ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2024 року
м. Київ
справа № 380/8441/21
адміністративне провадження № К/990/11663/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.05.2022 (головуючий суддя: Довга О.І., судді: Глушко І.В., Запотічний І.І.) у справі № 380/8441/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції у Львівській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У травні 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач або ОСОБА_1 ) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції у Львівській області (далі - ГУ НП у Львівській області або відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУПФУ у Львівській області або третя особа), в якому просив:
визнати протиправною відмову ГУ НП у Львівській області, викладену в листі від 14.05.2021 № Оп-64/31/01-2021, в оформленні позивачу відповідно до Інструкції про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань, затвердженої Наказом МВС України від 17.09.2018 № 760, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2018 р. за № 1152/32604 (далі - Інструкція № 760), та відповідно до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за № 135/13402 (далі - Порядок № 3-1), та направленні до ГУПФУ у Львівській області всіх необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-XII), із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 22.05.2001 по 21.05.2008 та з 29.04.2009 по 26.07.2011 на посадах оперуповноваженого відділення карного розшуку лінійного відділу на ст. Львів УМВС України на Львівській залізниці (22.05.2001-12.01.2004), начальника оперативно-пошукового відділення карного розшуку при УМВС України на Львівській залізниці (12.01.2004- 14.12.2005), начальника оперативно-пошукового сектору карного розшуку при Лінійному управлінні на Львівській залізниці (14.12.2005-01.11.2007), оперуповноваженого оперативно-пошукового сектору відділу карного розшуку Лінійного управління на Львівській залізниці (01.11.2007 -21.05.2008), оперуповноваженого сектору карного розшуку Галицького РВ ЛМУ ГУМВС України у Львівській області (29.04.2009-25.12.2009), старшого оперуповноваженого групи кримінальної міліції у справах дітей Пустомитівського РВ ГУМВС України у Львівській області (25.12.2009-09.07.2010), оперуповноваженого групи кримінальної міліції у справах дітей Пустомитівського РВ ГУМВС України у Львівській області (09.07.2010-15.11.2010), оперуповноваженого в ОВС відділу боротьби з міжнародними організованими злочинними групами УБОЗ в Черкаській області УМВС України в Черкаській області (15.11.2010-21.02.2011), оперуповноваженого відділу боротьби з організованими злочинними групами УБОЗ в Черкаській області УМВС України в Черкаській області (21.02.2011-23.06.2011), оперуповноваженого сектору державної служби по боротьбі з економічною злочинністю лінійного відділу на ст. Івано-Франківськ на Львівській залізниці (23.06.2011-26.07.2011) на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця, а також із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 25.08.2014 по 25.09.2014 протягом якого він приймав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, перебуваючи безпосередньо на території проведення АТО Донецької області, на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, а також із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 01.08.2018 по 29.09.2018 та з 12.03.2019 по 13.05.2019 протягом якого він приймав безпосередню участь в антитерористичній операції та у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та приймав безпосередню участь у складі угрупування Об`єднаних сил, з метою виконання завдань, визначених статтею 9 Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово-окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, а також для призначення йому, як непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні двох неповнолітніх дітей, надбавки до пенсії в розмірі 50 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на кожну дитину;
визнати протиправними дії відповідача, які полягали у відмові позивачу в оформленні відповідно до Інструкції № 760 та Порядку № 3-1, і направленні до ГУПФУ у Львівській області всіх необхідних документів для призначення йому пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону № 2262-XII із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 22.05.2001 по 21.05.2008 та з 29.04.2009 по 26.07.2011 на посадах оперуповноваженого відділення карного розшуку лінійного відділу на ст. Львів УМВС України на Львівській залізниці (22.05.2001-12.01.2004), начальника оперативно-пошукового відділення карного розшуку при УМВС України на Львівській залізниці (12.01.2004- 14.12.2005), начальника оперативно-пошукового сектору карного розшуку при Лінійному управлінні на Львівській залізниці (14.12.2005-01.11.2007), оперуповноваженого оперативно-пошукового сектору відділу карного розшуку Лінійного управління на Львівській залізниці (01.11.2007 -21.05.2008), оперуповноваженого сектору карного розшуку Галицького РВ ЛМУ ГУМВС України у Львівській області (29.04.2009-25.12.2009), старшого оперуповноваженого групи кримінальної міліції у справах дітей Пустомитівського РВ ГУМВС України у Львівській області (25.12.2009-09.07.2010), оперуповноваженого групи кримінальної міліції у справах дітей Пустомитівського РВ ГУМВС України у Львівській області (09.07.2010-15.11.2010), оперуповноваженого в ОВС відділу боротьби з міжнародними організованими злочинними групами УБОЗ в Черкаській області УМВС України в Черкаській області (15.11.2010-21.02.2011), оперуповноваженого відділу боротьби з організованими злочинними групами УБОЗ в Черкаській області УМВС України в Черкаській області (21.02.2011-23.06.2011), оперуповноваженого сектору державної служби по боротьбі з економічною злочинністю лінійного відділу на ст. Івано-Франківськ на Львівській залізниці (23.06.2011-26.07.2011) на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця, а також із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 25.08.2014 по 25.09.2014 протягом якого він приймав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, перебуваючи безпосередньо на території проведення АТО Донецької області, на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, а також із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 01.08.2018 по 29.09.2018 та з 12.03.2019 по 13.05.2019 протягом якого він приймав безпосередню участь в антитерористичній операції та у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та приймав безпосередню участь у складі угрупування Об`єднаних сил, з метою виконання завдань, визначених статтею 9 Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово- окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, а також для призначення йому, як непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні двох неповнолітніх дітей, надбавки до пенсії в розмірі 50 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на кожну дитину;
визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягала у невчиненні всіх необхідних дій відповідно до Інструкції № 760 та Порядку № 3-1 для належного оформлення та направлення всіх необхідних документів до ГУПФУ у Львівській області для призначення ОСОБА_1 з 27.04.2020 пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону № 2262-XII із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 22.05.2001 по 21.05.2008 та з 29.04.2009 по 26.07.2011 на посадах оперуповноваженого відділення карного розшуку лінійного відділу на ст. Львів УМВС України на Львівській залізниці (22.05.2001-12.01.2004), начальника оперативно-пошукового відділення карного розшуку при УМВС України на Львівській залізниці (12.01.2004-14.12.2005), начальника оперативно-пошукового сектору карного розшуку при Лінійному управлінні на Львівській залізниці (14.12.2005-01.11.2007), оперуповноваженого оперативно-пошукового сектору відділу карного розшуку Лінійного управління на Львівській залізниці (01.11.2007-21.05.2008), оперуповноваженого сектору карного розшуку Галицького РВ ЛМУ ГУМВС України у Львівській області (29.04.2009 - 25.12.2009), старшого оперуповноваженого групи кримінальної міліції у справах дітей Пустомитівського РВ ГУМВС України у Львівській області (25.12.2009 -09.07.2010), оперуповноваженого групи кримінальної міліції у справах дітей Пустомитівського РВ ГУМВС України у Львівській області (09.07.2010 - 15.11.2010), оперуповноваженого в ОВС відділу боротьби з міжнародними організованими злочинними групами УБОЗ в Черкаській області УМВС України в Черкаській області (15.11.2010-21.02.2011), оперуповноваженого відділу боротьби з організованими злочинними групами УБОЗ в Черкаській області УМВС України в Черкаській області (21.02.2011 -23.06.2011), оперуповноваженого сектору державної служби по боротьбі з економічною злочинністю лінійного відділу на ст. Івано-Франківськ на Львівській залізниці (23.06.2011-26.07.2011) на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця, а також із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 25.08.2014 по 25.09.2014 протягом якого він приймав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, перебуваючи безпосередньо на території проведення АТО Донецької області, на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, а також із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 01.08.2018 по 29.09.2018 та з 12.03.2019 по 13.05.2019 протягом якого він приймав безпосередню участь в антитерористичній операції та у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та приймав безпосередню участь у складі угрупування Об`єднаних сил, з метою виконання завдань, визначених статтею 9 Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово-окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, а також для призначення йому, як непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні двох неповнолітніх дітей, надбавки до пенсії в розмірі 50 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на кожну дитину;
зобов`язати відповідача відповідно до Інструкції № 760 та Порядку № 3-1 належним чином оформити та направити всі необхідні документи до ГУПФУ у Львівській області для призначення ОСОБА_1 з 27.04.2020 пенсії за вислугу років відповідно до ст. 12 Закону № 2262-XII із зарахуванням до його вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 22.05.2001 по 21.05.2008 та з 29.04.2009 по 26.07.2011 на посадах оперуповноваженого відділення карного розшуку лінійного відділу на ст. Львів УМВС України на Львівській залізниці (22.05.2001- 12.01.2004), начальника оперативно-пошукового відділення карного розшуку при УМВС України на Львівській залізниці (12.01.2004-14.12.2005), начальника оперативно-пошукового сектору карного розшуку при Лінійному управлінні на Львівській залізниці (14.12.2005-01.11.2007), оперуповноваженого оперативно-пошукового сектору відділу карного розшуку Лінійного управління на Львівській залізниці (01.11.2007-21.05.2008), оперуповноваженого сектору карного розшуку Галицького РВ ЛМУ ГУМВС України у Львівській області (29.04.2009-25.12.2009) старшого оперуповноваженого групи кримінальної міліції у справах дітей Пустомитівського РВ ГУМВС України у Львівській області (25.12.2009-09.07.2010), оперуповноваженого в ОВС відділу боротьби з міжнародними організованими злочинними групами УБОЗ в Черкаській області УМВС України в Черкаській області (15.11.2010-21.02.2011), оперуповноваженого відділу боротьби з організованими злочинними групами УБОЗ в Черкаській області УМВС України в Черкаській області (21.02.2011-23.06.2011), оперуповноваженого сектору державної служби по боротьбі з економічною злочинністю лінійного відділу на ст. Івано-Франківськ на Львівській залізниці (23.06.2011-26.07.2011) на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця, а також із зарахуванням до його вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 25.08.2014 по 25.09.2014 протягом якого він приймав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, перебуваючи безпосередньо на території проведення АТО Донецької області, на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, а також із зарахуванням до його вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби з 01.08.2018 по 29.09.2018 та з 12.03.2019 по 13.05.2019 протягом якого він приймав безпосередню участь в антитерористичній операції та у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та приймав безпосередню участь у складі угрупування Об`єднаних сил, з метою виконання завдань, визначених статтею 9 Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово-окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, а також для призначення йому, як непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні двох неповнолітніх дітей, надбавки до пенсії в розмірі 50 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на кожну дитину.
Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 23.11.2021 позов задовольнив частково:
визнав протиправною відмову ГУ НП у Львівській області, оформлену листом від 14.05.2021 № Оп-64/31/01-2021, в оформленні та поданні до ГУПФУ у Львівській області документів для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років згідно з пунктом «а» статті 12 Закону № 2262-XII;
зобов`язав ГУ НП у Львівській області оформити та подати до ГУПФУ у Львівській області документи для призначення позивачу пенсії за вислугу років згідно із пунктом «а» статті 12 Закону № 2262-XII.
У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 05.05.2022 скасував рішення суду першої інстанції і ухвалив нову постанову про відмову у задоволенні позову.
Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувану постанову і залишити в силі рішення суду першої інстанції.
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 08.06.2022 відкрито касаційне провадження у справі.
Ухвалою Верховного Суду від 19.11.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що на підставі наказу ГУ НП у Львівській області від 19.02.2020 № 50 о/с його було звільнено зі служби в поліції з 19.02.2020 за пунктом 6 частини першої статті 77 Закону України «Про Національну поліцію» у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України (підстава Наказ ГУНП у Львівській області від 18.02.2020 № 655).
Позивач зазначає, що на день звільнення зі служби в поліції його вислуга років становила в календарному обчисленні 22 роки 08 місяців 00 днів, у пільговому обчисленні становила - 28 років 01 місяць 11 днів.
Своєю чергою, відповідно до пункту «а» частини першої статті 12 Закону № 2262-XII пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «ж» статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2019 року по 30 вересня 2020 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки та 6 місяців і більше.
Отже, позивач вважає, що станом на день звільнення його зі служби в поліції, а саме станом на 19.02.2020, з врахуванням пільгової вислуги років у нього був необхідний стаж для призначення пенсії.
З метою реалізації права на пенсійне забезпечення, позивач 26.04.2021 звернувся до відповідача із заявою про оформлення документів про призначення пенсії за вислугу років відповідно до Закону № 2262-XII, проте отримав відмову, мотивовану відсутністю визначеної Законом вислуги років в календарному обчисленні.
Позивач вважає, що такою відмовою порушено його право на отримання пенсії за вислугу років, у зв`язку із чим звернувся з позовом до суду.
Відповідач позов не визнав. Із посиланням на пункт «а» частини першої статті 12 Закону № 2262-XII стверджує, що пенсія за вислугу років призначається при наявності календарної, а не загальної чи пільгової вислуги років.
Своєю чергою, на день звільнення позивача зі служби в поліції вислуга років становила в календарному обчисленні 22 роки 08 місяців 00 днів, що є недостатнім для призначення пенсії на умовах статті 12 Закону № 2262-XII.
Третя особа також подала письмові пояснення у справі, в яких пенсійний орган зазначив, що законодавцем розмежовано такі поняття як «вислуга років» та «календарна вислуга років».
Пенсійний орган погодився із тим, що до вислуги років є можливим зарахування стажу роботи у пільговому обчисленні і цей стаж теж враховується при призначенні пенсії.
Водночас зазначив, що для отримання права на призначення пенсії, обов`язковою умовою є наявність саме календарної вислуги років у мінімально визначеному законом розмірі (24 календарних роки та 6 місяців і більше).
До цієї вислуги зарахування стажу роботи у пільговому обчисленні законом не передбачено.
З огляду на те, що вислуга років ОСОБА_1 на день звільнення зі служби у календарному обчисленні становить - 22 років 08 місяців 00 днів з 24 календарних роки та 6 місяців і більше мінімально необхідних, підстави для призначення пенсії за вислугу років відсутні.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій установлено, що на підставі наказу ГУ НП у Львівській області від 19.02.2020 № 50 о/с, майора поліції ОСОБА_1 , старшого оперуповноваженого відділу кримінальної поліції Франківського відділу поліції ГУ НП у Львівській області, було звільнено зі служби в поліції з 19.02.2020 за пунктом 6 частини першої статті 77 Закону України «Про Національну поліцію» у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України (підстава наказ ГУНП у Львівській області від 18.02.2020 № 655).
Із інформації, зазначеній у наказі від 19.02.2020 № 50, суди попередніх інстанцій установили, що вислуга років військової служби позивача станом на 19.02.2020 становить в календарному обчисленні - 22 роки 08 місяців 00 днів.
Відповідно до інформації, зазначеній у довідці Управління кадрового забезпечення ГУ НП у Львівській області від 15.04.2021 № 250, вислуга років військової служби позивача станом на 19.02.2020 становить в календарному обчисленні - 22 роки 08 місяців 00 днів, у пільговому обчисленні 28 років 01 місяць 11 днів.
26.04.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою про оформлення документів для призначення пенсії за вислугу років на умовах Закону № 2262-XII.
Листом № Оп-64/31/01-2021 від 14.05.2021 відповідач повідомив заявника про те, що в нього недостатньо календарної вислуги років (22 роки 08 місяців 00 днів) для призначення пенсії за вислугою років відповідно до Закону № 2262-XII (необхідно 24 календарних роки та 06 місяців і більше).
Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.
V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що для призначення пенсій за вислугу років за Законом № 2262-XII календарна вислуга років може бути зарахована на пільгових умовах відповідно до Порядку № 393. Суд першої інстанції констатував, що пільгова вислуга разом з календарною вислугою військової служби позивача станом на 19.02.2020 становить 28 років 01 місяць 11 днів, що відповідає нормативним приписам пункту «а» частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ.
При вирішенні справи судом першої інстанції врахований висновок Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду, викладений у постанові від 03.03.2021 у справі № 805/3923/18-а.
У контексті обставин цієї справи суд першої інстанції також констатував, що на уповноважені структурні підрозділи з дня отримання відповідної заяви особи покладено функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.
За таких обставин, з метою належного захисту порушених прав позивача суд першої інстанції дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову шляхом визнання протиправною відмови ГУ НП у Львівській області в оформленні та поданні до пенсійного органу документів для призначення позивачу пенсії за вислугу років на умовах Закону № 2262-ХІІ та зобов`язання відповідача оформити та подати до ГУПФУ у Львівській області необхідні документи.
Одночасно з цим, оскільки прийняття рішення про призначення позивачу пенсії за вислугу років та про призначення надбавки до пенсії в розмірі 50 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на кожну дитину не відноситься до компетенції ГУ НП у Львівській області, суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог в частині зарахування до вислуги років певних періодів служби позивача, визначення дати призначення пенсії саме з 27.04.2020 та оформлення і подачі документів для призначення надбавки до пенсії в розмірі 50 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на кожну дитину.
Суд апеляційної інстанції дійшов протилежного висновку.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, суд апеляційної інстанції виходив з того, що поняття «календарної вислуги років» та «вислуги років» не є тотожними у зв`язку з чим для отримання права на призначення пенсії має бути визначально необхідна умова, а саме: наявність календарної вислуги років у мінімально визначеному розмірі згідно закону, і таким законом не передбачається зарахування стажу роботи у пільговому обчисленні.
Виходячи із буквального тлумачення положень пункту «а» частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ суд апеляційної інстанції констатував, що законодавцем чітко передбачено, що пенсія за вислугу років призначається при наявності 24 років 6 місяців і більше календарної, а не загальної чи пільгової вислуги років.
Таким чином, враховуючи приписи чинного законодавства, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що у позивача відсутнє право на призначення пенсії за вислугою років з урахуванням пільгової вислуги років, оскільки позивач не має встановленої пунктом «а» частини 1 статті 12 Закону № 2262-XII мінімально необхідної календарної вислуги років.
Одночасно з цим, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що до спірних правовідносин не підлягають застосуванню приписи пункту 3 Порядку № 393, оскільки такі суперечать приписам пункту «а» частини першої статті 12 Закону №2262-XII.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду від 03.03.2021 у справі № 805/3923/18-а.
Скаржник наполягає, що для набуття права на призначення пенсії за вислугу років не є визначальною саме наявність календарної вислуги років, також повинна враховуватися пільгова вислуга років.
За таких аргументів, скаржник просить скасувати оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції і залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому із посиланням на законність та обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції просить відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити постанову без змін.
В обґрунтування своєї позиції відповідач стверджує, що пенсія за вислугу років призначається за наявності календарної, а не загальної чи пільгової вислуги років. Проте у позивача недостатньо календарної вислуги років для призначення пенсії за вислугою років відповідно до Закону № 2262-XII.
ГУПФУ у Львівській області правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористалося.
VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам сторін, висловленим у касаційній скарзі та відзиві на неї, Верховний Суд виходить з такого.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Згідно із пунктом «а» частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б» - «д», «ж» статті 1 - 2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2019 року по 30 вересня 2020 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки та 6 місяців і більше.
До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону.
Згідно із частиною четвертою статті 17 Закону № 2262-ХІІ при призначенні пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, враховуються тільки повні роки вислуги років або страхового стажу без округлення фактичного розміру вислуги років чи страхового стажу в бік збільшення.
Відповідно до статті 171 Закону № 2262-ХІІ порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
На виконання зазначених вимог Закону № 2262-ХІІ Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей (постанова від 17.07.1992 № 393; далі - Порядок № 393; у редакції, чинній на момент звільнення зі служби).
Вирішуючи справу № 805/3923/18-а Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у постанові від 03.03.2021 дійшов наступного висновку: «……основним актом, на підставі якого здійснюється обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу є Закон № 2262-XII. Пільгове обчислення періоду проходження військової служби є похідним від визначальної підстави і може визначатись іншими підзаконними нормативно-правовими актами, зокрема, Постановою № 393. Можливість пільгового обчислення вказаного періоду пов`язується, насамперед, зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті виконання відповідної роботи, яка визначена у законодавчому порядку…».
Одночасно, Верховний Суд відступив від правових висновків, викладених у постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 19.09.2018 у справі № 725/1959/17, від 27.03.2018 у справі № 295/6301/17, у яких суд касаційної інстанції не здійснив застосування підзаконних нормативно-правових актів, що передбачають пільгове (кратне) обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу роботи, а дійшов висновку про те, що стаття 17 Закону № 2262-XII визначає вичерпний перелік видів служби та періоди часу, які зараховуються до вислуги років для призначення пенсії. Вказаним законом чітко передбачено, що пенсія за вислугу років призначається при наявності відповідної кількості років та визначено виключний перелік періодів служби, які враховуються в календарну вислугу років.
Таке правове регулювання та наведені вище висновки Верховного Суду у справі №805/3923/18-а дозволяють зробити висновок те, що передбачена Порядком №393 можливість пільгового зарахування окремих видів служби спрямована на реалізацію Закону № 2262-ХІІ і положенням цього Закону не суперечить.
У справі, що розглядається судами попередніх інстанцій установлено, що позивач звільнився з військової служби 19.02.2020, отже у спірному випадку для визначення необхідного стажу слід керуватися Порядком № 393, у редакції до 19.02.2022.
У абзацах 7, 9 підпункту «а» пункту 3 Порядку № 393 (у вказаній вище редакції) визначено, що до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за три місяці час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції; час проходження служби, протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.
Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду розглянув справу № 480/4241/18, у якій в розділі «Щодо календарної вислуги років» зазначив наступне:
«Статтею 1 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.
Отже, Закон № 2262-ХІІ як єдину, обов?язкову умову призначення пенсії за вислугу років передбачає наявність у особи певної кількості років певного виду служби (вислуги). При цьому, наявність необхідної вислуги років забезпечує право на пенсію за вислугу років безвідносно до віку, стажу та працездатності особи.
Визначення у Законі № 2262-ХІІ вислуги саме в календарних роках передбачає обов?язкову вислугу усіх календарних днів (365), що в такому випадку і буде становити календарний рік і буде відповідати правилу, закріпленому в частині 4 статті 17 цього ж Закону, щодо можливості врахування при призначенні пенсії тільки повних років вислуги.
Таким чином, передбачена Законом № 2262-ХІІ календарна вислуга - це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік - 365 календарних днів, календарний місяць - 30 календарних днів).
В свою чергу, передбачені статтею 171 Закону № 2262-ХІІ пільгові умови призначення пенсій відповідно до Порядку № 393 полягають в пільговому (кратному) зарахуванні вислуги років.
Водночас, таке зарахування не є самостійним видом вислуги і не конкурує з її календарним обчисленням, а є лише пільговим зарахуванням уже наявної вислуги. Фактична тривалість вислуги при такому зарахуванні не змінюється, а лише зараховується на пільгових (кратних) умовах.
Завдяки такому зарахуванню необхідну кількість років для призначення пенсії за вислугу років особа набуває швидше, порівняно із зарахуванням вислуги на загальних (не пільгових) умовах, що і становить природу пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ».
За наслідками розгляду справи № 480/4241/18 Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 14.04.2021 зробив наступні правові висновки:
« 1. В цілях Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» календарна вислуга - це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік - 365 календарних днів, календарний місяць - 30 календарних днів).
2. Для призначення пенсій за вислугу років за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» календарна вислуга років може бути зарахована на пільгових умовах відповідно до Порядку № 393».
Також з метою забезпечення єдності та сталості судової практики Верховний Суд в складі Судової палати Касаційного адміністративного суду у справі №480/4241/18 відступив від висновків щодо застосування норм права у постановах Верховного Суду від 22.11.2018 у справі № 161/4876/17, від 15.08.2019 у справі № 281/459/17, від 27.03.2020 у справі № 569/727/17 та інших, у яких Верховний Суд дійшов висновку про неможливість пільгового обчислення вислуги років та невідповідності в цій частині Порядку № 393 Закону № 2262-ХІІ.
Наведені правові висновки Верховного Суду у справах № 480/4241/18 і №805/3923/18-а колегія суддів вважає правозастосовними у справі, що розглядається.
Одночасно з цим, колегія суддів враховує, що редакцію пункту 3 Постанови № 393 було змінено постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 № 119, яка набрала чинності 19.02.2022. Вказаною постановою також змінено і назву Порядку № 393.
Суд зауважує, що після прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 № 119 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393», і стаття 12 Закону № 2262-XII, і Постанова № 393 встановлюють однакове правове регулювання спірних правовідносин в частині розмежування календарної та пільгової вислуги, порядку їх обчислення та застосування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 № 119 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393» усунуто розбіжності між Законом № 2262-XII та Постановою № 393 щодо врахування пільгової вислуги років для призначення пенсії за вислугу років відповідно до Закону № 2262-XII.
Зважаючи на зміну з 19.02.2022 правового регулювання спірних правовідносин, Верховний Суд у постанові від 31.08.2023 у справі № 200/4951/22, серед іншого, дійшов висновку, що для призначення пенсії за вислугу років за Законом № 2262-ХІІ календарна вислуга років могла бути зарахована на пільгових умовах відповідно до Порядку № 393 в редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України № 119 від 16.02.2022.
Отже, зважаючи на те, що спірні правовідносини мали місце до 19.02.2022, колегія суддів погоджується із доводами скаржника про можливість пільгового обчислення вислуги років відповідно до Порядку № 393 (у редакції до 19.02.2022) для призначення пенсії за вислугу років відповідно до пункту «а» статті 12 Закону № 2262-ХІІ.
Постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затверджений бланк подання про який йдеться у пункті 12 Порядку 3-1 (назва якого «Подання про призначення пенсії»).
Відповідно до пункту 1 Порядку № 3-1 заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справі України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи).
Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).
Відповідно до пункту 12 Порядку № 3-1 уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії, ознайомлює з ним особу, якій оформляється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.
Відповідно до Інструкції № 760, на уповноважені структурні підрозділи покладено функції з організації роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсію відповідно до чинного законодавства, зокрема, вони приймають від особи, яка набула право на пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ заяву про призначення пенсії, документи згідно з Порядком № 31- та у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії та всіх необхідних документів оформляють особі, якій оформляється пенсія, подання про призначення пенсії за формою, установленою Порядком 3-1, та направляють до органу, що призначає пенсії, за місцем проживання особи.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 28.11.2018 у справі № 537/1980/16-а сформувала правовий висновок у подібних правовідносинах щодо компетенції уповноважених органів з питань прийняття рішень про призначення пенсії згідно із Законом № 2262-ХІІ.
Велика Палата Верховного Суду звернула увагу, що саме уповноважені структурні підрозділи здійснюють перевірку поданих звільненими зі служби особами заяв про призначення пенсії, здійснюють обчислення вислуги років для призначення пенсії і встановлюють наявність підстав для її призначення. Після цього такий орган законодавчо наділений компетенцією направити подання про призначення пенсії за вислугу років до територіального органу Пенсійного фонду України або відмовити у такому поданні.
Отже, підсумовуючи викладене колегія суддів приходить до висновку, що на уповноважені структурні підрозділи з дня отримання відповідної заяви особи покладено функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.
За такого правового регулювання та встановлених обставин, колегія суддів дійшла висновку, що доводи касаційної скарги стосовно неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права знайшли своє підтвердження.
Враховуючи зазначене, колегія суддів дійшла висновку, що рішенням суду апеляційної інстанції скасоване рішення суду першої інстанції, яке відповідає закону, тому постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.05.2022 у справі № 380/8441/21 необхідно скасувати, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23.11.2021 залишити в силі.
VІІІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до статті 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
Судові витрати у справі відсутні, оскільки позивач є учасником бойових дій.
Керуючись статтями 345 349 352 355 356 359 КАС України, Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.05.2022 у справі № 380/8441/21 скасувати.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23.11.2021 у справі №380/8441/21 залишити в силі.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Судді Верховного Суду: С. М. Чиркін
А. А. Єзеров
В. М. Шарапа