляє у число тих, хто може бути рекомендований до зарахування на місця за державним (регіональним) замовленням, відповідно до його конкурсного бала. Технічне завдання для реалізації адресного розміщення бюджетних місць формується відповідно до Матеріалів для розробки технічного завдання до алгоритму адресного розміщення бюджетних місць в 2023 році (далі - Матеріали для розробки технічного завдання), наведених у додатку 9 до цього Порядку.

49. Якщо вступник за результатами адресного розміщення бюджетних місць не отримав рекомендації до зарахування на місця державного (регіонального) замовлення, але має достатній конкурсний бал за певною заявою і не отримав рекомендацію лише внаслідок застосування кваліфікаційного мінімуму бюджетних місць, то йому автоматично пропонується на вибір (в межах поданих вступником заяв) надання рекомендації до зарахування на місця державного (регіонального) замовлення за цією самою спеціальністю (спеціалізацією, предметною спеціальністю) в інших закладах вищої освіти, в яких прохідний бал є меншим, таким самим або більшим в межах 5 балів порівняно з попередньо обраним закладом.

50. Відповідач стверджує, що модель адресного розміщення державного замовлення реалізовує принцип "місце йде за абітурієнтом", тобто місця державного замовлення надаються не закладам вищої освіти, а вступникам, які показали кращі результати під час проходження національного мультипредметного тесту (зовнішнього незалежного оцінювання, творчого конкурсу) з урахуванням закладу вищої освіти та спеціальності.

51. Заклади вищої освіти перед початком вступної кампанії визначають максимальні обсяги державного замовлення - це не кількість бюджетних місць, які надані відповідному закладу вищої освіти, а максимальний обсяг місць, який заклад може отримати у випадку, якщо до нього подадуть заяви абітурієнти з кращими конкурсними балами. Сума максимальних обсягів по всіх закладах вищої освіти України за відповідними спеціальностями, як правило, суттєво більша, ніж обсяг державного замовлення, затверджений Урядом.

52. При цьому кількість бюджетних місць, що отримав відповідний заклад вищої освіти при адресному розміщенні державного замовлення за тією чи іншою спеціальністю дорівнює кількості осіб, які отримали рекомендації до зарахування на бюджет.

53. Судами попередніх інстанцій встановлено, що за даними ЄДЕБО Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського у 2023 році не отримав жодного місця державного замовлення за освітнім ступенем бакалавра за спеціальністю 072 "Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок", оскільки вступники, які за широким конкурсом отримали рекомендації до зарахування на бюджет, у тому числі і за квотою-1 та квотою-2, самостійно обрали інші заклади за вищими пріоритетами.

54. Відповідно до Порядку №276 вступ до закладів вищої освіти дітей учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни у 2023 році відбувався на загальних підставах, а саме - на конкурсній основі.

55. Як встановлено судами попередніх інстанцій, конкурсний бал ОСОБА_2 становив 160,732 бали, а мінімальний прохідний бал за широким конкурсом, що надав право особам отримати рекомендації на бюджет за спеціальністю 072 "Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок" становив 169,500 балів. Тому ОСОБА_2 за результатами широкого конкурсу не отримала рекомендації до зарахування на місця державного замовлення у Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського за освітнім ступенем бакалавра за спеціальністю 072 "Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок".

56. Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що ОСОБА_2 мала право подати заяву на вступ до Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського за іншими спеціальностями, яким не скористалась.

57. Проте судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_2 не вступила до ВНЗ за державним замовленням, оскільки за широким конкурсом сума набраних нею балів була недостатньою для автоматичного зарахування, тоді як вона не виявила намір вступити в інший ВНЗ чи в обраний нею ВНЗ, але за іншою спеціальністю.

58. Суди попередніх інстанцій з`ясовували питання щодо реалізації ОСОБА_2 права на вступ до іншого ВНЗ за спеціальністю 072 "Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок" та встановили, що позивач та його донька інші вищі навчальні заклади в умовах воєнного стану не розглядали, оскільки ОСОБА_2 мала намір навчатись виключно у м. Кременчуці Полтавської області.

59. З урахуванням встановлених судами обставин, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій стосовно того, що факт неотримання ОСОБА_2 місця для навчання за рахунок коштів Державного бюджету України пов`язаний перш за все з її свідомим вибором конкретного навчального закладу - Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського та конкретної спеціальності - 072 "Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок".

60. Колегія суддів вважає правильним висновок суду апеляційної інстанції у цій справі про те, що передбачена пунктом 28 частини першої статті 13 Закону №3551-XII пільга у вигляді навчання у ВНЗ за рахунок коштів Державного бюджету не є безумовною, а реалізується з урахуванням приписів Порядків №№ 975, 276.

61. При цьому урегульований чинним законодавством порядок зарахування осіб на навчання за державним замовленням не передбачає виділення конкретної кількості місць для цих цілей у визначених вищих навчальних закладах. Натомість таке право реалізується за широким конкурсом, внаслідок якого особа набуває право на навчання за державним замовленням у разі достатності конкурсного балу для зарахування та наявності місць державного замовлення. У такий спосіб реалізується принцип "безкоштовне місце слідує за абітурієнтом", що відповідає приписам статті 53 Конституції України.

62. Також варто врахувати, що позивач звернувся за захистом прав та обов`язків до суду вже після підписання договору про надання освітніх послуг ОСОБА_2 .

63. Відповідно до Порядку № 276 діти учасників бойових дій, а також особи з їх числа, які в рік вступу здобули освітній рівень, на основі якого відбувається вступ, можуть бути переведені на вакантні місця державного або регіонального замовлення (за наявності місць), якщо вони зараховані на навчання за іншими джерелами фінансування.

64. Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського вакантних місць зі спеціальності 072 фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок, куди подавалась заява ОСОБА_2 для перерозподілу не було.

65. Колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що додаткове виділення доньці позивача місця для навчання за рахунок коштів Державного бюджету у Кременчуцькому національному університеті імені Михайла Остроградського після її зарахування на навчання за контрактом виявилось неможливим через завершення вступної кампанії 2023 року та відсутність бюджетних місць для перерозподілу в інших ВНЗ.

66. Отже, висновки судів попередніх інстанцій, зроблені у цій справі, є законними і обґрунтованими.

67. З приводу доводів касаційної скарги про порушення судом апеляційної інстанції положень частини 1 статті 317 КАС України, колегія суддів враховує таке.

68. Частиною першою статті 317 КАС України визначено, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:

1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;

4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

69. На думку позивача, судом не було враховано додаткове пояснення позивача щодо звуження його права на пільгу, передбачену у статті 12 та пункті 28 частини 1 статті 13 Закону №3551-XII.

70. Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги про нібито звуження права позивача на пільгу, передбачену у статті 12 та пункті 28 частини 1 статті 13 Закону №3551-XII, ґрунтується на невірному розумінні позивачем норм чинного законодавства, і тому посилання на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права є необґрунтованим.

71. У цій справі судами скаржникові було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин.

72. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

73. З огляду на викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

74. Оскільки Верховний Суд не приймає нового рішення за результатами розгляду справи, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.

Керуючись статтями 2 3 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 22.03.2024 і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09.07.2024 у справі № 440/18379/23 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб

Суддя С.Г. Стеценко