ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2024 року

м. Київ

справа № 817/1602/18

касаційне провадження № К/9901/12795/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Рівненської обласної державної адміністрації на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16.10.2018 (суддя Друзенко Н.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.04.2019 (головуючий суддя - Курилець А.Р., судді - Мікула О.І., Ніколін В.В.) у справі за позовом Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) «Святобор-Л» до Рівненської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

Підприємство об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) «Святобор-Л» (далі - Підприємство, позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Рівненської обласної державної адміністрації (далі - відповідач, адміністрація), в якому, з урахуванням уточнень до позовної заяви, просило: визнати протиправним рішення Комісії з питань діяльності підприємств та організацій інвалідів у Рівненській області від 20.03.2018 (протокол №26) стосовно негативного висновку щодо можливості надання дозволу на користування податковими пільгами; визнати протиправним рішення комісії від 11.04.2018 про відмову у повторному розгляді заяви про надання дозволу на користування податковими пільгами; визнати протиправним та скасувати рішення голови Рівненської обласної державної адміністрації (розпорядження) від 30.03.2018 №183 щодо відмови у наданні дозволу на користування пільгами з оподаткування.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач послався на те, що у лютому 2018 року він звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування, за результатами розгляду якої Комісією з питань діяльності підприємств та організацій інвалідів у Рівненській області було вказано Підприємству на наявність певних недоліків у поданих документах, які у подальшому були усунуті Підприємством, але відповідачем протиправно листом від 06.04.2018, відповідно до розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 30.03.2018 №183 з урахуванням рішення Комісії з питань діяльності підприємств та організацій інвалідів у Рівненській області (протокол №26 від 20.03.2018) відмовлено Підприємству у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування. Також листом заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації від 17.04.2018 позивача повідомлено, що за результатами засідання 11.04.2018 членами комісії не підтримано питання щодо повернення до розгляду заяви підприємства з врахування додатково надісланих документів. Вважаючи такі дій протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Рівненський окружний адміністративний суд рішенням від 16.10.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.04.2019, позов задовольнив частково, визнав протиправною бездіяльність Комісії з питань діяльності підприємств та організацій інвалідів у Рівненській області щодо нерозгляду заяви Підприємства від 23.03.2018 з додатками по питанню повторного вирішення заяви від 28.02.2018 про надання дозволу на користування податковими пільгами, визнав протиправним та скасував розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 30.03.2018 №183 в частині відмови Підприємству у наданні дозволу на користування пільгами з оподаткування. В задоволенні позовних вимог про визнання протиправним рішення Комісії з питань діяльності підприємств та організацій інвалідів у Рівненській області від 20.06.2018 та рішення від 11.04.2018 щодо розгляду заяв Підприємства надання дозволу на користування податковими пільгами, відмовив.

Задовольняючи позовні вимоги у визначеній частині, суди попередніх інстанцій виходили з того, що спірне розпорядження не відповідає критеріям, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), прийнято передчасно і без урахування поданих Підприємством документів на усунення недоліків первісної заяви на отримання дозволу на користування податковими пільгами.

Відповідач, не погодившись з прийнятими судовими рішеннями у задоволеній частині, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального і процесуального права. Стверджує, що при здійсненні аналізу пакету документів позивача Комісією з питань діяльності підприємств та організацій інвалідів у Рівненській області виявлено недоліки та порушення, наявність яких не було обґрунтовано чи спростовано присутніми на засіданні представниками Підприємства. Зазначає, що Підприємство не відповідало всім критеріям, визначеним Порядком надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємства та організацій громадських організацій інвалідів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 №1010 (далі - Порядок №1010) та соціальна значимість Підприємства не обґрунтована. Вважає, що оновлені Підприємством документи, подані 22 та 23 березня 2018 року, менше ніж за місяць до закінчення строку дії дозволу, не могли бути розглянуті Комісією. Доводить, що відповідач, розглядаючи питання та приймаючи спірне рішення діяв в межах, на підставі повноважень та з дотриманням чинного законодавства.

В касаційній скарзі не вказано, в чому саме полягає неправильне застосування судами норм матеріального права, відповідач фактично викладає обставини, якими він керувався під час прийняття оскаржуваного рішення.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 17.05.2019 відкрив провадження за касаційною скаргою відповідача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 05.11.2024 визнав за можливе розглянути справу у попередньому судовому засіданні та призначив справу до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні на 06.11.2024.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача та дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій установлено, що Підприємство 28.02.2018 звернулося до Рівненської обласної державної адміністрації із заявою за вх.№1590/0/01-34/18 про надання Підприємству дозволу на право користування пільгами з оподаткування згідно із пунктом 142.1 статті 142 розділу ІІІ "Податок на прибуток підприємств" Податкового кодексу України, пункту 8 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення", пункту 197.6 статті 197 розділу V "Податок на додану вартість" Податкового кодексу України. Додатком до заяви Підприємство подало Інформацію про підприємство, організацію, які засновані громадськими організаціями інвалідів.

До заяви Підприємством, зокрема, додано аналіз соціальної значимості, довідку про чисельність працюючих осіб з інвалідністю за 2017 рік, видану територіальним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів, довідку про розмір середньомісячної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості працівників та інвалідів, які мають на підприємстві (в організації) основне місце роботи за 2017 рік.

Відповідно до Протоколу засідання комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській області від 20.03.2018 №26, серед поданих позивачем документів були відсутні: виписка з Єдиного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та розрахунок суми витрат підприємства (організації), пов`язаних з переробкою (обробкою, іншими видами перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів, для визначення товарів, як безпосередньо виготовляються підприємством (організацією).

Також було зафіксовано наступні зауваження до наданих документів: 1) заява до громадської організації інвалідів не містить дати; 2) в додатку до заяви (на момент опрацювання членами комісії) в розділі "основні фінансово-економічні та соціальні показники підприємства" дані щодо фінансових показників заповнені не належним чином (прописані олівцем) та суттєво відрізняються від оновлених даних, наданих 20.03.2018 (пункти 3, 4 розділу "Основні фінансово-економічні та соціальні показники підприємства"; пункти 1, 2 розділу "Державна допомога, отримана у вигляді пільг з оподаткування, поворотної та безповоротної фінансової допомоги, дотації та цільової позики"; пункт 2 розділу "Використання державної допомоги отриманої у вигляді пільг з оподаткування, поворотної та безповоротної фінансової допомоги, дотації, цільової позики"); 3) розмір середньомісячної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості інваліда (3030,00 грн) становить менше законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості з 01.01.2017 по 01.01.2018 - 3200,00 грн.

Виписка з Єдиного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та розрахунок суми витрат підприємства (організації), пов`язаних з переробкою (обробкою, іншими видами перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів, для визначення товарів, як безпосередньо виготовляються Підприємством не подавалась. Дана обставина пояснена тим, що дані Єдиного державного реєстру є загальнодоступними і виписки з Єдиного державного реєстру стосовно Підприємства є в розпорядженні відповідача. Що стосується розрахунку суми витрат, то Підприємству достеменно не було відомо про необхідність його подання з огляду на те, що в 2017 році Підприємство не мало можливості виконувати основний вид діяльності через відсутність контрактів.

Стосовно розміру середньомісячної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості інваліда на рівні 3030,00 грн, то Підприємство визнало той факт, що в довідці дійсно така сума була зазначена, однак вона не відповідала дійсності і в подальшому відповідна помилка була виправлена.

Стосовно додатку до заяви, то як зазначила сама Комісія, на момент опрацювання членами комісії на заміну Інформації про Підприємство, організацію, які засновані громадськими організаціями інвалідів, заповненої олівцем, подана Інформація заповнена належним чином.

Зауваження з приводу відсутності дати на заяві про надання права на користування пільгами Підприємство вважає безпідставними, позаяк відповідна заява обліковується за датою її реєстрації в Адміністрації.

20.03.2018 Комісія з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській області Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації прийняла рішення, що Підприємство не відповідає всім критеріям, визначеним Порядком №1010 та соціальна значимість підприємства не обґрунтована. Комісія рекомендувала голові Рівненської обласної державної адміністрації прийняти розпорядження про відмову у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування Підприємству. За вказане рішення згідно з протоколом проголосувало 9 з 10 присутніх, 1- утримався.

22.03.2018 Підприємство підготувало для голови Рівненської обласної державної адміністрації лист за №22/03, у якому повідомило, що під час господарської діяльності в 2017 році Підприємство не здійснювало ремонтно-будівельні послуги (роботи) по причині відсутності замовлень, у зв`язку з порушенням кримінальної справи проти посадових осіб підприємства щодо привласнення коштів податку на додану вартість за 2015, 2016 роки, та подачею позовних заяв про стягнення коштів податку на додану вартість з Підприємства, а тому органи місцевого самоврядування та органи державної влади і бюджетні організації Сарненського району відмовилися заключати угоди про співпрацю. Також повідомило, що в аналізі соціальної значимості та інформації була допущена арифметична помилка щодо розрахунку середньої заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості, у пунктах 9, 10 вказані дані 3200,00 грн та 3030,00 грн, фактично вважати пункт 9 - 4180,00 грн, пункт 10 - 4450,00 грн, а зауваження щодо сплати податку на доходи фізичних осіб за січень 2018 року відповідає нарахуванню заробітної плати та утримань відповідно до законодавства, що підтверджується податковою звітністю. Також вказало, що Підприємство засноване Громадською організацією інвалідів та на день подання заяви на підприємстві працюють 3 працівника, з них 2 інваліди за висновками МСЕК, працюють неповний робочий день. Просило призначити повторний розгляд питання щодо надання Підприємству пільг з оподаткування з 01.04.2018 по 31.03.2019.

До листа долучено додатки на 63 аркушах, зокрема: Інформація про підприємство, організацію, які засновані громадськими організаціями інвалідів, розрахунок для визначення товарів, які закуповуються Підприємством за звітний 2017 рік, бізнес-план діяльності підприємства; довідка про середню чисельність працюючих інвалідів за 2017 рік, розрахунок середньомісячної заробітної плати працівника в еквіваленті повної зайнятості за 2017 рік, список працюючих осіб з інвалідністю за 2017 рік, довідку про розмір середньомісячної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості працівників та інвалідів, які мають на підприємстві (в організації) основне місце роботи за 2017 рік, копії податкових та фінансових звітів за 2017 рік. Вказаний лист з додатками зареєстрований в Рівненській обласній державній адміністрації 23.03.2018, про що свідчить штамп вхідної кореспонденції в нижньому правому кутку.

Також, 23.03.2018 головою Сарненської районної організації Рівненського обласного об`єднаного всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" голові Рівненської обласної державної адміністрації подано клопотання за №23/03 (вх.№2241/0/01-34/18 від 23.03.2018), у якому міститься прохання призначити повторний розгляд заяви Підприємства щодо надання пільг з оподаткування з 01.04.2018 по 31.03.2019. В клопотанні зауважено, що рекомендація комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській області від 20.03.2018 голові Рівненської обласної державної адміністрації прийняти розпорядження про відмову у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування носить упереджений характер.

Згідно з поданими поясненнями та долученими документами підтверджується право Підприємства на отримання пільг з оподаткування відповідно Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" та Порядку №1010.

30.03.2018 головою Рівненської обласної державної адміністрації прийнято розпорядження від №183 "Про відмову у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування". Вказаним розпорядженням голова адміністрації враховуючи рішення комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській області (протокол засідання від 20.03.2018 №26), затвердив перелік підприємств та організацій інвалідів, яким відмовлено в наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування, згідно з додатком, до якого входить позивач. Підставою для відмови зазначено пункт 11 Порядку №1010, а саме: виявлення недостовірних даних у поданих підприємством документах; невиконання підприємством пункту 2 цього Порядку.

Про прийняття такого розпорядження позивача повідомлено листом від 06.04.2018 за вих.№2412/0/01-34/18, Одночасно зазначено, що підприємство має право звернутися із заявою за наданням на право користування пільгами з оподаткування із ІІ кварталу 2018 у встановлені терміни згідно з Порядком №1010.

10.04.2018, 11.04.2018 голова Сарненської районної організації Рівненського обласного об`єднаного всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" повторно звертався до голови Рівненської обласної державної адміністрації з письмовими клопотаннями про призначення повторного розгляду питання щодо надання Підприємству пільг з оподаткування.

17.04.2018 відповідач листом за вих.№2579/0/01-34/18 повідомив, що 11.04.2018 на позачерговому засіданні комісією з питань комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській області не підтримано питання щодо повернення до розгляду заяви підприємства з врахуванням додатково надісланих документів та разом з тим було прийнято рішення рекомендувати підприємству звернутися із відповідною заявою з наступного кварталу 2018 року у терміни встановлені Порядком №1010.

Як свідчить протокол №27 засідання комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській області Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації від 11.04.2018, питання про повторний розгляд заяви Підприємства з врахуванням додатково наданих документів щодо отримання дозволу на право користування пільгами з оподаткування поставлено на голосування. За вказане рішення згідно з протоколом проголосував 1 з 10 присутніх, 9 - утрималося.

Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, Верховний Суд виходить із такого.

Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" №875-XII від 21.03.1991 (далі - Закон №875-XII) визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами.

Частиною першою статті 14-1 Закону 875-XII встановлено, що підприємства та організації громадських організацій осіб з інвалідністю мають право на пільги із сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) відповідно до законів України з питань оподаткування. Застосовувати зазначені пільги такі підприємства та організації мають право за наявності дозволу на право користування пільгами з оподаткування, який надається на квартал, півріччя, три квартали, рік центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни.

Відповідно до статті 14-2 цього Закону рішення про надання дозволу підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю на право користування пільгами з оподаткування, отримання позик, фінансової допомоги, дотацій приймаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань соціальної політики, виходячи з техніко-економічного та соціального обґрунтування заходів, для здійснення яких використовуватимуться ці кошти.

Рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань соціальної політики про надання дозволу підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю на право користування пільгами з оподаткування або відмову в наданні такого дозволу має бути вмотивованим та базуватися на аналізі соціальної значимості відповідного підприємства, організації громадської організації осіб з інвалідністю та можливості працевлаштування осіб з інвалідністю.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни, приймає рішення щодо: надання дозволу підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю на право користування пільгами з оподаткування; доцільності надання підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю позик, фінансової допомоги (крім фінансової допомоги на здійснення заходів щодо фізкультурно-спортивної реабілітації, яка надається за поданням Національного комітету спорту інвалідів України), дотацій з урахуванням фінансових можливостей Фонду соціального захисту інвалідів.

Обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань соціальної політики приймають рішення з питань, зазначених у частині третій цієї статті, стосовно підприємств та організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, що отримали за попередній податковий рік валовий дохід в обсязі, меншому за 8400 мінімальних заробітних плат.

Порядок і критерії надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування, підстави для відмови в наданні такого дозволу та його скасування, а також порядок та умови надання позик, фінансової допомоги, дотацій підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю визначаються Кабінетом Міністрів України з урахуванням пропозицій всеукраїнських громадських організацій осіб з інвалідністю.

Так, механізм надання підприємствам та організаціям, які засновані громадськими організаціями інвалідів, дозволу на право користування пільгами з оподаткування, відмови у його наданні чи скасування дозволу визначено Порядком №1010.

Відповідно до пункту 2 цього Порядку дозвіл підприємствам з філіями, відокремленими підрозділами (у разі наявності) та організаціям, які засновані громадськими організаціями інвалідів, надається за умови їх відповідності таким критеріям: 1) кількість інвалідів, які мають на підприємствах, в організаціях основне місце роботи, становить протягом попереднього звітного (податкового) періоду не менш як 50 відсотків середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу; 2) фонд оплати праці інвалідів, які мають на підприємствах, в організаціях основне місце роботи, становить протягом звітного періоду не менш як 25 відсотків суми загальних витрат на оплату праці, що належать до складу витрат згідно з правилами оподаткування податком на прибуток підприємств; 3) сума витрат підприємства, організації з переробки (обробки, інших видів перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів (послуг), які використовуються для виготовлення товарів (надання послуг) безпосередньо підприємствами, організаціями, становить не менш як 8 відсотків ціни постачання таких виготовлених товарів (надання послуг). Зазначений критерій застосовується для надання дозволу згідно з пунктом 197.6 статті 197 та абзацом першим пункту 8 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України; 4) розмір середньомісячної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості інвалідів, які мають на підприємствах, в організаціях основне місце роботи, повинен бути не менше законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати; 5) виконання підприємствами, організаціями рішень Мінсоцполітики та обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим (крім підприємств, організацій, які звернулися вперше).

За правилами пункту 3 Порядку для отримання дозволу підприємство, організація подає до обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим: заяву громадської організації інвалідів про надання підприємству, організації дозволу за формою, затвердженою Мінсоцполітики; копії установчих документів підприємства, організації, а також засновника, крім випадків, коли засновником є всеукраїнська громадська організація інвалідів або громадська організація інвалідів, яка підтвердила свій всеукраїнський статус, що самостійно подає копії своїх установчих документів; копію положення про філію, відокремлений підрозділ підприємства; довідку про чисельність працюючих інвалідів на підприємстві, в організації, видану територіальним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів, за попередній рік та за попередній звітний (податковий) період; копію державного акта на право постійного користування землею або копію довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у разі звернення за отриманням дозволу на право користування пільгами щодо земельного податку; бізнес-план діяльності підприємства (філії, відокремленого підрозділу); розрахунок суми витрат підприємства, організації, пов`язаних з переробкою (обробкою, іншими видами перетворення) сировини, комплектувальних виробів, складових частин, інших покупних товарів, для визначення товарів, які безпосередньо виготовляються підприємством, організацією; довідку про розмір середньомісячної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості працівників та інвалідів, які мають на підприємстві, в організації основне місце роботи, за попередній звітний (податковий) період; копії податкових та фінансових звітів (податкову декларацію з податку на прибуток підприємства, звіт про суми податкових пільг, баланс підприємства, організації (форма 1) та звіт про фінансові результати (форма 2) за попередній звітний (податковий) період). Зазначений перелік документів для отримання дозволу є вичерпним.

Строки подання документів підприємством, організацією визначені пунктом 4 вказаного Порядку диференціюються в залежності від наявності дозволу: для тих, які мали дозвіл, - не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії дозволу; для тих, які не мали дозволу, - не пізніше ніж за один місяць до початку кварталу, з якого підприємство, організація планує отримати дозвіл.

За правилами пункту 5 Порядку №1010, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, Міністерство соціальної політики Автономної Республіки Крим розглядають подані підприємством, організацією документи та приймають відповідне розпорядження протягом строку, визначеного пунктом 7 цього Порядку.

В свою чергу, згідно з пунктом 7, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, Міністерство соціальної політики Автономної Республіки Крим: протягом 15 робочих днів з дня надходження документів підприємства, організації, але не менш як за 15 робочих днів до початку кварталу, з якого підприємство, організація планує отримати дозвіл, приймають розпорядження про доцільність надання або відмови в наданні, скасування дозволу підприємству, організації, що отримали за попередній звітний (податковий) рік дохід, який враховується під час визначення об`єкта оподаткування, в обсязі більш як 8400 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої відповідно до законодавства станом на 1 січня поточного року, і протягом трьох робочих днів надсилають Мінсоцполітики відповідне розпорядження, висновок-пропозицію та документи; протягом 30 робочих днів з дня надходження документів підприємства, організації приймають розпорядження про надання або відмову в наданні, скасування дозволу підприємству, організації, що отримали за попередній звітний (податковий) рік дохід, який враховується під час визначення об`єкта оподаткування, в обсязі менш як 8400 розмірів мінімальної заробітної плати.

Відповідно до пункту 11 Порядку №1010 рішення про відмову в наданні дозволу приймається Мінсоцполітики, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, Міністерством соціальної політики Автономної Республіки Крим у разі: подання підприємством, організацією документів не в повному обсязі; виявлення недостовірних даних у поданих підприємством, організацією документах; невиконання підприємством, організацією вимог пункту 2 цього Порядку.

Відповідно до Положення "Про комісію з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській області", затвердженого розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 21.08.2013 №455, комісія є дорадчим органом голови облдержадміністрації з питань надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування та щодо доцільності надання поворотної та безповоротної фінансової допомоги, дотації, позики підприємствам та організаціям громадських організацій інвалідів у Рівненській області. Комісія відповідно до покладених на неї завдань, поміж іншого, розглядає подані до облдержадміністрації підприємствами та організаціями документи для отримання дозволів на право користування пільгами з оподаткування та: протягом 10 робочих днів з дня надходження документів підприємства, організації вносить пропозиції голові обласної державної адміністрації про доцільність надання або відмови в наданні, скасування дозволу підприємству, організації, що отримали за попередній звітний (податковий) рік дохід в обсязі більш як 8400 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої відповідно до законодавства станом на 1 січня поточного року (далі - 8400 розмірів мінімальної заробітної плати), для надсилання Мінсоцполітики відповідного висновку-пропозиції та документів; протягом 20 робочих днів з дня надходження документів підприємства, організації вносить пропозиції щодо прийняття рішення головою обласної державної адміністрації про надання або відмову в наданні, скасування дозволу підприємству, організації, що отримали за попередній звітний (податковий) рік дохід в обсязі менш як 8400 розмірів мінімальної заробітної плати. Організаційною формою роботи комісії є засідання, які проводяться не рідше одного разу на квартал або у міру надходження документів. У разі необхідності можуть скликатися позачергові засідання. Рішення щодо проведення позачергових засідань приймає голова комісії, а в разі його відсутності - заступник голови комісії. Рішення комісії оформляється протоколом, який підписує голова та секретар комісії. Разом з рішенням готується проект розпорядження голови адміністрації.

Як устанолвено судами, Підприємством для отримання дозволу на право користування пільгами з оподаткування 28.02.2018 було подано Рівненській обласній державній адміністрації заяву і пакет документів.

20.03.2018 відбулося засідання комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів у Рівненській області. Протоколом засідання зафіксовано ряд зауважень до документів Підприємства, в тому числі і щодо того, що розмір середньомісячної заробітної плати в еквіваленті повної зайнятості інваліда становить менше законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати. На засіданні вирішено, що Підприємство не відповідає всім критеріям, визначеним Порядком №1010 та соціальна значимість Підприємства не обґрунтована. І саме на цій підставі Комісія рекомендувала голові Рівненської обласної державної адміністрації прийняти розпорядження про відмову даному підприємству у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування.

Ураховуючи зазначене, колегія суддів вважає правильними висновки судів, що у даному випадку Комісія з питань діяльності підприємств та організацій інвалідів Рівненської області є лише дорадчим органом голови облдержадміністрації з питань надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування і жодного рішення, визначеного Порядком №1010 не уповноважена приймати, а її протокольне рішення від 20.06.2018 не є індивідуальним актом правової дії, яким порушуються права позивача.

Водночас, як установлено судами Підприємство 28.02.2018 звернулося до Рівненської обласної державної адміністрації із заявою за вх.№1590/0/01-34/18 про надання підприємству дозволу на право користування пільгами з оподаткування.

З урахуванням вимог пункту 7 Порядку №1010 строк для прийняття Рівненською обласною державною адміністрацією рішення спливав 11.04.2018.

Підприємством подані документи на усунення недоліків, виявлених Комісією з питань діяльності підприємств та організацій інвалідів Рівненської області згідно з протоколом від 20.03.2018, упродовж 22 - 23 березня 2018 року, тобто в межах такого строку.

Разом з тим, Комісією вказані документи своєчасно розглянуті не були, а відповідне питання винесено на розгляд Комісії лише 11.04.2018. Комісією подані Підприємством документи не розглядались, жодні зауваження чи пояснення в протоколі не зазначені.

Колегія суддів не може прийняти доводи скаржника про несвоєчасне подання відповідачем документів, оскільки пунктом 4 Порядку №1010 визначено строк подання документів, які були дотримані відповідачем.

30.03.2018 головою Рівненської обласної державної адміністрації без урахування поданих Підприємством документів прийнято розпорядження №183 про відмову Підприємству у наданні дозволу на право користування пільгами з оподаткування.

Ураховуючи встановлені судами обставини, колегія суддів погоджується з висновками судів про передчасність прийняття оспорюваного рішення.

Відповідач у доводах касаційної скарги не спростовує висновків судів попередніх інстанцій. Відповідач касаційною скаргою не обґрунтував і не зазначив, у чому полягає неправильне застосування судами норм матеріального права.

Відповідач у касаційній скарзі фактично просить про переоцінку, додаткову оцінку доказів, що знаходиться поза межами касаційного перегляду встановленими частиною другою статті 341 КАС України, якою передбачено, що суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

Підсумовуючи викладене, Верховний Суд дійшов висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності до норм матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Порушень норм матеріального права, які могли призвести до зміни чи скасування рішень суду не встановлено.

Керуючись статтями 341 349 350 355 356 359 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Рівненської обласної державної адміністрації залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16.10.2018 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.04.2019 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

СуддіЛ.І. Бившева В.В. Хохуляк Р.Ф. Ханова