ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 824/1022/18-а
адміністративне провадження № К/9901/12050/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Васильєвої І.А., Чумаченко Т.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Капітела» на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2019 (колегія суддів: Кузьмишин В.М., Боровицький О. А., Сушко О.О.) у справі № 824/1022/18-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Капітела» до Головного управління ДФС у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «Капітела» звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області №575 від 14.09.2018 «Про проведення документальної планової перевірки ТОВ «Капітела» код 41367879».
Позовні вимоги мотивовані тим, що спірний наказ видано з порушенням вимог чинного податкового законодавства, відповідно до яких документальна планова перевірка проводиться згідно з планом-графіком перевірок на поточний рік, який має бути оприлюднений на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. В плані - графіку на поточний 2018 рік (додаткові матеріали Розділ 1) позивач серед юридичних осіб, зазначених в таблиці, не значиться, відтак підстави, указані в наказі №575 від 14.09.2018 р. відсутні. У зв`язку з наведеними обставинами, позивач вважає, що оскаржуваний наказ є безпідставним та підлягає скасуванню.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 10.12.2018 вказаний позов було задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області, оформлене наказом №575 від 14.09.2018 «Про проведення документальної планової перевірки ТОВ «Капітела».
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що включення до затвердженого і оприлюдненого річного плану-графіка проведення перевірок в поточному році інших платників податків не відповідає нормам пункту 77.1 статті 77 Податкового кодекс України, у зв`язку із чим спірний наказ є незаконним.
Натомість суд апеляційної інстанції, постановою від 20.03.2019 рішення суду першої інстанції було скасовано, у задоволені позову відмовлено. Колегія суддів відзначила, що під час прийняття наказу від 14.09.2018 №575 ГУ ДФС України у Чернівецькій області не вирішувалось питання щодо включення ТОВ «Капітела» до плану-графіку проведення планових документальних перевірок на поточний 2018 рік. Тоді як сам наказ був підписаний уповноваженою особою відповідача та містить всі необхідні реквізити, а тому такий не підлягає скасуванню.
Не погоджуючись з рішеннями суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій просить його скасувати, залишивши в силі рішення суду першої інстанції вказуючи про те, що суд апеляційної інстанції, допустивши порушення норм матеріального права, застосував приписи підзаконного акту, хоча вищу юридичну силу має норми Закону, яким в даних правовідносинах є Податковий кодекс України, який вірно був застосований судом першої інстанції.
В письмовому відзиві на вказану касаційну скаргу позивача, які надійшли до Верховного Суду відповідач просив її залишити без задоволення, а оскаржуване нею постанову суду апеляційної інстанції без змін.
Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги, з таких підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ «Капітела» зареєстровано, як суб`єкт господарювання та взято на облік 1 червня 2017 року, податковий номер 41367879.
Державною фіскальною службою України 25 грудня 2017 року оприлюднено план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік, згідно якого ТОВ «Капітела» у категорії ризикових не перебувало, проведення перевірки позивача не передбачалось.
Проаналізувавши показники діяльності ТОВ «Капітела» за 2017 рік, контролюючим органом встановлено ризики несплати до бюджету податків, а тому відповідно до Порядку №524 внесено відповідні коригування плану-графіка та згідно листа ГУ ДФС України у Чернівецькій області від 30.03.2018 №1552/8/24-13-14-06-07 включено позивача до проекту коригування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків в квітні 2018 року із запланованим місяцем проведення перевірки - вересень 2018 року.
Вказане коригування затверджене рішенням ДФС України від 13.04.2018 №11230/7/99-99-14-03-01-17 та розміщене на офіційному веб-сайті ДФС України.
14.09.2018 ГУ ДФС України у Чернівецькій області, керуючись п.п.20.1.4 п.20.1 статті 20, п.77.1, п.77.4, статті 77, п.82.1 статті 82 ПК України (відповідно до плану-графіка проведення документальних планових перевірок) прийнято наказ №575 «Про проведення документальної планової перевірки ТОВ «Капітела» з 28.09.2018 тривалістю 20 робочих днів, за період з 01.06.2017 по 30.06.2018 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства.
Суд звертає увагу на те, що в постановах Верховного Суду неодноразово викладалися висновки у справах з подібними правовідносинами, зокрема у справі №826/11217/18 у якій зазначено наступне.
Відповідно до статті 77 Податкового кодексу України з метою удосконалення організації роботи з формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків Міністерством фінансів України затверджено Порядок №524. Згідно з абзацами другим - четвертим пункту 1 розділу І Порядку №524 річний план-графік для документальних планових перевірок щодо дотримання податкового, валютного та іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, складається відповідно до вимог статті 77 Податкового кодексу України.
План-графік документальних планових перевірок щодо дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів, складається з квартальних планів-графіків відповідно до вимог статті 346 Митного кодексу України.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. Оновлення річного плану-графіка здійснюється у разі його коригування.
Нормами статті 77 Податкового кодексу України не передбачено коригування (оновлення) вже оприлюдненого плану-графіка, як і не передбачено можливості формування місячних, квартальних чи інших різновидів планів-графіків перевірок щодо дотримання податкового законодавства та не встановлено строки для їх оприлюднення, не закріплено право контролюючого органу на коригування (оновлення) оприлюдненого плану-графіка перевірок.
Згідно з Порядком №524 план-графік для документальних планових перевірок щодо дотримання податкового законодавства має бути річним; формування квартального плану-графіка передбачено тільки для проведення перевірок з питань державної митної справи.
Включення до затвердженого і оприлюдненого річного плану-графіка проведення перевірок в поточному році інших платників податків не відповідає нормам пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України. Врегулювання порядку проведення податкових перевірок на рівні закону свідчить, що законодавцем це питання розуміється в контексті гарантій прав платників податків. Ці гарантії однорідні із загальними гарантіями захисту від необмеженого державного контролю. Так, відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.
Саме як уточнення, витравлення помилки стосовно вже включених до оприлюдненого відповідно до пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України плану-графіка платників податків слід розуміти можливість оновлення річного плану-графіка у разі його коригування.
Встановлене статями 75-81 Податкового кодексу України правове регулювання податкових перевірок визначає певні обов`язкові умови та порядок прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок, дотримання яких може бути належною підставою для прийняття керівником податкового органу наказу про проведення перевірки.
Процедурні порушення при призначенні перевірки мають наслідком протиправність прийнятого керівником податкового органу наказу про проведення перевірки.
Така правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постанові від 27 січня 2015 року (справа №21-425а14), відповідно до якої лише дотримання умов та порядку прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок може бути належною підставою для видання наказу про проведення перевірки.
Аналізуючи рішення суду апеляційної інстанції, Суд дійшов до висновку, що суд апеляційної інстанції переглянув судове рішення у справі №824/1022/18-а в супереч висновку Верховного Суду викладеного у постанові щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
Водночас суд першої інстанції правильно задовольнив позов, скасувавши оскаржуваний позивачем наказ про призначення відносно Товариства планової перевірки, як такої яка не була зазначена у графіку-плані по її призначення і проведенні у строк визначений приписами Податкового кодексу України.
Підсумовуючи викладене, Суд касаційної інстанції прийшов до висновку, що судом апеляційної інстанції помилково скасовано рішення суду першої інстанції, яке прийнято на підставі повного та всебічного дослідження обставин справи з дотриманням вимог законодавства.
Відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
Зважаючи на викладене, постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню, а помилково скасоване рішення суду першої інстанції - залишенню в силі.
Керуючись статтями 341 345 349 352 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Капітела» задовольнити.
Постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2019 скасувати та залишити в силі рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 10.12.2018.
Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає.
СуддіВ.П. Юрченко І.А. Васильєва Т.А. Чумаченко