ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2024 року
м. Київ
справа № 580/4993/22
адміністративне провадження № К/990/35641/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 580/4993/22
за позовом Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства «Черкаський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», третя особа: Головне управління ДПС у Черкаській області про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22.05.2023 (головуючий суддя Трофімова Л.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2023 (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Мельничука В.П., суддів: Кузьменка В.В., Оксененка О.М.),-
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У жовтні 2022 року Державна служба геології та надр України (далі-позивач, Держгеонадра) звернулась до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Дочірнього підприємства «Черкаський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі-відповідач, ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України»), третя особа: Головне управління ДПС у Черкаській області, в якій позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 19.09.2008 № 4702 наданого ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України».
Позов Держгеонадра обґрунтовує тим, що відповідачу наданий Спеціальний дозвіл на користування надрами від 19.09.2008 № 4702 з метою видобування гнейсів, придатних для виробництва щебню будівельного та каменю побутового, пісків та відсівів для дроблення гнейсів, придатних для рекультивації, благоустрою та планування, строком до 16.09.2036. За результатами перевірки складений акт від 29.03.2021 № 06-02/27/2021-12/п (35), де зафіксовані порушення згідно та складений Припис від 29.03.2021 № 381-14/06 з наданням надрокористувачеві строку до 29.04.2021 для усунення порушень. Зазначені у приписі вимоги відповідачем не виконані. Наказом від 06.08.2021 № 578 ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» продовжений строк до 01.12.2021 для усунення порушень, однак надрокористувач не виконав вимоги. 29.06.2022 Держгеонадра звернулася до відповідача з листом про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, де міститься прохання надати власну позицію щодо припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами від 19.09.2008 № 4702 у 15 денний строк з дня отримання листа. Лист вручений відповідачу 12.07.2022, але у 15 денний строк Державній службі геології та надр України не надано відповіді. З 27.07.2022 до 28.10.2022 позивач мав право на звернення з позовом до суду, з урахуванням тримісячного строку на звернення до суду. У зв`язку з вищевикладеним, позивач звернувся з цим адміністративним позовом 19.10.2022, тобто у строк, передбачений законодавством та відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 22.05.2023, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2023, у задоволенні позову відмовлено повністю.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивачем об`єктивно не доведено обставин для анулювання спеціального дозволу від 19.09.2008 № 4702, оскільки останнім не зазначені чіткі, послідовні, нерозбіжні та зрозумілі підстави в реалізації повноважень у спірних правовідносинах. Суди зазначили також, що відповідач здійснював всі залежні від нього заходи з метою усунення виявлених порушень. Не усунення деяких порушень, які не залежать від волі відповідача, не може бути підставою для анулювання дозволу на користування надрами.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22.05.2023 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2023, ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
У касаційній скарзі Держгеонадра як на підставу касаційного оскарження, покликається на пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України.
Обґрунтовуючи підставу касаційного оскарження, визначену пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України, зазначає, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні не врахував висновків щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 01.05.2023 у справі №260/2928/21, від 08.12.2021 у справі №240/5395/18, від 25.05.2021 у справі №822/2402/17, від 18.10.2018 у справі №812/1735/17, від 22.01.2019 у справі №810/3865/17, від 12.08.2020 у справі №813/2441/16.
Заявник вказує, що відповідачем не було доведено, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення. Держгеонадра також наголошує на тому, що у цій справі предметом судового контролю є саме наявність або відсутність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами, а не правомірність приписів.
Крім цього, заявник вказує на порушення судом апеляційної інстанції частини четвертої статті 246 та частини третьої статті 308 КАС України, що полягає у не зазначенні доказів, відхилених судом та мотивів відхилення доводів та заперечень, мотивованої оцінки кожного аргументу.
Так, судами не надана оцінка доказам, зібраним під час досудового розслідування, яким встановлено, що директор Філії «Єрківський спецкар`єр» ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» протягом 2019 року, знаючи, що дія Спеціального дозволу від 19.09.2008 № 4702 зупинена з 15.01.2019, організував діяльність Філії щодо видобування корисних копалин. У межах цього досудового розслідування експертизою встановлені збитки, які були стягнуті з відповідача рішенням Господарського суду Черкаської області від 29.05.2023 у справі № 925/53/23.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач заперечує проти її задоволення, покликаючись на безпідставність доводів заявника.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Верховного Суду від 06.11.2023 касаційну скаргу залишено без руху, встановлено строк на усунення недоліків.
У строк, встановлений Судом, заявник касаційної скарги усунув її недоліки
Ухвалою Верховного Суд від 22.11.2023 відкрито касаційне провадження за скаргою Державної служби геології та надр України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 19.09.2008 Державною службою геології та надр України видано позивачу Спеціальний дозвіл на користування надрами № 4702, відповідно до якого: вид користування надрами - видобування; мета користування - видобування гнейсів, придатних для виробництва щебню будівельного та каменю побутового, піски та відсіви від дроблення гнейсів придатні для рекультивації, благоустрою та планування; назва родовища - Єрківське родовище; місцезнаходження-Черкаська область, Катеринопільський район, південно-східна околиця смт. Єрки; площа - 28,9 га; вид корисної копалини - гнейси, піски; строк дії спеціального дозволу - до 16.09.2036.
Наказом Державної служби геології та надр України «Щодо проведення систематичного аналізу Державного балансу запасів корисних копалин» від 23.12.2015 № 438 Державному науково-виробничому підприємству «Державний інформаційний геологічний фонд України» спільно з Державною комісією України по запасах корисних копалин наказано провести аналіз Державного балансу запасів корисних копалин України щодо подання на повторну державну експертизу матеріалів геолого-економічної оцінки відповідних родовищ корисних копалин в частині діючих, в тому числі зупинених, спеціальних дозволів на користування надрами та надати Державній службі геології та надр України відомості у форматі Excel у термін до 15.01.2016.
Наказом Державної служби геології та надр України «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами» від 17.10.2017 № 449 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами, зокрема Єрківського родовища.
Наказом Державної служби геології та надр України «Про затвердження річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік» від 28.11.2017 № 523 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік, в якому визначено, зокрема Позивача.
Наказом Державної служби геології та надр України «Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у вересні 2018 року» від 03.08.2018 № 269 зобов`язано Департамент державного геологічного контролю провести планові перевірки надрокористувачів, зазначених у Переліках надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у вересні 2018 року, зокрема і позивача.
Державною службою геології та надр України відповідачу направлено повідомлення про проведення планової перевірки від 07.08.2018 № 15256/03/14-18, в якому зазначено, що у строк з 24.09.2018 по 05.10.2018 буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України».
Повідомлення ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» отримано рекомендованим повідомленням 10.08.2018 (ідентифікатор 0311322530949).
21.09.2018 Держгеонадр видано Направлення на проведення перевірки № 924-16/06.
05.10.2018 начальника Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр Овчарова Г.В., провідного спеціаліста Кушеєва О.В. та залученого спеціаліста Кошового І.О. , що прибули на ДП «Черкаський Облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до проведення планової перевірки, не було допущено, про що складено акт від 05.10.2018 № 06-02/27/2018-70/п (202).
Позивачем 05.10.2018 складено Припис № 1011-14/06, в якому зазначено, що згідно з актом про недопущення до перевірки виявлені рушення вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме: порушено вимоги статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та пункту 5.3 Угоди про умови коригування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4702 від 19.09.2008, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю.
Припис містив зобов`язання у строк до 05.11.2018 усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали згідно з додатком № 1, які підтверджують факт усунення порушень.
Відповідно до наказу Державної служби геології та надр «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» від 22.12.2018 № 507 внесені зміни до наказу від 17.10.2017 № 449, відтерміновано дату зупинення дії дозволу, встановлену наказом від 17.10.2017 № 449, до 15.01.2019.
Наказом Державної служби геології та надр «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» від 23.04.2019 № 125 внесені зміни до пункту 14 додатку до наказу від 17.10.2017 № 449. Надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень.
Наказом Державної служби геології та надр «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» від 27.06.2019 № 202 надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень.
Наказом Державної служби геології та надр «Про продовження термінів для усунення порушень» від 28.11.2019 № 443, зокрема відповідачу продовжено до 01.01.2020 термін усунення порушень, встановлений наказом Держгеонадр від 27.06.2019 № 202.
Наказом Державної служби геології та надр «Про продовження термінів для усунення порушень» від 10.03.2020 № 82, зокрема відповідачу продовжено до 01.05.2020 термін усунення порушень, встановлений наказом Держгеонадр від 28.11.2019 № 443.
Наказом Державної служби геології та надр «Про продовження термінів для усунення порушень» від 03.06.2020 № 201, зокрема відповідачу продовжено до 01.08.2020 термін усунення порушень, встановлений наказом Держгеонадр від 10.03.2020 № 82.
Наказом Державної служби геології та надр «Про продовження термінів для усунення порушень» від 14.08.2020 № 348, зокрема відповідачу продовжено до 01.12.2020 термін усунення порушень, встановлений наказом Держгеонадр від 03.06.2020 № 201.
Наказом Державної служби геології та надр України «Про затвердження річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2021 рік» від 20.11.2020 № 528 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2021 рік, в якому визначено, зокрема підприємство відповідача.
Наказом Державної служби геології та надр «Про продовження термінів для усунення порушень» від 07.12.2020 № 559 відповідачу продовжено до 01.03.2021 термін усунення порушень, встановлений наказом Держгеонадр від 14.08.2020 № 348.
Наказом Державної служби геології та надр України «Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у березні 2021 року» від 08.02.2021 № 146 зобов`язано Департамент державного геологічного контролю провести планові перевірки надрокористувачів, зазначених у Переліках надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у березні 2021 року, зокрема і позивача.
Позивачем відповідачу направлено Повідомлення про проведення планової перевірки від 12.02.2021 № 2194/01/07-21, в якому зазначено, що у строк з 16 по 39.03.2021 посадовими особами Державної служби геології та надр України буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України».
Повідомленням Держгеонадр ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» отримано рекомендованим повідомленням 15.02.2021.
Листом від 16.02.2021 №104/01 ДП «Черкасиоблавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» повідомлено позивача про усунення недоліків: не виконання мети спеціального дозволу на користування надрами від 19.09.2008 № 4702 в частині видобування пісків для виготовлення будівельних розчинів - проведена тендерна процедура для коригування «Технічного робочого проекту розробки Єрківського родовища гнейсів і пісків»; робочий проект не передбачає відпрацювання запасів піску основної корисної копалини, відповідно до спеціального дозволу на користування надрами від 19.09.2008 № 4702 - проведена тендерна процедура для коригування «Технічного робочого проекту розробки Єрківського родовища гнейсів і пісків» в частині відпрацювання спільно залягаючої корисної копалини - пісків; не виконано п. 2 Програми робіт видобування гнейсів, піску Єрківського родовища та п. 5.3 Угоди про умови користування надрами від 15.02.2018 № 4702 - отримано гірничий відвід, наданий Державною службою України з питань праці. У зв`язку з вищевикладеним, Відповідач просив Позивача відтермінувати строки для усунення порушень вимог законодавства в сфері надрокористування до 01.06.2021.
23.02.2021 Держгеонадр видано направлення на проведення перевірки № 2773/01/07-21.
Листом від 17.03.2021 № 343-14/06, з метою заповнення Акта перевірки позивач просив в термін до 15:00 год. 18.03.2021 надати письмову довідку за підписом уповноваженої особи ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» з інформацією щодо належності суб`єкта господарювання залежно від кількості працюючих та доходів від будь-якої діяльності за рік до виду суб`єкта господарювання за класифікацією суб`єктів господарювання (суб`єкт мікро-, малого, середнього або великого підприємництва).
Також, листом від 18.03.2021 № 346-14/06, на підставі частини першої статті 8 та статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» позивач просив у термін до 17:00 год. 29.03.2021 надати: письмову довідку за підписом уповноваженої особи ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» з інформацією щодо дати та місця народження, поштової адреси місця проживання (навчання), посади, сімейного стану, кількості утриманців, реєстраційного номеру облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), розміру отриманого доходу за період з 16.10.2020 по 18.03.2021 ОСОБА_3 , а також пояснення щодо не виконання пунктів 1 та 6 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 4702 від 19.09.2008, а саме: не дотримання вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Листом від 26.03.2021 № 164/11 «Щодо надання інформації» відповідачем повідомлено Позивача, що 25.03.2021 на адресу ДП «Черкаський облавтодор» надійшов запит про надання інформації щодо належності суб`єкта господарювання залежно від кількості працюючих та доходів від будь-якої діяльності за рік до виду суб`єкта господарювання за класифікацією суб`єктів господарювання (суб`єкт мікро-, малого, середнього або великого підприємництва).
На виконання запиту останнім повідомлено, що відповідно до зазначених критеріїв ДП «Черкаський облавтодор» належить до підприємств середнього підприємництва.
Крім того, Листом від 26.03.2021 №164/11 «Щодо надання інформації» відповідачем повідомлено позивача, що 25.03.2021 на адресу ДП «Черкаський облавтодор» надійшла вимога про надання пояснень щодо невиконання пунктів 1 та 6 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 19.09.2008, а саме: недотримання вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
По суті поставлених питань зазначено наступне:
Відповідно до наказу АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» від 28.12.2019 № 160-ВК з 04.01.2020 ОСОБА_3 призначено директором ДП «Черкаський облавтодор». Повноваження директора «Черкаський облавтодор» визначені статутом підприємства.
Підприємство має Спеціальний дозвіл на користування надрами від 19.09.2008. Наказом від 13.03.2020 № 88 внесені зміни до Спеціального дозволу на користування надрами, підписано угоду від 16.10.2020 № 4702 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин (нова редакція) та програму з видобування гнейсів і пісків Єрківського родовища.
На виконання вимог законодавства України в гірничій галузі Підприємство має «Робочий проект розробки Єрківського родовища гнейса в Катеринопільському районі Черкаської області» розроблений проектно-вишукувальним інститутом «Укрремдорпроект». У 2009 році Черкаським ВКП інституту «Укрдіпродор» виконано коригування «Робочого проекту» із складанням Тому «Оцінка впливу на навколишнє середовище». Дані матеріали були подані на Державну екологічну експертизу та отримано позитивний Висновок Державної екологічної експертизи від 05.10.2010 за № 23/16.06.10-1409/065.
Підприємством виконується узгоджена програма робіт (додаток 2 до Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 16.10.2020 № 4702, зокрема: оформлено у встановленому законодавством порядку правовстановлюючі документи на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться робота з коригування та затвердження проекту на розробку і рекультивацію родовища, подається у встановлені наказом Державної служби геології та надр України від 22.08.2013 № 433 терміни звітність про виконання Програми робіт, яка є додатком до Угоди про умови користування надрами (копія звіту за 2020 рік додається).
Будь-яка планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище, планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, підприємством у 2020 році не здійснювалась, видобуток корисних копалин по Єрківському родовищу у 2020 році не проводився.
Станом на 18.03.2021 заборгованість по сплаті за користування надрами відсутня.
Робота по виконанню Програми робіт і Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 16.10.2020 № 4702 продовжується і перебуває на постійному контролі. Відповідачем вживаються усі можливі заходи для їх виконання.
Що стосується запитуваної інформації про особу, то згідно зі статтею 11 Закону України «Про інформацію» не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження. Частина цих даних міститься в паспорті громадянина України.
Крім того, згідно Закону України «Про обробку персональних даних» дані про особу не можуть бути оброблені без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
29.03.2021 Державною службою геології та надр України складено акт № 06-02/27/2021-12/п (35) про результати проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Примірник акта перевірки отримано директором ДП «Черкаський облавтодор» АТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» 29.03.2021 ОСОБА_3 .
За результатами проведення вказаного заходу контролю Державною службою геології та надр України встановлено наявність порушень ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» вимог законодавства.
На підставі наведеного Державною службою геології та надр України 29.03.2021 складено припис щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування № 381-14/06.
Вказаним приписом Державною службою геології та надр України визначено, що згідно з актом перевірки від 29.03.2021 № 06-02/27/2021-12/п (35) виявлені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме:
- відсутній Акт про передачу розвіданого Єрківського родовища гнейсів та піску для подальшого промислового освоєння (протокол ДКЗ України від 23.05.2019 № 4790);
- не виконується пункт 2 Програми робіт з видобування гнейсів і пісків Єрківського родовища в частині Коригування та затвердження проекту на розробку і рекультивацію родовища в порядку встановленому законодавством (термін виконання 4 кв. 2020 р.), чим не виконано припис органів державного нагляду (контролю) від 05.10.2018 № 1011-14/06 щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлені строки;
- не отримано висновок з оцінки впливу на довкілля (державну екологічну експертизу) під час проведення планової діяльності з видобування корисних копалин (гнейсів, пісків) Єрківського родовища, чим не виконано пункти 1 та 6 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 4702 від 19.05.2008 в частині дотримання вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»;
- не забезпечене раціональне, комплексне використання та охорону надр Єрківського родовища гнейсів та пісків від затоплення та обводнення, а саме кар`єрне поле родовища затоплено водою;
- ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» не надав відомості з питань, що виникли під час державного нагляду (контролю), а саме не надав інформацію на запит від 18.03.2021 № 346-14/06;
- ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» після зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4702 від 19.09.2008 не зупинив проведення на наданій йому в користування ділянці надр роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами.
ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у період з 15.01.2019 по 18.03.2021, відповідно до маркшейдерської, технічної, обліково-контрольної документації, а саме «книги обліку руху гірничої маси», Звітного балансу запасів корисних копалин за 2019 рік та довідки від 26.03.2021 № 168/11 проводив видобування корисних копалин (гнейсів) Єрківського родовища в об`ємі 4,2 тис.м3.
Вказаним приписом Державною службою геології та надр України зобов`язано відповідача у строк до 29.04.2021 усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.
Наказом Державної служби геології та надр «Про продовження термінів для усунення порушень» від 31.03.2021 № 237, зокрема відповідачу продовжено до 01.07.2021 термін усунення порушень, встановлений наказом Держгеонадр від 07.12.2020 № 559.
Наказом Державної служби геології та надр «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» від 10.06.2021 № 436 внесені зміни до пункту 14 додатку до наказу від 17.10.2017 № 449 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу. Надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень.
Наказом Державної служби геології та надр «Про продовження термінів для усунення порушень» від 06.08.2021 № 578 відповідачу продовжено до 01.12.2021 термін усунення порушень, встановлений наказом Держгеонадр від 10.06.2021 № 436.
Листом від 26.11.2021 № 549/04, що на лист позивача № 14401/01/01/02-21 від 13.08.2021 та на виконання наказу Державної служби геології та надр України від 06.08.2021 № 578 відповідачем повідомлено, що для запобігання анулювання Спеціального дозволу на користування надрами Єрківського родовища гнейсів і пісків ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» проводяться ряд заходів, а саме:
- виконується коригування «Робочого проекту розробки Єрківського родовища гнейсів і пісків» та погодження його в Управлінні Держпраці Черкаської області, Державній службі геології та надр України. Вартість проведення зазначених робіт та послуг складає 226 698,00 грн. Облавтодором виконані умови договору із ВКП інституту «Укрдіпродор» - оплачено 50% вартості робіт;
- виконується складання звіту та проходження процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД) Єрківського спецкар`єру;
- виконується складання технічної документації для отримання висновку в Міністерстві захисту довкілля та природних ресурсів України.
Також ведеться робота на предмет укладання договору про спільну діяльність із інвестором, а саме ТОВ «Славін», з метою подальшого відновлення роботи філії «Єрківський спецкар`єр».
У зв`язку із посиленням карантинних обмежень у Черкаській області, виконання вищевказаних заходів не можуть бути проведені у встановлені терміни.
ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у вказаному листі просило позивача розглянути питання щодо відтермінування розгляду питання подальшої дії Спеціального дозволу на користування надрами до 01.04.2022.
Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр Директору Департаменту державного геологічного контролю внесено подання від 30.11.2021 № 1838-14/06 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4702 від 19.09.2008.
Листом «Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами» від 29.06.2022 № 444/02-1/2-22 позивач повідомив відповідача, що робочою групою з питань надрокористування (протокол від 21.12.2021 № 30-РГ/2021) розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами № 4702 від 19.09.2008, наданого ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» (код ЄДРПОУ 31141625).
Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124), право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку.
Відповідно до частини сьомої статті 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа з дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Враховуючи вищезазначене, Держгеонадра просило відповідача у 15 денний строк, надати до власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з Спеціальним дозволом на користування надрами № 4702 від 19.09.2008.
Лист «Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами» від 29.06.2022 № 444/02-1/2-22 ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» отримано рекомендованим повідомленням 12.07.2022 (ідентифікатор 0411203362463).
Як зазначено позивачем в позовній заяві, відповіді ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у 15 денний строк Державній службі геології та надр України надано не було.
Вважаючи, що відповідачем не вжито заходів щодо усунення порушень, визначених у приписі, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частин 1-3 статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відносини щодо забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян визначено Кодексом України про надра.
Згідно зі статтею 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.
Повноваження Держгеонадра України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), Порядком №615.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення №1174.
Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення №1174 Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію у разі зупинення.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін визначає Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, (далі - Порядок №615).
Відповідно до пункту 10 Порядку №615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Частиною другої статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Згідно зі статтею 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Статтею 11 Закону №877-V передбачено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; не створювати перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні ними заходів державного нагляду (контролю), за умови що зазначені заходи здійснюються такими особами відповідно до вимог закону; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.
Пунктом 22 Порядку №615 встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 3) проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; 4) наявності заборгованості з плати за користування надрами; 5) порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; 6) проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; 7) відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; 8) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування; 9) непереоформлення дозволу у випадках, передбачених пунктом 16 цього Порядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 частини першої статті 26 Кодексу України "Про надра", лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, Держгеонадра направлено на адресу ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» лист «Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами» від 29.06.2022 № 444/02-1/2-22, який вручено відповідачу 12.07.2022. У вказаному листі позивач просив надати відповідь у 15 денний строк.
Відповіді на лист від 29.06.2022 № 444/02-1/2-22 позивач не отримав.
Правова позиція щодо отримання від надрокористувача незгоди щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу, вже висловлювалась Верховним Судом України у постановах від 25.06.2011 у справі №21-36а11, від 19.09.2011 у справі №21-164а11, від 10.12.2013 у справі №21-450а13 та постановах Верховного Суду від 10.05.2018 у справі №802/4846/13-а, від 26.06.2018 у справі №802/923/14-а, від 26.05.2020 у справі №806/1285/16, від 09.09.2021 у справі №824/160/19-а, від 17.12.2021 у справі №822/1076/16 відповідно до якої:
«…право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами. При цьому, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України «Про надра», лише за наявності згоди на це користувача надрами.»
Крім того, у постановах від 03.05.2018 у справі №812/1074/17, від 18.10.2018 у справі №812/1735/17, від 22.01.2019 у справі №810/3865/17, від 12.08.2020 у справі №813/2441/16, від 24.11.2020 у справі №826/7821/17 Верховним Судом вже висловлювалась правова позиція щодо застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра.
Зокрема, згідно з цією позицією ненадходження будь-якої інформації від надрокористувача щодо питання про анулювання спеціального дозволу не може розцінюватися, як відсутність заперечень.
Вказана позиція неодноразово була застосована Верховним Судом при розгляді подібних спорів, відтак підлягає застосуванню і при розгляді цієї справи.
Відповідно до пункту 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Згідно з положеннями частини сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
За змістом наведених правових норм анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.
Такі висновки узгоджуються з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постановах від 14.07.2021 у справі №240/6006/18, від 15.07.2021 у справі №818/2082/17, від 13.07.2022 у справі №520/4174/19, від 22.03.2023 у справі №240/15850/20, згідно з якою анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.
Відтак, невиконання припису, може слугувати самостійною та достатньою підставою для припинення права користування надрами.
Відповідно до правової позиції, викладеної в постанові Верховного Суду від 16.12.2020 у справі №807/983/15 в межах предмета доказування у цій категорії справ, судам необхідно встановити наявність передбачених статтею 26 Кодексу України про надра підстав для припинення права користування надрами.
В ході розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що підставою для звернення позивача з цим позовом до суду, стало неусунення відповідачем порушень, зазначених у приписів від 05.10.2018 та 29.03.2021.
Так, у поданні від 30.11.2021 № 1838-14/06 зазначено, що враховуючи листи ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» від 21.04.2021 № 240/01 (вх. № 14/06-184 від 12.05.2021) та від 26.11.2021 № 549/04 (вх. № 14/06-580 від 30.11.2021) з матеріалами щодо виконання приписів, залишилися невиконаними станом на 30.11.2021 наступні порушення:
- відсутній Акт про передачу розвіданого Єрківського родовища гнейсів та піску для подальшого промислового освоєння (протокол ДКЗ України від 23.05.2019 № 4790) - порушення не усунено: ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» листом від 21.04.2021 № 240/01 (вх. № 14/06-184 від 12.05.2021) повідомлено про те, що направлені листи до Держгеонадр України та Держпраці у Черкаській області щодо виділення представників. У зв`язку з вищенаведеним ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» просило продовжити строк виконання порушення до 01.04.2022;
- не виконується пункт 2 Програми робіт з видобування гнейсів і пісків Єрківського родовища в частині Коригування та затвердження проекту на розробку і рекультивацію родовища в порядку встановленому законодавством (термін виконання 4 кв. 2020 р.), чим не виконано припис органів державного нагляду (контролю) від 05.10.2018 № 1011-14/06 щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлені строки - порушення не усунено: ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» листами від 21.04.2021 № 240/01 (вх. № 14/06-184 від 12.05.2021), від 26.11.2021 № 549/04 (вх. № 14/06-580 від 30.11.2021) повідомлено про те, що укладено договір від 05.04.2021 № 71 з Черкаським ВКП ДП «Укрдіпродор» на коригування Проекту та проводиться його коригування з подальшим погодженням його в установленому порядку. У зв`язку з вищенаведеним ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» просило продовжити строк виконання порушення до 01.04.2022;
- не отримано висновок з оцінки впливу на довкілля (державну екологічну експертизу) під час проведення планової діяльності з видобування корисних копалин (гнейсів, пісків) Єрківського родовища, чим не виконано пункти 1 та 6 особливих умов Спеціального дозволу на користування надрами № 4702 від 19.09.2008 в частині дотримання вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» - порушення не усунено: ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» листами від 21.04.2021 № 240/01 (вх. № 14/06-184 від 12.05.2021), від 26.11.2021 № 549/04 (вх. № 14/06-580 від 30.11.2021) повідомлено про те, що укладено договір від 06.04.2021 № 0604 з ТОВ «Аквалофт» на розробку ОВД та проводиться процедура з ОВД. У зв`язку з вищенаведеним ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» просило продовжити строк виконання порушення до 01.04.2022;
- не забезпечене раціональне, комплексне використання та охорону надр Єрківського родовища гнейсів та пісків від затоплення та обводнення, а саме кар`єрне поле родовища затоплено водою - інформація відсутня;
- ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» не надав відомості з питань, що виникли під час державного нагляду (контролю), а саме не надав інформацію на запит від 18.03.2021 № 346-14/06 - інформація відсутня;
- ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» після зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4702 від 19.09.2008 не зупинив проведення на наданій йому в користування ділянці надр роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами.
ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у період з 15.01.2019 по 18.03.2021, відповідно до маркшейдерської, технічної, обліково-контрольної документації, а саме «книги обліку руху гірничої маси», Звітного балансу запасів корисних копалин за 2019 рік та довідки від 26.03.2021 № 168/11 проводило видобування корисних копалин (гнейсів) Єрківського родовища в об`ємі 4,2 тис. м3. - ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» листом від 21.04.2021 № 240/01 (вх. № 14/06-184 від 12.05.2021) повідомлено про те, що службові особи попереджені про неприпустимість видобування корисних копалин на Єрківському родовищі до поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4702 від 19.09.2008.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання вимог приписів та з метою запобігання анулювання спеціального дозволу ДП «Черкаський облавтолор» вжито наступні заходи:
- виконано коригування «Робочого проекту розробки Єрківського родовища гнейсів і пісків», заплановано проходження експертизи та погодження його в Управлінні Держпраці Черкаської області, Державній службі геології та надр України. Вартість проведення зазначених робіт у сумі 226 698,00 грн ДП «Черкаський облавтодор», незважаючи на скрутне фінансове становище підприємства, оплачена у повному обсязі;
- для складання звіту та проходження процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД) Єрківського снецкарєру, 02.07.2021 між ДП «Черкаський облавтодор» і ТОВ «Аквалофт» укладено договір про надання послуг зі складання звіту та здійснення супроводу при проходженні процедури оцінки впливу на довкілля Єрківського спецкарєру № 2807.
На виконання умов вищевказаного договору 09.11.2021 відповідачем проведено оплату І етапу - авансовий платіж в сумі 51 120,00 грн згідно рахунку № 3007148 та станом на дату розгляду справи в суді апеляційної інстанції за договором виконано 60% робіт, а саме:
- проведено збір, аналіз, обробка та систематизація архівних та фондових матеріалів;
- зроблено геологічне та гідрологічне обстеження району робіт;
- підготовлено повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля;
- повідомлення про планову діяльність розміщено на дошці оголошень Єрківської селищної ради та в районних газетах «Все про все» і « Катеринопільський вісник»;
- виконано складання технічної документації для отримання висновку в Міністерстві захисту довкілля та природних ресурсів України;
- в Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України направлено пакет наступних документів: оригінал повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля; примірники газет з оголошенням про наміри.
В Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України 22.02.2022 зареєстровано справу № 20222169477.
Проте, у зв`язку із запровадженням 24.02.2022 Указом Президента України на підставі пропозиції РНБО № 64/2022 правового режиму воєнного стану робота Підприємства повністю змінилась. Відповідач працює для забезпечення оборони України та інтересів держави, незважаючи на скрутне фінансово-економічне становище. Зазначені обставини унеможливили завершення робіт зі складання звіту та проходження процедури оцінки впливу на довкілля.
Крім того, наказом АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» від 05.11.2021 № 210, виданого відповідно до наказу Державного агентства автомобільних доріг України від 02.11.2021 № 473, рішення Правління Компанії від 05.11.2021 № 38, за погодженням за Наглядовою радою АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» (протокол від 05.11.2021 № 35/2021), розпочато процедуру ліквідації Дочірнього підприємства «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» та затверджено склад ліквідаційної комісії. Надалі розроблено та затверджено Положення про Ліквідаційну комісію Дочірнього підприємства «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», яким визначалися повноваження останньої, що ускладнювало виконання вимог приписів.
Проте, враховуючи рішення Колегії Державного агентства автомобільних доріг України від 17.08.2022 № РН-7/08-00 «Деякі питання Дочірнього підприємства «Черкаський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», листи Акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» від 02.08.2022 № 2/17-10/1251, від 10.08.2022 № 2/17-10/1308, доповідну записку Головного спеціаліста з мобілізаційної роботи Укравтодору В. Задачіна від 15.08.2022 № ДЗ-118/19-00, наказом Державного агентства автомобільних доріг України «Про відміну рішення про ліквідацію ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України»» від 17.08.2022 № Н-181 відмінено рішення про ліквідацію ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (код ЄДРПОУ 31141625).
Визнано таким, що втратив чинність, наказ Державного агентства автомобільних доріг України від 02.11.2021 № Н-473 «Про ліквідацію дочірнього підприємства «Черкаський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України».
Голові ліквідаційної комісії Дочірнього підприємства «Черкаський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» доручено подати в установленому порядку документи для державної реєстрації рішення про відміну рішення про ліквідацію Дочірнього підприємства «Черкаський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», за результатами чого у дводенний строк повідомити Державне агентство автомобільних доріг України (Юридичне управління).
Таким чином, у серпні 2022 року ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» відновило свою роботу, як підприємство критичної інфраструктури, яке виконує стратегічно важливі завдання.
Крім того, судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідач продовжує виконувати приписи, а саме:
- ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» уклало договір від 12.06.2023 № 186 на виконання науково-технічної роботи (по розробці технічної документації та технічної документації для отримання дозволу на спеціальне водокористування);
- надано підтвердження виконання вищезазначених робіт по договору 12.06.2023 № 186;
- ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» (філія «Єрківський спецкарєр») подав до ЦНАПу у м. Черкаси заяву з належними документами на видачу дозволу на спеціальне водокористування, яку 16.08.2023 прийнято та зареєстровано;
- ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» укладено договір з ТОВ «Міжрегіональний Експертно Технічний Центр» від 01.09.2023 № 0140459 про проведення експертизи «Єрківського родовища гнейсів і пісків».
ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» (Замовник) укладено договір на виконання науково-технічної роботи (по розробці технічної та технологічної документації для отримання дозволу на спеціальне водокористування ) від 12.06.2023 № 186 з ТОВ «Екотрансінвест» (Виконавець), відповідно до п. 1.1 якого Замовник доручає, а Виконавець бере на себе обов`язки виконати послуги по розробці технічної та технологічної документації для отримання дозволу на спеціальне водокористування та розробку проекту ГДС зворотних вод.
Також, листом від 20.07.2023 № 83 ТОВ «Екотрансінвест» повідомило відповідача, що на виконання умов договору № 186 від 12.06.2023 по розробці технічної та технологічної документації для отримання дозволу на спеціальне водокористування, роботи виконані в повному обсязі.
Крім того, відповідачем укладений Договір про надання послуг від 01.09.2023 № 0140459 з ТОВ «Міжрегіональний Експертно Технічний Центр», як Виконавцем, та Відповідачем, як Замовником, відповідно до п. 1.1 якого Виконавець зобов`язаний надати послуги: проведення експертизи проекту «Єрківського родовища гнейсів і пісків в Звенигородському районі Черкаської області Філії «Єрківський спецкарєр» ДП «Черкаський облавтодор» на відповідність вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.
Дослідивши вказані докази, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що відповідач здійснював всі залежні від нього заходи з метою усунення виявлених порушень. Неусунення деяких порушень, які не залежать від волі відповідача, не може бути підставою для анулювання дозволу на користування надрами.
Так, у постанові від 07.07.2021 у справі № 820/99/18 Верховний Суд дійшов наступного висновку:
"При вирішенні питання про анулювання спеціального дозволу з підстав неусунення порушень, в строки встановлені органом, який видав дозвільний документ, фактичні обставини підлягають оцінці на предмет їх достатності для усунення порушень, з урахуванням обсягу робіт. (...) відповідач, після отримання припису про усунення порушень та наказу про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, здійснював всі залежні від нього заходи з метою усунення виявлених порушень. Неусунення деяких, які не залежать від волі відповідача, не може бути підставою для анулювання дозволу на користування надрами".
Суд вважає цей висновок застосовним до справи, що розглядається, а тому правильним є з`ясування судами попередніх інстанцій обсягу вчинених відповідачем дій з метою усунення інкримінованих порушень.
Водночас, як було встановлено судами попередніх інстанцій, відповідач усунув більшість зазначених у приписі порушень до звернення Держгеонадра з позовом до суду, а також продовжив вчинення активних дій, направлених на виконання вимог припису під час розгляду цієї справи в суді, що свідчить про правомірну поведінку відповідача.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Суд відхиляє покликання позивача на висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 01.05.2023 у справі №260/2928/21, від 08.12.2021 у справі №240/5395/18, від 25.05.2021 у справі №822/2402/17, через те, що суд апеляційної інстанції оцінював саме виконання припису, а не правомірність його винесення.
Суд відхиляє і посилання позивача на постанови Верховного Суду від 18.10.2018 у справі №812/1735/17, від 22.01.2019 у справі №810/3865/17, від 12.08.2020 у справі №813/2441/16, адже у зазначених постановах сформульовано висновок про застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра про те, що ненадходження будь-якої інформації від надрокористувача з приводу питання про анулювання спеціального дозволу не може розцінюватися як відсутність заперечень.
Колегія суддів зазначає, що неврахування висновку Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах як підстави для касаційного оскарження, має місце тоді, коли суд апеляційної інстанції, посилаючись на норму права, застосував її інакше (не так, в іншій спосіб витлумачив тощо), ніж це зробив Верховний Суд в іншій справі, де мали місце подібні правовідносини.
Водночас посилання заявника на неврахування висновку Верховного Суду як на підставу для касаційного оскарження не можуть бути взяті до уваги судом касаційної інстанції, якщо відмінність у судових рішеннях зумовлена не неправильним (різним) застосуванням норми, а неоднаковими фактичними обставинами справ, які мають юридичне значення. В даному випадку обставини справи, яка є предметом касаційного перегляду, і справ, наведених до прикладу відповідачем, є відмінними за обсягом і змістом установлених судами фактичних обставин.
З приводу доводів заявника про порушення судом апеляційної інстанції частини четвертої статті 246 та частини третьої статті 308 КАС України, що полягає у ненаданні оцінки доказам, зібраним під час досудового розслідування, яким встановлено, що директор Філії «Єрківський спецкар`єр» ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» протягом 2019 року, знаючи, що дія Спеціального дозволу від 19.09.2008 № 4702 зупинена з 15.01.2019, організував діяльність Філії щодо видобування корисних копалин, встановлені у межах цього досудового розслідування експертизи, збитки стягнуті з відповідача рішенням Господарського суду Черкаської області від 29.05.2023 у справі № 925/53/23, колегія суддів зазначає наступне.
Статтею 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Отже, оскільки предметом доказування у цій справі не є саме встановлення порушень з боку відповідача, а виконання ним вимог припису та вчинення ДП «Черкаський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» активних дій для усунення встановлених порушень, наведені заявником висновки досудового розслідування в частині розміру збитків та судове рішення про стягнення цих збитків, не мають значення для втрішення цієї справи.
Таким чином, касаційна скарга не містить належних та обґрунтованих доводів, які б спростовували наведені висновки судів попередніх інстанцій. У скарзі також не зазначено інших міркувань, які б не були предметом перевірки судів та щодо яких не наведено мотивів відхилення кожного з аргументів.
Розглядаючи цю справу в касаційному порядку, Верховний Суд також враховує, що згідно з імперативними вимогами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права.
Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень.
Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 341- 343 349 350 355 356 359 375 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22.05.2023 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2023у справі № 580/4993/22- залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Л.В. Тацій
Судді Т.Г. Стрелець
С.Г. Стеценко