ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2024 року

м. Київ

справа № 809/686/16

адміністративне провадження № К/9901/31863/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,

суддів -Юрченко В.П., Хохуляка В.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ІКС-Адванс»

на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.07.2017 (суддя: Кафарський В.В,),

та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 25.09.2017 (судді: Запотічний І.І,, Довгий О.І., Матковський З.М.),

у справі № 809/686/16

за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю «ІКС-Адванс»

до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області

про зобов`язання до вчинення дій.

В С Т А Н О В И В:

У червні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ІКС-Адванс» (далі - позивач, ТОВ «ІКС-Адванс») звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Івано-Франківську Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, Тисменицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області (правонаступник - Головне управління ДПС в Івано-Франківській області - далі- відповідач, ГУ ДПС в Івано-Франківській області), в якому просило суд:

зобов`язати державну податкову інспекцію у м. Івано-Франківську Головного управління ДФС в Івано-Франківській області зняти з обліку ТОВ «ІКС-Адванс» за неосновним місцем обліку;

зобов`язати Тисменицьку державну податкову інспекцію Головного управління ДФС в Івано-Франківській області відкликати від державного реєстратора заперечення проти проведення державної реєстрації припинення ТОВ «ІКС-Адванс» у результаті ліквідації за формою № 27-ОПП.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Тисменицькою об`єднаною державною податковою інспекцією без об`єктивних підстав направлено державному реєстратору повідомлення за формою № 27-ОПП про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення ТОВ «ІКС-Адванс», внаслідок чого позивач позбавлений можливості завершити процедуру ліквідації Товариства та знятися за неосновним місцем з обліку в Державній податковій інспекції у м. Івано-Франківську. У зв`язку з чим ТОВ «ІКС-Адванс» 12.04.2016 звернулося до ДПІ в Івано-Франківському районі з листом № 162 про зняття його з неосновного місця обліку та до Тисменицької ОДПІ ГУ ДФС в Івано-Франківській області з листом від 12.04.2016 № 163 з проханням відкликати від державного реєстратора заперечення проти проведення державної реєстрації припинення позивача, в результаті ліквідації, проте відповіді на такі звернення позивачем не отримано.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.07.2016, яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 02.11.2016, позов Товариства задоволено, зобов`язано Інспекцію зняти з обліку Товариство за неосновним місцем обліку та зобов`язано ОДПІ відкликати від державного реєстратора заперечення проти проведення державної реєстрації припинення Товариства у результаті ліквідації за формою № 27-ОПП.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції зазначив, що обставини зазначені у повідомленнях від 29.07.2015 та від 21.12.2015 про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ «ІКС-Адванс» не знайшли свого підтвердження, такі повідомлення подані з порушенням передбачених строків. Крім цього, суд наголошує, що термін заявлення вимог кредиторів позивача сплинув, однак контролюючим органом кредиторські вимоги у встановлений строк заявлені не були.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17.05.2017 касаційну скаргу ДПІ у м. Івано-Франківську ГУ ДФС в Івано-Франківській області задоволено частково та скасовано постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.07.2016 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 02.11.2016, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Скасовуючи судові рішення судів попередніх інстанцій, касаційний суд зазначив, що суди попередніх інстанцій не дотрималися передбачених законом заходів з метою з`ясування всіх обставин у справі, що мають значення для вирішення спору.

Касаційний суд зазначив, що аналіз вимог ст.ст. 33-36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2023 № 755-IV, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, свідчить про те, що проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації відбувається лише за відсутності заперечень від органів доходів і зборів проти проведення такої реєстрації. В свою чергу такі заперечення податкових органів можуть надсилатись за наявності боргових зобов`язань платника податків.

У зв`язку з чим, ВАСУ зауважив, що судами попередніх інстанцій наведеному уваги не надано та не встановлено належним чином чи погашено податковий борг по земельному податку з юридичних осіб, та не з`ясовано стан виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.04.2014 у справі № 809/500/14, що є визначальним при розгляді даної справи і прямо впливає на її вирішення. Зазначає, що постановою заступника начальника відділу державної виконавчої служби Тисменицького районного управління юстиції від 13 квітня 2016 року ВП №49425490 закінчено виконавче провадження з примусового виконання на підставі виконавчого листа № 809/500/14, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом.

Суд касаційної інстанції також звернув увагу, що судам попередніх інстанцій також необхідно було встановити чи наявне у боржника (Товариства) майно, а за відсутності такого перевірити чи зверталось Товариство до господарського суду з заявою про порушення справи про банкрутство у відповідності до вимог Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.07.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 25.09.2017, у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ІКС-Адванс» до Державної податкової інспекції у м. Івано-Франківську Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, Тисменицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області про зобов`язання вчинити дії - відмовлено.

Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що обставини зазначені у повідомленнях від 29.07.2015 та від 21.12.2015 про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ «ІКС-Адванс» відповідають дійсності, борг позивача по земельному податку не погашений.

Також суди зазначили, що у зв`язку з відсутністю необхідних довідок та наявністю заперечень з боку контролюючого органу, державний реєстратор, в межах закону, 04.04.2016 залишив документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації щодо ТОВ «ІКС-Адванс» без розгляду. В повідомленні про залишення документів без розгляду державний реєстратор чітко вказав причини залишення документів без розгляду, а саме від органів податкової служби та/або Пенсійного фонду України надійшли заперечення проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації.

Не погоджуючись із судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ТОВ «ІКС-Адванс» звернулося зі касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просило скасувати постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.07.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 25.09.2017 та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

В доводах скарги товариство зазначає, що оскаржувані рішення першої та апеляційної інстанції прийняті всупереч ряду норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Зокрема, заявник зазначає, що в порушення вимог пункту 11.9 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 податковим органом проведено документальну перевірку не у строки, встановлені вказаним Порядком, а розпочата тільки 07.12.2015 за результатами якої 16.12.2015 складено Довідку № 842/22-00/37672244, що свідчить про відсутність заборгованості зі сплати податків.

Також заявник зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій не взяли до уваги те, що відсутні обґрунтовані обставини, які підтверджують неможливість проведення документальної перевірки.

В касаційній скарзі заявник також зауважує, що ліквідаційний баланс був складений станом на 24.11.2015 і поданий до Тисменицької ОДПІ ГУ ДФС в Івано-Франківській області 25.11.2015.

Додає, що враховуючи те, що обставини, які були підставою заперечень від 29,07.2015 щодо проведення державної реєстрації припинення юридичної особи усунені, а саме: перевірка закінчена ще 11.12.2015, а ліквідаційний баланс поданий ще 25.11.2015, тому, на думку заявника, у відповідності до вимог пункту 11.28 Порядку контролюючий орган зобов`язаний був надіслати в електронній формі або на паперовому носії державному реєстратору повідомлення про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення ТОВ «ІКС-Адванс», однак 21.12.2015 відповідачем-2 було подано державному реєстратору заперечення проти проведення державної реєстрації припинення ТОВ «ІКС-Адванс» з обставиною про наявність податкового боргу та наявність об`єкту оподаткування.

Щодо наявності об`єкту оподаткування, то заявник зазначає, що ТОВ «ІКС-Адванс» не є власником чи користувачем жодної земельної ділянки про що було повідомлено відповідача-1 листом від 12.04.2016 № 162, а також шляхом подання уточнюючої декларації за 2012 рік із зменшенням податкових зобов`язань по земельному податку за листопад і грудень 2012 року, у зв`язку з чим заявник наголошує, що з 2013 року податкова декларація по земельному податку ТОВ «ІКС-Адванс» до податкового органу не подавалась, про що було достеменно відомо податковому органу, однак всупереч зазначеному податковий орган в запереченнях від 21.12.2015 зазначає вказану інформацію про наявність об`єктів оподаткування.

Скаржник також наголошує на відсутності в нього податкового боргу та зазначає, що на момент подання документів державному реєстратору, а саме: 04.04.2016 діяла нова редакція Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців» від 01.01.2016, в якій перелік документів необхідний для державної реєстрації припинення юридичної особи, визначений ч. 12 ст. 17 зазначеного Закону, зокрема, що ним державному реєстратору було подано наступні документи, а сама: 1) заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації та 2) довідку архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, а відтак, як стверджує заявник суди попередніх інстанцій помилково посилаються на редакцію Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», яка діяла до 01.01.2016, з огляду на що помилково дійшли висновку про необхідність подання заявником державному реєстратору довідки відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів, а також довідки органів Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування.

Також зазначає, що враховуючи те, що ліквідаційна комісія позивача отримала вимогу відповідача 1 16.01.2016 майже за два місяці після подачі ліквідаційного балансу, відповіді на дану вимогу, не пізніше тридцяти днів з дня отримання згідно ч. 6 ст. 105 Цивільного кодексу України, тобто 16.02.2016 не надавалася, відповідач 1 мав право звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову, тобто до 16.03.2016. Рішення суду про визнання кредиторських вимог було б підставою для включення даних вимог до ліквідаційної маси підприємства з подальшим погашенням в порядку черговості, встановленої законом, що відповідає правовій позиції ВАСУ, викладеній у постановах від 21.11.2013 у справі № К/9901/68918/11 та від 15.06.2016 у справі № К/800/53033/15.

Посилаючи також на постанову Верховного суду України від 01.12.2015 у справі № 818/8714/13-а позивач зазначив, що виплата грошових сум кредитором юридичної особи, що ліквідується за рішенням її учасників, в тому числі кредиторам, вимоги яких підтверджено рішенням суду, здійснюється ліквідаційною комісією в порядку встановленому статтями 111 112 Цивільного кодексу України та статтями 60 61 Господарського кодексу України.

Додає, до суди попередніх інстанцій не навели правового обґрунтування та не спростували доводів позивача про те, що жодних виключень для податкового органу в частині пред`явлення вимог кредитора до юридичної особи, що перебуває в процесі ліквідації не передбачено, а навпаки відповідно до ч. 6 ст. 106 Цивільного кодексу України кожна окрема вимога кредитора, зокрема, щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядаються, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.

Заперечення на касаційну скаргу від відповідачів до Суду не надходили, що не є перешкодою для розгляду справи.

У зв`язку з набранням 15.12.2017 чинності нової редакції Кодексу адміністративного судочинства (КАС) України згідно з Законом України від 03.10.2017 №2147-VIII «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» та початком роботи Верховного Суду касаційна скарга була передана на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Вказана касаційна скарга була передана на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами попередніх інстанцій загальними зборами учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «ІКС-Адванс» 25.05.2015, згідно протоколу № 2, прийнято рішення про припинення його діяльності, створено ліквідаційну комісію та встановлено строк заявлення кредиторами своїх вимог до ТОВ «ІКС-Адванс» - два місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи (т. 1 а.с. 9-10).

Повідомлення про припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «ІКС-Адванс» оприлюднено в бюлетені державної реєстрації - 29.05.2015, із зазначенням граничного строку заявлення вимог кредиторів - 29.07.2015.

Суди встановили, що позивач звернувся до Реєстраційної служби Тисменицького районного управління юстиції в Івано-Франківській області із заявою про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Ікс-Адванс» в результаті ліквідації.

Відповідно до копії витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державним реєстратором 25.05.2015 був внесений запис про рішення загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «ІКС-Адвканс» щодо припинення юридичної особи за № 11161100010001148; ОСОБА_1 ; Реєстраційна служба Тисменицького районного управління юстиції в Івано-Франківській області (т. 1 а.с. 22-24) .

04.04.2016 Державним реєстратором Реєстраційної служби Тисменицького районного управління юстиції в Івано-Франківській області повідомлено позивача про залишення поданих документів без розгляду, у зв`язку з тим, що від Тисменицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області надійшло повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Товариства і воно не відкликане.

Також судами попередніх інстанцій встановлено, що у листі № 83 від 13.07.2016 від контролюючого органу 29.07.2015 надійшло повідомлення за формою № 27 - ОПП про неможливість проведення документальної позапланової перевірки та повідомлення про неподання юридичною особою копії ліквідаційного балансу. В іншому повідомленні від 21.12.2015 Тисменицькою об`єднаною державною податковою інспекцією вказано про наявність податкового боргу у відповідача та об`єктів оподаткування, зокрема земельних ділянок.

Більш того, суди попередніх інстанцій встановили, що Порядок складення та направлення відповідних повідомлень податковим органом до державного реєстратора щодо припинення юридичної особи визначений Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» та Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), у додатках до якого встановлені форми таких повідомлень, у тому числі форма № 27-ОПП - повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а відтак Тисменицькою ОДПІ Головного управління ДФС в Івано-Франківській області 29.07.2015, тобто в останній день заявлення вимог кредиторів або подання заперечення щодо припинення ліквідації юридичної особи, подано державному реєстратору Тисменицької РДА заперечення проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ «Ікс-Адванс» у зв`язку з неможливістю проведення документальної позапланової перевірки та неподання позивачем ліквідаційного балансу та 21.12.2015 Тисменицькою ОДПІ Головного управління ДФС в Івано-Франківській області повторно подано державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв`язку із наявністю податкового боргу та наявністю об`єктів оподаткування.

При цьому, керуючись вимогами частини першої статті 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» суди попередніх інстанцій встановили, що для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор після закінчення процедури ліквідації, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи: 1) заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв`язку з ліквідацією; 2) довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів; 3) довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування; 4) довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Крім того, суди попередніх інстанцій встановили, що постановою заступника начальника відділу державної виконавчої служби Тисменицького районного управління юстиції від 13.04.2016 закінчено виконавче провадження № 49425490 з примусового виконання на підставі виконавчого листа № 809/500/14, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом, а також встановлено призначення головою ліквідаційної комісії ОСОБА_2 .

Відтак, зважаючи на те, що головою ліквідаційної комісії не подано державному реєстратору ні довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів (а така заборгованість за позивачем числиться по сплаті земельного податку), ні довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування, а також беручи до уваги подання Тисменицькою ОДПІ Головного управління ДФС в Івано-Франківській області державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації щодо ТОВ «ІКС-Адванс» суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, відмовили у задоволенні позовних вимог.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців, у тому числі з питань припинення юридичної особи регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Так, відповідно до частини 1 статті 33 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов`язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державних органів, прийнятим у випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною 1 статті 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.

При цьому, частиною 2 статті 34 вказаного Закону передбачено, що у випадках, встановлених законом, крім документів, що передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається документ, який підтверджує одержання згоди відповідних державних органів на припинення юридичної особи.

Разом з тим, порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації регулюється статтею 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», частина перша якої передбачає, що для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор після закінчення процедури ліквідації, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв`язку з ліквідацією; довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів; довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування; довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Згідно п. 11.6 Порядку обліку платників податків і зборів, при проведенні заходів, пов`язаних з ліквідацією або реорганізацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, були сформовані і отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов`язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.

Відповідно до пункту 11.13 Порядку обліку платників податків і зборів визначено, що у разі припинення юридичної особи у разі її ліквідації за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу контролюючий орган зобов`язаний надіслати в електронній формі або на паперовому носії державному реєстраторові протягом десяти робочих днів з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи одне з таких повідомлень: повідомлення про початок проведення позапланової перевірки, призначеної у зв`язку з рішенням про припинення юридичної особи за формою № 24-ОПП (додаток 16); повідомлення про неможливість проведення позапланової перевірки, призначеної у зв`язку з рішенням про припинення юридичної особи за формою № 25-ОПП (додаток 17). Повідомлення за формою № 25-ОПП повинно містити причини неможливості проведення позапланової документальної перевірки.

Крім цього, пунктом 11.27 Порядку обліку платників податків і зборів встановлені обставини заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи можуть бути, зокрема:

неможливість проведення документальної перевірки із зазначенням обґрунтованих обставин, які підтверджують неможливість її проведення. Це положення не застосовується, якщо керівником контролюючого органу прийнято рішення про непроведення документальної позапланової перевірки платника податків згідно з пунктами 11.11 або 11.12 цього розділу;

наявність податкового боргу, грошових зобов`язань, щодо яких проводиться адміністративне або судове оскарження, грошових зобов`язань та податкового боргу та несплати податку з доходів фізичних осіб із сум доходів, нарахованих (виплачених) найманим працівникам;

неподання юридичною особою копії ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу, складеного комісією з припинення (ліквідаційною комісією, ліквідатором).

Відповідно до пункту 11.26 Порядку обліку платників податків і зборів, якщо до закінчення строку заявлення вимог кредиторами контролюючий орган не може видати довідку за формою № 22-ОПП, то не пізніше завершення такого строку контролюючий орган зобов`язаний направити (видати) повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП із зазначенням причин заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи згідно з пунктом 11.27 цього розділу: державному реєстратору в електронній формі або на паперовому носії; платнику податків на паперовому носії з доданням рішення про відмову видачі довідки за формою № 22-ОПП.

Як вірно встановлено судами попередніх інстанцій та видно з матеріалів справи, зокрема, протоколу № 2 від 25.05.2015 (том 1, а.с. 9) Загальними зборами учасників ТОВ «ІКС-Адванс» прийнято рішення про припинення діяльності Товариства із зазначенням граничного строку заявлення вимог кредиторів - 29.07.2015.

При цьому, з матеріалів справи також видно, що не заперечується скаржником Тисменицькою ОДПІ Головного управління ДФС в Івано-Франківській області 29.07.2015, тобто в останній день заявлення вимог кредиторів або подання заперечення щодо припинення ліквідації юридичної особи, подано державному реєстратору Тисменицької РДА заперечення проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ «ІКС-Адванс» у зв`язку з неможливістю проведення документальної позапланової перевірки та неподання позивачем ліквідаційного балансу.

21.12.2015 Тисменицькою ОДПІ Головного управління ДФС в Івано-Франківській області повторно подано державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи (том 1 а.с. 62), у зв`язку із наявністю податкового боргу та наявністю об`єктів оподаткування.

Більш того, колегія суддів звертає увагу на те, що як видно з матеріалів справи постановою заступника начальника відділу державної виконавчої служби Тисменицького районного управління юстиції від 13.04.2016 закінчено виконавче провадження № 49425490 з примусового виконання на підставі виконавчого листа № 809/500/14, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом (том 1 а.с. 52), а відтак, відповідно до облікової картки ТОВ «ІКС-Адванс» по земельному податку з юридичних осіб станом на 31.12.2015 за заявником обліковується заборгованість з земельного податку у розмірі 70175,37 грн. (том 1 а.с. 54).

Підсумовуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність подання головою ліквідаційної комісії ТОВ «ІКС-Адванс» державному реєстратору довідки відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів та довідки відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування, а також правомірність подання відповідачем-2 державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації щодо ТОВ «ІКС-Адванс», зважаючи на те, що за останнім обліковується податковий борг у розмірі 70175,37 грн.

Щодо доводів скаржника про те, що суди попередніх інстанцій помилково посилаються на редакцію Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», яка діяла до 01.01.2016, а відтак помилково дійшли висновку про необхідність подання заявником державному реєстратору довідки відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів, а також довідки органів Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування, оскільки позивач звернувся до державного реєстратора 04.04.2016, то Суд вважає вказані доводи помилковими, оскільки рішення про припинення юридичної особи було прийнято 25.05.2015, а також до державного реєстратора про припинення юридичної особи скаржник звернувся у 2015 році, тобто в період дії Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» в редакції до 01.01.2016, про що свідчить запис державного реєстратора за № 11161100010001148; ОСОБА_1 ; Реєстраційна служба Тисменицького районного управління юстиції в Івано-Франківській області (т. 1 зворотній бік а.с. 24).

При цьому, Суд звертає увагу на те, що позивачем не надано жодних доказів оскарження рішення та/або дій державного реєстратора щодо прийняття останнім повідомлення від 04.04.2016 № 2 про залишення документів позивача без розгляду. Вказаний реєстратор не залучався до участі у даній справі, ні в якості відповідача, ні в якості третьої особи.

Щодо доводів скаржника про те, що податковим органом проведено документальну перевірку не в строки, передбачені пунктом 11.9 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300, то Суд зазначає, що вказані обставини жодним чином не спростовують наявність у ТОВ «ІКС-Адванс», станом на момент звернення до державного реєстратора із заявою про припинення юридичної особи, податкового збору з земельного податку.

Щодо доводів позивача відносно того, що суди попередніх інстанцій не надвели правового обґрунтування та не спростували доводів позивача про те, що жодних виключень для податкового органу в частині пред`явлення вимог кредитора до юридичної особи, що перебуває в процесі ліквідації не передбачено, то Суд вважає вказані доводи безпідставними, оскільки по-перше, позивачем не оскаржуються дії податкового органу щодо не пред`явлення вимог кредитора до юридичної особи, по-друге, вказані доводи жодним чином не впливають на заявлені позивачем вимоги щодо зобов`язання ДПІ у м. Івано-Франківську Головного управління ДФС в Івано-Франківській області зняти з обліку ТОВ «ІКС-Адванс» за неосновним місцем обліку та зобов`язання Тисменицьку ДПІ ГУ ДФС в Івано-Франківській області відкликати від державного реєстратора заперечення проти проведення державної реєстрації припинення ТОВ «ІКС-Адванс» у результаті ліквідації за формою № 27-ОПП. Дії яких щодо протиправності надіслання повідомлення про наявність заперечень державному реєстратора та не зняття з обліку ТОВ «ІКС-Адванс» за неосновним місцем обліку також не оскаржуються.

Щодо доводів позивача відносно того, що суди першої та апеляційної інстанції не взяли до уваги те, що відсутні обґрунтовані обставини, які підтверджують неможливість проведення документальної перевірки, то Суд вважає вказані доводи безпідставними, оскільки такі доводи не були підставами звернення до суду з позовною заявою до суду першої інстанції.

При цьому, посилання заявника у касаційній скарзі на постанову Верховного суду України від 01.12.2015 у справі № 818/8714/13-а, Суд вважає помилковим, оскільки спір у такій справі стосувався оскарження позивачем - управлінням Пенсійного фонду України в м. Сумах постанови державного виконавця відділу управління юстиції про закінчення виконавчого провадження, звернутої до відповідача - Відділу державної виконавчої служби Сумського міського управління юстиції.

Відтак, доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються матеріалами справи і не дають підстав вважати, що при прийнятті оскаржуваних рішень суди допустили неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Касаційний перегляд справи здійснено в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» від 15.01.2020 № 460-ІХ (відповідно до пункту 2 розділу ІІ цього Закону), та в межах доводів та вимог касаційної скарги відповідно до ч. 1 ст. 341 КАС України.

Згідно ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі викладеного, керуючись статтями 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ІКС-Адванс» залишити без задоволення.

Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.07.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 25.09.2017 у справі № 809/686/16 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя І.А. Васильєва

Судді В.П. Юрченко

В.В. Хохуляк