ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 805/3921/16-а
адміністративне провадження № К/9901/37881/18
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Приватного акціонерного товариства «АПК-ІНВЕСТ» до Державної фіскальної служби України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Державної фіскальної служби України на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 23.11.2016 (головуючий суддя - Троянова О.В., судді: Кошкош О.О., Христофоров А.Б.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 (головуючий суддя - Міронова Г.М., судді: Васильєва І.А., Сіваченко І.В.) у справі №805/3921/16-а.
встановив:
Приватне акціонерне товариство «АПК-ІНВЕСТ» (далі - ПрАТ «АПК-ІНВЕСТ») звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:
визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України по незабезпеченню автоматичного збільшення суми показника середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців/4 квартали в електронній системі адміністрування податку на додану вартість відповідно до поданої ПрАТ «АПК-ІНВЕСТ» податкової звітності;
зобов`язати Державну фіскальну службу України збільшити суму показника середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців/4 квартали в електронній системі адміністрування податку на додану вартість відповідно до поданої ПрАТ «АПК-ІНВЕСТ» податкової звітності на невраховану ДФС України різницю, яка станом на 24.10.2016 складала 8 317 901,00грн.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 23.11.2016, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017, позов задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що позивачем дотримано вимоги податкового законодавства і надіслано податкову звітність за останні 12 звітних (податкових) місяців/4 квартали в строки, визначені статтями 50 102 Податкового кодексу України, а бездіяльність Державної фіскальної служби України щодо виконання покладених на неї функцій як адміністратора системи електронного адміністрування ПДВ створює ситуацію, за якої підприємство позбавлене фактичної можливості розпоряджатися власними активами, зобов`язано нести додаткові та необґрунтовані витрати.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанції, ДФС України оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 23.11.2016, ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.
В обґрунтування своїх вимог ДФС України зазначає, що у відповідності до статті 200-1 Податкового кодексу України та пункту 13 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569, автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. З 01.01.2016 перерахунок суми овердрафт здійснюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та не передбачає включення суми податку, яка залишається у розпорядженні сільськогосподарського підприємства відповідно до пункту 209.18 статті 209 Податкового кодексу України.
В письмових запереченнях на касаційну скаргу ПрАТ «АПК-ІНВЕСТ» зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, заслухавши пояснення представників сторін, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, 19.10.2015 ПрАТ «АПК-ІНВЕСТ» подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2015 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 119 656 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.11.2015 позивачем подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за жовтень 2015 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 237 411 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
Також, позивачем подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за листопад, грудень 2015 року, січень 2016 року, та уточнюючи розрахунки відповідно до рядку 18 задекларовано «-» середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
18.03.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 958 967 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.04.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за березень 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 4 688 338 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.05.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за квітень 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 2 532 625 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
17.06.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за травень 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 2 053 863 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.07.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 8 422 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.10.2015 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2015 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 18 644 725 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.11.2015 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за жовтень 2015 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 18 585 775 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
18.12.2015 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за листопад 2015 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 11 101 797 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.01.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за грудень 2015 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 12 100 079 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.02.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за січень 2016 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 10 512 960 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
18.03.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2016 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 8 598 526 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.04.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за березень 2016 р., як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 11 058 544 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.05.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за квітень 2016 р., як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 9 664 099 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
17.06.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за травень 2016 р., як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 10 957 883 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.07.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2016 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 10 141 233 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.08.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за липень 2016 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 9 969 188 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
19.09.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за серпень 2016 р., як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 13 396 964 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).
Відповідно до витягу в розрізі операцій з Системи електронного адміністрування ПДВ № 19513286 від 18.04.2016 на запит від 19.04.2016 обнуління складових значення реєстраційної суми внаслідок набрання чинності змінами до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування ПДВ, станом на 12:25 сума складала 12 433 028,00, станом на 12:53 18.04.2016 в системі електронного адміністрування ПДВ за рахунком ПрАТ «АПК-ІНВЕСТ» була зменшена сума "оverdraft" з 12443028,00грн. до 876225,00грн.
Відповідно до витягу щодо суми податку, на яку платника податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та /або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 4483351 на запит від 04.01.2016, сума середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців/ 4 квартали складає 11758103,00 грн. - OverDraft_201510; на запит від 15.01.2016 № 15485628 сума складає 12433028,00 грн.- OverDraft_201601; на запит від 04.04.2016 № 4508634 сума складає 12433028,00 грн.- OverDraft_201601; на запит від 18.04.2016 о 9:10, № 18512798 сума складає 12433028,00 грн.- OverDraft_201601, сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/ або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних складала 5 375 130,84 грн.; на запит від 18.04.2016 о 14:26, № 18513192 сума складає 876225,00 грн. - OverDraft_201604 сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/ або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних склала - (мінус) 6 455 560,89 грн. та ін. ( а.с. 116-125).
Позивач звертався до Державної фіскальної служби України з листами від 22.04.2016, 17.06.2016, 26.08.2016 з питання порушення норм Податкового кодексу України щодо сільськогосподарського підприємства, яке відповідає критеріям пункту 209.18 статті 209 Податкового кодексу України в частині перерахунку суми середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових)місяців/4 квартали (суми овердрафт), а саме: стосовно розміру такої суми та порушення термінів здійснення такого перерахунку (а.с. 78, 83, 87).
Державна фіскальна України листами від 24.05.2016, 19.07.2016, 28.09.2016 повідомила позивача, що перерахунок показника суми "овердрафт" з 01.01.2016 року здійснюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та не передбачає включення суми податку, яка залишається у розпорядженні сільськогосподарського підприємства відповідно до пункту 209.18 статті 209 Кодексу. Зазначила, що при розрахунку суми "овердрафт" враховується 1/12 нарахованої платником до сплати суми ПДВ, що відображені ним у податковій декларації, та які погашені за рахунок сплати таких сум до бюджету, або за рахунок переплат, беруться з інтегрованої картки платника, відповідно до баз ДФС підприємством сплачено до бюджету 35 629 800 грн., станом на початок 3 кварталу "овердрафт" дорівнював 2969149 грн. даний показник 1 числа кожного кварталу підлягає автоматичному перерахунку ( а.с. 81-82,89-90).
Законом України від 28.12.2014 №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» було запроваджено систему електронного адміністрування податку на додану вартість (пункт 35 підрозділу 2 розділу XX Кодексу): з 1 січня до 1 липня 2015 року (або до дати, визначеної в окремому рішенні Верховної Ради України про скорочення терміну перехідного періоду відповідно до пункту 7 Прикінцевих положень Закону № 71) - у тестовому режимі; з 1 липня 2015 року - на постійній основі.
Згідно з пунктами 2001.1, 2001.2 статті 2001 Податкового кодексу України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 цього Кодексу. Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України. Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Відповідно до пункту 2 Прядку електронного адміністрування податку на додану вартість затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» рахунок у системі електронного адміністрування податку - це рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов`язань з податку.
29.07.2015 набрав чинності Закон України від 16.07.2015 №643-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість», яким підрозділ 2 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України доповнено пунктом 34, відповідно до якого станом на третій робочий день після дати набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» зареєстрованим платникам податку значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 2001.3 статті 2001 цього Кодексу, та значення усіх її складових, визначених цим Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових УНаклОтр, УНаклВид та УМитн, що були сформовані, починаючи з 01.07.2015.
Згідно із пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України ?Овердрафт - сума середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу.
Показник ?Овердрафт щокварталу (протягом перших шести робочих днів такого кварталу) підлягає автоматичному перерахунку з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців станом на дату такого перерахунку, були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком.
Платникам податку, які станом на 1 січня 2016 року зареєстровані платниками податку на додану вартість менш як 12 звітних (податкових) місяців, а також платникам, зареєстрованим платниками податку на додану вартість після 1 січня 2016 року, - таке збільшення здійснюється протягом перших шести робочих днів кварталу, що настає за кварталом, в якому строк такої реєстрації досягає 12 звітних (податкових) місяців.
Пунктом 34 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України встановлено, що станом на третій робочий день після дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" зареєстрованим платникам податку значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, та значення усіх її складових, визначених цим Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових УНаклОтр, УНаклВид та УМитн, що були сформовані починаючи з 1 липня 2015 року. Зареєстрованим платникам податку таке значення автоматично збільшується контролюючим органом: 1) на суму середньомісячного розміру сум податку, які за останні 12 звітних (податкових) місяців (червень 2014 року - травень 2015 року) / 4 квартали (II квартал 2014 року - I квартал 2015 року) були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані як такі, що спрямовуються на спеціальний рахунок платника - сільськогосподарського підприємства, що обрав спеціальний режим відповідно до статті 209 цього Кодексу. Платникам податку, які станом на 1 липня 2015 року зареєстровані платниками податку на додану вартість: більше ніж 12 звітних (податкових) місяців / 4 квартали - таке збільшення здійснюється протягом третього робочого дня після дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість"; менше ніж 12 звітних (податкових) місяців / 4 квартали, а також платникам, зареєстрованим платниками податку на додану вартість після 1 липня 2015 року, - таке збільшення здійснюється протягом першого числа кварталу, що настає за кварталом, в якому строк такої реєстрації досягає 12 звітних (податкових) місяців / 4 квартали.
Така сума збільшення щокварталу (протягом першого числа відповідного кварталу) підлягає автоматичному перерахунку з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, які за останні 12 звітних (податкових) місяців / 4 квартали станом на дату такого перерахунку були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані як такі, що спрямовуються на спеціальний рахунок платника - сільськогосподарського підприємства, що обрав спеціальний режим відповідно до статті 209 цього Кодексу, чи залишаються у розпорядженні сільськогосподарського підприємства відповідно до пункту 209.18 статті 209 цього Кодексу. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком.
Відповідно до пункту 209.18 статті 209 Податкового кодексу України сума податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету сільськогосподарськими підприємствами усіх форм власності, які відповідають критеріям, визначеним статтею 209 цього Кодексу, але не обрали спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського, лісового господарства та рибальства, передбаченого статтею 209 цього Кодексу, і на загальних підставах вважаються платником податку на додану вартість, за реалізовані ними молоко, худобу, птицю, вовну власного виробництва, а також за молочні продукти, молочну сировину та м`ясопродукти, вироблені у власних переробних цехах, залишається у розпорядженні цих сільськогосподарських підприємств у розмірі, зазначеному у пункті 209.2 цієї статті і спрямовується на підтримку власного виробництва тваринницької продукції.
Згідно з пунктом 209.2 статті 209 Податкового кодексу України позитивна різниця між сумою податкових зобов`язань звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту звітного (податкового) періоду, визначена: зокрема, за операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами (крім операцій із зерновими і технічними культурами та операцій з продукцією тваринництва) підлягає перерахуванню: до державного бюджету - у розмірі 50 відсотків.
Пунктом 200-1.5 статті 200-1 Податкового кодексу України визначено, що з рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з податку на додану вартість, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов`язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у виданих податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов`язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість у цьому звітному періоді.
Кошти, що надійшли на рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника - сільськогосподарського підприємства, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, призначений для перерахування коштів на його спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, автоматично перераховуються органом, який здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на спеціальний рахунок такого платника протягом операційного дня. Реквізити такого спеціального рахунку платник - сільськогосподарське підприємство, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зобов`язаний зазначати у податковій звітності з податку на додану вартість.
Таким чином, з 1 січня 2015 року запроваджено нові правила функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 №71- VIII.
Законодавець поетапно запровадив систему електронного адміністрування податку на додану вартість, яка відповідно до пункту 35 підрозділу 2 розділу Податкового кодексу України з 1 січня до 1 липня 2015 року працює у тестовому режимі, а з 1 липня 2015 року на постійній основі.
Протягом дії системи електронного адміністрування податку на додану вартість у тестовому режимі платники податку самостійно зараховують на такі електронні рахунки кошти з власних поточних рахунків, відкритих у банківських установах, у сумах, необхідних для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з цього податку, задекларованих ними в податковій звітності з податку на додану вартість.
З 1 липня 2015 року на рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість платники податку зараховують також кошти у сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та надає право для реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування.
На контролюючий орган покладено обов`язок забезпечення автоматичного збільшення реєстраційної суми за алгоритмом, передбаченим пунктом 34 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення».
Пунктом 50.1 статті 50 Податкового кодексу України визначено, що у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
За таких обставин, є вірним висновок судів попередніх інстанцій, що позивачем, який не обрав спеціальний режим оподаткування, дотримано вимоги податкового законодавства в частині надіслання податкової звітності за останні 12 звітних (податкових) місяців/4 квартали в строки, визначені статтями 50 102 Податкового кодексу України.
Доводи касаційної скарги зазначених висновків суду не спростовують і не дають підстав вважати, що судами попередніх інстанцій при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки судів про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.
Керуючись статтями 341 343 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
постановив:
Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 23.11.2016 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 у справі №805/3921/16-а залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.
СуддіВ.В. Хохуляк Л.І. Бившева Р.Ф. Ханова