ПОСТАНОВА
Іменем України
28 січня 2020 року
Київ
справа №815/4804/16
адміністративне провадження №К/9901/44393/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Одеської митниці ДФС на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.03.2017 (судді: Шевчук О.А. (головуючий), Зуєва Л.Є., Федусик А.Г.) у справі №815/4804/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс - Трейдінг Ко» до Одеської митниці ДФС про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Фенікс - Трейдінг Ко» (далі - позивач, ТОВ «Фенікс - Трейдінг Ко») звернулось до суду з позовом до Одеської митниці ДФС (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправною бездіяльність Одеської митниці ДФС щодо не підготовки та не подання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області на виконання висновку про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів у розмірі 3099611,55 грн., надмірно сплачених ТОВ «Фенікс - Трейдінг Ко» при митному оформлені товарів; зобов`язаня Одеської митниці ДФС підготувати та подати до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області на виконання висновок про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів у розмірі 3099611,55 грн., надмірно сплачених ТОВ «Фенікс - Трейдінг Ко» при митному оформленні товарів.
2. В обґрунтування позовних вимог ТОВ «Фенікс - Трейдінг Ко» зазначило, що під час митного оформлення товару, який надходив різними поставками по одному і тому ж зовнішньоекономічному контракту відповідач визначав його митну вартість за резервним методом, що призвело до збільшення митних платежів, які позивач мав сплатити в якості гарантії для випуску товару у вільний обіг. У подальшому рішення про коригування митної вартості товарів по одній із поставок було скасоване у судовому порядку, а саме рішення Одеської митниці ДФС про коригування митної вартості товарів №500040403/2015/000028/2 від 13.10.2015, у зв`язку з чим позивач звернувся до контролюючого органу з заявами про повернення надмірно сплачених митних платежів що стосуються всіх поставок по даному зовнішньоекономічному контракту і по яким контролюючим органом прийнято рішення про коригування митної вартості товару, а саме рішення Одеської митниці ДФС про коригування митної вартості товарів № 500040403/2015/000032/1 від 19.10.2015, №500040403/2015/000049/1 від 24.10.2015, №500040403/2015/000060/1 від 27.10.2015, №500040403/2015/000062/1 від 28.10.2015, №500040403/2015/000069/1 від 02.11.2015, №500040403/2015/000074/1 від 04.11.2015 , №500040403/2015/000077/2 від 06.11.2015, №500040403/2015/000082/2 від 11.11.2015, №500040403/2015/000086/2 від 16.11.2015 та №500040403/2015/000093/2 від 29.11.2015, однак відповідачем рішення не прийнято.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 21.12.2016 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що у контролюючого органу відсутній обов`язок щодо підготовки та направлення висновку про повернення надмірно сплачених митних платежів до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області оскільки всі зазначені позивачем рішення Одеської митниці ДФС про коригування митної вартості товару в судовому порядку не скасовані, є чинними та не становлять предмет розгляду адміністративної справи №815/6520/15. Зазначене судове рішення стосується лише однієї поставки за вказаним зовнішньоекономічним контрактом.
5. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.03.2017 скасовано рішення суду першої інстанції та прийнято нове, яким позов задоволено частково. Визнано бездіяльність Одеської митниці ДФС в частині щодо не підготовки та неподання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області висновку про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих митних та інших платежів у розмірі 150965,04 грн надмірно сплачених Товариством з обмеженою відповідальністю «Фенікс - Трейдінг Ко» - протиправною. Зобов`язано Одеську митницю ДФС підготувати та подати до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області висновок про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів у розмірі 150965,04 грн. надмірно сплачених Товариством з обмеженою відповідальністю «Фенікс - Трейдінг Ко» при митному оформленні товару. Зобов`язано Одеську митницю ДФС повторно розглянути заяву директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс - Трейдінг Ко» від 27.05.2016 року в частині рішень про коригування митної вартості товарів №500040403/2015/000032/1 від 19.10.2015 року, №500040403/2015/000049/1 від 24.10.2015 року, №500040403/2015/000060/1 від 27.10.2015 року, №500040403/2015/000062/1 від 28.10.2015 року, №500040403/2015/000069/1 від 02.11.2015 року, №500040403/2015/000074/1 від 04.11.2015 року, №500040403/2015/000077/2 від 06.11.2015 року, №500040403/2015/000082/2 від 11.11.2015 року, №500040403/2015/000086/2 від 16.11.2015 року, №500040403/2015/000093/2 від 29.11.2015 року та прийняти відповідне рішення.
6. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що правомірність визначення позивачем митної вартості товару за ціною договору підтверджена судовим рішенням про скасування рішення Одеської митниці ДФС про коригування митної вартості товарів №500040403/2015/000028/2 від 13.10.2015, яке набрало законної сили, тому у відповідача відсутні підстави для відмови у задоволенні заяви позивача щодо повернення надмірно сплачених митних платежів в цій частині.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.03. 2017 та залишити в силі постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21.12.2016.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що між Позивачем, ТОВ «Фенікс Трейдінг Ко», та LTD «DEME», Грузія, було укладено контракт №DEM/PHO/5 від 01.10.14 на поставку мандаринів свіжих, ядра горіхів фундука, лавровий лист сушений, чай чорний байховий, гілки рускуса, хурма свіжа, фейхоа свіжа, листя евкаліпта, бамбук та інше, кількість та ціна вантажу вказана у специфікаціях, які є невід`ємною частиною Контракту .
13.10.2015 року ТОВ «Арктур» (уповноважена особа декларанта ТОВ «Фенікс-Трейдінг Ко») було подано до Одеської митниці ДФС митну декларацію №500040403/2015/005048 для митного оформлення товару.
13.10.2015 Одеською митницею ДФС було прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №500040403/2015/000028/2 та рішення про відмову у митному оформленні товарів за митною декларацією №500040403/2015/005048, яке зазначене у картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №500040403/2015/00034.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 07.12.2016у справі №815/6520/15, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.03.2016, адміністративний позов ТОВ «Фенікс-Трейдінг Ко» було задоволено, скасовано рішення Одеської митниці ДФС №500040403/2015/000028/2 від 13.10.2015 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №500040403/2015/00034 від 13.10.2015 . Рішення суду набрало законної сили 31.03.2016.
Крім того, в період 19.10.2016 року по 29.11.2016 року ТОВ «Арктур», уповноважена особа декларанта ТОВ «Фенікс -Трейдінг Ко», були подані до Одеської митниці ДФС нові митні декларації, а саме: №500040403/2015/005604, №500040403/2015/005705, №500040403/2015/005741, №500040403/2015/005813, №500040403/2015/005921, №500040403/2015/005393, №500040403/2015/005469, №500040403/2015/005474, №500040403/2015/006218, №500040403/2015/005049 та №500040403/2015/005200 щодо яких Одеською митницею були винесені рішення про коригування митної вартості товарів та відповідні картки відмови в прийнятті митних декларацій, митному оформленні випуску чи пропуску товарів,транспортних засобів комерційного призначення .
Зазначені рішення Одеської митниці ДФС позивачем в судовому порядку не оскаржувались.
29.04.2016, 13.06.2016, 02.08.2016, 14.09.2016 представник Позивача за договором - адвокат Назарова А.С. зверталась до Одеської митниці ДФС із заявою, в якій просила здійснити заходи щодо негайного повернення 3099611,55 грн. , що були сплачені ТОВ «Фенікс - Трейдінг Ко» в якості фінансової гарантії на різниці між сумою митних платежів, визначеною декларантом, та сумою платежів, обчисленою Одеською митницею ДФС.
Крім того, 27.05.2016 року директор ТОВ «Фенікс - Трейдінг Ко» звернувся до Одеської митниці ДФС із заявою про повернення 3099611,55 грн., які були сплачені ТОВ «Фенікс - Трейдінг Ко» в якості фінансової гарантії на різниці між сумою митних платежів, визначеною декларантом, та сумою платежів, обчисленою Одеською митницею ДФС.
За результатом розгляду поданих заяв, Одеською митницею ДФС надані відповіді № 490/5/15-70-10 від 11.05.2016 року, № 526/5/15-70-10 від 19.05.2016 року, № 628/5/15-70-19-01 від 16.06.2016 року, № 2243/10/15-70-19-01 від 23.06.2016 року, № 827/5/15-70-19-01 від 08.08.2016 року, № 992/5/15-70-10-19-01 від 20.09.2016 року, в яких повідомлено позивача про відсутність підстав для повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів у розмірі 3099611,55 грн.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. У доводах касаційної скарги відповідач посилається на прийняття оскаржуваного рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, вказує на те, що судом апеляційної інстанції помилково не застосовано до спірних відносин положення статті 55 Митного кодексу України, якою встановлено строк дії гарантій та можливість декларанта або уповноваженої особи подати додаткові документи для підтвердження заявленої ним митної вартості товарів протягом 80 днів. Крім того, відповідач вказує на втручання суду апеляційної інстанції у його дискреційні повноваження шляхом часткового задоволення позову ТОВ «Фенікс - Трейдінг Ко» у заявлений спосіб.
10. Позивач надіслав заперечення на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанцій без змін, з посиланням на необґрунтованість такої скарги, з огляду на те, що Порядком повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затверджений наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року №618 передбачено, що відповідна заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України. Крім того зазначає, що Одеська митниця ДФС всупереч приписам чинного законодавства України не виконала, покладені на неї обов`язки, оскільки ані висновку про повернення надмірно сплачених платежів ані письмової обґрунтованої відповіді про відмову повернення коштів не прийняла.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
11. Митний кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).
11.1 Частина сьома статті 55
У випадку незгоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням органу доходів і зборів про коригування заявленої митної вартості товарів орган доходів і зборів за зверненням декларанта або уповноваженої ним особи випускає товари, що декларуються, у вільний обіг за умови сплати митних платежів згідно з митною вартістю цих товарів, визначеною декларантом або уповноваженою ним особою, та забезпечення сплати різниці між сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною декларантом або уповноваженою ним особою, та сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною органом доходів і зборів, шляхом надання гарантій відповідно до розділу X цього Кодексу. Строк дії таких гарантій не може перевищувати 90 календарних днів з дня випуску товарів.
11.2 Частина восьма статті 55
Протягом 80 днів з дня випуску товарів декларант або уповноважена ним особа може надати органу доходів і зборів додаткові документи для підтвердження заявленої ним митної вартості товарів, що декларуються.
11.3 Частина перша статті 301
Повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.
11.4 Частина третя статті 301
Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
12. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).
12.1 Пункт 43.1 статті 43
Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
12.2 Пункт 43.2 статті 43
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
12.3 Пункт 43.3 статті 43
Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
12.4 Пункт 43.4 статті 43
Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. У разі повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
12.5 Пункт 43.5 статті 43
Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
13. Бюджетний кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).
13.1 Частина друга статті 45
Казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.
14. Порядок повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затверджений наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року №618
14.1 Абзац перший пункту 1 Розділу ІІІ
Для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб`єкта господарської діяльності або фізичною особою.
14.2 Абзац другий пункту 1 Розділу ІІІ
Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.
14.3 Пункт 2 Розділу ІІІ
Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до Відділу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум.
14.4 Пункт 3 Розділу ІІІ
Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.
14.5 Пункт 7 Розділу ІІІ
Висновок про повернення платникам податків помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів повинен бути прийнятий митним органом не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення 20-денного строку з дня подання платниками податків заяви.
14.6 Пункт 11 Розділу ІІІ
За відсутності підстав для повернення коштів у встановленому порядку готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відповідь.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. Системний аналіз наведених норм права в контексті конкретних обставин справи дає підстави для висновку, що у разі незгоди з рішенням чи дією митних органів з питань: перевірки достовірності документів, що підтверджують країну походження товару, який переміщується на митну територію України; визначення, призначення, заявлення, з`ясування достовірності, коригування та/чи інших дій щодо митної вартості; митного контролю і митного оформлення, декларант (суб`єкт господарювання, підприємство) може піддати ці дії чи рішення судовому контролю, що і здійснив позивач у даній справі.
16. Якщо суд визнає рішення і дії митних органів із зазначених питань протиправними, зобов`яже вчинити певні дії відповідно до вимог митного законодавства і коли у рішенні суду буде констатована неправильність чи хибність рішень чи дій митних органів, які зумовили (призвели, потягли) помилкову та/або надмірну сплату сум митних платежів, ці платежі повертаються декларанту в порядку і на умовах, встановлених у статті 301 МК, статті 43 ПК і статті 45 БК, з дотриманням процедури, врегульованої Порядком повернення коштів та Порядком взаємодії, на підставі його заяви та у місячний термін з дня прийняття висновку митним органом, що здійснював оформлення митної декларації, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи.
17. Колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу, що позивачем оскаржено лише одне рішення митного органу про коригування митної вартості товарів, а саме рішення Одеської митниці ДФС № 500040403/2015/000028/2 від 13.10.2015, яке скасовано у судовому порядку. Тому суд апеляційної інстанції правильно встановив, що поверненню підлягають лише ті надміру сплачені платежі щодо яких скасовано картку відмови і рішення про коригування митної вартості товарів. Щодо рішень контролюючого органу, які не піддавались судовому контролю відсутні підстави для повернення таких платежів.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
18. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України).
19. Судами попередніх інстанцій у повній мірі встановлено фактичні обставини справи, що мають значення для правильного її вирішення.
20. З приводу доводів відповідача про втручання судів попередніх інстанцій у його дискреційні повноваження шляхом задоволення позову ТОВ «Фенікс-Трейдинг Ко» у заявлений спосіб, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що повернення помилково та/або надмірно сплачених митних платежів з Державного бюджету України є виключними повноваженнями митних органів та органів державного казначейства, тому суд не може підміняти державний орган і вирішувати питання про стягнення таких платежів.
Разом з тим рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що за даних обставин справи суд апеляційної інстанції обрав належний спосіб відновлення порушеного права позивача, який є ефективним та таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність відповідача.
21. Суд касаційної інстанції погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що Одеська митниця ДФС не виконала процедурних обов`язків щодо алгоритму дій, покладених на неї вищезазначеними нормами законодавства, зокрема Порядком №618, безпідставно відмовивши у поверненні позивачу надмірно сплачених коштів та підготовці відповідного висновку.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
22. Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи, правильність застосування норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, враховуючи норми статті 301 Митного кодексу України, статті 43 Податкового кодексу України дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд апеляційної інстанцій не допустив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, які могли б бути підставою для скасування судового рішення, а тому касаційну скаргу Одеської митниці ДФС на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.03.2017 слід залишити без задоволення.
23. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
24. Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій (частина перша статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України).
Керуючись статтями 341 343 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Одеської митниці ДФС залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.03.2017 у справі №815/4804/16 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
І.Я.Олендер
І.А. Гончарова
Р.Ф. Ханова ,
Судді Верховного Суду