ПОСТАНОВА
Іменем України
08 квітня 2020 року
Київ
справа №712/12621/17
адміністративне провадження №К/9901/58298/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 712/12621/17
за позовом ОСОБА_1
до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, Державної казначейської служби України
про визнання протиправними дій, рішення та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року (колегія у складі: головуючого судді Шелест С.Б., суддів: Глущенко Я.Б., Пилипенко О.Є.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Соснівського районного суду міста Черкаси з позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, в якому просив: - визнати протиправними дії Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області щодо направлення ГУ ПФУ в Черкаській області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з порушенням строку, передбаченого постановою Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008; - визнати протиправними дії Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області Кожухівського В.О. щодо надання відповіді на інформаційний запит від 11.05.2017 з порушенням строку, визначеного Законом України «Про доступ до публічної інформації»; - визнати протиправними рішення Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області щодо не зазначення в довідці № 2303004138 від 11.05.2017 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , чинних на 01.01.2016 щомісячних надбавок, підвищень та премії, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 та постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 в розмірах станом на 01.01.2016, відповідно до листа № 12/Л-834 Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області від 18 січня 2017 року, наданого на виконання постанови Соснівського районного суду м. Черкаси від 26 жовтня 2016 року по справі № 712/9242/16-а, провадження № 2а/712/510/16, а саме: надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 41%; надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46%; премії - 66,3% та матеріальної допомоги для оздоровлення в розмірі посадового окладу; - зобов`язати Голову ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області виготовити і направити до ГУ ПФУ в Черкаській області за формою, встановленою додатком 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , згідно з Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» від 23.12.2015, № 900-VIII, постанов Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 та від 11.11.2015 № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах посадовий оклад - 3000 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням майор поліції/міліції - 2000; надбавка за вислугу років (35%) - 1750; надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%) 3375; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 450; надбавка за оперативно-розшукову діяльність (41%) 1230, надбавка за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) (46%) 1380, премія 66,3% - 8741,65, матеріальна допомога на оздоровлення в розмірі посадового окладу 3000, всього 24926,65 грн. з 01.01.2016 з дати виникнення права на перерахунок; - стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 10 000 грн., здійснити судовий контроль за виконанням постанови у справі та зобов`язати Голову Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області подати до суду у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду (ст. 267 КАС України).
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що є пенсіонером МВС України та отримує пенсію на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб». Проте, Ліквідаційна комісія УМВС в Черкаській області видала довідку про грошове забезпечення за останньою штатною посадою, яка необхідна для перерахунку пенсії, без урахування призначених позивачу надбавок за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби у розмірі 50%, за оперативно-розшукову діяльність у розмірі 41%, надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) у розмірі 46%, а також зі зменшення розміру премії з 66,3% до 3,02%. Позивач вважає, що як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на перерахунок розміру пенсії, виходячи з розміру грошового забезпечення постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції».
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Соснівський районний суд м. Черкаси постановою від 11 грудня 2017 року позов задовольнив частково. Визнав протиправними дії Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області щодо надання 09 червня 2017 року відповіді на інформаційний запит від 11 травня 2017 року з порушенням строку, визначеного Законом України «Про доступ до публічної інформації». Визнав протиправними дії УМВС України в Черкаській області в особі ліквідаційної комісії щодо не зазначення в довідці № 2303004138 від 11.05.2017 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 41%; надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46 %; премії - 66,3% та матеріальної допомоги для оздоровлення в розмірі посадового окладу. Зобов`язав Голову ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області виготовити і направити до ГУ ПФУ в Черкаській області за формою, встановленою додатком 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2016 року, згідно з Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» від 23.12.2015 № 900-VIII, постанов Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 та від 11.11.2015 № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за військовим (спеціальним) званням майор поліції/міліції; надбавка за вислугу років (35%); надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%); надбавка за оперативно-розшукову діяльність (41%), надбавка за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) (46%), премія 66,3%, матеріальна допомога на оздоровлення в розмірі посадового окладу. Встановив судовий контроль за виконанням рішення шляхом зобов`язання Голови Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області подати до суду у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду (ст. 267 КАС України). У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що у довідці, яка є підставою для перерахунку пенсії мають бути враховані всі складові грошового забезпечення, які особа отримувала на час звільнення, а тому неврахування таких складових у довідці є звуженням прав та інтересів позивача. Крім цього, відповідачем порушено строки розгляду інформаційного запиту позивача.
5. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 17 липня 2018 року скасував постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 11 грудня 2017 року в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними дій УМВС України в Черкаській області в особі ліквідаційної комісії щодо не зазначення в довідці № 2303004138 від 11.05.2017 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 41%; надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46%; премії - 66,3% та зобов`язання Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області включити у довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 41%; надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46 %; премії - 66,3% та прийняв в цій частині нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовив. В іншій частині постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 11 грудня 2017 року залишив без змін.
6. Апеляційний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції в зазначеній частині та приймаючи нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), для перерахунку пенсії не враховуються.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. 03 серпня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог та залишити в силі постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 11 грудня 2017 року.
8. В обґрунтування своїх вимог, позивач, спираючись на доводи, аналогічні викладеним у позовній заяві, наполягає на тому, що рішення суду першої інстанції ухвалене відповідно до закону, є законним та обґрунтованим, а тому вважає, що в апеляційного суду не було передбачених законом підстав для його скасування. Крім того, позивач зазначає, що судом апеляційної інстанції відкрито апеляційне провадження за скаргою, яка не відповідає вимогам КАС України.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. 06.08.2018 у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.
10. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.08.2018, визначено склад колегії суддів: Головуючий суддя (суддя-доповідач) Гриців М.І., судді: Берназюк Я.О., Коваленко Н.В., справа передана судді-доповідачу.
11. Ухвалою Верховного Суду від 20.08.2018 відкрито касаційне провадження у справі.
12. У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 03.07.2019 № 885/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.07.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С.Г., суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л. В.
13. Ухвалою Верховного Суду від 14.02.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 25.02.2020.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. ОСОБА_1 з 1987 по 2003 рік проходив службу в органах внутрішніх справ України.
15. 23 січня 2003 року відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України ОСОБА_1 звільнено у запас Збройних Сил за пунктом 64 «б» через хворобу з посади заступника начальника відділу Управління по боротьбі з організованою злочинністю УМВС України в Черкаській області.
16. З 2003 року позивач отримує пенсію по інвалідності, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" як інвалід війни ІІ групи у розмірі 80% відповідних сум грошового забезпечення (заробітку).
17. На виконання Указу Президента України від 06.04.2011 "Про присвоєння військових та спеціальних звань учасникам ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС" наказом МВС України від 17.05.2011 № 599 о/с ОСОБА_1 присвоєно чергове спеціальне звання полковник міліції.
18. 30.06.2016 позивач звернувся з інформаційним запитом до Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області про надання інформації (довідки) про його грошове забезпечення для перерахунку пенсії, втім розпорядник інформації листом № 12/Л-125зі відмовив у наданні такої довідки, що зумовило звернення ОСОБА_1 з позовом до суду.
19. Постановою Соснівського районного суду м. Черкаси від 26.10.2016 у справі №712/9242/16-а адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність УМВС України в Черкаській області в особі голови ліквідаційної комісії щодо ненадання ОСОБА_1 відповіді на інформаційний запит від 30.06.2016; зобов`язано Голову ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області надати ОСОБА_1 відповідь на інформаційний запит від 30.06.2016 щодо повної та реальної інформації про розмір його грошового забезпечення станом 01.01.2016. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
20. На виконання рішення суду Голова ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області листом за № 12/Л-834 від 18.01.2017 повідомив ОСОБА_1 про те, що відповідно до постанов Кабінету Міністрів від 07.11.2007 № 1294 та від 23.04.2012 № 355 розмір грошового забезпечення за нормами станом на 01.04.2012 за посадою заступника начальника відділу кримінальної розвідки УБОЗ УМВС України в Черкаській області для нарахування ОСОБА_1 пенсії станом на 01.01.2016 становить 5917,40 грн., з яких: 1 116 грн. - посадовий оклад; 125 грн. - оклад за військовим званням (майор); 372,30 грн. - надбавка за вислугу років - 30%; 806,65 грн. - надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%; 167,40 грн. - надбавка за службу в умовах режимних обмежень - 15%; 457,56 грн. - надбавка за оперативно-розшукову діяльність - 41%; 513,36 грн. - надбавка за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46%; 2359,13 грн. - премія - 66,3%.
21. Згідно з інформацією, розміщеною на веб-сайті ГУ ПФУ в Черкаській області, 22.03.2017 МВС України листом № 4019/02/22-2017 повідомило ПФУ про підстави для проведення перерахунку пенсій осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції).
22. ПФУ листом від 28.03.2017 № 9493/02-23 повідомив головні управління ПФУ в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та 31.03.2017 направило до ліквідаційної комісії УМВС в Черкаській області списки.
23. Ліквідаційна комісія 04.04.2017 повернула до ГУ ПФУ списки на доопрацювання, у зв`язку з чим, ГУ ПФУ повторно направило списки до ліквідаційної комісії.
24. 11 травня 2017 року за № 2303004138 УМВС України в Черкаській області подало до ГУ ПФУ в Черкаській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача з 01.01.2016.
25. ОСОБА_1 звернувся до Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області з інформаційним запитом від 11.05.2017 про надання йому копії довідки про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсії.
26. 09.06.2017 Голова ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області листом № 37/Л-15зі повідомив позивача, що в довідку про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсії станом на 01.01.2016 ОСОБА_1 враховано наступні розміри грошового забезпечення: посадовий оклад - 3 000 грн.; оклад за спеціальним званням (майор міліції/поліції) - 2 000 грн.; надбавка за вислугу років - 35% - 1 750 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень - 15% - 450 грн.; премія - 3,02% - 217,44 грн. та надав копію довідки від 11.05.2017 № 2303004138.
27. Позивач, вважаючи, що відповідачем було включено у довідку не всі складові грошового забезпечення колишніх працівників міліції, які мають враховуватись при перерахунку пенсії, а також те, що має місце порушення строків надання відповіді на його інформаційний запит, звернувся до суду з вищевказаним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
28. Статтею 46 Конституцій України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
29. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
30. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ
31. 29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23 грудня 2015 року №900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», яким статтю 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» доповнено новою частиною такого змісту: «Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських».
32. Відповідно до частини 4 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», (у редакції, чинній на момент виникнення права на перерахунок пенсії), усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
33. Кабінет Міністрів України постановою від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» та постановою від 18 листопада 2015 року № 947 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268» встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ. Постанова № 988 набрала чинності 2 грудня 2015 року.
34. Порядок проведення перерахунку пенсій встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393».
35. Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку № 45, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.
36. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
37. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
38. Згідно з пунктом 4 Порядку № 45, перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
39. Відповідно до пункту 5 Порядку № 45, для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;
- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах «С», у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром «Байконур», якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.
40. Відповідно до абзацу 7 пункту 5 Порядку № 45, додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою, крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахування пенсії не враховуються.
41. Статтею 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
42. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
43. Частиною 1 статті 15 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
44. Частиною 3 статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
45. Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей», пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
46. Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
47. Відповідно до абзацу 2 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» від 2 липня 2015 року № 580-VIII, за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
48. Кабінет Міністрів України постановою від 11 листопада 2015 року № 988 встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.
49. Отже, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.
50. Відповідно до абзацу 7 пункту 5 Порядку № 45, додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
51. Оскільки надбавка за виконання особливо важливих завдань, оперативно-розшукову діяльність та за службу в спецпідрозділах (УБОЗ), які отримував позивач, на момент виникнення у нього права на перерахунок пенсії вже не виплачувались, тому, ці надбавки правомірно не вказані у довідці про розмір грошового забезпечення.
52. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема, у зразковій справі від 12 березня 2018 року № Пз/9901/1/18.
53. Згідно з абзацом 5 пункту 5 Порядку № 45, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія виплачуються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
54. Міністерство внутрішніх справ України листом від 20 квітня 2017 року №5551/05/22-2017 «Про окремі питання підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій» головам ліквідаційних комісій ГУМВС, УМВС України в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі довело до відома інформацію про середні розміри надбавок та премії, що фактично сплачені за грудень 2015 року, зокрема середній розмір премії за посадою, яку обіймав позивач становила 3,02 проценти.
55. Отже, вказаний Ліквідаційною комісією розмір премії 3,02 проценти є середнім розміром, що фактично виплачено за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, що узгоджується зі змістом абзацу 5 пункту 5 Порядку перерахунку пенсій, у зв`язку з чим, підстав для врахування премії у розмірі 24 процентів, яку отримував позивач, немає.
56. Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією висловленою Верховним Судом у постановах від 24 січня 2019 року у справі № 338/879/17, від 21 листопада 2019 року у справі № 809/1628/17 та від 27 листопада 2019 року у справі № 822/1942/17.
57. З огляду на зазначене, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що не зазначення УМВС України в Черкаській області у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 11.05.2017 №2303004138 надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 41%; надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46%, а також зазначення премії у розмірі 3,02% узгоджується з вимогами чинного на момент видачі такої довідки законодавства, а тому апеляційним судом правомірно відмовлено в цій частині позову.
58. Стосовно доводів скаржника про те, що судом апеляційної інстанції в оскаржуваному рішенні не мотивовані підстави для поновлення УМВС України в Черкаській області строку на апеляційне оскарження постанови Соснівського районного суду м. Черкаси від 11.12.2017, Суд зазначає, що вказане питання апеляційний суд вирішив в ухвалі про відкриття апеляційного провадження від 21.05.2018.
59. Суд, у цій справі, враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
60. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
61. Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява N 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
62. Доводи касаційної скарги не спростовують вищезазначених висновків суду апеляційної інстанції та не дають підстав вважати, що цим судом невірно застосовано норми матеріального чи процесуального права.
63. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду апеляційної інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки апеляційний суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
64. У відповідності до частини першої статті 350 КАС України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст.ст. 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
С.Г. Стеценко
Т.Г. Стрелець
Л.В. Тацій ,
Судді Верховного Суду