ПОСТАНОВА
Іменем України
09 березня 2021 року
Київ
справа №855/17/21
адміністративне провадження №А/9901/14/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Соколова В. М.,
суддів: Білак М. В., Єресько Л. О.
за участю:
секретаря судового засідання - Совяк-Круковського М. В.,
представника позивача Пономарьова Д. Г.,
представника відповідача Зозулі Т. М.,
розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2021 року (судді Федотов І. В., Сорочко Є. О., Василенко Я. М.) у справі № 855/17/21 за позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
04 березня 2021 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі альтернативно - відповідач, ЦВК або Комісія), у якому просив:
- визнати протиправною та скасувати Постанову Центральної виборчої комісії № 93 від 03 березня 2021 року «Про форму, колір і текст виборчих бюлетенів з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатних виборчих округах № 50 та № 87» (далі - спірна постанова) у частині затвердження форми, кольору і тексту виборчого бюлетеня з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87;
- зобов`язати ЦВК повторно затвердити форми, колір і текст виборчого бюлетеня з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні щодо необхідності проставлення порядкових номерів відповідних граф бюлетеня, у яких міститься інформація про персональні дані кандидатів у народні депутати України та їх кольорових фотографій.
Позовні вимоги мотивовані тим, що серед кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87, зареєстровано три кандидати з тотожними прізвищем та ім`ям, водночас у двох із них повністю збігаються прізвище, ім`я та по батькові. На думку скаржника такі факти свідчать про наявність ознак виборчої технології «двійників» у висуванні ОСОБА_1 , 1974 року народження, яка вводить в оману виборців під час голосування та має своїм наслідком спотворення результатів волевиявлення громадян. Саме тому, на думку позивача, з метою уникнення перекручення волевиявлення виборців за наявності вже зареєстрованих однофамільців, одним із варіантів можливого розмежування таких кандидатів є розміщення їх у виборчому бюлетені в алфавітному порядку із присвоєнням їм порядкового номеру та передбачити розміщення кольорових фотографій кандидатів у народні депутати України. Водночас, спірною постановою ЦВК затверджено форму виборчого бюлетеня, яка не містить порядкових номерів кандидатів та не передбачає розміщення їх кольорових фотографій. Указане, на думку скаржника, свідчить про порушення ЦВК покладених на неї завдань та призведе до помилкового розуміння виборцями зробленого ними вибору, чим порушить принцип вільних виборів та спотворить результати волевиявлення виборців по виборчому окрузі № 87.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Шостий апеляційний адміністративний суд рішенням від 05 березня 2021 року відмовив у задоволенні позову кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 .
Також ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2021 року відмовлено у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.
Відмовляючи у задоволенні позову, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов висновку, що законодавець делегував ЦВК повноваження установлювати форму та затверджувати текст виборчих бюлетенів, однак визначив чіткий (конкретний) перелік відомостей, які повинен містити текст виборчого бюлетеня. Таким чином установлення форми виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України повністю віднесено до дискреційних повноважень ЦВК. Суд зауважив, що виборчим законодавством не установлено вимог щодо обов`язкового проставлення нумерації кандидатів та розміщення їх кольорових фотографій у виборчих бюлетенях.
Суд зазначив, що невстановлення у виборчому бюлетені порядкових номерів кандидатів у народні депутати України та їх кольорових фотографій не може впливати на волевиявлення виборців, їхній вільний та усвідомлений вибір, а тим більше призвести до спотворення результатів виборів чи делегітимізації виборчого процесу, оскільки виборці забезпечуються належним доступом до інформації про кандидатів.
Суд указав, що будь-яких доказів неправомірності прийнятого ЦВК спірного рішення позивачем не надано. Крім того зазначив, що позовна вимога щодо зобов`язання відповідача повторно затвердити форму, колір і текст виборчого бюлетеня, а саме з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні щодо необхідності проставлення порядкових номерів відповідних граф бюлетеня та розміщення кольорових фотографій кандидатів у народні депутати України, є прямим втручанням у компетенцію державного органу - ЦВК.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника та виклад позиції ( відзив та пояснення) інших учасників справи
Представник позивача - довірена особа Лукач С. І. 07 березня 2021 року подав на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2021 року апеляційну скаргу, у якій просить скасувати це рішення та постановити нове, яким задовольнити позовні вимоги.
Обґрунтовуючи свої вимоги, з-поміж іншого, зазначив про те, що висновок суду першої інстанції про відсутність порушеного права, яке потребувало б захисту та про втручання у повноваження ЦВК є помилковим. Посилання суду на відсутність у абзаці другому частини четвертої статті 80 Закону України «Про вибори народних депутатів України» (далі - Закон № 4061-VI) положень щодо розміщення у виборчому бюлетені нумерації граф кандидатів та фотографій, не можуть бути законним обґрунтуванням правомірності спірної постанови ЦВК, адже така стаття не містить виключного переліку реквізитів форми виборчого бюлетеня.
Переконує, що посилання суду на положення інших законів України, предметом правого регулювання яких є організація підготовки та проведення місцевих виборів чи виборів народних депутатів України, не обґрунтовує відсутність у ЦВК повноважень встановити форму виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України з нумерацією відповідних граф та передбаченням кольорових фотографій кандидатів поряд із текстовою частиною виборчого бюлетеня. На думку апелянта, такі дії (за наявності вже зареєстрованих кандидатів однофамільців - ОСОБА_1 та ОСОБА_3 ) могли бодай якось зменшити ймовірність введення виборців в оману та стати запорукою дотримання принципів та засад виборчого процесу, гарантованих Конституцією України.
Додав, що передбачення нумерації кандидатів та їх кольорових фотографій, дало б змогу виборцям чітко ідентифікувати кандидатів, забезпечило б належний процес волевиявлення громадян та призвело б до об`єктивного результату виборів.
На спростування висновку суду першої інстанції про те, що обставини прийняття та висновки викладені у постанові Вищого адміністративного суду України від 22 грудня 2009 року № А-67/09 не є подібними до обставин цієї справи, оскільки редакція статті 71 Закону України «Про вибори Президента України» від 2009 року та редакція цієї статті у 2014 року змінювались, апелянт указує, що жодна редакція не містила вимог нумерації відповідних граф, водночас суд у справі № А-67/09 зробив висновки про необхідність затвердження форми виборчого бюлетеня із нумерацією його відповідних граф.
Ухвалою від 08 березня 2021 року Верховний Суд відкрив апеляційне провадження за вказаною апеляційною скаргою кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 . Судовий розгляд цієї справи призначено на 09 березня 2021 року о 11:00 год. Про місце, дату і час судового засідання учасники справи повідомлені належним чином.
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначив, що вимоги позивача необґрунтовані і підстав для їх задоволення немає. Зокрема зазначив, що затвердження форми і тексту виборчого бюлетеня належить до дискреційних повноважень ЦВК, які обмежуються законодавчо встановленими вимогами щодо відомостей, які обов`язково мають міститися у виборчих бюлетенях з виборів народних депутатів України. Переконував, що ЦВК приймаючи спірну постанову діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги та з наведених у ній мотивів, просив їх задовольнити.
Представник відповідача просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги і залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Колегія суддів, заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, установила наступне.
Установлені обставини справи
Постановою ЦВК від 27 листопада 2020 року № 522 «Про призначення проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 (Івано-Франківська область)», відповідно до частини п`ятої статті 15, частини шостої статті 16, статті 106 Закону, підпункту 2 пункту 2 розділу ХХХХII «Прикінцеві та перехідні положення» Виборчого кодексу України, ЦВК призначила проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 Івано-Франківська область на неділю, 28 березня 2021 року та оголосила про початок виборчого процесу цих виборів з 27 січня 2021 року.
Постановою ЦВК від 09 лютого 2021 року № 46 «Про реєстрацію кандидата в народні депутат України ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року» ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 від політичної партії «ЗА МАЙБУТНЄ».
Постановою ЦВК від 02 березня 2021 року № 89 «Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року» зареєстровано кандидатами у народні депутати України у одномандатному виборчому окрузі № 87 (Івано- Франківська область) на умовах самовисування наступних осіб:
- ОСОБА_1 , народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в місті Києві, громадянин України, протягом останніх п`яти років проживає на території України, освіта вища, тимчасово не працює, безпартійний, проживає у селі Дзвінкове Фастівського району Київської області, судимість відсутня, самовисування;
- ОСОБА_3 , народився ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Києві, громадянин України, протягом останніх п`яти років проживає на території України, освіта професійно-технічна, електрозварник ручної зварки, ГОВ «ЮНІБІЛД», безпартійний, проживає в місії Києві, судимість відсутня, самовисування.
Зважаючи на вказані обставини, з метою забезпечення вільного формування та виявлення волі виборців, недопущення дій спрямованих на спотворення результатів народного волевиявлення, делегітимізації виборчого процесу, порушення принципів та засад виборчого процесу, гарантованих Конституцією України виборчих прав громадян, позивач звернуся до ЦВК із заявами, в яких просив при затвердженні форми, кольору і тексту виборчого бюлетеня з проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 передбачити розміщення у виборчому бюлетені кольорових фотографій та порядкових номерів кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року.
У задоволенні вказаних заяв відповідачем було відмовлено.
ЦВК 03 березня 2021 року прийнято постанову № 93 «Про форму, колір і текст виборчих бюлетенів з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатних виборчих округах № 50 та № 87», якою затверджено форму і текст виборчих бюлетенів з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатних виборчих округах № 50 та № 87.
Оскільки затвердженні указаною постановою ЦВК форми виборчих бюлетенів не містять кольорових фотографій та порядкових номерів кандидатів у народні депутати України, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції
Згідно з частиною першою статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Верховний Суд, заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги в межах, визначених статтею 308 КАС України, дійшов наступних висновків.
В силу частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Стаття 71 Конституції України визначає, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом (частина третя статті 77 Основного Закону).
Таким спеціальним законом, що підлягає застосуванню до спірних правовідносин, є Закон України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI «Про вибори народних депутатів України» (далі - Закон № 4061-VI), який втратив чинність 1 січня 2020 року у зв`язку з прийняттям Виборчого кодексу України, крім положень щодо організації та проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.
Згідно з частиною п`ятою статті 15 Закону № 4061-VI проміжні вибори депутата призначаються Центральною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата, обраного в одномандатному окрузі.
Частиною другою статті 106 Закону № 4061-VI встановлено, що проміжні вибори депутата в одномандатному окрузі проводяться в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування рішення про їх призначення. Утворення виборчих комісій, висування і реєстрація кандидатів у депутати та інші виборчі процедури проводяться в порядку, встановленому цим Законом з особливостями, передбаченими у статті 107 цього Закону.
Відповідно до положень частини першої статті 30 Закону № 4061-VI повноваження Центральної виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів депутатів визначаються цим Законом, Законом України від 30 червня 2004 року № 1932-IV «Про Центральну виборчу комісію» (далі - Закон № 1932-IV) та іншими законами України.
За частиною першою статті 1 Закону № 1932-IV ЦВК є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Згідно з частиною другою статті 3 Закону № 1932-IV Комісія та її члени зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.
Стаття 19 указаного Закону визначає повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України. Зокрема, Комісія затверджує форму, колір, текст виборчого бюлетеня для голосування в загальнодержавному виборчому окрузі та форму, колір, текст виборчого бюлетеня для голосування в одномандатних виборчих округах, забезпечує їх виготовлення.
Зазначені положення кореспондуються з пунктом 14 частини другої статті 30 Закону № 4061-VI, відповідно до яких Комісія затверджує форму, колір і текст виборчого бюлетеня для голосування в загальнодержавному окрузі та в одномандатних виборчих округах; забезпечує централізоване виготовлення у необхідній кількості та облік виборчих бюлетенів і передає їх окружним виборчим комісіям.
Отже, саме на ЦВК держава поклала обов`язок забезпечення організації і проведення виборів народних депутатів України, складовою якого є затвердження форми, кольору і тексту виборчого бюлетеня.
Як зазначалося вище, на виконання визначених законом повноважень ЦВК 03 березня 2021 року прийняла постанову № 93 «Про форму, колір, і текст виборчих бюлетенів з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатних виборчих округах № 50 та № 87».
Виникнення спірних правовідносин обумовлено незгодою позивача з формою виборчого бюлетеня, затвердженого спірною постановою відповідача, а саме в частині непроставлення у ньому порядкових номерів відповідних граф бюлетеня, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів у народні депутати України та їх кольорових фотографій.
Зазначені обставини виникли у зв`язку із тим, що серед кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87, зареєстровано три кандидати з тотожними прізвищами та іменами, при цьому у двох із них повністю збігаються прізвище, ім`я та по батькові.
Особливості вимог до виборчого бюлетеня визначаються статтями 80 та 107 Закону № 4061-VI.
Так, згідно з частиною першою статті 80 вказаного Закону голосування виборців на виборах депутатів здійснюється за допомогою виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України (далі - виборчий бюлетень).
Відповідно до частини другої статті 80 Закону № 4061-VI форма, колір і текст виборчих бюлетенів для голосування в загальнодержавному окрузі та в одномандатних виборчих округах затверджуються ЦВК не пізніш як за п`ятдесят три дні до дня голосування. Виборчі бюлетені для голосування в загальнодержавному окрузі та в одномандатних виборчих округах мають бути різного кольору. Ступені захисту виборчого бюлетеня встановлюються ЦВК.
За приписами статті 107 Закону № 4061-VI, яка регулює особливості підготовки і проведення повторних, проміжних та позачергових виборів депутатів визначено, що форма, колір і текст виборчого бюлетеня для голосування в загальнодержавному окрузі та в одномандатних округах затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за двадцять чотири дні до дня голосування.
Виборчий бюлетень повинен містити назву та дату проведення виборів депутатів, позначення (загальнодержавний чи одномандатний) виборчого округу, номер одномандатного округу або позначення, що він є закордонним, номер виборчої дільниці, а також позначені місця для печатки дільничної виборчої комісії. Текст виборчого бюлетеня викладається державною мовою і повинен бути розміщений на одному аркуші та лише з одного боку (частина третя статті 80 Закону № 4061-VI).
За приписами абзацу другого частини четвертої статті 80 Закону № 4061-VI у виборчому бюлетені для голосування в одномандатному окрузі зазначаються в алфавітному порядку прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності) зареєстрованих у цьому окрузі кандидатів у депутати з відомостями про рік народження, освіту, посаду (заняття), місце роботи, місце проживання, партійність, а також суб`єкт висування кожного кандидата. Ліворуч від прізвища кожного кандидата розташовується порожній квадрат.
Отже наведеними положеннями виборчого законодавства визначено вимоги до виборчого бюлетеня для голосування в одномандатному окрузі та чіткий перелік відомостей, які повинні міститися у його тексті. При цьому, серед перелічених обов`язкових відомостей відсутні порядкові номери відповідних граф бюлетеня, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів у народні депутати України.
Не зазначено там і про обов`язковість розміщення кольорових фото кандидатів у народні депутати України.
У даному випадку, через наявність кандидатів у народні депутати України з однаковими ідентифікаційними даними, зокрема прізвищем, ім`ям та по батькові, такі кандидати розміщені у виборчому бюлетені у порядку зростання їхніх дат народження, що не суперечить положенням Закону № 4061-VI, оскільки дата народження кандидата підлягає обов`язковому зазначенню у виборчому бюлетені.
За такого правового регулювання спірних правовідносин колегія суддів приходить до висновку, що правові підстави для зобов`язанням ЦВК внести зміни (шляхом повторного затвердження форми, кольору і тексту виборчого бюлетеня) до спірної постанови від 03 березня 2021 року № 93 щодо присвоєння порядкових номерів кандидатів як елементу тексту виборчого бюлетеня - відсутні.
Також законодавчі норми не передбачають можливості відображення у виборчому бюлетені фотографій кандидатів.
Водночас колегія суддів звертає увагу на те, що затвердження форми і тексту виборчого бюлетеня належить до дискреційних повноважень ЦВК, які обмежуються законодавчо встановленими вимогами щодо відомостей, які мають міститися у виборчих бюлетенях з виборів народних депутатів.
На підставі викладеного та з огляду на те, що законодавством про вибори народних депутатів України не встановлено вимог щодо необхідності зазначення у виборчому бюлетені порядкового номеру рядка з інформацією про кандидата у народні депутати, колегія суддів критично оцінює твердження позивача про допущення ЦВК протиправної бездіяльності, яка полягає у невстановленні порядкових номерів у виборчому бюлетені, оскільки в такому разі будь-яка протиправна бездіяльність ЦВК відсутня.
Необґрунтованими є посилання апелянта про те, що ЦВК, затверджуючи форму, розмір, колір і текст виборчого бюлетеня формально підійшла до вирішення даного питання, посилаючись на загальні норми законодавства, не врахувавши обставин цієї виборчої компанії, які вимагають від ЦВК вжиття рішучих заходів.
Згідно з частиною другою статті 10 Регламенту Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою Комісії від 26 квітня 2005 року № 72 (далі - Регламент), основною організаційною формою діяльності Комісії є її засідання. На засіданні Комісії може бути розглянуто будь-яке питання, яке відповідно до цього та інших законів України належить до повноважень Комісії. Порядок ведення засідань Комісії та розгляду на засіданнях Комісії питань визначено статтею 11 вказаного Закону та статтями 15, 16 Регламенту. Зокрема, розгляд питання на засіданні Комісії може включати внесення пропозицій членами Комісії, їх обговорення та голосування за них.
Рішення Комісії приймаються на засіданні Комісії відкритим голосуванням більшістю голосів від складу Комісії.
3 березня 2021 року на засіданні ЦВК за участі представника політичної партії «ЗА МАЙБУТНЄ» Сомова А. Е розглядалося питання затвердження форми, кольору і тексту виборчого бюлетеня з проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87.
У ході розгляду відповідного питання на голосування членів ЦВК членом Комісії Греньом В. В. була подана пропозиція про зазначення номеру графи бюлетеня з інформацією про кандидатів у народні депутати України.
Проте, вказана пропозиція підтримана лише 5 членами Комісії, відтак прийнята не була, що підтверджується записом засідання ЦВК.
Таким чином, з метою обґрунтованого вирішення питання щодо затвердження форми, кольору і тексту виборчого бюлетеня з проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 ухваленню Комісією відповідного рішення передував ряд заходів (дій), спрямованих на детальне вивчення питання нумерації граф бюлетеня та кольорових фотографій кандидатів, що полягали, серед іншого, у з`ясуванні думки як зацікавлених сторін, так і безпосередньо членів ЦВК, які є суб`єктами прийняття відповідного рішення.
Ураховуючи, що законодавством про вибори народних депутатів України не установлено вимог щодо обов`язковості зазначення у виборчому бюлетені порядкового номеру рядка з інформацією про кандидата у народні депутати та його кольорової фотографії, дії щодо затвердження форми і тексту виборчого бюлетеня без встановлення таких реквізитів знаходяться у межах дискреційних повноважень ЦВК і не є свавільними.
У контексті зазначеного колегія суддів також вважає необґрунтованими доводи позивача про те, що відсутність нумерації граф бюлетеня та кольорових фотографій кандидатів не дозволить виборцям зробити вільний та усвідомлений вибір, порушить принцип рівності, спотворить результати волевиявлення, делегітимізує виборчий процес, призведе до порушення його принципів та засад.
Колегія суддів акцентує увагу на тому, що в силу положень статті 6 Закону № 4061-VI вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.
При цьому, зазначений Закон чітко визначає обсяг та джерела отримання виборцями інформації про кандидатів у народні депутати України з метою реалізації усвідомленого та поінформованого вибору, і така інформація не обмежується прізвищем, іменем, по батькові кандидата, а є більш повною.
Зокрема, до виборчого бюлетеня для голосування в одномандатних виборчих округах вносяться відомості в алфавітному порядку за прізвищами зареєстрованих кандидатів у народні депутати України із зазначенням прізвищ, імен, по батькові, року народження, місця проживання, місця роботи (занять), посади, партійності кандидата, суб`єкта висунення кандидата.
Крім того, за правилами частини 8 статті 59 Закону № 4061-VI перелік кандидатів у депутати, зареєстрованих в одномандатному окрузі, із зазначенням прізвища, власного імені (всіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року і місця народження, громадянства із зазначенням часу проживання на території України, відомостей про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, місця проживання, відомостей про наявність чи відсутність судимості, суб`єкта висування у семиденний строк після закінчення реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному окрузі оприлюднюється Центральною виборчою комісією в газетах «Голос України», «Урядовий кур`єр» та на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
За змістом частини п`ятої статті 63, частини сьомої статті 83 та частини двадцять першої статті 107 Закону ЦВК за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів депутатів, забезпечує виготовлення не пізніш як за десять днів до дня виборів інформаційних плакатів кандидатів у депутати, зареєстрованих в одномандатних округах. Плакати повинні містити біографічні відомості кандидата у народні депутати України, його передвиборну програму (обсягом до трьох тисяч дев`ятисот друкованих знаків) та фотокартку, подані ним при реєстрації. ЦВК погоджує з кандидатом у народні депутати України, зареєстрованим в одномандатному виборчому окрузі, текст та поліграфічне виконання його інформаційного плаката. Виготовлені інформаційні плакати політичних партій в установленому ЦВК порядку передаються відповідним виборчим комісіям. Відповідні інформаційні плакати в обов`язковому порядку розміщуються дільничною виборчою комісією у приміщенні для голосування або безпосередньо перед ним.
Відтак, невстановлення у виборчому бюлетені порядкових номерів кандидатів у народні депутати України та їх кольорових фотографій не може впливати на волевиявлення виборців, їхній вільний та усвідомлений вибір, тим більше призвести до спотворення результатів виборів чи делегітимізації виборчого процесу, оскільки виборці забезпечуються належним доступом до інформації про кандидатів.
Саме Закон № 4061-VI передбачає як загальне, так і спеціальне інформаційне забезпечення виборів, також можливість ведення кандидатами у народні депутати України передвиборної агітації. Виборчий бюлетень є лише інструментом за допомого якого проводиться голосування в день виборів.
Щодо твердження апелянта стосовно того, що за подібних фактичних обставин Комісія постановою від 15 грудня 2009 року № 492 затвердила форму і текст виборчого бюлетеня для голосування у день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму бюлетеня для повторного голосування з зазначенням порядкових номерів кандидатів варто зауважити, що обставини прийняття вказаної постанови не є подібними до обставин даної справи, оскільки спірні правовідносини, які є предметом розгляду у цій справі урегульовано іншими законами.
Оцінюючи в сукупності обставини цієї справи та наявні в ній докази, а також ураховуючи наведені правові положення законодавчих актів України, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновком суду першої інстанції, про те , що ЦВК вчинила необхідні дії для виконання законодавчо встановленого обов`язку щодо затвердження форми виборчого бюлетеня з проміжних виборів у народні депутати України 28 березня 2021 року.
Колегія суддів не знаходить підстав вважати, що спірна постанова ЦВК від 03 березня 2021 року № 93 якимось чином порушує права та законні інтереси позивача як кандидата у народні депутати України, у зв`язку із чим апеляційна скарга ОСОБА_1 задоволенню не підлягає.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки висновки суду першої інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення відсутні.
Висновки щодо розподілу судових витрат
При поданні апеляційної скарги у цій справі відповідачем не сплачено судового збору, а тому, з огляду на вимоги частини дев`ятої статті 273 КАС України, питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.
Відповідно до положень частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Таким чином при поданні позивачем позовної заяви підлягав сплаті судовий збір за на загальну суму 908,00 грн.
Підпунктом 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги, але не більше 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відтак, судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення суду, який підлягає сплаті позивачем, становить 1 362,00 грн.
Керуючись статтями 2 139 272 273 278 292 293 308 310 315 316 321 322 325 КАС України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2021 року у справі № 855/17/21 залишити без змін.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA798999980000031211256026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1 362 (одна тисяча триста шістдесят дві) гривні 00 копійок.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді В. М. Соколов
М. В. Білак
Л. О. Єресько