Постанова
Іменем України
22 січня 2020 року
м. Київ
справа № 670/233/18-ц
провадження № 61-10690св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Луспеника Д. Д. (суддя-доповідач),
суддів: Воробйової І. А., Гулька Б. І., Кривцової Г. В., Лідовця Р. А.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 ,
відповідачі: Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, селянське (фермерське) господарство «ВІТА», Віньковецька районна державна адміністрація Хмельницької області,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Віньковецького районного суду Хмельницької області від 20 грудня 2018 року у складі судді Потапова О. О. та постанову Хмельницького апеляційного суду від 22 квітня 2019 року у складі колегії суддів: Спірідонової Т. В., Гринчука Р. С., Костенка А. М.,
ВСТАНОВИВ:
1. Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, селянського (фермерського) господарства «ВІТА» (далі - СФГ «ВІТА»), Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання недійсними результатів земельних торгів, визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та зобов`язання вчинити певні дії.
Позовна заява мотивована тим, що на підставі розпорядження голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 червня 2011 року № 204/201-р йому надано дозвіл на виготовлення проєкту землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на умовах оренди для ведення фермерського господарства, із земель резервного фонду загальною площею 115,00 га, відносно земельних ділянок № 1 площею 60,40 га та № 2 площею 54,60 га, які знаходяться за межами населеного пункту на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, терміном на 49 років.
Відповідну технічну документацію розроблено у 2011-2012 роках та затверджено розпорядженням голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 18 червня 2012 року № 205/2012-р. На підставі зазначеного розпорядження за його замовленням товариством з обмеженою відповідальністю «Лад» розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих йому в оренду на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, яку затверджено рішенням Віньковецької районної ради Хмельницької області від 23 листопада 2012 року № 16-16/2012.
19 грудня 2012 року розпорядженням голови Віньковецької районної державної адміністрації № 481/2012-р йому встановлено річну орендну плату в розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Позивач зазначив, що впродовж 2012-2018 років він використовував спірні земельні ділянки, сплачував орендну плату за користування ними. Він неодноразово звертався до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з клопотанням про укладення відповідних договорів оренди, однак щоразу отримував відповіді про необхідність подання оновлених або уточнених документів.
24 листопада 2017 року йому в черговий раз відмовлено в укладенні договору оренди земельної ділянки у зв`язку з тим, що на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08 грудня 2016 року № 133 спірні земельні ділянки включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які пропонується до продажу на земельних торгах. 22 січня 2018 року Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області видано наказ № 9 «Про проведення земельних торгів у формі аукціону», у тому числі щодо спірних земельних ділянок.
23 лютого 2018 року проведено торги, переможцем яких стало СФГ «ВІТА», яке цього ж дня уклало з Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області договори оренди на земельні ділянки: площею 54,6000 га, з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043, та площею 60,4000 га, з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044.
Вважав, що незаконне набуття СФГ «ВІТА» права оренди на земельні ділянки порушує його права та законні інтереси, оскільки на момент прийняття спірного наказу Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області знало, що він претендує на вказані земельні ділянки, які передані йому на підставі розпоряджень голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області. Перед проведенням земельних торгів земельні ділянки мали б бути вилучені у нього у встановленому законом порядку, однак такого вилучення не проводилося та він продовжує бути добросовісним землекористувачем.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, будучи обізнаним з тим, що він має затверджену технічну документацію із землеустрою при прийнятті спірного наказу, порушило його право на подальше набуття у користування земельних ділянок.
Ураховуючи викладене, ОСОБА_1 , уточнивши позовні вимоги, просив суд: визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 22 січня 2018 року № 9 «Про проведення земельних торгів у формі аукціону» у частині внесення земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 площею 54,6000 га та земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 площею 60,4000 га за межами Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області до додатку 1 цього наказу для проведення торгів; визнати недійсними результати земельних торгів, організатором яких виступало Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, що відбулись 23 лютого 2018 року, щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 площею 54,6000 га та земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 площею 60,4000 га за межами Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області; визнати недійсними договори оренди земельних ділянок з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 та з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044, укладені 23 лютого 2018 року між СФГ «ВІТА» та Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області; зобов?язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області укласти з ним договори оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 площею 54,6000 га та земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 площею 60,4000 га за межами Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Віньковецького районного суду Хмельницької області від 20 грудня 2018 рокуу задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивач не набув у встановленому законом порядку право оренди на земельні ділянки площею 60,40 га та 54,60 га, розташовані на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, діяв недобросовісно, оскільки з грудня 2012 року до березня 2015 року не звертався до Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області таГоловного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з вимогами укласти договір оренди спірних земельних ділянок, якими самовільно безоплатно користувався.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Хмельницького апеляційного суду від 22 квітня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.
Рішення Віньковецького районного суду Хмельницької області від 20 грудня 2018 рокузалишено без змін.
Постанова апеляційного суду мотивована тим, що суд першої інстанції всебічно і повно з`ясував, обставини, що мають значення для справи, а доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Також суд зазначив, що під час проведення оспорюваних земельних торгів були дотримані вимоги відповідного законодавства, договори оренди укладені між СФГ «ВІТА» та Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області у встановленому законом порядку.
Позивач у встановленому законом порядку не набув права оренди земельних ділянок, не вжив заходів, спрямованих на укладення таких договорів, не надав доказів бажання їх своєчасного укладення та досягнення домовленості між сторонами з усіх істотних умов для укладення таких договорів. Відшкодування ОСОБА_1 збитків, нарахованих районною державною адміністрацією за 2015-2016 роки, а також сплата у 2017 році шкоди, розрахованої відповідачем за самовільне зайняття позивачем земельних ділянок, є збитками за самовільне використання землі позивачем без правовстановлюючих документів, і не можуть рахуватися орендною платою.
Крім того, позивач вправі був на загальних підставах взяти участь у земельних торгах 22 лютого 2018 року, був повідомлений про таку можливість, однак не виявив такого наміру.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У травні 2019 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення, ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 04 червня 2019 року відкрито касаційне провадження в указаній справі і витребувано цивільну справу 670/233/18-ц з Віньковецького районного суду Хмельницької області.
Згідно зі статтею 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.
У червні 2019 року справа надійшла до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду від 09 грудня 2019 року справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, СФГ «ВІТА», Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання недійсними результатів земельних торгів, визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та зобов`язання вчинити певні дії призначено до розгляду в складі колегії з п`яти суддів у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у ній матеріалами.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що на момент прийняття спірного наказу Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області знало про те, що на вказані земельні ділянки претендує ОСОБА_1 та, що вказані земельні ділянки передані позивачу на підставі розпоряджень голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 червня 2011 № 204/2011-р. та від 19 грудня 2012 № 4812012-р, які є чинними.
Крім того, перед проведенням земельних торгів, вищевказані земельні ділянки, якими він законно користувався, мали б бути вилучені у нього у встановленому законом порядку, однак такого вилучення не проводилось, а він до цього часу продовжує бути добросовісним землекористувачем.
Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області при прийнятті спірного наказу від 22 січня 2018 року № 9 «Про проведення земельних торгів у формі аукціону» порушило право ОСОБА_1 на подальше набуття у користування земельних ділянок, які були передані йому у користування повноважним органом.
Заявник вважає, що суди не врахували наявність у нього правомірних очікувань щодо виникнення речового права на спірні земельні ділянки.
Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу
У липні 2019 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області подало до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому зазначено, що оскаржувані судові рішення є законними і обґрунтованими, суди правильно застосували норми матеріального та процесуального права відповідно до встановлених фактичних обставин справи, дали належну правову оцінку доказам, наданим сторонами.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
18 травня 2011 року ОСОБА_1 звернувся до Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області із заявою про надання йому дозволу на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою надання їх в оренду із земель резервного фонду загальною площею 115,00 га, у тому числі земельної ділянки № 1 площею 60,40 га та земельної ділянки № 2 площею 54,60 га на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області для ведення фермерського господарства, строком на 49 років (а. с. 108, т. 1).
Розпорядженням голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 червня 2011 року № 204/2011-р ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення вищевказаних земельних ділянок строком на 49 років.
У пункті 3.1 зазначеного розпорядження вказано, що виготовлення проєкту рекомендовано здійснити протягом року та подати до Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області для затвердження (а. с. 100, т. 1).
04 липня 2011 року позивач звернувся до товариства з обмеженою відповідальністю «Лад» із заявою про виготовлення вищевказаного проєкту землеустрою. Зазначений проєкт було виготовлено впродовж 2011- 2012 років (а. с. 48-108, т. 1).
18 червня 2012 року розпорядженням Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області № 205/2012-р затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель резервного фонду загальною площею 115,00 га, у тому числі: ділянки № 1 площею 60,40 га та ділянки № 2 площею 54,60 га, з метою надання їх в оренду строком на 49 років для ведення фермерського господарства позивачу за межами населеного пункту Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.
У пункті 2 зазначеного розпорядження рекомендовано ОСОБА_1 виготовити технічну документацію про нормативну грошову оцінку вказаних земельних ділянок протягом трьох місяців (а. с. 76, т. 1).
Рішенням Віньковецької районної ради Хмельницької області від 23 листопада 2012 року № 16-16/2012 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 60,40 га на суму 616 610 грн та площею 54,60 га на суму 476 608,46 грн, що надається в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, розташованої на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області (а. с. 47, т. 1).
Розпорядженням Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 19 грудня 2012 року № 481/2012-р визначено встановити річну орендну плату у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: за земельну ділянку площею 60,40 га - 24 664,40 грн у рік, 2 055,37 грн у місяць, та передати цю земельну ділянку в оренду; за земельну ділянку площею 54,60 га - 19 064,34 грн у рік, 1 588,70 грн у місяць, та передати цю землю в оренду.
У пункті 2 вказаного розпорядження позивачу рекомендовано укласти договори оренди земельних ділянок та зареєструвати у встановленому законом порядку, використовувати земельні ділянки за призначенням та виділити земельні ділянки в натурі (на місцевості) (а. с. 75, т. 1).
02 серпня 2013 року на підставі виготовленого на замовлення позивача проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок відділом Держземагенства у Віньковецькому районі Хмельницької області було зареєстровано земельні ділянки з кадастровими номерами 6820687500:08:008:0043 та 6820687500:08:008:0044 (а. с. 35-46, т. 1).
Відповідно до листа Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 02 квітня 2015 року у задоволенні заяви ОСОБА_1 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель державної власності за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області відмовлено з посиланням на пропуск річного строку, визначеного пунктом 3.1. розпорядження Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 червня 2012 року № 204-р (а. с. 26, т. 1).
22 травня 2015 року комісія по визначенню збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам Віньковецького району Хмельницької області, рекомендувала ОСОБА_1 впродовж двох місяців укласти договір оренди, а також ухвалила нарахувати за користування земельною ділянкою 115 га орендну плату за 2015 рік, яку сплатити впродовж тридцяти днів. Розмір збитків визначено у розмірі 40 962,52 грн (а. с. 153, 155, т. 2).
23 червня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного Управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу на реєстрацію договорів оренди спірних земельних ділянок з метою подальшого створення фермерського господарства (а. с. 31, т. 1).
29 липня 2016 року Головне Управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовило в задоволенні вказаної заяви, посилаючись на те, що право оренди у позивача не виникло (а. с. 32, т. 1).
04 жовтня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного Управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про виготовлення і підписання договорів оренди спірних земельних ділянок (а. с. 27, т. 1).
04 листопада 2016 року Головне Управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовило в задоволенні вказаної заяви, посилаючись на те, що договори оренди не були укладені, інформація про зареєстроване право державної власності у Державному реєстрі прав на нерухоме майно в Головному управлінні відсутня, нормативна грошова оцінка, вказана в розпорядженні Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 19 грудня 2012 року № 481/2012-р, не проіндексована, тому не відповідає дійсності, а також що укладенню договору оренди має передувати видання наказу Головним управлінням про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду відповідній особі (а. с. 29-30, т. 1).
20 грудня 2016 року вищезазначена комісія ухвалила, що за користування спірними земельними ділянками ОСОБА_1 слід сплатити до бюджету Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області орендну плату за 2016 рік до кінця звітного періоду у розмірі 114 692,30 грн (а. с. 156-158, т. 2).
28 грудня 2016 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області видало наказ № 133, яким включило до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення права оренди, які пропонуються до продажу на земельних торгах, земельні ділянки з кадастровими номерами 6820687500:08:008:0043 та 6820687500:08:008:0044 (а. с. 212-213, т. 1).
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області склало акти перевірки вимог земельного законодавства від 01 червня 2017 року № 230/91-17 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 та № 232/91-17 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044, в яких зафіксувало факт їх належності до державної власності та самовільного зайняття позивачем - вирощування на них гороху. Розраховано заподіяну шкоду - 90 179,60 грн і 99 759,12 грн відповідно. ОСОБА_1 внесено припис звільнити зазначені земельні ділянки (а. с. 230-243, т. 1).
Постановою Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17 липня 2017 року № 354/91-17 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності згідно зі статтею 53-1 КУпАП за те, що він, не маючи правовстановлюючих документів, самовільно використовує дві земельні ділянки державної власності, сільськогосподарського призначення, загальною площею 115,00 га, що розташовані на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, засіявши їх сільськогосподарською культурою - горохом (а. с. 249-251, т. 1).
18 жовтня 2017 року позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про погодження та підписання договорів оренди спірних земельних ділянок з метою подальшого створення фермерського господарства (а. с. 28, т. 1, а. с.108, т. 2).
24 листопада 2017 року Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні зазначеної заяви з посиланням на включення вказаних земельних ділянок згідно з наказом від 08 грудня 2016 року № 133 до переліку земельних ділянок, права на які пропонуються до продажу на земельних торгах. Позивача повідомлено, що він може придбати право оренди на земельні ділянки за результатами проведення земельних торгів (а. с. 25, т. 1).
У 2017 році за замовленням Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області товариством з обмеженою відповідальністю «Подільський земельний центр» виготовлено проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, право оренди на які пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону, цільове призначення яких змінюється із земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства на землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а. с. 216-220, т. 1).
12 грудня 2017 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на спірні земельні ділянки площею 54,60 га та 60,40 га з кадастровими номерами 6820687500:08:008:0043 та 6820687500:08:008:0044 відповідно (а. с. 221-222, т. 1).
Рішенням Віньковецької районної ради Хмельницької області двадцятої сесії сьомого скликання від 20 грудня 2017 року № 13-20/2017 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 54,60 га вартістю 530 641,45 грн та площею 60,40 га вартістю 708 927,34 грн для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області (а. с. 223-229, т. 1).
22 січня 2018 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області видало наказ № 9 «Про проведення земельних торгів у формі аукціону» щодо продажу права оренди на земельні ділянки (у тому числі на спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 6820687500:08:008:0043 та 6820687500:08:008:0044) на земельних торгах у формі аукціону з подальшої передачею їх у користування переможцям на умовах, визначених у договорі оренди. Датою проведення земельних торгів визначено 23 лютого 2018 року (а. с. 13-20, т. 1).
23 лютого 2018 року щодо спірних земельних ділянок проведено відповідний земельний аукціон, переможцем якого визнано СФГ «ВІТА». Результати аукціону оформлені протоколами № 1 (номер лота 20204) і № 2 (номер лота 20205) проведення земельного аукціону на товарній біржі «Подільська» від 23 лютого 2018 року. Річна орендна плата за результатами торгів склала 166,88 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0044 (1 183 054,19 грн) та 166,21 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 6820687500:08:008:0043 (881 971,32 грн) (а. с. 190-195, т. 1).
23 лютого 2018 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та СФГ «ВІТА» укладено договори оренди спірних земельних ділянок строком на сім років та в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право оренди СФГ «ВІТА» щодо вказаних земельних ділянок (а. с. 178-189, т. 1).
2. Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Згідно з положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Касаційна скарга ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до вимог статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Частиною першою статті 402 ЦПК України встановлено, що у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.
Відповідно до частин першої, другої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Зазначеним вимогам закону судові рішення не відповідають.
Частиною першою статті 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
У статті 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Питання набуття права власності чи користування на земельні ділянки державної або комунальної власності урегульовано ЗК України.
Згідно зі статтями 22 31 93 ЗК України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди.
Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користу вання земельними ділянками ізземель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно з пунктом «а» частини третьої статті 122 ЗК України (у редакції, що була чинною до 01 січня 201З року) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
Разом з тим з 01 січня 201З року набув чинності Закон України від 06 вересня 2012 року № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», відповідно до якого статтю 122 ЗК України викладено у новій редакції.
Зокрема, частиною четвертою вказаної статті передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Таким чином, з 01 січня 201З року право розпорядження землями державної власності перейшло до Держгеокадастру та його територіальних органів.
Ураховуючи вищезазначене, на момент прийняття наказу від 22 січня 2018 року № 9 «Про проведення земельних торгів у формі аукціону» Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області було обізнано, що спірні земельні ділянки передані ОСОБА_1 на нідставі розпоряджень Голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 червня 2011 року № 204/2011-р та від 19 грудня 2012 року № 4812012-р, які є чинними.
При цьому позивач впродовж більше шести років на законних підставах використовував земельні ділянки, про що були обізнані Яснозірська сільська рада Віньковецького району Хмельницької області, Віньковецька районна державна адміністрація Хмельницької області, а також Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
За 2015-2017 роки позивачем добровільно сплачувалась орендна плата за земельні ділянки, які знаходились в стадії оформлення.
Також, продовжуючи використання земельної ділянки протягом 2012-2018 років, позивач для реалізації покладеного на нього обов`язку укладення договору неодноразово звертався до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з клопотанням про укладення договору оренди земельної ділянки, однак отримав відмову з посиланням на наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08 грудня 2016 року № 133, відповідно до якого земельні ділянки, на які він претендує, включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які пропонується до продажу на земельних торгах.
За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Звертаючись до суду з цим позовом, ОСОБА_1 посилався на те, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області своїми діями позбавило його законних прав на набуття в оренду земельних ділянок, які були передані йому на підставі наказів розпоряджень Голови Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 14 червня 2011 року № 204/2011-р та від 19 грудня 2012 року № 4812012-р, які є чинними.
Проте суди попередніх інстанцій на зазначені обставини уваги не звернули, не з`ясували, чи рішення та дії Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області порушують права та інтереси позивача, чи не перешкоджають оспорювані наказ, результати земельних торгів і договори оренди ОСОБА_1 реалізувати свої правомірні очікування на здійснення права користування земельними ділянками, щодо надання в оренду яких Віньковецькою районною державною адміністрацією Хмельницької області були прийняті відповідні розпорядження, які є чинними.
Отже, особа, якій відповідним рішенням компетентного органу надано право користування земельною ділянкою, набуває правомірних очікувань щодо належного подальшого оформлення права на майно (право оренди), укладення відповідного договору оренди на виконання даного рішення.
При цьому, отримавши відповідне рішення уповноваженого органу державної влади, позивач мав всі підстави розраховувати на законний перебіг подій, що є правомірним очікуванням.
Відповідно до прецедентної практики Європейського суду з прав людини, яка є джерелом права (стаття 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини») стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод підлягає застосуванню для захисту правомірних очікувань щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною майна.
Концепт законних очікувань знайшов свої тлумачення в багатьохрішеннях Європейського суду з прав людини, таких як: « Пайн Веллі Дсвелопмент та інші проти Ірландії» (Pine Valley Developments Ltd. and others v. Ireland, п. 45), «Копескі проти Словакії» (Kopecky v. Slovakia пп. 42-53), «Доки проти Боснії та Герцоговини» (Dukic v. Bosnia and Herzegovina, п. 38) тощо.
Також у пункті 70 рішення Європейського Суду з прав людини від 20 жовтня 2011 року у справі «Рисовський проти України» Суд підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб.
Однак суди попередніх інстанцій не дослідили та не надали своєї правової оцінки, чи мав позивач підстави для правомірних очікувань щодо оформлення правовідносин оренди земельних ділянок, чи було ним дотримано всю процедуру, яка передує укладенню договору оренди землі, чи є рішення та дії Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з передачі земельних ділянок в оренду СФГ «ВІТА» такими, що порушують права та інтереси позивача.
Згідно з положеннями статей 4 10 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити ЦК України та іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Зміст правочину не повинен суперечити положенням також інших, крім актів цивільного законодавства, нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до Конституції України (статті 1 8 Конституції України).
У частині першій статті 215 ЦК України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до частини першої статті 228 ЦК України правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним.
Згідно статті 216 ЦК України недійсний правочин не може створювати юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.
За положеннями статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Таким чином, у порушення статей 89 263-264 382 ЦПК України суди на зазначені вище положення закону уваги не звернули, не з`ясували належним чином фактичних обставин справи щодо заявлених вимог, що має суттєве значення для правильного вирішення спору, не врахували, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, не припинило землекористування ОСОБА_1 у порядку, передбаченому главою 22 ЗК України та передало в користування СФГ «ВІТА» земельну ділянку, яка не була вільною, та дійшли передчасного висновку про відмову у задоволенні позову ОСОБА_1 .
При новому розгляді суду необхідно врахувати вищенаведене та ухвалити законне і справедливе судове рішення.
Відповідно до пункту 1 частини третьої та четвертої статті 411 ЦПК України підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.
Справа направляється на новий розгляд до суду апеляційної інстанції, якщо порушення норм процесуального права допущені тільки цим судом. У всіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.
Оскільки суди належним чином не встановили правовідносини, які виникли між сторонами, не з`ясували фактичних обставин справи щодо заявлених вимог, тому суд касаційної інстанції у силу своїх процесуальних повноважень не може ухвалити власне судове рішення.
За таких обставин оскаржувані судові рішення не відповідають вимогам статті 263 ЦПК України та ухвалені з порушенням норм процесуального права, що в силу пункту 1 частини третьої та четвертої статті 411 ЦПК України є підставою для їх скасування з передачею справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
Керуючись статтями 400 409 411 416 418 419 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палатиКасаційного цивільного суду
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Віньковецького районного суду Хмельницької області від 20 грудня 2018 року та постанову Хмельницького апеляційного суду від 22 квітня 2019 року скасувати, справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Д. Д. Луспеник
Судді: І. А. Воробйова
Б. І. Гулько
Г. В. Кривцова
Р. А. Лідовець