ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2020 року
м. Київ
Справа № 904/1460/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючий - Стратієнко Л.В.,
судді: Кондратова І.Д., Кролевець О.А.,
за участю секретаря судового засідання - Юдицького К.О.;
за участю представників:
позивача - Тарарук Л.Р.,
відповідача - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця",
на постанову Центрального апеляційного господарського суду
(головуючий - Коваль Л.А., судді - Верхогляд Т.А., Чередко А.Є.)
від 24.12.2019,
у справі за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнича компанія "Гірничодобувна промисловість"
про стягнення 2 818 190,16 грн,
В С Т А Н О В И В:
у квітні 2019 року АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до ТОВ "Виробнича компанія "Гірничодобувна промисловість" про стягнення 2 818 190,16 грн, з яких 2 725 741,92 грн - плата за користування вагонами та 92 448,24 грн - збір за зберігання вантажу.
Позовні вимоги обґрунтовані обставинами затримки вагонів з вини вантажовласника, у зв`язку з чим позивачем було складено акти про затримку вагонів та акти загальної форми, а також відомості щодо плати за користування вагонами на загальну суму 2 725 741,92 грн з ПДВ. Також позивачем нарахований на підставі ст. 46 Статуту залізниць України збір за зберігання рухомого складу на своїх осях на загальну суму 92 448,24 грн.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 20.08.2019 позов задоволено. Стягнуто з ТОВ "Виробнича компанія "Гірничодобувна промисловість" на користь АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" 2 818 190,16 грн.
Приймаючи рішення, місцевий господарський суд виходив з того, що позивачем надані належні та допустимі докази на підтвердження того, що затримка вагонів на станції підходу до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу відповідача, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником - ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, які складені відповідно до встановлених законодавством вимог. Також, суд дійшов висновку, що позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність залізниці передати вагони на під`їзну колію відповідача, щодо яких складено акти загальної форми.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 24.12.2019 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 20.08.2019 скасовано в частині стягнення плати за користування вагонами у сумі 134 128,20 грн. Прийнято в цій частині нове рішення про відмову у задоволенні позову. В решті рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 20.08.2019 залишено без змін.
Приймаючи постанову, апеляційний суд дійшов висновків стосовно безпідставності нарахування позивачем плати за користування вагонами, відправленими у період дії заборони на їх відправлення на адресу відповідача на загальну суму 134 128,20 грн. Судом встановлено, що на підставі звернення Львівської залізниці від 03.12.2018 № Д-2/1347, телеграфною вказівкою № ЦЦО/48 від 03.12.2018 AT "Українська залізниця" запроваджено обмеження на відвантаження всіх відправок вагонів на станцію «Скалат» Львівської залізниці на адресу ТОВ "Виробнича компанія "Гірничодобувна промисловість" з 08.12.2018. Введена заборона розповсюджувалася на всі відправки вагонів із іноземних залізниць, зокрема, щодо перевізників Угорської державної залізниці (код залізниці 55).
У січні 2019 року АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову апеляційного суду в частині відмови у стягненні 134 128,20 грн плати за користування вагонами, а рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 20.08.2019 - залишити без змін.
Підставами для скасування судового рішення позивач зазначає неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судом апеляційної інстанції. Посилається на неналежну правову оцінку апеляційного суду телеграфної вказівки №ЦЦО/48 від 03.12.2018. Умовами укладеного між сторонами договору про надання послуг №11287/ЦТЛ-2018 від 19.02.2018 передбачено, що замовник зобов`язаний відшкодувати перевізнику всі витрати, пов`язані з затримками вагонів, що виникли на станціях залізниць України з будь-яких причин, якщо вони не залежать від перевізника, а також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станції призначення та здійснювати оплату платежів, пов`язаних з цими затримками.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.
Як встановлено господарськими судами, 19.02.2018 між ПАТ «Українська залізниця» (перевізник) та ТОВ «Виробнича компанія «Гірничодобувна промисловість» (замовник) укладено договір про надання послуг № 11287/ЦТЛ-2018, предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні цього договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування вагоном перевізника не є орендною платою (п. 1.1 договору).
Надання послуг за цим договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами (п. 1.3 договору).
Згідно з п. 2.1 договору замовник зобов`язаний: надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через АС "Месплан" (п. 2.1.1 договору); сприяти виконанню узгодженого технологічного часу перебування вагонів на під`їзних коліях згідно з договором про експлуатацію під`їзної колії (договором про подачу та забирання вагонів), та не використовувати вагони, як місця для зберігання вантажів (п. 2.1.5 договору); оплачувати перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням вантажів та інші надані послуги з сум внесеної передоплати за кодом платника (п. 2.1.6 договору); самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов цього договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообігу, термін перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника (п. 2.1.6.1 договору): відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів, що виникли на станціях залізниць України, через: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірку вантажів перевізником (маси вантажу), митними та іншими державними органами контролю; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини, що не залежать від перевізника, а також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станції призначення та здійснювати оплату платежів, пов`язаних з цими затримками. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (п. 2.1.7 договору); виконувати усі юридичні дії, пов`язані з виконанням укладених договорів на підставі п. 2.2.1 цього договору, нести відповідальність за дії/бездіяльність третіх осіб, з якими укладено такі договори (п. 2.1.12 договору).
Замовник має право укладати договори на власний розсуд із підприємствами, які зацікавлені в перевезеннях вантажів, та виступати платником послуг з перевезення вантажу, користування вагонами та інших послуг, передбачених цим договором (п. 2.2.1 договору).
Розмір плати за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів (п. 3.1 договору).
Розмір плати за перевезення вантажу у вагоні перевізника (крім транспортерів перевізника, проїзду бригад супроводження великовагових транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад) складається з: плати за перевезення навантаженого вагону перевізника, яка визначається за тарифом визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника; компенсації витрат на перевезення у порожньому стані вагону перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезень вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 3 до цього договору; плати за використання вагону перевізника у вантажному та порожньому рейсах за нормативний термін доставки (п. 3.2 договору).
Розрахунки за цим договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" ПАТ "Укрзалізниця" (п. 4.1 договору).
Оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в п. 14.2 розділу 14 договору (п. 4.2 договору).
Сторони домовились про використання електронного документообігу (п. 8.1 договору).
Для організації електронного документообігу використовуються інформаційні системи, в тому числі: АС Клієнт УЗ, АС Месплан, ПАК АЕДО (програмно-апаратний комплекс "Архів електронного документообігу залізничного транспорту" з комплексною системою захисту інформації у відповідності до вимог законодавства України) (п. 8.2 договору).
Договір вступає в силу з моменту одностороннього підписання замовником договору в електронному вигляді з накладанням ЕЦП в АС "Месплан" або АС "Клієнт УЗ", або вчинення замовником будь-якої дії на виконання цього договору і діє з 20.02.2018 до 31.12.2018. Якщо жодна із сторін не звернеться письмово за один місяць до закінчення дії договору з пропозицією до іншої сторони про припинення його дії, то цей договір діє до надходження такої пропозиції і здійснення всіх розрахунків за виконані перевезення та надані послуги. Закінчення строку дії цього договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, які мали місце під час дії цього договору (п. 12.1 договору).
Сторони підписали додатки до договору: № 1 "Ставки плат за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами" (а.с. 24-25, т. 1), № 2 "Ставки плати за використання вагонів перевізника та плати за користування вагонами перевізника за межами України" (а.с. 25, т. 1), № 3 "Коефіцієнти порожнього пробігу до навантаженого" (а.с. 26, т. 1), № 4 "Протокол погодження договірної ціни (вартість плат та податкових зборів) при перевезенні вантажів на транспортерах перевізника, проїзду бригад супроводження великовагових транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад" (а.с. 26-27, т. 1).
01.05.2016 між Державним територіально-галузевим об`єднанням "Львівська залізниця" (залізниця) та ТОВ «Виробнича компанія "Гірничодобувна промисловість" (власник колії) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ТОВ «Виробнича компанія "Гірничодобувна промисловість" № Л/ДН-2/16/545/М/п (договір про експлуатацію залізничної колії) (а.с. 33, т. 1).
Згідно з Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить залізниці, що примикає до станції «Скалат» Львівської залізниці через стрілку № 16 і обслуговується власним локомотивом. Межею під`їзної колії є знак "Межа під`їзної колії", який встановлено на віддалі 51 м від стрілки примикання (п. 1 договору про експлуатацію).
Розгорнута довжина під`їзної колії складає 435 погонних метрів (п. 2 договору про експлуатацію). У межах смуги відведення під`їзною колією і спорудами власника колії зайнято ділянку землі площею 2400 кв.м. (п. 3 договору про експлуатацію). Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції з руху поїздів та сигналізації (п. 4 договору про експлуатацію).
Повідомлення про подачу вагонів на під`їзну колію передаються: агентом комерційним станції за тел. 0673543061 відповідального в денний період, 0673510103 директора - цілодобово (п. 5 договору про експлуатацію).
Вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з колій станції за вказівкою чергового по станції. Здавання вагонів проводиться на одній із колій станції по вказівці чергового по станції. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії (п. 6 договору про експлуатацію).
Максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається користувачу колії, становить 25 вагонів (п. 7 договору про експлуатацію).
Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю; відповідальний по телефону 3-15-97 комерційного агента станції, а час закінчення вантажних операцій підтверджується письмовим повідомленням, яке у двох примірниках подається на станцію (п. 8. договору про експлуатацію).
Максимальна переробна спроможність вантажних пунктів: щодо навантаження сипучих вантажів - 1 вагон, час - 25 хвилин, максимальна спроможність - 40 вагонів; щодо вивантаження мінеральних добрив із критих вагонів - 1 вагон, час - 2 год. 15 хвилин, максимальна спроможність-7 вагонів, із напіввагонів - 1 вагон, час - 1 год. 20 хвилин, максимальна спроможність - 10 вагонів.
При відсутності навантаження або вивантаження подача вагонів на відстій - 25 вагонів. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці (п. 1. договору про експлуатацію).
Для під`їзної колії встановлюються такі терміни перебування на ній вагонів: час на перестановку вагонів і маневрову роботу становить 1 година (п. 12 договору про експлуатацію).
Власник колії сплачує залізниці плату: за подачу, забирання вагонів; за користування вагонами (контейнерами) згідно з правилами користування вагонами і контейнерами, та згідно збірника тарифів розділ 5; за складування вантажів або примикання під`їзних колій у смузі відведення - користувач сплачує залізниці плату за утримання смуги відведення залізниці - згідно розрахунку відшкодування витрат, затвердженого Тернопільською дирекцією залізничних перевезень і утримується станцією до 10 числа поточного місяця (п. п. 16.1 - 16.3 договору про експлуатацію).
Цей договір укладається терміном на 5 років з 01.05.2016 по 01.05.2021 включно (п. 21 договору про експлуатацію).
01.12.2016 сторони уклали додаткову угоду № 1 до договору про експлуатацію залізничної колії, в якій вирішили п. 3 договору про експлуатацію викласти в редакції: "У межах смуги відведення залізниці під`їзною колією та спорудами користувача зайнято ділянку землі площею - кв.м"; п. 16.3 виключити.
Звертаючись до суду, позивач зазначав, що в листопаді - грудні 2018 року на адресу ТОВ "Виробнича компанія "Гірничодобувна промисловість" на станцію «Скалат» надходила велика кількість порожніх власних вагонів, на підтвердження чого надав Книгу прибуття вантажів (а.с. 35-90, т.1).
Як встановлено господарськими судами, частина вагонів затримувалася у місцях загального користування станції призначення в очікуванні звільнення вантажного фронту, про що складено акти загальної форми на віднесення на відповідальність вантажовласника ТОВ "Виробнича компанія "Гірничодобувна промисловість", підписані повноважними представниками вантажоодержувача: №№ 1503, 1505, 1507, 1508 від 24.11.2018 (а.с. 142-143, т. 1), №№ 1514, 1518, 1519 від 25.11.2018 (а.с. 144-146, т. 1), № 1520 від 26.11.2018 (а.с. 147, т. 1), № 1528 від 27.11.2018 (а.с. 148, т. 1), №№ 1545, 1549 від 29.11.2018 (а.с. 149-150, т. 1), №№ 1552, 1554, 1557 від 30.11.2018 (а.с. 151-153, т. 1), № 1564 від 02.12.2018 (а.с. 154, т. 1), № 1577 від 03.12.2018 (а.с. 155, т. 1), №№ 1586, 1587 від 04.12.2018 (а.с. 156-157, т. 1), № 1607,1609 від 08.12.2018 (а.с. 158-159, т. 1), № 1616, 1617 від 09.12.2018 (а.с. 160-161, т. 1), № 1631 від 11.12.2018 (а.с. 162, т. 1), № 1649 від 14.12.2018 (а.с. 163, т. 1).
Виконуючим обов`язки начальника служби перевезень регіональної філії "Львівська залізниця" AT "Укрзалізниця" видано накази про затримку вагонів на шляху руху у зв`язку зі зайнятістю станції «Скалат» іншими вагонами, адресованими відповідачу, та неможливістю прийняття вагонів, що знаходяться на підходах: № 328 від 24.11.2018 (а.с. 91, т.1), № 347 від 25.11.2018 (а.с. 92, т.1), № 364 від 26.11.2018 (а.с. 93, т.1), № 414 від 28.11.2018 (а.с. 94, т.1), № 442 від 29.11.2018 (а.с. 95, т.1), № 211 від 01.12.2018 (а.с. 96, т.1), № 38 від 03.12.2018 (а.с. 98, т.1), № 42 від 03.12.2018 (а.с. 97, т.1), № 100 від 09.12.2018 (а.с. 99, т.1), № 141 від 11.12.2018 (а.с. 100 т.1), № 197 від 14.12.2018 (а.с. 101, т.1), № 220 від 15.12.2018 (а.с. 102, т.1), № 292 від 20.12.2018 (а.с. 103, т.1).
За наведеним фактом станціями затримки вагонів «Бірки-Великі», «Зборів», «Злочів», «Озерна», «Красне» у порядку, передбаченому пунктами 9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, пунктом 9 Правил зберігання вантажів складено: акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 16 від 24.11.2018 на початок затримки вагонів за наказом № 328 (а.с. 104 т.1), відповідно до якого вагони затримані 24.11.2018 о 12 год. 8 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 16 від 05.12.2018 на закінчення затримки вагонів за наказом № 328 (а.с. 106 т.1), відповідно до якого закінчення затримки вагонів 05.12.2018 о 02 год. 35 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Бірки-Великі»), що перевозяться в поїзді № 3804 3609 026 3610 отримане відповідачем 24.11.2018 о 13 год. 05 хв. (а.с. 105 т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 17 від 25.11.2018 (а.с. 107 т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 347, відповідно до якого вагони затримані 25.11.2018 о 19 год. 31 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 17 від 06.12.2018 (а.с. 109 т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 347, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 06.12.2018 о 23 год. 14 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Бірки-Великі»), що перевозяться в поїзді № 1462 3700 365 3610 отримане відповідачем 25.11.2018 о 20 год. 00 хв. (а.с. 108 т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 18 від 26.11.2018 (а.с. 110 т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 364, відповідно до якого вагони затримані 26.11.2018 о 14 год. 20 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 18 від 09.12.2018 (а.с. 111т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 364, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 09.12.2018 о 11 год. 36 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Бірки-Великі»), що перевозяться в поїзді № 3564 3600 046 3610 отримане відповідачем 26.11.2018 о 15 год. 35 хв. (а.с. 110 т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 1 від 28.11.2018 (а.с. 112 т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 414, відповідно до якого вагони затримані 28.11.2018 о 09 год. 10 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 1 від 10.12.2018 (а.с. 114-115 т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 414, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 10.12.2018 о 17 год. 05 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Зборів»), що перевозяться в поїзді № 2742 3798 185 3610 отримане відповідачем 28.11.2018 о 10 год. 10 хв. (а.с. 113 т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 20 від 29.11.2018 (а.с. 116 т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 442, відповідно до якого вагони затримані 29.11.2018 о 15 год. 10 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 19 від 10.12.2018 (а.с. 118 т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 442, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 10.12.2018 о 09 год. 48 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Бірки-Великі»), що перевозяться в поїзді № 3564 3609 085 3610 отримане відповідачем 29.11.2018 о 16 год. 40 хв. (а.с. 117 т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 3 від 01.12.2018 (а.с. 119 т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 211, відповідно до якого вагони затримані 01.12.2018 о 09 год. 04 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 5 від 19.12.2018 (а.с. 120 т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 211, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 19.12.2018 о 11 год. 44 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Злочів»), що перевозяться в поїзді № 3802 3605 060 3610 отримане відповідачем 01.12.2018 о 10 год. 00 хв. (а.с. 119 т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 1 від 03.12.2018 (а.с. 121-122 т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 38, відповідно до якого вагони затримані 03.12.2018 о 10 год. 56 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 2 від 12.12.2018 (а.с. 124, т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 38, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 12.12.2018 о 15 год. 00 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Озерна»), що перевозяться в поїзді № 2758 3700 632 3610 отримане відповідачем 03.12.2018 о 12 год. 00 хв. (а.с. 123, т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 7 від 03.12.2018 (а.с. 125, т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 42, відповідно до якого вагони затримані 03.12.2018 о 17 год. 18 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 8 від 11.12.2018 (а.с. 126, т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 42, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 11.12.2018 о 12 год. 58 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Красне»), що перевозяться в поїзді № 3306 3700 550 3610 отримане відповідачем 03.12.2018 о 18 год. 35 хв. (а.с. 125 т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 21 від 09.12.2018 (а.с. 127, т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 100, відповідно до якого вагони затримані 09.12.2018 о 09 год. 30 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 21 від 19.12.2018 (а.с. 129, т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 100, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 19.12.2018 о 05 год. 39 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Бірки-Великі»), що перевозяться в поїзді № 1472 3700 641 3610 отримане відповідачем 09.12.2018 о 11 год. 00 хв. (а.с. 128, т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 22 від 11.12.2018 (а.с. 130, т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 141, відповідно до якого вагони затримані 11.12.2018 о 10 год. 54 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 20 від 14.12.2018 (а.с. 132, т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 141, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 14.12.2018 о 09 год. 56 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Бірки-Великі»), що перевозяться в поїзді № 3566 3609 049 3610 отримане відповідачем 11.12.2018 о 12 год. 00 хв. (а.с. 131, т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 8 від 14.12.2018 (а.с. 133, т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 197, відповідно до якого вагони затримані 14.12.2018 о 13 год. 48 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 11 від 22.12.2018 (а.с. 134-135, т. 1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 197, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 22.12.2018 о 09 год. 30 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Красне»), що перевозяться в поїзді № 3302 3700 157 3610 отримане відповідачем 14.12.2018 о 15 год. 10 хв. (а.с. 133, т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 25 від 15.12.2018 (а.с. 136, т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 220, відповідно до якого вагони затримані 15.12.2018 о 19 год. 40 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 22 від 21.12.2018 (а.с. 138, т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 220, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 21.12.2018 о 22 год. 24 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція Бірки-Великі), що перевозяться в поїзді № 3802 3609 011 3610 отримане відповідачем 16.12.2018 (а.с. 137, т.1); акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 26 від 20.12.2018 (а.с. 139, т.1) на початок затримки вагонів за наказом № 292, відповідно до якого вагони затримані 20.12.2018 о 19 год. 55 хв.; акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 23 від 23.12.2018 (а.с. 141, т.1) на закінчення затримки вагонів за наказом № 292, відповідно до якого закінчення затримки вагонів 23.12.2018 о 10 год. 12 хв.; повідомлення про затримку вагонів (станція «Бірки-Великі»), що перевозяться в поїзді № 3806 3600 001 3610 отримане відповідачем 21.12.2018 о 10 год. 50 хв. (а.с. 140, т.1).
Як встановлено господарськими судами, після прибуття на станцію «Скалат», у зв`язку із зайнятістю фронтів навантаження, деякі з затриманих вагонів знову простоювали в очікуванні звільнення вантажних фронтів, що підтверджується актами загальної форми станції «Скалат»: № № 1593, 1594, 1595, 1597 від 05.12.2018 (а.с. 164-165, т.1), № № 1634, 1636, 1637 від 11.12.2018 (а.с. 166-167, т.1), № № 1643, 1644, 1645 від 12.12.2018 (а.с. 167-168, т.1), № № 1646, 1647, 1648 від 13.12.2018 (а.с. 169-170, т.1), № № 1652, 1653 від 14.12.2018 (а.с. 170-171, т.1), №№ 1663, 1664 від 16.12.2018 (а.с. 171-172, т.1), № № 1670, 1672 від 17.12.2018 (а.с. 172-173, т.1), № 1673 від 18.12.2018 (а.с. 173, т.1), №№ 1678, 1679, 1680 від 19.12.2018 (а.с. 174-175, т.1), № № 1683, 1684 від 20.12.2018 (а.с. 175-176, т.1), №№ 1686, 1688, 1689, 1690, 1691, 1692 від 21.12.2018 (а.с. 176-179, т.1), № № 1694, 1695, 1696, 1697, 1698, 1699 від 22.12.2018 (а.с. 179-182, т.1), № № 1702, 1706 від 23.12.2018 (а.с. 182-183, т.1).
Акти загальної форми підписані представниками ТОВ «Виробнича компанія «Гірничодобувна промисловість».
На підставі ст. 42 Статуту залізниць України, якою передбачено, що залізниця зобов`язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу або до 12-ї години наступного дня, позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність залізниці передати вагони, щодо яких складено вищевказані акти загальної форми про затримку вагонів на станції призначення на під`їзну колію відповідача.
Враховуючи викладені обставини, позивачем нараховано та заявлено до стягнення плату за користування вагонами у загальній сумі 2 725 741,92 грн з ПДВ, яка включена до відомостей плати за користування вагонами (ф. ГУ-46) №№ 09121145, 09121146, 11121155, 11121156, 11121157, 12121164, 15121172, 17121179, 17121181, 18121187, 18121188, 19121195, 21121203, 21121204, 23121216, 23121217, 25121220, 27121229, 28121235, 21129003 (а.с. 184 - 210, т. 1).
Відомості зі сторони відповідача підписані з запереченнями: "дані для нарахування платежів не відповідають дійсності, відсутні підстави для нарахування та справляння платежів у зв`язку із введенням конвенційної заборони у зазначений період".
Окрім того, позивачем нарахований збір за зберігання вантажів у загальній сумі 92 448,24 грн з ПДВ за накопичувальними картками ф. ФДУ-92 № 18120459, 21120463, 25120468, 23120466, які з боку відповідача також підписані з аналогічними застереженнями (а.с. 211 - 214, т. 1).
11.02.2019 позивач звернувся до відповідача з претензією № 1/02-ДНЮ (а.с. 248, т. 1), в якій вимагав сплатити заборгованість.
Відповідач плату за користування вагонами у розмірі 2 725 741,92 грн та збір за зберігання вантажів у сумі 92 448,24 грн не сплатив, що і стало підставою для звернення позивача з позовом до суду.
Згідно з ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
Відповідно до ст. 3 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. № 457, дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.
Статтею 64 Статуту передбачено, що до залізничних під`їзних колій належать колії, що з`єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і які належать підприємствам, підприємцям, організаціям та установам незалежно від форм власності, а також громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності. Під`їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування.
Статтею 71 Статуту встановлено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Подача і забирання вагонів, а також маневрова робота на залізничних коліях, що належать підприємствам, здійснюються їх локомотивами. Якщо підприємство не має свого локомотива, подача і забирання вагонів та маневрова робота провадяться локомотивом залізниці за плату згідно з тарифом. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів). Експлуатація залізничних під`їзних колій, які мають свої локомотиви, повинна здійснюватися на основі єдиного технологічного процесу роботи під`їзної колії і станції примикання.
Відповідно до ст. 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Згідно зі ст. 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянам - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50% зазначених розмірів плати.
Пунктами 3, 6, 8 - 10, 12 Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 за № 113, передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6).
Час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій. Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери. Про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення. Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником). Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година. Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів.
Відповідно до п. 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (що не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість.
Згідно з п. 5, п. 8 Правил зберігання вантажів (статті 12, 46 Статуту), затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу. Збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).
Судами попередніх інстанцій встановлено, що частина прийнятих до перевезення позивачем вагонів були затримані у зв`язку зі скупченням на станції призначення вагонів, які прибули на адресу відповідача, з причин не прийняття вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням ним своїх колій.
Факт затримки вагонів на підходах до станції призначення та на станції «Скалат», правомірність дій АТ "Українська залізниця" підтверджується актами загальної форми ГУ-23, актами про затримку вагонів ГУ-23а, повідомленням про затримку вагонів, наказом на затримку вагонів, відомостями плати за користування вагонами ф. ГУ-46 оформленими працівниками залізниці у відповідності з вимогами діючих нормативно-правових документів.
За таких обставин, суди дійшли правильного висновку про обґрунтованість і доведеність позовних вимог у стягненні з відповідача на користь залізниці 2 591 613,72 грн плати за користування вагонами та 92 448,24 грн збору за зберігання вантажів.
У касаційній скарзі позивача викладена незгода з відмовою апеляційного суду у стягненні 134 128,20 грн плати за користування частиною вагонів, що були відправленні відповідачу після запровадження з 08.12.2018 обмеження на відвантаження всіх відправок вагонів на станцію «Скалат» Львівської залізниці.
Згідно зі статтею 29 Статуту залізниць України Укрзалізниця має право запроваджувати, за погодженням з Мінтрансом, тимчасові обмеження щодо перевезень в окремі райони під час стихійного лиха, виникнення інших надзвичайних обставин, скупчення нерозвантажених транспортних засобів у пунктах призначення.
Відповідно до статті 29 Статуту залізниць України приймання вантажів до перевезення може бути тимчасово припинене або обмежене, про що залізниця повідомляє вантажовідправника, в порядку, визначеному договором про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги, форма якого наведена у додатку 1 до Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за № 864/5085. Після одержання повідомлення відправник протягом 12 годин повинен припинити або обмежити до встановлених залізницею розмірів відвантаження продукції (пункт 31 Правил перевезення вантажів).
Апеляційним судом встановлено, що на підставі звернення Львівської залізниці від 03.12.2018 № Д-2/1347, AT "Українська залізниця" телеграфною вказівкою № ЦЦО/48 від 03.12.2018 запроваджено обмеження на відвантаження всіх відправок вагонів на станцію «Скалат» Львівської залізниці на адресу ТОВ «Виробнича компанія "Гірничодобувна промисловість" в період з 08.12.2018 до скасування. Введена "конвенційна" заборона розповсюджувалася на всі відправки вагонів з іноземних залізниць (область відправлення: станції ЖСР (56), код ЦІМ:ЖСР(56); станції МАВ(55), код ЦІМ:МАВ(55); станції ПКП(51), код ЦІМ:ПКП(51); станції ЧФР(53), код ЦІМ:ЧФР(53).
У період дії вказаної заборони на станцію «Скалат» відправлені вагони № № 56258817; 60809985; 56251150; 55459499; 52368115; 56479678; 65780561; 64283971; 56044407; 60459245; 53587168; 50048297; 55264824; 61999652; 56002645; 55082119; 55413108; 66473059; 65402315; 56068315; 55214464; 61248464; 63403562; 61231213; 56919293; 56590987; 56444177; 56846462; 61653721; 58376468; 56591225; 53251310; 56251184; 56179740; 55412704; 56841521; 56382708; 62074778; 61974184; 52170826; 60262359; 62768452; 56944184; №62954441, 54781034, 52797792, 56046535, 54779459, 61297537, 62257134, 61605424, 52170826, 61974184 зі станцій, які зазначені у введеній забороні (у графі "відправник" зазначені коди станції, наведені у забороні).
Судом встановлено, що заборона була адресована, зокрема, перевізнику "ЗАО МАВ", повне найменування якого - Угорські державні залізниці (MAV), до якої входять компанії "RCH" та "MMB" (які мають код залізниці 55), тому вагони, відправлені за накладними, в графі "відправник" яких зазначений код станції зазначений 55, що відповідає умовам заборони, впровадженої телефонограмою №ЦЦО-48 від 03.12.2018 та є такими, що відправлені в період дії заборони.
AT "Українська залізниця" в порушення статті 29 Статуту залізниць України та пункту 31 Правил перевезення вантажів прийняла до перевезення вагони, що були відправленими іноземною залізницею на адресу відповідача у період дії запровадженого самим позивачем тимчасового припинення залізничних перевезень, тобто перебування вказаних вагонів на станції «Скалат» відбулося внаслідок дій самого перевізника.
При цьому, п. 2.7.1 договору про надання послуг №11287/ЦТЛ-2018 від 19.02.2018 укладеного між сторонами пов`язує підстави відшкодування витрат перевізнику у зв`язку з затримками вагонів з певними діями та/або бездіяльністю замовника (неправильне оформлення перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; недостатність грошових коштів та закриття коду платника), з перевіркою вантажів митними, державними органами контролю або самим перевізником маси вантажу та іншими причинами, що не залежать від перевізника. У спірних правовідносинах витрати перевізника у зв`язку з затримками вагонів були понесені саме з причин, що залежали від AT "Українська залізниця".
За таких обставин, Верховний Суд погоджується з висновками апеляційного господарського суду про необґрунтованість нарахування позивачем плати за користування вагонами в сумі 134 128,20 грн, відправленими у період дії заборони запровадженої телеграфною вказівкою AT "Українська залізниця" № ЦЦО/48 від 03.12.2018.
Аргументи касаційної скарги вказаних висновків суду не спростовують та зводяться до переоцінки встановлених судами обставин запровадження заборони залізничних перевезень телеграфною вказівкою № ЦЦО/48 від 03.12.2018 та обставин відправлення вагонів Угорською державною залізницею. Водночас, оцінка доводів касаційної скарги, спрямованих на заперечення встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи та переоцінку доказів у ній, перебуває поза межами перегляду справи в касаційній інстанції, яка відповідно до частини 2 статті 300 Господарського процесуального кодексу України не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Доводи касаційної скарги про порушення апеляційним судом ч. 3 ст. 269 ГПК України, з огляду на прийняття ним додаткових доказів у справі, не знайшли свого підтвердження, оскільки з матеріалів справи вбачається, що разом з апеляційною скаргою відповідачем до апеляційного суду подано копії залізничних накладних. Такі докази були подані сторонами до суду першої інстанції, були предметом його дослідження. Відповідно, порушення ст. 269 ГПК України відсутні.
Посилання скаржника на оглядовий лист Вищого господарського суду України № 01-8/917 від 29.11.2007 також відхиляються Касаційним господарським судом, тому що в силу ч. 4 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені саме в постановах Верховного Суду, а не Вищого господарського суду України чи його оглядових листах.
За таких обставин постанова суду апеляційної інстанції прийнята з додержанням вимог матеріального та процесуального права, підстав для її зміни чи скасування немає.
З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно з ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 300 301 308 309 314 315 317 ГПК України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В :
касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" залишити без задоволення, а постанову Центрального апеляційного господарського суду від 24.12.2019 у справі за № 904/1460/19 - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий Л. Стратієнко
Судді І. Кондратова
О. Кролевець