ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 липня 2022 року
м. Київ
справа №520/9684/19
адміністративне провадження № К/9901/27882/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 520/9684/19
за позовом ОСОБА_1 до Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області (далі - Дергачівська РДА), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Приватне акціонерне товариство (далі - ПрАТ) «Промо Груп», про визнання протиправним та скасування розпорядження, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.03.2020, ухвалене у складі головуючого судді Шевченко О.В.
та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 28.09.2020, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Мельнікової Л.В., суддів Бегунца А.О., Рєзнікової С.С.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 12.09.2019 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила визнати протиправним та скасувати розпорядження Дергачівської РДА від 13.03.2019 № 126 «Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на території Малоданилівської селищної ради Дергачівського району Харківської області».
В обґрунтування своїх вимог ОСОБА_1 зазначила, що їй стало відомо про те, що на земельній ділянці кадастровий номер 6322055900:00:003:1861, що належить ПрАТ «Промо Груп» та утворена шляхом об`єднання земельних ділянок 6322055900:03:000:0150, 6322055900:03:000:0151, 6322055900:03:000:0152, 6322055900:03:000:0153, та яка знаходиться навпроти належної їй земельної ділянки, ПрАТ «Промо Груп» має намір побудувати об`єкт промисловості.
Позивачка вважає, що розпорядженням Дергачівської РДА від 13.03.2019 № 126, яким затверджено детальний план території для розміщення блоку цехів для виробництва обладнання для харчової промисловості з адміністративно-побутовими та складськими приміщеннями на території Малоданилівської селищної ради за межами населених пунктів Дергачівського району Харківської області, порушуються її права, оскільки вона є власником земельної ділянки напроти території забудови, а наслідком ухвалення оскаржуваного розпорядження є надання дозволу на забудову та встановлення там промислового об`єкту із порушенням чинних нормативів у галузі проектування та будівництва. Зокрема, позивачка послалась на те, що в оскаржуваному детальному плані території наявні певні невідповідності (недоліки), а саме: невідповідність цільового призначення земель, відсутність окремих відомостей (відсутність опису технологічних процесів, технологічних показників забруднення навколишнього середовища); не відображено повітряну лінію електропостачання ПЛ-35 кВ «Дергачі - Дергачі - сел. - м. Данилівка», неправильно зазначено її охоронювану зону (остання має становити 20 метрів, натомість у детальному плані зазначено охоронювану зону у 4 метри); детальний план території не відповідає генеральному плану смт. Мала Данилівка 1971 року.
Окрім того, позивачка вважає, що при обговоренні проекту оскаржуваного розпорядження не враховано позицію мешканців смт. Мала Данилівка та не виконано вимог Закону України від 09.04.1999 № 586-XIV «Про місцеві державні адміністрації» (далі - Закон № 586-XIV), Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 1160-IV) та розділу 9 Регламенту Дергачівської РДА, затвердженого розпорядженням голови Дергачівської РДА від 22.12.2018 № 683 (далі - Регламент), зокрема відповідач не дотримався процедури повторного погодження проекту розпорядження після врахування окремих пропозицій членів громади.
2. Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 13.03.2020, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 28.09.2020, відмовив у задоволенні позовних вимог.
3. 25.10.2020 ОСОБА_1 звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.03.2020 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 28.09.2020, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
4. Верховний Суд ухвалою від 16.11.2020 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
5. 03.12.2020 від відповідача до суду касаційної інстанції надійшов відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 , у якому Дергачівська РДА просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
6. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.12.2021 №2254/0/78-21 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Желєзного І.В. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 06.12.2021 №15), що унеможливлює його участь у розгляді цієї справи.
7. Протоколом розподілу справи від 13.12.2021 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.
8. Ухвалою судді Верховного Суду від 23.12.2021 прийнято зазначену справу до свого до провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. У справі, яка розглядається суди встановили, що земельна ділянка кадастровий номер 6322055900:00:003:1861 належить ПрАТ «Промо Груп» та утворена шляхом об`єднання земельних ділянок з кадастровим номером 6322055900:03:000:0150, 6322055900:03:000:0151, 6322055900:03:000:0152, 6322055900:03:000:0153 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
06.05.2019 видано розпорядження голови Дергачівської РДА за № 218 «Про зміну цільового призначення земельної ділянки, що перебуває у власності ПрАТ «Промо Груп», яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розташованої за межами населених пунктів на території Малоданилівської селищної ради Дергачівського району Харківської області та змінено цільове призначення земельної ділянки, кадастровий № 6322055900:00:003:1861, загальною площею 5.8629 га, для ведення особистого селянського господарства на цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
15.05.2018 головою Дергачівської РДА видано розпорядження № 239 «Про розроблення детального плану території для визначення можливості розміщення блоку цехів для виробництва обладнання для харчової промисловості з адміністративно-побутовими та складськими приміщеннями на території Малоданилівської селищної ради за межами населених пунктів Дергачівського району Харківської області», яким Дергачівську РДА визначено замовником розроблення детального плану території для виробництва обладнання для харчової промисловості з адміністративно-побутовими та складськими приміщеннями на території Малоданилівської селищної ради за межами населених пунктів Дергачівського району Харківської області, ПрАТ «Промо Груп» - відповідальним за фінансування розроблення детального плану.
Розпорядження голови Дергачівської РДА від 15.05.2018 № 239 опубліковано на офіційному веб-сайті Дергачівської РДА.
Проект детального плану території, розроблений Приватним підприємством (далі - ПП) «Перспектива-ДІ», розміщено на офіційному веб-сайті Дергачівської РДА за посиланням http://dergachirda.gov.ua/page_175682.
Проект детального плану території пройшов відповідні погодження та отримав позитивні висновки: Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації від 11.10.2018 № 03.02-18/6389; Головного управління ДСНС у Харківській області від 19.09.2018 № 010-4395/153; Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 25.09.2018 № 42/14322; Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 01.10.2018 № 11-20-6-7092/0/19-18; Управління культури і туризму Харківської обласної державної адміністрації від 28.10.2018 №2-241/140. Також проект детального плану території пройшов рецензування в Державному підприємстві (далі - ДП) «УКРМІСЬКБУДПРОЕКТ».
12.10.2018 на офіційному веб-сайті Дергачівської РДА та у районній газеті «Вісник Дергачівщини» (випуск від 12.10.2018 № 43) опубліковано повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті містобудівної документації - детальному плані території.
26.10.2018 проведено громадські слухання щодо проекту детального плану території (протокол громадських слухань щодо врахування громадських інтересів при обговоренні проекту містобудівної документації «Детальний план території для визначення можливості розміщення блоку цехів для виробництва обладнання для харчової промисловості з адміністративно-побутовими та складськими приміщеннями на території Малоданилівської селищної ради за межами населених пунктів Дергачівського району Харківської області» від 26.10.2018 року б/н).
09.11.2018 у загальному відділі Дергачівської РДА зареєстровано письмові пропозиції щодо зазначеного проекту детального плану території з аналогічним текстом від 9-ти мешканців смт. Мала Данилівка, у тому числі від позивачки.
У листі ПП «Перспектива-ДІ» від 28.11.2018 № 62 зазначено перелік пропозицій, які підлягають врахуванню/частковому врахуванню, а також обґрунтування відмови у врахуванні тих пропозицій, які не можна прийняти.
07.12.2018 на адресу 9-ти мешканців смт. Мала Данилівка надіслано результати розгляду вищезазначених пропозицій, з яких: одну пропозицію враховано, одну пропозицію враховано частково, чотири пропозиції з відповідним обґрунтуванням відхилено.
Оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості здійснено шляхом публікації у районній газеті «Вісник Дергачівщини» (випуск від 14.12.2018 № 52) та на офіційному веб-сайті Дергачівської РДА за посиланням http://dergachirda.gov.ua/page_175682.
27.12.2018 на засіданні архітектурно-містобудівної ради при Департаменті містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації розглянуто «Детальний план території для визначення можливості розміщення блоку цехів для виробництва обладнання для харчової промисловості з адміністративно-побутовими та складськими приміщеннями на території Малоданилівської селищної ради за межами населених пунктів Дергачівського району Харківської області».
За результатами розгляду вирішено:
1. Врахувати пропозицію голови архітектурно-містобудівної ради Департаменту містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, направити відповідні запити у підрозділи облдержадміністрації;
2. Після аналізу відповідної інформації, враховуючи відповідність наданих проектних матеріалів вимогам ДБН Б.1.1-14:2012 «Склад і зміст детального плану території», наявність позитивних висновків відповідних служб, протоколу проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів, результатів розгляду пропозицій громадськості та загальний висновок рецензії ДП «Укрміськбудпроект», схвалити в цілому проект «Детальний план території для визначення можливості розміщення блоку цехів для виробництва обладнання для харчової промисловості з адміністративно-побутовими та складськими приміщеннями на території Малоданилівської селищної ради за межами населених пунктів Дергачівського району Харківської області».
07.03.2019 складено остаточний витяг з протоколу № 11 засідання архітектурно-містобудівної ради при Департаменті містобудування та архітектури обласної державної адміністрації після отримання позитивних висновків на додаткові запити вказаного Департаменту: Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 25.01.2019 № 11-20-5-172/90-19; Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної облдержадміністрації від 25.01.2019 № 03.02-15/306; Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області від 31.01.2019 № 1020-1211.
13.03.2019 голова Дергачівської РДА розпорядженням № 126 «Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на території Малоданилівської селищної ради Дергачівського району Харківської області» затвердив детальний план території за межами населених пунктів на території Малоданилівської селищної ради Дергачівського району Харківської області.
Не погоджуючись із вказаним розпорядженням голови Дергачівської РДА від 13.03.2019 №126 «Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на території Малоданилівської селищної ради Дергачівського району Харківської області», ОСОБА_1 звернулась до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із законності розпорядження голови Дергачівської РДА від 13.03.2019 №126, оскільки воно прийняте з дотриманням процедури його прийняття, зокрема порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні; склад та зміст розробленого детального плану території, затвердженого оскаржуваним розпорядженням, не суперечить вимогам законодавства, ДБН та завданню на проектування.
11. Касаційну скаргу ОСОБА_1 обґрунтувала, зокрема тим, що судами попередніх інстанцій не враховано того, що до матеріалів детального плану території, який було затверджено оспорюваним у цій справі розпорядженням, не було долучено звіту про стратегічну екологічну оцінку. При цьому скаржниця зазначає, що відповідачем протиправно не були враховані всі пропозиції та зауваження громадськості, а також не створено погоджувальну комісію. Також ОСОБА_1 зазначає, що судами попередніх інстанцій не надано правової оцінки дотримання відповідачем вимог положень пунктів 9.2 - 9.6, 9.16., 9.17 Регламенту Дергачівської РДА.
12. У відзиві на касаційну скаргу ОСОБА_1 відповідач, зокрема вказує на те, що органом державної влади повністю дотримано процедуру проведення громадських слухань, а жителі громади жодним чином не були позбавлені права на подання пропозицій та зауважень щодо містобудівної документації - детального плану території, а для його затвердження законодавством не вимагалась обов`язкового проведення стратегічної екологічної оцінки. При цьому відповідач звертає увагу на те, що оспорюване у цій справі розпорядження є актом індивідуальної дії.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
13. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.
14. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
15. До відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: 1) забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; 2) соціально-економічного розвитку відповідних територій; 3) бюджету, фінансів та обліку; 4) управління майном, приватизації, сприяння розвитку підприємництва та здійснення державної регуляторної політики; 5) промисловості, сільського господарства, будівництва, транспорту і зв`язку; 6) науки, освіти, культури, охорони здоров`я, фізкультури і спорту, сім`ї, жінок, молоді та дітей; 7) використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля; 8) зовнішньоекономічної діяльності; 9) оборонної роботи та мобілізаційної підготовки; 10) соціального захисту, зайнятості населення, праці та заробітної плати. Місцеві державні адміністрації вирішують й інші питання, віднесені законами до їх повноважень (стаття 13 Закону № 586-XIV).
16. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлює Закон № 3038-VI, який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
17. Згідно із статтею 8 Закону №3038-VI планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.
Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.
Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
18. Частиною першою статті 16 Закону №3038-VI передбачено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
19. Згідно із пунктом 3 частини першої статті 1 Закону № 3038-VI детальний план території - це містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
20. Відповідно частини першої статті 19 Закону № 3038-VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
21. Детальний план території за межами населених пунктів розробляється відповідно до схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням державних і регіональних інтересів.
Розроблення детального плану території за межами населених пунктів та внесення змін до нього здійснюються на підставі розпорядження відповідної районної державної адміністрації (частина друга статті 19 Закону № 3038-VI).
22. Згідно із частинами четвертою та п`ятою статті 19 Закону № 3038-VI детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).
Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів.
23. За правилами частини восьмої наведеної вище норми Закону № 3038-VI детальний план території за межами населеного пункту розглядається і затверджується відповідною районною державною адміністрацією протягом 30 днів з дня його подання.
24. На виконання частини четвертої статті 12, частини п`ятої статті 14, частини третьої статті 16 Закону 3038-VI Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 16.11.2011 № 290 затвердило Порядок розроблення містобудівної документації (далі - Порядок № 290), згідно із пунктом 4.8 якого детальний план території розробляється для територій житлових районів, мікрорайонів, кварталів нової забудови, комплексної реконструкції кварталів, мікрорайонів застарілого житлового фонду, територій виробничої, рекреаційної та іншої забудови. Послідовність розроблення та площі територій, для яких розробляються детальні плани, визначає відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури відповідно до генерального плану населеного пункту, а якщо територія розташована за межами населеного пункту, відповідно до схеми планування території району (в разі відсутності адміністративного району - відповідно до схеми планування території Автономної Республіки Крим, області).
25. Статтею 21 Закону № 3038-VI регламентовано процедуру громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у розробленні, зокрема, детальних планів територій.
26. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється (частина друга статті 21 Закону № 3038-VI).
27. Відповідно до статті 21 Закону № 3038-VI Кабінет Міністрів України постановою від 25.05.2011 № 555 «Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні» затвердив Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні (далі - Порядок № 555), який визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій.
28. Згідно із пунктом 4 Порядку № 555 виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.
Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.
29. Пропозиції подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил (пункт 9 Порядку № 555).
30. Пунктом 11 Порядку № 555 визначено, що пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк.
За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова.
У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.
31. Змістом частини восьмої статті 21 Закону № 3038-VI визначено, що до складу погоджувальної комісії входять: 1) посадові особи відповідного органу місцевого самоврядування; 2) представники органу земельних ресурсів, природоохоронного і санітарно-епідеміологічного органу, органу містобудування та архітектури, охорони культурної спадщини та інших органів; 3) представники професійних об`єднань та спілок, архітектори, науковці; 4) уповноважені представники громадськості, які обираються під час громадських слухань. Кількість представників громадськості має становити не менше 50 відсотків і не більше 70 відсотків загальної чисельності комісії.
Головою погоджувальної комісії є посадова особа відповідного органу місцевого самоврядування.
Погоджувальна комісія протягом двох тижнів після її створення розглядає спірні питання, зафіксовані у протоколі громадських слухань, та ухвалює рішення про врахування або мотивоване відхилення цих пропозицій (зауважень).
Засідання погоджувальної комісії є правомочним, якщо у ньому взяли участь не менше двох третин її членів (з них не менше половини представників громадськості).
Рішення погоджувальної комісії приймається більшістю присутніх членів та оформлюється відповідним протоколом.
У разі неспроможності погоджувальної комісії врегулювати спірні питання між сторонами остаточне рішення приймає відповідний орган місцевого самоврядування. Урегульовані погоджувальною комісією спірні питання між сторонами або прийняті відповідним органом місцевого самоврядування рішення є підставою для внесення змін до проекту відповідної документації.
32. Аналіз наведених норм права свідчить про те, що у разі неспроможності погоджувальної комісії врегулювати спірні питання між сторонами остаточне рішення приймає відповідний орган місцевого самоврядування. Урегульовані погоджувальною комісією спірні питання між сторонами або прийняті відповідним органом місцевого самоврядування рішення є підставою для внесення змін до проекту відповідної документації.
33. Тобто, врахування громадських інтересів при розробленні проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу. За відсутності факту реалізації громадськістю свого права на подання пропозицій до містобудівної документації у передбаченому законом порядку, у органу місцевого самоврядування відсутній обов`язок їх розгляду та, відповідно, врахування.
При цьому, обов`язок органу місцевого самоврядування щодо узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію прямо визначено законодавством. Рішення про утворення погоджувальної комісії приймається лише у випадку наявності спірних питань або коли замовник та розробник не можуть самостійно прийняти рішення про врахування пропозицій громадськості.
34. У справі, яка розглядається суди встановили, що рішення про утворення погоджувальної комісії не приймалось, з огляду на те, що процедура проведення громадських слухань не потребувала створення погоджувальної комісії при затвердженні оскаржуваного розпорядження, оскільки дотримано процедуру громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
35. Ухвалюючи рішення по суті позовних вимог, суди виходили з того, що зареєстровані пропозиції, які надійшли до органу місцевого самоврядування 12.11.2018 та передані до Дергачівської РДА (замовнику) не містили інформації щодо наявності спірних питань або неможливості самостійного прийняття рішення замовником та розробником про врахування пропозицій громадськості, у зв`язку із чим відсутня потреба у створенні відповідної погоджувальної комісії.
36. Як на один із доводів позивачка посилається на невідповідність детального плану території, затвердженого оскаржуваним розпорядженням, Генеральному плану смт. Мала Данилівка 1971 року, проте, колегія суддів вважає його необґрунтованим, оскільки земельна ділянка ПрАТ «Промо Груп», щодо якої розроблявся детальний план території, знаходиться поза межею населених пунктів Дергачівського району Харківської області.
37. Водночас, здійснюючи розгляд цієї адміністративної справи, суди попередніх інстанцій помилково віднесли оспорюване розпорядження до актів індивідуальної дії і, відповідно, не надали правової оцінки вказаному розпорядженню як нормативно-правовому акту.
38. До того ж, щодо доводів позивачки стосовно порушення відповідачем процедури та порядку прийняття детального плану території в частині здійснення стратегічної екологічної оцінки в процесі розроблення документа, необхідність проведення якої передбачена Законом України від 20.03.2018 № 2354-VIII «Про стратегічну екологічну оцінку» (далі - Закон № 2354-VIII), колегія суддів зазначає, що на момент прийняття оспорюваного у цій справі рішення вже був чинним Закон № 2354-VIII, а також Закон № 3038-VI.
39. Частиною четвертою статті 2 Закону 3038-VI встановлено, що містобудівна документація підлягає стратегічній екологічній оцінці в порядку, встановленому Законом України «Про стратегічну екологічну оцінку». Розділ «Охорона навколишнього природного середовища», що розробляється у складі проекту містобудівної документації, одночасно є звітом про стратегічну екологічну оцінку, який має відповідати вимогам Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
40. Закон № 2354-VII ( набрав чинності 12.04.2018) регулює відносини у сфері оцінки наслідків для довкілля, у тому числі для здоров`я населення, виконання документів державного планування та поширюється на документи державного планування, які стосуються сільського господарства, лісового господарства, рибного господарства, енергетики, промисловості, транспорту, поводження з відходами, використання водних ресурсів, охорони довкілля, телекомунікацій, туризму, містобудування або землеустрою (схеми) та виконання яких передбачатиме реалізацію видів діяльності (або які містять види діяльності та об`єкти), щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, або які вимагають оцінки, зважаючи на ймовірні наслідки для територій та об`єктів природно-заповідного фонду та екологічної мережі (далі - території з природоохоронним статусом), крім тих, що стосуються створення або розширення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
41. Пунктом 3 частини першої статті 1 Закону 2354-VII визначено, що документи державного планування - стратегії, плани, схеми, містобудівна документація, загальнодержавні програми, державні цільові програми та інші програми і програмні документи, включаючи зміни до них, які розробляються та/або підлягають затвердженню органом державної влади, органом місцевого самоврядування.
42. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону 2354-VII суб`єктами стратегічної екологічної оцінки, є серед інших, замовник; органи виконавчої влади; органи місцевого самоврядування.
43. Частиною першою статті 9 Закону № 2354-VII визначені етапи здійснення стратегічної екологічної оцінки та основні вимоги до неї:
1) визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки;
2) складання звіту про стратегічну екологічну оцінку;
3) проведення громадського обговорення та консультацій у порядку, передбаченому статтями 12 та 13 цього Закону, транскордонних консультацій у порядку, передбаченому статтею 14 цього Закону;
4) врахування звіту про стратегічну екологічну оцінку, результатів громадського обговорення та консультацій;
5) інформування про затвердження документа державного планування;
6) моніторинг наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров`я населення.
44. Звіт про стратегічну екологічну оцінку, результати громадського обговорення та консультацій, проведених згідно із статтями 12 та 13 цього Закону враховуються в документі державного планування (частина друга статті № 2354-VII).
45. Відповідно до статті 11 Закону 2354-VII замовник забезпечує складання звіту про стратегічну екологічну оцінку після врахування зауважень і пропозицій, отриманих у процесі громадського обговорення заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки та наданих органами, зазначеними у статтях 6-8 цього Закону.
Звіт про стратегічну екологічну оцінку складається до затвердження документа державного планування та містить з урахуванням змісту і рівня деталізації документа державного планування, сучасних знань і методів оцінювання таку інформацію:
1) зміст та основні цілі документа державного планування, його зв`язок з іншими документами державного планування;
2) характеристику поточного стану довкілля, у тому числі здоров`я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
3) характеристику стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров`я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
4) екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров`я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
5) зобов`язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов`язані із запобіганням негативному впливу на здоров`я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов`язань під час підготовки документа державного планування;
6) опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров`я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності - 50-100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;
7) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом`якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;
8) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);
9) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров`я населення;
10) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров`я населення (за наявності);
11) резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
Звіт про стратегічну екологічну оцінку підписується всіма його авторами (виконавцями) із зазначенням їхньої кваліфікації.
У складі містобудівної документації звітом про стратегічну екологічну оцінку для проектів містобудівної документації є розділ «Охорона навколишнього природного середовища», який має відповідати вимогам частини другої цієї статті.
46. У свою чергу положеннями статті 12 Закону № 2354-VIII встановлений порядок та процедура громадського обговорення у процесі стратегічної екологічної оцінки, згідно із яким замовник своєчасно забезпечує можливості для участі громадськості у стратегічній екологічній оцінці проекту документа державного планування, за умови доступності для розгляду всіх альтернативних варіантів.
Проект документа державного планування та звіт про стратегічну екологічну оцінку оприлюднюються на офіційному веб-сайті замовника з метою одержання та врахування зауважень і пропозицій громадськості.
Про оприлюднення проекту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку громадськість повідомляє замовник.
Повідомлення про оприлюднення проекту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку публікується у друкованих засобах масової інформації (не менш як у двох), визначених замовником, та розміщується на офіційному веб-сайті замовника. Замовник забезпечує розміщення повідомлення та доступ до проекту документа державного планування і звіту про стратегічну екологічну оцінку протягом усього строку громадського обговорення, визначеного відповідно до частини шостої цієї статті.
Повідомлення про оприлюднення проекту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку повинно містити інформацію про:
1) повну назву документа державного планування, що пропонується, та стислий виклад його змісту;
2) орган, що прийматиме рішення про затвердження документа державного планування;
3) передбачувану процедуру громадського обговорення, у тому числі:
а) дату початку та строки здійснення процедури;
б) способи участі громадськості (надання письмових зауважень і пропозицій, громадські слухання тощо);
в) дату, час і місце проведення запланованих громадських слухань (у разі проведення);
г) орган, від якого можна отримати інформацію та адресу, за якою можна ознайомитися з проектом документа державного планування, звітом про стратегічну екологічну оцінку та екологічною інформацією, у тому числі пов`язаною зі здоров`ям населення, що стосується документа державного планування;
ґ) орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, його поштову та електронну адреси та строки подання зауважень і пропозицій;
д) місцезнаходження наявної екологічної інформації, у тому числі пов`язаної зі здоров`ям населення, що стосується документа державного планування;
4) необхідність проведення транскордонних консультацій щодо проекту документа державного планування.
Строк громадського обговорення встановлюється замовником і не може становити менш як 30 днів з дня оприлюднення повідомлення, передбаченого частиною четвертою цієї статті.
Громадськість у межах строку громадського обговорення має право подати замовнику в письмовій формі (у тому числі в електронному вигляді) зауваження і пропозиції до проекту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку. Усі зауваження і пропозиції до проекту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду замовником. За результатами розгляду замовник враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє. Пропозиції і зауваження, подані після встановленого строку, не розглядаються.
Оприлюднення проекту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку з метою одержання зауважень і пропозицій не виключає можливості проведення в порядку, передбаченому законодавством, громадських слухань, будь-яких інших форм публічного громадського обговорення проекту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку.
За результатами громадського обговорення замовник готує довідку про громадське обговорення, в якій підсумовує отримані зауваження і пропозиції та зазначає, яким чином у документі державного планування та звіті про стратегічну екологічну оцінку враховані зауваження і пропозиції, надані відповідно до цієї статті (або обґрунтовує їх відхилення), а також обґрунтовує обрання саме цього документа державного планування у тому вигляді, в якому він запропонований до затвердження, серед інших виправданих альтернатив, представлених до розгляду. До довідки додаються протокол громадських слухань (у разі проведення) та отримані письмові зауваження і пропозиції. Довідка про громадське обговорення є публічною інформацією.
Громадське обговорення у процесі стратегічної екологічної оцінки проектів містобудівної документації на місцевому рівні проводиться в порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» для громадського обговорення проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
47. Частиною другою статті 13 вищевказаного Закону № 2354-VIII визначено, що проект документа державного планування місцевого та регіонального рівнів, звіт про стратегічну екологічну оцінку та повідомлення про оприлюднення цих документів подає замовник (на паперових носіях та в електронному вигляді) до органів, зазначених у статті 8 цього Закону.
48. У справі, яка розглядається суди встановили, що матеріали детального плану території та його зміст, щодо рішення, яким його затверджено виник спір у цій справі, не містять Звіту про стратегічну екологічну оцінку.
49. До того ж Верховний Суд звертає увагу на те, що громадське обговорення у процесі стратегічної екологічної оцінки проектів містобудівної документації на місцевому рівні проводиться в порядку, визначеному Законом № 3038-VI для громадського обговорення проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
50. За правилами частини третьої статті 21 Закону № 3038-VI замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити, з поміж іншого, оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу «Охорона навколишнього природного середовища» або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості.
51. Разом з цим відповідачем не заперечується того, що вимоги стосовно оприлюднення розділу «Охорона навколишнього природного середовища» або звіту про стратегічну екологічну оцінку на офіційному веб-сайті ним дотримані не були.
52. За таких обставин, на думку колегії суддів, відповідачем порушені процедура та порядок прийняття детального плану території в частині здійснення стратегічної екологічної оцінки в процесі розроблення документа, передбаченого статтями 11-13 Закону № 2354-VIII, що є самостійною та достатньою підставою для визнання незаконним та скасування оспорюваного у цій справі рішення відповідача.
53. Відтак висновки судів попередніх інстанцій про відсутність порушень вимог законодавства, пов`язаних із непроведенням стратегічної екологічної оцінки щодо спірного детального плану території, оскільки на момент розроблення детального плану містобудівна документація не підлягала стратегічній екологічній оцінці, не гуртуються на правильному розумінні закону.
54. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.
55. Враховуючи наведене, Суд дійшов висновку про часткове задоволення касаційної скарги та необхідність скасування рішень судів першої та апеляційної інстанцій з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 345 349 351 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Скасувати Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.03.2020 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 28.09.2020 у справі №520/9684/19. Ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області від 13.03.2019 № 126 «Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на території Малоданилівської селищної ради Дергачівського району Харківської області».
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
...........................
...........................
...........................
А.І. Рибачук
Л.Л. Мороз
А.Ю. Бучик ,
Судді Верховного Суду