Постанова

Іменем України

06 березня 2023 року

м. Київ

справа № 727/8207/21

провадження № 61-3288св22

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

Коломієць Г. В. (суддя-доповідач), Гулька Б. І., Луспеника Д. Д.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідач - Департамент житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Бацей Тетяни Миколаївни на рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці від 01 грудня 2021 року, ухвалене у складі ОСОБА_2 , та на постанову Чернівецького апеляційного суду від 02 лютого 2022 року, прийняту у складі колегії суддів: Одинака О. О., Кулянди М. І., Половінкіної Н. Ю.,

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У серпні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради про стягнення невиплаченої премії.

Позовна заява ОСОБА_1 мотивована тим, що 01 серпня 2017 року він був призначений на посаду провідного фахівця технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради.

01 червня 2020 року його призначено на посаду начальника відділу технічного нагляду за капітальним будівництвом при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради.

За підсумками роботи працівникам технічного нагляду на закріплених за ними об`єктах призначається премія. Преміювання працівників проводиться щомісячно у межах фонду преміювання у розмірі, визначеному розпорядженням міського голови та наказами керівників підрозділів, створених при виконавчих органах Чернівецької міської ради. Премія нараховується у відсотках до місячного фонду оплати праці працівника, включаючи оклад, надбавки та доплати.

Однак, незважаючи на наявність розпоряджень секретаря Чернівецької міської ради, йому виплачувалася премія у меншому розмірі, ніж визначено такими розпорядженнями.

Вказував на те, що він не вчиняв порушення, своєчасно виконував покладені на нього завдання, а тому дії відповідача щодо невиплати премії у період з вересня 2018 року по грудень 2020 року у розмірі, визначеному розпорядженнями секретаря Чернівецької міської ради, є незаконними.

З урахуванням зазначеного, ОСОБА_1 просив стягнути з Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради на його користь премії за фактично відпрацьований час у розмірі 300 % місячного фонду оплати праці за вересень 2018 року; 300 % місячного фонду оплати праці за жовтень 2018 року; 250 % місячного фонду оплати праці за листопад 2018 року; 300 % місячного фонду оплати праці за грудень 2018 року; 250 % місячного фонду оплати праці за січень 2019 року; 150 % місячного фонду оплати праці за лютий 2019 року; 200 % місячного фонду оплати праці за серпень 2020 року; 200 % місячного фонду оплати праці за вересень 2020 року; 300 % місячного фонду оплати праці за жовтень 2020 року; 500 % місячного фонду оплати праці за листопад 2020 року; 500 % місячного фонду оплати праці за грудень 2020 року.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Шевченківського районного суду м. Чернівці від 01 грудня 2021 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що позивач обрав неефективний спосіб захисту свого порушеного права. Суд зазначив, що для ефективного відновлення порушеного права позивач також повинен був оскаржити відповідні накази про його преміювання.

Постановою Чернівецького апеляційного суду від 02 лютого 2022 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково.

Змінено мотивувальну частину рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці від 01 грудня 2021 року, викладено її у редакції цієї постанови.

У решті рішення залишено без змін.

Змінюючи мотивувальну частину рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив із того, що виплата премії здійснюється за рішенням Чернівецького міського голови та начальника відділу технічного нагляду за капітальним будівництвом при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради відповідно до особистого вкладу працівника в загальні результати роботи підрозділу в межах коштів, передбачених кошторисом на преміювання та економії фонду оплати праці, а тому не є обов`язковою. Виплата позивачу премії в розмірах, які були визначені у вищевказаних наказах, не призвела до погіршення його умов оплати праці.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводів

У березні 2022 року представник ОСОБА_1 - адвокат Бацей Т. М. подала до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просила скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.

Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій не врахували, що жодного з порушень, які визначені пунктом 2.4 Положення про преміювання (перераховані випадки, коли премія не виплачується або зменшується її розмір), ним не вчинялись, своєчасно виконувались покладені на нього завдання, відповідно, дії відповідача щодо невиплати премії у період з вересня 2018 року по грудень 2020 року у розмірі, визначеному розпорядженнями секретаря Чернівецької міської ради, є незаконними.

Згідно усталеної судової практики при вирішені спорів про виплату премій, винагороди за підсумками роботи за рік чи за вислугу років, надбавок і доплат, необхідно виходити з нормативно-правових актів, якими визначено умови та розмір цих виплат. Працівники, на яких поширюються зазначені нормативно-правові акти, можуть бути позбавлені таких виплат (або розмір останніх може бути зменшено) лише у випадках і за умов, передбачених цими актами. З мотивів відсутності коштів, у проведенні вказаних виплат може бути відмовлено в тому разі, коли вони обумовлені в зазначених актах наявністю певних коштів чи фінансування.

Суди попередніх інстанцій не врахували вищевказаного та не надали правового обґрунтування таким обставинам: в діях відповідача відсутня мотивація, не зазначено обґрунтовані причини та правові підстави щодо зменшення розміру премії в певні періоди; відповідач, зменшуючи розмір премії у певні періоди, не зазначив, яким чином кореспондуються його дії по зменшенню премії з вимогами Положення про преміювання.

Підставами касаційного оскарження судових рішень представник заявника зазначає неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а саме: суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 20 січня 2021 року у справі № 824/44/19-а (провадження № К/9901/26210/20).

Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 14 квітня 2022 року у складі судді Ткачука О. С. касаційну скаргу залишено без руху з наданням строку для усунення її недоліків.

Відповідно до Розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 20 червня 2022 року призначено повторній автоматичний розподіл справи за касаційним провадженням № 61-3288ск22 у зв`язку з обранням судді Ткачука О. С. до Великої Палати Верховного Суду.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20 червня 2022 року справу призначено судді-доповідачеві Коломієць Г. В., судді, які входять до складу колегії: Гулько Б. І., Луспеник Д. Д.

Ухвалою Верховного Суду від 21 червня 2022 року відкрито касаційне провадження у справі та витребувано матеріали цивільної справи із суду першої інстанції.

У липні 2022 року до Верховного Суду надійшли матеріали справи.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Згідно з розпорядженням Чернівецького міського голови від 01 серпня 2017 року № 1027-к ОСОБА_1 призначено на посаду провідного фахівця відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради.

Згідно з розпорядженням Чернівецького міського голови від 01 червня 2020 року № 626-К ОСОБА_1 призначено на посаду начальника відділу технічного нагляду за капітальним будівництвом при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради.

Рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 24 квітня 2008 року № 580 затверджено Положення про відділ технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради з наступними змінами від 20 грудня 2018 року.

24 квітня 2007 року рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради № 333/7 затверджено Положення про матеріальне стимулювання працівників підрозділів.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 21 вересня 2018 року № 1354-к доручено директору житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у вересні 2018 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 300 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 03 жовтня 2018 року № 27-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у вересні 2018 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 50 %.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 24 жовтня 2018 року № 1480-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у жовтні 2018 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 300 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 25 жовтня 2018 року № 29-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у жовтні 2018 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 50 %.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 26 листопада 2018 року № 1557-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у листопаді 2018 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 250 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання заступника начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 27 листопада 2018 року № 31-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у листопаді 2018 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 100 %.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 21 грудня 2018 року № 1646-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у грудні 2018 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 300 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання заступника начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 22 грудня 2018 року № 35-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у грудні 2018 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 10 %.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 24 січня 2019 року № 107-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у січні 2019 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 250 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання заступника начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 28 січня 2019 року № 3-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у січні 2019 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці. ОСОБА_1 у вказаному наказі відсутній.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 27 лютого 2019 року № 217-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у лютому 2019 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 150 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання заступника начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 27 лютого 2019 року № 5-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у лютому 2019 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 5 %.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 27 серпня 2020 року № 1080-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у серпні 2020 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 200 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради було видано наказ від 28 серпня 2020 року № 21-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у серпні 2020 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 50 %.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 25 вересня 2020 року № 1167-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у вересні 2020 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 200 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання заступника начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 28 серпня 2020 року № 21-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у вересні 2020 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 50 %.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 27 жовтня 2020 року №1344-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у жовтні 2020 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 300 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання заступника начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 28 жовтня 2020 року № 26-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у жовтні 2020 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 10 %.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 26 листопада 2020 року № 1437-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у листопаді 2020 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 500% місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання заступника начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 27 листопада 2020 року № 29-К про преміювання преміювати працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у листопаді 2020 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 10 %.

Згідно з пунктом 2 розпорядження секретаря Чернівецької міської ради від 18 грудня 2020 року № 1534-к доручено директору Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради провести преміювання працівників відділів технагляду за капітальним будівництвом за результатами роботи у грудні 2020 року за фактично відпрацьований час у розмірі до 500 % місячного фонду оплати праці.

На підставі вказаного розпорядження та подання начальника відділу технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті, директором Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради видано наказ від 23 грудня 2020 року № 35-К про преміювання працівників відділу по технагляду за капітальним будівництвом за підсумками роботи у грудні 2020 року за фактично відпрацьований час до місячного фонду оплати праці в наступних розмірах: ОСОБА_1 - 10 %.

Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Частиною другою статті 389 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) передбачено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Встановлено й це вбачається з матеріалів справи, що рішення суду першої інстанції в незміненій апеляційним судом частині та постанова апеляційного суду ухвалені з додержанням норм матеріального та процесуального права, а доводи касаційної скарги цих висновків не спростовують.

Згідно із частинами другою, третьою статті 97 КЗпП України форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно в колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов`язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а в разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.

Конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються власником або уповноваженим ним органом з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті.

Аналогічні положення викладені у статті 15 Закону України «Про оплату праці».

Відповідно до змісту статті 2 Закону України «Про оплату праці» у структуру заробітної плати входить основна заробітна плата, додаткова заробітна плата та інші заохочувальні та компенсаційні виплати.

Так, основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Законодавство не вимагає, щоб власник реалізував свої повноваження збільшувати, зменшувати розміри надбавок, які виплачуються конкретним працівникам, повноваження повністю або частково позбавляти конкретного працівника надбавок обов`язково за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації. Власник має право самостійно вирішувати ці питання, якщо інше не передбачено колективним договором.

Частина четверта статті 97 КЗпП України, яка забороняє власникові приймати одностороннє рішення з питань оплати праці, що погіршує умови, встановлені у відповідному порядку, не стосується випадків, коли власник застосовує встановлені на підприємстві відповідно до законодавства умови оплати праці. Прийняття керівником підприємства в межах своєї компетенції рішення про зменшення розміру надбавки, позбавлення працівників надбавок повністю або частково, не можна кваліфікувати як погіршення умов оплати праці, про яке працівник повинен бути заздалегідь попереджений.

Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 15 травня 2017 року у справі № 6-2790цс16 та постановах Верховного Суду: від 11 жовтня 2021 року у справі № 201/532/20 (провадження № 61-10845св21), від 23 грудня 2019 року у справі № 194/919/18 (провадження № 61-11377св19), від 24 квітня 2019 року у справі № 127/14573/18 (провадження № 61-3348св19), від 01 жовтня 2018 року у справі № 487/6105/16-ц (провадження № 61-26818св18).

Відповідно до пункту 1.1. Положення про Департамент житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради, затверджений рішенням міської ради VII скликання від 20 грудня 2018 року №1586 Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради є виконавчим органом Чернівецької міської ради.

Пунктом 1.7 вказаного Положення передбачено, що при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради можуть утворюватися підрозділи для здійснення комплексу суміжних робіт згідно з чинним законодавством.

Відповідно до пункту 5.3.8 Положення про Департамент житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради директор Департаменту відповідно до покладених на нього обов`язків вносить в установленому порядку пропозиції Чернівецькому міському голові про застосування заохочень або стягнень до працівників Департаменту та керівників підрозділу, організацій, підпорядкованих Департаменту.

Згідно з пунктом 1.1 Положення про відділ технагляду за капітальним будівництвом при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради, затверджений рішенням 27 сесії міської ради V скликання від 24 квітня 2008 року № 580 відділ технагляду за капітальним будівництвом створений рішенням Чернівецької міської ради при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради.

Відповідно до пункту 6.3 вказаного Положення преміювання працівників відділу технагляду за капітальним будівництвом здійснюється відповідно до Положення про матеріальне стимулювання працівників підрозділів, створених при виконавчих органах Чернівецької міської ради, затвердженого рішенням виконавчого комітету міської ради від 24 квітня 2007 року № 333/7.

Згідно з пунктом 2.1 Положення про матеріальне стимулювання працівників підрозділів преміювання працівників здійснюється відповідно до їх особистого вкладу в загальні результати роботи підрозділу в межах коштів, передбачених кошторисом на преміювання та економії фонду оплати праці. Підставою для нарахування та виплати премії є розпорядження Чернівецького міського голови та накази керівників підрозділів, створених при Виконавчих органах Чернівецької міської ради. Преміювання працівників проводиться щомісячно у межах фонду преміювання у розмірі, визначеному розпорядженням міського голови та наказами керівників підрозділів, створених при виконавчих органах Чернівецької міської ради. Премія нараховується у відсотках до місячного фонду оплати праці працівника, включаючи оклад, надбавки та доплати. Конкретний розмір премії граничними розмірами не обмежується.

Відповідно до підпункту 3 пункту 2 наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 17 жовтня 2005 року N 328 «Про впорядкування умов оплати праці працівників контрольно-ревізійних відділів, управлінь (відділів, груп) технічного нагляду за капітальним будівництвом та ремонтом приміщень бюджетних установ і організацій, інших підрозділів, створених при органах виконавчої влади, їх самостійних управліннях і відділах та при виконавчих органах рад» надано право керівникам органів виконавчої влади, їх самостійних управлінь (відділів), виконавчих органів рад, при яких створені зазначені підрозділи, у межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи в межах коштів на оплату праці.

Пунктом 2 вказаного наказу також встановлено, що преміювання керівників підрозділів, установлення їм надбавок та доплат до посадових окладів, надання матеріальної допомоги здійснюється за рішенням відповідного органу у межах наявних коштів на оплату праці.

Отже, виплата премії здійснюється за рішенням Чернівецького міського голови та начальника відділу технічного нагляду за капітальним будівництвом при Департаменті житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради відповідно до особистого вкладу працівника в загальні результати роботи підрозділу в межах коштів, передбачених кошторисом на преміювання та економії фонду оплати праці, а тому не є обов`язковою.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції, враховуючи вказані норми матеріального права, встановивши, що винагорода (премія) виплачується працівникові виключно за рішенням керівника, дійшов обґрунтованого висновку про те, що прийняття керівником підприємства на основі положення і в межах своєї компетенції рішення про зменшення розміру премій, позбавлення працівника премій повністю або частково, не можна кваліфікувати як погіршення умов оплати праці.

Посилання як на підставу касаційного оскарження на застосування норм права без урахування висновків у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 20 січня 2021 року у справі № 824/44/19-а (провадження № К/9901/26210/20), не заслуговують на увагу, оскільки фактичні обставини у вказаній справі відрізняються від тих, що установлені судами у справі, яка переглядається в касаційному порядку. Під судовими рішеннями в подібних правовідносинах слід розуміти лише такі рішення, де аналогічними є предмети спору, підстави позову, зміст позовних вимог та встановлені фактичні обставини, а також має місце однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин.

Інші доводи касаційної скарги висновків суду не спростовують, на законність оскаржуваних судових рішень не впливають, фактично зводяться до необхідності переоцінки доказів та незгоди з оцінкою доказів, наданою судами, а також пов`язуються з необхідністю встановлення обставин, які, на думку заявника, встановлені судами неповно і неправильно. Переоцінка доказів, що знаходиться поза межами повноважень суду касаційної інстанції згідно з вимогами статті 400 ЦПК України.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

Відповідно до частини третьої статті 401 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає за необхідне залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції в незміненій апеляційним судом частині та постанову апеляційного суду - без змін.

Оскільки касаційна скарга залишається без задоволення, то відповідно до частини тринадцятої статті 141 ЦПК України в такому разі розподіл судових витрат не проводиться.

Керуючись статтями 400 401 409 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Бацей Тетяни Миколаївни залишити без задоволення.

Рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці від 01 грудня 2021 року в незміненій апеляційним судом частині та постанову Чернівецького апеляційного суду від 02 лютого 2022 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді: Г. В. Коломієць Б. І. Гулько Д. Д. Луспеник