ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 640/7867/19

адміністративне провадження № К/9901/3533/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2020 (суддя Катющенка В.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2020 (колегія у складі суддів Беспалова О.О., Парінова А.Б., Ключковича В.Ю.)

у справі № 640/7867/19

за позовом ОСОБА_1

до Комісії щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Солом`янській районній в місті Києві державній адміністрації

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У травні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комісії щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Солом`янській районній в місті Києві державній адміністрації, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача за питанням № 4 порядку денного згідно з протоколом № 3 засідання комісії від 11.03.2019 щодо визначення черговості виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;

- зобов`язати відповідача внести зміни у протокол № 3 засідання Комісії від 11.03.2019.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується копією посвідчення, виданого 10.11.2016.

3. Відповідно до копії довідки від 04.10.2017 № 0000356048 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 зареєстровано фактичне місце проживання/перебування позивача:

АДРЕСА_1. 4 . На звернення позивача листом від 03.05.2019 № 108/260-3098/33 відповідач надав витяг з протоколу № 3 засідання комісії щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Солом`янській районній в місті Києві державній адміністрації від 11.03.2019.

5. Пунктом 4 порядку денного засідання вказаної комісії визначено розгляд питання щодо визначення черговості виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України.

6. Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" щодо посилення соціального захисту учасників антитерористичної операції, учасників Революції Гідності та членів сімей загиблих таких осіб", порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 № 280, за результатами розгляду вказаного питання комісія вирішила:

- Черговість виплат грошової компенсації серед осіб, по яких вже прийнято рішення Комісії про призначення грошової компенсації, здійснювати в порядку постановки на квартирний облік за категорією, яка дає право на призначення такої компенсації.

- Управлінню праці та соціального захисту населення Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації сформувати потребу в наданні грошової компенсації з урахуванням пункту 1 цього рішення, станом на 1 березня поточного року та подати до Департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

7. Не погодившись з таким рішенням, позивач звернувся до суду.

ІIІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

8. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що рішення прийнято Комісією поза межами повноважень, визначених пунктом 5 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 № 280 «Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України» (далі - Порядок № 280).

Черговість взяття на квартирний облік є чітко визначеною умовою виплат та не підлягає довільному тлумаченню. Інших умов встановлення черговості виплат грошових компенсацій Порядком № 280 не передбачено.

Натомість Комісією у рішенні запроваджено нову умову до Порядку виплат, а саме: «черговість виплат здійснювати в порядку постановки на квартирний облік за категорією, яка дає право на призначення такої компенсації».

9. Відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції посилається на положення Порядку № 280, а також внесені зміни до Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11.12.1984 № 470 (далі - Правила). Пунктом 3 Порядку № 280 визначено, що грошова компенсація виплачується в порядку черговості взяття на квартирний облік, з огляду на що відповідач вважає, що оскаржуване рішення прийнято у відповідності до вимог законодавства.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2020, у задоволенні позову відмовлено.

11. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що законодавством передбачено як черговість взяття на облік осіб, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, так і черговість осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень, а також черговість осіб, яким жиле приміщення надається поза чергою.

Зазначення у рішенні відповідача, оформленого протоколом від 11.03.2019 № 3, про те, що черговість виплат грошової компенсації серед осіб, щодо яких вже прийнято рішення Комісії про призначення грошової компенсації, здійснювати в порядку постановки на квартирний облік за категорією, яка дає право на призначення такої компенсації, відповідає законодавству та прийнято у межах повноважень відповідача.

Інший підхід міг би призвести до порушення прав інших осіб на отримання грошової компенсації, які перебувають на відповідному обліку, мають таке право, потребують поліпшення житлових умов та взяті на облік раніше інших осіб.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

12. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.

13. Покликається на те, що питання виплати грошової компенсації, у тому числі повноваження комісії та окремо питання встановлення черговості таких виплат визначені Порядком № 280 та підлягають застосуванню до спірних правовідносин. Зазначені правовідносини є новими, до 2018 року не існували.

Висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах відсутній.

Також зазначає, що повноваження комісії дійсно визначені у пункті 5 Порядку № 280, але не містять повноважень з визначення черговості виплат.

Відповідно до п. 6 Порядку № 280 повноваження визначати черговість виплати грошової компенсації з урахуванням черговості взяття на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов покладено на регіональні органи соціального захисту населення, а не на відповідача.

Крім того, суди помилково посилаються на підпункт 8 пункту 13 Правил зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 № 280, оскільки пункт 13 цих Правил визначає громадян, які беруться на квартирний облік, а підпункт 8 цього пункту - це лише одна з підстав для визнання громадян потребуючими поліпшення житлових умов та взяття на квартирний облік.

Є громадяни, які перебували на квартирному обліку до прийняття постанови Кабінету Міністрів України № 280 від 18.04.2018. Таким, зокрема, є позивач, який перебував на квартирному обліку та був визнаний таким, що потребує поліпшення житлових умов, на підставі іншого підпункту пункту 13 (на підставі підпункту 6 пункту 13, як проживаючий у гуртожитку), це підтверджується розпорядженням Солом`янської в місті Києві державної адміністрації від 07.11.2017 № 769.

Тому, на думку позивача, підпункт 8 пункту 13 Правил не можна застосовувати до всіх громадян, які є внутрішньо переміщеними особами з числа учасників бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 та особи з інвалідністю внаслідок війни, визначені в пунктах 11-14 частини другої статті 7, та члени їх сімей, а також члени сімей загиблих, визначені абзацами четвертим-восьмим, шістнадцятим-двадцять другим пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Ця норма стосується лише тих громадян, які не знаходились на квартирному обліку.

У додаткових поясненнях позивач зазначає, що внаслідок спірного рішення, прийнятого відповідачем, розпорядниками субвенції під час визначення черговості виплат грошової компенсації серед осіб, по яких вже прийнято рішення Комісії про призначення грошової компенсації було враховано не дату взяття позивача на квартирний облік, а іншу дату, що вплинуло на визначення його місця у черзі на виплати.

14. Відповідач ухвалу про відкриття касаційного провадження отримав 25.02.2021 (згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення), відзиву на касаційну скаргу не подав.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального права у межах доводів касаційної скарги та виходить із такого.

16. Спір виник щодо повноважень Комісії визначати черговість виплати грошової компенсації з урахуванням черговості взяття на квартирний облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

17. Правові та організаційні засади, основні принципи, порядок та умови виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення визначаються постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 №280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" (у редакції чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Порядок № 280).

18. Відповідно до пункту 1 Порядку № 280 порядок виплати грошової компенсації визначає умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11 - 14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пункту 19 і пункту 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (далі - грошова компенсація) відповідно до Житлового кодексу УРСР та перебувають протягом року на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб (далі - база даних).

19. Згідно з пунктом 2 Порядку № 280 право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають внутрішньо переміщені особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", які перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов (далі - квартирний облік).

20. Грошова компенсація внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, виплачується у повному обсязі в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані інвалідами війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (пункт 3 Порядку № 280).

21. Отже, виплата грошової компенсації передбачена в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації.

22. Пунктами 4, 5, 6, 9, 11, 20 Порядку № 280 встановлено, що для розгляду подання про виплату грошової компенсації утворюються за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, міських, районних у містах (крім м. Києва) рад (далі - органи соціального захисту населення) за рішенням виконавчого комітету міської, районної в місті (в разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації комісії щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - комісія).

23. До повноважень комісії належить перевірка:

- перебування внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на обліку в базі даних та наявності статусу учасника бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини 1 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";

- складу сім`ї внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;

- факту проживання за місцем перебування протягом року на обліку в базі даних;

- наявності документів про взяття на квартирний облік внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, та членів сім`ї;

- факту спільного проживання членів сім`ї внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на яких нараховується грошова компенсація;

- майнових прав на нерухоме майно внутрішньо переміщеної особи та всіх членів сім`ї, на яких розраховується грошова компенсація, або факту відчуження такого майна протягом попереднього року.

- прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації;

- визначення розміру грошової компенсації.

24. Заяву про призначення грошової компенсації внутрішньо переміщена особа або її законний представник особисто подає органу соціального захисту населення за місцем перебування на квартирному обліку.

25. Орган соціального захисту населення не пізніше ніж через п`ять робочих днів з дати прийняття заяви з усіма необхідними документами обстежує матеріально-побутові умови внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, про що складає акт за формою, встановленою Мінсоцполітики.

26. Комісія протягом п`яти робочих днів з дати надходження подання розглядає його по суті та у присутності внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, або її законного представника приймає рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації.

27. Не пізніше ніж через три робочих дні з дати прийняття рішення про призначення грошової компенсації комісія надсилає його копію внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також структурному підрозділу з питань соціального захисту населення обласної, Київської міської держадміністрації.

28. Як встановили суди, на виконання вищезазначеної постанови, розпорядженням Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації від 21.05.2018 № 353 була утворена комісія щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Солом`янській районній в місті Києві державній адміністрації.

29. Відповідно до пунктів 2, 3, 6 Порядку № 280, головним розпорядником субвенції та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.

30. Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської держадміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення); структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (крім м. Києва) рад.

31. Регіональні органи соціального захисту населення розподіляють субвенцію між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчими органами міських, районних у містах (крім м. Києва) рад пропорційно кількості внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, відповідно до потреби в наданні грошової компенсації.

32. Під час розподілу субвенції регіональними органами соціального захисту населення враховується обов`язкова виплата грошової компенсації на одного отримувача у повному обсязі, визначеному пунктом 18 Порядку 280.

33. Вказаними нормами передбачено розподіл субвенцій, спрямованих на виплату грошової компенсації, між обласними бюджетами і міським бюджетом на підставі інформації, яка надіслана регіональними органами соціального захисту населення щодо потреби в наданні грошової компенсації. Регіональні органи соціального захисту населення розподіляють субвенцію між структурними підрозділами пропорційно.

34. Отже, колегія суддів вважає, що з урахуванням положень законодавства, наведених вище, компенсація виплачується в порядку черговості взяття на квартирний облік лише за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації, обсяг яких залежить від бюджетних коштів на відповідну бюджетну програму. Оскільки виплати грошової компенсації проводяться в порядку черговості взяття на квартирний облік, позивач отримає грошову компенсацію після отримання зазначеної компенсації особами, які взяті на облік раніше ніж позивач. Виплата грошових коштів не в порядку черговості, як вірно зазначили суди, може порушити права, свободи та інтереси інших осіб, які перебувають на обліку попереду позивача.

35. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 11 грудня 2020 року у справі № 200/5680/19, від 02.03.2021 у справі №200/7774/19а, від 29.08.2022 у справі № 540/504/21.

36. Безпідставними є доводи скаржника про те, що повноваженнями, визначеними у п. 5 Порядку № 280 не передбачено віднесення до повноважень комісії визначення черговості виплат грошової компенсації, а відповідно до п.6 цього Порядку повноваження визначати черговість виплати грошової компенсації з урахуванням черговості на взяття на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов покладено на регіональні органи соціального захисту населення, з огляду на наступне.

37. Як зазначено вище, у п.6 Порядку № 280 зазначено, що регіональні органи соціального захисту населення розподіляють субвенцію між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчими органами міських, районних у містах (крім м. Києва) рад пропорційно кількості внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, відповідно до потреби в наданні грошової компенсації.

38. Тобто з цього пункту не вбачається віднесення до повноважень регіональних органів визначати черговість виплати грошової компенсації, а лише зазначено про повноваження щодо розподілу субвенції між структурними підрозділами.

39. Натомість п. 3 Порядку № 280 передбачено, що грошова компенсація внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, виплачується у повному обсязі в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані інвалідами війни III групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов.

40. Тобто, Порядок № 280 передбачає черговість виплати в повному обсязі грошової компенсації та не містить положень щодо визначення конкретного органу, уповноваженого визначати черговість виплати грошової компенсації з урахуванням черговості на взяття на облік.

41. Враховуючи те, що до повноважень Комісії належить, зокрема, прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації та визначення розміру грошової компенсації, то колегія суддів вважає, що Комісія вправі визначати черговість виплати грошової компенсації з урахуванням черговості взяття на квартирний облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

42. Щодо доводів скаржника про те, що внаслідок спірного рішення розпорядниками субвенції під час визначення черговості виплат грошової компенсації серед осіб, по яких вже прийнято рішення Комісії про призначення грошової компенсації, було враховано не дату взяття позивача на квартирний облік, а іншу дату, що вплинуло на визначення його місця у черзі на виплати, то колегія суддів звертає увагу на те, що вказане не було предметом спору у цій справі та, відповідно, судами попередніх інстанцій не досліджувалося.

43. Відповідно до ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені або у рішенні або постанові суду чи відхилені ним.

44. Арґумент позивача про те, що він позбавлений можливості спростувати обставини, встановлені оскаржуваним судовим рішенням під час розгляду справи №640/19542/20 колегія суддів відхиляє та звертає увагу на те, що ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.08.2020 відкрито провадження у справі №640/19542/20, але рішення по суті справи не приймалося. З огляду на це, немає можливості надати будь-яку правову оцінку обставинам цієї справи.

45. Враховуючи наведене, доводи касаційної скарги не містять належних та обґрунтованих міркувань, які б спростовували наведені висновки судів. У ній також не наведено інших міркувань, які б не були предметом перевірки апеляційного суду та щодо яких не наведено мотивів відхилення наведеного аргументу.

46. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 341 343 349 350 356 359 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 вересня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2020 року у справі №640/7867/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною і не оскаржується.

Суддя В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб