ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2023 року
м. Київ
справа № 805/1968/18-а
адміністративне провадження № К/9901/63927/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стародуба О.П.
суддів: Єзерова А.А. Кравчука В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу заступника прокурора Донецької області на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.09.2018 (головуючий суддя - Гаврищук Т.Г., судді: Блохін А.А., Сухарьок А.А.)
у справі за позовом керівника Красноармійської місцевої прокуратури до Покровської міської ради Донецької області, треті особи: Дошкільний навчальний заклад № 10 "Калинка" Покровської міської ради Донецької області, відділ освіти Покровської міської ради Донецької області, Житлово -комунальний відділ Покровської міської ради Донецької області про визнання незаконним та скасування рішення.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Керівник Красноармійської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом про визнання незаконними та скасування рішень Покровської міської ради Донецької області №7/33-15 від 20.04.2017, №7/50-31 від 17.01.2018.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Покровською міською радою прийнято рішення №7/33-15 від 20.04.2017 «Про передачу основних засобів», відповідно до пункту 1 якого вирішено: відділу освіти Покровської міської ради Донецької області передати комунальне майно територіальної громади м. Покровськ, а саме, будівлю «Комунального дошкільного навчального закладу № 10 «Калинка» Покровської міської ради Донецької області, розташовану за адресою: м. Покровськ, пр. Шахтобудівників, буд. 8, на баланс житлово-комунального відділу Покровської міської ради з правом оперативного управління (а.с.15 т.2).
Згідно п.1.1 Положення житлово-комунальний відділ Покровської міської ради Донецької області, затвердженого рішенням Покровської міської ради №7/13-32 від 22.06.2016, житлово-комунальний відділ Покровської міської ради Донецької області є відділом міської ради та її виконавчим органом. Утворюється рішенням міської ради відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», є підзвітним та підконтрольним міській раді і її виконавчому комітету, підпорядкованим міському голові та заступнику міського голови за розподілом обов`язків між керівними працівниками апарату міської ради. Відділ є структурним підрозділом міської ради (а.с. 90-95 т.1).
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права міститься запис про те, що право оперативного управління на будівлю «Комунального дошкільного навчального закладу № 10 «Калинка» Покровської міської ради Донецької області, розташовану за адресою: м. Покровськ, пр. Шахтобудівників, буд. 8, передано житлово-комунальному відділу Покровської міської ради, що підтверджується відповідним витягом (а.с. 38-40 т.1).
Житлово-комунальний відділ Покровської міської ради звернувся до відповідача із заявою від 16.01.2018 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,40 га для реконструкції громадського будинку дошкільного навчального закладу № 10 "Калинка" під пенсійний фонд з прибудовою по пр. Шахтобудівників, буд. 8 у м. Покровськ.
Рішенням Покровської міської ради № 7/50-31 від 17.01.2018 надано дозвіл житлово-комунальному відділу Покровської міської ради на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,40 га для реконструкції громадського будинку дошкільного навчального закладу № 10 "Калинка" під пенсійний фонд з прибудовою по пр. Шахтобудівників, буд. 8 у м. Покровськ із земель запасу житлової та громадської забудови комунальної власності. Пунктом 2 рішення визначено Житлово-комунальному відділу оформити технічне завдання та укласти договір на розробку проекту землеустрою (а.с. 19 т.1).
Житлово-комунальним відділом Покровської міської ради 26.01.2018 укладено договір № 05-0007-18 на виконання експертизи проектно-кошторисної документації проекту будивніцтва: "Реконструкція громадської будівлі під пенсійний фонд з прибудовою по пр. Шахтобудівників, 8, м. Покровськ Донецької області" (а.с. 185-187 т.1).
Не погоджуючись із вказаним рішенням відповідача про надання дозволу на затвердження проекту землеустрою, позивач звернувся до суду.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 07.06.2018 позовну заяву в частині позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення Покровської міської ради Донецької області №7/33-15 від 20.04.2017 залишено без розгляду.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 07.06.2018 позовні вимоги про визнання незаконним та скасування рішення №7/50-31 від 17.01.2018 задоволено. Визнано незаконним та скасовано рішення Покровської міської ради Донецької області №7/50-31 від 17.01.2018.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що наслідком оскаржуваного рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою земельної ділянки стане позбавлення ДНЗ № 10 "Калинка" даної земельної ділянки. Орган місцевого самоврядування, надаючи дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, бере на себе зобов`язання у майбутньому передати дану земельну ділянку особі, що звернулась.
Також, суд першої інстанції виходив з того, що передача земельної ділянки для реконструкції громадського будинку дошкільного навчального закладу № 10 "Калинка" під пенсійний фонд призведе до скорочення мережі навчальних закладів.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.09.2018 рішення Донецького окружного адміністративного суду від 07.06.2018 скасовано. У задоволенні позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення Покровської міської ради Донецької області №7/50-31 від 17.01.2018 відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що законодавцем визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Судом першої інстанції, як і позивачем по справі, не визначено жодної норми Земельного кодексу, яку було порушено відповідачем при прийнятті спірного рішення.
Також, суд апеляційної інстанції виходив з того, що посилання суду першої інстанції на положення ст. 63 Закону України «Про освіту», яка прямо встановлює заборону на приватизацію, перепрофілювання, використання об`єктів освіти не за призначенням, вилучення основних фондів, оборотних коштів та іншого майна державних навчальних закладів, є безпідставним, оскільки спірним рішенням не здійснювалась приватизація, перепрофілювання, використання об`єктів освіти не за призначенням, вилучення основних фондів ДНЗ № 10 "Калинка".
Крім того, суд апеляційної інстанції виходив з того, що рішення Покровської міської ради №7/33-15 від 20.04.2017 «Про передачу основних засобів», яким будівлю «Комунального дошкільного навчального закладу № 10 «Калинка» Покровської міської ради Донецької області, розташовану за адресою: м.Покровськ, пр. Шахтобудівників, буд. 8, передано на баланс житлово-комунального відділу Покровської міської ради з правом оперативного управління, є чинним.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги скаржник покликається на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до ухвалення помилкового судового рішення.
Зокрема, заступника прокурора Донецької області покликається на те, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що перебуває у користуванні дошкільного навчального закладу під пенсійний фонд, а у подальшому оформлення земельної ділянки для потреб, не пов`язаних з освітніми цілями, призведе до скорочення мережі навчальних закладів, негативно вплине на рівень забезпечення населення освітнім послугам.
Також, скаржник покликається на те, що необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під ДПЗ № 10 «Калинка» прямо передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України № 802-р від 17.10.2012. Як наслідок, у порушення чинних норм законодавства, на сьогоднішній день правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розміщено дошкільний заклад не оформлено, що і створює загрозу нецільового використання земельної ділянки та можливості передачі третім особам.
Заступник прокурора Донецької області просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
У відзивах на касаційну скаргу відповідач та третя особа, відділ освіти Покровської міської ради Донецької області, просять залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частини 2 статті 53 Конституції України держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Відповідно до частини 1 статті 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Відповідно до частини 1 статті 60 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (частина 5 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Згідно з частиною 1 статті 63 Закону України від 23.05.1991 № 1060-XII «Про освіту» (далі - Закон № 1060-XII) матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.
Частиною 4 статті 63 Закону № 1060-XII передбачено, що основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних навчальних закладів, установ, організацій та підприємств системи освіти не підлягають вилученню, крім випадків, передбачених чинним законодавством.
Об`єкти освіти і науки, що фінансуються з бюджету, а також підрозділи, технологічно пов`язані з навчальним та науковим процесом, не підлягають приватизації, перепрофілюванню або використанню не за призначенням (частина 5 статті 63 Закону № 1060-XII ).
Відповідно до статті 80 Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать:
нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо;
майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав;
інші активи, передбачені законодавством.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.
Об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням.
Відповідно до статті 16 Закону України від 11.07.2001 № 2628-III «Про дошкільну освіту» вивільнені приміщення ліквідованих державних та комунальних закладів дошкільної освіти використовуються виключно для роботи з дітьми.
Майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно для роботи з дітьми.
Під час розгляду справи судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що оскаржуваним рішенням відповідач надав дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки, на якій розташований дошкільний навчальний заклад, для його реконструкції під приміщення пенсійного фонду.
За таких обставин, враховуючи приписи Законів № 1060-XII, № 2145-VIII, № 2628-III щодо заборони використання закладів освіти не за освітнім призначенням, суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку щодо протиправності оскаржуваного рішення та прийняв рішення про задоволення позовних вимог.
Відповідно до статті 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
Враховуючи викладене, рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню з залишенням в силі рішення суду першої інстанції.
Керуючись статтями 343 349 352 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу заступника прокурора Донецької області задовольнити.
Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.09.2018 у справі № 805/1968/18-а скасувати.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 07.06.2018 у справі № 805/1968/18-а залишити в силі.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і не оскаржується.
Судді:
О.П. Стародуб
А.А. Єзеров
В.М. Кравчук