ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2024 року

м. Київ

справа №480/2287/23

адміністративне провадження № К/990/8340/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Єзерова А.А., Коваленко Н.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №480/2287/23

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Головного управління Національної гвардії України

про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2024 (у складі головуючого судді: Калиновського В.А., суддів: Мінаєвої О.М. , Кононенко З.О.),

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У 2023 році ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі також - відповідач 1), Головного управління Національної гвардії України МВС України (далі також - відповідач 2), в якому просив:

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 (житлову комісію) прийняти рішення про надання грошової компенсації ОСОБА_1 за належне для отримання жиле приміщення відповідно до "Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015, в сумі, нарахованій на час виконання рішення, відповідно до опосередкованої вартості спорудження житла у Харківському регіоні згідно із Наказом Міністерства розвитку громад та територій України, затвердити начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 та направити для затвердження до Національної гвардії України.

- зобов`язати Національну гвардію України надати грошову компенсацію ОСОБА_1 за належне для отримання жиле приміщення відповідно до "Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015, в сумі, нарахованій на час виконання рішення відповідно до опосередкованої вартості спорудження житла у Харківському регіоні згідно із Наказом Міністерства розвитку громад та територій України, шляхом перерахування коштів на поточний рахунок.

2. В обґрунтування позову зазначив, що у зв`язку із неотриманням під час проходження військової служби житла, право на яке передбачене положеннями Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", позивач виявив бажання отримати грошову компенсацію. Однак, відповідач не вчинив жодних дій задля здійснення такої виплати. З такою бездіяльністю відповідача позивач не погоджується, а тому звернувся до суду за відновленням порушеного права.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25.07.2023 позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо неприйняття рішення про надання грошової компенсації ОСОБА_1 за належне для отримання жиле приміщення відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015, в сумі, нарахованій на час виконання рішення, відповідно до опосередкованої вартості спорудження житла у Харківському регіоні згідно із Наказом Міністерства розвитку громад та територій України, затвердження начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 та направлення для затвердження до Національної гвардії України.

Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 (житлову комісію) прийняти рішення про надання грошової компенсації ОСОБА_1 за належне для отримання жиле приміщення відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015, в сумі, нарахованій на час виконання рішення, відповідно до опосередкованої вартості спорудження житла у Харківському регіоні згідно із Наказом Міністерства розвитку громад та територій України, затвердження начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 та направлення для затвердження до Національної гвардії України.

Визнано протиправною бездіяльність Національної гвардії України щодо невиплати грошової компенсації ОСОБА_1 за належне для отримання жиле приміщення відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015, в сумі, нарахованій на час виконання рішення відповідно до опосередкованої вартості спорудження житла у Харківському регіоні згідно із Наказом Міністерства розвитку громад та територій України, шляхом перерахування коштів на поточний рахунок.

Зобов`язано Національну гвардію України надати грошову компенсацію ОСОБА_1 за належне для отримання жиле приміщення відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №728 від 02.09.2015, в сумі, нарахованій на час виконання рішення відповідно до опосередкованої вартості спорудження житла у Харківському регіоні згідно із Наказом Міністерства розвитку громад та територій України, шляхом перерахування коштів на поточний рахунок.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що позивач має право на грошову компенсацію за належне йому для отримання жиле приміщення в механізмі, визначеному Порядком визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015 та з урахуванням приписів Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, а тому відповідачі, вчиняючи оспорювані дії та приймаючи відповідні рішення, діяли не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

5. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2024 скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.07.2023 та ухвалено нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.

6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції вказував на те, що ОСОБА_1 дійсно має право на грошову компенсацію за належне йому для отримання жиле приміщення, проте тільки виключно в порядку, передбаченому чинним законодавством України, а саме у порядку черговості, тобто після отримання житла або грошової компенсації (при її надходженні) особами, які знаходяться у черзі перед позивачем.

Надання грошової компенсації за жиле приміщення позивачу поза чергою без врахування інших осіб, які перебувають у черзі згідно списку осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень і також користуються правом на отримання житла (компенсації за неотримане житло), призведе до порушення житлових прав інших осіб.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погодившись із судовим рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

8. Касаційна скарга обґрунтована посиланням на те, що суд апеляційної інстанції не врахував висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 16.10.2019 у справі №826/794/16.

9. У відзиві на касаційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_5 зазначило, що наслідком безумовного виконання позовних вимог в частині надання грошової компенсації за жиле приміщення ОСОБА_1 без врахування інших осіб, які перебувають у черзі на поліпшення житлових умов і також користуються правом на отримання житла (компенсації за неотримане житло) поза чергою буде порушення житлових прав інших осіб.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

10. В автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду 04.03.2024 зареєстровано вказану касаційну скаргу.

11. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Єзеров А.А., Коваленко А.А.

12. Ухвалою Верховного Суду від 20.03.2024 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2024 у справі за вказаним вище позовом.

13. Ухвалою Верховного Суду від 16.07.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. ОСОБА_1 на підставі наказу т.в.о. начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 19.09.2018 № 258 звільнений з військової служби у відставку, вислуга років складає 23 роки 08 місяців 13 днів у календарному обчисленні.

15. Позивач за період проходження служби з 06.07.2015 в ІНФОРМАЦІЯ_3 перебуває в черзі осіб, які потребують поліпшення житлових умов з первинною датою постановки 06.10.2006 та в черзі осіб, які користуються правом першочергового отримання житлових приміщень з 18.02.2016, з 15.02.2019 перебуває в черзі осіб, які користуються правом позачергового отримання житлових приміщень, як інвалід війни 2 групи враховуючи пункт 4.6. «Інструкції з організації забезпечення, надання військовослужбовцям Національної гвардії України та членам їх сімей житлових приміщень», яка затверджена наказом МВС України від 28.07.2007 № 278, зареєстрована у Міністерстві юстиції України 15.08.2007 за № 942/14209.

16. За час проходження служби житлове приміщення не отримував, а також позивачем не було використано право на безоплатну приватизацію житла.

17. Згідно витягу з протоколу засідання житлово-побутової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 № 16 від 28.12.2020, було внесено зміни в квартирно-облікові справи військовослужбовців ІНФОРМАЦІЯ_1 , ухвалено: 2.7. Вважати таким, що звільнений в запас ОСОБА_1 , 1977 р.н. набув право відповідно до пункту 4.1 статті 46 ЖК України "Поза чергою жиле приміщення надається особам з інвалідністю внаслідок війни і прирівняних до них у встановленому порядку особам протягом двох років з дати прийняття рішення про включення їх до списку на позачергове одержання житлового приміщення", внести зміни в квартирно-облікову справу.

18. Позивач звернувся 08.02.2021 до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою про виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення відповідно до «Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015 та необхідними документами.

19. Листом № 40/29/2-767 від 09.03.2021 ІНФОРМАЦІЯ_2 повідомило позивача про відсутність видатків на грошову компенсацію за належне військовослужбовцям для отримання жиле приміщення.

20. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 31.01.2022 у справі № 480/2955/21 позовну заяву ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , третя особа: ІНФОРМАЦІЯ_5 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо незабезпечення протягом 2-х років житловим приміщенням для постійного проживання або виплати грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення ОСОБА_1 відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015.

Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо призначення йому грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у відповідності до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015, з урахуванням висновків суду.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

21. Вказане рішення суду набрало законної сили.

22. Відділ примусового виконання рішень у Харківський області 05.08.2022 відкрив виконавче провадження №69579024

23. Позивач 22.02.2023 отримав лист від ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому зазначалося про те, що у зв`язку з відкриттям виконавчого провадження, на його адресу надіслано витяг з протоколу №2 від 26.01.2023 засідання житлово-побутової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 та довідку про перебування на квартирному обліку (копію протоколу №2 від 26.01.2023).

24. Відповідно до витягу з протоколу № 2 від 26.01.2023 на засіданні житлово-побутової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 на виконання рішення суду від 31.01.2022 № 480/2955/21 повторно розглянуто заяву від 08.02.2021 звільненого у запас за станом здоров`я майора ОСОБА_1 щодо виплати грошової компенсації за належне йому для отримання житлове приміщення відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 02.09.2015 № 728 на склад родини 1 особа.

25. Також у протоколі зазначено, що з 2021 року по теперішній час фінансування на надання грошової компенсації за належне для отримання військовослужбовцям та членам їх сімей жилі приміщення не надходило.

26. Крім того, судами встановлено, що з листа Головного управління Національної гвардії України від 11.03.2021 № 27/10/3/3-Д-271 вбачається, що позивача було проінформовано, що з 15.02.2019 позивач перебуває в списках на позачергове отримання житла в ІНФОРМАЦІЯ_3 за № 3, при надходженні житлової площі питання забезпечення його житлом буде розглянуто на засіданні житлово-побутової комісії зазначеного військового підрозділу згідно з чергою та відповідно до вимог чинного законодавства.

27. Позивач, вважаючи свої права порушеними, звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

28. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

29. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

30. Статтею 47 Конституції України передбачено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.

31. Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права.

32. Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, система їх соціального та правового захисту, гарантії військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах встановлюються Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII).

33. Відповідно до абзацу 1 пункту 1 статті 12 Закону № 2011-XII держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР та іншими нормативно-правовими актами.

34. Статтею 5 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 № 3551-XII (далі - Закон № 3551-XII) визначено, що учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі підрозділів всіх видів і родів ЗСУ, як в воєнний, так і в мирний час.

35. Пунктом 14 частини 1 статті 12 Закону № 3551-XII передбачено, що учасникам бойових дій надаються зокрема, такі пільги, як першочергове забезпечення житлом осіб, що потребують поліпшення житлових умов.

36. Абзац 4 пункту 1 статті 12 Закону № 3551-XII встановлює, що військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.

37. Згідно з абзацом 1 пункту 9 статті 12 № 3551-XII, військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у військових комісаріатах і квартирно-експлуатаційних частинах районів та користуються правом позачергового одержання житла.

38. Як встановили суди, ОСОБА_1 на підставі наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 19.09.2018 № 258 звільнений з військової служби у відставку (відповідно до пункту "б" пункту 2 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" за станом здоров`я - на підставі постанови військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням із військового обліку), вислуга років складає 23 роки 08 місяців 13 днів у календарному обчисленні

39. З урахуванням вищевикладеного, суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано визнали доведеним право позивача на отримання жилого приміщення для постійного проживання або за його бажанням грошової компенсації за належне йому для отримання жиле приміщення.

40. Водночас стаття 43 Житлового кодексу Української РСР визначає, що громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.

41. Механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у військових комісаріатах та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі - компенсація) установлено Порядком визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №728.

42. Приписами пункту 3 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення визначено, що військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.

43. Згідно з пунктом 5 вказаного Порядку черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.

44. Підставою для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації є їх зняття з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень (пункт 6 Порядку).

45. Згідно з приписами пункту 9 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрація Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальні органи, Національна гвардія, Управління державної охорони, ДКА, Адміністрація Держспецзв`язку щороку протягом I кварталу після визначення загальної суми видатків на надання компенсації розподіляють її між військовими частинами, територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки та квартирно-експлуатаційними установами (організаціями), в яких ведеться облік військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, з урахуванням часу взяття військовослужбовців та членів їх сімей на такий облік та/або включення їх до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.

46. Житлові комісії військових частин, військових комісаріатів та квартирно-експлуатаційних установ (організацій) (далі - житлові комісії) письмово інформують військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання жилих приміщень у поточному році, про їх право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір (пункт 10 Порядку).

47. Відповідно до пункту 12 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру військовослужбовець (особа, звільнена з військової служби, та члени сім`ї військово-службовця) за місцем перебування його на квартирному обліку подає житловій комісії відповідної військової частини, військового комісаріату чи квартирно-експлуатаційній установі (організації) документи, визначені пунктом 11 Порядку № 728.

Житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви, зазначені в пункті 11 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.

Рішення житлової комісії затверджується відповідно командирами військових частин, після чого в порядку, визначеному Національною гвардією списки осіб, щодо яких прийнято рішення про надання компенсації, подаються на затвердження відповідно командувачу Національної гвардії.

48. З огляду на викладене, можна дійти висновку про те, що процедура отримання військовослужбовцем грошової компенсації замість житла передбачає певний порядок послідовних дій.

49. Таким чином, суд апеляційної інстанції вірно зазначив про те, що військовослужбовці та особи, на яких розповсюджується дія Закону № 2011-XII, забезпечуються житловими приміщеннями для постійного проживання або грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення згідно з чергою, яка визначається часом зарахування на квартирний облік осіб, що потребують поліпшення житлових умов та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень. При цьому передумовою для виникнення обов`язку щодо реалізації права військовослужбовців та членів їх сімей на забезпечення житловим приміщенням є наявність житлової площі за місцем проходження служби та наближення черги за списком осіб на отримання такого житла.

50. Отже, тільки виключно в порядку, передбаченому чинним законодавством України, а саме у порядку черговості, тобто після отримання житла або грошової компенсації (при її надходженні) особами, які знаходяться у черзі перед позивачем, позивач має право на отримання житла або грошової компенсації.

51. Зазначений підхід сформульовано Верховним Судом у постанові від 04.09.2023 у справі № 826/7798/18.

52. Як встановлено судами, за період проходження служби з 06.07.2015 по теперішній час в ІНФОРМАЦІЯ_3 позивач перебуває:

- в черзі осіб, які потребують поліпшення житлових умов з первинною дати постановки 06.10.2006

- в черзі осіб, які користуються правом першочергового отримання житлових приміщень з 18.02.2016,

- в черзі осіб, які користуються правом позачергового отримання житлових приміщень, як інвалід війни 2 групи з 15.02.2019 (враховуючи пункт 4.6 Інструкції з організації забезпечення, надання військовослужбовцям Національної гвардії України та членам їх сімей житлових приміщень, яка затверджена наказом МВС України від 28.07.2007 № 278, зареєстрована у Міністерстві юстиції України 15.08.2007 за № 942/14209).

53. Листом від 11.03.2021 № 27/10/3/3-Д-271 Головного управління Національної гвардії України, позивача проінформовано, що з 15.02.2019 він перебуває в списках на позачергове отримання житла в ІНФОРМАЦІЯ_3 за № 3.

54. Відповідно до витягу з протоколу № 2 від 26.01.2023 на засіданні житлово-побутової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 на виконання рішення суду від 31.01.2022 № 480/2955/21 повторно розглянуто заяву від 08.02.2021 звільненого у запас за станом здоров`я майора ОСОБА_1 щодо виплати грошової компенсації за належне йому для отримання житлове приміщення відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 02.09.2015 № 728, на склад родини 1 особа.

Комісія вирішила: "... ОСОБА_1 має право на виплату грошової компенсації за належне для отримання йому та членам його сім`ї жиле приміщення. При надходженні житлової площі або коштів для виплати грошової компенсації за належне йому для отримання приміщення та після забезпечення згідно з чергою та відповідно до вимог чинного законодавства житлово-побутова комісія письмово проінформує ОСОБА_1 , щодо черги на отримання жилого приміщення у поточному році, про його право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір".

55. Також, у протоколі зазначено, що з 2021 року по теперішній час фінансування на надання грошової компенсації за належне для отримання військовослужбовцям та членам їх сімей жилі приміщення не надходило. Щоквартально до Головного управління Національної гвардії України подаються списки військовослужбовців військової частини, узятих на облік за місцем служби для одержання житлової площі та списки осіб, які користуються правом першочергового та позачергового отримання житлових приміщень.

56. Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що ОСОБА_1 має право на грошову компенсацію за належне йому для отримання жиле приміщення, однак лише виключно в порядку, передбаченому чинним законодавством України, а саме у порядку черговості, тобто після отримання житла або грошової компенсації (при її надходженні) особами, які знаходяться у черзі перед позивачем.

57. При цьому варто наголосити на тому, що особи, які користуються правом позачергового отримання житлових приміщень, включаються до окремої черги, і отримання жилих приміщень (грошової компенсації) також здійснюється відповідно до черговості.

58. Більше того, як правильно зауважив суд апеляційної інстанції, аналіз пункту 10 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення свідчить про те, що лише після письмового інформування житловими комісіями військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання жилих приміщень у поточному році, про їх право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір, такі військовослужбовці подають житловій комісії документи, визначені пунктом 11 Порядку № 728, для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру.

59. Водночас як встановили суди попередніх інстанцій, станом на момент подання позову, інформування позивача про його право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір, житловою комісією не здійснювалось.

60. Таким чином, суд апеляційної інстанції ухвалюючи оскаржувану постанову, обґрунтовано скасував рішення суду першої інстанції про задоволення позову та ухвалив нове про відмову у його задоволенні.

61. Щодо доводів особи, яка подала касаційну скаргу, про те, що рішення судів попередніх інстанцій ухвалені без врахування висновку Верховного Суду від 16.10.2019 у справі №826/794/16, то такі є безпідставними, оскільки обставини зазначеної справи і справи, що розглядається, не є подібними.

62. Зокрема, у справі №826/794/16 суди попередніх інстанцій у межах спірних правовідносин встановили, що на спільному засіданні командування та житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 , за результатами розгляду витягу з протоколу засідання житлової комісії Тернопільського гарнізону про розподіл коштів серед військовослужбовців Тернопільського гарнізону та рапортів (заяв) осіб, звільнених з військової служби, про бажання (небажання) отримати компенсацію за належне їм для отримання жиле приміщення вирішено розподілити визначений ліміт коштів для ІНФОРМАЦІЯ_4 між підполковником запасу ОСОБА_2 та майором запасу ОСОБА_3 , що підтверджується інформацією з витягу з протоколу №15 від 25.11.2015.

63. Тобто, як вбачається з наведеного вище, у справі №826/794/16 суб`єктом владних повноважень ухвалено рішення про розподіл серед військовослужбовців коштів в якості компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення. Спірним ж питанням у згаданій справі була невідповідність дати зарахування позивача на квартирний облік, з урахуванням факту переміщення військовослужбовця по військовій службі. Водночас у справі, що розглядається, подібних обставин не встановлено.

64. Таким чином, рішення суду апеляційної інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в судовому рішенні повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

65. Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

66. Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 343 349 350 356 359 КАС України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2024 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.

СуддіС.Г. Стеценко А.А. Єзеров Н.В. Коваленко