ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 січня 2025 року
м. Київ
справа №460/57/24
провадження № К/990/43668/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Стародуба О.П., Стеценка С.Г.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2024 (головуючий суддя Гуляк В.В., судді Ільчишин Н.В., Коваль Р.Й.)
у справі №460/57/24
за позовом Керівника Вараської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації (Рівненська обласна військова адміністрація)
до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача фізична особа-підприємець ОСОБА_1
про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій.
І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. У січні 2024 року Керівник Вараської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації (Рівненська обласна військова адміністрація) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (також відповідач-1), Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (також відповідач-2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ), у якому просив:
- визнати протиправними дії державного кадастрового реєстратора відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5620881200:06:071:0009, що розташована за адресою: Рівненська область, Вараський район;
- визнати протиправними дії державного кадастрового реєстратора відділу №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5620881200:06:071:0010, що розташована за адресою: Рівненська область, Вараський район.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Розпорядженням голови Рівненської ОДА від 26.08.2009 №32 "Про виділення лісових ділянок у довгострокове тимчасове користування", із внесеними змінами від 19.01.2011 №11, виділено ФОП ОСОБА_1 лісові ділянки у довгострокове тимчасове користування з метою використання корисних властивостей лісів на території ДП "Володимирецький лісгосп" в НОМЕР_1 кварталі Мульчицького лісництва виділ 40 - площею 2,79 га та виділ 44 - площею 0,01 га (VI категорія) для використання у рекреаційних цілях терміном на 15 років.
3. На підставі розпорядження голови Рівненської ОДА від 19.01.2011 №11, Рівненською ОДА в особі голови Володимирецької РДА Ткачука В.Ф. та ФОП ОСОБА_1 10.02.2011 укладено договір довгострокового тимчасового користування лісами №44, відповідно до умов якого Рівненська ОДА виділила ФОП ОСОБА_1 в довгострокове тимчасове платне користування лісові ділянки для використання у рекреаційних цілях загальною площею 2,79 га та 0,01 га строком на 15 років, які знаходяться навколо озера Біле на території Більськовільської сільської ради Володимирецького району.
4. Відповідно до пункту 2.1 договору у довгострокове тимчасове користування виділяється лісова ділянка загальною площею 2,8 га, з наступною характеристикою: лісництво - Мульчицьке; квартал - 70; виділ - 40, 44, категорія лісів - ОЗД, берегозахисні ділянки лісів; деревина порода, що переважає - сосна; вік стиглості деревостанів - 65 років.
5. На підставі акту приймання-передачі лісової ділянки від 14.02.2011, який є додатком до вказаного договору, Рівненська ОДА передала ФОП ОСОБА_1 , а остання прийняла в довгострокове тимчасове платне користування лісові ділянки загальною площею 2,8 га, які знаходиться навколо озера Біле на території Більськовільської сільської ради Володимирецького району.
6. Згідно з актом приймання-передачі земельної лісової ділянки від 17.02.2011, робоча група по оформленню прийому та передачі земельної ділянки за межами населеного пункту (з одного боку) та ОСОБА_1 (з іншого боку), склали цей акт про те, що ОСОБА_1 приймає в Державного підприємства «Володимирецьке лісове господарство» з лісових земель лісогосподарського призначення без вилучення з постійного користування підприємства у довгострокове тимчасове користування для створення зони відпочинку земельну ділянку площею 2,79 га, що розташована у виділі 40 кварталу 70 Мульчицького лісництва, та земельну ділянку площею 0,01 га, що розташована у виділі 44 того ж кварталу.
7. На підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої 03.05.2023 Приватним підприємством - фірма "АБРИС" на замовлення ФОП ОСОБА_1 , за заявою ОСОБА_1 від 08.05.2023 №3B-97029770252023 про державну реєстрацію земельної ділянки, державним кадастровим реєстратором відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області 08.05.2023 внесені відомості (здійснено реєстрацію) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5620881200:06:071:0009.
8. Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про вказану земельну ділянку від 08.05.2023 №НB-3500313232023 категорія земель - землі рекреаційного призначення; вид цільового призначення - 07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення; форма власності - відсутні; площа земельної ділянки - 0,0063 га; відомості по оренду орендар - ОСОБА_1 ; дата державної реєстрації речового права - 10.02.2011; строк дії речового права - 15 років.
9. На підставі вищевказаної технічної документації, за заявою ОСОБА_1 від 08.05.2023 №3В-9702969582023 про державну реєстрацію земельної ділянки, державним кадастровим реєстратором відділу №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області 10.05.2023 внесені відомості (здійснено реєстрацію) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5620881200:06:071:0010.
10. Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 10.05.2023 №НВ-1800311992023 категорія земель - землі рекреаційного призначення; вид цільового призначення - 07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення; форма власності - відсутня; площа земельної ділянки - 1,9217 га; відомості по оренду, орендар - ОСОБА_1 ; дата державної реєстрації речового права - 10.02.2011; строк дії речового права - 15 років.
11. Вважаючи, що державна реєстрація спірних земельних ділянок здійснена 08.05.2023 та 10.05.2023 відповідачами протиправно, керівник Вараської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації (Рівненська обласна військова адміністрація).
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
12. Позов обґрунтований тим, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовлена 03.05.2023 Приватним підприємством - фірма «АБРИС» на замовлення ФОП ОСОБА_1 , не містить у своєму складі жодних відомостей і документів щодо прийняття відповідного рішення Рівненською ОДА, яка в силу вимог частини 5 статті 122 ЗК України є власником (розпорядником) земельних ділянок лісогосподарського призначення з кадастровими номерами: 5620881200:06:071:0009, 5620881200:06:071:0010, на її розроблення, так і не містить рішення уповноваженого органу влади щодо віднесення таких земельних ділянок до земель рекреаційного призначення. Зазначене, також підтверджується листом Рівненської ОДА від 08.12.2023 № вих-11490/0/01-72/23. 3 огляду на викладене, державна реєстрація земельних ділянок за кадастровими номерами 5620881200:06:071:0009, 5620881200:06:071:0010 здійснена відповідачами протиправно, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка не відповідає вимогам частин 3, 4 статті 55 Закону України «Про землеустрій», статті 20, частини 5 статті 122 ЗК України, а тому підлягає скасуванню.
13. Відповідач-1 не визнав позовні вимоги та у відзиві на позов зазначив, що довгострокове тимчасове користування лісами передбачає користування спірною земельною ділянкою, державним кадастровим реєстратором при реєстрації земельної ділянки було правильного зроблено висновок, що ФОП ОСОБА_1 є землекористувачем, в розумінні статті 55 Закону України «Про землеустрій». Щодо віднесення спірної земельної ділянки, до категорії земель рекреаційного призначення, то в технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої на замовлення третьої особи, не містилися вихідні дані, державні акти та будь-які інші документи, що спірна земельна ділянка відноситься до земель лісогосподарського призначення. Прокурором до позовної заяви не додано також жодних доказів, того, що спірна земельна ділянка відноситься до земель лісогосподарського призначення державної форми власності, розпорядником якої є Рівненська обласна державна реєстрація. Порядком надано повноваження Державним кадастровим реєстраторам територіальних органів Держгеокадастру здійснювати внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надавати мотивовану відмову у їх внесенні, але не скасовувати державну реєстрацію земельних ділянок, які знаходяться на території області, на яку не поширюються повноваження відповідного Державного кадастрового реєстратора. Скасування державної реєстрації земельної ділянки за принципом випадковості Законом України «Про Державний земельний кадастр» та Порядком не перебачено.
14. Відповідач-2 у відзиві просив суд у задоволенні позову відмовити. Вказав, що державний кадастровий реєстратор територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5620881200:06:071:0009 має повний доступ до відомостей про земельну ділянку, заяв, що стосуються земельної ділянки, документів, що стали підставою для державної реєстрації земельної ділянки, а також має повний доступ в частині вчинення подальших дій із земельною ділянкою, що передбачені Порядком та Законом України «Про Державний земельний кадастр» в межах технічних можливостей програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Рівненський окружний адміністративний суд рішенням від 08.04.2024 відмовив у задоволенні позовних вимог.
16. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції керувався тим, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовлена 03.05.2023 на замовлення ФОП ОСОБА_1 , відповідає вимогам законодавства, а тому у державних реєстраторів не було підстав для відмови у здійсненні державної реєстрації спірних земельних ділянок у зв`язку з невідповідністю поданих документів вимогам законодавства. Суд вважав, що прокурор під час розгляду справи не надав належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог.
17. Восьмий апеляційний адміністративний суду постановою від 09.10.2024 апеляційну скаргу Першого заступника керівника Рівненської обласної прокуратури задовольнив частково, рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 скасував і прийняв нову постанову, якою позовні вимоги Керівника Вараської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації (Рівненської обласної військової адміністрації) задовольнив частково:
- визнав протиправними дії державного кадастрового реєстратора відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо реєстрації 08.05.2023 в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0063 га., кадастровий номер 5620881200:06:071:0009, що розташована за адресою: Рівненська область, Вараський район;
- зобов`язав Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області скасувати в Державному земельному кадастрі запис від 08.05.2023 про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0063 га, кадастровий номер 5620881200:06:071:0009, що розташована за адресою: Рівненська область, Вараський район, шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування;
- визнав протиправними дії державного кадастрового реєстратора відділу №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо реєстрації 10.05.2023 в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 1,9217 га, кадастровий номер 5620881200:06:071:0010, що розташована за адресою: Рівненська область, Вараський район;
- зобов`язав Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області скасувати в Державному земельному кадастрі запис від 10.05.2023 про державну реєстрацію земельної ділянки площею 1,9217 га, кадастровий номер 5620881200:06:071:0010, що розташована за адресою: Рівненська область, Вараський район, шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування;
- у задоволенні решти позовних вимог відмовив.
18. Частково задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції керувався тим, що відповідачами при здійсненні спірних реєстрацій не взято до уваги того, що розроблена на замовлення ФОП ОСОБА_1 технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не містить відповідного рішення землевласника/землекористувача спірних земель, а відтак не відповідає вимогам статей 22, 55 Закону України «Про землеустрій», статті 20, частини 5 статті122 ЗК України.
19. На думку суду апеляційної інстанції, розробленню розглядуваної технічної документації із землеустрою від 03.05.2023 щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення мав передувати факт прийняття рішення (розпорядження) Рівненською ОДА про надання дозволу на розроблення відповідного проекту землеустрою. Водночас, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі, виготовлена 03.05.2023 Приватним підприємством - фірма «АБРИС» на замовлення ФОП ОСОБА_1 , не містить у своєму складі жодних відомостей і документів щодо прийняття відповідного рішення Рівненською ОДА на її розроблення, а також не містить рішення уповноваженого органу влади щодо віднесення таких земельних ділянок до земель рекреаційного призначення із призначенням для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, код - 07.01.
20. Колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав для задоволення позову у спосіб визнання протиправними оскаржених позивачем дій відповідачів щодо реєстрації 08.05.2023 та 10.05.2023 в Державному земельному кадастрі розглядуваних земельних ділянок та зобов`язання відповідачів скасувати в Державному земельному кадастрі записи від 08.05.2023 та від 10.05.2023 про державну реєстрацію таких земельних ділянок кадастровий номер 5620881200:06:071:0010 та 5620881200:06:071:0009, шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про їх скасування.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
21. ФОП ОСОБА_1 з постановою суду апеляційної інстанції не погодилася і звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2024 і залишити в силі рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 у цій справі.
22. Підставою касаційного оскарження визначено відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах.
23. На думку скаржника, Восьмий апеляційний адміністративний суд безпідставно поклав на землекористувача - ФОП ОСОБА_1 додатковий тягар необхідності отримання, перед зверненням до розробника технічної документації із землеустрою про розроблення технічної документації із землеустрою на вказані вище земельній ділянки, дозволу власника земельної ділянки, - Рівненської обласної державної адміністрації на виготовлення такої технічної документації із землеустрою.
24. ФОП ОСОБА_1 вважає, що формування вказаних вище земельних ділянок у Державному земельному кадастрі (присвоєння кадастрових номерів) жодним чином не порушило права власника - Рівненської обласної державної адміністрації на ці земельні ділянки, оскільки формування кадастрових номерів на земельні ділянки не позбавляє власника його законних прав та інтересів щодо володіння та розпорядження земельними ділянками, а також, у разі необхідності, у подальшому внесення змін до Державного земельного кадастру щодо вказаних земельних ділянок.
25. Від прокуратури надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому заступник керівника Вараської окружної прокуратури просить суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
26. У відзиві зазначено про те, що ФОП ОСОБА_1 у встановленому порядку здійснює довгострокове тимчасове користування лісами на підставі договору та не є землекористувачем у розумінні ЗК України та Закону України «Про оренду землі».
27. Прокурор стверджує, що на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої 03.05.2023 Приватним підприємством - фірма «АБРИС», без рішення Рівненської ОДА, яка в силу частини 5 статті 122 ЗК України є розпорядником земель лісогосподарського призначення, земельні ділянки з кадастровими номерами 5620881200:06:071:0009, 5620881200:06:071:0010 віднесено до іншої категорії земель - земель рекреаційного призначення.
Віднесення земельних ділянок лісогосподарського призначення до іншої категорії земель, порушує права держави в особі Рівненської ОДА самостійно вирішувати питання цільового використання власної земельної ділянки і належного виключно їй права приймати рішення щодо зміни цільового призначення земельних ділянок, встановлення категорії земель.
28. Інші учасники судового процесу відзиви на касаційну скаргу не подали. Копію ухвали Верховного Суду від 17.12.2024 про відкриття касаційного провадження направлено всім учасникам судового процесу через підсистему «Електронний Суд».
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
29. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
30. Згідно з частиною 1 статті 79-1 ЗК України (тут і далі у редакції, чинній на момент спірних правовідносин), формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
31. Відповідно до статті 22 Закону України «Про землеустрій» землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою (у тому числі при розробленні містобудівної документації); б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.
32. У частинах 3, 4 статті 55 Закону України «Про землеустрій» встановлено, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача. У разі передачі у власність та користування земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування технічна документація розробляється на підставі дозволу, виданого відповідним органом (крім випадків, якщо відповідно до закону розроблення технічної документації здійснюється без надання такого дозволу).
33. За змістом частини 2 статті 20 ЗК України віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється, зокрема, щодо земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу.
34. Статтею 55 ЗК України передбачено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.
35. За приписами статті 1 Лісового кодексу України (далі - ЛК України) лісова ділянка - ділянка лісового фонду України з визначеними межами, виділена відповідно до цього Кодексу для ведення лісового господарства та використання лісових ресурсів без вилучення її у землекористувача або власника землі.
36. Статтею 5 ЛК України встановлено, що до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства.
37. Статтею 18 ЛК України передбачено, що довгострокове тимчасове користування лісами державної та комунальної власності здійснюється без вилучення земельних ділянок у постійних користувачів лісами на підставі рішення відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень за погодженням з постійними користувачами лісами та органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.
38. Відповідно до частини 5 статті 122 ЗК України (у редакції, чинній на час державної реєстрації земельних ділянок) обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
39. Згідно із статтею 102 ЗК України, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.
40. За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
41. Статтею 3 зазначеного Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що державний земельний кадастр базується на таких основних принципах як об`єктивність, достовірність та повнота відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно вимог Закону.
42. Частиною 4 статті 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що державний кадастровий реєстратор, зокрема: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою та містобудівної документації; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні.
43. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності); замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву); замовника документації із землеустрою, за якою здійснюється формування земельної ділянки державної, комунальної власності, у випадках, коли розроблення такої документації відбувається без дозволу органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування; власника земельної частки (паю) або його спадкоємця (у разі формування земельної ділянки в порядку виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв); особи, визначені частиною 1 статті 118 ЗК України, у тому числі власника нерухомого майна (будівлі, споруди), розташованої на земельній ділянці, що надається (передається) із земель державної чи комунальної власності, або його спадкоємця (частина 3 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
44. Статтею 21 вказаного Закону передбачено підстави та основні вимоги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру, зокрема відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок у випадках, визначених ст.79-1 ЗК України, при їх формуванні; на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті107 ЗК України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками.
45. Відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема щодо категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки та комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту - щодо земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється на підставі такої документації.
46. Відповідно до частин 1, 4 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки, в електронній формі та формі електронного документа. Заява з доданими документами надсилається заявником засобами телекомунікаційного зв`язку.
47. За приписами частини 5 статті 24 цього Закону державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
48. Згідно з частиною 6 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Зміна найменування акціонерного товариства у зв`язку із зміною типу акціонерного товариства або перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у державній реєстрації земельної ділянки. Відмова в державній реєстрації земельної ділянки з підстав, не передбачених цією частиною, заборонена.
49. Пунктом 110 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, в електронній формі подаються:
1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22;
2) документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки;
3) електронний документ.
У разі коли відповідно до закону поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюються за погодженням з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, фізичними чи юридичними особами, до заяви про державну реєстрацію земельної ділянки, сформованої в результаті поділу або об`єднання земельних ділянок, також додаються документи, що належним чином підтверджують таку згоду.
50. У пункті 111 вказаного Порядку визначено, що Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє:
1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку;
2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку;
3) наявність документа, що підтверджує згоду органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, фізичної чи юридичної особи про поділ, об`єднання земельних ділянок, з нотаріально засвідченою справжністю підпису на такому документі - у разі, коли відповідно до закону поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюються за погодженням з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, фізичними чи юридичними особами.
За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:
здійснює державну реєстрацію земельної ділянки:
приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку.
51. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі розпорядження голови Рівненської ОДА від 19.01.2011 №11 Рівненською ОДА та ФОП ОСОБА_1 10.02.2011 укладено договір довгострокового тимчасового користування лісами №44, згідно умов якого, Рівненська ОДА виділила ФОП ОСОБА_1 в довгострокове тимчасове платне користування лісові ділянки для використання у рекреаційних цілях загальною площею 2,79 га та 0,01 га строком на 15 років, які знаходяться навколо озера Біле на території Більськовільської сільської ради Володимирецького району. Передача лісових ділянок в довгострокове тимчасове користування здійснюється без вилучення ділянки у постійного лісокористувача.
52. Як встановлено судами, актом приймання-передачі від 17.02.2011 підтверджується, що лісові ділянки, які перебувають у тимчасовому користування ФОП ОСОБА_1 на підставі розпорядження голови Рівненської ОДА від 19.01.2011 №11 та договору довгострокового тимчасового користування лісами від 10.02.2011 №44, надані з земель лісогосподарського призначення без вилучення з постійного користування ДП «Володимирецьке лісове господарство».
53. Згодом на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої 03.05.2023 Приватним підприємством - фірма "АБРИС" на замовлення ФОП ОСОБА_1 , 08.05.2023 державним кадастровим реєстратором відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, за заявою ОСОБА_1 від 08.05.2023 №3B-97029770252023 про державну реєстрацію земельної ділянки, внесено відомості (здійснено реєстрацію) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5620881200:06:071:0009 та зокрема зазначено: категорія земель - землі рекреаційного призначення; вид цільового призначення - 07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення; форма власності - відсутні; площа земельної ділянки - 0,0063 га; відомості по оренду орендар - ОСОБА_1 ; дата державної реєстрації речового права - 10.02.2011; строк дії речового права - 15 років.
54. Також, на підставі вищевказаної технічної документації, 10.05.2023 державним кадастровим реєстратором відділу №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, за заявою ОСОБА_1 від 08.05.2023 №3В-9702969582023 про державну реєстрацію земельної ділянки, внесено відомості (здійснено реєстрацію) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5620881200:06:071:0010 та зокрема зазначено: категорія земель - землі рекреаційного призначення; вид цільового призначення - 07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення; форма власності - відсутня; площа земельної ділянки - 1,9217 га; відомості по оренду, орендар - ОСОБА_1 ; дата державної реєстрації речового права - 10.02.2011; строк дії речового права - 15 років.
55. Зі встановлених обставин вбачається, що має місце зміна цільового призначення земельних ділянок із категорії земель лісового призначення на землі рекреаційного призначення (для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення).
56. Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 № 548, землі лісогосподарського призначення знаходяться у секції Н, розділ 9, тоді як землі рекреаційного призначення - секції Е, розділ 07.
57. Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах (частина 2 статті 1 ЛК України).
58. Як вірно зазначив суд апеляційної інстанції, основною рисою земель лісогосподарського призначення є призначення цих земель саме для ведення лісового господарства, що, за змістом статті 63 ЛК України, полягає в здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.
59. Згідно з пунктом 1.5. Правил використання корисних властивостей лісів, які затверджено наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 14.08.2012 №502 використання корисних властивостей лісів на умовах довгострокового тимчасового користування здійснюється на підставі договору довгострокового тимчасового користування лісами, який укладається між постійним лісокористувачем або власником лісів, з одного боку, та тимчасовим лісокористувачем, з іншого боку, після прийняття рішення відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
60. У порядку спеціального використання можуть здійснюватися такі види використання лісових ресурсів, зокрема, використання корисних властивостей лісів для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, потреб мисливського господарства, проведення науково-дослідних робіт (пункт 4 частини 1 статті 67 ЛК України).
61. Спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється на лісових ділянках, які виділяються для цієї мети, без надання земельних ділянок (стаття 68 ЛК України).
62. Використанню лісогосподарських земель за їх цільовим призначенням законодавство надає пріоритет: складовою охорони земель є захист лісових земель та чагарників від необґрунтованого їх вилучення для інших потреб (пункт «б» частини 1 статті 164 ЗК України).
63. За приписами статті 20 ЗК України при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо: земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу.
64. Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що визначення цільового призначення земельної ділянки належить до компетенції відповідних органів влади, яка реалізується шляхом прийняття ними рішення, і відповідні дані вносяться до державного земельного кадастру (далі - ДЗК), що є офіційним джерелом інформації про земельні ділянки.
65. У справі, що розглядається, Рівненською ОДА не приймалось рішення про надання ФОП ОСОБА_1 дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) із відповідним (вказаним вище) цільовим призначенням.
66. Тобто, позивач самостійно зазначив вид цільового призначення - 07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що суперечить інтересам землекористувача та дійсному використанню земельної ділянки. При цьому для кадастрової реєстрації земельних ділянок не було надано повного пакету документів, передбаченого чинним законодавством.
67. Як вірно зазначив суд апеляційної інстанції, відповідачами при здійсненні спірних реєстрацій не взято до уваги того, що розроблена на замовлення ФОП ОСОБА_1 технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не містить відповідного рішення землевласника/землекористувача спірних земель, а відтак не відповідає вимогам статей 22, 55 Закону України «Про землеустрій», статті 20, частини 5 статті 122 ЗК України.
68. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку обґрунтованого висновку про протиправність дій державних кадастрових реєстраторів, зокрема, відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо реєстрації 08.05.2023 в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0063 га, кадастровий номер 5620881200:06:071:0009, що розташована за адресою: Рівненська область, Вараський район на підставі заяви ФОП ОСОБА_1 , та відділу №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо реєстрації 10.05.2023 в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 1,9217 га, кадастровий номер 5620881200:06:071:0010, що розташована за адресою: Рівненська область, Вараський район на підставі заяви ФОП ОСОБА_1 , оскільки державні реєстратори не здійснили належну перевірку поданих заяв ФОП ОСОБА_1 з додатками на відповідність повноти поданих заявником документів та відповідність поданих документів вимогам законодавства.
69. Доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження.
70. Зокрема, Суд відхиляє доводи касаційної скарги про те, що Восьмий апеляційний адміністративний суд безпідставно поклав на землекористувача - ФОП ОСОБА_1 додатковий тягар необхідності отримання, перед зверненням до розробника технічної документації із землеустрою про розроблення технічної документації із землеустрою на вказані вище земельній ділянки, дозволу власника земельної ділянки, - Рівненської обласної державної адміністрації на виготовлення такої технічної документації із землеустрою, оскільки такі доводи не ґрунтуються на чинному законодавстві, яке проаналізовано у цій постанові.
71. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
72. З огляду на викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
73. Оскільки Верховний Суд не приймає нового рішення за результатами розгляду справи, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.
Керуючись статтями 2 3 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2024 у справі №460/57/24 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя О.П. Стародуб
Суддя С.Г. Стеценко