ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2025 року

м. Київ

справа № 440/9354/21

адміністративне провадження № К/990/3007/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А., суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "СААДА 77" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 25.11.2021 (суддя Головко А.Б.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022 (колегія суддів у складі: судді-доповідача Спаскіна О.А., суддів Любчич Л.В., П`янової Я.В.) у справі №440/9354/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "СААДА 77", про визнання протиправними та скасування наказів.

I. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. У серпні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - позивач, Товариство, підприємство) звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (далі - відповідач, Держгеокадастр), третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "СААДА 77", у якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 21.02.2020 № 5312-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", №5343-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 5351-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою".

2. На обґрунтування позовних вимог позивач послався на протиправність наказів з підстав їх прийняття відповідачем з порушенням вимог частини 2 статті 5 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та статті 123 Земельного кодексу України, оскільки земельні ділянки, які підлягають відведенню ТОВ "Саада 77", знаходяться у зоні з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості та на територіях, що зарезервовані для потреб об`єктів гірничодобувної промисловості та/або територіях, на яких передбачено розміщення об`єктів Товариства з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат".

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

3. Судами попередніх інстанцій установлено, що 21.01.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Саада 77" звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області з клопотаннями № 06/20, №07/20, № 08/20.

4. В клопотанні № 06/20 Товариство з обмеженою відповідальністю "Саада 77" повідомило, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду у справі № 440/2402/19 Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області було зобов`язано повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Саада 77" № 16/19 від 27.05.2019 про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Саада 77" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15 га на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області (за межами населеного пункту) за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з метою подальшого відведення цієї ділянки в довгострокову оренду. Пропонувало добровільно виконати зазначене рішення суду у строки, передбачені чинним законодавством.

Також, у зв`язку із закінченням інвентаризації земель, щодо яких, в тому числі, були подані відповідні клопотання, площа земельної ділянки за результатами інвентаризації збільшилась до 22,6679 га, тому просило розглянути можливість виконати рішення суду з урахуванням результатів вказаної інвентаризації та надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Саада 77" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 22,6679 га (кадастровий номер 5310290300:00:019:0282) зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення державної власності код КВЦПЗ 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) та надання її в оренду для земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення код КВЦПЗ 14.01 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій під будівництво та обслуговування об`єктів інфраструктури з виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за межами населених пунктів.

У разі неможливості надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на всю площу проінветаризованої ділянки (22,6679 га), Товариство з обмеженою відповідальністю "Саада 77" просило надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 15 га зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення державної власності код КВЦПЗ 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) та надання її в оренду для земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення код КВЦПЗ 14.01 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій під будівництво та обслуговування об`єктів інфраструктури з виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за межами населених пунктів. До клопотання заявником додавались: копія постанови Другого апеляційного адміністративного суду у справі №440/2402/19; графічні матеріали бажаного місця розташування земельної ділянки; виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

5. В клопотанні № 07/20 Товариство з обмеженою відповідальністю "Саада 77" повідомило, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду у справі № 440/2402/19 Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області було зобов`язано повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Саада 77" № 17/19 від 27.05.2019 про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Саада 77" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 62 га на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області (за межами населеного пункту) за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з метою подальшого відведення цієї ділянки в довгострокову оренду. Пропонувало добровільно виконати зазначене рішення суду у строки, передбачені чинним законодавством.

Також, у зв`язку із закінченням інвентаризації земель, щодо яких в тому числі були подані відповідні клопотання, пропонувало розглянути можливість виконати рішення суду з урахуванням результатів інвентаризації.

У зв`язку з цим, просило надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Саада 77" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 62 га зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення державної власності код КВЦПЗ 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) та надання її в оренду для земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення код КВЦПЗ 14.01 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій під будівництво та обслуговування об`єктів інфраструктури з виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за межами населених пунктів. До клопотання заявником додавались: копія постанови Другого апеляційного адміністративного суду у справі № 440/2402/19; графічні матеріали бажаного місця розташування земельної ділянки; виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

6. В клопотанні № 08/20 Товариство з обмеженою відповідальністю "Саада 77" повідомило, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду у справі № 440/2402/19 Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області було зобов`язано повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Саада 77" № 18/19 від 27.05.2019 про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Саада 77" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 21 га на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області (за межами населеного пункту) за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з метою подальшого відведення цієї ділянки в довгострокову оренду. Пропонувало добровільно виконати зазначене рішення суду у строки, передбачені чинним законодавством.

7. У зв`язку із закінченням інвентаризації земель, щодо яких в тому числі були подані відповідні клопотання, пропонувало розглянути можливість виконати рішення суду з урахуванням результатів інвентаризації.

У зв`язку з цим, просило надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Саада 77" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 21 га зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення державної власності код КВЦПЗ 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) та надання її в оренду для земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення код КВЦПЗ 14.01 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій під будівництво та обслуговування об`єктів інфраструктури з виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за межами населених пунктів. До клопотання заявником додавались: копія постанови Другого апеляційного адміністративного суду у справі № 440/2402/19; графічні матеріали бажаного місця розташування земельної ділянки; виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

8. 21.02.2020 Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області прийнято накази:

№5343-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", яким враховуючи постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2020 у справі № 440/2402/19, клопотання ТОВ "Саада 77" від 21.01.2020 № 06/20 вирішено надати дозвіл ТОВ "Саада 77" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовної площею 15,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, розташованої на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за межами населених пунктів.

№5351-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", яким враховуючи постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2020 у справі № 440/2402/19, клопотання ТОВ "Саада 77" від 21.01.2020 № 07/20 вирішено надати дозвіл ТОВ "Саада 77" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовної площею 62,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, розташованої на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за межами населених пунктів.

№5312-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", яким враховуючи постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2020 у справі № 440/2402/19, клопотання ТОВ "Саада 77" від 21.01.2020 № 08/20 вирішено надати дозвіл ТОВ "Саада 77" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовної площею 21,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, розташованої на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за межами населених пунктів.

9. Не погодившись з правомірністю прийняття цих наказів, Товариство з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" звернулось до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 25.11.2021, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022, позов задовольнив. Визнав протиправними та скасував накази Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 21.02.2020 №5312-СГ, №5343-СГ, №5351-СГ.

11. Задовольняючи позов, суди виходили з того, що накази прийняті з порушенням вимог частини 2 статті 5 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та статті 123 Земельного кодексу України, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ЗАПЕРЕЧЕНЬ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

12. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Саада 77" звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій і ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

13. Як на підставу касаційного оскарження скаржник посилається на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до якої, підставами касаційного оскарження судових рішень першої та апеляційної інстанцій є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

14. Скаржник зазначає, що судами не враховані висновки Великої Палати Верховного Суду, сформульовані у постанові від 12.10.2021 у справі №233/2021/19, від 16.10.2018 у справі №9901/415/18 та Верховного Суду, викладені у постановах від 19.05.2022 у справі №814/152/18, від 15.10.2019 у справі №813/8801/14, від 03.12.2020 у справі №820/2919/18, від 05.05.2022 у справі №240/10663/20, від 29.09.2022 у справі №500/1912/22 щодо наявності права на оскарження індивідуального акту суб`єкта владних повноважень лише у особи, щодо якої цей акт прийнятий або прав, свобод та інтересів якої він безпосередньо стосується.

15. Зауважує, що суди попередніх інстанцій не з`ясовували, що подаючи позов у цій справі, позивач не обґрунтував свій особистий, безпосередній, індивідуальний інтерес, а лише зазначав на невідповідність місць розташування земельних ділянок щодо яких надавались дозволи згідно наказів, містобудівній документації з посиланням на порушення вимог частини другої статті 5 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та статті 123 Земельного кодексу України, що пов`язано із знаходженням цих земельних ділянок у зоні з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості та на територіях, що зарезервовані для потреб об`єктів гірничобудівної промисловості та/або територіях, на яких передбачено розміщення об`єктів Товариства з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат"

16. Товариство з обмеженою відповідальністю "Саада 77" у касаційній скарзі доводить відсутність у позивача права звернення до суду, що, на його думку, є підставою для відмови у задоволенні позову.

17. Скаржник зазначає про неврахування судами, що на час розгляду цієї справи спірні накази вичерпали свою дію, оскільки відповідні проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок були розроблені фізичною особою-підприємцем Покотило Л.В. на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Саада 77" і належним чином направлені на погодження в установленому законодавством порядку, що було установлено судами під час розгляду справи №440/6367/20.

18. Скаржник вважає, що судами безпідставно не враховані обставини, встановлені у судових рішеннях, зокрема, у справі №440/2402/19 щодо відсутності перешкод у наданні дозволів на виготовлення проектів землеустрою за клопотанням Товариства з обмеженою відповідальністю "Саада 77" та у справі №440/6367/20 про те, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідають земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.

19. Скаржник у касаційній скарзі, покликаючись на положення підпункту "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), зазначає, що ця справа має для нього виняткове значення.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Розглядаючи вимоги скаржника, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд в межах касаційного перегляду, визначених статті 341 КАС України, виходить з такого.

21. Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель врегульовано Земельним кодексом України.

22. Згідно з частиною першою статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

23. Відповідно до статті 22 Закону України "Про землеустрій" землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою (у тому числі при розробленні містобудівної документації); б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.

24. У частинах 3, 4 статті 55 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача. У разі передачі у власність та користування земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування технічна документація розробляється на підставі дозволу, виданого відповідним органом (крім випадків, якщо відповідно до закону розроблення технічної документації здійснюється без надання такого дозволу).

25. За змістом частини 2 статті 20 Земельного кодексу України віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється, зокрема, щодо земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу.

26. Відповідно до положень частин першої та другої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

27. Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України визначено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею (частина 2 статті 123 Земельного кодексу України).

28. Відповідно до частини 3 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

29. Згідно з частиною 2 статті 5 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування.

30. Пунктом 7 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

31. У відповідності до пункту 12 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що схеми планування території на регіональному рівні - планувальна документація, яка розробляється у розвиток Генеральної схеми планування території України та визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови, використання територій адміністративно-територіальних одиниць та їх окремих частин.

32. Частиною 1 статті 13 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що планування територій на регіональному рівні здійснюється шляхом розроблення схем планування території Автономної Республіки Крим, областей та районів.

33. Згідно частини 5 статті 14 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" склад, зміст, порядок розроблення містобудівної документації на регіональному рівні визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

34. Пунктом 3 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що детальний план території - одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та землевпорядна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

35. Як установлено судами, схему планування території Кременчуцького району Полтавської області затверджено рішенням двадцятої сесії Кременчуцької районної ради шостого скликання від 27.06.2013. У розділі 4.3 цієї Схеми визначено зону з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості.

Зона розвитку гірничо-видобувної та металургійної промисловості формується в західній частині Кременчуцького району, має видовжену з півдня на північ форму і займає близько 3000 га території. Орієнтовними межами запланованого промислового району є: з заходу - залізнична лінія Потоки - Редути-Золотнишино, автодорога Дмитрівка - Комсомольськ, комунікаційний коридор існуючих електромереж 330 кВ до ЕП "Кременчуцька 330кВ"; зі сходу - межі Кременчуцького району, землі Пришибської та Салівської сільських рад, землі Василівської та Новогалещинської сільських рад Козельщинського району Полтавської області (Галещинське родовище багатих залізних руд); з півночі - межі Кременчуцького району, землі Козельщинського району; з півдня - межі землекористування ВАТ "Полтавський ГЗК", межі м. Комсомольськ.

До складу перспективного промислового формування включені підприємства по видобутку та переробці руди ВАТ "Полтавський ГЗК" (існуючий), ТОВ "Єристівський ГЗК" (проектуємий), кар`єри Горишнє-Плавнинського, Лавриковського, Єристовського родовищ залізистих кварцитів, перспективний ТОВ "Біланівський ГЗК" з кар`єром Біланівського родовища залізистих кварцитів, Галещинське родовище багатих залізних руд, відвали породи, хвостосховища, відстійник НПЗ "ЗАТ Транснаціональної фінансово-промислової компанії "Укртатнафта", електрична підстанція "Кременчуцька" 330кВ, проектуємі: металургійний завод ТОВ "Ворскла Сталь" та електростанція потужністю 1840 МВт ТОВ "Комсомольської когенераційної компанії", існуючі підприємства та об`єкти м. Комсомольська.

36. Наведене свідчить, що у такий спосіб, до складу зони з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості включено вичерпний перелік підприємств, серед яких є Товариство з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат".

37. Графічним матеріалам "Схема функціонального зонування території", які є додатками до Схеми планування території Кременчуцького району Полтавської області, визначені межі зони з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості.

38. Обрані ініціатором звернення земельні ділянки розташовані в межах зони з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості, що підтверджується наявними у матеріалах справи графічними матеріалами, які подавались позивачем разом із клопотаннями від 21.01.2020 №06/20, № 07/20, № 08/20 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, та інформацією з Публічної кадастрової карти України про земельні ділянки кадастрові номери 5310290300:00:019:0293, 5310290300:00:019:0290, 5310290300:00:019:0289.

39. Зона з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості створена для функціонування і розміщення об`єктів підприємств відповідної галузі, до якої Товариство з обмеженою відповідальністю "Саада 77" не належить. Розміщення в зоні з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості об`єктів інших галузей можливе лише з урахуванням інтересів зацікавлених суб`єктів містобудування шляхом погодження зі сторони підприємств гірничодобувної та металургійної промисловості Кременчуцького району та внесення змін до містобудівної документації.

40. Розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 25.03.2016 №119 затверджений детальний план території за межами населених пунктів Дмитрівської сільської ради міста Комсомольська Полтавської області.

41. Розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації №566 від 31.07.2019 внесені зміни до детального плану території за межами населених пунктів Дмитрівської сільської ради міста Горішні Плавні Полтавської області.

Пунктом 3.1.2. "Характеристика видів використання території" пояснювальної записки до детального плану території передбачено зону розміщення об`єктів гірничодобувної промисловості: "Зона розміщення об`єктів гірничодобувної промисловості займає майже всю центральну та східну частини території Дмитрівської сілської ради. До її складу входять об`єкти ТОВ "Єристівський ГЗК", ТОВ "Біланівський ГЗК", ТОВ "Ворскла сталь", ТОВ "Комсомольська когенераційна компанія", резервні території для розміщення нових або розширення існуючих підприємств. До цієї ж зони віднесено ставок - випарник нафтопереробного заводу".

Графічним матеріалом "Проектний план", що є додатком до детального плану території визначені межі виробничої резервної території для розміщення нових або розширення існуючих гірничодобувних підприємств.

42. Судами також установлено, що земельні ділянки із кадастровими номерами 5310290300:00:019:0293, 5310290300:00:019:0290, 5310290300:00:019:0289 знаходяться на територіях, що зарезервовані для потреб об`єктів гірничодобувної промисловості, а також на територіях, на яких передбачено розміщення об`єктів ТОВ "Біланівський ГЗК", а саме: технологічної автодороги у новому комунікаційному коридорі для розташування транспортних та інженерних мереж між територіями ТОВ "Біланівський ГЗК" та ТОВ "Єристівський ГЗК"; технічного водопроводу (водогону) для водопостачання промислових підприємств; будівництво ПЛ-150 кВ "ПГЕ-Біланівка" для забезпечення надійного зовнішнього електропостачання району; мережі водопроводу, що вбачається і з вказаного детального плану території.

43. Ураховуючи встановлені судами обставини у цій справі, колегія суддів вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій, що розташування земельних ділянок для розміщення об`єктів енергогенеруючих підприємств, у тому числі Товариства з обмеженою відповідальністю "Саада 77" в межах зони з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості та виробничих резервних територій для розміщення нових або розширення існуючих гірничодобувних підприємств не відповідають вимогам містобудівної документації, а тому відповідно до вимог частини 3 статті 123 Земельного кодексу України і тому відповідач повинен був відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю "Саада 77" у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок згідно клопотань від 21.01.2020 № 06/20, № 07/20, № 08/20.

44. Верховний Суд також враховує, що у справі № 440/2402/19 суд надав оцінку відмові Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою з підстав проведення інвентаризації земель, однак питання відповідності місця розташування обраних до відведення Товариством з обмеженою відповідальністю "Саада 77" земельних ділянок вимогам містобудівної документації не було предметом розгляду у справі №440/2402/19 і відповідно судом не досліджувалось.

45. Суд відхиляє доводи скаржника, що спірні накази вичерпали свою дію, оскільки ці накази не були предметом розгляду у справі №440/6367/20, на яку покликається скаржник, і за наслідками розгляду цієї справи судом не вирішувалось питання стосовно того, чи вичерпали свою дію оспорювані накази.

Більш того, у справі, на яку покликається скаржник, був скасований наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 21.02.2020 №5312-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", який було видано на підставі оспорюваних у цій справі наказів. Тобто на час розгляду цієї справи наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 21.02.2020 №5312-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" не вичерпав свою дію.

46. Колегія суддів не приймає посилання скаржника на неврахування висновків Великої Палати Верховного Суду, сформульованих у постанові від 12.10.2021 у справі №233/2021/19, від 16.10.2018 у справі №9901/415/18 та Верховного Суду, викладених у постановах від 19.05.2022 у справі №814/152/18, від 15.10.2019 у справі №813/8801/14, від 03.12.2020 у справі №820/2919/18, від 05.05.2022 у справі №240/10663/20, від 29.09.2022 у справі №500/1912/22, оскільки висновки, сформульовані у цих постановах, є нерелевантними до правовідносин у цій справі, стосуються інших правовідносин і обставин у справах.

47. Підсумовуючи зазначене, колегія суддів вважає, що висновки судів попередніх інстанцій зроблені на підставі повного та всебічного дослідження матеріалів справи, правильного застосування норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, що виключає підстави для задоволення касаційної скарги і як наслідок для їх скасування чи зміни.

48. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 345 349 350 355 356 КАС України, Верховний Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "СААДА 77" залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 25.11.2021 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022 у справі №440/9354/21 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб