ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2020 року

м. Київ

Справа № 924/656/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Волковицької Н. О. - головуючого, Могила С. К, Случа О. В.,

розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Подільський цемент"

на рішення Господарського суду Хмельницької області від 24.09.2019 (суддя Виноградова В. В.) і постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.11.2019 (Павлюк І. Ю. - головуючий, судді Демидюк О. О., Савченко Г. І.) у справі

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Акціонерного товариства "Подільський цемент"

про стягнення 494 387,67 грн та 158 820,00 грн.

Короткий зміст і підстави позовних вимог

1. У червні 2019 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця") звернулося до Господарського суду Хмельницької області з позовною заявою до Акціонерного товариства "Подільський цемент" (далі - АТ "Подільський цемент"), в якій просило стягнути з відповідача борг у сумі 494 387,67 грн.

2. Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 27.06.2019 відкрито провадження у справі № 924/656/19 за позовною заявою АТ "Українська залізниця" до АТ "Подільський цемент" про стягнення 494 387,67 грн.

3. Крім цього, у червні 2019 року АТ "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Хмельницької області з позовною заявою до АТ "Подільський цемент", в якій просило стягнути з відповідача борг у сумі 158 820,00 грн.

4. Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 27.06.2019 відкрито провадження у справі № 924/655/19 за позовною заявою АТ "Українська залізниця" до АТ "Подільський цемент" про стягнення 158 820,00 грн. Крім цього, справи № 924/656/19 та № 924/655/19 об`єднано в одне провадження у справі №924/656/19.

5. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на виконання умов договору про надання послуг від 15.02.2018 № 10155/ЦТЛ-2018, договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії при станції Гуменці Південно-Західної залізниці від 01.05.2014 № 379, Єдиного технологічного процесу роботи під`їзної колії АТ "Подільський цемент" грудня 2018 та січня 2019 відповідачем було замовлено неспроможну до опрацювання кількість вантажів, внаслідок чого позивачем було затримано вагони на станції призначення та на підходах в очікуванні подачі під вантажні операції з вини АТ "Подільський цемент". За час затримки вагонів позивачем нараховано збір за зберігання вантажів. Як на правову підставу позову позивач посилався на положення статей 16, 525, 526, 614, 629, 901, 908 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статей 179, 193, 307 Господарського кодексу України (далі - ГК України), статті 12 Закону України "Про транспорт", статті 23 Закону України "Про залізничний транспорт", статей 27, 36, 46, 71, 76, 119 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут залізниць України), пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила № 644), пункту 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334 (далі - Правила № 334), Правила перевезення вантажів залізничним транспортом України, затверджені наказом Міністра транспорту та зв`язку України від 25.05.1999 № 113 (далі - Правила № 113), Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затверджений наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317.

6. АТ "Подільський цемент" проти позову заперечував, посилаючись на підстави, зазначені у відзиві на позов, поясненнях, та сплив позовної давності.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

7. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 24.09.2019 у справі № 924/656/19, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.11.2019, позов задоволено; стягнуто з АТ "Подільський цемент" на користь АТ "Українська залізниця" 494 387,67 грн збору за зберігання вантажів, 7 415,82 грн витрат зі сплати судового збору, 158 820,00 грн збору за зберігання вантажів, 2 382,30 грн витрат зі сплати судового збору.

8. Рішення і постанову мотивовано доведеністю та обґрунтованістю позовних вимог.

Крім цього, посилаючись на правові позиції викладені Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 04.07.2018 у справі №904/5743/16 та Верховним Судом у постановах від 03.07.2018 у справі №906/429/17, від 03.12.2018 у справі №911/3716/17, суди попередніх інстанцій зазначили про те, що позивач звернувся до суду в межах позовної давності, а тому відмовили у задоволенні заяви відповідача про застосування позовної давності.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

9. Не погоджуючись із рішенням Господарського суду Хмельницької області від 24.09.2019 і постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.11.2019 у справі № 924/656/19, АТ "Подільський цемент" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить рішення і постанову скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

10. Підставами для скасування рішення і постанови скаржник вважає порушення і неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

11. Скаржник акцентує, що суд першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення вийшов за межі позовних вимог, адже у позовних заявах позивач просив стягнути суму боргу, а місцевий господарський суд вказав про стягнення збору за зберігання вантажу. При цьому, судом апеляційної інстанції залишено без розгляду доводи товариства про вихід за межі позовних вимог.

12. Заявник касаційної скарги зауважує про прийняття судами недопустимих доказів, як то накази від 22.12.2018 № 879, № 880, № 883, № 884, № 885, від 29.12.2018 № 905, № 906, № 907, № 908 та від 20.12.2018 № 2758,

13. Скаржник наголошує на порушенні судами попередніх інстанцій норм процесуального права шляхом відмови у задоволенні клопотання АТ "Подільський цемент" про залишення позовної заяви без розгляду на підставі пункту 2 частини 1 статті 226 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), адже ордер адвоката, який підписав позовну заяву не містить назви органу, в якому здійснюється представництво, а договір на надання правової допомоги від 02.05.1019 не передбачає права підписання позовної заяви, а передбачає право подання позову.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

14. У відзиві на касаційну скаргу АТ "Українська залізниця" просить відмовити у її задоволенні, рішення і постанову залишити без змін, оскільки оскаржувані судові рішення є законними, повністю обґрунтованими і такими, що прийнято із дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

15. Як свідчать матеріали справи та встановили суди попередніх інстанцій, 01.05.2014 між Державним територіально-галузевим об`єднанням "Південно-Західна залізниця" (залізниця) та АТ "Подільський цемент" (власник колії) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії № 379 (далі - договір № 379), згідно якого та Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власникові колії та є продовженням колії № 3 станції Гуменці Південно-Західної залізниці і обслуговується власним локомотивом.

16. Відповідно до пункту 4 договору № 379 рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції з руху поїздів та сигналізації на залізницях України, Інструкції про порядок обслуговування та організації руху на під`їзній колії підприємства АТ "Подільський цемент".

17. Максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику колії, становить по вазі 3300 тон/бр, не більше 36 вагонів, з під`їзної колії по вазі 2304 тон/бр, не більше 25 завантажених вагонів (пункт 7 договору № 379).

18. Відповідно до положень пункту 11 договору № 379, максимальна переробна спроможність вантажних пунктів: додається додаток № 1, який є невід`ємною частиною цього договору. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власникові колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці.

19. Пунктом 18 договору № 379, встановлено, що для скорочення часу користування вагонами на під`їзній колії, вантажні операції по навантаженню та вивантаженню підприємство зобов`язується виконувати цілодобово і в терміни вказані в договорі. Виключенням є зимовий період року при відсутності вантажів під вивантаження та значного зменшення об`ємів навантаження.

19. Договір укладається на 5 років з 01.05.2014 по 01.05.2019 (пункт 21 договору № 379).

20. Договір 379 підписаний сторонами та скріплений відтисками їх печаток. Крім цього, до договору № 379 сторонами підписано додаток 1 "Максимальна переробна спроможність вантажних пунктів".

21. Суди попередніх інстанцій також установили, що: додатковою угодою від 29.09.2014 № 1 сторони внесли зміни до договору № 379 щодо місцезнаходження та реквізитів залізниці; додатковою угодою від 22.06.2015 № 2 до договору № 379 сторони виклали в новій редакції пункт 11 договору № 379, де визначили максимальну переробну спроможність вантажних пунктів (№ колії, назву вантажу, що переробляється, засоби механізації, розмір фронту, терміни виконання вантажних операцій та максимальну переробну спроможність); додатковою угодою від 03.12.2015 №3 сторони погодили по всьому тексту договору № 379 назву "Державне територіально-галузеве об`єднання "Південно-Західна залізниця" замінити на "Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця"; у додатковій угоді від 25.10.2016 №3 викладено у новій редакції пункт 11 договору № 379 з визначенням максимальної переробної спроможності вантажних пунктів (№ колії, назву вантажу, що переробляється, засоби механізації, розмір фронту, терміни виконання вантажних операцій та максимальну переробну спроможність).

22. Відповідно до технічного паспорту при станції Гуменці ДТГО "Південно-Західна залізниця" ПАТ "Подільський цемент" з додатком 5 "Характеристика пристроїв і механізмів для вивантаження-навантаження" (характеристика вантажних фронтів; затверджений сторонами 27.03.2014 Єдиний технологічний процес роботи під`їзної колії АТ "Подільський цемент" та станції примикання Гуменці Південно-Західної залізниці, яким передбачено вирішення питань, зокрема, розробки розрахункових вагонопотоків по прибуттю та відправленню з урахуванням плану випуску продукції підприємством; оптимальне використання технічних засобів і пристроїв у основного власника під`їзної колії та його контрагента (технологічні карти вантажних фронтів).

23. Інструкцією про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії підприємства АТ "Подільський цемент", затвердженою начальником Жмеринської дирекції залізничних перевезень Південно-західної залізниці та погодженою головою правління АТ "Подільський цемент", встановлено основні положення і порядок роботи залізничної колії підприємства, яка примикає до продовження станційної колії № 3 станції Гуменці. Передбачено, що вагова норма в напрямку станції Гуменці - підприємство - 3300 т, а в напрямку підприємство - станція Гуменці - 2304 т. Розмір одночасної подачі вагонів на підприємство - 144 вісі (36 вагонів), а з підприємства не більш 100 вісей (25 вагонів). Зазначено, що виконання інструкції є обов`язковим для всіх працівників залізничного цеху (ЗП і ПВ), відповідальних осіб за транспорт в цехах підприємства і інших працівників, що беруть безпосередню участь в поїзних, маневрових і вантажних роботах.

24. У подальшому, 15.02.2018 між АТ "Українська залізниця" (перевізник) та АТ "Подільський цемент" (замовник) укладено договір про надання послуг № 10155/ЦТЛ-2018 (далі - договір № 10155/ЦТЛ-2018), предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні цього договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування вагоном перевізника не є орендною платою.

25. Відповідно до пункту 1.2 договору № 10155/ЦТЛ-2018, перевезення - це послуга, в процесі надання якої перевізник зобов`язується доставити довірений Замовником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому цим договором порядку. Перевезення оформлюється залізничною накладною відповідно до цього договору, Статуту залізниць України, Збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.05.2009 №3 17, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (далі - Збірник тарифів), Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002р. №873, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2009 за 1030/7318, Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - УМВС), Конвенції про міжнародні залізничні перевезення (далі - КОТІФ) відповідно.

26. Надання послуг за цим договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами (пункт 1.3 договору № 10155/ЦТЛ-2018).

27. Пунктом 2.1 договору № 10155/ЦТЛ-2018 узгоджено обов`язки замовника, зокрема: надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через АС "Месплан"; не використовувати вагони перевізника інакше як для здійснення заявленого перевезення вантажів відповідно до планів перевезень, Правил перевезення вантажів та умов договору; сприяти виконанню узгодженого технологічного часу перебування вагонів на під`їзних коліях згідно з договором про експлуатацію під`їзної колії (договором про подачу та забирання вагонів), та не використовувати вагони, як місця для зберігання вантажів; оплачувати Перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням вантажів та інші надані послуги з сум внесеної передоплати за кодом платника; самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов цього договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсязі запланованих перевезень, вагонообігу, терміну перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника; відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів, що виникли на станціях залізниць України, через: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірку вантажу перевізником (маси вантажу), митними чи іншими державними органами контролю; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини, що не залежать від перевізника, а також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станції призначення та здійснювати оплату платежів, пов`язаних з цими затримками. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника; негайно інформувати перевізника про всі обставини, які перешкоджають відправленню та просуванню вагонів з причин, які не залежать від перевізника.

28. Відповідно до пункту 2.2 договору № 10155/ЦТЛ-2018, до обов`язків перевізника віднесені, з-поміж іншого: розглядати замовлення замовника на перевезення вантажів; приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у вагонах (контейнерах) перевізника, надавати вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації АС "Месплан", доставляти вантаж до станції призначення та видавати його одержувачу, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до цього договору; складати документи, передбачені пунктом 1.3 цього договору щодо нарахування сум платежів.

29. Розділом 3 договору № 10155/ЦТЛ-2018 врегульовано питання вартості послуг, зокрема, у пункті 3.2.1 договору зазначено, що у всіх випадках за кожне перевезення (за вантажний або порожній рейси) неповна доба використання округлюється до повної. Розмір ставок плати за використання вагонів перевізника у вантажному та порожньому рейсах зазначено в додатку 2 до договору, а в подальшому зміни цих ставок визначаються перевізником в односторонньому порядку і доводяться замовнику шляхом розміщення відповідної інформації на офіційному сайті перевізника (www.uz.gov.ua та www.uz-cargo.ua) та /або публікація оголошення в газеті "Урядовий кур`єр" із зазначенням терміну введення їх у дію не раніше ніж через 30 календарних днів після оголошення.

30. За час перебування вагона перевізника з нумерацією, що починається на "5" в користуванні замовника під вантажними операціями або в інших випадках нараховується плата за користування вагоном в порядку, визначеному правилами користування вагонами для вагонів парку залізниць та за ставками встановленими Збірником тарифів (пункт 3.4 договору № 10155/ЦТЛ-2018).

31. Відповідно до пункту 4.2 договору № 10155/ЦТЛ-2018, оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в пункті 14.2 розділу 14 договору № 10155/ЦТЛ-2018.

32. У разі відсутності на особовому рахунку замовника коштів, необхідних для оплати перевезення та додаткових послуг перевізник припиняє приймання, видачу вантажів та надання додаткових послуг згідно зі ст.62 Статуту залізниць України з одночасним віднесенням відповідальності на замовника за невиконання плану перевезень (статті 106, 108 Статуту), затримку вагонів і контейнерів та зберігання вантажу (пункт 5.2 договору № 10155/ЦТЛ-2018).

33. Моментом виникнення заборгованості у замовника є дата фактичного надання перевізником послуг за цим договором за умови відсутності грошових коштів на особовому рахунку замовника (абз.3 пункту 5.3 договору № 10155/ЦТЛ-2018).

34. У відповідності до пункту 8.1 договору № 10155/ЦТЛ-2018, сторони домовились про використання електронного документообігу.

35. Підпунктом 8.2.1 договору № 10155/ЦТЛ-2018 передбачено оформлення документів з накладанням електронного цифрового підпису, зокрема, накладної та супроводжувальних документів при перевезенні у внутрішньому сполученні; підпунктом 8.2.2 договору - можливість оформлення документів з накладанням електронного цифрового підпису, зокрема, накопичувальної картки зборів за роботи (послуги) та штрафів форми ФДУ-92.

36. У разі судового розгляду справи чи виникнення претензійної практики використовується візуальне відображення електронних документів на папері (пункт 8.8 договору № 10155/ЦТЛ-2018).

37. Згідно із пунктом 12.1 договір № 10155/ЦТЛ-2018 вступає в силу з моменту одностороннього підписання Замовником договору в електронному вигляді з накладанням ЕЦП в АС "Месплан" або АС "Клієнт УЗ", або вчинення замовником будь-якої дії на виконання цього договору і діє з 20.02.2018 до 31.12.2018. Якщо жодна із сторін не звернеться письмово за один місяць до закінчення дії договору з пропозицією до іншої сторони про припинення його дії, то цей договір діє до надходження такої пропозиції і здійснення всіх розрахунків за виконані перевезення та надані послуги. Закінчення строку дії цього договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, які мали місце під час дії цього договору.

38. Зазначений договір № 10155/ЦТЛ-2018 підписаний сторонами та скріплений відтисками їх печаток.

39. Згідно накладних (імпорт) від 09.12.2018 № 38653, № 38654, № 38655, № 38656, № 38657, № 38658, № 38659, № 38660, № 38661 відправником - ОО КТК Польська (Польща) було відправлено отримувачу - АТ "Подільський цемент" зі станції Хрубешов до станції Гуменці вугілля вагонами відповідно №55561583, № 61724373, № 52868890, № 62002969, № 52869997, № 55007314, № 56544679, № 61959714, № 63314058; відповідно до накладних від 14.12.2018 № 38731, № 38732, № 38733, № 38734, № 38735, № 38736, № 38737 № 38738, № 38739 - вагонами відповідно № 52871035, № 52906922, № 52907284, № 61931655, № 61961967, № 62002761, № 63363741, № 63370720, № 61390605.

40. Відповідно до накладної № 46953360 відправником - ТОВ "Юнікас-ТК" 10.12.2018 зі станції Мудреная відправлено отримувачу - АТ "Подільський цемент" на станцію Гуменці шлак вагонами №55074918, № 63554232, № 58583568, який отримано 20.12.2018.

41. Відповідно до накладної №47021928 відправником - ОСОБА_1 12.12.2018 зі станції Правда відправлено отримувачу - ПАТ "Подільський цемент" на станцію Гуменці вугілля вагоном №53455226, яке отримано 20.12.2018.

42. Згідно акта загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника АТ "Подільський цемент" № 1827 від 19.12.2018 станцією Гуменці було затримано вагони №№ 52871035, 52906922, 52907284, 61390605, 61931655, 61961967, 62002761, 63363741. 63370720, 58432857, 60222932, 63899348, 65064123, 65283483, 65750648, 65880973, 66769050. 67856732, 67858977, 67890509 на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Вказано, що 19.12.2018 в 18год. 10хв. зазначені вагони прибули під вивантаження вантажу (вугілля); клієнт АТ "Подільський цемент" повідомлений в 18 год. 40 хв.; вагони знаходяться на виставочній колії в очікуванні подачі; час початку затримки вагонів 19.12.2018, 18:40.

43. Відповідно до акта загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника АТ "Подільський цемент" № 1840 від 20.12.2018 було затримано вагони №№ 55074736, 55074918, 63544232, 58583568, 53455226, 55007314, 52869997, 61959714, 56544679, 63314058, 62002969, 52868890, 55561583, 61724373 на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Зазначено, що вищевказані вагони прибули 20.12.2018 в 17 год. 10хв; клієнт АТ "Подільський цемент" повідомлений в 18 год. 00 хв.; вагони знаходяться на виставочній колії в очікуванні подачі; час початку затримки вагонів 20.12.2018, 18:00.

44. Відповідно до наказів про збільшення до двократного збору за зберігання вантажів, які прибули на адресу АТ "Подільський цемент", у зв`язку з несвоєчасним вивантаженням на підставі статті 36 Статуту залізниць України: від 21.12.2018 № 879 - у вагонах №№ 61390605, 52907284, 63370720, 62002761, 52871035, 52906922, 63363741, 61931655, 61961967 по відправкам №№ 38739, 38733, 38738, 38736, 38731, 38732, 38737, 38734, 38735, вантаж - вугілля, які прибули зі ст. Хрубешов Польська зал .; від 22.12.2018 № 885 - у вагонах №№ 55007314, 52869997, 61959714, 56544679, 63314058, 62002969, 52868890, 55561583, 61724373 по відправкам №№ 38658, 38657, 38660, 38659, 38661, 38656, 38655, 38653, 38654, вантаж - вугілля, які прибули зі ст. Хрубешов Польська зал.; від 22.12.2018р. № 883 - у вагонах №№ 55074918, 63554232, 58583568 по відправці № 46953360, вантаж - шлак, які прибули зі ст. Мудрьона Придн. зал.; від 22.12.2018 № 884 - у вагоні № 53455226 по відправці № 47021928, вантаж - вугілля, який прибув зі ст.Правда Придн.зал..

45. Суди попередніх інстанцій встановили, що у Книзі повідомлень вантажоодержувачів про підвищення збору за збереження вантажу згідно положень статті 36 Статуту залізниць України містяться записи щодо повідомлення за наказом від 21.12.2018 № 879 о 19:05, за наказами №№883, 884, 885 від 22.12.2018 о 19:00, 19:05 та 19:10 із зазначенням номерів телефонів особи, яку повідомлено.

46. 27.12.2018 працівниками залізниці складено акт загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника АТ "Подільський цемент" № 1916 про те, що вагони №№ 61390605, 52907284, 63370720, 62002761, 52871035, 52906922, 63363741, 61931655, 61961967 затримані на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. 27.12.2018 в 18 год. 30хв. зазначені вагони подаються на п-к. АТ "Подільський цемент" під вивантаження. Час початку затримки вагонів 19.12.2018 18:40 (акт від 19.12.2018 № 1827), час закінчення затримки вагонів 27.12.2018 18:30. Акт підписаний представниками залізниці, містить запис про те, що представник одержувача від підпису відмовився, про що також складено акт загальної форми від 27.12.2018 № 1917.

47. Також, 27.12.2018 працівниками залізниці складено акт загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника АТ "Подільський цемент" № 1912 про те, що вагони №№ 55007314, 52869997, 61959714, 56544679, 63314058, 62002969, 52868890, 55561583, 61724373, 55074918, 63554232, 58583568, 53455226 затримані на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. 27.12.2018 в 18 год. 30 хв. вищевказані вагони подаються на п-к. АТ "Подільський цемент" під вивантаження. Час початку затримки вагонів 20.12.2018 18:00 (акт від 20.12.2018 № 1840), час закінчення затримки вагонів 27.12.2018 18:30. Акт підписаний представниками залізниці, містить запис про відмову представника одержувача від підпису, про що також складено акт загальної форми від 27.12.2018 №1915.

48. У подальшому, 29.12.2018 працівниками залізниці складено акти загальної форми № 1934 та № 1938 про те, що вантажовласник АТ "Подільський цемент" відмовився від підпису накопичувальної картки ф.ДФУ-92 з причин необхідності оформити паперову (№ 28120646).

49. Згідно накопичувальної картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ДФУ-92 від 28.12.2018 № 28120646, згідно з якою АТ "Подільський цемент" на підставі розділу 3 пункту 2.1 Збірника тарифів за 7 діб нараховано "збір за зберіг.вантажів при перев.експ.-імп. та внутр.вант. в вагонах: двокр.розмір" в сумі 12 3879,60 грн за актами ГУ-23 №1912, №1840 (вагони №№ 55007314, 52869997, 61959714, 56544679, 63314058, 62002969, 52868890, 55561583, 61724373, 55074918, 63554232, 58583568, 53455226) та у розмірі 85 201,70 грн за актами ГУ-23 № 1916, № 1827 (всього на 209 081,30 грн). Картка містить підпис працівника станції. Працівником вантажовласника картка підписана із зауваженням, відповідно до якого вантажовласник з нарахуванням не згідний, оскільки АТ "Подільський цемент" мав можливість прийняти вагони на під`їзну колію; вагони затримано на станції Гуменці безпідставно.

50. Відповідно до накладної № 46716346 відправником - ОСОБА_1 02.12.2018 зі станції Правда відправлено отримувачу - ПАТ "Подільський цемент" на станцію Гуменці вугілля вагонами №№ 61035630, 61179545, 61179529, 61179586, 65806085, 62975214, 56663651, 56843055, 60717253, 56821986, яке отримано 27.12.2018.

51. Відповідно до накладної №46810198 відправником - ПАТ "Дніпровський меткомбінат" 05.12.2018 зі станції Кам`янське відправлено отримувачу - ПАТ "Подільський цемент" на станцію Гуменці шлак вагонами №№ 63568224, 61398830, 63520951, 60791563, 59472910, 61660429, 63175020, 61100574, 56814585, 56597040, 63403547 (закреслено), 63390785, 60514122, 63552921, 63326367, 63403539, 63447403, 63301477, 63704027, який отримано 27.12.2018р..

52. Згідно накладних №№46690616, 46690467, 46690590, 46690574, 46690624, 46690558, 46690517, 46614798, 46614806, 46614822, 46614830, 46614905, 46614871, 46690608, 46690541, 46690533, 46690475, 46690525 відправником - ПАТ "Запоріжсталь" 01.12.2018 було відправлено отримувачу - АТ "Подільський цемент" зі станції Запоріжжя-Ліве до станції Гуменці шлак вагонами відповідно №№63447627, 52244266, 56619539, 55637086, 61033775, 56618622, 53143483, 52878840, 56699952, 56681646, 56813587, 53466165, 56681570, 56858236, 53564910, 53575007, 53454260, 53577698. Вантаж отримано 27.12.2018р.

53. У відповідності до наказу ДС Хмельницький від 20.12.2018 № 2758 (15:15) про неприйняття вагонів №№ 52244266, 65806085, 53143483, 53454260, 53466165, 53564910, 53575007, 53577698, 55637086, 56597040, 56618622, 56619539, 56681570, 56681646, 56699952, 56813587, 56814585, 56821986, 56843055, 56858236, 59472910, 60514122, 60717253, 60791563, 61033775, 61035630, 61100574, 61179529, 61179545, 61179586, 61398830, 61660429, 62975214, 63175020, 63301477, 63326367, 63390785, 63403539, 63447403, 63447627, 63520951, 63552921, 63568224, 63704027, 52878840 залізничною станцією призначення з причин, що залежать від вантажоотримувачів, власників або користувачів колії незагального користування по ст.Гуменці (причина №50) та наказ ДС Хмельницький від 27.12.2018 № 2829 (12:15) про продовження руху зазначених вагонів та вагону 56663651 на станцію призначення Гуменці у зв`язку з відновленням прийому вагонів.

54. Відповідно до акта з відповідним повідомленням: від 20.12.2018 № 1 форми ГУ-23а про затримку вагонів (початок затримки), у якому зазначено про затримку вагонів №№ 53577698, 53454260, 53575007, 53564910, 56858236, 56681570, 53466165, 56813587, 56681646, 56699952, 52878840, 53143483, 56618622, 61033775, 55637086, 56619539, 52244266, 63447627, 63390785, 60514122, 63552921, 63326367, 63403539, 63447403, 63301477, 63704027, 56597040, 56814585, 61100574, 63175020, 61398830, 61660429, 59472910, 60791563, 63568224, 63520951, 62975214, 26663651, 56843055, 60717253, 46821986, 61035630, 61179545, 61179529, 61179586, 65806085 через неприйняття їх вантажовласником з причин неможливості приймання вагонів вантажовласником та відсутність технічної можливості накопичення вагонів на станції призначення, вагони затримані 20.12.2018 о 15 год. 15 хв. згідно з наказом про затримку поїзда від 20.12.2018 № 2758; від 27.12.2018 № 1 форми ГУ-23а із зазначенням часу закінчення затримки вищезазначених вагонів: 27.12.2018 о 12год. 00хв. з посиланням на наказ про відновлення руху від 27.12.2018 № 2829.

55. 22.01.2019 працівниками залізниці складено акт загальної форми № 164 про те, що вантажовласник АТ "Подільський цемент" відмовився від підпису накопичувальної картки ф.ДФУ-92 №22010029 з причин необхідності оформлення паперової накопичувальної картки.

56. У відповідності до накопичувальної картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ДФУ-92 №22010029 від 22.01.2019р. ПАТ "Подільський цемент" на підставі р.3 п.2.1 Збірника тарифів за 6 діб нараховано "збір за зберіг.вантажів при перев.експ.-імп. та внутр.вант. в вагонах: однокр.розмір" в сумі 44 088,43 грн за накладною вн.сполучення № 46716346 (вагони №№ 65806085, 61179586, 61179529, 61179545, 61035630, 56821986, 60717253, 56843055, 56663651, 62975214), 78 774,72 грн за накладною № 46810198, 4 446,96 грн за накладною № 46690616 (вагон №63447627), 4 446,96 грн за накладною № 46690467 (вагон № 52244266), 4 510,49 грн за накладною 46690590 (вагон № 56619539), 4 383, 43 грн за накладною № 46690574 (вагон №55637086), 4 446,96 грн за накладною № 46690624 (вагон №61033775), 4 510,49 грн за накладною № 46690558 (вагон № 56618622), 43 893,43 грн за накладною № 46690517 (вагон № 53143483), по 4 446,96 грн за накладними № 46614798 (вагон № 52878840), № 46614806 (вагон № 56699952), № 46614822 (вагон № 56681646), №4 6614830 (вагон № 56813587), № 46614905 (вагон № 53466165), № 46614871 (вагон № 56681570), № 46690608 (вагон № 56858236), № 46690541 (вагон № 53564910), № 46690533 (вагон № 53575007), № 53454260 (вагон № 53454260), № 46690525 (вагон № 53577698) (всього на суму 202 908,43 грн). Картка містить підпис працівника станції. Працівником вантажовласника картка підписана із зауваженням, відповідно до якого вантажовласник з нарахуванням не згодний, оскільки АТ "Подільський цемент" мав можливість прийняти вагони на під`їзну колію; вагони затримано на ст. Хмельницький безпідставно.

57. Згідно акта загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника ПАТ "Подільський цемент" № 1908 від 27.12.2018 було затримано вагони №№ 52244266, 52878840, 53143483, 53454260, 53466165, 53564910, 53575007, 53577698, 55637086, 56597040, 56618622, 56619539, 56681570, 56681646, 56699952, 56813587, 56814585, 56858336, 59472910, 60514122, 60791536, 61033775, 61100574, 61398830, 61660429, 63175020, 63301477, 63326367, 63390785, 63403539, 63447403, 63447627, 63520951, 63552921, 63568224, 63704027, 56663651, 56821986, 56843055, 60717253, 61035630, 61179529, 61179545, 61179586, 62975214, 65806085 на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Зазначено, що 27.12.2018 поїздом № 3853 в 16 год. 12 хв. вищевказані вагони прибули під вивантаження вантажу (вугілля-шлак); клієнт АТ "Подільський цемент" повідомлений в 16 год. 30 хв.; вагони знаходяться на виставочній колії № 7 в очікуванні подачі; час початку затримки вагонів 27.12.2018, 16:30. Про відмову клієнта АТ "Подільський цемент" від підписання вказаного акта складено акт загальної форми від 27.12.2018 №1909 .

58. Відповідно до наказів про збільшення до двократного збору за зберігання вантажів, які прибули на адресу АТ "Подільський цемент", у зв`язку з несвоєчасним вивантаженням на підставі статті 36 Статуту залізниць України: від 29.12.2018 № 906 - у вагонах №№ 63520951, 63568224, 60791563, 59472910, 61660429, 61398830, 63175020, 61100574, 56814585, 56597040, 63704027, 63301477, 63447403, 63403539, 63326367, 63552921, 60514122, 63390785 по відправці № 46810198, вантаж - шлак, які прибули зі ст. Кам`янське Придн. зал.; від 29.12.2018 № 907 - у вагонах №№ 63447627, 52244266, 56619539, 55637086, 61033775, 56618622, 53143483, 52878840, 56699952, 56681646, 56813587, 53466165, 56681570, 56858236, 53564910, 53575007, 53454260, 53577698 по відправкам №№ 46690616, 46690467, 46690590, 46690574, 46690624, 46690558, 46690517, 46614798, 46614806, 46614822, 46614830, 46614905, 46614871, 46690608, 46690541, 46690533, 46690475, 46690525, вантаж - шлак, які прибули зі ст.Запоріжжя-Ліве Придн. зал.

59. Відповідно до витягу з Книги повідомлень вантажоодержувачів про підвищення збору за збереження вантажу згідно положень статті 36 Статуту залізниць України про накази № 906, № 907 повідомлено 29.12.2018 о 17:25, 17:30 із зазначенням номера телефону особи, яку повідомлено.

60. 31.12.2018 працівниками залізниці складено акт загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника АТ "Подільський цемент" № 1960 про те, що вагони №№ 63520951, 63568224, 60791563, 59472910, 61660429, 61398830, 63175020, 61100574, 56814585, 56597040, 63704027, 63301477, 63447403, 63403539, 63326367, 63552921, 60514122, 63390785, 63447627, 52244266, 56619539, 55637086, 61033775, 56618622, 53143483, 52878840, 56699952, 56681646, 56813587, 53466165, 56681570, 56858236, 53564910, 53575007, 53454260, 53577698 затримані на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. 31.12.2018 в 16 год. 00 хв. вищевказані вагони подаються на п-к. АТ "Подільський цемент" під вивантаження. Час початку затримки вагонів 27.12.2018 16:30 (акт №1908 від 27.12.2018), час закінчення затримки вагонів 31.12.2018 16:00. Акт підписаний представниками залізниці. Про відмову клієнта АТ "Подільський цемент" від підписання вказаного акта складено акт загальної форми №1961 від 31.12.2018.

61. Також, 31.12.2019 працівниками залізниці складено акт загальної форми № 1968 про те, що вантажовласник АТ "Подільський цемент" відмовився від підпису накопичувальної картки ф.ДФУ-92 № 31120653 з причин необхідності оформлення паперової накопичувальної картки ДФУ-92 № 31120653.

62. Відповідно до накопичувальної картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ДФУ-92 від 31.12.2018 № 31120653 АТ "Подільський цемент" на підставі р.3 п.2.1 Збірника тарифів за 3 доби нараховано "збір за зберіг.вантажів при перев.експ.-імп. та внутр.вант. в вагонах: двокр.розмір" в сумі 132350,00грн. за актами ГУ-23 №1908, №1960 (вагони №№ 63520951, 63568224, 60791563, 59472910, 61660429, 61398830, 63175020, 61100574, 56814585, 56597040, 63704027, 63301477, 63447403, 63403539, 63326367, 63552921, 60514122, 63390785, 63447627, 52244266, 56619539, 55637086, 61033775, 56618622, 53143483, 52878840, 56699952, 56681646, 56813587, 53466165, 56681570, 56858236, 53564910, 53575007, 53454260, 53577698). Картка містить підпис працівника станції. Працівником вантажовласника картка підписана із зауваженням, відповідно до якого вантажовласник з нарахуванням не згідний, оскільки АТ "Подільський цемент" мав можливість прийняти вагони на під`їзну колію; вагони затримано на станції Гуменці безпідставно.

63. Матеріали справи містять лист АТ "Подільський цемент" від 01.01.2019 №25-1278 щодо відмови від підписання накопичувальної картки, зокрема від 31.12.2018 №31120653.

64. Крім того, матеріали справи містять телеграму від 30.11.2005 №Н-1117 з роз`ясненням, відповідно до якого збільшення збору за зберігання відповідно до статті 36 Статуту залізниць України вводиться наказом начальника дирекції, який діє на підставі довіреності, після отримання запиту начальника станції, запит надається по закінченню терміну безоплатного зберігання; довіреність АТ "Українська залізниця" від 31.10.2018 на головного інженера виробничого підрозділу Жмеринської дирекції залізничних перевезень ОСОБА_3.; виписка з посадової інструкції головного інженера Жмеринської дирекції залізничних перевезень ОСОБА_3 . від 20.01.2017; лист начальника станції Гуменці від 20.12.2018 № 50 про затримання вагонів, складення відповідних актів та нарахування, зокрема збору за зберігання вантажу із проханням підписати акт загальної форми; довіреності АТ "Подільський цемент" від 01.01.2018 № 1, від 31.12.2018 № 241 на право ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 підписувати, зокрема акти загальної форми ГУ-23, накопичувальні картки форми ДФУ-92 та отримання їх копій на вимогу; листи АТ "Подільський цемент" від 29.12.2018 №25-1270, від 22.01.2019 № 25-1350 щодо відмови від підписання накопичувальних карток відповідно від 28.12.2018 № 28120646 та від 22.01.2019 №22010029; листи АТ "Подільський цемент" про можливість приймання вагонів та безпідставність затримання останніх станцією Гуменці (від 29.12.2018, 14.04.2017, 03.04.2017, 30.03.2017, 23.02.2017); довідка роботи з вагонами на під`їзній колії АТ "Подільський цемент" у грудні 2018 року.

65. Ураховуючи наведене та затримку вагонів на залізничних станціях з причин, які залежали від АТ "Подільський цемент", АТ "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Хмельницької області з позовом у цій справі про стягнення з відповідача 494 387,67 грн збору за зберігання вантажу за накопичувальними картками від 28.12.2018 № 28120646 та від 22.01.2019 № 22010029, а також 158 820,00 грн збору за зберігання вантажу за накопичувальною карткою від 31.12.2018 № 31120653 з урахуванням ПДВ.

Позиція Верховного Суду

66. Здійснивши розгляд касаційної скарги у письмовому провадженні, дослідивши наведені у ній доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, зважаючи на таке.

67. Згідно зі статтею 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки, й серед підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

68. Статтею 306 ГК України передбачено, що перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами (частина перша); суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі (частина друга); загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами (частина п`ята).

69. Відповідно до положень частини 5 статті 307 ГК України, які кореспондуються з положеннями частини 2 статей 908 920 ЦК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

70. За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами) (частини 1, 3 статті 909 ЦК України).

71. Як правомірно зазначено судами попередніх інстанцій, умови перевезення вантажів залізничним транспортом регулюються, зокрема Законом України "Про залізничний транспорт", Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів та іншими нормативними актами.

72. Згідно положень 1 статті 3 Закону України "Про залізничний транспорт" законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

73. Відповідно до статті 8 Закону України "Про залізничний транспорт", перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах, що відповідно до розділу IV Статуту залізниць України передбачено і для взаємовідносин залізниці з підприємством, власником під`їзних залізничних колій.

73. Також, обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, визначені Статутом залізниць України. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

74. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України (стаття 5 Статуту залізниць України).

75. Відповідно до положень статті 71 Статуту залізниць України, взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

76. Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна є основним перевізним документом встановленої форми, оформленим відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

77. На одержувача покладено обов`язок прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом (стаття 46 Статуту).

78. Пунктом 5 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, передбачено стягнення з одержувача, який не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту залізниць України, плати за зберігання вантажу, встановленої тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.

79. Відповідно до пункту 8 Правил зберігання вантажів збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо); при цьому термін безоплатного зберігання обчислюється при затримці - з моменту затримки.

80. Отже, зазначені норми передбачають обов`язок вантажовідправників/ вантажовласників вносити плату за зберігання вантажу.

81. Згідно із частиною 1 статті 26 Закону України "Про залізничний транспорт", обставини, які можуть слугувати підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів, засвідчуються актами.

82. Порядок і умови користування вагонами і контейнерами визначаються Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15.03.1999р. за №165/3458 (далі - Правила користування вагонами і контейнерами).

83. Відповідно до пункту 8 Правил користування вагонами і контейнерами, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми (форми ГУ-23 - Додаток № 6 до Правил користування), який підписується представниками станції і вантажовласника (до яких у тому числі належать вантажовідправники та вантажоодержувачі). В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

84. Про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці (пункт 9 Правил користування вагонами і контейнерами).

85. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією (пункт 10 Правил користування вагонами і контейнерами).

86. Правилами складання актів, що затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334 (далі - Правил складання актів) передбачено, що при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира складаються комерційні акти та акти загальної форми.

87. Акти загальної форми ГУ-23 складаються для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.

88. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами (пункт 3 Правил складання актів).

89. Відповідно до положень пункту 9 Правил зберігання вантажів за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.

90. Отже, з врахуванням вище викладеного належним і допустимим доказом на підтвердження факту настання відповідних подій - затримки вагонів на станції є акт загальної форми ГУ-23, що складений згідно з Додатком № 6 до Правил користування вагонами і контейнерами.

Аналогічну правову позицію висловила Велика Палата Верховного Суду у справі № 904/5743/16 (постанова від 04.07.2018).

91. Суди попередніх інстанцій, повно та всебічно дослідивши обставини справи, перевіривши їх поданими сторонами доказами, яким надали необхідну оцінку, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, встановивши, що затримка вагонів на станції підходу до станції призначення та на станції призначення відбулася через неможливість прийняття їх станцією призначення з причин очікування подачі під вантажні операції вагоні, що прибули на адресу відповідача, через зайнятість вантажних фронтів, тобто з вини Відповідача, дійшли правильного висновку про обґрунтованість позовних вимог і доведеність наявності у Відповідача обов`язку сплатити збір за зберігання вантажів.

92. Аргументи скаржника, викладені у касаційній скарзі про порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права шляхом відмови у задоволенні клопотання АТ "Подільський цемент" про залишення позовної заяви без розгляду на підставі пункту 2 частини 1 статті 226 ГПК України є безпідставними з огляду на таке.

Як свідчать матеріали справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ордер є самостійним документом, що підтверджує повноваження адвоката і який може бути оформлений лише на підставі вже укладеного договору. При цьому, матеріали справи свідчать та скаржником не доведено недостовірність внесених адвокатом Помазановою М. В. до ордеру відомостей, а тому є правомірними висновки судів попередніх інстанцій про відсутність підстав вважати не дійсним ордер серії КС № 138384 від 24.05.2019 доданий до позовних заяв.

93. Доводи, викладені у касаційній скарзі, аналогічні доводам, наведеним у позовній заяві та в апеляційній скарзі, та зводяться до необхідності переоцінки обставин справи, що виходить за межі касаційного провадження, визначені у статті 300 ГПК України.

94. Крім цього, беручи до уваги правову позицію викладену Верховним Судом у справі № 924/320/17 (постанова від 21.06.2019) колегія суддів вважає правомірним висновки судів попередніх інстанцій про відмову у задоволенні клопотання відповідача про застосування позовної давності.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

95. Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 308 Господарського процесуального кодексу України, у редакції Закону України від 18.12.2019 № 390-IX, чинній на час звернення скаржника із касаційною скаргою до суду (далі - ГПК України) суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.

96. Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права (частина 1 статті 309 ГПК України).

97. Ураховуючи межі перегляду справи у касаційній інстанції, Верховний Суд вважає, що обґрунтованих доводів щодо неправильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права касаційна скарга не містить, викладені у касаційній скарзі доводи не спростовують висновків судів попередніх інстанцій про наявність підстав для часткового задоволення позову, у зв`язку з чим суд касаційної інстанції касаційну скаргу залишає без задоволення, а рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного господарського суду - без змін.

Розподіл судових витрат

98. Оскільки підстав для скасування постанови апеляційного господарського суду немає, судовий збір за подання касаційної скарги необхідно покласти на скаржника.

Ураховуючи наведене та керуючись статтями 300 301 308 309 314 315 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Акціонерного товариства "Подільський цемент" залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Хмельницької області від 24.09.2019 і постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.11.2019 у справі № 924/656/19 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Н. О. Волковицька

Судді С. К. Могил

О. В. Случ